Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 144 reacties

Verschillende gebruikers die mp3's afspelen of bewerken in de uitgelekte bètaversie van Windows 7, melden dat audiobestanden door een nog onbekende bug corrupt kunnen raken.

Windows 7 logoIn het forum van Neowin stellen diverse gebruikers dat Windows Media Player 12 uit de uitgelekte Windows 7-bèta mp3's onherstelbaar kan beschadigen, doordat een gedeelte van het bestand wordt verwijderd. Het probleem zou optreden als de header van een mp3-bestand groter zou zijn dan 16KB en de optie 'apply media information changes' in de Media Player is geactiveerd. Daarbij maakt het niet uit of er handmatig metainformatie wordt veranderd, of dat deze gegevens van internet worden opgehaald.

Inmiddels zou ook duidelijk zijn dat het corruptieprobleem tevens opduikt in de Windows Verkenner en in audioapplicaties die de header van mp3's kunnen aanpassen, waardoor het lijkt op een bug in een systeembestand van Windows 7. Microsoft zou op de hoogte zijn van de bug en deze geplet hebben in de publieke bètarelease van Windows 7 die nog deze maand beschikbaar zal komen. De fout toont echter ook aan dat het stoeien met uitgelekte pre-bètacode vervelende gevolgen kan hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (144)

Wat ik raar vind is dat als je een bestand afspeelt, wat mijns inziens een read-only actie is, er een write-actie tegenover staat. Dat hoort toch niet zo te zijn?!? Wat is de zgn 'apply media information changes' optie? Ik zie nl niet in hoe het medium verandert door af te spelen...
Het is een feature die nummers "herkent" zelfs als er geen juiste ID3 tags of identifiers zijn, zoals bijvoorbeeld bij CD-Audio, maar ook bij digitale audio, die gegevens van het net plukt, en vervolgens goed archiveert in deze tags, zodat je een behoorlijk complete muziek bibliotheek kan opbouwen, want bij de wat "twijfelachtigere" digitale audiobestanden die sommige mensen binnenkrijgen, zijn deze gegevens vaak niet aanwezig.

In theorie werkt dit goed, immers, sinds jaar en dag zit er al audio-CD herkenning in WMP die goed werkt, wat het rippen (ook zónder DRM) erg makkelijk maakt, je hebt gelijk bestanden met een goede bestandsnaam en ID tags.

Alleen blijkbaar is er een bestand in de MP3 codec niet helemaal op orde waardoor deze MP3's beschadigd geraakt worden door deze feature.
Wat ik raar vind is dat als je een bestand afspeelt, wat mijns inziens een read-only actie is
Als je daarvan uit wil gaan kan je het beste persoonlijk je MP3's op een alleen-lezen partitie zetten (ro mounten in Unix); maar weet niet of dat in Windows ook kan.
Dat kan, maar waarom zou je meer partities aan willen maken, je kan eventueel mocht je willen splitsen altijd nog partities resizen. Je kan zelfs local networkshares maken (mount Z: \\localhost\deelmap), maar nóg makkelijker is natuurlijk rechtsklikken op je mapje met al je muziek, vinkje zetten bij "read only", op OK drukken of Apply, en aangeven of het alleen voor die map of ook voor alle mappen en bestanden die daaronder liggen moet gebeuren. Done, Easy. Eventueel natuurlijk ook rechten als ownership aanpassen en wat andere users met die map kunnen, NTFS is vrij veelzijdig, en de disk manager in de management console is erg gebruikersvriendelijk een uitgebreid in NT-OSen sinds Windows 2000, met meer functies per versie, totdat het in vista en hoger gewoonweg helemaal niet onderdoet, mogelijk zelfs meer kan dan sommige Unices en Linux.
Je kan aanvinken dat media informatie van je bestand automatisch bijgewerkt wordt via het internet. De ID3 tag wordt in dat geval aangepast, ook al speel je het bestand alleen maar af.
Het afspelen van een media bestand is wel read-only, maar de functie apply media changes zorgt ervoor dat WMP (in dit geval) informatie over de afgespeelde track toevoegt zoals de artiest of titel. Op het moment dat jij een nummer afspeelt in media player dan verkrijgt deze automatisch meer informatie over het nummer van internet en schrijft dat naar het mediabestand toe, zodat het vervolgens door de bug corrupt raakt.
Voor de mensen die windows media player zo ** vinden en vista ook..

