Hitachi kondigt SimpleDrive met 2TB-hdd aan - update

Hardeschijffabrikant Hitachi heeft een externe harde schijf uitgebracht die een capactiteit van 2TB biedt. De 3,5"-schijf binnen deze SimpleDrive is tevens kaal verkrijgbaar en zou 2TB aan opslag combineren met een laag energieverbruik.

De DeskStar-schijven met 2TB aan opslagcapaciteit worden in twee SimpleDrive externe harde schijven ingebouwd. De variant met een enkele harde schijf aan boord, de 2TB SimpleTech ProDrive, heeft vier aansluitingen waarmee data met de computer kan worden uitgewisseld. Behalve de standaard usb-aansluiting en de vooral onder Mac-gebruikers populaire FireWire 400- en 800-interfaces is ook een e-sata-aansluiting beschikbaar. De Pro Drive is verkrijgbaar in capaciteiten van 500GB, 1TB en 2TB: een enkele harde schijf zorgt voor de opslag. De 500GB-versie kost in de VS 120 dollar, het 1TB-exemplaar gaat voor 170 dollar van de hand en de 2TB-editie moet 300 dollar kosten.

De 2TB-schijven uit de DeskStar-serie worden ook gebruikt in een raid-opstelling, de SimpleTech Duo Pro Drive. Naar wens kunnen de schijven in raid-0 of raid-1 geconfigureerd worden. Ook deze externe behuizing is voorzien van een esata- en usb 2.0-aansluiting, maar FireWire ontbreekt. De capaciteiten van de raid-schijven bedragen 1TB, 2TB en 4TB, waar respectivelijk 200 dollar, 300 dollar en 500 dollar voor betaald moet worden.

De DeskStar-schijven in beide behuizingen zijn voortaan in 2TB-capaciteiten beschikbaar en hebben een rotatiesnelheid van 7200rpm. De schijven hebben een sata300-interface en verstoken in rust ongeveer 7,5W. De DeskStar heeft 32MB buffergeheugen en Hitachi levert de schijven met bevestigingsmateriaal en een sata-kabel. De adviesprijs voor de 2TB-DeskStar bedraagt 250 dollar; prijzen en beschikbaarheid voor de Europese markt zijn nog niet bekend.

Hitachi SimpleDrive 2TB

Update, 20.00 uur - Per abuis was een foute afbeelding geplaatst. Deze is vervangen.

Door Willem de Moor

Redacteur

17-11-2009 • 14:16

28

Lees meer

Reacties (28)

28
28
9
0
0
8
Wijzig sortering
Anoniem: 144744 17 november 2009 14:23
De 500GB-versie kost in de VS 120 dollar, het 1TB-exemplaar gaat voor 170 dollar van de hand en de 2TB-editie moet 300 euro kosten.
$---$---€ ??

is de laatste niet in dollars?
Hé, dat was mij nog niet opgevallen. Maar in de praktijk komen ze toch altijd wel overeen. Als iets 150 dollar kost, kost het hier 150 euro, ongeacht de wisselkoers.
Anoniem: 144744 @BlueLed17 november 2009 14:40
dat kan wel kloppen, maar dan zou er niet dit onder moeten staan:
prijzen en beschikbaarheid voor de Europese markt zijn nog niet bekend.
dat is dus echt al jaren niet meer het geval.
dat is heel even zo geweest toen de euro ongeveer 1,20 dollar was zodat de wisselkoers precies de BTW compenseerde. maar dat is na ~2004 al niet meer het geval.

als je wilt weten wat iets hier gaat kosten is het gewoon dollars in euros omzetten + BTW. en dat is gewoon de winkel prijs van alle elektronica en hardware.

de enige uitzonderingen zijn dingen met een arbitraire prijs, zoals consoles die in euros en dollars vaak het zelfde kosten omdat die op een prijs point zijn gezet die niks met marktwerking te maken heeft.

150 dollar = ~120 euro (sheesh de dollar staat nu wel HEEL laag met 1 euro = 1,50 dollar)

[Reactie gewijzigd door Countess op 22 juli 2024 14:00]

dan zou de prijs inderdaad een stuk redelijker zijn, vermoed dat dat het is.
Mooi of niet is slechts een kwestie van smaak, ik vind dergelijke quasi-organische vormen vooral erg onpraktisch, i.v.m. stapelbaarheid, etc.

