Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 123 reacties
Submitter: Nexico

Vodafone-klanten kunnen dit hele weekeinde gratis sms'en. De provider biedt dit aan als compensatie voor de grote storing van enkele weken geleden, toen een groot deel van de klanten een dag lang niet kon bellen of sms'en.

Vodafone-klanten kunnen alleen gratis sms'jes versturen naar Nederlandse nummers. Buitenlandse sms'jes en berichtjes naar premium sms-diensten, zoals ringtoneboeren of stemmen tijdens een tv-programma, zijn gewoon betaald, legt Vodafone uit op de eigen site.

Het gratis sms'en is volgens de provider een 'gebaar', omdat een groot deel van de klanten op 18 en 19 november niet kon bellen of sms'en. Om hoeveel mensen dat ging, is onbekend. De storing kwam doordat een van de vier signalling gateways uitviel. Het backupsysteem werkte niet. Waarom dat niet werkte, wil Vodafone vanwege beveiligingsredenen niet zeggen.

Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken ging in gesprek met de providers over hoe dergelijke storingen in de toekomst voorkomen kunnen worden. Daar kwam alleen uit dat de providers meer informatie gaan uitwisselen over de oorzaken van storingen.

Vodafone heeft de afgelopen maanden te maken gehad met meer storingen. De laatste vond afgelopen woensdag plaats, toen een deel van de klanten niet mobiel kon internetten. Dat had te maken met werkzaamheden die dinsdagnacht waren uitgevoerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (123)

Serieus, ik snap echt niet waarom iedereen zo belachelijk reageert. Een bedrijf heeft een storing gehad op een consumentenproduct. Voor zakelijke producten is er een SLA dus daar heb ik het niet over.

Storingen komen altijd wel voor. En deze was van relatief korte duur. (0,5% op jaarbasis), dus wat mij betreft is dat echt niet slecht.

Vervolgens krijgt iedereen van Vodafone ter compensatie iets gratis. Dat het Vodafone weinig tot niets kost boeit toch niks, het kost mij niks. Het is een leuk gebaar, waartoe ze verre van verplicht zijn.

En het ergste? Iedereen zit te zeuren dat de compensatie niet goed is. "Ik SMS niet zoveel" "Ik kan al 1000 gratis SMSjes sturen". Dan stuur je er nou toch wat meer als je er gebruik van wilt maken, of je doet het niet en je laat het. Het kost je toch niks.

Stelletje ondankbare mensen hier zeg.. bah :/
Voornamelijk reageren mensen zo, omdat Vodafone een zeer onsamenhangende en onduidelijke communicatiestrategie volgt, met zeer tegenstrijdige signalen. Absoluut niet duidelijk wat nou het probleem was, wat ze in vredesnaam gaan doen. Lijkt er voornamelijk echt niet op dat er dan ook maar iemand voor wat dan ook verantwoordelijkheid lijkt te nemen.

Ik krijg het gevoel dat ze het falen van hun netwerk voornamelijk als PR-probleem benaderen, in plaats van een technisch probleem. Tsja, is hun keuze, maar als kritische consument heb ik daar weinig boodschap aan.
Stelletje ondankbare mensen hier zeg.. bah :/
Ik ben klant. Ik betaal. Waar moet ik precies dankbaar voor zijn? Dat een netwerk er twee dagen uitligt, gevolgd door de zoveelste data-storing, gevolgd door een slecht aangekondigde splitsing van Blox in "VOIP" en "Zorgeloos Internet"? Op zijn hoogst kan ik het gebaar van "2 dagen gratis sms" waarderen, maar dankbaarheid lijkt me in een commerciele relatie ongepast.

SMS-cadeautjes heb ik dan ook persoonlijk geen ene moer aan en ik zal ook zeker zodra mijn abbo is afgelopen gaan rondkijken naar een andere provider, waar ik meer vertrouwen bij heb dat ik kan bellen en internetten wanneer dat nodig is en een mogelijke storing (kunnen immers gebeuren) niet 2 dagen doorzeurt en men een week of wat na afloop nog steeds niet duidelijk heeft gemaakt wat er gebeurd is en hoe ze het in de toekomst gaan voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 5 december 2009 16:14]

Als die blox wijziging werkelijk is doorgevoerd zou ik toch als ik jouw was eens in je voorwaarden kijken. Iedereen weet dat bij wijzigingen in dergelijke diensten de klant schriftelijk op de hoogte gebracht dient te worden inhoudend dat je dus nu al zou kunnen beëindigen.

