Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

De Google Toolbar geeft in combinatie met Internet Explorer 8 soms onbedoeld gegevens over het surfgedrag door aan de zoekgigant. De 'verbeterde functies' waardoor die gegevens verzonden worden, zouden moeilijk zijn uit te schakelen.

Google logoDat schrijft professor Ben Edelman van de Harvard Business School. Als de Google-toolbar in Internet Explorer 8 wordt afgesloten met de 'alleen voor dit venster sluiten'-optie, wordt nog steeds informatie over de bezochte webadressen aan Google doorgegeven, aldus de hoogleraar. Die informatie wordt normaliter alleen doorgegeven als de zogeheten 'verbeterde functies' zijn geactiveerd, bijvoorbeeld voor het weergeven van de Pagerank.

Ook als de toolbar via het addons-menu wordt uitgeschakeld, zou deze nog steeds privé-informatie doorgeven. Pas als de browser wordt afgesloten en opnieuw wordt opgestart, wordt de doorgifte van bezochte adressen aan Google gestopt. Ook het uitschakelen van de verbeterde functies zou pas na een restart tot gevolg hebben dat de toolbar geen gegevens meer verzamelt.

Deze problemen doen zich voor zover bekend alleen voor met Internet Explorer 8, al moet voor het deïnstalleren en afsluiten van add-ons in Firefox de browser sowieso opnieuw worden opgestart. Google heeft aan PCWorld laten weten dat het om een bug gaat, en een patch moet dinsdag nog worden uitgerold. Het is niet bekend of dat al is gebeurd.

Edelman heeft overigens kritiek op de manier waarop gebruikers worden verleid om de verbeterde zoekfuncties in te schakelen. Ook hekelt hij het feit dat Google zegt dat de bezochte sites worden doorgegeven, terwijl in feite de complete adressen, inclusief eventuele sessie-id's, naar de Google-servers worden verzonden. Professor Edelman bekritiseert verder dat gebruikers nu niet de mogelijkheid hebben om in één keer de verbeterde functies uit te schakelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Het is me eigenlijk nooit duidelijk geworden wat voor gegevens we het precies over hebben.

Bouwt Google echt aan een profiel van jou persoon? Of kijken ze gewoon waar je naar zoekt en proberen ze daar weer beter op te adverteren o.i.d.?
Google houdt (naar mijn mening) bijhoorlijk veel bij ja. (als je GMail gebruikt, kijk eens op Google Dashboard). Ik kan er zoekopdrachten in terug vinden die ik vanaf februari 2006 heb gedaan!

Ik zou niet weten wat ze precies met deze gegevens doen..
De bedoeling daarvan is geloof ik hetzelfde als die van Safari: als je eens iets leuks hebt gevonden , maar je weet de zoekopdracht niet meer , kun je het daarin terugvinden ;)
En dat is dus een deel van het 'probleem'. Ik vind die zoeken in je zoek acties zeer handig. Daarom ben ik bij google.nl ook ingelogd, maar ze weten dan nog meer over je.
Ik wil een plugin/addon die bij het afsluiten vraagt of je je gegevens (cookies, logingegevens, zoekopdrachten (lokaal en google server), etc.) van deze sessie wil bijhouden.
Kun je gewoon verwijderen.
Uit eigen testen komt er zeker een koppeling tussen google en youtube, tot hoever dit gaat richting advertenties en zelfs g-mail, zou je zelf moeten testen :P
Wel, dat weet je niet echt. Ik weet echter wel dat ze angstig veel gegevens over je hebben als je per ongeluk met je Google Account bent ingelogd terwijl je gebruik maakt van hun diensten.
Ah, en zonder bug gebeurt het alleen bedoeld? :z
My thoughts exactly. Het surfgedrag monitoren en doorgeven is toch juist het hele punt van zo'n Google Toolbar, lijkt mij?
Edit: Ah, ik begrijp het, hij doet het ook als-ie 'afgesloten' is.

