Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties
Submitter: Nille.NET

Na de succesvolle lancering van de GeForce 8800GT heeft nVidia meer plannen met zijn G92-gpu's. Het bedrijf zou nog dit jaar een nieuwe, weer snellere grafische kaart op basis van de G92-gpu willen lanceren.

nVidia logoVolgens DailyTech moet de kaart in december in de winkels liggen en zal hij vermoedelijk de huidige 8800GTS gaan vervangen. De nieuwe videokaart zal voorzien zijn van 128 streamprocessors, twaalf meer dan de huidige 8800GT. Ook krijgt de kaart een hogere corefrequentie en kan de gpu maximaal 1GB ddr3-videogeheugen aanspreken.

Naar verwachting zal het nieuwe model sneller zijn dan de huidige GeForce 8800GTX en mogelijk zelfs de prestaties van nVidia's huidige topmodel, de GeForce 8800Ultra, overtreffen. Met een geplande releasedatum in de laatste maand van dit jaar hoopt nVidia verder concurrent AMD dwars te zitten. AMD wil zijn nieuwe ATi Radeon HD3800 in november lanceren, tegelijk met de nieuwe Phenom-cpu's.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Ja dat is de vraag: gaat deze DX10.1 ondersteunen, de GT doet dit namelijk niet. Sowieso klokt de GT al goed over, dus nog hogere klokfrequenties gaat geen probleem zijn. 675/2000 moet gewoon te halen zijn met de G92, en dan voor de patsfactor nog effe 1 GB geheugen erop en klaar. Gaat nog lastig worden voor ATi.

Was ook wel te verwachten dat deze kaart uit zou komen. De GT is vooral in DX 10 sneller dan de oude GTS. Het zou dan onzin zijn om meer te betalen voor een tragere kaart.

Ik vraag me ook af of de 9800 en dergelijke nog veel sneller gaan worden dan de GTS. Gezien de huidige lineup van GT < GTS < GTX < Ultra zou je verwachten dat er inderdaad nog een grote performancewinst volgt bij het volgende topmodel.
Succesvolle lancering? Die kaart is hartstikke populair maar probeer hem maar eens te krijgen. Zolang er geen grote aantallen zijn verkocht is het geen succesvolle lancering. En ATi heeft goede deals met oem-bedrijven dus ik denk dat deze lancering toch niet zo heel succesvol is als men wil laten geloven.
Ben benieuwd.
Als hij sneller blijkt dan de GTX en Ultra, ga ik ervan uit dat hij niet in de prijsklasse zal liggen van de GT.
Maar eerder weer rond de prijs van de GTX en Ultra...

Als hij echt zo goed blijkt te zijn, overweeg ik mss mijn GTX in te ruilen :Y)
ben iemand die op graphics geilt. . . .crysis . . . :9~

[Reactie gewijzigd door ShAd0w op 2 november 2007 17:36]

Hou er rekening mee dat voor een nieuwere generatie kaarten de snelheid van de huidige High-End video-kaarten niet overeen komt met de nieuwe generatie (kun je het volgen)

Oftewel, dan zou je kunnen verwachten dat de High-End kaart van de G92 2 keer zo snel is als een 8800GTX/Ultra (dat, 2x is wat eerdere berichten zeiden) en dan zullen die kaarten rond de 500 doller gaan kosten (+-prijs van een 8800GTX)
Deze kaart is dan wel sneller of even snel als een GTX maar kost dan toch minder.
Dus als je het zo bekijkt, ga er dan maar vanuit dat deze rond de prijs van een 8800GTS (GTS bij introductie) zal liggen aangezien deze ook te vergelijken is met de GTS maar dan van deze generatie/core G92 . Geen idee wat de GTS koste maar zoals ik in een eerdere post al vertelde denk ik dat deze nieuwe kaart iets boven de 300 dollar zal gaan kosten (kijk even wat hoger dan staat er ook een bron bij ;) )

(Deze kaarten zouden in verhouden iets goedkoper moeten worden dan de vorige genertie doordat de 65nm-architectuur het schijmbaar goedkoper maak, dus een nieuwe GTS zou dan niet iets goedkoper worden als de prijs van de vorige GTS)

Hoe dan ook, de High-End versie hiervan zal dus wel rond (of net iets onder) de prijs van een 8800GTX gaan liggen en deze dus nog wat lager (rond die van de GTS).