Hoewel ik weinig weet hoe het voor consumenten geregeld is met die Blox.
consumentenproduct. Voor zakelijke producten is er een SLA dus daar heb ik het niet over.
Niet alleen het consumenten netwerk lag plat, dus ik snap niet wat jij voor verschil ziet. Ik ben zakelijk klant en er is voor mij geen SLA mogelijk. Het enige verschil wat ik uit bovenstaande reacties haal is dat ik een brief heb gekregen om me op de hoogte te brengen van het 'gebaar'.
Zelfde geldt voor mij.... maar weinig brief.
Ik SMS dus vrijwel nooit (ben wel klant van Vodafone). Ik heb hier dus helemaal niets aan . . . ik heb liever dat ze op de rekening 5 euro korting gekregen hadden als tegemoetkoming.
Op basis van een Vodafone € 22,50 abonnement en uitgaande dat maanden gemiddeld 30 dagen hebben, neerkomend op 720 uren per maand.... tevens ervan uitgaande dat de storing in totaal zo'n 2 dagen in beslag genomen heeft (even grof gezegd);

Betaal je gemiddeld € 0,75ct per dag wat dus neerkomt op € 1,50 voor 2 dagen. Wil je zeggen dat jij op z'n minst een abonnement van € 70,00 per maand hebt om aan die € 5,00 compensatie te komen voor die 2 dagjes?

Die € 5,00 compensatie * het aantal klanten die dat zouden willen, kosten al gauw enkele tot tientallen euro's meer om mankrachten in te zetten en die compensaties (= crediteringen) verwerkt te krijgen en dat nog per klant! En wie denk jij dat, dat gaan betalen wanneer Vodafone besluit abonnementsprijzen te gaan verhogen? Juist! Jij, ik en ieder ander die klant is van Vodafone. Daar gaat dus die € 5,00 compensatie die men wenst uiteraard dubbel en dwars terugverdiend door Vodafone.

Ik ben zakelijke gebruiker en moet het ook slikken van het SMSén, heb daarnaast ook een privé abonnement. En ben op beide nu gewoon maar wat aan het SMSén naar een stel vrienden, kenissen en familieleden om toch iets terug te zien van die compensatie. Wel grappig, van 0 SMSjes in verleden naar ineens dik 50st in één uur.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 5 december 2009 14:17]

Ook niet slim, om 2 abo's te nemen bij dezefde provider. 8)7
Ik heb naast mijn (zakelijke) Vodafone abo er ook nog een van KPN, zodat ik in dit soort gevallen in ieder geval zelf nog kan bellen.
Good point. Maar wat als je al een privé abbo hebt van Vodafone, en daarna van je werk een Vodafona abbo erbij krijgt voor je werk... ik ga niet overstappen naar een andere provider om dit te dekken.

Als je een zelfstandige ondernemer bent, kan je er voor kiezen, of een prepaid nemen voor de keer dat het gebeurd.
Of gewoon slim zijn en doorschakelen indien niet bereikbaar gebruiken. Daarmee kun je toch een klein beetje problemen voorkomen. En ik zie niemand hierover spreken in deze noch voorgaande discussies over de Vodafone storing.
Waarom niet slim?

Dat heet vertrouwen hebben in de provider, iets dat lang niet iedereen heeft omdat ze eventjes een telefoon + data storing hebben van 2 dagen en dat op maarliefst 365 dagen. De hoeveelste 'grote' storing is dit trouwens in alle jaren dat ze actief zijn ?

Ik zou dus niet weten waarom het niet slim is zowel privé als zakelijk een abonnement bij dezelfde provider af te nemen. In mijn geval heb ik echter vooruit gedacht.... ken je de functie toevallig al "Indien onbereikbaar doorschakelen naar ander telefoonnummer"? Staat bij mij altijd actief om dit soort storingen op te vangen.

Nog slimmer zijn de (virtuele) visitekaartjes waarop je uiteraard als bedrijf zo slim bent een vaste en mobiele telefoonnummer te vermelden. Da's toch iets goedkoper dan een 2e telefoonabonnement en de hinder???? Welke hinder of schadepost?

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 6 december 2009 13:31]

Dus jij hebt vertrouwen in 1 provider en schakelt door van het ene Vodafone nummer naar het andere? En als het hele Vodafone netwerk plat ligt dan? 8)7

En Vodafone heeft de laatste maanden meerdere dagen urenlange storing gehad. Daarvoor had ik ook vertrouwen in ze, maar gelukkig heb ik toch een 2e abo bij een andere provider genomen en niet bij Vodafone!

