Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 186 reacties
Submitter: Zoefff

De nieuwe versie van iPhone OS krijgt volgens een gerucht ondersteuning voor mms en tethering. Apple heeft diverse Amerikaanse media uitgenodigd om volgende week te komen kijken naar de nieuwigheden in de derde versie van iPhone OS.

De media zijn uitgenodigd bij Apple in Cupertino voor een 'sneak peek', schrijft Ars Technica. Apple zal dan laten zien wat de nieuwigheden zijn in iPhone OS 3.0, de opvolger van het huidige OS, dat tegelijkertijd verscheen met de introductie van de iPhone 3G in juli vorig jaar.

Het is onbekend of het nieuwe OS ook dit keer tezamen met een nieuwe versie van de iPhone zal worden gelanceerd. Een Chinese geruchtensite noemt april als releasedatum voor een 'iPhone Nano'. Overigens is in het verleden gebleken dat deze site er soms flink naast zit, maar in andere gevallen bleken de geruchten te kloppen.

Het nieuwe OS zal in elk geval ondersteuning bieden voor mms en tethering, waardoor gebruikers met een laptop kunnen internetten via de internetverbinding van het toestel, zo meent de doorgaans welingelichte site Boy Genius Report. Apple heeft in de uitnodiging niets gezegd over de nieuwe functies die het OS zal bieden.

Apple iPhone
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (186)

Hier een link voor de mensen ( zoals ik o.a ) die niet weten wat nou Tethering is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tethering
Het volgende is bekend:
MMS
Thethering
en ook Bluetooth.
Maar de meeste hoop is gevestigd op push features en copy/paste.
Overigens is sinds gisteren volledige bluetooth mogelijk via een betaalde cydia app. Verbaasd me dat dit nog niet op tweakers is vermeld
Push features zitten er al in hoor. (Mobile Me, Exchange).
Noem het maar gerust Exchange lite. E-mail die door de Exchange server in submappen worden geplaatst ziet de iPhone niet, tenzij je die map handmatig gaat syncen.
Geen push feature op de agenda.
etc.
Via MobileMe worden je contactpersonen, agenda en notes wel gepushed.
Voor 100 euro per jaar ja! Maar goed, als google zijn mail toevoegt ben ik blij! :)

MMS zou fijn zijn, alleen al om te ontvangen en voor mensen die geen iphone hebben.
75 euro, en naast het pushen krijg je ook 10GB online ruimte (waar je bijvoorbeeld netzoals 'online backup van knp' automatisch de backups van je home folder heen kan sturen.

Ook zit er een webinterface bij waarmee je altijd wanneer je internet hebt op welke computer ook je contactpersonen, mails agendapunten, notities e.d kunt beheren.
Push voor applicaties van derde is waar hij op doelt denk ik, dus je speelt een spel krijgt een bericht in het spel en wilt daar een melding van. Of je gebruikt een chat applicatie en wilt dat deze melding geeft van nieuwe berichten op je homescreen en dus niet via sms of emai.
Overigens is sinds gisteren volledige bluetooth mogelijk via een betaalde cydia app. Verbaasd me dat dit nog niet op tweakers is vermeld
Heb je dat dan wel in de nieuwssubmit gezet dan? T.net is niet helderziend namelijk.
Dank voor de submit, Dannydeman, hij is goed aangekomen ;). Artikel komt vanmiddag :)
Je vergeet multithreading. Eén enkele applicatie draaien op elk willekeurig moment is toch van de zotte tegenwoordig. Ik wil als ik zit te browsen ook m'n Twitter messages kunnen zien etc.
het doet gewoon multitrheading, je telefoon en ipod functies doen het ook gewoon als je zit te browsen.

maar, in combinatie met IM's is het wel FIJN dat je zo'n ding de achtergrond in kan schoppen zonder dat ie gelijk uit is. :)
Wel vreemd dat er eerst Tethering applicaties verwijderd werden uit de AppStore en dan gaan ze het nu zelf implementeren? :?
Ze werden verwijderd omdat je dat tethering volgens de voorwaarden van de providers niet mocht. (In ieder geval AT&T in de VS en T-Mobile hier in NL verbieden het)
Dat verbod geldt niet voor bedrijfabonnementen en guess what, tethering wordt nou juist populair bij zakelijke gebruikers.
Nogal logisch, stel je voor dat je voor een tethering app had betaald, terwijl het op 'korte' termijn 'gratis' geimplementeerd wordt.
Ik ben benieuwd of je ook van tethering gebruik kan maken als je een windows computer hebt. Het verbaasd me trouwens dat MMS nog niet ondersteund wordt.
computer hebt. Het verbaasd me trouwens dat MMS nog niet ondersteund wordt.
MMS, is da niet hetzelfde als SMS maar dan met foto's? Dan verbaast me dat idd ook dat dat niet ondersteund wordt in de huidige veries.
Dit vind ik toch niet kunnen, één van de duurdere smartphones op de consumentenmarkt kan twee zaken niet die zelfs budget toestellen aankunnen. Ook is het opmerkelijk dat dit zomaar aanvaard wordt. Even vergelijken, een iPod Touch kan alles wat een iPhone kan behalve de functionaliteit van een telefoon en fotografie (film is enkel mogelijk met een jailbreakte iPhone). Een iPod Touch kost circa 179,99¤, een iPhone kost circa 499,99¤.

Als consument betaal je dus een premium van 320¤ voor deze "telefoon-functionaliteit". Op deze intelligente telefoon kan je ook maar beperkt aanpassingen doorvoeren, tenzij je de andere kant opkijkt en kans loopt om je garantie te verliezen. Ik vind die dingen er wel pittig uitzien, maar de hypemachine gaat bij mij niet op.

We kijken anders eens naar een "budgetsmartphone", de Blackberry Pearl. RIM heeft het gelanceerd als de smartphone voor de mondiale consumer. Die kost 232¤, is beperkter in zijn applicaties toegegeven, maar kan voor de rest wel wat een smartphone verwacht te kunnen en is voor de rest niet inferieur aan een iPhone. Het mist weliswaar de touch-mogelijkheden, maar dat fysiek toetsenbord doet zijn taak hartstikke beter! Om maar te zwijgen over de mobiliteit, batterij 2 dagen <-> 14 dagen :9

Dit kan ruiken naar flamebait, wat het zeker niet is. Ik vind het gewoon weer typisch dat bij zo'n overpriced gedoe, men eens niet naar de rest kijkt. Als je toch hip wil zijn, haal gewoon zo'n iPod touch in huis en een budget Nokia of zo. Dan heb je voor haast een derde van het geld, dezelfde functionaliteit. O-)
En als je 'hip' wil zijn en niet continu met twee apparaten wilt rondlopen? Ik vind het altijd goedkoop als mensen met tegen argumenten 'hip' en 'overpriced' aankomen. Voormij was het de meerprijs iig meer dan waard.

