Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

De nieuwe Europese richtlijn die de verkoop van de iPhone 3G en de iPod bedreigt, betekent niet dat Apple deze toestellen per direct uit de schappen moet halen. Het bedrijf mag proberen aan te tonen dat de wet wordt nageleefd.

Het ministerie van Vrom zal zich tegenover Apple en alle andere producenten van consumentenelektronica met lastig verwijderbare accu's coulant opstellen, zegt woordvoerder Jan-Jaap Eikelboom tegenover Tweakers.net. De verkoop van de iPhone 3G is in gevaar door een wettelijke regeling die de import en verkoop van elektronica met niet-verwijderbare accu's verbiedt.

Er zijn drie uitzonderingen, waarop fabrikanten zich mogen beroepen: als de veiligheid in gevaar komt doordat er een verwijderbare accu is ingebouwd, als de data-integriteit van het apparaat wordt bedreigd en om medische redenen. Als fabrikanten kunnen aantonen dat hun product onder een van die uitzonderingen valt, kunnen ze het probleemloos op de markt brengen.

Het is nog onduidelijk of alle elektronica die niet voldoet, uit de winkels gehaald moet worden. "We zijn bezig met het voeren van gesprekken met elektronicaproducenten", zegt Eikelboom. "In die gesprekken moeten fabrikanten aantonen hoe ze snel aan die regeling willen voldoen of dat ze een uitzonderingsgeval zijn." Als fabrikanten dat niet kunnen aantonen, haalt de inspectiedienst van Vrom, die de handhaving van de regeling verzorgt, de producten alsnog uit de winkel.

Vrom is met Apple in gesprek over de iPhone 3G en de diverse iPod-modellen, zegt Eikelboom. "De regeling ging op 26 september in, maar daarvóór hebben we producenten van elektronica al op de hoogte gesteld. Het is op dit moment onduidelijk wanneer die gesprekken zijn afgerond."

Als Vrom en de producenten er niet uitkomen, volgt wellicht een gang naar de rechter. "Een proefproces kan dan duidelijk maken hoe we deze regeling moeten interpreteren en wat wel en niet onder de uitzonderingen valt. Feit blijft dat we het per geval moeten bekijken, of het nu gaat om een elektrische tandenborstel of een iPhone."

Eikelboom durft niet te zeggen hoe snel de inspectiedienst tot een verkoopverbod zal overgaan. Producten die vanaf nu op de markt komen, moeten in elk geval aan de regeling voldoen. "In dat geval is het wel goed mogelijk dat de inspectiedienst meteen optreedt."

Import iPhone verboden
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens, ik vind het echt zwaar irritant als de accu ergens van er niet uitgehaald kan worden. Die dingen willen nog wel eens kapot gaan, maar zelfs voor een tweaker is het regelmatig niet te doen om de accu te vervangen.

Ook met opladen vind ik het klote, want mijn Zen V (ook met geintegreerde accu die er niet uit kan) moet ik bijvoorbeeld via USB opladen, waarvoor ik dus altijd een computer bij de hand moet hebben.

Tot slot is het nogal rot als je op vakantie gaat en 12 uur in de auto zit terwijl je een lege accu hebt, je kun niet zomaar even switchen van accu net als dat vroeger gewoon kon met batterijen.
Het gaat om het verwijderen van de batterij voor recycling doeleinden, niet om vervanging door de consument.

