Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties
Submitter: Aghilas

Internetprovider Xs4all komt particuliere klanten die half mei door de grote KPN-storing zijn getroffen tegemoet in de vorm van een cadeaubon. De abonnees worden hierover deze week per brief geïnformeerd.

In de brief biedt de provider naast zijn excuses de abonnee ook een kleine attentie aan in de vorm van een usb-card of een tegoedbon. Hierbij kan gekozen worden uit een Bol.com-tegoedbon, Nationale Tijdschriftenbon, Irischeque of Staatslot. Ook bestaat de mogelijkheid om af te zien van de attentie en de waarde te schenken aan Amnesty International, Press Now of Edri, zo heeft de provider aan Tweakers.net bevestigd.

Half mei werd KPN getroffen door een grootschalige storing in zijn netwerk die enkele dagen duurde. Als gevolg hiervan konden in Nederland enkele honderdduizenden mensen geen gebruikmaken van hun adsl-abonnement, waaronder ongeveer 50.000 klanten van Xs4all.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

Wel goed dat XS4ALL dit doet, ik was echter wel teleurgesteld in de informatie voorziening door XS4ALL. Dit was echt minimaal, er waren weinig updates en inhoudelijk werd er niet zoveel gezegd over het probleem. Zo was er op 16 mei maar 1 bericht hierover, terwijl toch veel mensen, waaronder ik, nog problemen hadden.
Stel dat de cadeau bon een tientje is, dan hebben we het hier wel over een half miljoen euro wat wordt weggegeven.

Dat ze pas nu komen met de attentie heeft denk ik meer te maken dat KPN nadat 'internet' weer werkend was nog een aantal andere centrales en knoopunten moest updaten. Ik denk dat xs4all heeft gewacht totdat KPN aangaf dat zij helemaal klaar waren.

Daarbij hebben de abonnees internet bij xs4all en niet KPN. Dat xs4all van hun netwerk gebruik is voor de klant niet belangrijk, die heeft gewoon geen internet. xs4all zal de kosten van deze akties dan waarschijnlijk ook wel verhalen op KPN en anders is het meteen een goede marketing campaigne, want de andere providers doen noppes voor de klant.

Wat ik wel fijn vond, was dat xs4all in de welkomst boodschap van de helpdesk al had opgenomen dat er een grote internet storing was en dat je geen 'U kunt ook op onze website kijken' melding kreeg.
Misschien is het zelfs al zo dat KPN een fors bedrag op de rekening van XS4ALL heeft geplaatst, om dat het nou eenmaal de schuld van KPN was en dat XS4ALL - vanzelfsprekend - daar een vergoeding voor vroeg. In dat geval is het nog steeds erg netjes van XS4ALL dat ze die vergoeding dan (al is het maar deels) 'geven' aan de klanten.

Feit blijft dat het een ontzettend goede actie is, want erg veel mensen hebben er last van gehad. Of het een campagne is of niet maakt voor de klant niet veel uit. ;)
Klanten kunnen helemaal niet naar de rechten stappen, ze hebben geen poot om op te staan, tenzij het over zakelijke klanten gaat en die worden sowieso wel gecompenseerd.
Heel netjes, inderdaad.
Maar als ik het goed begrijp is het juist NIET de 'schuld' van xs4all. Of zie ik dat verkeerd?
Als je van schuld wil spreken ligt dat toch eerder bij de kpn, want die beheert toch de backbone, waar de storing optrad?
Daarom vind ik het des te netter van xs4all dat ze hun klanten - degene die de dupe werden - op genoemde manier behandelen! Hulde!
Klanten zien als eerste hun provider, dit is het aanspreekpunt en niet de kpn.
Maar als ik het goed begrijp is het juist NIET de 'schuld' van xs4all. Of zie ik dat verkeerd?
Dat is als klant van XS4ALL irrelevant. Ze zijn benadeeld dus hebben ze recht op compensatie (iets wat vanzelfsprekend zou moeten zijn). XS4ALL zal deze kosten natuurlijk proberen te verhalen op degene die wel de schuld draagt.

