Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Warner Bros. Interactive Entertainment wil mogelijk spelontwikkelaar en -uitgever Codemasters overnemen. De gamingtak van mediagigant Time Warner bracht eerder al een bod van 33 miljoen dollar uit op een deel van het failliete Midway.

Warner Brothers Interactive Entertainment (WBIE) logoDe geruchten komen niet als verrassing: op de onlangs gehouden E3-beurs waren er al Codemasters-titels in de stand van Warner te vinden. Beide bedrijven hebben geweigerd inhoudelijk op de geruchten in te gaan, schrijft Joystiq. Time Warner, het moederbedrijf van Warner Brothers, wil al langer voet aan de grond krijgen in de gamesindustrie. Het mediaconglomeraat probeerde Eidos  in te lijven, maar zag daar van af toen Square Enix een bod uitbracht. Codemasters nam zelf eind vorig jaar Swordfish Games over.

Begin juli zal bekend worden of het overgrote deel van Midway door Warner Bros. Interactive overgenomen zal worden. Het gefailleerde Midway wordt dan onder toezicht van de rechtbank bij opbod verkocht. Met het bod van 33 miljoen dollar hoopt Warner de studio's in Chicago en Seattle en de Mortal Kombat-franchise in handen te krijgen. Naast Warner Bros. zouden ook Ubisoft en een investeerder uit Chicago in Midway geïnteresseerd zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Krijgen we nu dan eindelijk Perimeter 2??? Kan me herinneren dat Codemasters best heel erg interresante spellen maakte maar dat distributie bij hun de bottleneck was. Perimeter is ruim een jaar uitgesteld omdat niemand het wilde distributeren. In combinatie met Warner Bros zou dit probleem opgelost moeten zijn en kunnen we weer wat meer originele games verwachten.
Is Codemasters zelf niet een uitgever, die dus zijn eigen games distribueert?
Dat zijn ze inderdaad ook. Ze publiceren hun eigen games, maar ook wel van anderen. Zoals Perimeter (1). Perimeter wordt echter door KD Lab gemaakt, niet door Codemasters. Daarnaast is Perimeter 2: New Earth al lang (feb '09) uitgekomen.
Perimeter 1 is nog verkrijgbaar bij www.gog.com voor een leuke prijs.
zeker origineel maar net niet goed vernieuwend om een hoge replay gehalte te hebben. (verkocht waarschijnlijk niet goed genoeg voor Codemasters)

Perimeter 2 daar in tegen, viel zo zwaar tegen vergelijken Perimeter.
Dat je een vieze na smaak er op na hield, en na 2/3 levels all mee op hield (bij mijn geval dan)
Ik hoop alleen niet dat Warner hun game studio's voornamelijk gaat inzetten voor movie/serie related games. Codemasters zou er waarschijnlijk kwalitatief wel iets moois van kunnen maken, maar vaak zijnhet toch projecten die een (te) strak release schema volgen.
Warner Bros's heeft echt grootste plannen zie ik. Eerst Midwat, nu Codemasters. Als het ze lukt dan zullen ze in een klap een groot deel van de quality-consolegamed in handen krijgen.
Nu maar hopen dat de kwaliteit er niet onder gaat leiden. Vooral omdat Codemasters naar mijn mening nog steeds de beste racegames maakt van alle studios. :S
Ik denk dat het bedrijf hier wel goed aan doet.. De wereld veranderd En ze willen gewoon mee met de veranderingen. Door de huidige ontwikkelingen gaan games steeds meer op films lijken. Voeg die 2 gedachten samen en je hebt een mooi product.
Persoonlijk denk ik dat ze meer grip op de game industrie willen hebben om Films en Games tegelijk uit laten komen

Nu zijn er te veel partijen mee gemoeid waardoor het vrijwel altijd een haast klus wordt (film gebasseerde games)
Ik denk dat ze daarom het heft in eigen handen willen hebben en niet omdat games en films op elkaar gaan lijken (is miss wel iets waar ze in de toekomst over na gaan denken, zie heavy rain oid)
Gezien de reviews van de meeste film-games en game-films ben ik het niet met je eens. Het is al zo vaak gebleken dat er voor het maken van een game en van een film totaal verschillende aanpakken nodig zijn en dat juist het mengen van die aanpakken slechte resultaten oplevert. Het zijn juist de games die niet op de film willen lijken, maar een eigen ding willen doen die kwalitatief goed zijn. Daarvoor is niet veel meer dan een licentie en research nodig.

Een overname van een gamestudio door een filmstudio heeft naar mijn inziens meer risico's dan mogelijke voordelen. De voordelen zijn wel dat het gebruik van technieken, apparatuur en faciliteiten gedeeld kan worden, maar de nadelen zijn het inbrengen van foute invloeden en doelstellingen, en het afknijpen van de vrijheden van een succesvolle studio. Ik denk dus niet dat de mogelijke voordelen tegen de risico's opwegen.

Overigens vraag ik me af hoe jij games steeds meer op films vind lijken, want op de constant verbeterende grafics na zie ik games juist steeds meer van films afgaan. Er komen steeds meer games die concepten als free-roaming, meerdere mogelijke einden en dynamische AI gebruiken. Daarnaast wordt de speler ook steeds meer IN de game getrokken terwijl bij bijna 100% van alle films de kijker een buitenstaande toeschouwer is die helemaal niet IN de film zit.
de beste arcade racegames misschien :p maar niet dé beste racegames
Ook de beste Rally, F1 en Simulatie race games naar mijn mening

Je gaat toch niet zeggen dat GT of Forza de beste zijn ATM??? miss als Forza 3 uitkomt dat ze de titel weer terug pakken maar voorlopig niet hoor
LFS en rFactor. De SIMBIN games. Deze lijken me allemaal meer simulatie dan de games van Codemasters.
Dit betekent niet dat het geen goede games zijn overigens :)
Codemasters doet mij altijd denken aan spellen zoals worms. Zou wel mooi zijn als ze ook games over films zouden gaan maken denk ik. Indien de overname door gaat dan.