Windows media player start nu even snel op als vlc media player. ( Windows 7 dan he )
Oftewel snel..
DAT YOU KNOW ;)

[Reactie gewijzigd door DennisTimmer op 4 januari 2009 00:08]

En het opstarten is een graadmeter voor een goede UI? WMP is niet *** omdat het traag op start maar omdat de GUI ruk is. Nou vind ik die van VLC ook niet al te legendarisch, maar daar kun je tenminste alle opties makkelijk in terug vinden.
Bovendien, waarschijnlijk start het snel op omdat vista cheat en het alvast voor je inlaad tijdens het booten, net als IE. Zo kun je ieder MS programma snel krijgen natuurlijk he...
Ik personelijk , had er nu toe geen last van.
Maar misschien boeit mijn personelijk ervaring hier niet met Windows 7 B7000.
Ik vind het alleen vervelend dat de laaste 32bit versie die mogenlijk uit komt, nog steeds de 4GB beperking heeft. Je zou kunnen verwachten dat de huidigen drivers voor hardware nu voldoen aan de 4GB grens. En de beperking overbodig is.Nu wordt er alleen onzinning veel geheugen toegewezen aan de hardware die er echt totaal niets mee doet, om toch op de 3,5Gb uit te komen (of zelfs minder)

Maar nu toe wordt deze beperking niet uitgeoefend op Windows Enterpise server versies en 64bit versies.

Kijk maar naar creative, die hebben al problemen met 4GB of meer geheugen ongeacht of de 4GB beperking in windows zit of niet.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 2 januari 2009 17:29]

Wat bedoel je? 32 bit besturingssystemen kunnen gewoon niet meer dan 4GB geheugen aanspreken, dus het is ook erg logisch dat er zo'n "beperking" in de 32 bits versie zit, die niet in de 64 bits versie zit, want die kan wel meer geheugen aanspreken.
nou dat is niet helemaal waar, via Physical Address Extension is het wel degelijk mogenlijk om meer geheugen in 32bit omgeving aan te sturen.

Alleen microsoft had al eens eerder die beperking weg gehaalt in clients versies.
Maar kwamen er helaas achter dat heel veel drivers in die tijd een 4GB grens bug hadden waardoor de computers hierdoor crash of de hardware niet werkte.

Zodoenden hebben ze besloten om maar maximaal 3,5GB/4GB geheugen toewijzen aan het uitvoeren van programma's en services.De rest boven 4GB werd aan de hardware toegewezen om toch onderde 4GB te komen.

Dus boven 4GB wordt sowieso al aangestuurd via PAE, alleen zullen programma's er geen gebruik van kunnen maken voor dat deze beperking eruit gehaalt is.

Alleen vind ik personelijk dat die tijd met veel stuur programama's allang achter haalt is en dat de beperking er gewoon vanaf kan,

Physical Address Extension (PAE) refers to a feature of x86 and x86-64 processors that allows more than 4 Gigabytes[1] of physical memory to be used in 32-bit systems, given appropriate operating system support. PAE is provided by Intel Pentium Pro and above CPUs (including all later Pentium-series processors except the 400 MHz bus versions of the Pentium M), as well as by some compatible processors such as the Athlon and later models from AMD.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 2 januari 2009 17:56]

Het is perfect mogelijk om op XP 32-bit meer geheugen te benaderen, door een PAE RAM Disk driver te gebruiken die al het extra geheugen kan gebruiken. Dit werkt zelfs op een 16GB machine (zelf getest), en als je op de juiste manier gebruik maakt van de RAM Disk, dan kan dit tot forse snelheidswinsten komen.

Vooral browsers met hun tijdelijke bestanden gaan er snel op vooruit, maar ook programma's zoals Photoshop kunnen niet altijd goed met OS geheugen omspringen en leunen toch vaak op de swapfile. Als je die dan ook verplaatst naar de RAM Disk, dan heb je gewoon de geheugenvoordelen van 64-bit op een 32-bit systeem.

De makers van de goede RAM Disks zien dat voordeel ook in, en daarom zijn helaas de goede software varianten erg duur. Als je een beetje zoekt op internet zijn er echter een paar gratis varianten te vinden, ik maak zelf veel gebruik van "Dataram RAMDisk v3.5".