Hetzelfde heb je als je iets in de winkel koopt, de winkel/retailer is verantwoordelijk voor de verdere afhandeling. De klant doorsturen naar een 3e partij (bijvoorbeeld de manufacturer) is gewoon fout. De retailer neemt de zorg plicht over van de manufacturer/distributer en daarom krijgen ze korting op de aanschaf van die producten van de manufacturer/distrubter.
Dat recht heb je dus niet als gewone consument, jij hebt geen SLA of uptime garantie voor je thuis ADSL lijntje.

Alle zakelijke klanten zullen ook heel anders gecompenseerd worden en ga er maar vanuit dat XS4ALL ook een dikke claim bij KPN neerlegd.
Of je een SLA hebt of niet staat los van dat Xs4all verantwoordelijk is voor wat er is gebeurd. Of je dan recht hebt op vergoeding is een heel ander verhaal (en dat hangt dan weer wel van je SLA of andere overeenkomst af).
Dat je dat recht helemaal niet hebt is discutabel. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je, als je een verbinding afneemt en die bijvoorbeeld helemaal niet geleverd wordt, een provider zich kan beroepen op een het niet hebben van een SLA of uptime garantie. Dat kunnen ze wel beweren, maar zo werkt dat niet in het consumentenrecht.
Een storing zoals die in het KPN netwerk is denk ik overigens niet ingrijpend genoeg om je daar op te kunnen beroepen.
De storing heeft toch niets te maken met het wel of niet leveren van een verbinding?
Maar als ik het goed begrijp is het juist NIET de 'schuld' van xs4all. Of zie ik dat verkeerd?
Als je van schuld wil spreken ligt dat toch eerder bij de kpn, want die beheert toch de backbone, waar de storing optrad?
XS4ALL = KPN

Zie http://www.xs4all.nl/nieu...ect=nieuws&id=312&taal=nl
XS4ALL maakt onderdeel uit van KPN maar is niet gelijk aan KPN.

Ik weet vanuit betrouwbare bron dat het regelmatig botst tussen XS4ALL en KPN intern. XS4ALL heeft gelukkig bij de overname heel wat kunnen bedingen voor het behoud van eigen identiteit en beslissingsbevoegdheid en dat blijkt ook nu weer.
Als XS4ALL KPN zou zijn, zou het wel KPN heten. Het is waar, XS4ALL valt onder een KPN holding, maar het draait nog steeds autonoom, hoor. Eigen middelen enzo.
Nee, xs4all is niet gelijk aan KPN, gelukkig niet. Want dan zou de volgende redenatie ook gelden:

XS4ALL = KPN
HETNET = KPN
dus: HETNET = XS4ALL

Echt niet dus. Ik heb xs4all, werkt uitstekend, goede service, prima voip. Leuke extraatjes zoals de gratis boekjes van onder meer Karin Spaink (vandaag is 4e boekje uitgekomen), de modemvervangings aanbiedingen en onlangs naar keuze een gratis xs4all t-shirt of een voip handset. En nu voor de gedupeerden deze regeling. Prima. Mijn vriendinnetje heeft hetnet. Vaak een belabberde bandbreedte, soms helemaal geen connectie, soms ook geen telefonie. Soms uitvallende routes. Geen storingsmeldingen op de hetnet website. Het gaat de afgelopen twee weken trouwens wel goed met hetnet: zelf geen klacht meer gehad maar m'n schoonmama heeft wel weer twee dagen zonder telefoon/internet gezeten (ook hetnet).

Maarreh, natuurlijk is xs4all zelf verantwoordelijk naar de eindgebruiker toe mbt de verbindingen. Dat de uiteindelijke schuld ergens anders lag, dat boeit de eindgebruiker totaal niet, daarmee heeft de eindgebruiker ook geen (direkte) relatie.

Anyway, xs4all is een KPN dochter met eigen identiteit en is onafhankelijk van KPN (al moeten we dat natuurlijk wel met een behoorlijke korrel zout nemen). Zodra xs4all echt KPN toko gaat worden, dan verkas ik naar een andere provider.
Maar klopt dit dan wel?
PLANET = HETNET
TELFORT = HETNET
PLANET = TELFORT
XS4ALL = KPN
HETNET = KPN
dus: HETNET = XS4ALL
Ik volg die redenatie even niet, heeft echt niets met elkaar te maken. -aaah, ik moet een curcus beginend lezen gaan volgen en vervolgens tot 10 tellen wanneer ik reageer. ;)

Misschien deze info even lezen, XS4ALL en KPN
Op 17 december 1998 werd XS4ALL Internet overgenomen door KPN Telecom. XS4ALL werd binnen KPN Telecom een zelfstandige dochter. KPN bood XS4ALL de vrijheid zelfstandig te handelen. XS4ALL bleef daardoor in staat nieuwe internetdiensten te ontwikkelen, de kwaliteit en veiligheid van internet te optimaliseren en de privacy van haar klanten blijvend te bewaken............ etc.