[Reactie gewijzigd door anandus op 26 januari 2010 16:51]

Totdat je een reboot hebt gedaan

Oftewel gewoon logisch en ze moeten in IE eenzelfde verplichte reboot in werking stellen als in FF
Totdat je een reboot hebt gedaan

Oftewel gewoon logisch en ze moeten in IE eenzelfde verplichte reboot in werking stellen als in FF
Onzin indd, het is zeer handig om niet de browser te hoeven herstarten.
Zelf heb ik vaak in de 60 tabladen open en als je die dan weg zijn (sessie dan weg) is erg lastig.

Als ze bij IE verplichte reboot instellen, dan ga ik opzoek naar andere browser.
In de tijd dat ik nog FF had ergerde ik me zo erg dat ik naar IE over ben gestapt en heb er geen seconde spijt van gehad.

Ben het eens met Sleep0rz
jij stapt over naar een andere browser omdat er bij het incidentele installeren van een add-on de browser moet herstart worden?

btw, als je in FF je sessie afsluit vraagt ie je om deze op te slaan zodat alle tabs terug openen bij het herstarten van FF :)
[...]


Onzin indd, het is zeer handig om niet de browser te hoeven herstarten.
Zelf heb ik vaak in de 60 tabladen open en als je die dan weg zijn (sessie dan weg) is erg lastig.

Als ze bij IE verplichte reboot instellen, dan ga ik opzoek naar andere browser.
In de tijd dat ik nog FF had ergerde ik me zo erg dat ik naar IE over ben gestapt en heb er geen seconde spijt van gehad.

Ben niet het eens met Sleep0rz
De Firefox methode wel is veiliger. Ik ken de plugin interfaces niet in detail, maar ik kan mij voorstellen dat ontwikkelaars in plugins diverse hooks in de browser kunnen plaats, bestanden gelockt kunnen houden en misschien zelfs threads starten. De plugin interface zal wel iets van uninstall() en/of cleanup() functies bevatten, maar je kunt er van uit gaan dat er luie programmeurs zijn die dit in hun extentie nalaten te implementeren.
En dan krijg precies wat er nu is gebeurt.
Onzin, het is best makkelijk om je addons aan en uit te kunnen zetten zonder je hele browser opnieuw op te starten. Is alleen maar beter. Dat de google toolbar om wat voor reden dan ook zich niet normaal kan houden aan de regeltjes, zit 'm bij google, niet bij IE.
Onzin, het is best makkelijk om je addons aan en uit te kunnen zetten zonder je hele browser opnieuw op te starten. ...
Jammer dat ze dat bij Mozilla niet lijken te snappen.
Dat de google toolbar om wat voor reden dan ook zich niet normaal kan houden aan de regeltjes, zit 'm bij google, niet bij IE.
Dus dat IE een add-on die wordt 'uitgeschakeld' niet uitschakelt is die daar niet netjes aan meewerkt ligt niet aan IE?
Die Googlebar zit natuurlijk ook fout, maar IE moet zo'n add-on gewoon afsluiten if ie er aan meewerkt of niet

[Reactie gewijzigd door BlackOwl op 26 januari 2010 19:42]

Jammer dat ze dat bij Mozilla niet lijken te snappen.
Ehm, dat is een van de dingen die in 3.6 gaan veranderen...
Dat was ook exact wat ik dacht bij het lezen van de titel :)
Die toolbars zijn sowieso niet iets wat ik graag op mijn PC heb. Overigens ook niet op die van anderen: vaak vertragen ze je browser enorm, voegen ze enkel nutteloze features toe en bevatten ze in 99% van de gevallen malware...