Als ik onderweg ben heeft het geen zin door te laten schakelen naar (een van mijn) mijn vaste nummers, want daar ben ik dan niet bereikbaar. Vandaar dat ik 2 abo's (en 2 telefoons) heb bij 2 verschillende providers. Kosten zijn voor mij minder belangrijk dan bereikbaarheid.
Dus jij hebt vertrouwen in 1 provider en schakelt door van het ene Vodafone nummer naar het andere? En als het hele Vodafone netwerk plat ligt dan?
Gebruik jij je privé nummers voor zakelijke dingen? Ik niet, wel andersom hoewel mijn andere mobiel eigenlijk door mijn vrouw gebruikt wordt. Ik schakel bij mijn zakelijke mobiele telefoon altijd (direct bij aanschaf van een nieuw abonnement) de dienst 'doorschakelen bij onbereikbaar' in waarna deze direct doorgeschakeld staat naar een vast nummer.
En Vodafone heeft de laatste maanden meerdere dagen urenlange storing gehad.
Niets van gemerkt.
Als ik onderweg ben heeft het geen zin door te laten schakelen naar (een van mijn) mijn vaste nummers, want daar ben ik dan niet bereikbaar. Vandaar dat ik 2 abo's (en 2 telefoons) heb bij 2 verschillende providers. Kosten zijn voor mij minder belangrijk dan bereikbaarheid.
Geldt ook voor mij, hoewel mijn klanten al direct (als ik niet bereikbaar ben) doorgeschakeld worden naar een vast telefoonnummer. Daar spreekt men de boodschap in en ik bel terug of ik maak gebruik van VoIP/SIP.
Gebruik jij je privé nummers voor zakelijke dingen?]
Wat heeft dat er mee te maken? Ik heb een eigen bedrijf en gebruik mijn mobiele telefoon voor alle mobiele communicatie. Met profielen kan je onderscheid maken in door wie je wanneer gestoord wordt, dáár heb ik geen 2 abo's voor nodig.
Niets van gemerkt.
Omdat jij er niets van gemerkt heb moet ik maar niet zeuren? Ik heb van alle 4 de keren behoorlijk last gehad.
Geldt ook voor mij, hoewel mijn klanten al direct (als ik niet bereikbaar ben) doorgeschakeld worden naar een vast telefoonnummer. Daar spreekt men de boodschap in en ik bel terug of ik maak gebruik van VoIP/SIP.
Zoals ik al eerder zei: onderweg wil ik ook bereikbaar zijn, en niet door een boodschap te laten inspreken. Dat dit voor jou een goede oplossing is: prima!, maar dan hoeft dat voor mij niet ook zo te zijn. VoIP/SIP gebruiken gaat ook moeilijk als het data-netwerk van Vodafone (ook) uit de lucht is.

[Reactie gewijzigd door Eldee op 7 december 2009 00:55]

Wat heeft dat er mee te maken?
Je zegt het zelf!
Dus jij hebt vertrouwen in 1 provider en schakelt door van het ene Vodafone nummer naar het andere? En als het hele Vodafone netwerk plat ligt dan?
Daarom vraag ik dat of jij je privé nummer gebruik voor zakelijke toepassingen en diensten. Ik schakel niets door van mobiel naar mobiel.
Omdat jij er niets van gemerkt heb moet ik maar niet zeuren? Ik heb van alle 4 de keren behoorlijk last gehad.
Waar zeg ik dat? Ik gaf alleen aan dat niet iedereen zoveel last heeft gehad van die storing.
Toch netjes opgelost, ze kunnen er vaak zelf ook weinig aan doen, ongeluk = storing, gebeuren zomaar onverwacht :)
Helemaal niet netjes opgelost, tot 2 dagen storing is totaal onaanvaardbaar voor een telco. En ze hadden er weldegelijk iets aan kunnen doen, namelijk zorgen dat ze wel voldoende capaciteit hadden en/of een hot-spare, zodat er hoogstens enkele minuten tot een uur storing was geweest.

Elk bedrijf krijgt met storingen te maken, maar daar heb je risico management, capaciteitsplanning en noodscenario's/draaiboeken voor. 2 dagen downtime is gewoon serieus een wanprestatie, hoe kun je dat nou ooit goedpraten ? Ja, als er een vliegtuig op de core-infrastructuur was neergestort |:(

Ik heb een zakelijk abonnement en SMS misschien 1x per maand, maar ik ben wel bijna 48 uur - door de weeks - onbereikbaar geweest, nog even los van b.v. pushmail, etc. Mijn geleden schade wordt niet gecompenseerd met een paar !@#$%-SMS-jes (met een kostprijs per stuk van ~1 eurocent) in het weekend.

Een weekend gratis SMSen is een grote/loze(en zeer goedkope) afkoopactie om goodwill te kweken, zodat niet echt hun klanten financieel hoeven te compenseren; lees: minimaal 2 dagen abo geld in mindering brengen. Natuurlijk is dat een administratieve hel, maar: eigen schuld, dikke bult !