Na 18 december 2001 sloten XS4ALL en KPN een nieuw akkoord over de zelfstandigheid van XS4ALL binnen het KPN-concern. KPN stemde in met een aantal nieuwe beleidslijnen waardoor de zelfstandigheid van XS4ALL een permanente basis kreeg.
bron: bovenstaande link

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 12 juni 2008 12:21]

Leuke extraatjes zoals de gratis boekjes van onder meer Karin Spaink (vandaag is 4e boekje uitgekomen)
Just curious, waar kun je je voor die boekjes inschrijven? (niet zozeer om het gratis, maar meer over de soort teksten die Karin Spaink schrijft)
Ik ben inmiddels abonnee-af, maar heb nooit wat meegekregen over Karin Spaink boekjes. Mensen als Karin Spaink, en donaties aan Bits of Freedom beschouwde ik wel altijd als de positieve aspecten van XS4ALL. Helaas gaven de mindere ervaringen en de hoge prijs alsnog de doorslag om weer naar een provider over te stappen waar ze bijvoorbeeld nog wel aan communicatie doen.
Maar als je meer wilt weten en lezen over Karin Spaink, check haar website... zat te lezen.

http://www.xs4all.nl/~kspaink/

en erg vooruitziend zijn sommige of haar artikelen, gelet op dit artikel - januari 2006
Als ik een klant ben van Xs4all en mijn internetverbinding doet het niet vanwege een storing, dan is dat toch hun schuld? Dat zij hun connectiviteit inkopen bij KPN is voor mij niet zo interessant.
Nee dat is niet hun schuld, maar ze zijn wel verantwoordelijk. En die verantwoordelijkheid hebben ze ook genomen, hoewel het dus NIET hun schuld was.

Komop, logisch nadenken..

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op 12 juni 2008 12:38]

Ze hebben hun verantwoordelijkheid ingevuld door in ieder geval een deel van hun connectiviteit uitsluitend via KPN te laten lopen. Als het dan misloopt zijn ze daar niet alleen verantwoordelijk voor maar hebben ze er ook schuld aan: ze kunnen tenslotte ervoor kiezen om de boel anders in te vullen, maar dat hebben ze niet gedaan.

Waar zit de logische fout?
Sterker nog, ze migreren de connectiviteit van in het verleden overgenomen providers naar de KPN inplaats van enige diversiteit aan te houden.
Punt 1 ben ik het zeker niet mee eens, tis gewoon duur en de kwaliteit is slecht. Die extra's stellen niks voor, noem jij maar eens iets waar ik geen beter gratis alternatief voor kan geven, ik durf te wedden dat jij dat niet kan. En over de kwaliteit, dat is geen fabeltje, de dslams leveren heel weinig output power in vergelijking met andere providers of het oude kpn-particulier netwerk, wat hetzelfde effect geeft alsof je verder van de wijkcentrale af zit. En dan weet je wat er gebeurt bij adsl (2+ !!).

Punt 2 ben ik het mee eens, een storing kan gebeuren. En tis niet de schuld van xs4all, maar wiens schuld het ook is, de mensen hebben geen internet. En ze betalen hun geld aan xs, dus krijgen zij de schuld. Maargoed, je kan ook een postduif kopen natuurlijk ;) Onzin als mensen meteen gaan huilen als ze een tijdje zonder zitten. De mensen die er ECHT afhankelijk van zijn moeten kabel + adsl nemen. Voor weig geld heb je een kabelinternet er bij, als backup lijn.

[Reactie gewijzigd door justin_ti op 12 juni 2008 15:00]

Als je iets duur én slecht noemt (je zegt dat het zo is, niet dat jij het vindt), dan moet je dat natuurlijk ook fundamenteel kunnen onderbouwen.

Tevens denk ik dat jij geen beter gratis alternatief kan bieden voor het inbegrepen gebruik van alle hotspots van KPN. (Noem gerust iets, maar wel met gelijke dekking en gratis s.v.p.)