Ik zou nieten weten wat ik met een ipod Touch zou moeten. Die zou waarschijnlijk de helft van de tijd volledig uitgeschakeld in een kastje liggen, zoals mijn huidige MMP device, waar de iPhone altijd standaard op standby in me broekzak zit.

Ook de agenda functie van de iphone kan ik niet meer missen, die zou ik om de voorgaande reden ook niet zo vaak op een ipod Touch gebruiken.
Praktisch bekeken: 220Euro extra voor alléén een telefoonfunctie, een halve camera en een halve GPS kan voor velen een beetje duur lijken, misschien dat daar de term 'overpriced' weleens vandaan kan komen?

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 13 maart 2009 13:45]

Ik zeg ook: voor mij was het de meerprijs waard. Naast het kunnen bellen, met name om altijd bij me mail te kunnen, agenda/contacten beheer en eventueel wat te kunnen googlen (of maps / weather). Ik ben dan ook tevreden met de oude iPhone en GPRS bundel. 's Ochtends gebruik ik thuis wifi voor internet en op werk zit ik achter een pc, dus heeft 3G voor mij geen meerwaarde.

Het prijsverschil tussen de Touch en iPhone is ook, omdat ze in een andere markt zitten. Immers iemand met een iPhone haalt niet persé een iPod Touch ernaast en iemand met een Touch heeft bewust niet voor een iPhone gekozen.

Kwa hoge prijs van de iPhone vergeleken met andere smartphones in het zelfde prijs segment : ze beloven in theorie dat ze meer kunnen en meer open zijn dan een iPhone... in praktijk is het echter zo dat mensen met een iPhone meer doen met hun telefoon en kwa apps lijkt het in de praktjjk ook zo te zijn dat het 'gesloten' zijn van de iPhone meer voordelen dan nadelen met zich mee brengt, anders zou het niet zo onwijs populair zijn.

Persoonlijk heb ik nog nooit een telefoon zo vaak gebruikt, waarbij ik bij andere na een maand er alleen nog maar mee belde/sms, gebruik ik bij de iPhone nog steeds de dingen die ik de eerste dag ontdekte toen ik hem voor het eerst aan deed.

Het mag gewoon gezegd worden; Apple is niet heilig en er zijn nog wel wat kleine verbeteringen nodig, maar overal gezien slaan ze met de iPhone gewoon de spijker op de kop (als je het hebt over een mobiele touchscreen telefoon) en die mag best wat kosten, zeker als je het vergelijkt met sommige 'open' plastic rommel die de concurrentie verkoopt voor dezelfde prijs ( of nog meer zelfs).

Zelf zie ik mij niet deze lap tekst op een andere telefoon typen ;)
Wil je de term halve gps nader omschrijven? GPS functionaliteit in dit toestel is namelijk briljant. Dit scheelt onder andere bij ov9292 de vertreklocatie invullen.

Mocht je met 'half' bedoelen dat je er niet met gesproken aanwijzingen mee kan navigeren vind ik dat een beetje krom. Een gemiddelde smartphone heeft ook niet standaard tom tom aan boord zitten maar wel een gps functie die verders waardeloos is.

Na een Jailbreak heb ik gelukkig wel gesproken navigatiesoftware kunnen installeren, al denk ik dat het niet al te lang duurt voordat apple zelf met een alternatief komt.
Die functie over vertrekplek invullen werkt op heeel veel telefoons al jaren, daar is de iphone niet nieuw of uniek mee. Zelfs tijdens de i-mode tijd zat dat er al in, al dan niet minder precies.

Met half bedoel ik inderdaad beperkingen aan applicaties, applicaties die je op een andere smartphone gewoon kunt installeren, daar zijn zelfs gratis alternatieven voor. Van huis uit hebben bijna alle smartphones dezelfde functionaliteit als de iphone, zoals GPS tagging van foto's en google maps, alleen bij de iphone houdt dat op, terwijl bij andere toestellen je kunt uitbreiden.

Dat je zegt dat het niet lang duurt voor apple met een alternatief komt, bedenk eens, hoe lang is die iphone al 'uit'? Al komt dat 'alternatief' morgen, zijn ze nog héél erg laat. Feit dat je moet jailbreaken om normale functionaliteit voor een smartphone te moeten unlocken op een apparaat met een prijs die hoger ligt dan andere gemiddelde smartphones is voor mijn gevoel een beetje scheef.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 13 maart 2009 15:36]

Intressante discussie. Ik heb zelf ruim 4 jaar met WM smartphones gewerkt. De MDA en de touch onder andere. Ik heb dus wel flink wat ervaring met smartphones voor ik besloot een iphone te nemen.

Nadelen van WM waren onder andere te kleine buttons (zeker op de touch zonder keypad) maar ook het gebrek aan een simpele manier om feitelijk applicaties te kunnen vinden en te installeren. De iphone heeft duizenden gratis applicatie's dus ik vraag me dan ook af wat je bedoeld met ' applicaties die je op een andere smartphone gewoon kunt installeren'. Welke applicatie's heb je het dan precies over die op een iphone ontbreken? Vaak schreeuwen mensen bovenstaande uitspraken maar kunnen ze geen voorbeelden geven, of alleen maar slechte voorbeelden.

Het feit dat je met een iphone geen bestanden over bluetooth kan sturen en niet kan mms'en is inderdaad niet helemaal tof van apple. Tevens is het tot nu toe nog irritant dat je geen flash websites kan bekijken en vast zit aan een perfect werkende browser. 1 die je voor pagina's die je op een mobiel wil bekijken prima is. Maar om nou te zeggen dat ik dit echt mis, het zijn immers dingen die je slechts enkele keren per jaar gebruikt. Tevens is mms'en iets van de vorige eeuw en aangezien je foto's gewoon gratis kan mailen is dit ook niet echt een punt van kritiek. Dat is nog gratis ook.