In elke moderne browser zit overigens al een goede search functie in, dus dat je ten tijde van IE6 zei dat het handig was omdat je rechtstreeks kon zoeken, begrijp ik nog, maar tegenwoordig niet meer.
In elke moderne browser zit overigens al een goede search functie in, dus dat je ten tijde van IE6 zei dat het handig was omdat je rechtstreeks kon zoeken, begrijp ik nog, maar tegenwoordig niet meer.
Zelfs in IE6 kon dat. Je kon gewoon in de adresbalk een zoekterm intypen die dan via de standaard zoekmachine die je in je browser had ingesteld gezocht werd. Ik heb dan ook nooit begrepen waarom mensen een apart tekstvakje daarvoor zo bijzonder vonden.
Sommige zaken werden als domein herkend. Bijv zoeken op appel, en ie6 ging naar apple.com etc

ook als je bewust wil zoeken op een domeinnaam, bijv om te kijken welke sites naar een bepaalde site linken, kan dan ook niet.
Ik pleit voor een verbod op het meeleveren van toolbars met allerlei andere software. Installatie van een toolbar moet een bewuste keuze zijn. Eigenlijk is het onbewust meeinstalleren van een toolbar een soort spammen.

Ik kies bij de installatie van een stukje software ALTIJD voor de advanced install, waarbij ik elke optie goed bekijk en overweeg. 99% van de gebruikers klikken echter snel 'Next -> Next -> Next -> Finish' en hebben zo na enkele maanden meerdere toolbars draaien. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik bij iemand thuis kom en dat de helft van het browservenster wordt ingenomen door toolbars.
Deze problemen doen zich voor zover bekend alleen voor met Internet Explorer 8, al moet voor het deïnstalleren en afsluiten van add-ons in Firefox de browser sowieso opnieuw worden opgestart.
Wat heeft het feit dat je voor de add-ons van Firefox de browser opnieuw op moet starten, te maken met het feit dat de Google Toolbar voor Internet Explorer gegevens lekt?

Ik zie persoonlijk het verband tussen deze twee zaken niet. Op het moment dat de toolbar voor Fx een vergelijkbaar lek zou hebben, dan zou er nog enig verband zijn - maar men beweert juist dat die niet lek is...
Wat heeft het feit dat je voor de add-ons van Firefox de browser opnieuw op moet starten, te maken met het feit dat de Google Toolbar voor Internet Explorer gegevens lekt?
Misschien is dat lek er ook wel in Firefox, maar omdat je bij Firefox de browser sowieso moet afsluiten bij het sluiten van een add-on treedt de bug als die er is gewoon nooit op.
Het gaat er om dat de IE afgesloten moet worden om de toolbar uit te schakelen. Iets dat blijkbaar bij FF sowieso moet gebeuren.
Ik vind "onbedoeld" niet erg geloofwaardig klinken, als ik heel eerlijk ben.

Zeker niet omdat je zoiets toch vrij eenvoudig kunt testen, dus óf Google test niks voor ze iets releasen, óf deze functie zit er met een andere bedoeling in.

Bedenk wel dat in IE8 elke tab zijn eigen proces heeft (vandaar dat het openen van een nieuwe tab in IE8 soms iets langer duurt dan in Firefox, waar alles onder één proces draait), dus als je het proces afsluit zouden ook alle onderliggende processen moeten sluiten, en dit geen invloed moet hebben op de separate processen uit andere tabbladen.

Kwalijke zaak imho, zeker als je je bedenkt dat het privacybeleid van Google toch al twijfelachtig is, en behoorlijk omstreden.

Mocht het echt onbedoeld zijn, dan zouden gezien bovenstaande imho koppen moeten rollen, zeker op de Q&A-afdeling, maar ook onder de programmeurs die deze bug erin hebben gezet. Dit is gewoon absoluut onacceptabel richting je klanten.
Dat je het vrij eenvoudig kunt testen wil nog niet zeggen dat je weet dat je het moet testen. Het lijkt me dat ze wel testen of ie uit of aan is, maar ik kan me ook voorstellen dat ze dat tegelijk met een zooi andere tests doen en dat ie tussen die grote tests door wordt afgesloten.

Dat het privacybeleid van Google twijfelachtig is maakt nu juist dat het me lijkt dat het echt onbedoeld is. Dat er koppen moeten rollen. lijkt me alleen nodig als er echt grove nalatigheid is geweest, een foutje maken is menselijk en in alle code zitten bugs.