[Reactie gewijzigd door Devata op 2 november 2007 19:19]

zou die nieuwere kaart die sneller is dan de ultra dan directx 10.1 ondersteunen?
8800GT ondersteund geen DX10.1
Ik ben geen expert, maar ik denk dat het toch in de core moet zitten, en als het niet in de G92 zit, die in de 8800GT zit. dan zit het waarschijnlijk ook niet in die nieuwere kaart.

Maar misschien heeft nVidia stiekem DX10.1 wel erin gestopt bij de 8800GT maar niet gebruikt, al lijkt mij dat hoogste onwaarschijnlijk.
De Geforce 8 bestaat uit een reeks multi purpose stream processors, grafische functies worden dus geimplementeerd in software.

Dus tegenwoordig kan Nvida directx 10.x ondersteuning toevoegen, door een nieuwe driver uit te brengen ...

[Reactie gewijzigd door djexplo op 2 november 2007 18:22]

Owja? Dat heeft ATi ook. De samenstelling van de chip is anders maar principe is hetzelfde. De RV670XT die over 2 weken uitkomt heeft DX10.1. Als ze dat via de software zouden kunnen doen, waarom noemen ze dan de HD 2900XT, HD2600 en HD2400 ook niet gelijk DX10.1 kaarten? Ik denk niet dat dat so simpel ligt zoals jij het zegt. Dan kan nVidia ook de 8600 etc DX10.1 kaarten noemen.
De x86 familie bestaat uit een enkele generic purpose processor, programma's worden dus ge´mplementeerd in software. Dus tegenwoordig kan Intel SSE13 ondersteuning toevoegen door een nieuwe driver uit te brengen.

Bovenstaande alinea is natuurlijk onzin, en ik hoop dat je ermee inziet dat wat jij beweert net zo goed niet waar is :). De "software" waar jij hebt over hebt zijn de shaders (geometry shaders, vertex shaders, pixel shaders), maar die software draait op een bepaalde instructieset. Oude hardware kan uiteraard niet op magischerwijze nieuwe instructies uitvoeren, net als dat een Pentium1 ook geen SSE4 snapt.

En het gaat natuurlijk veel verder dan nieuwe instructies. Zo is het aantal interpolators verdubbeld van 16 naar 32, zijn er afzonderlijke blendmodes in te stellen voor elke simultaneous rendertarget en is de floating point precisie verbeterd. Voor al deze dingen zijn fysieke wijzigingen nodig in de chip, en dus is het onmogelijk dat oude DX10.0 hardware de 10.1 API kan ondersteunen.

In deze paper van ATi (over hun nieuwe 3800 series) staat overigens een overzicht met alle verschillen tussen 10.0 en 10.1

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 november 2007 02:10]

Die analogie klopt inderdaad .Met SSE13 kan je niets meer dat je niet met gewone x86 instructies kan... je kan er alleen specifieke dingen sneller mee doen.

SM4.1 instructies zullen wat trager zijn geemuleerd op SM4 hardware, maar het wil niet zeggen dat je dezelfde dingen niet kan.

Verder kan het door de verregaande virtualisatie heel goed zijn dat een interpolator en/of blend unit gewoon een gegenereerde microcode instructie is, en niet iets specifieks hardwarematig. Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar door CUDA weten we wel dat de G80 ongeveer alles kan berekenen. Dus 16 extra interpolaties doen is gewoon wat extra MAD instructies.. en blend is vergelijkbaar met een 'atomic write' instructie.