Het apparaat mag dus gewoon kapot gaan bij verwijderen, als dat verwijderen zelf maar eenvoudig mogelijk is.
Nou dan moeten ze de wet nogmaals aanpassen dat vervangen door de consument ook mogelijk moet zijn. Misschien ook een mooi moment om de batterij standaarden A, AA en AAA aan te vullen met een vaste reeks accus, en deze specificaties royalty free te maken en verplicht te stellen voor alle draagbare apparaten. En wil bedrijf X een afwijkende maat, dan vragen ze ook daar maar een standaard voor aan.
Verwijderen voor recycle doelen moet toch niet zo ingewikkeld zijn. Met een hamer en schroevendraaier kom je toch een heel eind. Ik vind juist dat de consument de accu moet kunnen vervangen zodat hij/zij langer kan genieten van het gekochte product.
Tipje, er zijn gewoon 220v-5v usb adapters te koop, al voor een dollar of 4-5 bij dealextreme bijvoorbeeld,
er zijn laadsnoeren voor in de auto met usb stekker, dus ik zie het probleem niet
Ik ben er eigenlijk gewoon voor om batterijen net als andere electrische componenten vast te bakken op een pcb.
Ik weet niet waar deze richtlijn op gebaseert is, maar ik kan me goed voorstellen dat in andere componenten net zo veel of weinig schadelijke elementen bevinden als in een batterij.
Volgens mij wordt het hele probleem (vooral in de media) ontzettend overdreven. Het gaat erom dat die accu makkelijk te verwijderen moet zijn voor recycling. Het enige wat Apple dus hoeft te doen is zorgen dat het apparaat open te kraken is. Dat kan zo simpel zijn als een sleufje maken waar je een schroevendraaier in kunt zetten. Geef er een tik op en het ding breekt open. Trek de batterij los en gooi hem weg. Klaar. Waarschijnlijk werkt het zelfs nu al zo, als je een grote schroevendraaier in de dock-connector steekt en omdraait. Het is dus niet anders dan bijvoorbeeld bij het scheerapparaat dat ik laatst kocht. Daar staat in de handleiding wat je moet doen (schroeven losdraaien en rubber afdichting stukmaken, dacht ik) om de accu los te halen en weg te gooien.

[Reactie gewijzigd door mddd op 15 oktober 2008 16:26]

op punt 1,2 en 3 kan apple niet winnen

punt 1
alle andere telefoons hebben een verwijderbare accu dus veiligheid is niet in het geding of apple moet een hele speciale accu hebben

punt 2
data interigteit op een accu ? hoe zou dit moeten ? de iphone zelf is ook te kraken zonder batterij klep

punt 3
apple's iphone heeft geen medische applicatie

kortom apple: you're screwed
Punt 2 klopt niet helemaal:
...
Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing wanneer een permanente verbinding
tussen de elektrische en elektronische apparatuur en de batterij of accu vereist is voor de continuïteit van de stroomvoorziening vanwege:
de veiligheid en de prestaties;
medische redenen;
de data-integriteit.
Dus alleen in het geval van een permanente verbinding tussen apparaat en accu die niet mag worden onderbroken vanwege de genoemde punten.

In dit geval zal de Iphone of de Ipod hier nooit een uitzondering worden.
Punt 2 (data-integriteit) heeft volgens mij alleen betrekking op die apparaatjes voor internetbankieren e.d. (security tokens), welke onbruikbaar worden als de stroom onderbroken is geweest (en dat is technisch ook goed te onderbouwen).
Voor de iPhone ook geen enkele reden om het daarop te gooien.
En wellicht UPS'es. Maar daar is een accu eigenlijk ook redelijk eenvoudig van te vervangen met een schroevendraaiersetje.