Tenslotte is het niet alleen de groep 'extra'-produkten die je krijgt, maar ook dat alles onder 1 dak zit en dusdanig te beheren valt. Ik geef toe dat dit niet altijd een voordeel is, maar gemakkelijk is het wel. Tenslotte betaal ik ervoor via mijn XS4ALL-factuur, dus ik weet min of meer zeker dat het gewoon blijft functioneren en bestaan.

Dat laatste is iets wat waarschijnlijk bij al jouw gratis-alternatieven te betwijfelen valt en daarmee ook meteen het grootste nadeel van het 'gratis'.
HSDPA of als de snelheid er niet toe doet, UMTS via je mobiele telefoon. Kan al vanaf 9.95.
Het klinkt heel netjes. Toch heb ik daar een grote vraag bij. XS4ALL klanten hebben flinke last van een storing gehad doordat een onderaannemer van XS4ALL haar diensten niet kon leveren. Het doet er voor mij niet toe wie hier schuldig is, maar wat de kosten zijn die XS4ALL vervolgens van die onderaannemer krijgt. Dat is nagenoeg zeker veel en veel hoger dan wat het de klanten nu als compensatie krijgen. Het USB geheugen of cadeaubonnen zijn aan inkoop veel minder waard dan de eindwaarde voor de klanten en XS4ALL zal er ook flinke korting op gekregen hebben bij de aankoop bij de leveranciers.

Ik vind dat XS4ALL zich er dus wat makkelijk vanaf maakt. Het gevolg is dat een discussie over de verplichtingen van XS4ALL rond de dienstenlevering uitblijft. XS4ALL gaat niet verder dan een excuus en een klein presentje, terwijl de uiteindelijke vraag is wat de waarde moet zijn voor het niet nakomen van de afspraken uit het contract of het niet verder definieren van de afspraken in dat contract. Iedere klant die dus genoegen neemt met dit presentje gaat indirect juridisch ook accoord met mogelijk nog grotere of kleinere langdurige storingen. Terwijl niemand het van een oppas zou accepteren als deze zich er met een presentje vanaf maakt als die een paar dagen domweg niet komt oppassen op de kleine dreumis terwijl deze er wel flink voor betaald krijgt.....
Ik vind dat XS4ALL zich er dus wat makkelijk vanaf maakt.
Zit toch niet te zeuren, wees blij dat ze tenminste iets doen.
Ze hadden ook niets kunnen doen, en dan werd daar weer over gezeken.
Het is altijd wat he.
mensen mensen...

ik werk bij de klantenservice van xs4all...

1 "de ziek hoge maandbedragen" vallen wel mee als je kijkt wat je er naast bij krijgt.. bij andere providers zou je die nog moeten aanschaffen erbij. Uitieindelijk valt het dus wel mee, XS4ALL is ook niet gek, als we niet services erbij zouden verlenen zouden we het natuurlijk ook niet zo hoog houden.

2. Typisch hollands dat jullie alleen maar weer kunnen zeiken.. Doen we is wat terug...ook al is het iets kleins.. (wat verwacht je dan voor ALLE only-klanten....een weekentje parijs??!) je kan zelfs nog kiezen wat je wilt hebben.

En die storing..als je wilt zeiken over de storing...ga dan naar KPN..daar lag de storing..
Je hebt goede punten, en zeer te waarderen dat je even wat tegengas komt geven, maar ook jouw verhaal is natuurlijk maar van 1 kant, net als dat van de mensen waar je nu op afgeeft.
dat is zeker waar, ik snap dat het super super frustrerend is voor een klant en aangezien xs4all de provider is, schoppen ze tegen xs aan, en dat is opzich ook wel hun goed recht, maar als er toch wat gedaan word is het weer niet goed genoeg.

wat ik ook nog wil zeggen is, dat het klopt dat sommige hier zeggen dat xs4all menselijk is.

zo hebben wij laatst nog voor een klant..met de hele afdeling sales een foto gemaakt van ons met een grote taart die naar de klant ging. (inclusief taart ;) hehe )

dat soort kleine dingetjes doen wij ook voor individu-en als er bijvoorbeeld iets lastigs is geweest met de klant..