In de huidige situatie ben ik als klant dubbel gedupeerd, 1x door de storing (en de bijbehorende extra kosten) zelf en nog een keer in het abo geld; want ik mag de dagen dat de dienst onbruik was gewoon (indirect) betalen. Nee, ik voel me als klant serieus in de kou gezet, het gaat echt niet om die paar euro compensatie, maar om het gebaar, het idee. Vodafone neemt haar klanten gewoon niet serieus, anders hadden ze wel 2 dagen - door de weeks - gratis bellen als compensatie aangeboden ...
Makkelijke reactie.

Als een carrier als Vodafone alles dubbel moet uitvoeren dan zullen deze kosten doorberekend worden aan de klant. Aangezien we het hier niet over een switch of router van een paar honder euro hebben maar over ontzettend dure apparatuur zullen de abonnements kosten daarmee omhoog schieten.

Bovendien, kun jij mij de SLA tonen die Vodafone met jou heeft afgesloten waarin men 365 dagen per jaar beschikbaarheid garandeerd?

En 2 dagen gratis bellen, vind je dat realistisch? De dienst was 2 dagen niet of verminderd beschikbaar maar Vodafone heeft ook geen belminuten uit je pre of postpaid bundel afgestrokken. Je hebt dus inderdaad abonnementskosten betaald maar je hebt nog wel gewoon je belminuten. De enige pijn is dan dus dat je niet of slecht bereikbaar was en niet of slecht kon bellen.

Als je dan zo goed bereikbaar moet zijn op een klantlokatie oid geef je even een vast nummer van daar door. En je mag vast ook wel even je e-mail bekijken op een computer bij de klant.

Had je liever die ~3% abonnementsgeld terug gekregen? Gemiddeld abonnementje kost een 30euro. Dan had je een hele euro teruggekregen........

Moraal van dit verhaal. Nederlanders kunnen ontzettend zeuren over iets wat een individu amper raakt (ja we zijn behoorlijk egocentrisch in Nederland ja).

Ongemak: Ja, Stort de wereld in?: Verre van.

[Reactie gewijzigd door acidfever op 5 december 2009 22:10]

Het moraal van het verhaal is dat Vodafone er egocentrisch vanaf probeert te komen.

Dure apparatuur of niet is geen excuus, vliegtuigen zijn ook duur, moet op het veiligheidsmarge/onderhoud daarvan dan ook maar op bezuinigd worden ?

En een extra router van 500K is helemaal niets vergeleken met de personeelskosten van Vodafone, en dus zou het absoluut niet van invloed op de verkoopprijs zijn, pure duimzuigerij ....

Ik heb geen 100% SLA met Vodafone nee, heb ik ook niet nodig en betaal ik ook niet voor ... 2 dagen downtime op een zakelijke dienst blijft echter schandalig, iedereen die in de telco-sector ervaring heeft, kan je dat vertellen.

De pijn als klant is dat je onbereikbaar bent - en dat pas na een tijd bekend wordt - en je vervolgens extra kosten moet maken om dat op te lossen. Zoals ik al eerder zei, het gaat niet om die paar euro, het gaat om het principe. Vodafone neemt de verantwoordelijk niet (voor de fouten die gemaakt zijn) en wil niet opdraaien/compenseren voor (de kosten van) de problemen die zij - zeer mogelijk verwijtbaar - zelf hebben veroorzaakt.

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 6 december 2009 15:33]

Grappig dat je zelf rapt over draaiboeken en risicomanagement maar ik merk uit jouw verhaal niet op dat je dat dus zelf wel hebt aangezien je schade hebt geleden aan de niet bereikbaarheid. Ik ben het met je eens dat de compensatie wat summier is maar zoals gezegd hebben ze dit ook wel ingecalculeerd door geen SLA van 100% uptime te geven
Dat heb ik wel; het tijdelijk onbereikbaar zijn is voor mij aanvaardbare schade en dus een ingecalculeerd risico. Waar ik problemen mee heb, is dat Vodafone - en blijkbaar ook veel - consumenten het vooral 'zielig voor Vodafone' vinden en niet beseffen dat het een enorme wanprestatie is (zoveel downtime achter elkaar voor zoveel klanten; de minister heeft niets voor niets die opmerkingen over netwerken delen gemaakt.) en dat Vodafone daar serieus verantwoordelijkheid voor moet nemen ... en dat een paar gratis SMS-jes geen serieuze compensatie/gebaar/boete-doening is.
Anders stel je je even aan, de wereld is niet vergaan hoor. Wat een drukmakerij om 2 dagen niet fatsoenlijk te kunnen bellen. Je telefoon zal er maar in eens mee ophouden, stel je voor! Dan zit je een week in de Ziektewet om dit te verwerken :)

[Reactie gewijzigd door rudyman85 op 6 december 2009 08:28]

het kan ook zijn dat ze aan het testen waren of hun servers de bom van data die op nieuwjaar verstuurd ga worden aan kunnen...

niet dus :)
Dingen gaan nou eenmaal stuk, en, al is een dag niet kunnen bellen vervelend, het zal voor de gemiddelde consument niet zoveel schade hebben berokkend lijkt me.