[Reactie gewijzigd door wumpus op 3 november 2007 11:52]

dx10.1 stop je niet 'in' een kaart, de kaart moet alleen alle functies hebben die microsoft voorschijft voor dx10.1 compatibility.

ik denk trouwens dat alle dx10 kaarten wel prima overweg zullen kunnen gaan met dx10.1 games, misschien dat over een lange tijd zal blijken dat er kleine verschillen in graphics zijn, of kleine glitches... niets meer.
Dan denk je verkeerd. DX 10.1 vereist oa shader model 10.1 4.1. DX 10 kaarten ondersteunen shader model 4.0, en shader model instructies zijn vrij lastig te emuleren. Met DX10 hardware kun je dus geen DX 10.1 installeren.

.edit: euh ja 4.1 ja :P

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 november 2007 01:57]

shader model 10.1 :| En ik dacht dat mijn kaart maar een klein beetje verouderd was met SM 2.0 ;) Maja je bedoeld vast shader model 4.1 :Y)
Dat kan best hoor, ze zullen echt niet ineens DX10 al 'afschrijven'. Veel nieuwe games met SM3.0 konden ook op SM2.0 kaarten draaien, tot enkele maanden geleden, toen veel ermee zijn gekapt omdat het gewoon teveel werk is voor die paar ATi xYYY gebruikers (of nog trager, ook in nVidia, maar dat draat het spel Řberhaupt niet..). Met zowel DX9, maar vooral DX10 zul je dus nog tijden DX10.1 games kunnen draaien, alleen op den duur zal de support stoppen.

Op deze opvolgers kan trouwens volgens mij wel SM4.1 komen, volgens mij is het de chipset van de kaart die het bepaald, en niet alleen de core.

[Reactie gewijzigd door bnbaz op 2 november 2007 18:42]

nVidia houd de touwtjes goed vast moet ik zeggen. De 8800GT van MSI (oc edition) is al sneller dan een standaar 8800GTX. Wie weet hoe snel de nieuw 8800GTS wel neit is.

nVidia had beter de 8800GT als 8900GT kunnen lanceren. En de nieuwe 8800GTS als 8900GTS en dan later een 8900GTX op de markt brengen. Want nu word het een enorme rotzooi.
Ik vind het anders vrij overzichtelijk geworden. De 8800GT is momenteel de enige kaart die telt.
Ik verwacht zelf dat ze overgaan naar 8900 *** of 9*00 *** op het moment dat ze DirectX10.1 ondersteunen. Zou best wel eens met deze kaart kunnen gebeuren, al is het dan wel raar dat ze het nog steeds een Core G92 noemen en niet bv G90 (zoals eerdere berichten zeiden dat zou komen) of G92.1 maar kan ook dat deze kaart nog geen DirectX10.1 ondersteunt (al lijkt me dat sterk angezien ATI wel al directX10.1 ondersteunt).
Daarbij is het dan de vraag hoe ze deze gaan noemen als er al een GTS is. Dus ik verwacht dat ze hierbij inderdaad directX10.1 gaan ondersteunen (dat zou ook kunnen verklaren waarom een hoop eerdere berichten zeiden dat de G92 directX10.1 zou hebben) en ze dan indd het nummer gaan veranderen naar 89 of 9*
Ik vraag me vooral af waarom iedereen hier altijd maar zit te vitten op de naamgeving. Ik geef toe dat het heel wat beter kan om de gewone consument te helpen, maar als Tweaker zoek ik gewoon twee of drie vergelijkende tests en kijk ik naar de resultaten van de benchmarks. Die hou je dan tegen de prijs en je weet welke kaart je moet bestellen. De naam van het beestje kan mij gestolen worden.
Als deze net zo'n interessante vraagprijs heeft als de 8800 GT dan wacht ik nog heel even tot december.
mja, en dan kondigen ze weer een nieuwe kaart aan. Zo kun je wel blijven wachten.
Dat ben ik met je eens. Maar een maand is niet heel lang vergeleken met kaarten die pas over tig maanden uit komen.
Zo bedoelde ik het eigenlijk.