Sowieso, alle accu's kan je makkelijk vervangbaar maken. Als je t gewoon vastzet met 2 schroefjes of klemmen oid kan je er toch voor zorgen dat de continuiteit gewaarborgd blijft unless in service?
Punt 2 interpreteer je verkeerd, als de accu verwijderd kan worden dan kan het voorkomen dat er data verloren gaat of beschadigt raakt. Ik denk dat Apple hier gewoon een goede kans maakt.
Dan is het een slecht design. Want met mijn Touch Pro kan ik ook gewoon de accu verwijderen zonder problemen.
dat kan met iedere mobiele telefoon
Als de interne klok gereset wordt door de batterij eruit te halen, dan zou je ipc ook al kunnen zeggen dat de data-integriteit in gedrang komt, want de tijd is ook een soort van data.
Als de gewone consument nu de accu verwijderd, is de hele iPhone kapot. :+
Punt 2 bepaald dat de accu niet verwijderbaar gemaakt kan worden omdat data in gevaar komt door de constructie, niet door het verwijderen van de accu.
Denk het toch niet, want het verwijderen van een accu staat natuurlijk gelijk aan een lege accu, dus bij een lege accu zou je ook je data kwijt zijn, en dat is toch echt niet het geval bij de iPhone..
Punt 2 interpreteer je verkeerd, als de accu verwijderd kan worden dan kan het voorkomen dat er data verloren gaat of beschadigt raakt. Ik denk dat Apple hier gewoon een goede kans maakt.
Ik denk dat een foutief design van een apparaat wat dat betreft zeker geen reden is voor een uitzondering, het zal waarschijnlijk gaan over apparaten waar een niet verwisselbare accu noodzakelijk is voor de data integriteit, niet voor apparaten die door design fouten data verliezen omdat de accu vervangen moet worden.
Dataintegriteit heeft natuurlijk niet alleen betrekking op de accu, maar ook het apparaat waar de accu inzit. Gelukkig zijn de telefoons van tegenwoordig niet meer zo dom om dingen te 'vergeten' als ze helemaal leeg zijn, dus dat punt is inderdaad ook ontkracht.
Puntje 1: Bijvoorbeeld een pacemaker?
Maakt Apple die al dan? De iBeat :P
Het is nog onduidelijk of alle electronica die niet voldoet, uit de winkels gehaald moet worden. "We zijn bezig met het voeren van gesprekken met electronicaproducenten",
Lijkt me wel ja. Zeg maar dag met je handje tegen heel veel producten dan!
Ikzelf heb een Creative Zen sleek Photo, waarvan de batterij ook niet door mij te verwijderen is (voglens de fabrikant). Die zou je uit de schappen mogen halen. Veel MP3 spelertjes hebben een ingebouwde accu (vooral de ipod look-alikes), en die kunnen dus allemaal uit de winkel verdwijnen.

Op zich vind ik het wel een goede maatregel- ik heb namelijk nu problemen met de accu van mijn speler, en kan er dus inderdaad niet bij om deze te vervangen, en dat is rot- maar doe dat dan voor alle apparatuur die ná het instellen van deze regel op de markt is gekomen.
Het argument dat er heel veel electronica uti de schappen moet gaan is een beetje non-argument. De fabrikanten (inclusief Apple) wisten ruim van te voren dat de wet ingevoerd zou worden. De producten die nu nog verkocht worden met vaste batterij zijn ofwel van producenten die denken onder een uitzondering te vallen (tandenborstels bv) ofwel van bedrijven die gewoon hopen dat er coulance is.

Wat mij betreft inderdaad praten en zien welke bedrijven onder de uitzondering vallen. Maar als ze niet onder de uitzondering vallen, direct na de beslissing uit de schappen en een flinke boete (zeg 150% van de verkoopprijs van de verkochte producten) als bonus.
Wat is 'ruim van tevoren'? En is die periode wel 'ruim' genoeg als je dat afzet tegen de ontwikkelperiode van een MP3speler of iPhone? Ik zeg niet zo lastig doen, en alle handel die duidelijk ná het bekendworden van de regeling ontworpen is, mag van mij uit de handel.

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 15 oktober 2008 16:55]

daarom denk ik ook dat er enige coulance is, en dat men bedrijven enige tijd (naar redelijkheid) zal geven om zaken op orde te krijgen... apple heeft dan de mogelijkheid om de iphone-3g-II te bouwen die WEL aan de nieuwe eisen voldoet. (over 2jaar is de huidige iphone al lang EOL
Op zich vind ik het wel een goede maatregel maar doe dat dan voor alle apparatuur die ná het instellen van deze regel op de markt is gekomen.
Dat was oorspronkelijk ook de bedoeling van de wetgeving voor zover ik weet.
Zo komt de wetgever niet over anders. De iPhone was vóór 26 september verkrijgbaar.


@ JapyDooge

Danku :)

Edit 2:
Je vraagt erom..