De iphone is inderdaad al een tijdje uit, maar veel minder lang dan de eerste windows mobile toepassing. Bij windows mobile is er nog steeds geen applicatie waarmee je snel door eventuele intressante software op zoek kan gaan (binnenkort wel maar daar gaat het nu niet over). De interface is nog steeds hetzelfde als een van de eerste pda's en totaal niet gemakkelijk te bedienen. Toestellen als de TOUCH HD komen er in de buurt maar het is en blijft een schil over een niet werkend mobiel os. Jailbreaken is niet perse nodig er zijn genoeg prachtige gratis applicaties in de appstore te vinden. Tevens vind ik de app ' remote ' briljant. Dit is een soort squeezebox alleen dan voor itunes (een programma wat anders is maar ook gewoon perfect werkt).

Al met al ben ik blij dat ik overgestapt ben naar een goed bestuurbaar mobiel OS :Y) Al was windows mobile tot voor kort ook niet geheel verkeerd.

Wat ik me overigens nog af vraag, tethering is bij bijvoorbeeld t-mobile niet toegestaan. Hoe willen ze dit in nederland ooit gaan introduceren dan?

[Reactie gewijzigd door tormentor1985 op 13 maart 2009 16:29]

Mja, 30 euro per maand inclusief 2Mbit umts (wat normaal al 30 euro is ongeveer, voor de tien euro per maand optie ben je toch een stukkie slomer uit) en 150 minuten+150 smsjes wat normaal bij een abbo met "goedkoop en slechter" mobieltje 15 euro de maand kost ben je haast voordeliger uit met de iphone. Is wel lame dat er geen mms bijzit maar dat is ook persoonlijke keuze. Ik wil dat niet dus daarom was dta geen reden hem niet te kopen, wil je echt mms koop je hem gewoon niet :/

Ik snap niet waarom mensen de Iphone afkraken omdat ze het onhandig, overpiced en opgehyped vinden.
Ophypen maakt een mobiel niet slechter, kan alleen een slechte mobiel beter maken. Maar dat betekent niet standaard dat die mobiel ook slecht is.
Overpriced zou ik het ook niet noemen als je het abbo en het internet redelijk gebruikt.
Onhandig vind ik het zeer zeker niet. Heb hier voor jaren windows mobile gehad (van windows mobile 5 tot en met 6.1, daarvoor motorola maar toen de tijd waren mobieltjes kwa interface nog erg anders dus daar vergelijk ik nu niet mee) en heb ook wel bij mensen op blackberry's gekloot wat ik toch stukken minder vond dan de Iphone. Windows mobile kon wel veel, maar zooooooo anhandig naar mijn ervaring. Misschien bij jullie andersom maar kraak de Iphone er dan niet op af.

Dat je net zo goed een goedkopere Iphone touch kan kopen, tsja. Ik ben juist van een ipod touch (me eerste ipod/apple product en ik was erg sceptisch) overgestapt naar de Iphone 3G omdat het overal internet hebben zo handig werd en het na enkele maanden op de ipod touch al snel een gebrek werd. Ben der echt niet ontevreden over.

Ik zou zelfs zeggen dat de enorme hype een voordeel is en er een hele community omheenzit (vooral als je hem ook jailbreaked :) ) en er veel voor en over te vinden is.

Ook hip zijn is geen min :p al is het maar een klein plusje.
ik heb een iPod touch 32GB en ik weet wat ik ermee moet doen... dat jij dat niet weet betekent niet dat anderen dit niet inzien.

ik doe er gewoon alles mee wat jij met je iPhone doet, behalve dan de telefoonfuncties :p Ik hou er mijn mail op bij, gebruik de agenda meerdere keren per dag, en natuurlijk gebruik ik hem voortdurend als muziekspeler. Ik heb hem ook al eens gebruikt om langspeelfilms op te kijken op een vlucht :p

Ik wil enkel maar zeggend at de iPod touch inderdaad minder functioneel is dan de iPhone, maar zeker niet nutteloos... Ik heb namelijk nog geen moment spijt gehad van mijn geld, en ik ben niet bepaald rijk ofzo :p

Het voordeel imo van de ipt tov de iPhone is dat itt tot de iPhone de ipt NIET overpriced en overhyped is :p
Lees mijn post beter : ik heb de iPhone NIET gekocht voor het iPod gedeelte (mooi dat het er bij zit natuurlijk). Een iPod Touch zou ik namelijk alleen gebruiken voor onderweg (muziek) en in de morgen voor nieuwssites over wifi, voor de rest zou het apparaat uit staan en zou ik hem zeker niet altijd bij me hebben. iPhone is dan wel bijna het dubbele kwa prijs, maar ik gebruik hem ook veel vaker dan als ik een Touch zou hebben gehad... meer dan het dubbele waarschijnlijk, ook omdat ik hem wel altijd bij me heb (het grootste praktische verschil tussen een telefoon en een stand alone mediaspeler bij mij).

Ook wil ik altijd bij me mail / msn kunnen komen zonder afhankelijk te zijn van wifi, dat kan niet met je Touch.

[Reactie gewijzigd door BaT op 13 maart 2009 15:34]

Dat je het immense verschil tussen de iPhone en de touch aaklaagt kan ik alleen maar beamen. Helaas is deze situatie er enkel en allen doordat de hele telefoniemarkt versteend zit in eht systeem van 'subsidiëring'. Waar dit op neerkomt is dat service providers zogezegd een deel betalen van je telefoon, en in ruil koop jij een contract bij die telefoon.
Dit systeem stamt uit de tijd dat telefoons zo groot waren als walkietalkies en een fortuin kostten. Toen had je nu eenmaal subsidiëring nodig, anders kon niemand die dingen betalen.

Nu de techniek een pak verder staat is dat echter niet meer zo, maar de service providers hebben het systeem jammer genoeg niet losgelaten. Resultaat: de zogezegde 'lage' gesubsidieerde prijs die service providers vragen is eigenlijk de kostprijs van het toestel: zie iPhone en iPod Touch: de 8GB versies kosten evenveel, maar bij de iPhone MOET je er een abbo van 2 jaar bij nemen. Mij maak je niet wijs dat die extra telefoon hardware meer dan 50 euro extra kost per toestel, en toch kost het goedkoopste abonnement meer dan 1000 Euro over 2 jaar.