De specs zijn wel dik in orde, lekker veel interfaces, maar ik vind €300 voor 2 TB toch wel wat veel, als het om 'slechts' een externe HD (non-RAID) gaat.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 22 juli 2024 14:00]

Anoniem: 144744 @Ramzzz17 november 2009 14:26
het stacken zal in piramide vorm gaan? (de golvingen passen in elkaar?) maar dat kan alleen als het voetje er af kan natuurlijk...

maar je hebt gelijk, het is vooral een design HDD-enclosure die bedoelt is voor iemand die hem gewoon heeft staan en er verder niks mee doet, en geen stacking gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 144744 op 22 juli 2024 14:00]

Waarom zou je harde schijven gaan stapelen? Dat is toch nergens voor nodig, en dan worden ze alleen maar heel erg warm.

Maar 300 euro is inderdaad wel heel erg veel voor zo'n kastje.
Ik hoop dat de prijzen in Europa idd wel wat lager uit zullen vallen. Wat features betreft kan deze met een prijs van 300 euro niet bepaald concurreren met bijvoorbeeld een WD My Book Studio II. Goed, hij neemt wel wat minder ruimte in beslag...
Ik denk dat als je hem wil stapellen je hem op de zijkant moet zetten (dus 90graden draaien i.v.t. het plaatje dat hiet te zien is). Ik denk dit omdat de (nu) zijkant helemaal recht is en er rondjes in zitten wat meestal duid op mogelijk corresponderende rubbers. Mijn LaCie Porsche design heeft het ook, maar dan met gleufjes.

edit: een verschrikkelijke fout weggehaald :X .

[Reactie gewijzigd door Seroo op 22 juli 2024 14:00]

Anoniem: 175233 @Ramzzz17 november 2009 22:42
De specs zijn wel dik in orde, lekker veel interfaces, maar ik vind €300 voor 2 TB toch wel wat veel, als het om 'slechts' een externe HD (non-RAID) gaat.
Pardon? Het gaat juist wel om een RAID systeem!
De capaciteiten van de raid-schijven bedragen 1TB, 2TB en 4TB, waar respectivelijk 200 dollar, 300 dollar en 500 dollar voor betaald moet worden.
@SythAdmin: Volgens mij moet je dit soort reacties hier niet plaatsen.. kijk maar ff rechtsboven.. ;)

[Reactie gewijzigd door Nightjar op 22 juli 2024 14:00]

je hebt helemaal gelijk.... *hits self with uglystick*

zou wel grappig zijn trouwens zo een gesprek met de importeur...

"Wat kost dat schijfje?"
"€300,- meneer"
"Mooi doe mij er dan maar 1"
"sorry meneer maar we hebben nog niet door gekregen wat deze schijf hier gaat kosten..."
"...narf!"
Zeg als dat apparaat toch 4 in of uitgangen heeft, is het dan ook mogelijk 2 pc's er op aan te sluiten? 1 via USB en de ander via Firewire bijvoorbeeld? Dat deze ook gelijktijdig kunnen inlezen? Kan dat uberhaubt met alleen 2 pc's en een externe schijf?

De gene die ik heb hebben slechts 1 in-/uitgang waardoor delen wat lastig wordt.
dat zal niet gaan, reden hiervoor is dat de controller onboard het waarschijnlijk niet standaard toe zal staan. veel netwerkschijven kunnen dit wel aan.

Waar je ook mee op moet passen is je power supply voor de schijf. Als deze bijvoorbeeld via USB ook zijn stroom afneemt zal deze waarschijnlijk niet ook nog is een firewire en/of esata aansluiting ondersteunen. Als bij USB de power niet gebruikt word (dus gewoon netvoeding) dan zal je daar geen problemen mee hebben maar moet de interne controller wel 2 datapoorten kunnen onderscheiden om geen data-correlatie te krijgen.

Kort samengevat zou ik hem gewoon op USB aan een routertje hangen (welke in de meeste gevallen een USB poort hebben voor file- of printserver) en dan gewoon als netwerkschijf in gebruik nemen.
Mooi is anders, but that's just me.
mwa als je meubels erbij passen dan is het mooi maar zelf zou het niet bij mij passen
Anders zet je m ergens waar het licht niet schijnt :P
ik vind het ehm juist wel mooi :)
Ja inderdeed, organisch en eens niet glimmed zwart (wanneer krijgen ze nu eens door dat glimmend _plastic_ niet mooi is, gebruik dan een goede lak (kijkt naar Bravia).
Precies, ik vind hem nl wel mooi.. ;-)
Hoe groot zou deze eigenlijk zijn? (Nee, niet hoeveel GB erop staat) Ik heb al kleine "kastjes" gezien, maar die waren behoorlijk groot voor een HDD. Maar goed, wel beetje raar design. :9

2TB, behoorlijk wat films, muziek, ect :D

[Reactie gewijzigd door ItMeAedri op 22 juli 2024 14:00]

Anoniem: 125150 17 november 2009 14:23
300euro is wel veel..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.