Ik hoop zelf van wel, omdat ik hoop dat ze de filmtechniek van WB gaan implenteren in the cutscenes van codemaster games.
Het is nog maar de vraag of ze Midway zullen bemachtigen, er zijn namelijk meerdere geïnteresseerde partijen.

Tevens zijn Midway en Codemasters naar mijn mening niet meer wat ze ooit geweest zijn, de laatste jaren komt er heel afentoe een mooie titel vanaf maar de meeste zijn gewoon matig.
Dood want iedereen download?

Vreemd, want 2008 (toch niet zo héél lang geleden) was het nog een topjaar voor de filmindustrie.

Maar inderdaad, ik denk dat ze veel druk voelen vanuit de game industrie. Daarom niet zo slecht voor filmstudio's om te diversifiëren richting games.

Synergie kan dan ook mooie dingen opleveren. Denk maar een film + game waarbij het verhaal door dezelfe scenaristen is geschreven, en met elkaar zijn verweven bvb.

Nadeel is misschien dat deze studio's enkel brakke fast-to-market filmgames gaan uitbrengen.
Nadeel is misschien dat deze studio's enkel brakke fast-to-market filmgames gaan uitbrengen.
Misschien kan dat juist een voordeel zijn. Nu worden filmgames vaak brak afgeleverd omdat ze te laat beginnen. Wellicht kunnen nu eerder beginnen met de games zodat er eindelijk wat goede filmgames afgeleverd worden.
Is het probleem met filmgames niet meer dat ze of het verhaal moeten volgen van de film, of dat alleen een aantal van de karakters in het spel zitten en het verder niets meer met de film te maken heeft?

Tegenwoordig zijn er ook filmgames die rond of zelfs voor de premiere van de film al verschijnen. Het probleem is dan net als wanneer je het boek al gelezen hebt... de film klopt niet.
logisch, filmindustrie, niemand of iedereen? populairder.

Daar komt nog bij, filmindustrie is verre van dood en het downloaden valt genoeg mee. Met een shaky camera opgenomen film is lang zo leuk niet als een bioscoop.

De markt voor games is wel groter dan die voor films, maar het een sluit het ander niet uit - d'r zijn genoeg gamers die geen films kijken en vice-versa. Daar komt nog bij, 1 + 0.9 is nog steeds bijna 2.

D'r zit een grotere markt in familiewagens dan sportwagens, maar daarom worden ze nog wel gemaakt.
Film industrie is nog lang niet dood, ze zijn alleen te traag met innoveren. DVD's worden er nog genoeg verkocht en er gaan nog genoeg mensen naar de bioscoop om het rendabel te houden.
Waarom denk je dat de filmindustrie dood is en dat iedereen download?

Zou zonde zijn moest een klein deel van de freeloaders, het genot van zoveel mensen wegnemen.
Ach jee, er is weer eens een ontwikkelstudio goed bezig. Direct overkopen |:(
Direct? Ze staan al sinds 1985 aan de top van de gameindustrie. Een van hun eerste helden(Dizzy) kom je nog steeds tegen in remakes en mobile versies.
Direct overkopen lijkt me dus allerminst van toepassing hier ;)
Ze kwamen zeker op het idee toen ze in de nieuwe Mortal Kombat game Batman tegenover Scorpion zagen vechten.
Waarom willen ze perse een studio over nemen??
het enige wat je dan krijgt is een gevestigde naam in de game wereld, die naam is NUTTELOOS als je met niks goeds komt, is de gevestigde naam ook weer weg.

Ze kunnen toch veel beter een aantal vacatures open zetten voor game makers, desingers, programeurs, bedenkers ed.

Wanneer ze zelf daarmee met een aantal echt goeie games, of een echte klapper, introduceren komt de goede game naam vanzelf.
Je kan wel steeds weer bestaande titels opnieuw gebruiken, maar dan kan je ook de serie juist helemaal verklooien, bij Call Off Dutty komt er dan weer een goeie game en dan weer een slechte, bij C&C hebben ze die kans ook, Tiberium wars was niet echt een succes, het leek heel wat maar na dat de games gekocht waren, kwam er niks van support.

Als ze goede support geven krijgen ze ook een goede naam, zijn allemaal punten waar ze rekening mee moeten houden, ze moeten zelf gewoon een studio beginnen en met een goed concept komen, Warner Bros heeft zelf ook zat leuke titels en strips ed. bedacht en gemaakt, dit kunnen ze allemaal gebruiken.
Ook de namen van games kunnen interessant zijn voor sequels. Kijk maar naar het hele gedoe rond Duke Nukem. Het lijkt daar alleen om de titels te gaan.

Daarnaast heb je bij Codemasters een paar op elkaar ingespeelde teams en kun je van hun distributie netwerk gebruik maken.

Daarnaast is het nog steeds "buy or be bought". De games industrie gaat om miljoenen. Als je daar een aandeel in wil kun je inderdaad voor jezelf beginnen en het wiel weer uitvinden, maar je kunt ook het wiel kopen en je meer richten op de buitenkant. In dit geval dus filmcontent, muziek, en vast nog veel meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True