Ik ben dus wel blij dat ik in België woon, waar dergelijke praktijken verboden zijn. Nadeel is dat de iPhone hier een pak meer kost, zogezegd omdat Mobistar de toestellen niet mag sponsoren, maar natuurlijk is die prijs er enkel om te voorkomen dat de hele wereld hier zijn iPhone komt halen, niet omdat de iPhone echt zo veel kost.

Zelfde geldt trouwens voor alle high-end GSMs: die toestellenkosten allemaal te veel...
en toch kost het goedkoopste abonnement meer dan 1000 Euro over 2 jaar.
Um, pardon?

Startkosten: 29,- installatie kosten, 90,- toestel eenmalig
dan 24x 30= 720,-.
Dan zit je op een totaal van 840.

Dit is niet "meer dan 1000 euro". Bovendien, Mensen vergeten vaak dat je niet alleen maar het toestel aan het afbetalen bent. Je krijgt ook nog die internet bundel er bij (wat ongeveer een waarde van 10 euro per maand heeft). Ik weet niet zo goed hoe veel 150 belminuten / smsjes waard zijn, maar doe dat maar op 5 euro.

Dit lijkt misschien 'creatief' rekenen, maar het lijkt mij interessant om in ieder geval een soort van inschatting te hebben hoeveel je voor je bellen en internet betaald.
Als je toch hip wil zijn, haal gewoon zo'n iPod touch in huis en een budget Nokia of zo. Dan heb je voor haast een derde van het geld, dezelfde functionaliteit. O-)
En wat nu als ik gewoon een iphone wil om welke reden dan ook? En als ik daar nou gewoon het geld voor over heb?

M.a.w. wat probeer je nu duidelijk te maken ? Dat we het op jouw manier moeten doen en anders domme meelopers zijn of zo ? Misschien kunnen we jouw uitgavenpatroon ook nog een keer kritisch tegen het licht houden. Want ik denk dat je hier en daar wel wat geld uitgeeft aan in mijn ogen zinloze dingen.

Ik word er zo onderhand wel een beetje moe van om door sommigen hier elke keer als een soort achterlijke versleten te worden omdat ik een iphone heb. Waar ik overigens meer tevreden over ben dan de nokia's en ericssons die ik hiervoor had.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 13 maart 2009 20:26]

Vergelijken met een BlackBerry Pearl is een beetje scheef, de bediening is totaal anders. Dat is toch waar ik mijn iPhone (overigens niet de 3G maar de eerste) om heb gekocht. Het prettige webbrowsen bijvoorbeeld, groot scherm met aanraking om te scrollen.

Het klopt dat de iPod Touch veel functies ook biedt maar met de iPod mis je naast een belfunctie ook de mogelijkheid om overal te kunnen internetten. Ik weet dat er veel WiFi hotspots zijn maar voor de meeste moet je gewoon betalen. Het is natuurlijk wel een forse meerprijs maar ik heb het er graag voor over.

Edit: Ik vind ook dat het prijsniveau wel wat omlaag zou kunnen inderdaad. Ik heb het er wel voor over maar het is wel een flinke uitgave, net als voor mijn Macs. Maar gelukkig zijn er wel mogelijkheden om Apple spullen toch wat goedkoper te krijgen (aanbiedingen, vorige modellen, tweedehands) en die weg neem ik dan ook meestal.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 maart 2009 11:28]

Duidelijk dat de bediening anders is, maar de bediening is toch hetzelfde tov. de iPod Touch?
Deze is echter een heel stuk goedkoper, precies wat hij zelf zegt.

Overal internetten kan met iedere telefoon met GPRS of beter, dat is voor mij ook basisfunctionaliteit.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 13 maart 2009 11:36]

Bij de verschillen tussen de iPodTouch en iPhone vergeet je de GPS functionaliteit van de iPhone.
En 3G chip (gaat niet via dezelfde hardware als 'standaard' bellen dacht ik zo.)

Er zitten naast was software wijzigingen ook hardware wijzigingen in.
Ja en die kun je gebruiken om mee te navigeren... ownee wacht dat wordt niet ondersteund.

Lekker nuttig die functionaliteit zo weet ik tenminste precies waar ik nu ben, als ik ergens anders heen wil moet ik maar op de kaart kijken!
Ohnee wacht, die zit er wel in...
In google maps kan je navigeren, van beginpunt tot ingesteld eindpunt, gek hè? Zitten misschien niet alle geavanceerde opties op zoals op een tomtom, maar tomtom software en kaarten zijn ook redelijk duur. Ohja, kaarten van google maps gaan gewoon over internet en zijn gratis. Klinkt mij toch als een plus over de geävanceerdere navigatiesoftware.
Ruikt zeker naar een flaimbait.

MMS is gewoon iets wat _niet_ gebruikt wordt, te duur, te beperkt. Het is ook heel typisch dat een zwaar verouderde funcitonaliteit als een argument gebruikt wordt.

De Blackberry Pearl is geen vergelijk. Leuk voor mailen en bellen, maar zodra je meer wilt, zoals b.v. een degelijke browser, een goede muziekspeler etc dan ben je snel klaar. Je vergeet dat de iPhone naast de camera/bellen ook GPS, Bluetooth en 3G verbinding heeft. De "beperkter zijn in applicaties" is een ontzettend groot understatement. Zelfs aan nuttige applicaties gaat de blackberry mank. Een smartphone voor multimedia mogelijkheden is een touch screen gewoon een requirement voor fijn gebruik.

Het feit dat je het een hype is geeft al aan dat dit gewoon een flame is. Een hype loopt niet zo lang, zeker niet voor een prijzig apparaat. "oh er zit geen MMS op, maar mensen kopen het toch", dat is echt geen reden. Mensen begrijpen niet dat er maar een hele, hele kleine groep tegen de beperkingen aanlopen van de iPhone.
MMS is gewoon iets wat _niet_ gebruikt wordt, te duur, te beperkt. Het is ook heel typisch dat een zwaar verouderde funcitonaliteit als een argument gebruikt wordt.
als het zwaar verouderd is, hoe komt dan dat men het alsnog inbouwt?

er zal dan toch wel genoeg reden zijn om het erin te programmeren, nietwaar? Ik neem aan dat apple genoeg klachten heeft gekregen over het ontbreken van MMS, dat ze het toch inbouwen.

