Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Submitter: Longbeard

Nederlanders downloaden gemiddeld met 11Mbps, zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Daarmee staat Nederland in de top tien van landen met snelste internet-aansluitingen. Er kunnen echter vraagtekens bij het onderzoek worden gezet.

Nederland staat op de negende plek van de ranglijst van landen met de hoogste gemiddelde downloadsnelheid, zo blijkt uit onderzoek van SpeedMatters.org. De onderzoekers zeggen dat er in Nederland met gemiddeld 11Mbps wordt gedownload. Dat is een opmerkelijk cijfer: vorige maand bleek uit een onderzoek van Akamai nog dat de gemiddelde internetsnelheid in Nederland 5,4Mbps bedroeg, goed voor een wereldwijde zevende plaats. België scoorde in dat onderzoek een tiende plaats met 4,9Mbps. België wordt in het nieuwe rapport van SpeedMatters.org niet genoemd.

Het onderzoek van SpeedMatters.org, een initiatief van de organisatie Communications Workers of America, richt zich hoofdzakelijk op de internetsnelheid in de Verenigde Staten. De onderzoekers hebben de internetsnelheden in de verschillende staten vergeleken met snelheden elders in de wereld. De internationale cijfers zijn afkomstig van Speedtest.net. Omdat deelname aan Speedtest-tests op vrijwillige basis gebeurt, is echter volstrekt onduidelijk hoe representatief deze meetgegevens zijn.

Uit het onderzoek blijkt in elk geval dat verbindingen in de Verenigde Staten fors achterlopen op de Speedtest-gemiddelden. De gemiddelde verbinding van 5,1Mbps in de VS is goed voor plaats 28. Zelfs de staat met de hoogste downloadsnelheid, Rhode Island, blijft met een gemiddelde snelheid van 9,8Mbps nog ruim bij Nederland achter. De snelheid in de VS is wel gestegen ten opzichte van vorig jaar: toen bedroeg de gemiddelde snelheid nog 4,2Mbps.

Internetsnelheid VS afgezet tegen andere landen

Verschillen tussen enkele landen in een grafiek tegen elkaar afgezet.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

vorige maand bleek uit een onderzoek van Akamai nog dat de gemiddelde internetsnelheid in Nederland 5,4Mbps bedroeg
Binnen een maand van 5,4 naar 11 gaat wel iets te snel ja.. Alhoewel ik wel steeds meer mensen zie overstappen naar 20mb/s internet van bijv. Telfort (vaak komen die van 1-4 mb/s)

[Reactie gewijzigd door Gersomvg op 26 augustus 2009 18:34]

Hier kun je ook 20Mb/s van Tele2 aanschaffen, maar dat blijft in ons dorp steken op 4Mbit, dus de 20Mb/s abbo's zeggen niet meteen dat je dat ook krijgt.
Ze adverteren ook met de kreet "Tot wel 20 MB". Beetje een containerbegrip dus. Je weet nooit wat je krijgt.
Ik heb zelf eens test gedaan op de site van speedmatters.org. Kom ik niet hoger dan 5000kb/s. Als ik een test doe op speedtest.net dan kom ik op 92260 kb/s. Lijkt wel of ze de resources niet hebben om mij goed te testen.
Misschien dat het nu druk is, maar ik trek hun metingen wel in twijfel. Als de metingen niet correct zijn dan kan het kloppen dat we van 5,4 naar 11 gaan in een maand..
(sorry dat ik nu het NL gemiddelde omlaag heb gehaald..)

[Reactie gewijzigd door Anuskriebel op 26 augustus 2009 19:30]

Klopt, ze kunnen gewoon niet hoger meten. Ik kom bij hun niet verder dan 5281, volgens speedtest.net zit ik toch echt wat hoger ;)
Dat speedtest.Net klopt iig neit, volgens hun site (eerste keer dat ik die bezoek) zit ik op 112MBit download :/. Ook zit ik volgens hun bij Chello terwijl het Orange/Online is :). Vreemde test.