Zelfs op Vista Ultimate 64-bit heeft een RAM Disk nog steeds voordelen als je een syteem optimaal op snelheid wil tweaken, want Microsoft doet wel aardige pogingen met optimaliseren van hun geheugenbeheerder (alsmede ReadyBoost, SuperFetch en SteadyState), niet alle programma's werken daar netjes aan mee.
Sorry dat ik dit zo lomp zeg, maar: je weet niet waar je het over hebt.

Met 32 bit kun je niet verder tellen dan 4.294.967.295 bytes. (Oftewel, hex FFFFFFFF). Alle geheugen moet binnen deze 4GB kunnen worden geaddresseerd anders kan de processor er niet bij. Heb jij een grafische kaart met 1GB RAM? Pech, dan ben je al 1GB van je adresruimte kwijt. Je kunt het namelijk niet "boven" de 4GB zetten, omdat de CPU er dan niet aan komt, want hij kan niet hoger dan 4GB telllen. Heb je nog wat andere apparaten met eigen geheugen, dan gaat dat ook ervanaf. Dus "zomaar geheugen aan de apparaten toewijzen" geldt ook al niet; het geheugen van de apparaten wordt verplaatst in de adresruimte van het hoofdgeheugen, omdat het niet anders kan. Dat gebeurt al 20 jaar zo, maar dat heb je nooit gemerkt, omdat pas sinds 2004-2005 ofzo sommige consumenten tegen de 4GB limiet op begonnen te lopen.

De beperking zit dus niet in Windows; het is een inherente beperking van 32-bit CPU's.

Er is een methode om een bereik van een paar MB te gebruiken, en die adresruimte virtueel te verschuiven naar het gedeelte boven de 4GB, om door een "venstertje" in de hogere adresruimte te kunnen kijken alsof hij zich binnen de 4GB bevindt. Het heet PAE zoals je zelf zegt, en het is heel erg traag. Je wil dit alleen gebruiken als je echt niet anders kan, dus in de situatie dat je een 32-bit OS MOET draaien om de een of andere reden, maar wel 4GB+ RAM NODIG hebt. PAE is een noodgreep.

Uiteraard heeft een 64-bit OS deze beperking niet. De CPU kan dan namelijk tellen tot en met hex FFFFFFFFFFFFFFFF, oftewel 18446744073709551615 bytes. Dat is ongeveer 17,2 miljard gigabyte. Dat zal nog wel even voldoen denk ik. Veel CPU's zijn zelfs kunstmatig beperkt op 48 bit adresruimte, omdat 64-bit in de nabije toekomst nooit wordt gebruikt, en wellicht zelfs niet in de eerste 100 jaar. (Al weet je maar nooit... in 1970 was 4GB ook enorm.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 2 januari 2009 21:40]

Het is maar wat je traag vind, PAE zorgd er ook voor dat mijn tweede socket zijn geheugen controller gebruikt.

Misschien lig je toch 10 jaar achter of zo.

Probeer maar eens windows 2003 enterpise 32bit te installeren of Windows 2008 Server 32 bit. Dan weetje wat ik bedoel, en opvatten over traag (PAE) zul je denk ik vergeten op een dual socket mainboard. (opteron serie)

Ik kan me voorstellen dat je alleen gewend bent met Windows XP 32bit en een single socket mainboard. Zo zul je inderdaad nooit boven 3,5GB/4GB komen zonder windows 2000/2003/2008 server 32bit editie of Windows 64bit versie, de vraag is alleen of jou mainboard wel uitgebreid kan worden tot 4GB of meer.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 2 januari 2009 18:51]

Sinds SP2 kan je met XP 32-bit ook meer als 4GB addresseren via PAE, je hebt dan wel de Pro versie nodig.
Although support for PAE memory is typically associated with support for more than 4 GB of RAM, PAE can be enabled on Windows XP SP2, Windows Server 2003, and later 32-bit versions of Windows to support hardware-enforced Data Execution Prevention (DEP).
Dus de volgende Microsoft OSen kunnen gebruik maken van een PAE RAM Disk driver (zodat je er ook daadwerkelijk voordeel mee behaald):

Windows Server 2003 32-bit en alle nieuwere Server edities, zoals Windows Server 2008 en wat er nog meer aankomt, al zal denk ik de Server editie na 2008 de laatste 32-bit variant zijn.