Een weekend gratis smsen mag dan niet een ontzettend royale gift zijn (het kost vodafone immers bijna niets), maar desalniettemin ben ik er blij mee. :)
Toch netjes opgelost, ze kunnen er vaak zelf ook weinig aan doen, ongeluk = storing, gebeuren zomaar onverwacht :)
Wat je "netjes"noemt.
Niet iedereen gaat een heel weekend zitten smsén. Ik niet bijv.
En je mag aannemen dat de zaak overbelast wordt zoals dat ook al eens het geval was met een gratis bel weekend een aantal jaren terug.
Een compensatie op de rekening had beter geweest.
Inderdaad. Wat een rip-off. Ik ben blij geen Vodafone klant te zijn.
Nu zal je ook krijgen dat als iemand in het weekend maar 1 smsje verstuurt, dat Vodafone dan zegt, 'ah kijk, je hebt met ons in der minne geschikt. nu kan je geen claim meer maken.'
Niet iedereen gaat een heel weekend zitten smsén. Ik niet bijv.
En is dat een probleem van Vodafone?
Dat ligt toch aan jezelf en niet aan Vodafone. Stuur dan eens wat vaker een smsje ipv voor elke wissewasje te bellen.
Als dit alle compensatie is dan is dit een belediging voor de klant.
wettelijk of contractueel zijn ze zelfs tot niets verplicht. Het is mooi dat ze iets doen.
In geval het gaat om consumenten contracten, dan zullen ze zich wel hebben ingedekt. Echter voor diverse zakelijke abonnementen die ze aan bieden ligt dat toch anders.

Er zijn wel degelijke zakelijke contracten waarin ze dekking- en beschikbaarheid-garanties geven. In dergelijke gevallen hebben ze over de afgelopen maand niet aan hun verplichting voldaan.

Ik kan me goed voorstellen dat je je als zakelijke klant, (net als ik) je knap in je hemd gezet voelt als je te horen krijgt: Ja, op twee voor u belangrijke dagen, midden in de week, deed uw telefoon het niet. Feitelijk liep u gewoon met een steen op zak, maar als compensatie, mag u dit weekend gratis bellen en sms'en.
Lekker belangrijk als je (zoals ik bijvoorbeeld) ruim 100 km voor niets in de auto hebt gezeten, omdat je klant een afspraak heeft afgebeld, maar tja... hoe bereik je iemand die een steen bij zich heeft ipv een mobiele telefoon?
precies, ik snap ook niet hoe mensen hier een probleem van kunnen maken, wees blij dat je iets krijgt
Vodafone probeert het imago hierdoor weer op te krikken, nadat deze een gigantische deuk heeft gehad door die storing (uitgebreid in media + veel bedrijven lagen plat). Laudor heeft gelijk in het opzicht dat je met een dergelijke actie je imago niet echt heel erg op zal krikken.
wettelijk of contractueel zijn ze zelfs tot niets verplicht. Het is mooi dat ze iets doen.
Vergelijk het met de vraag of je iets wilt doen voor niets, of voor een klein beetje.

Als je een oud vrouwtje met een boel boodschappen ziet sjouwen bij de supermarkt, en ze zou vragen of jij haar een handje wilt helpen, doe je dat dan?

Vermoedelijk wel, je ziet hoe moeilijk ze het heeft en als het niet te ingewikkeld is zal je haar waarschijnlijk graag helpen door een tas in haar auto te zetten.

Maar wat nu als dat oude vrouwtje je zou vragen of je haar wilt helpen met de boodschappen voor €0,10?

Dat bedoel ik. Psychologisch gezien kan Vodafone beter helemaal niets doen en alleen maar zeggen dat ze de gang van zaken verschrikkelijk betreuren. Een dag onverwachts niet bereikbaar zijn kan je niet afkopen met zoiets lulligs als een paar gratis SMS'jes.
Ik denk zelfs dat als men niets krijgt al gaat zeuren - zie eerdere berichtgevingen omtrent de Vodafone storing (ook ten tijden van de storing zelf).