Ik hoef niet perse een nieuwe kaart, maar als die nieuwe G92 erg veel beter is dan wil ik daar wel even over nadenken.
Haha de verwachtig is dat de High-End kaart van de G92 in Januari komt.
Ik had dat ooit ergens gelezen en wilde het als bron hierbij vermelden alleen vond ik die helaas niet meer. Ik heb wel een ander artikel gevonden waaruit je zou kunnen opmaken dat het om die kaart gaat.
Zie HIER.
In combinatie met DIT artikel word het wel bevestigd dat het waarschijnlijk om deze kaart gaat. (2 G92 chips, al kan het nog altijd een G90 worden of twee G90's waarbij G90 niets anders is dan een G92 met DirectX10.1 support, want het lijkt me niet dat de nieuwe High-End geen DirectX10.1 krijgt)
Zeker nu ATI ook DirectX10.1 heeft zal Nvidia wel meoten volgen. Ik weet verder niet hoe moeilijk het is om de G92 om te toveren naar een DirectX10.1 core, maar het lijkt me dat Nvidia wel zal moeten.

En dan voor de mensen die de prijs willen weten van deze GTS variant. Die zal wel rond (net boven) de 300 dollar gaan liggen aangezien dit GERUCHT dus klopte, alleen de prijs net 50dollar hoger was.

offtopic: Ik hou het allemaal een beetje bij omdat ik op die High-End versie zit te wachten, nu maar hopen dat die DirectX10.1 en sli-2.0 met mixed-setup heeft ;) (Die mixet-setup is de reden waarom ik al een jaar zit te wachten :P maar ga hem toch eens kopen in januari want anders blijf je inderdaad wachten. Of zit ik straks met een processor die ik weer niet kan upgrated enz, terwijl als ik hem in januari koop (X48 of nieuwe Nforce met de Core 2 X9*** processor erin) ik nog wel 1 of 2 nieuwe generaties processors kan verwachten (bv met FSB 1600) die op het moederbord passen.) :*)
Het heeft niet zoveel met Ati te maken of Nvidia zal volgen met 10.1. Je moet het compleet van de andere kant bekijken: Iedereen heeft nu een dx10 kaart (of nog 9 maar dat doet er nu even niet toe). Spellenmakers zullen dus niet nu zomaar voor dx10.1 gaan schrijven als dat niet draait op dx10 kaarten want dan verkopen ze niets.
Ik snap even niet wat je hiermee wilt zeggen, klopt wat je zeg maar ik had het erover waarom Nvidia zou over gaan (omdat ATI het had) en niet of de game-makers games ervoor zouden maken.

En ik denk zelfs dat dat zal gebeuren, alleen het zullen voorlopig geen DirectX10.1 only games worden maar net zoals met de huidige spellen ondersteuning voor DirectX9 en DirectX10 en dan ook DirectX10.1
De voordelen voor DirectX10.1 zijn namelijk redelijk groot. Daarmee bedoel ik niet dat alles er ineens veel beter uit ziet! Maar als je bv op de bÚta forums van Crysis keek waren de grootste klachten (Mooie graphics maar net nog niet 100% en veel te lage FPS) en DirectX10.1 voorziet nou net in die 2 dingen. Bron
Daarbij is de implementatie ervan heel makkelijk. Bron

Maar zover over of spellen het gaan gebruiken. Ik had het over de motivatie voor Nvidia om het te doen en die heeft er genoeg.
1: ATI heeft DirectX10.1 ondersteuning, dit kan een motivatie zijn voor de koper om een ATI kaart te kopen in plaats van Nvidia.