maar nogmaals, ik snap natuurlijk dat mensen tegen xs aanschoppen, en vooral blijven doen, dat is jullie goed recht!!
\
hoop dat het nu wel goed gaat met de verbindingen!!!
Jij zegt schoppen uit frustratie.. Dat dat begrijpelijk is ben ik met je eens, maar als buitenstaander zie ik gewoon een kwetsbare en bureaucratische organisatie staan, waar net als bij veel andere grote organisaties kennis op de verkeerde plek zit, afwezig is of anderszins niet tot zijn recht komt. Dat kan ook een reden voor kritiek zijn, iets dat je misschien niet ziet als je zelf ergens in die organisatie je werk doet.
Ziek hoge maandbedragen is inderdaad wat overdreven, maar feit is dat XS4All tot de duurdere aanbieders behoort.
Niks mis mee overigens, daar kies je al dan niet voor.

Ik ben zelf inmiddels 11 jaar klant, en verwacht(te) helemaal niets. Deze storing was lastig en uiteraard zat ik er niet op te wachten, maar volgens de SLA kon dat gebeuren.

Alleen wat echt niet kan is jouw laatste opmerking. Als je XS4All-Only hebt, heb je niets te maken met KPN. Je hebt dan een contract met XS4All. Voor een x bedrag leveren zij een bepaalde dienst. Al vervoeren ze de bits per trein of per duif, indien dat lukt binnen de specs is dat goed.

XS4All heeft terecht nooit geprobeerd de schuld af te schuiven, of klanten naar de KPN verwezen (technische uitleg geven over de achterliggende oorzaak is heel wat anders).
Maar als jij je bericht begint met een mededeling dat de bij xs4all werkt, ben je op dat moment een representatie van het bedrijf. Denk dan even goed na wat je schrijft.
xs4all levert op dit moment geen 'extra' diensten meer wat een andere provider niet levert voor in ieder geval een flink lager bedrag.

Neem Solcon als voorbeeld, doet 35 eur per maand voor 20mbit via hetzelfde netwerk als xs4all. Maar, dat hoeft niet, want ze geven je ook de keuze om naar bbned of babyxl te gaan. Dit geef je aan bij het aangaan van het contract.

Verder heb ik xs4all op geen enkele 'interessante' dienst kunnen betrappen die solcon bijv. niet biedt. De service daarbij is ook zeer slecht tegenwoordig vooral vanwege de lange wachttijden.

xs4all is al een lange tijd over haar hoogtepunt heen en is nu sterk aan het zakken in kwaliteit. Dat zie je ook duidelijk aan de reacties. Je kunt niet meer dan 20eur duurder zijn zonder iets extra's te bieden en je voordoen als 'tweaker'provider.

Leuk dat je die kleine dingen als een 'veiligheidspakket' kunt leveren, maar je kan mij niet vertellen dat dat 20 eur per maand extra waard kan zijn.

Op de 'hotspots' - die nergens te vinden zijn - na is er niets bijzonders te melden bij de abbo's van xs4all. Dus nokken met toeteren en eens kritisch naar je bedrijfje kijken is tochwel de tip van de dag.
Hotspots nergens te vinden? Op elk treinstation, in de grote steden, in een aantal hotel ketens. ik heb er al vaak dankbaar gebruik van gemaakt hoor..
dit vind ik heel netjes opgelost, ze bekennen hun fout en proberen hun klanten weer tevreden te stellen, De optie om je kado aan een goed doel te schenken vind ik nog een beter idee..
Inderdaad, daar zouden sommige kabelaars nog een voorbeeld aan kunnen nemen. ;) Ok flauw, da's een open deur waar een jumbojet door past, maar het is leuk om te zien dat er nog bedrijven zijn die daadwerkelijk om hun klanten geven. Ik ben dan wel benieuwd hoeveel Nederlanders voor de goede doelen kiezen ipv hun eigen portemonnee.
"Sommige" kabelaars vergoeden elke aangemelde storing van langer dan 24 uur met dubbel dagabonnementskosten.

UPC "Garantieplan". Ook worden niet op komen dagen monteurs vergoed met EUR 25,00.
Ja leuk hoor, maar daarvoor waren wel miljoenen klachten het afgelopen decennium nodig. Over Xs4all is in hun hele bestaansgeschiedenis niet zo'n aantal klachten geweest.