De mentaliteit van veel mensen is vandaag de dag zeer extreem te noemen, voor niets gaat de zon op is een veel voorkomende uitspraak en ook in Nederland lijkt het er meer en meer op dat men verwacht een jaar gratis abonnementskosten te krijgen voor een storing die slechts 2 dagen geduurt heeft (bij wijze van spreken).

De inhaligheid van veel mensen is drastisch toegenomen. Zie als voorbeeld ook die fout van Wehkamp of wie was het? Met die televisies maar eens. Een TFT televisie voor wat was het? € 99,00 of zo....

Overigens, deze SMS actie is tenminste nog iets... KPN of menig ander zie je zoiets nog niet zo gauw doen. Had KPN een dag later niet ook een storing? En waar lag dit aan, of nee..... dat hebben ze natuurlijk niet naar buiten gebracht via de grote media zoals Vodafone dit wel deed.

De kosten voor Vodafone per SMS, heeft men weinig mee te maken. Particulieren en bedrijven, hebben te maken met eind-gebruikers-prijzen. Tel dat op en zie de werkelijke kosten die het bespaart.

Conclusie; Het is nooit goed!

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 6 december 2009 13:28]

Zelfs als je veel SMS'en zou versturen kom je waarschijnlijk amper aan de 2 euro kosten in eindgebruikerstarieven (laat staan als je, zoals de klanten die het meest betalen, al een onbeperkte SMS-bundel had!). Dat staat in geen enkele verhouding met een gemiste vergadering, een gemiste verkoop of je vriendin die op het station heeft staan bibberen.

Deze SMS'jes worden gezien als "afkoopsom": nu heeft Vodafone wat gratis SMS'jes weggegeven dus alles is weer goed. En daar is natuurlijk niemand het mee eens. Stel je voor dat Vodafone er iedere 2 maanden voor 2 dagen uit zou liggen, en je krijgt dan dus 6x per jaar een weekend gratis SMS'jes. Je zou onmiddelijk je abonnement beëindigen.

Als Vodafone zijnde kan je dan die afkoopsom beter achterwege laten en er maar voor zorgen dat dit nooit meer voor hoeft te komen. Als je het toch wilt afkopen moet je met iets fatsoenlijks komen, en dan moet je meer gaan denken aan 5 à 15 euro gratis beltegoed met onbeperkte houdbaarheid. Dat kost eenmalig welliswaar wat, maar het vertrouwen in je bedrijf en het gevoel dat mensen bij je bedrijf hebben zou fors verbeteren, en dat is op de lange termijn voor de zaken ook weer beter.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 6 december 2009 20:51]

Dat staat in geen enkele verhouding met een gemiste vergadering, een gemiste verkoop of je vriendin die op het station heeft staan bibberen
Die vergadering had je net zo goed kunnen missen door een plotselinge ongeval, snelheids c.q. alcohol controle of ongeluk. Vooral dat laatste is een zelfde soort vergelijking als met die storing... die net zo min ingecalculeerd is geweest als dat jij of menig ander een ongeluk krijgt. Een gemiste verkoop? Ik heb juist goede zaken gedaan en dat terwijl mijn Vodafone verbinding eruit lag, voordeel van doorschakelen naar een vaste telefoonlijn (indien niet bereikbaar dan doorschakelen heet dat).
Deze SMS'jes worden gezien als "afkoopsom": nu heeft Vodafone wat gratis SMS'jes weggegeven dus alles is weer goed. En daar is natuurlijk niemand het mee eens
Nee, het is inderdaad niet goed. Vodafone had beter niets kunnen geven zodat één ieder bij nadering van contracteinde ook nog kan klagen dat Vodafone niets als mogelijke compensatie heeft geboden.
Stel je voor dat Vodafone er iedere 2 maanden voor 2 dagen uit zou liggen, en je krijgt dan dus 6x per jaar een weekend gratis SMS'jes.
Dat kun je niet 'stellen' aangezien een dergelijke storing vrijwel nooit voor komt c.q. voor kan komen - tenzij er technisch iets niet helemaal lekker is.
Als je het toch wilt afkopen moet je met iets fatsoenlijks komen, en dan moet je meer gaan denken aan 5 à 15 euro gratis beltegoed met onbeperkte houdbaarheid.
Ook dat is geen oplossing.
Dat kost eenmalig welliswaar wat, maar het vertrouwen in je bedrijf en het gevoel dat mensen bij je bedrijf hebben zou fors verbeteren, en dat is op de lange termijn voor de zaken ook weer beter.
Geachte Vodafone klant, wegens gestegen kosten zijn wij genoodzaakt onze tarieven en abonnementsgelden voor het nieuwe jaar te verhogen. bla bla bla....