2. Nvidia heeft al kaarten met DirectX10. Als ze de kaarten alleen wat sneller maken zullen genoeg mensen niet over stappen, ondersteunen de nieuwe kaarten nou DirectX10.1 kan ook dat voor mensen een keuze zijn om hun (oudere) DirectX10 kaart te vervangen voor een DirectX10.1

3: Puur het feit om te kunnen roepen.. "Wij hebben het laatste!" Net zoals het veranderen van een naam van bv 8900 naar 9200 niets anders is dan de naam te veranderen kan het de verkoopcijfers ervan laten groeien. Dit is ook het geval voor DirectX10 / DirectX10.1 puur marketing dus. (Buiten de voordelen van DirectX10.1 die het echt wel heeft hoor)

Dus zelfs al zou Nvidia DirectX10.1 niet belangrijk vinden (qua wat het extra te bieden heeft) hebben ze nog genoeg redenen om het erin te duwen.

Offtopic: Vraag me trouwens ook af of er in die High-End kaart support komt voor Wowvx. Als een video-kaart dat tenminste moet ondersteunen om het te laten weren. (hoeft volgens mij misschien helemaal niet.) Maar die schermen komen ook al in dat jaar, en wat een Marketing als Nvidia kan zeggen dat ze echte 3D schermen ondersteunen.
De prijs zal ongetwijfeld een stuk hoger liggen met de verwachte prestaties. Ik denk dat je met de huidige 8800GT gewoon een hele goede deal hebt. Die nieuwe kaart zal iets meer performance geven voor een hoop extra duiten...schat ik in. ;)
Een soort 8800 GTX - Ultra verhaal dus :(
Dat denk ik ook. Maar een maand wachttijd is niet veel en ik kan nog wel ff met mijn GTS 640. Ik wacht dus die maand nog wel even af.
lijkt me prima moment om net na deze introductie een 8800GTX op de kop te tikken.
Of een 8800GTS die dna helemaal goedkoop is geworden.

Deze kaarten doen het nog prima, en leveren lekkere prestaties op welke game dan ook.

In dat opzicht is het inderdaad nu verstandig om heel even te wachten :P
een 8800 GTX of GTS op de kop te tikken :S:S. Dat snap ik niet helemaal hoor. Want die prijzen zijn nou niet echt gezakt sinds de introductie van de 8800 GT.

Kun je beter een 8800 GT kopen hoor.

edit: @ Th1x4nG: als hij het idd over 2de hands heeft dan nog vindt ik dat de prijs/kwaliteit erg tegenvalt als ik op tweakers.net kijk waar ze te koop zijn. Kun je idd gewoon beter een nieuwe 8800 GT kopen.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 3 november 2007 11:57]

Denk dat ie tweedehands op de kop tikken bedoelt ;)

Maar zou ik ook gewoon nooit doen, koop een nieuwe 8800GT als je nu een kaart nodig hebt.
Ja zoals beschreven, GTS GTX kaarten blijven vreemd genoeg op het oude peil, wellicht prijsafspraken? :P Waarom zou je zoals ik heb gedaan 3 weken geleden een GTS aanschaffen voor 350 als je voor 100 minder met de GT hetzelfde kan doen? Goede vraag ja, daar weet ik tot op heden het antwoord niet op....
Ik denk dat ATI nog wel iets interessants in petto heeft.. waarom zou nVidia anders zo gehaast zijn om de 8800GT eerder te introduceren dan voorheen gepland?

http://core.tweakers.net/...ia-g92-gpu-vervroegd.html

Ik denk niet dat het om de 2950Pro van ATI gaat maar om de serie die ATI daarna wil uitbrengen..

Bekijk het totaal plaatje maar eens..

8800GT = super prijs qualiteit verhouding.. en dat vervroegd om ATI voor te zijn.. waarom?? omdat ik denk dat ATI nog wel met een setje leuke kaarten op de proppen komt..