[Reactie gewijzigd door Zartok op 26 januari 2010 17:24]

Ik vind "onbedoeld" niet erg geloofwaardig klinken, als ik heel eerlijk ben.
Het kan gewoon gebeuren dat er een fout in het proces sluipt, op het moment dat dit gebeurt bij een browser zelf, waarom zou er geen bug kunnen zitten in een toolbar voor een browser?

Ik geef gelijk toe dat het erg verdacht is dat het bij Google gebeurt, te meer omdat je als gebruiker al snel naar Google toegaat en het op het gebied van privacy niet een superpositieve naam heeft...
maar ook onder de programmeurs die deze bug erin hebben gezet.
Nu ga je er vanuit dat het expres gedaan is, het zo ook zo maar kunnen dat deze bug een bijproduct is van bijvoorbeeld de manier waarop men zich in MSIE haakt om de gegevens te achterhalen...
Dus, dan hebben ze toch je gegevens maar? Als die gegevens hen helpt om mij een prettigere internet ervaring te geven vind ik het best. Ik zou het zelfs grappig vinden als ik over 50 jaar mijn bezigheden kan bekijken van mijn jeugd.

[Reactie gewijzigd door iLaurens op 26 januari 2010 16:57]

Tot ze die gegevens doorverkopen aan bijvoorbeeld een marketingbedrijf of een ander bedrijf dat er geld voor bied.

Dan piep je waarschijnlijk wel anders, want je komt van dat soort lijsten dus nooit meer af.

Probleem is dat je dus niet weet wat er met die gegevens gebeurd, en daar kom je ook nooit achter, omdat het privacybeleid van Google nogal dubieus en omstreden is, en je op geen enkele manier kan controleren of ze ook doen wat ze beloven, met die gegevens.

Als je over 50 jaar je bezigheden wil nakijken kan je beter ene poezieboek of een andere vorm van een dagboek bijhouden, dat is veel veiliger.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 26 januari 2010 17:06]

Helemaal mee eens. Nou vind ik sowieos iedereen nogal naief tegenwoordig als het gaat om hun privacy met be trekking tot internet. Och ik heb niets te verbergen kan mij het schelen. Tot je bij je sollicitatie te horen krijgt dat je niet wordt aangenomen omdat uit de database is bleken dat je wel eens op zieke kwaaltjes googled en ze je gezondheid niet vertrouwen oid.
Maar das een probleem van die bedrijven en daar wil je dan sowieso niet werken. waarom zou je in godsnaam ergens productief willen zijn als je eens niet menselijk mag zijn 8)7

'T is niet direct een risico maar wel wanneer Google onherroepelijk in financiële problemen gaat komen. Ofwel gebruiken ze het om hun leven iets te verlengen, of een vuile curator gebruikt verkoopt het om meer schulden te voldoen :(
"Tot ze die gegevens doorverkopen aan bijvoorbeeld een marketingbedrijf of een ander bedrijf dat er geld voor biedt.'

Of tot big brother Orwell de gegevens opeist om hun stasi profiel van iedere burger in de wereld wat aan te vullen. Of de belastingdienst/verzekeringsmaatschappij/je baas/politie.

Of iemand verliest een stickje waarna er plots opvallend veel zeer goed geplande inbraken in heel Nederland plaatsvinden waarbij niemand ooit betrapt wordt. Of plots wil niemand je meer een aanvullende ziektekostenverzekering geven, tenzij je 500% meer gaat betalen.

Mijn standaard is geen enkele toolbar installeren en waar ik het zie alle toolbars verwijderen.
En dat noemen ze 'onbedoeld'? Een functie vanuit de toolbar, met het doel 'verzamelen', wordt gezien als 'onbedoeld'?

Toolbars, het zou verboden moeten worden.
Het is zo triest dat je ze overal bij kado krijgt; installatie van toepassing Y geeft 'gratis toolbar X' - menig computer gebruiker die toch op volgende klikt...

* himlims_ is nog steeds voor wettelijke verplichting van het EU-computer-rijbewijs :+
Het is zo triest dat je ze overal bij kado krijgt; installatie van toepassing Y geeft 'gratis toolbar X' - menig computer gebruiker die toch op volgende klikt...