Windows XP Professional 32-bit en alle nieuwere workstation versies, zoals alle Vista edities (Basic, Premium, Ultimate), Windows 7 en wat er daarna komt (al zal tegen die tijd alles voor de desktop ook standaard 64-bit zijn met 32-bit emulatie voor het oude spul).

Edit: Sorry, was de source link vergeten van de quote, staat tevens een overzicht op die pagina met alle ondersteuning combinaties, dus link daar direct na via: http://www.microsoft.com/...erver/PAE/pae_os.mspx#ETG

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 2 januari 2009 19:21]

Tegenover een 64-bit OS is PAE erg traag. Dat is gewoonweg een feit. Het is wel beter als niet boven de 4GB uit kunnen. Als je 32-bit draait omdat je "dat gewend bent", dan is dat niet zo handig. Je moet voor PAE een goede reden hebben, zoals een 32-bit applicatie die niet op een 64-bit OS werkt, of een stuk hardware waarvoor geen 32-bit drivers zijn. (edit: geen 64-bit drivers zijn dus.)

Voor de rest (enigszins off-topic):

En nee... ik lig niet 10 jaar achter. Mijn desktop bevat een C2D E8500 en 8GB, en dat draait onder Windows Vista 64-bit. Mijn notebook, die volgende week binnenkomt, heeft een C2D op 2.4 GHz en 4GB en draait op Vista x64 Business. Er is voor mij geen reden om op 32-bit te blijven hangen, want al mijn spul draait zonder problemen op 64-bit. (En daar is het naar uitgezocht ook.)

Waar ik gewend aan ben, zou je niet kunnen weten. Mensen die mijn vorige account op T.Net kennen, weten dat ik vanaf januari 2004 tot en met november 2006 een dual Xeon 2.67 HT op een Asus PC-DL heb gedraaid, eerst met 2GB, en toen met 4GB. Daar heeft XP 32-bit en later XP 64-bit op gedraaid. (En ook nog wat spul met PAE ingeschakeld ;)) In november 2006 ging mijn moederbord kapot en de PC-DL was niet meer leverbaar. Toen ben ik overgestapt op een eenvoudige setup, en heb wederom geüpgrade in augustus 2007 en augustus 2008.

Omdat ik niet meer dan 2 cores nodig heb voor mijn activiteiten (en als ik er al meer nodig heb neem ik nog even snel de in januari uit te komen Q9550 op 65w) heb ik geen dual CPU-systeem meer. Dat zou namelijk alleen nuttig zijn als ik méér dan 4 cores wil gebruiken.

Dus nee, ik lig niet 10 jaar achter, ik heb voldoende ervaring met geheugenhoeveelheden boven de 4GB (mijn notebook zou ook 8GB hebben, als dat niet 500 euro zou kosten, tegenover 40 euro voor 4GB), heb zowel PAE als 64-bit Windows naast elkaar kunnen testen tussen 2005 en nu, en als technisch programmeur die zich onder andere ook met drivers bezig houdt, weet ik waarover ik praat ;)

Oh ja. Als je interesse hebt in 2 Northwood Xeons, 2.67 GHz met HT en bijbehorende koeling: ik heb ze nog steeds hier liggen. Zodra mijn computerkamer wordt opgeruimd gaan ze bij het vuilnis, want zelfs voor 50 euro samen krijg ik ze niet verkocht.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 2 januari 2009 20:52]

nou ik ben 32bit niet alleen gewend.

Ik gebruik meerderen bestuur system door elkaar op mijn raid 0 configratie.
Op deze manier doe ik het al jaren.