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 15 oktober 2008 16:40]

De regeling geldt alleen voor producten die na 26 september, toen de regeling van kracht werd, Nederland binnenkwamen, zegt Jac Rinkes, hoogleraar consumentenrecht aan de Universiteit van Maastricht. "Deze regeling kan niet met terugwerkende kracht gaan gelden, dat zou heel raar zijn."
Uit: nieuws: 'T-Mobile mag iPhone niet meer verkopen' - update

edit: geen dank ;) liever een tientje :P

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 15 oktober 2008 16:27]

Maar het gaat dus ook daad werkelijk om producten die Nederland binnen komen, dus het gaat niet om de al gekochte Iphone of die nu bij de media markt (uuh t-mobile store) in de winkel ligt maar om de Iphones die NL nog binnen moeten komen

Dus het boeit niet of die nou voor 26 sept is uitgebracht of niet ;)
Dat laatste lijkt mij ook de beste optie. Het lijkt mij niet wenselijk om alle huidige producten die niet aan deze eis voldoen te weren. Dit wordt ook bij andere productgroepen zoals auto's niet gedaan. Daar gelden nieuwe eisen ook alleen maar voor nieuwe producten.
Nee hoor. Als een autofabrikant nu een model van de jaren '60 op de markt zou willen brengen, moet dit ook voldoen aan de huidige eisen. Volgens mij is er zelfs een speciale regeling voor oldtimers.

Voor auto's klopt het wel dat ze niet de nieuwste snufjes moeten hebben, maar ze moeten nog wel aan de minimumeisen voldoen. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch om Apple (én anderen!) te verplichten hun productielijnen aan te passen (bestaande voorraden zouden sowieso nog verkocht mogen worden).
Ik snap dat je wilt dat die regels ingesteld worden voor alle apparatuur die nu op de markt komt, Dat is ook gewoon het makkelijkst. Echter is het om milieu redenen dat deze regels ingevoerd worden. i.v.m. weggooien van die producten. Aangezien er nu al zoveel producten op de markt zijn streef je dan je doel voorbij. Dit is eigenlijk de enige mogelijkheid.
Ik snap de ophef niet, Apple is misschien wel een van de meest milieubewuste computerfabs. Volgensmij bieden ze zelfs aan gratis hun producten te recyclen.

http://www.apple.com/nl/e...s/europe.html#netherlands

Straks mogen kerstkaarten met een muziekje ook niet meer omdat daar het batterijtje niet makkelijk te verwijderen is...

[Reactie gewijzigd door donotwant op 15 oktober 2008 16:20]

Apple is misschien sinds kort een beetje groen bewust maar daar gaat het niet om. Waar het om draait is dat alle producenten eens vanaf de tekentafel rekening gaan houden met ontwerpen waarbij de accu gewoon vervangbaar is, zowel voor het gebruik zelf alswel voor het millieu.

Wat dacht je van onnodig kapitaal vernietiging en overbelasting van millieu omdat je niet zelf een accu kan vervangen, het handig kan zijn dat je een reserve accu bij de hand hebt of na verbruik een accu kan vervangen ?

Apple zou "groener" geweest kunnen zijn als ze in het ontwerp een verwisselbare accu hadden opgenomen ;) Maar kijk naar de hele linie van producenten, het word achterwege gelaten om hun eigen producten een kortere levensduur cyclus te laten hebben of de rest van de materialen zijn zo "el cheapo" dat de apparaten er toch op gebouwd zijn om na 2 jaar afgeschreven te zijn.

Daarbij komt, voordat dergelijke wetten gemaakt worden word de industrie er eerst wel eens op aangesproken om zelf veranderingen door te voeren. Dat er een wet voor nodig is houd voor mij in dat bedrijven dit gewoon niet wilde maar nu gewoon verplicht worden gesteld. Wetgeving is vaak het laatste wapen als de kudde geen gehoor geeft :)
Dat moet ook wel, want tot voor kort waren ze lid van de top 5 van bedrijven die het minst voor het milleu deden.
Onjuist.

Apple is onlangs pas begonnen met nieuwe productlijnen bewust groener te gaan produceren, na kritiek van Greenpeace.

Zoals hier te zien zijn er vele fabrikanten 'groener' bezig.
Apple heeft helemaal geen fabs (meer), Apple laat zo'n beetje alles in Azie produceren.
Balen voor de komende iphone gebruikers denk ik. De iphone gaat ongetwijfeld dikker of lelijker worden door het hebben van een verwisselbare accu.
bovendien denk ik dat apple dan deels de interne organisatie van het apparaat zal moeten omgooien.
Ligt eraan. Er zijn 3e partij iPod Battery Replacement Kits verkrijgbaar.

