Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties

Lenovo heeft een licentiedeal met IBM voor diens x86-servertechnologie gesloten, die de Chinese computerbouwer in staat stelt om servers voor kleine en middelgrote bedrijven te gaan maken. Wereldwijde distributie moet binnen een jaar beginnen.

Lenovo-knop Lenovo, dat drie jaar geleden IBM's pc-divisie overnam, verkoopt op dit moment enkel servers in China. De licentiedeal staat Lenovo toe om servers te bouwen op basis van IBM's System x-technologie, en deze over de hele wereld onder zijn eigen naam te verkopen. Ook IBM zal doorgaan met het bouwen van System x-servers, en het bedrijf is niet bang voor de concurrentie van Lenovo.

"De overeenkomst betekent juist een stimulans voor onze licentiebusiness", zo stelt IBM-woordvoerder Tim Breuer. Bovendien, zo voegt de zegsman eraan toe, doet Lenovo het beter dan IBM bij bedrijven met minder dan 500 werknemers. "De overeenkomst is dus een logische stap waarmee we de distributie van onze servertechnologie kunnen uitbreiden", aldus Breuer.

IBM System x3455
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Voordat een ieder weer een eigen denkpatroon bij het bericht gaat hebben. IBM blijft server leveren en de deal met Lenovo omvat alleen de 1- en 2-socket servers zodat extra markten bediend kunnen worden. Onderscheidende factoren zijn: Lenovo Logo, Lenovo unique ID, Manufactured by Lenovo, with a Lenovo-managed supply chain , Lenovo-managed service and support
Configuration/setup utility chosen by Lenovo (not IBM ServerGuide) , Lenovo will not use IBM Director Bron: xAnalisys
Vooral dat laatste zie ik als een minpunt voor de servers van Lenovo.
IBM servers zijn een tikje prijzig maar wanneer je kijkt wat je er voor terugkrijgt is het het zeker waard!
Ik vraag me af waar ik deze servers in de markt moet gaan plaatsen. Verwacht eigenlijk een concurent voor Fujitsu Siemens en niet zozeer voor HP, SUN, Dell, IBM
IMHO een beetje bugget oplossingen.
Ik vind Dell altijd een beetje budget oplossing :) Tegelijkertijd heeft Lenovo een aardig afzetkanaal. Misschien niet echt bekend in Europa maar als ik in China rondkijk denk ik dat Lenovo heel goed bezig is. En nu kiest men daar dus voor kwalitatief hoogwaardige servers om onder de eigen naam te verkopen. Geen slecht idee.
Dell word vaak gebruikt als budget oplossing maar technisch gezien zijn het kwalitatief goede servers. Maar veel mensen halen er niet uit wat erin zit.

Volgens mij heeft dat met de volgende reden:

Mensen die alleen naar de initiele aanschafsprijs kijken en niet naar de verdere kosten=> klonenbak of dell of maxdata vanwege de prijs

en

Mensen die kijken naar wat je kan besparen door duurdere servers te kopen met kwalitatief betere software: HP IBM SUN

[Reactie gewijzigd door freakster op 29 januari 2008 10:13]

bij X-server denk ik aan x11 of X.org. jullei niet?
IBM heeft een aantal serverlijnen gaande van low- naar high-end

System X voor Intel/AMD 32- en 64-bit lijnen (Windows, Linux)
System P voor Power (AIX, Linux)
System I voor Power (OS/400, Linux)
System Z voor mainframe (Z/OS)

In dit geval mag Lenovo dus de voor IBM low-end servers uit de System X lijn bouwen en verkopen onder eigen merknaam, oftewel OEM.

Zo werken veel bedrijven. IBM gebruikt zelf bijvoorbeeld nSeries storage oplossingen die van NetApp zijn, gebruikt Dell storage oplossingen van EMC▓, zijn de HP XP oplossingen OEM Hitachi Data Systems, zijn veel NAS oplossingen Intel systemen, etc.

De reden dat het hier wordt vermeldt is waarschijnlijk omdat men de indruk wil wekken dat IBM langzaamaan de serverlijn ook afstoot. Dat lijkt mij echter niet het geval.