Bovendien laat Xs4all weer zien hoe je zoeiets doet: met vele opties.
'n monteur die niet opdaagt met ¤ 25,-- vergoeden is mij wat te weinig, sommige personen maken immers meer verlies dan ¤ 25,-- per kwartier |:(

Geef mij maar DDS & Xs4all :9~
dat komt omdat xs4all nauwelijks klanten heeft... De gezamelijke kabelaars hebben meer dan 6 miljoen klanten die 1 of meerdere producten afnemen (TV, internet, telefonie).
Ooh, dus als ik jou redenatie volg, mag je maar wat aan rommelen met de klachten afhandeling wanneer je veel klanten hebt.

Een van de reden om XS4ALL te nemen (en weer te nemen als ik weer terug in Nederland ben) is dat je gewoon fatsoenlijk behandeld wordt als klant.... zoiets als iemand die met '2 woorden' spreekt, meedenkt om het probleem op te lossen en daarbij ook nog eens een 'hoger' ideaal nastreeft ten opzichte van de wereld om haar heen.

Tsja... je bent wat je eet hé? - geld ook een beetje wat voor provider je hebt ;)

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 12 juni 2008 12:50]

Ah, jij bent die ene klant die geen problemen heeft met de bureaucratie (van onder andere de helpdesk) binnen xs4all ;-)

Maar even serieus, xs4all is ook al lang niet heilig meer. Ze zijn tegenwoordig een standaardprovider die toevallig nog een paar extra'tjes aanbieden.

P.S. Ik ben blij dat ik gezond eet ;)

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 juni 2008 14:28]

@Rrob:
aha, Xs4all en weinig klanten?
Dus +- 700.000 op haar hoogte punt noem jij weinig voor 'n povider die maar in 1 "klein"land opereert?
En alle kabelaars? KPN in haar eentje doet waar de 2 grote kabelaars niet tegen op komen: 4,5 miljoen klanten in totaal. (niet dat ik nu bepaald pro-synergie betreffende de isp markt ben maargoed.)

UPC bijvoorbeeld opereert in vele landen. ;)
Zou je dus ook verwachten dat ze fouten sneller uit hun systemen filteren, maar nee hoor..

@Getagrip: Doe dan DDS, veel goedkoper :P

p.s: toen ik hun gereviseerde site doornam om wat info over hun nieuwe abo structuur te vergaren, kwam ik idd. over die leuke & tevens informatieve personeels- en bedrijfs filosofie heen. Mooi gedaan _/-\o_

@amn: als het hoger zou moeten zijn in geld uitgedrukt: dan maar ¤ 400,-- das' voor 2 dagen voor de meesten meer dan redelijk.
¤100,-- per uur, per dag is wat veel voor de meesten denk je niet?

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 13 juni 2008 03:08]

Als 25 euro je niet genoeg is voor een uurtje of wat geen werk kunen verrichten, dan moet er voor die 2 a 3 dagen geen werk ook flink vergoed worden. Wat had je zelf dan in gedachten? Moet daar dan ook 25*4*8*2(dagen)= 1600 tegenover staan minimaal?

De vele opties zijn wel slim zakelijk, want veel mensen laten zich graag betuttelen met prefab keuzevrijheid. (amn heeft het ook niet zo met geschenkvooru.nl dingen)

Beter geven ze aan hoe ze het risico gaan minimaliseren: die betrouwbaarheid is meer waard dan de keuze.

[Reactie gewijzigd door amn op 12 juni 2008 12:07]

Ja de gemelde storingen - maar bij grote storingen kom je echt niet aan melden toe.
Het goede aan XS4ALL actie is dat ZIJ het initiatief nemen en zelf de getroffen klanten benaderen.
Hoe vervelend en lullig de storing ook was voor de getroffen abo's, de ISP had het ook kunnen houden op "overmacht, jammer maar helaas' - maar nee, ze doen nu dit.
En dat voor een KPN dochter... De belofte bij de overname door KPN dat XS4ALL een eigen koers zou mogen blijven voeren lijkt dus echt te kloppen.
Ik heb niks gemeld maar m'n interrnet lag er wel uit.
de andere gebruikers hier liggen aan @home dus even ompluggen naar @home.
Nu ziggo ligt ziggo er uit even ompluggen naar XS4all.
en die brief ook al ontvangen.