Op verschillende dual mainboard sockets van AMD

Windows XP PRO SP3 32bit & 64bit
windows 2003 32bit & 64bit SP2
Windows 2008 32bit & 64bit SP3
Windows Vista 32bit & 64bit SP3
+Win 7

Naar mijn ervaring worden de prestraties op een volwaardig dual mainboard just verbeterd.
De beperking zit niet in windows, die zit in je processor. Als je meer dan 3 en een beetje GB geheugen wilt, zul je moeten overstappen naar een 64bits processor. Er is geen enkel besturingssysteem dat op een fatsoenlijke manier meer dan 4GB ram kan aanspreken op een 32 bits processor. (als in, een manier die je niet een zware performance hit oplevert)

Overigens kun je de 'onzinnig veel geheugen voor hardware' uitzetten in je BIOS als die een beetje flexibel is. Je zult erachter komend dat het eigenlijk helemaal niet zo onzinnig veel is (rond de .5gb toevallig). En je het eigenlijk wel nodig hebt als je bijvoorbeeld ehm.. een videokaart hebt? En ja, de bios, windows heeft helaas weinig in te brengen op de toegewezen adresruimtes.

edit: Ik vind 10% eigenlijk wel een redelijk zware performance hit. Vooral als die opgaat voor _alle_ geheugen referenties.

[Reactie gewijzigd door d-snp op 4 januari 2009 16:00]

Er is geen enkel besturingssysteem dat op een fatsoenlijke manier meer dan 4GB ram kan aanspreken op een 32 bits processor. (als in, een manier die je niet een zware performance hit oplevert)
Jawel!

processors in de x86 architectuur met Physical Address Extension (PAE) (vanaf pentium pro) kunnen tot 16x zoveel ram aansprekken door de 4bit pae te gebruiken!

er is echter geen enkel courrant besturingssysteem die dit gebruikt...

edit: te laat zie ik, mysterieworld had het hieronder al gepost

[Reactie gewijzigd door Keneo op 2 januari 2009 18:54]

Hoezo, en Linux dan? Of FreeBSD?

[Reactie gewijzigd door Pleroma op 2 januari 2009 19:21]

PAE is gewoon te gebruiken in de windows 2003 en 2008 32bits versie. Je levert alleen 10% performance in qua geheugen snelheid.

Klopt dus niet helemaal wat je zegt. Je begon nog wel zo goed.
ok, inderdaad,

ik heb wat opzoekingswerk gedaan, en het is dus toch maklijk aan te zetten.
mijn info hierover was blijkbaar wat verouderd...

vb in windows:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa468629.aspx
Ik heb wel eens iets gehoord dat ie wel 4GB zou kunnen gebruiken, maar niet laten zien dat het kan.
Maar als dat klopt, dan zit je idd toch echt wel aan de limiet.
Maar voorlopig waarschijnlijk nog geen 64-bit voor mij, ik kijk niet op een 0,5je meer of minder als ik der 4 GB heb ingeplakt. Voorlopig heb ik hier wel genoeg aan.
Als er games komen die minimaal 3 Gb ram of zo gaan vragen zal ik toch iets voorzichtiger zijn met deze bewering, maar tot die tijd werken Far Cry 2 en al mijn andere spellen nog goed.

EDIT:
Lees hieronder dat ook het RAM van mijn graka wordt meegeteld in die grens, waardoor ik toch nu al wat voorzichtiger moet zijn, maar dan opnieuw, zolang ik high kan heb ik 64-bits niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 2 januari 2009 21:28]

4gb beperking komt door 32bit

2^32 = 4 gigabyte geheugenadressen, een 32 bit os zal dit probleem dus altijd hebben.
Daarom installeer ik dergelijke beta-versies steeds via een virtuele machine. Indien je dan toch wenst testen uit te voeren op je pc, zorg dan dat je belangrijke data afgescheiden is, of dat er een backup van bestaat.

@ hieronder:
"een VM een OS heel anders reageert dan direct "
Dat is een terechte opmerking, hoewel enige nuance op zijn plaats is! Je reactie is nogal kort door de bocht. Het verschil virtueel/'main os' laat zich niet op alle vlakken zien. Misschien naar drivers/hardware toe, maar een bug zoals in het artikel vermeld, stelt zich evengoed onder een VM.

Ik test deze zaken dan ook niet uit om de bugs te gaan zoeken, maar uit nieuwsgierigheid naar wat een nieuwe versie brengt. Bovendien meld ik toch ook de mogelijkheid om rechtstreeks te testen, maar dat voorzichtigheid aangeraden is voor je data?

En als laatste: het moet toch ook getest worden in een virtuele omgeving. Ik denk dat je het belang hiervan niet mag onderschatten, gezien servers toch ook steeds meer virtueel draaien.

[Reactie gewijzigd door chilipepper op 2 januari 2009 17:36]