IBM maakt heel efficient gebruik van de techniek die men ontwikkeld voor servers. In de mainframes wordt gevraagd naar virtualisering en men ontwikkeld hier een systeem voor. Zodra het daar ingeburgerd is vloeit de techniek door naar de System I's en P's en vervolgens naar de X's. Op die manier kunnen ze lang rendement hebben van de investering. Er hoeft dus voor de low-end servers nauwelijks onderzoek gedaan te worden, terwijl men door het gebruik van technieken uit de hogere klassen servers wel een betere prijs-prestatie-betrouwbaarheid kan bieden. Als men deze lijn geheel af zou stoten heeft dat negatieve gevolgen voor de gehele keten. Want ondanks dat de kosten voor onderzoek aan de System X kant laag zijn, worden van deze systemen wel de hoogste aantallen verkocht en dus het grootste deel van de investeringen die eigenlijk zijn gedaan voor de mid-range en high-end servers worden hier terugverdiend.

[Reactie gewijzigd door Neo_revisited op 29 januari 2008 00:10]

Nee, het is System x-server, waarbij System x het type / serie is. Google maar eens op 'System x'.

[Reactie gewijzigd door Nickname55 op 28 januari 2008 23:16]

Ja, wij ook. maar goed, ik ben zelf een open-source-fanatisch thuisgebruiker die naast een klein debian-NAS-doosje in de gangkast weinig doet met servers behalve ze gebruiken vanaf de client-side, dus dat is niet meer dan logisch. En waarschijnlijk geldt dat tot zekere hoogte ook voor jou.

[Reactie gewijzigd door graey op 28 januari 2008 23:22]

Mee eens, ik vind het ook een verwarrende naam. Bij X server denk ik het eerst aan X servers. (Ik bedoel hier de tegenhangers van de x-clients. ;) ) Geeft dat geen gedoe met handelsnamen ed? (merkenrecht)

[Reactie gewijzigd door polytweaker op 29 januari 2008 08:33]

IBM stapt toch steeds meer uit het hardware verhaal en verdient meer met software. Je kan een wedje sluiten dat op die server misschien ook weer ibm software komt te draaien en zo pakken ze weer wat geld terug. Daarnaast pakken ze voor iedere verkochte server licentie gelden en zoals ze zelf aangeven verkopen ze ook bij kleinere bedrijven die waarschijnlijk ook weer lenov'pc's kopen. een win win situatie.
Het is langer bekend dat er op gebied van hardware tegenwoordig weinig te rapen valt. Zulke fabrikanten hebben 't van hun licenties en service (denk aan de contracten bij een mainframe, in geval van IBM).
Verder denk ik dat 't een goede zet is van Lenovo. Sinds ze de pc fabricage van IBM hebben overgenomen hebben ze 't alleen maar goed gedaan; ik heb in elk geval nog niet 't tegendeel gezien in nieuwsitems e.d.
Mooi toch? Zo heeft IBM een extra afzetkanaal naast direct en distribeurs.
Niet ondenkbaar dat IBM op den duur ook heel hun x86 server productie uitbesteden aan Lenovo en er hooguit af en toe een IBM stikertje opplakken. Verder zich focussen op software en support en het enige hardware platform waar nog dikke marges te vedienen zijn: as400 EN as390's.
Is dit eigenlijk niet meer dan een dode mus? Ik bedoel: x86.... Als ik bij ons in het bedrijf kijk (en dat is niet zo'n heel groot bedrijf met een stuk of 10 servers totaal en een 200 tal werkstations) dan is er al een duidelijke keus gemaakt dat er geen x86 servers meer in komen. Alleen nog x64. De geheugen allocatie op het x86 platvorm is IMO gewoon te beperkt. Zeker met de huidige ontwikkelignen van thin clients en virtualisatie.
Zie ook de eerdere reactie van Neo_revisited in dit topic ...
Daar zit dus ook x86-64 in ( door jou aangeduid als x64).

[Reactie gewijzigd door grumbl op 29 januari 2008 10:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True