Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Bron: Ars Technica, submitter: saewer

Microsoft wil de markt voor peer-to-peer-televisie betreden. In tegenstelling tot de videodienst Joost wil de softwaregigant zich naast on demand video vooral gaan richten op het uitzenden van live televisie.

Microsoft logo (22 pix)De techniek met de codenaam Livestation is, in samenwerking met Microsoft Research, ontwikkeld met de peer-to-peer-techniek van het Britse bedrijf Skinkers. Momenteel worden door de ontwikkelaars kleinschalige btatests uitgevoerd, waarbij in een demonstratievideo een glimp van een live stream van BBC News 24 te zien is. Microsoft zou in onderhandeling zijn met diverse mediabedrijven, om zo voldoende content bij elkaar te harken. Een eerste versie van de applicatie die voor het grote publiek is bestemd, zou in het najaar beschikbaar moeten komen.

De interface van Livestation is geprogrammeerd in Microsofts Flash-tegenhanger Silverlight. Volgens de ontwikkelaars zou het programma hierdoor ook vrij eenvoudig op mobiele apparaten gebruikt kunnen worden, zoals smartphones die draaien op Windows Mobile. Ondanks dat sommige analisten Livestation als een potentile 'Joost killer' zien, lijkt de stap van Microsoft om live televisie aan te gaan bieden vooral gezet te zijn om het Silverlight-platform verder uit te rollen. Op dit moment heeft Adobe met zijn Flash-platform de markt voor het faciliteren van streaming video op het web voor een groot deel in handen, met YouTube als het meest in het oog springende voorbeeld.


Video (soapbox1_1.swf)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Erg leuk, ik heb wel eens andere p2p-live-tv programma's gezien, maar echt lekker werkten ze nog niet. Hopelijk is dit met Microsoft anders.

Het p2p idee voor live tv is een leuk idee. Maar (zover ik weet) is het allemaal gebasseerd op n bron signaal. Waarom niet een p2p vriant maken met meerdere bron signalen. En wel op deze manier: Gebruik de originele datastroom van een dvb-uitzending (bijvoorbeeld van satelliet). Hash dit, samen met een tijdcode en je weet precies om welk deel van de video het gaat. Haal er eventueel nog compressie overheen die op alle servers gelijk staat ingesteld en je hebt meerdere bronnen voor je p2p-uitzending :D
Punt is alleen dat ik dit noooooit van m'n leven geprogrammeerd krijg :P
Jou idee werkt enkel als het beeld al via een ander systeem verspreid wordt. Hierdoor ben je dus afhankelijk van een ander systeem n beperk je je erg in het aantal potentiele zenders. Heb je slechts 1 bron kan iedereen met een camera zijn Internet zender beginnen. Lijkt mij toch een groot voordeel.

Edit: Punt is dat je als je 1 camera aansluit slechts 1 bron voor dat kanaal hebt. Trek je de data van een tijdsynchrome dvb zender kun je n bronnen hebben die precies hetzelfde uitzenden. Natuurlijk kun je met n camera's n verschillende kanalen krijgen maar dan houdt je per kanaal slechts 1 bron waar iedereen van afhankelijk is.

[Reactie gewijzigd door humbug op 6 juli 2007 21:25]

Is niet iedereen met een camera internet zender gebeuren dan ook gewoon een bron.
of denken wij langs elkaar
Met het juist gebruiken van P2P is dat dus niet nodig. Het gaat hier namelijk over een live-stream. En bron (zolang deze dus wel krachtig genoeg is) is dan voldoende. Er zitten wel wat kantpunten aan. Er moeten namelijk P2P knooppunten tussen zitten die meer uploadsnelheid bieden dan de stream zelf aan download is.

Zeg bijvoorbeeld dat de stream 128kB/s is (1Mbps), en je hebt n bron van 1Gbps die dus 1024x die stream kan aanbieden. Als er niemand tussen die 1024x gebruikers zit die meer dan 1Mbps kan uploaden, dan sterft de livestream uiteindelijk uit als je lager op de pyramide staat.

Dat kan dus opgelost worden door de stream zo klein mogelijk te maken (betere compressie), of wat meer buffer stations te gebruiken, bijvoorbeeld die 1024x gebruikers zijn P2P proxy servers van de grote ISPs zelf, waardoor al die ISP gebruikers op volle snelheid kunnen draaien. Of Microsoft maakt extra gebruik van de Akamai diensten.
De techniek staat zeker nog in de kinderschoenen, maar begint al steeds meer en meer een volwaardig alternatief te worden t.o.v. de tv.

Weest niet getreurd... mijn broer Erik van Zijst heeft onlangs een patent op zijn naam staan, waarbij datapakkettjes met hogere pioriteit eerder voorrang en sneller verplaatst worden van locatie A naar B.

Zie: Patent publication -- Layered Multicast and Fair Bandwidth Allocation and Packet Prioritization, http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?wo=2006081454, 2006


Is heel veel leesvoer... maar het komt erop neer dat de ontwikkeling heel snel gaat!!!!!!
Ik zie het ook niet als onmogelijk dat wij met zijn allen binnen 1,5 tot 2 jaar zonder problemen via internet tv kunnen kijken!