Deze kits zijn voorzien van een nieuwe batterij én speciale plastic tooltjes om de iPod open te maken.

Als Apple die tools nou in elke verpakking erbij levert is het probleem opgelost. Maar dan verliezen ze wel hun "Apple service monopolie", want als je de tools erbij levert kun je niet de garantie laten vervallen zodra iemand de tools ook echt gebruikt.
Geldt dat ook voor de 3G.
Iedereen heeft hier kunnen lezen dat zelfs tweakers het apparaat niet veilig kunnen openen. Laat staan dat je dan een goede accu terug kunt stoppen.

Het zou niet veel verschil met de huidige iPhones hoeven te zijn. Mijn Motorola KRZR K1 ziet er goed uit én ik kan er mijn batterij mee verwisselen.

Ik heb wel de vraag; hoe kun je de SIM vervangen?
Makkelijk is het echter niet om hem open te krijgen, zelfs niet met dat speciale gereedschap...
Ik heb een Nokia E51 die uiterst plat is: de backplate is erop geschoven (geen schroeven e.d.) en kun je gewooon eraf schuiven om de batterij te plaatsen. Ik denk dat Apple gewoon onhandig gedesigned heeft en deze constraint nooit voorzien heeft (vreemd, want als gewone gebruiker wil je dit ook). Vanuit constructie oogpunt zie ik geen reden voor de huidige oplossing behalve arrogantie en luiheid aan de kant van Apple dat ze er mee weg komen.
Apple heeft juist goed gedesignd.

Ze hebben zich afgevraagd wat de klant die een nieuwe GSM koopt wil, dat gemaakt, en het overbodige weggelaten.Dit is juist wat Apple heel goed kan. Zij verkopen geen producten op eenvoudig vergelijkbare gegevens zoals de massa van producenten doet (Mhz, GB, megapixel, contrastratio, enz).

Ze hebben er alleen geen rekening mee gehouden dat de wetgeving zou gaan veranderen.
En wat heeft dit mee te maken dat Apple niet stil heeft gestaan bij het milieu bij het ontwerpen van het product? Waarom mag je uberhaupt zelf niet de accu vervangen door een nieuwe officiele accu zonder belachelijke prijzen te betalen? Volgens mij heeft dit veel meer met geld te maken dan met klantvriendelijk gericht zijn.

Waarom zou het uberhaupt klantvriendelijk zijn om producten niet op basis van specificaties te verkopen, maar op basis van marketing en hype. Als consument vind ik het juist belangrijk om te weten wat ik koop. Specs helpen hier meer bij dan termen zoals HD of 3G, die weinig over de echte kwaliteit zeggen.

Marketingtechnisch is het design misschien wel mooi, maar als het product design fouten heeft zoals een moeilijk verwijderbare accu dan doet dat mij toch wel sterk twijfelen over de integriteit van Apple.
Ik denk dat Apple gewoon onhandig gedesigned heeft ...
Wat op zich vreemd is voor zo'n designbewust bedrijf.
design over function?
Waarom? Wil je zeggen dat elke andere gsm die er bestaat lelijker en dikker is dan de iPhone vanwege de verwijderbare accu? Complete onzin. Elke fabrikant kan het, dus apple kan het ook. Apple wil het alleen niet, want accu versleten = iPhone kapot = $$$
... want accu versleten = iPhone kapot = $$$
Accu versleten + Garantie willen behouden = Retourtje Apple + $$ voor nieuwe accu te laten plaatsen.
Kan nog leuk worden...
wanneer is de accu versleten volgens jouw definitie, en wanneer is deze versleten volgens de definitie van Apple ?
Als jij betaald zal het Apple worst wezen of die accu die ze vervangen wel of niet versleten is...
Dat is precies wat Roland bedoelt.
Het is zeer waarschijnlijk verstandiger om een nieuwe iPhone te halen dan om door Apple de accu te laten vervangen.
En de data op je iphone kwijt zijn
tenminste meegemaakt met me ipod opsturen
batterij dood is lege harde schijf
harde schijf dood is lege harde schijf
apple repareert niet echt meestal sturen ze een vervangende exemplaar terug
Balen totdat de accu zijn langste tijd heeft gehad. Dan baalt de bezitter van de huidige iphone en lacht de bezitter van de nieuwere iphone in zijn vuistje.
Dit geldt dan dus ook voor de PS3 controller...
Edit: Niet dus, weer wat geleerd :)