Tevens vind ik het nogal gek, hun telefoon is een iphone 3G, maar het toestel is niet eens backwards compatible met 2G....

gelukkig zit 1.5G er nog steeds in (sms, iets wat NOG ouder is dan mms....)
Trouwens, mms kan je ook gebruiken om VEEL TE BESPAREN op sms. Want, in 1 mmsje van 40.000 Bytes kan je een pak meer tekst typen dan in een sms'je van 160 Byte

het is niet omdat jij vindt dat mms verouderd is, dat niemand het gebruikt, integendeel...
maar je betaalt dan ook 5 keer meer oor een mms dan voor een sms, terwijl mijn berichten meestal maar 1, maar nooit meer dan 2 smsen innemen. als dat wel zo is bel ik de persoon gewoon op, en kost het mij 1 min beltijd... wat in mijn betalingsplan evenveel kost als 2 smsen...
2G is toch gprs/edge? Dat zit er dus in :|
Die paar keer dat je wel MMS wilt gebruiken moet het wel kunnen.
Vandaar dat het nu eindelijk wel wordt ingebouwd.
Oh nee? Mijn iPhone 3G anders wel.
MMS, is da niet hetzelfde als SMS maar dan met foto's?
Nee, dat is niet hetzelfde. MMS is in feite een SMS, maar alle multimedia wordt verstuurd in een MIME email. Waar SMS gewoon over het GSM netwerk gaat, wordt voor MMS gebruikt gemaakt van internet (GPRS, EDGE en 3G) omdat het eigenlijk een verkapte vorm is van emailen.

Eigenlijk is MMS dus een verouderde techniek, omdat emailen op de telefoon tegenwoordig net zo makkelijk is.

[Reactie gewijzigd door dev10 op 13 maart 2009 11:23]

MMS is als EMAIL zoals
WAP is als WEB zoals
WSP is voor MIME.

Behalve dat er veel overeenkomsten zijn tussen MMS en email. Is het grote verschil dat MMS veel minder bandbreedte gebruikt en beter geintegreerd is in een telecom netwerk dan Email. MMS is geavanceerder dan email en eigenlijk is email een zwaar verouderd protocol.

Verder zijn push email en MMS beide standaarden die in een data-sms worden verstuurd naar een telefoon.
Ik geloof er weinig van dat een mms veel minder bandbreedte gebruikt. Als je een filmje mailt of mms't, kost dat gewoon data.
Ik zou juist zeggen dat mms hier het verouderde protocol is, je kan er veel minder mee.
Kun je bijvoorbeeld arbitraire files mailen?
Het feit dat je moet betalen voor een mms en de email in je flat-fee data abo zit, is natuurlijk oko niet geheel onbelangrijk...
als je een mms zou ontleden en een mail zou ontleden, zie je meteen dat de headers in een gewone mail véél meer ruimte in beslag nemen.

als je bv een tekst van 500 karakters typt, is dat smsje hooguit 750 karakters groot, terwijl een email dan bijna 2 kb is (2000 karakters) door al de headers die worden toegevoegd tijdens het verzenden/doorsturen/ontvangen.
Mail kan ook veel meer. NES spellen waren ook maar een aantal KB. maakt dat ze beter dan de nieuwe spellen?
Mja, als je dan toch al een foto of filmpje (waar het hier om gaat) aan het versturen bent, alsof die laatste 2kb dan ook maar iets uitmaakt.
mms is een binaire variant van email en verbruikt per definitie minder in de headers en is 33% efficienter dan base64 email. dat is voor mobiele gebruik erg relevant. de headers zijn hetzelfde en je kunt er alles mee wat je met email ook kan. inline content disposition en als attachment

mms is een stuk efficienter, het protocol zit een stuk strakker in elkaar dan smtp/imap/pop. email is dringend aan vernieuwing toe, met zijn achterlijke backwards compatibility, spam en mail notifications.

en je abonnement heeft niks met het protocol te maken.
Het wordt dan ook tijd dat het mobiele netwerk volledig in het internet wordt geintegreerd. bellen moet imo over voip gaan gebeuren: goedkoper, betere kwaliteit, en veelzijdiger (een netwerk dat over zowel vaste lijnen, GSMs en pcs loopt)
Het zelfde verhaal. VoIP heeft meer overhead dan voice over ATM bijvoorbeeld.
Omdat Ethernet transmissie wel goedkoper is dan een ATM of een TDM netwerk gaat het wel die kant op. Veel transmissie gebruikt al VoIP. VoIP door de lucht loopt nog achter omdat het nog duurder is door de extra bandbreedte.

VoIP zal meer uitval hebben omdat IP trouble shooten veel meer tijd in beslag neemt.
juist: ik vond het goed dat er geen MMS zit in de iPhone: het wordt echt tijd dat die techniek uitsterft.
Ik ken trouwens bijna niemand die MMSt... iemand hier die niet zonder kan?
Ik denk niet dat je tethering moet gaan verwachten. Ze hebben exclusieve deals gesloten met telco's die tethering allemaal verbieden. Als je tethering wilt moet je maar een speciaal abo daar voor afsluiten. Als je dat soort deals nog wil behouden dan moet je vooral niet zoiets cruciaals gaan implementeren. Dat doet Apple dan ook vast niet.
Zou je verwachten. Maar ik heb een tweede SIM kaart. Eentje in mijn iPhone en eentje in mijn N95. En gewoon een T-Mobile iPhone abo. Tethering werkt uitstekend met die N95 (BT en wifi. Ik vind het volkomen ridicuul dat het niet werkt met de iPhone, ook omdat T-Mobile je verbinding knijpt als je teveel data verstookt - geef dan ook tethering vrij. Ik wil het alleen maar gebruiken voor wat e-mail, remote desktop gedoe etc. en dan ook nog eens incidenteel. Geen filesharing of heavy ftp jobs.

Als tethering ondersteund gaat worden, dan hoop ik wel dat ze dit gaan ondersteunen via wifi alsook via bluetooth.

Najah, gewoon maar ff afwachten. Ik hoop dat verder full bluetooth profiles mogelijk worden (bv. bluetooth toetsenbord kunnen aansluiten), de foto mogelijkheden worden uitgebreid (meer functies en film), en tenslotte dat er eindelijk echte navigatie in komt. Navigeren met Maps is gewoon niet veilig - maar het werkt wel.
Probeer voor tethering eens pdanet. Ik gebruik dan in de trein wel een usb kabel want met wifi gaat je batterij wat snel leeg.