Volgens speedtest.nl zit ik dan weer op 3Mbit, maar de download is zo kort dat het niet te meten is zo. (in werkelijkheid heb ik trouwens iets van 10Mbit, ook tijdens het download van grote bestanden).
Tuurlijk klopt speedtest niet. Je moet gewoon een 100MB file downloaden van zo'n speedtest server, veel nauwkeurigere meting.
Zet je virusscanner/firewall eens uit... Dan krijg je wel een goede meting.
tussen 5Mbs en 92Mbs zit een groot verschil xD weet je zeker dat je het goed leest?
Ik kom ook niet verder dan 5245 kb/s
Ik heb ook 20mbit abbo maar haal netto ook maar 12 mbit (1,5MB/s)
50mbit abbo hier
en haal daarvan normaliter gewoon 48-49mbit
bij deze site ook maar 5171kb/s

site klopt van geen kant
idd, ik haal 6009 op een 100mbit lijn
lekker betrouwbaar onderzoek...
uhm.. 5171kb/s komt op neer op 44.6 mbit/s... het is mss iets lager als 48/49.. maar toch valt het wel mee ;)
En hoe snel traint je modem in? Dat blijft de betrouwbaarste meting...
Net zoals je bij de stats van W3C een grotere waarde hebt van non-IE gebruikers, heb je bij speedtest.net natuurlijk vooral mensen die hun snelle verbinding willen testen.
Ik kan me die sprong wel voorstellen.
Ziggo is op dit moment bezig met hun verhogingen. Alle Abbos worden ongeveer verdubbelt en sommigen zelfs 2.5x zo snel.

Dus afhankelijk van wanneer beide tests de snelheid gemeten hebben is een dusdanige verhoging wel plausibel.
Binnen een maand van 5,4 naar 11 gaat wel iets te snel ja
Het gaat om twee verschillende onderzoeken van twee verschillende organisaties, dus ik denk dat je die conclusie niet kunt trekken. De cijfers geven de indruk dat er hele verschillende rekenmethodes en hele verschillende definities zijn gebruikt.
Daarbij had ziggo toch ook laatst een snelheidsverhoging gedaan, hoeveel mensen zitten daar wel niet bij ?
Op de grafiek staat Nederland toch op de 4e plaats? Waar komt die 9 dan vandaan?
Niet alle geteste landen staan hier tussen, ze hebben er een paar genomen.
Ik las ook ergens dat het de 4e plaats was, met dit staatje voor ons...
Omdat tweakers.net als één van de weinige wel op onderzoek gaat. Als ik de PDF pak zie ik inderdaad deze grafiek. Maar wel zonder cijfers. Erbij staat:
Sources: U.S. data is from speedmatters.org test
results. International data from speedtest.net.
En dat zijn dus de volgende cijfers:
http://speedtest.net/global.php

Grafiek is inderdaad wat onhandig opgezet, T.net is dus, gezien de reacties, één van de weinigen die wel even wat verder kijkt. Hulde

[Reactie gewijzigd door GENETX op 26 augustus 2009 18:59]

Lijkt mij ook iets logischer als je het artikel lees: " Akamai nog dat de gemiddelde internetsnelheid in Nederland 5,4Mbps bedroeg, goed voor een wereldwijde zevende plaats."

Anders zijn wij erop achteruit gegaan qua plaats dan.

Overigens zitten wij hier nog te internetten met maximaal 4mbit lijntje :(

[Reactie gewijzigd door vandeGerrit op 26 augustus 2009 18:57]

ik hoorde op de radio ook dat we de 4e waren, en de rest (1 2 3) klopte ook met wat er in het grafiekje staat
Wordt er hierbij ook rekening gehouden met het verschil tussen werkelijk te halen snelheid en "abonnement" snelheid?

Ikzelf heb bijvoorbeeld 20Mbit ADSL, maar haal door mijn afstand tot de centrale maar 8Mbit. Tel ik me als 20Mbit of als 8 Mbit??
Speedtest.net meet de daadwerkelijk behaalde snelheid, in jouw geval tel je dus mee als 8 Mbit/sec.
nou, dan zal ik het ook even melden: 95 uit 100 mbit download en 83 uit 100 mbit upload.

Die buitenlandse servers zijn echt prut.

[Reactie gewijzigd door Ras op 27 augustus 2009 05:13]

Test ik via mijn wireless kom ik niet verder dan 16..18. Deze week toevallig voor de eerste keer sinds 7 jaar een vaste kabel gebruikt, resultaat 44 (van de "beloofde" 50)! M.a.w. je eigen infrastructuur heeft ook nog eens een invloed...
Ehm... duh... Als je een 11Mbit wifi net hebt ga je zeker die 50Mbit niet met 1 hos dicht-trekken.
Niet per se. Je moet bij speedtest.net meerdere servers proberen. De voorgeselecteerde is niet per definitie de beste.
wauw, ik haal gewoon de 29,38mbit uit de 30lijn die ik heb :D
Je telt in dit "onderzoek" helemaal niet mee tenzij je de snelheid heb gemeten bij speedtest.net. (ik zat in platte modus ipv. nested)

[Reactie gewijzigd door miser op 26 augustus 2009 20:08]

Ik vraag me af hoe reëel het is dat de gemiddelde snelheid op 11 ligt.
Zijn bedrijven hierin meegenomen? Is het toenemend aanbod glasvezel voor particulieren hierin meegenomen?