En 3x raden wat de achterliggende reden zal zijn? Een bedrijf als Vodafone die nu gaat crediteren verhoogd gewoon volgend jaar het abonnementsgeld per maand en verdiend het dubbel terug. En als je dan over wilt stappen, heb je als bedrijf of particulier een probleem omdat ook dat technisch problemen met zich mee kan brengen (een dag uit de lucht wegens migratie naar een ander netwerk die wellicht net zo duur is).

al-met-al het is nooit goed en morgen zie je overal weer reacties voorbij komen dat je een gegeven paard niet in de bek *mond* mag kijken.
Die vergadering had je net zo goed kunnen missen door een plotselinge ongeval, snelheids c.q. alcohol controle of ongeluk. Vooral dat laatste is een zelfde soort vergelijking als met die storing... die net zo min ingecalculeerd is geweest als dat jij of menig ander een ongeluk krijgt.
Een ongeluk is een ander verhaal. Daarbij zijn meestal maar een paar mensen betrokken, niet het hele land. En dan heb je nog ongelukken door nalatigheid (wat bij Vodafone het geval lijkt te zijn) en ongelukken door botte pech.
Een gemiste verkoop? Ik heb juist goede zaken gedaan en dat terwijl mijn Vodafone verbinding eruit lag, voordeel van doorschakelen naar een vaste telefoonlijn (indien niet bereikbaar dan doorschakelen heet dat).
Dat jij toevallig goede zaken hebt gedaan is natuurlijk niet relevant. Het zal veel vaker voorkomen dat een klant een aanbieder met Vodafone niet heeft kunnen bereiken en daardoor maar een ander gebeld heeft.
Nee, het is inderdaad niet goed. Vodafone had beter niets kunnen geven zodat één ieder bij nadering van contracteinde ook nog kan klagen dat Vodafone niets als mogelijke compensatie heeft geboden.
Daar zou amper over geklaagd worden. Men zou er wellicht een naar gevoel aan overhouden, maar niemand gaat klagen dat ze niets hebben gekregen omdat de dienstverlening eruit heeft gelegen.
Psychologisch gezien kan VF beter niets doen. Bij klanten blijft dan het gevoel dat VF bij ze in het krijt staat en dat VF zich heel netjes moet gedragen. Als ze dan een keer de klantenservice nodig hebben en daar goed geholpen worden staan ze voor het gevoel alweer bijna quitte.
Ook dat is geen oplossing.
Als je als VF zijnde al met een afkoopsom eraf wilt zijn moet je met iets substantieels komen. Uit deze thread moge blijken dat niemand dat weekend gratis SMS'en als iets substantieels ziet.
Geachte Vodafone klant, wegens gestegen kosten zijn wij genoodzaakt onze tarieven en abonnementsgelden voor het nieuwe jaar te verhogen. bla bla bla....
Kan niet. Ze zullen het van de winst af moeten trekken. Er is meer dan één aanbieder op de mobiele markt, dus ze kunnen het zich niet veroorloven de prijs zomaar te verhogen om dit verlies goed te maken. Dat kan alleen als ze een monopolie zouden hebben (of deel zouden zijn van een kartel), daarvan is geen sprake. Ze kunnen het zich hoe-dan-ook niet veroorloven om zichzelf uit de markt te prijzen.

Ze zullen nu echter wel wat klanten kwijt zijn geraakt door mensen die zich beledigd voelen door deze "afkoopsom". Juist de best betalende klanten met onbeperkte SMS-bundel zullen zich het meest bedrogen voelen, en die klanten kunnen nu weglopen.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 7 december 2009 17:03]

Als je schade hebt geleden, kan je contact opnemen met Vodafone, ze geven alleen niet standaard een x-bedrag terug.
Ik vindt dit niet netjes opgelost omdat er mensen zijn die zelde tot nooit sms'en, persoonlijk vindt ik dat ze dit beter hadden kunnen oplossen doormiddel van een compensatie of bel te goed
Sommige mensen zijn ook nergens blij mee zoals hieruit blijkt.. Zoals eerder gezegd is Vodafone tot niets verplicht, je mag in ieder geval blij zijn dat je iets hebt ontvangen.

Voor mij is dit wel weer wat handiger, aangezien ik veel SMS moet ik ook vaak mijn beltegoed upgraden. Scheelt me toch even weer €20 als ik het zo zie.
Stille hint: Onbeperkt SMS Blox kost 10 euro, dus het kan je nooit 20 euro schelen, en 1000 smsjes op een dag sturen lijkt me ook sterk, dus de 10 euro red je zelfs niet.

Zelf SMS ik bijna ook nooit, Vodafone Business heeft er ook uit gelegen, ken genoeg zakenlui die alleen bellen, dus een hele goede compensatie is het inderdaad niet.