[Reactie gewijzigd door tormentor1985 op 13 maart 2009 22:23]

Ze kunnen toch een speciaal iPhone abbo maken waarbij er vanuit wordt gegaan dat klanten gaan 'tetheren'.

[small]Sinds wanneer heet internetverbinding delen tetheren?[/small]
Dus als je wel tethering wil en dus ook zo'n abonnement hebt, dan moet je je iPhone maar in de vuilnisbak gooien?

Je doet alsof je bij je iPhone alleen maar non-tethering abo's kunt krijgen, maar dat is een foute aanname.

Das toch niet echt van deze tijd moet je toegeven ;)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 13 maart 2009 10:50]

Telco's die tethering verboden hebben? Ik tether (wat een raar woord) mezelf anders een aardig eind in de rondte en heb er nog nooit commentaar op gehad.

Ook nergens gezien, gelezen, of gehoord dat het zo is...
Met de standaard flatfee internet abo'tjes die je tegenwoordig voor ongeveer 10 euro bij je mobiel krijgt, staat meestal in de voorwaarden dat je dat niet mag gebruiken voor tetheren, maar alleen voor internet op je mobiel zelf.

Afhankelijk van je abonnement en aanbieder, kan het dus zijn dat je in overtreding bent.
ondersteunen van mms is net zoiets als het ondersteunen van infrarood, of het ondersteunen van floppy disks. Het zijn gewoon archaïsche technologieën die onpraktisch zijn en bijna niemand meer gebruikt, en die toekomst al helemaal niet meer worden gebruikt. het ondersteunen is alleen maar een extra kosten post waardoor je telefoon alleen maar duurder wordt.
Er zijn best veel mensen die wachten op een MMS functie op de iPhone.

Eerlijk gezegd, heb ik in de tijd dat MMS mogenlijk is misschien 10x een MMSje verstuurt.

Zit er niet echt op te springen. Leuke bijkomstigheid.
Waar ik wel op aan het wachten ben is dat het OS iets beter met zijn accu omgaat. Als je een GPS fix hebt en de telefoon gaat in sleep modus. dan lijkt het erop dat de GPS nog steeds aanstaat.
Als tethering ondersteund gaat worden, zal het ook wel met Windows gaan werken. Immers : iphone met itunes op windows syncen is ook gewoon mogelijk en Apple heeft notabene zelf bootcamp geimplementeerd in OSX. Zou geen reden weten waarom ze een nieuwe functie OSX only zouden maken.
als tethering een mooi woord is voor de bluetooth modem functie in normale gsm's dan kan dit al met nokia's.

heb anders veel plezier gehad van internet op m'n laptop en een umts telefoon, dat de provider het niet leuk vind, tjah, dan had kpn het abo "beperkt en gelimiteerd internet" moeten noemen ipv "onbeperkt internet"
Het ging er niet om of andere telefoons dit al konden (met een gejailbreakte iPhone kon het ook al véél langer), maar of het op de iPhone alleen icm OSX zou werken.
Verbazen? In de VS is SMS nog maar pas in populair en om nu te zeggen dat MMS populair is in europa zou ik ook niet echt durven. Ik sta alvast niet te wachten op MMS eerder op push notificatie voor third party apps of copy/paste bvb. SMS is echt geen groot gemis vermits bijna niemand het gebruikt en je foto's kan versturen via mail. MMS is dan ook enkel nog handig om foto's te sturen naar mensen zonder smartphone maar dat kost je dan ook nog eens een MMS kost.
Het verbaasd me trouwens dat MMS nog niet ondersteund wordt.
hoeveel nut heeft MMS op een telefoon waarmee je ongelimiteerd internet hebt?

foto's? die mail ik of gooi ik op facebook via de facebook app :)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 13 maart 2009 10:32]

Volgens mij ligt het feit dat je ongelimiteerd internet hebt aan het abbo dat je afsluit, en niet aan het toestel.

Wat betreft het nut van MMS: electronisch inchecken bij KLM bijvoorbeeld
En in hetzelfde bericht staat dat het ook kan met het mailtje dat naar je telefoon verzonden is. MMS is gewoon overbodig op een telefoon die e-mail ondersteunt en alleen maar verkrijgbaar is met data abonnement.

[Reactie gewijzigd door risp op 13 maart 2009 10:43]

Niet helemaal. Voor jouw verzenden inderdaad. Alleen ontvangen? Als iemand die jouw een foto wil versturen nu geen beschikking heeft over internet op zijn mobiel? Of als jij een foto wilt versturen aan iemand die niet de beschikking heeft over zijn mail op het moment dat hij de foto nodig heeft?

Beter nadenken voor je wat schreeuwd.
je moet ook altijd aan de ontvanger denken. Je kunt zoveel foto's mailen als je wilt, als de ontvanger geen internet/mail op zijn mobiele heeft dan houdt het op. En ik zou zeggen dat 95% van alle mobieltjes MMS kunnen verwerken maar het percentage met internet is beduidend lager.
Je vergeet dat er ook nog een aanzienlijk deel is die in theorie wel mms kunnen ontvangen, maar waarbij in de praktijk de instellingen ontbreken of incorrect zijn. (en dat de gebruiker het ook niet interessant genoeg vind om dit wel in te schakelen).

Daarnaast zit mms verzenden EN ontvangen ook lang niet altijd in zakelijke abo's
Inderdaad, dit kom ik _ZO_ vaak tegen, iemand heeft een nieuwe mob met mms, stuur je er een, hebben ze geen instellingen..
Ik kan veel met mobieltjes met met windows mobile heb ik mms'en nooit voor elkaar gekregen eigenlijk :/
Wat dacht je van mensen die GEEN iPhone/onbeperkt internet hebben?

Of als je wilt dat mensen direct je foto kunnen bekijken, ipv op het moment dat ze hun mail checken een dag later?

Dat is juist het hele idee van MMS (direct push, zoals SMS) en imho een compleet ander doel dan e-mail of online opslag.

Het gebrek aan MMS en tethering zijn twee van de redenen dat ik nog geen iPhone heb, dus dit is zeker goed nieuws. Al hoop ik wel dat ze ook een nieuwe iPhone aankondigen, waarin de bereik-problemen opgelost zijn.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 13 maart 2009 10:48]

Niet echt.. MMS is namelijk bedacht voordat je makkelijk kon mailen met een telefoon, en is nooit echt helemaal doorgebroken. Het feit dat MMS wel ondersteund zou worden is dus juist vreemd.