Het is maar een vermoeden...
nee tis veel makelijker dan dat.

kerst is een piek per jaar qua omzet.

het verbaasde me dan ook dat de gtx niet voor de kerst in de winkel lag.

door een snelle ati killer in de schappen te hebben in november en dus voor kerst goed leverbaar en ook nog een gt 1Gb kaart , 256 gt kaart en ook nog een nieuwe gts heeft Nvidia 4 interesante kaarten voor elke prijsklassen in de winkel liggen met de kernwoorden "nieuw" "sneller dan ATI" "more bang voor your buck".

door al in october kaarten te laten rond slingeren bij review websites en informatie te lekken is er al een grote vraag neer gezet en een hype gecreeerd.

zeg nou zelf. een nieuwe GT kaart voor 200 $ die sneller is dan een 500 euro kaart. iedereen wil dat wel lezen en zien.

doel van Nvidia is dus bereikt.

ik wilde wachten op de 512 gt, nu wacht ik op de 1gb maar liever wacht ik nog even op de nieuwe gtx. ATI komt in iedergeval niet meer op mijn lijst voor.
Haha en alle mensen met een gloednieuwe 8800GT weer over op het nieuwe snelste model.
Echt het is een prachtige kaart maar sommige zijn er wel erg vol van waardoor objectiviteit een probleem word.
Ik wil alleen het nieuwe topmodel! heb al een 8800GTX OC editie en heb niks aan 5 frames extra!


Maar oh wat heeft ATI het zwaar op CPU en GPU gebied!
Een 8800GTX is niet 5 frames langzamer dan de 8800GT. De 8800GT komt juist ongeveer in de buurt van de GTX, maar is toch Ýetsje langzamer.

Oh, en ATI maakt geen processors :P
Hij gaat de 8800gts vervangen, maar hij pwned wel een 8800ultra... denk dat hij dan dus de ultra gaat vervangen! :D
Maar wat voor monster gaat de Ultra dan wel niet vervangen? :D

Prachtige kaarten die er nu binnen komen van de kant van Nvidia, hopelijk kan Ati het nog bijbenen want een fijn portie concurentie is ook nooit kwaad.
De geruchten zeggen dat Nvidia in Q1 2008 de 9800 serie introduceerd.
AMD wordt werkelijk van alle kanten overklast. Op CPU gebied is Intel heer en meester en op GPU Nvidia. Het ziet er ook niet naar uit dat de 3800 hierin verandering gaat brengen.
...but we've heard some rumors here and there. First, our understanding is that the RV670 based AMD part will not be any faster than the 2900 XT (and will likely be at least a little bit slower)...
Bron: AnandTech, hier en nog meer concreet hier.

AMD gaat zware tijden tegemoet, zowel op de CPU divisie als GPU. Jammer, maar helaas.

[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op 2 november 2007 18:45]

Vergeet niet dat het middensegment de grootste markt is. Niet iedereen wil de snelste van de snelste hardware hebben.
De 8800GT Ýs het middensegment bij uitstek, maar dan met high-end prestaties.
En de 8600 zeker budget..... De grootste markt zijn de onboard dingetjes en daarna mid-end en daarmee bedoel ik de 2600 en 8600.
Alles wat boven de 200 euro is wat mij betreft high-end.
Er komt ook nog een 8800GT met 256MB. Deze heeft een adviesprijs van $200 ipv $250 voor de huidige 8800GT. Die zal dus dik onder de 200 euro zitten en niet veel minder zijn kwa prestaties. Dus ja, met de 8800GT bedienen ze de high-end markt EN het middensegment.
Misschien heb je gelijk maar als je dan ziet dat AMD markt herwint op Intel op CPU gebied dan blijkt maar dat het topmodel niet zaligmakend is. Steeds meer mensen kijken blijkbaar naar meer dan alleen dat. Hierdoor kan je niet zo mar meer zeggen wat de uitkomt gaat worden.
Als je verder geregeld in folders kijkt dan zie je dat veel Notebooks en PC's tegenwoordig met ATi videokaarten zijn uitgerust. Zelf heb ik wel een Asus notebook met een Geforce 7300 Go erin icm een Turion 64 X2 maar het meeste wat je ziet staan heeft toch Ati grafix erin of anders standaard Intel als het om Intel CPU's gaat.