Rest uiteraard wel of je genoeg bandbreedte hebt :)

[Reactie gewijzigd door icehawk op 7 juli 2007 02:07]

Wauw, een patent op QoS. Succes ermee.
Het doet mij een beetje denken aan een Virtual Circuit, wat beslist niet nieuw is :)

[Reactie gewijzigd door Jungian op 7 juli 2007 16:27]

"the big difference with joost is that it is live"

Nou, mooi dan. Joost is juist een stap vooruit omdat het on demand is. Eigenlijk is het dus een stap terug van joost. :)
Technisch is "on demand" natuurlijk een stuk simpeler dan live dus eigenlijk ben ik het wel eens met Microsoft. Dit is een stap vooruit tov Joost.
Nouja, dat is eigenlijk te simpel gezegd.

Bij On Demand heb je het probleem dat iedereen alles wil kunnen kijken: je moet dus veel data bij veel sources hebben.

Bij Live heb je het probleem dat iedereen het nieuwste wil bekijken. Je moet de laatste data zo snel mogelijk overal krijgen.

Voor de gebruikers is beide handig/noodzakelijk. Je wilt een nieuwe Lost aflevering graag meteen kunnen kijken, maar je wilt ook vanaf de eerste aflevering kunnen beginnen met kijken.
Goed. Wat uitgebreider dan :)

Veel data bij veel sources is de basis van P2P. Hier zijn dus al vele systemen voor die zich bewezen hebben. Technisch bekend terrein dus waarbij de broncode gewoon beschikbaar is. Live is ook geen probleem. 1 bron met een dikke pijp die alle gebruikers bedient.

Probleem is Live in combinatie met P2P. 1 bron met een beperkte bandbreedte die de data snel over voldoende gebruikers verspreid om alle gebruikers een ervaring van een live uitzending te geven. Hierbij is een probleem dat bij bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd wel alle gebruikers het doelpunt min of meer gelijktijdig willen zien en niet met een vertraging van 15 minuten. Je buffer moet dus klein zijn waardoor je erg snel in problemen kan komen als de stroom onderbroken wordt. En bij een P2P netwerk waarbij de bron zomaar kan besluiten ermee te stoppen is dit echt een probleem.

Microsoft heeft blijkbaar een concept waarbij gebruikers snel genoeg van data voorzien worden om een Live ervaring te hebben ondanks de problemen die bij Live P2P spelen. En dat is gewoon een stap vooruit tov good old P2P zoals Joost gebruikt. Misschien niet wereldschokkend maar wel degelijk een stap.
Helaas is Joost 'on demand' als in dat je kan kiezen wat je kijkt, maar itt dit is Joost zo non-live als maar kan er is er over 't algemeen weinig actueels op te vinden, waardoor dit naar mijn mening toch 'n stuk interessanter zal zijn, dit is meer 'n vervanger voor TV dan Joost, wat meer op een alternative TiVO lijkt.
Is MS toch voor op Google op dit gebied :)
Ik zie dit in de toekomst wel een tegenhanger worden van de kabel en ADSL providers die nu digitale tv aanbieden, de kwaliteit van zulk een diensten zal beter en beter worden tot 1080P toe over aantal jaren.
Welnee, Google koopt straks gewoon Joost ;)
Niet nieuw, maar er valt nog een hoop te verbeteren aan de huidige programma's. Uit Azi heb je programma's als PPLive, TVUPlayer, TVAnts, SopCast, enz. Het wachten is tot er een goedwerkend programma komt dat het eenvoudig maakt om als gebruiker zelf eigen zenders te delen. Met SopCast en TVAnts is dit al mogelijk maar niet voor beginners en niet zonder veel vallen en opstaan.

Andere problemen in dit moment: zappen duurt minuten, niet seconden, zenderaanbod wisselt sterk van moment tot moment, matige beeld- en geluidskwaliteit.

zie ook: http://arjenvankol.com/p2p-tv.php
klinkt goed, ben benieuwd of dit ook wat word. microsoft heeft er wel het geld voor maar de vraag is wel of de behoefte er wel is. voor bedrijven is het ongetwijfeld wel handig om eigen programma's aan te bieden en te adverteren voor hun producten, nadeel is wel dat dan alles via een toekomstig mediacenter loopt en als er dan iets kapot gaat er ook niets meer werkt :Y)
Valt me op dat dat programma draait op Windows XP in plaats dat het op Vista draait :).
Waarom?

Silverlight werkt op beide platformen identiek :)
en waarom zou je zelf gaan developen en demo-en op een nieuw (niet 100% geteste omgeving als vista)
ik als software developer doe dat wel graag maar heb toch liever een 100% doorgeteste omgeving (dus 1 versie ouder) waarbij ik bekender bij bent ;)
Het concept is niet origineel, maar volgens mij nog nooit eerder uitgewerkt (zo wel : niet succesvol, anders had ik er vast wel van gehoord ;) ). Het zou leuk zijn als Silverlight op Linux tegen die tijd volwassen genoeg zou zijn om dit te gebruiken :D
"peer-to-peer-techniek van het Britse bedrijf Skinkers" => blijkbaar is Avalanche dan toch ter ziele gegaan. Zie ook dit artikel.
En dalijk komt Joost dus met 'LiveTV' kanalen 'on Demand', verkrijgt VeohTV meer bekendheid en een stevige investeerder, of wie weet wat I-wax ons brengt ...

Kortom, dit lijk mij weer een zoveelste 'Joehoe-kijk-ons-eens-innoveren' verhaaltje van MicroSoft terwijl de competitie al wat verder is.

Ikzelf heb de voorkeur aan een platform-onafhankelijk systeem waarbij zowel 'on Demand' als 'Live' beschikbaar zijn, en eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat bij MicroSoft ooit zal vinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True