Ik verwacht hooguit zo iets van KPN omdat hun verantwoordelijk zijn voor die fiasco. Of is dit afgedragen van KPN via XS4ALL
UPC "Garantieplan" dat lijkt mooi, maar als het puntje bij paaltje komt dan zie je daar niets van terug. Borg voor het kabelmodem, niet nakomen monteurs afspraak en vergoedingen voor storingen, ik heb er nooit iets van terug gezien. Ik heb zo vaak gebeld en aangetekende brieven gestuurd, dat de gemaakte onkosten het bedrag ging benaderen dat ik terug zou krijgen, uiteindelijk de moed maar opgegeven en besloten NOOIT meer enige dienst van UPC af te nemen.
Je bedoelt natuurlijk 'erkennen' in plaats van 'bekennen'. Maar welke fout heeft Xs4all dan gemaakt :? Je opmerking slaat helemaal nergens op.
XS4All erkent dat zij als ISP verantwoordelijk zijn voor de verbindingen. Het feit dat de storing veroorzaakt werd door een van buitenaf komende oorzaak (kort door de bocht: gepruts van de KPN), doet daar niks aan af.

Dus het is heel erg sympathiek van XS4All dat zij zich niet lopen te verschuilen achter anderen, maar gewoon hun verantwoordelijkheid nemen.

[edit]d-t blijft moeilijk af en toe... 8)7 [/small]

[Reactie gewijzigd door Pietervs op 12 juni 2008 10:30]

En je krijgt nog een vergoeding op de kop toe.
Leuke ISP.
Wij hebben nu Ziggo, ben ik ietsje minder mee. Al eens storingen gehad (in de multikabel tijd nog) en toen kregen we niets. En onze internetsnelheid is te weinig volgens ons abbonnement.

Xs4all ziet er nu toch een beetje aantrekkelijk uit.
Nou nee die zullen nu wel bij KPN verhaal halen. Maar uiteraard eerst afhandelen met de klant. Want zo'n extreme storing is bad reclame. Zo'n aktie kan je onder marketing wegschrijven. De consument waardeerd dit.
aan de andere kant, ze zijn wel een stuk duurder dan de gemiddelde kabelmaatschappij en/of adsl aanbieder, dan mag je dat wel verwachten.

Neemt niet weg dat ik best wil betalen voor die service (ik zit ook bij xs4all)

[Reactie gewijzigd door justice strike op 12 juni 2008 09:59]

je wilt best betalen voor de service en die service is dus een tegoedbon. Met andere woorden je betaald die bon zelf, een sigaar uit eigen doos.

Er staat gewoon doodleuk dat xs4all gebruik maakt van het kpn netwerk, zoals ook andere veel goedkopere kpn oplossingen zoals telfort.

Ik begrijp echt niet wat je voor het dubbele nu echt zo veel meer krijgt bij xs4all i.p.v bij telfort.

Een rekensommetje telfort 19,95 voor 20/1 abbo, xs4all 54,95 = 35 euro verschil x 12 = 420 euro per jaar. Kan iemand mij nu eens uitleggen wat xs4all nu meer doet voor 420 euro per jaar.
Dat Xs4all gebruik maakt van het ADSL netwerk van KPN zegt verder niets over hoe de rest van hun netwerk er uit ziet. Ze gebruiken alleen de 'last mile' van KPN, de rest gaat via een compleet andere route dan el cheapo providers als Telfort. Xs4all heeft betere peering dan de meeste andere internet providers hier.
XS4ALL gebruikt het ALL-IP netwerk van KPN en niet alleen de last-mile ADSL verbinding. Die last-mile werkte bij de recente grote storing overigens nog wel gewoon. Het probleem zat hem in het ATM netwerk waar het IP verkeer over gerouteerd wordt.
Aan de andere kant: kijk eens naar Planet.
het goedkoopste Planet abo is 3 euro goedkoper dan die van Xs4all Only. Maar bij Xs4all Only ligt de snelheid een stuk hoger en krijg je toch meer service (imap, ssh, etc)

Zo'n discussie kunnen we net zo goed gaan voeren over supermarkten. Waarom naar de AH als je bij Jumbo hetzelfde pak sap goedkoper kan halen.
Het is net als smaak: een persoonlijke keuze...