* himlims_ is nog steeds voor wettelijke verplichting van het EU-computer-rijbewijs :+
Klopt..
Laatst nog tijdens instalatie "wilt u de Ask toolbar instaleren?" ik druk zo op nee
en wat doet die vervolgens, ja hoor
Installeren Ask toolbar 8)7
Ik vind het wel handig eigenlijk. Alles wat je op internet doet binnen handbereik

Zoals:
http://j-walkblog.com/images/too_many_toolbars.jpg
:+
dus als ik de text goed begrijp valt de google toolbar in combinatie met IE8 onder spyware?

spyware is in mijn ogen een stuk software wat ongewenst en vooral zonder dat ik het weet informatie van mij verstuurt om daar geld mee te verdienen. ( en de engelse wiki is het wel ongeveer met mij eens dat google spyware is aan de defenitie te zien)
dus als ik de text goed begrijp valt de google toolbar in combinatie met IE8 onder spyware?

Helaas voor google doet hij het maar in een browser... Dit is dus een van de redenen dat ik steeds voorzichtiger word met google.. en al helemaal geen toolbars meer installeer.
Sorry de plugin van Fortis schreef perongeluk bedragen van uw rekening over naar dat van de Fortis directeur...

Wel heel typerend, dat de bug, hen precies datgene levert waarmee ze hun geld verdienen.
Wel heel typerend, dat de bug, hen precies datgene levert waarmee ze hun geld verdienen.
als je het zo zegt klinkt het wel heel kwaadaardig maar de werkelijkheid is veel genuanceerder.
Dat de google toolbar gegevens doorstuurt naar google is normaal en bij de gebruiker van die toolbar bekend als een van de functionaliteiten. dat de toolbar dit doet is dus niks bijzonders. het probleem is echter dat de functionaliteit door een bug aan blijft staan als de gebruiker de toolbar afsluit.
Dit is dus gewoon een bug waarbij bij wijze van spreken een aan/uit knopje niet werkt. Op een gemiddelde computer zitten waarschijnlijk tientallen van dit soort bugs. Nu is het toevallig iets dat voordelig is voor google en nadelig voor de gebruiker. En dan is dat natuurlijk verdacht, maar niks bijzonders als je er over nadenkt.

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 26 januari 2010 19:02]

Dat de google toolbar gegevens doorstuurt naar google is normaal en bij de gebruiker van die toolbar bekend als een van de functionaliteiten.
Ik moet toegeven dat ik de beruchte toolbar niet ken, maar is het werkelijk bekend dat de toolbar (waar je waarschijnlijk al niet eens om gevraagd hebt) gegevens doorstuurt naar Google?

Als het werkelijk zo is, zeg ik meteen mijn vertrouwen in de mensheid op.
Op een gemiddelde computer zitten waarschijnlijk tientallen van dit soort bugs.
Bugs als het niet goed afsluiten, terwijl ik daar wel om gevraagd heb, bedoel je. Prima, er kan wat gare software zijn, maar meestal sturen die niet mijn gegevens naar een centrale server.
BNP Paribas Fortis bedoel je.
Maar je hebt gelijk, dacht ik ook toen ik het las.
De Google toolbar houdt zich sowieso niet aan de best practises voor addons in Internet Explorer door geen afsluit kruis in de rechterbovenhoek te bevatten.
Onder andere:

The user must be in control of their IE add-ons
  • Users must be able to fully disable any add-on in their browser.
  • Software must not re-enable an add-on that the user disabled.
  • Software must not prevent the user from disabling an add-on that the user wants to disable.
  • Software can inform the user that an add-on needs to be enabled so that the users can perform a certain task.
The user must be in control of their toolbars
  • · Software must not obscure the toolbar close button [x]
  • · Software may not hide or obscure the toolbar close dialog.
  • · Software must not use UI automation to automatically dismiss the dialog.
  • · Add-on software must have an entry in the add/remove programs list.
  • · Users must be able to fully uninstall add-ons.
Guidelines and requirements for add-ons that extend Internet Explorer

[Reactie gewijzigd door 80466 op 26 januari 2010 16:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True