[Reactie gewijzigd door woutertje op 15 oktober 2008 17:43]

De accu van de ps3-controller is simpel te verwijderen. 5 standaard schroefjes en de controller gaat open. De accu ligt in de bodem van de controller geklikt en zit met een stekkertje aan het pcb.
De accu is simpel te verwijderen/vervangen zonder enige schade aan accu of controller door iedereen die weet wat een schroevendraaier is.
Ik kan uit ervaring zeggen dat het uit elkaar halen van een PS3 controller idd erg eenvoudig is. Het terug in elkaar zetten daarin tegen, is een stukje lastiger.

De R+L button zitten namelijk niet vast, maar zitten geklemd tussen de bovenkant en de onderkant van de controller :(
Nee niet voor de PS3 controller. In de handleiding is zelfs vermeld hoe de accu vervangen kan worden. Door ongeveer 4 schroeven te verwijderen kun je erbij. Hiermee vervalt de garantie niet.
5 om precies te zijn.... :D
Maar wat is de reden dat onze overheid (en ook europa) wil dat de batterijen los te koppelen zijn?
Is dat vanuit concurentie oogpunt (verkoop losse accu) of milieu of waarom moet het los?

In sommige gevallen kan ik het enorm toejuichen. (je 3 jaar oude mp3 speler accu heeft een accutijd van 5mins en kan niet vervangen worden bijvoorbeeld)

Maar in het geval van bijvoorbeeld de iphone (hoewel andere fabrikanten als htc het wel kunnen) gaat het wel ten koste van het design.
Is dat zo? Apple heeft niet eens een ontwerp naar buiten gebracht met verwijderbare accu, hoe kun je dat zeggen?

Misschien maken ze wel een sophisticated schuifding waardoor het nauwlijks opvalt. Of schuift de hele backplate eraf.

op voorhand dat soort mededelingen doen heb je niets aan. Eerst zien, dan geloven. Laat het ze maar proberen. (net als Creative en Sony (ps3 controller))
Vooral vanuit milieu oogpunt inderdaad. Dit is een van een aantal nieuwe wetten met een milieu-thema :)
Maar je mocht je electronische apparaten al niet zomaar weggooien, die moet je al laten recyclen, dus waarom dit extra wetje er nu is?
Zie jij mensen hun accu's scheiden voordat ze een apparaat inleveren?
Ik in ieder geval niet...
Ik vraag me wel af hoe lang voor die 26 september deze nieuwe regeling aan de fabrikanten is doorgegeven.

Als fabrikant heb je toch wel een lange leadtime voor je van eerste ontwerp naar produkt in de winkel bent. Het zou toch niet fair zijn om nu ineens met harde hand op te treden als het door eigen communicatiefalen komt.

Maar goed, het is waarschijnlijk hetzelfde spelletje wat met het hele RoHS http://nl.wikipedia.org/wiki/RoHS aan de hand is. De produkten worden er niet beter van, en het milieu is door meer uitval (eerder stuk) er ook niet mee gedient. Kortzichtig beleid.

Overigens, het gaat hier over éénmalig verwijderbare accu's, voor recycling doeleinden. Niet over accu's die door de consument vervangen kunnen worden.
In de telecom wereld moet je ongeveer 2 jaar rekenen tussen eerste idee en daadwerkelijke productie, dus ze mogen de fabrikanten best wel wat tijd geven om dit te kunnen inplannen.
Lijkt me nou niet echt een probleem voor apple:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10506

voor 7 dollar een nieuwe batterij - dat lijkt me geen probleem.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True