Daarnaast, cijfers heb ik niet, het is dus puur speculatie, maar ik ken bijna niemand in mijn omgeving met minder dan een 10 megabit verbinding.

Als mijn vrienden/kennissen/familiekring dus ook maar enigzins representatief is voor NL lijkt het een onmogelijk cijfer.

Zelf mag ik niet klagen met 100/100 fiber voor 32,50 p/m, maar zoals laatst gelezen in de pcm of computertotaal mag ik mij daar ongeloofelijk gelukkig mee prijzen. Als je ziet wat er af en toe voor woekerprijzen gevraagd worden. Ik neem mijzelf dan ook niet als maatstaf voor NL, maar again, 11 lijkt me erg weinig als gemiddelde.
11 is juist superveel. Er zijn legio mensen die geen zin hebben om 32,50 per maand te betalen. En zijn jouw vrienden en kennissen representatief? Ik denk van niet, soort zoekt soort, jij en je vrienden zijn tweakers?
Kijk ook nog een keer naar mijn vorige post hierboven, een lees dat artikel dat ik via een link meegaf.
Ik zou juist graag 32,50 per maand over hebben voor 100/100

Maar hier zit ik of met ADSL (max 20/1 voor 19,95 als je tele2 neemt) of met Ziggo (25/3 voor 47,59).

Als er hier met de gemeente of woningbouw (of beide) een project opgestart zou worden voor fiber zou ik zo veel mogelijk daarin willen helpen... want hoe eerder hoe beter!


Hopelijk begint KPN snel met de VDSL uitrol in nederland, zodat de snelheid in ieder geval nog iets omhoog kan (mits de prijzen goed blijven)

[Reactie gewijzigd door Robinski op 26 augustus 2009 21:49]

* 1.20.88 Mb/s Korea, Republic of
* 2.15.75 Mb/s Japan
* 3.14.59 Mb/s Aland Islands
* 4.13.08 Mb/s Lithuania
* 5.12.94 Mb/s Sweden
* 6.12.68 Mb/s Latvia
* 7.12.40 Mb/s Romania
* 8.11.67 Mb/s Bulgaria
* 9.11.53 Mb/s Netherlands
* 10.9.54 Mb/s Moldova, Republic of
* 11.9.16 Mb/s Hong Kong
* 12.8.56 Mb/s Slovakia
* 13.8.37 Mb/s Germany
* 14.8.20 Mb/s Russian Federation
* 15.8.14 Mb/s Portugal
Volgens speedtest.net staat nederland ook op de 9e plaats, en 13e plaats qua upload
http://www.speedtest.net/global.php

[Reactie gewijzigd door Dutch-gabber op 26 augustus 2009 19:19]

En dit is dan je bron voor je onderzoek. Haha, wat een knudde onderzoek. Moet je ziet naar nr 3,4,6,7 en 8. Daarzitten gewoon een paar universiteits verbindingen tussen. Als je naar het percentage internetverbinding / huishoudens kijkt komen er direct hele andere cijfers navoren.
Ik heb het gemiddelde weer wat omhoog gekregen.
http://www.speedtest.net/result/549190687.png

Al met al valt het te begrijpen aangezien nederland na invoering van docsis 3.0 hele hoge snelheden haalt. :)

[Reactie gewijzigd door tormentor1985 op 26 augustus 2009 21:01]

Binnen een maand van 5,4 naar 11 gaat wel iets te snel ja.
Wat sommigen over het hoofd zien is dat onderzoek van 5,4Mbit over alle verbindingen gaat. Speedtest daarentegen is op vrijwillige basis. De meeste mensen gaan nooit speedtests doen, personen op T.net lijkt me wel weer wat meer, maar die hebben vaak ook sneller internet. Dus je hebt allerlei mensen die onder het gemiddelde zitten die nooit speedtests doen, en dan krijgt iemand 50 Mbit van Ziggo of besteld FiberPower van UPC en ze gaan speedtesten hoe snel het wel niet is, dat trekt natuurlijk onterecht het gemiddelde omhoog.