Nutteloze discussie dus...
Vergelijking gaat natuurlijk niet op. Ik kom vaker bij de AH dan bij de Jumbo, omdat de AH op spuugafstand zit en de Jumbo niet. Daar heb je bij ADSL natuurlijk geen last van.
Tweede argument waarom deze vergelijking niet opgaat is dat je dezelfde product koopt die goedkoper is bij de Jumbo. De abo die je afneemt is niet hetlzefde.
En de niet KPN-netwerken (legacy van bijvoorbeeld Cistron) worden er langzaam uitgewerkt. Hoezo betrouwbaarheid door diversiteit? Nee alles op KPN zetten want dat is tenslotte het moederbedrijf.
excuses aanbieden is nog iets heel anders dan schuld bekennen (hebben we gisteren nog een heel mooi voorbeeld van gezien bij de excuses van tom boonen)

zoals staat te lezen gaat het om een storing bij KPN en doordat xs4all gebruik maakt van het KPN-netwerk zijn ze er ook door getroffen

(dat een belg dit moet uitleggen aan een nederlander :+ )
Netjes. Ik vond het eerlijk gezegd al raar van XS4ALL dat ze niets deden voor de klanten die getroffen waren door deze storing..
Houdt er wel rekening mee dat XS4ALL hier 0,0 schuld heeft. (ook dat 'slecht' bereikbaar zijn is begrijpelijk als opeens 1000 man naar de helpdesk gaat bellen).
XS4ALL heeft zich ten aller tijden aan de SLA gehouden, dus ze HOEVEN dit niet te doen. Is alleen maar een geste.
Schuld is wat anders dan verantwoordelijk zijn. Ze zijn verantwoordelijk voor een werkende internet verbinding, zeker als je enorm veel meer betaald voor hun 'service'. Dus hun zijn verantwoordelijk als je een paar dagen zonder internet zit, aangezien je hun betaald voor een werkende verbinding. Lijkt me niks meer dan normaal dat je een vergoeding krijgt aangezien je toch met een beetje abbo al bijna 2 euro per dag betaald.
D'r is ook zoiets als onmacht.
Inderdaad, wat Tsurany ook zegt. Je gebruikt een deel infrastructuur van een andere partij. Vergelijk het met het spoor in Nederland, of de waterwegen. Als jij goederen door een partij laat vervoeren over spoor of water maar er ontstaan problemen dan ga je zeuren bij de vervoerder, die is immers verantwoordelijk voor het nakomen van afspraken. Als XS4All bij wijze van spreke een backup had gehad dan had het er geen paar dagen uitgelegen.

Blijft overigens netjes van XS4All maar dat mag ook wel bij een partij waar je wel ongeveer de hoofdprijs betaald. Paar dagen geen internet vond ik toch vrij vervelend omdat ik het ook voor mijn werk nogal nodig heb.
Netjes van XS4ALL maar ik vind niet dat het nodig is dat XS4ALL dit doet... De storing werd veroorzaakt in de systemen van KPN zelf en niet die van XS4ALL... Ik zou liever gezien hebben dat KPN iets zou doen ipv de provider...
Wie weet betaald KPN de rekening van deze actie...
Ik denk het ook. XS4ALL was slachtoffer in deze situatie en vervolgens dus ook een groot deel van hun klanten.
dat doet KPN zoiso, aangezien ze eigenaar zijn van Xs4All.
Xs4all heeft alleen bij de overname bedongen dat ze volledige controle houden over het bedrijf. dus waar ze de omzet/winst aan uitgeven heeft KPN niks over te zeggen.

koekje uti eigen doos voor KPN dus
koekje uti eigen doos voor KPN dus
Que ?
Koekje van eigen deeg ken ik, sigaar uit eigen doos ken ik, deze is wel origineel :)
KPN levert de dienst in opdracht van XS4ALL. Voor de klant is het effect dat XS4ALL haar kant van de overeenkomst dus niet is nagekomen. Dat maakt XS4ALL verantwoordelijk. Op wie XS4ALL de schuld verhaalt moeten ze zelf weten.
Netjes van XS4ALL dat ze dit zo oplossen.

Na de overname door KPN leek het voor de hand te liggen dat XS4ALL zijn/haar eigen identiteit kwijt zou raken en op zou gaan in de grijze KPN-provider massa, maar ik moet zeggen dat ze er nog steeds alles aan doen om 'eruit te springen' zowel met hun producten als hun service!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True