Overigens hebben mensen die geen iPhone hebben geen last van het feit dat de iPhone geen MMS ondersteund..?
Huh? Mensen zonder iPhone hebben daar wel last van, want die ontvangen mn foto niet direct op hun telefoon, zoals met MMS gebruikelijk is ;)

MMS is verder gewoon een geaccepteerde standaard die iedere andere telefoon WEL ondersteunt. Hoe kun je het dan vreemd vinden als de iPhone, het hipste toestel dat er is, dat ook zou ondersteunen :?

Zoals ik al zei, MMS (push) voorziet een compleet andere behoefte dan e-mail (pull).

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 13 maart 2009 10:55]

wel eens van push mail gehoord?? zowel de iphone als vele andere smartphones ondersteunen push email (nokia s60 met exchange of gmail, Windows Mobile etc etc etc)
Ja, maar wederom heb je het over smartphones, terwijl dat maar een klein gedeelte van het gebruikersspectrum is.

Het is gewoon erg voorbarig geweest van Apple om MMS maar uit te sluiten, terwijl het nog steeds DE manier is om snel foto's via push te versturen, die compatible is met 90%+ van de telefoons momenteel in gebruik.
Je moet eens weten hoeveel mensen er een smartphone hebben zonder dat ze dat zelf weten....

Verder heb je wel gelijk dat het raar is dat de iPhone geen MMS ondersteund.
Maar het punt van een mij en een boel andere mensen is dat email handiger is dan MMS. Het probleem is inderdaad dat niet iedereen een databundel en smartphone heeft, maar dit aantal is zeker meer dan 10%.
nieuws: 'Ruim twee miljoen Nederlanders internetten op mobieltje'
Ook de aantallen verkochte iPhones, G1's, Omnia's, HTC's, N96 etc zijn best aardig in Nederland
Daarnaast, jou argument dat email pull is gaat gewoon niet op.

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 13 maart 2009 12:03]

Ik heb ongelimiteerd internet op m'n telefoon, maar MMS toch ook zeer regelmatig en ontvang ook dagelijks MMS'jes met bijv. een foto van m'n dochter die net weer iets nieuws doet ofzo :P

Uiteraard kan het ook via mail, op een website, whatever. Maar MMS is gewoon zoveel makkelijker vaak. Foto, 'verzenden', telefoonummer, klaar!
Foto, verzenden, contactnaam, klaar?
En dan de ontvanger die niets binnenkrijgt omdat die helemaal geen smartphone heeft. Of de ontvanger waarvan je zou willen dat 'ie direct het mailtje ontvangt, moet eerst zelf mail op gaan halen, moet je er een smsje achteraan sturen om dat te vertellen.

Of diegene heeft wel smartphone, maar geen internets.
afhankelijk van je telefoon model kan dit via email net zo makkelijk zijn. (zowel qua verzenden als ontvangen)

Als ik met mijn nokia E51 een foto heb gemaakt en via options naar verzenden gaat krijg ik de vraag mms of email. Als je dan email hebt gekozen pik je een contact met email adres en je drukt op send. even makkelijk als mms lijkt me.

(even de hele, niet iedereen heeft een smartphone/databundel discussie daar gelaten)

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 13 maart 2009 13:01]

Dan komt de email binnen tussen de andere 200 emails. MMS is een stuk hipper en wordt meteen bekeken.
dat was ook het eerste wat ik dacht, maarja, je hebt natuurlijk ook nog mensen die niet emailen of internetten met een mobiel..... dan wordt het al lastig om foto's te versturen zonder mms.

Hoe lang zou het nog duren tot dat iedereen inziet dat mms/sms achterhaald is omdat een internet bundel voordeliger is
Hoezo voordeliger? Dan moet de ontvanger zowiezo een toestel hebben waar je op kunt emailen, met de meeste non-smartphones lukt dat niet. En 10 euro/maand of zo betalen voor die paar foto's die ik verstuur en het kijken waar de flitsers staan is wat veel, ik heb nu hooguit 20 cent aan internetkosten per maand. MMS zit in de bundel.
hoeveel ben je dan kwijt aan je sms/mms bundel? je moet het zien als vervanging he...

daarnaast heb je wel gelijk dat dan ook iedereen waar je contact mee hebt ook een internet bundel moet hebben, en die tijd moet inderdaad nog komen .... helaas
Maar mails kan je ook op je computer zo openen, of op andere dingen. MMS is redelijk mboiel gebonden (ja, er zijn omwegen maar das al snel lastig als je ook al mail hebt op je pc).
De reden dat je MMS zou willen hebben is niet omdat je ZELF daar wat aan hebt, maar meer omdat de ONTVANGER over het algemeen geen mailtjes op de mobiele telefoon ontvangt.
Het voordeel van een MMS is dat deze, net als een SMS, direct middels een melding op het andere toestel aankomt. E-mail moet je negen van de tien keer handmatig ophalen of wachten tot deze weer automatisch wordt opgehaald. Mijn vriendin heeft een normale Nokia en die zit niet te wachten op mobiel internet. Een MMS is dan een uitkomst.
Niet lang denk ik, het wordt blijkbaar weinig gebruikt.
Ik las op iphoneclub.nl dat in Belgie er 0.02 mms/dag/gebruiker worden verstuurd.
Dat is dus helemaal niks...
Ben ik heel benieuwd hoe jij foto's kan versturen met email? het is mij in ieder geval nog niet gelukt!!! dus hoop toch echt dat ze hier ook verandering in gaan brengen.
Gewoon, vanuit de Photos app op je iPhone :)
Open een foto, icoontje links beneden.
je kunt idd maar 1 foto tegelijk emailen met de iphone
Waarom zou dat niet kunnen? :-s Op mijn mobiel (E71) kan dit gewoon...

[Reactie gewijzigd door TargetX op 13 maart 2009 10:40]

Probeer maar eens een link uit een website te kopieren en in een mail te plakken bijvoorbeeld
Dat kan wel degelijk.

Als je een website bekijkt die je wil doorsturen klik je gewoon op de + en kies je "E-Mail paginakoppeling". Mail opent dan, je past het bericht aan en zodra je op 'verzenden' gedrukt hebt komt Safari weer tevoorschijn. Werkt vlekkeloos.

