Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Sharp heeft kleine lcd's met een energieverbruik van 10 microwatt gedemonstreerd. Elke pixel van de schermpjes bevat een bit geheugen, waarmee beeldinformatie bewaard kan worden. Dat zorgt voor een flinke energiebesparing.

Sharp demonstreerde de zwart-wit- en kleuren-lcd's, met elk een diagonaal van 1,4 inch en een resolutie van 96x96 beeldpunten, tijdens de Flat Panel Displays-beurs in Japan. Het kleurenpaneel kan acht kleuren weergeven, voor de zwart-witschermen is er de keus tussen een versie met acht grijstinten en een variant die alleen zwart en wit onderscheidt. Het bedrijf toonde ook een variant met een zonnecel om het lage verbruik te benadrukken.

Volgens de Japanse site Techon is het geheugen waarschijnlijk van het sram-type, maar Sharp wilde dit niet bevestigen. Wel gaf het bedrijf aan dat de lcd's bedoeld zijn voor gebruik als tweede scherm voor mobiele telefoons en voor apparaten als afstandbedieningen. Door gebruik te maken van vloeibare kristallen die invallend licht verstrooien, hoeven de panelen niet van een polarisatiefilter voorzien te worden. De monochrome panelen reflecteren 50 procent van het invallende licht, terwijl de kleuren-display 20 procent weerkaatst.

Sharp 1bit-lcd 1 Sharp 1bit-lcd 2 Sharp 1bit-lcd 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Elke pixel van de schermpjes bevat een bit geheugen
Het kleurenpaneel kan acht kleuren weergeven
voor de zwart-witschermen is er de keus tussen een versie met acht grijstinten

Moet die bit in de eerste zin dan geen byte zijn...?

EDIT: Ik zie dat de alt-texten bij de plaatjes het ook hebben over 1-bits LCD's... Is dit een structurele fout of kan iemand me uitleggen hoe je 8 kleuren kunt definieren met één 1 of 0?

[Reactie gewijzigd door Kjoe_Ljan op 4 november 2008 16:38]

Eén pixel heeft 3 subpixels, die elk een eigen bit hebben. Met 3 bits kun je 2^3 mogelijkheden opslaan, en dat is precies 8.
Ah, dat verklaart een hoop, maar waar haal je die sub-pixels vandaan? Of is dat zoiets wat eigenlijk iedere Tweaker hoort te weten? :{

EDIT: Natuurlijk, voor iedere kleur (RGB) één subpixel. Dat wist ik wel ;)

[Reactie gewijzigd door Kjoe_Ljan op 4 november 2008 16:49]

Dat hoort elke tweaker te weten ;)

kijk je op het moment naar een lcd display?

Die heeft namelijk ook 3 subpixels per pixel....
ik veronderstel dat de 3 "subpixels" RGB zijn?
Superuitvinding. Zo simpel, maar je moet er maar opkomen :D Dit kan het energieverbruik bij bijvoorbeeld mobiele telefoons inderdaad enorm terugdringen. Denk aan een stilstaande achtergrond e.d.

Waar Techon het idee vandaan haalt dat er SRAM's in zouden zitten vraag ik me af. SRAM's hebben veel snellere refreshtijden: dit maakt de geheugenaansturing complexer en niet energiezuiniger.
De 'S' in SRAM staat voor static: je hoeft het niet te refreshen.
SRAM maakt gebruik van een aantal transistors om een bit op te slaan. DRAM doet dat met een capaciteit. De capaciteit houdt zijn bit veel langer vast dan de transistors van het SRAM. SRAM is daardoor sneller en veel kleiner maar heeft dus wel een veel snellere refreshrate nodig.

Static en Dynamic komen hier vanuit de werking van de cellen. DRAM heeft een capacitaire werking en heeft daarom een Dynamisch gedrag. SRAM heeft een veel directere werking, vandaar Static...
SRAM is daardoor sneller en veel kleiner maar heeft dus wel een veel snellere refreshrate nodig.
SRAM hoeft helemaal niet ge-refreshed te worden.
Inderdaad... Ik haal alles ff door elkaar... Het is ook alweer zo lang geleden dat ik dit geleerd heb ;)
Het kleurenpaneel kan acht kleuren weergeven
Als je goed naar het 3e plaatje kijkt kan je zien dat de blokjes in het batterijtje links-bovenin rood zijn. De letters 'PM' zijn trouwens ook gekleurd. Er zijn dus wel degelijk kleuren ;)

Wikipedia:
Om een kleurendisplay te maken moet elk pixel in drieën worden gesplitst (subpixels). Er moeten dan drie keer zoveel "commons" gemaakt worden, en daarbij moet in de cel een kleurenfilter worden geplaatst dat elk van de drie subpixels ofwel rood, ofwel groen ofwel blauw kleurt. Om een hoger aantal kleuren te genereren zijn per subpixel meerdere grijswaarden noodzakelijk.

[Reactie gewijzigd door Gersomvg op 4 november 2008 16:45]

De rechter is in kleur. Kijk maar naar de blokjes in de batterij.
Worden de schermen hier trouwens niet erg dik van?
best nog wel knap als je in elke suppixel ook nog geheugen kan proppen
als je al bedenk hoe klein een subpixel is
Ik geloof niet dat het geheugen fysiek in de pixel zit, meer in de aansturing van de pixels denk ik...
Pardon? Heb je wel eens een 1GB geheugenreepje naast een 21" monitor gelegd? Dat reepje heeft ongeveer 1000 keer zoveel bits als die monitor subpixels heeft.
volgens mij heeft gewoon elke subpixel één bit geheugen. 0 of 1, dat is toch voldoende?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True