@keppie3, de storing voor mij was b.v. wel erg. Ten eerste, ik kno een dag totaal niet worden bereikt, ten tweede, mijn internet werkt al 2 maanden alles behalve stabiel (en ja hier betaal ik voor). Ten derde, applicaties werken niet op mijn GSM (OpenVPN en elke andere toepassing die rare poorten of wat meer data veroorzaakt).

Redenen genoeg om over te stappen lijkt me?

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 5 december 2009 13:39]

Wow! € 1,50 compensatie.... die je als klant volgend jaar mag terugbetalen omdat Vodafone die kosten gewoon doorberekend naar alle klanten. Dat geld moet toch terugverdiend worden ?!
De storing kwam doordat een van de vier signalling gateways uitviel. Het backupsysteem werkte niet. Waarom dat niet werkte, wil Vodafone vanwege beveiligingsredenen niet zeggen.
Ik weet niet waarom, maar deze zin lijkt te suggereren dat er moedwillig door kwaadwillenden aanleidingen zijn geweest voor het uitvallen van de mast en/of het falen van het backup systeem..
Aangezien er in korte tijd meerdere keren een storing is geweest lijkt het mij ook niet onwaarschijnlijk dat er meer aan de hand is dan enkel losstaande gevallen.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Skeweyed op 5 december 2009 12:20]

Of die zin zegt gewoon dat er helemaal geen backup systeem was, dat mag natuurlijk niet uitlekken want dan worden de Vodafone kantoren bestormd door woedende klanten en ze hebben niet genoeg beveiligers om die af te weren.
<offtopic>mss heben sinterklaas an alle zwarte pieten een abo bij vodaphone.
als die dan snachts massaal beginnen te comuniceren met elkaar... 8)7 <offtopic>
Ik had zelfs een blox gekregen van 1000 smsjes, in dat opzich is het wel net hoe ze het geregeld hebben.
Nadeel alleen was dat de muts van de telefoon zei dat ze eind november al actief waren ma dat bleek pas 1 december te zijn......
Hmm, ik SMS weinig tot nooit, ik had beduidend meer overlast van het niet kunnen bellen en gebeld worden. Best vervelend, zeker als je hierdoor nog eens inkomsten misloopt ook. :X

Ik had een weekend gratis bellen of een deel van mijn abonnementsgeld terugkrijgen dan ook een betere compensatie gevonden.
Aan de andere kant is het al heel wat dat er überhaupt een compensatie is, niet ieder bedrijf is zo 'netjes'.

Toch een beetje mijn Nederlandse aard, altijd wat te zeuren hebben.. Compenseren ze niets, is het niet goed. Doen ze het wel, is het ook weer niet goed. :+
Ik heb dit jaar al 4 keer een storing meegemaakt waardoor ik niet kon internetten,
en 1 keer (onlangs) een storing waarbij ik zelfs langdurig niet kon bellen.
Gisteren kon ik 's middags urenlang niet SMS-en ('s avonds werkte het weer).

Ik SMS slechts weinig, dus aan een weekendje gratis SMS-en heb ik geen bal.
Ik verwacht van Vodafone een maand abonnementskosten terug!
Dat zou een redelijke compensatie zijn voor alle ellende.

De gratis SMS-actie is in meerdere opzichten een treurige compensatiemaatregel:
- Hij is goedkoop (in de zin dat het Vodafone weinig kost).
- Hij compenseert slechts de SMS-junkies, en levert dus veel klanten niks op.

Wanneer ik weer aan verlenging van m'n contract toe ben ga ik weer terug naar KPN.
Vodafone neemt z'n internet-blox dienst niet serieus (vaak down, weinig bandbreedte).
Bovendien erger ik me aan het gebrek aan informatie over storingen (maar daar is KPN ook slecht in).
De sms junkies hebben allemaal al een "onbeperkt" (onbeperkt tot 1000 berichten) blox van een tientje per maand, dus die hebben er ook al niet veel aan.

Wel leuk voor mij, ik heb die blox nog niet, dus lekker 2 dagen gratis smsen naar mijn vriendenkring. Nutteloos, tijdverspilling....maar hey, 't houd je van de straat :Y)
Heb zelf een verdubbeling van mijn blox gekregen. Voor mij ook niet echt een geweldige compensatie. Die 1000 sms'jes die ik extra kan sturen (waar ik never nooit niet aan ga komen) weegt niet op tegen de last die ik heb moeten ervaren.

Daarentegen uiteraard wel netjes van Vodafone dat ze uberhaubt met compensatie komen terwijl ze hiertoe niet verplicht zijn!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True