Foto's trouwens idem dito. En notities eveneens.
Daarom word je ook weggemod... Als je nou eens een argument noemde, bijvoorbeeld een smartphone die snel en fatsoenlijk kan 'multitasken', dan heeft je post nog een beetje waarde... Dus die 'fanboy' is gewoon iemand die een beetje helder nadenkt, en inderdaad opmerkt dat het niveau verslechterd.

(Daarbij lijkt het me sterk dat je een telefoon kan inrolen)
Ik snap niet waarom mensen zo graag tethering willen. Het is voor de meeste telefoon vrij nutteloos omdat de batterij van de telefoon heel snel leeg wordt geslurpt...

Een veel beter alternatief is gewoon een HSPDA USB-stick te kopen. Ik heb er 1 gekocht op ebay voor 50 euro. Een duo sim aanvragen kost 15 euro.

Veel makkelijker, usb stick inpluggen half minuut later ben je online :) wel de iphone op flightmode zetten..

Flash, TurnByTurn navigatie en copy past zijn dingen die ik wil hebben voor de iphone.

[Reactie gewijzigd door Eastman op 13 maart 2009 10:50]

De telefoon kan toch via usb worden opgeladen terwijl die verbonden is met de computer? denk niet dat het meer dan 500 miliwat verbruikt die een usb poort kan leveren.
Juist een telefoon aan de USB laad ook meteen de telefoon op ;)

Ok, laptop is het niet zo handig (die loopt weer leeg), maar voor een desktop is dit ideaal. Ik gebruik het zelf regelmatig als ik ergens kom waar internet nog niet werkt en moet wat dingen opzoeken.

Telefoon op de USB, modem mode, en via HSPDA internetten.
Lijkt mij dat er betaald moet worden voor de extra functionaliteit/updates en dat er een nieuwe foon uit komt, als je zo kijkt naar de eerdere berichten. Ben trouwens benieuwd naar hoe tehtering zal gaan, aangezien de meeste telco's dat verbieden met een standaard data abonnementje voor een telefoon. (Ja ik weet dat het wel kan, en dat als je bepaalde programma's gebruikt of je verbinding encrypt het niet te zien is, maar volgens de voorwaarden mag het niet)
Voor de vorige update (versie 2.0) moesten de 1.0 (iPhone 1g) gebruikers dacht ik 18$ betalen, maar hier kwamen zeker wel veel functionaliteiten voor uit (app-store o.a).

Op de 3G iphone zat het wel standaard geinstalleerd, als er een nieuwe telefoon komt zal het mogelijk kunnen zijn dat de gebruikers van een oudere iphone voor de nieuwe versie van de software moeten betalen, en het weer standaard op de nieuwe staat.

Maar ach, wat is $18, dat is ook wel te overkomen als het goede nieuwe functionaliteiten bied.
Enkel ipod touch gebruikers moesten betalen voor hun upgrade.
Nee, dat waren de ipod touch gebruikers, volgens mij kregen de iphone bezitters de update wel gratis.

EDIT: spuit elf, ach, dan maar een link erbij:
meuk: Apple iPod Touch 2.0

[Reactie gewijzigd door Kiphaas7 op 13 maart 2009 10:40]

De iPhone gebruikers kregen het gratis, die hebben namelijk een subscription dankzij hun telefoonabonnement. iPod Touch eigenaren hebben dit niet. Volgens de Amerikaanse wetgeving (die overigens bedacht is n.a.v. het Enron schandaal) moet je bij een niet-subscription dan een redelijke prijs vragen voor die upgrade. Daarom is het voor de iPhone gratis en voor de Touch niet. Het bedrag lag voor de Touch op een kleine 10 dollar.
O, kijk, dat is al helemaal geen geld :) Mijn foutje dus.
Maar ach, wat is $18, dat is ook wel te overkomen als het goede nieuwe functionaliteiten bied.
Inderdaad, daar hoef ik zelfs geen seconde over na te denken.
microsoft zou eens moeten proberen een SP te slijten voor een gering bedrag.
Tis dan ook geen SP, als je van VMWare 3 naar 4 gaat betaal je ook een bedrag hoor... of als je van Photoshop CS3 naar CS4 gaat.

Een SP fixed alleen problemen, en voegt geen nieuwe functionaliteiten toe. Bugfixes en kleine verbeteringen worden wel gratis via de update binnengehaald.
Deden ze dat maar, Windows 7 (versie nummer 6.1) kost toch aardig wat
Nu wordt je dood gegooid met data only abbo's voor je laptop.

Denk dat het alleen maar interesanter wordt voor een gebruiker om alles in 1 te hebben dan dat men 2 abbo's moet afsluiten wil best 5 euro per maand neer leggen om internet over mijn laptop te gebruiken.

Zeker om alleen een beetje e-mailen en gegevens op te halen van thuis.
Zooi zoals youtube en andere streaming services hoeven voor mij niet ondersteund te worden. daar is het netwerk nu toch nog niet optimaal genoeg voor
Als tethering beschikbaar komt wordt het wel interessant om ook een netbookje aan te schaffen, alhoewel je dan wel op moet passen dat je geen ruzie krijgt met T-mobile.
Natuurlijk kan tethering al lang met andere smartphones, maar die heb ik niet.

MMS kan mij gestolen worden, ik vraag me ook af hoeveel mensen daar gebruik van maken.
hopelijk komen ze met flash dat zou een van de grootste verbeteringen zijn voor mij
Hoop dat 3.0 ook weer een echt grote update word welke ook beschikbaar is voor de iPhone en iPhone 3G.

Ik hoop ook dat ze hier eens naar gekeken hebben. http://pleasefixtheiphone.com/

Verder erg tevreden hoor! :)

[Reactie gewijzigd door SlickAxe op 13 maart 2009 10:31]

Vooral de tethering functie is een welkome functie. Ik heb al veel mensen horen klagen over het gebrek hieraan. Wel hoop ik dat ze dan gelijk bestandsoverdracht via bluetooth mogelijk maken. Die MMS-functie zit ik persoonlijk niet echt op te wachten, kan wat mij betreft ook prima via mail. Maar dat is mijn mening, zullen vast mensen blij mee zijn.

Over die iPhone Nano geruchten zullen we maar niet meer ingaan. Hebben we nu al zo veel geruchten over gehoord, maar nog geen bewijzen gezien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True