Conclusie: Dit zijn niet de werkelijke gemiddeldes, alleen het gemiddelde van de mensen die speedtests doen, als je het echte gemiddelde wil weten is die 5,4 Mbit

Edit: 5,4Mbit is niet het 'echte' gemiddelde, dit ligt nog steeds te hoog. Dit komt omdat dit gemeten is aan de servers van Akamai,die veel data-intensieve content serveren. (zie artikel)

[Reactie gewijzigd door Sjoerdos op 26 augustus 2009 19:34]

Speedtest.net metingen zijn overigens ruk. Ik heb thuis om te kijken of mijn vers geknepen kabels goed waren een paar speedtests uitgevoerd. Echter zat ik nog op het wifi netwerk van de buren (en kabel pakte de laptop kennelijk niet) dus was het resultaat een schamele 3 megabit.

Hetzelfde geldt voor de wireless verbinding thuis nu. Omdat ik maar een 54g adapter in de laptops heb haal ik maximaal slechts 21mbit. Terwijl ik met de vaste lijn naar de PC de volle 48mbit haal (ziggo ai1e, 50mb).

Totaal onbetrouwbaar dus. Er zou steekproefsgewijs getest moeten worden wat er uit het modem komt, niet wat tot de PC komt, want het thuisnetwerk is niet altijd even goed.
KPN verglaast nu al alle verbindingen tot aan de wijkcentrales.

Ziggo doet hetzelfde.
En overal schieten de glasvezel projecten uit de grond.
XMSnet (Het Gooi)
reggefiber (amersfoort en omgeving)

MAW dat zijn een paar projecten.. er zijn er nog wel meer..
Dus zo langzaam gaat dat niet. Wat mij betreft mag het wel sneller, maar ontevreden ben ik niet
Bij UPC is 97% van het netwerk buiten de gebouwen glasvezel.
offtopic:
Ja dus? Geloof je nu ook in de UPC/Ziggo propaganda? CAI heeft zijn beste tijd gehad.
Onderzoek heeft uitgewezen dat FTTH het medium is voor het komende 30 jaar.

Ik geloof best dat CAI ook over de 500 Mbit kan (downstream alleen), maar dan houd je geen analoog zender meer over! Kijk nu al, ze hebben meerdere zenders moeten slopen om ruimte te maken voor sneller Internet.

Nou heb ik overal een (HD) digitale kastje voor mijn TV's, maar lang niet iedereen heeft dit. Fabrikanten moeten ook eens opschieten met het inbouwen van digitale ontvangers in TV's, nu is dat maar mondjes maat.

Wanneer iedereen over is naar digitaal, geloof ik best dat CAI nog 10 jaar mee kan. Nu is dat zeker niet het geval en dat zien de kabelaars ook in. Overal in Enschede liggen van die grote paarse Ziggo pijlen in de grond met erop "de snelheid van morgen ligt hier al", omdat Enschede FTTH krijgt. UPC noemt z'n abonnement "Fiber" power. Ze horen ook bang te zijn, want in Rijssen heeft Glashart een marktaandeel van 68% en het wordt alsmaar meer. Andere steden waar Glashart actief is zonder KPN als provider, zijn de percentages ook gigantisch hoog.

Gewoon verglazen. KPN (POTS) en UPC/Ziggo (CAI) moeten niet zeuren!


De gemideelde op die site raakt geen kant noch wal. De gemiddelde op Speedtest.net is een stuk betrouwbaarder. Nu de kabelaars de snelheden verhogen, zal het ook rap een ander beeld krijgen. Wat dat betreft loopt Nederland wel voor. De prijzen in andere landen zijn ook een stuk hoger.

UK heeft ook 50 Mbit via kabel, voor 50 pond
http://allyours.virginmedia.com/html/broadband/compare.html
Daarbij komen nog andere kosten voor TV erbij! Dan vind ik de prijzen van UPC en Ziggo zo slecht nog niet voor het Alles in één pakket.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 27 augustus 2009 07:49]

Die ranglijst is op het eerste zich bedriegelijk. Zweden, Japan en Z Korea hebben allemaal een zeer snel intern netwerk maar zodra je naar het buitenland gaat dan valt het flink tegen en moet je er ook flink voor betalen, vooral in Zweden is dit een probleem waar mensen aparte bundels hebben vor intern en extern verkeer. In Japan en Z Korea zal dat niet zo'n groot probleem zijn want zij zitten toch meestal op het interne netwerk.
Eventjes graven in beide websites en blijkt dat de speedtester van speedmatters.org ééntje is van ookla.org wat samenwerkt met speedtest.net. Het leuke is dat de software moet draaien op een server die voldoende bandbreedte heeft om de test uit te voeren.

Daarom dat speedtest.net op zoek is achter servers om zo hun maximale bandbreedte te kunnen garanderen, bij speedmatters zal dit minder of zelfs niet het geval zijn, vandaar dus dat de Maxima zelden of nooit gehaald worden...