MacBooks van Core 2 Duo voorzien

Drie weken nadat 'early adopters' er al via een MacBook Pro mee aan de haal konden, is Intels Core 2 Duo-processor nu ook in de de rest van de MacBooks geprikt. De notebooks zijn daarmee volgens Apple 'tot 25 procent sneller' dan hun voorgangers, die waren uitgerust met gewone Core Duo's met dezelfde kloksnelheden als in de nieuwe serie. Zoals al eerder het geval was, is voor het duurste model een potje zwarte verf opengemaakt en is er een wat ruimere harde schijf ingeschoven: deze 1499 dollar kostende laptop heeft een Core 2 Duo T2700 2.0GHz-cpu en een 120GB-harddisk aan boord - 40GB meer dan zijn voorganger. Het geheugen is opgeschroefd van 512MB naar 1GB. Zijn witte broeder gaat voor 1299 dollar over de toonbank en huisvest dezelfde processor en geheugen, maar moet het met 80GB stellen - de vorige versie had 60GB aan boord. In het tevens witte, 1099 dollar kostende budgetmodel is een Core 2 Duo T5600 1,83GHz geprikt; deze MacBook heeft net als zijn voorganger 60GB schijfruimte en 512MB geheugen aan boord.

MacBook - wit - gesloten

Met de nieuwe processors neemt het L2 cachegeheugen van de twee duurste machines overigens toe van 2MB naar 4MB terwijl het budgetmodel op 2MB blijft plakken. De MacBooks hebben verder het gebruikelijke 13,3"-scherm met een resolutie van 1280x800 pixels en vertrouwen voor de grafische output op een Intel GMA 950 met 64MB. Ze worden geleverd met ingebouwde webcam, gigabit ethernet, 802.11b/g-wifi en Bluetooth 2.0-ondersteuning. Standaard zijn de Macbooks van Mac OS X 10.4.8 voorzien, maar Windows-liefhebbers kunnen van BootCamp gebruikmaken om tevens Microsofts besturingssysteem te kunnen draaien.

MacBook - zwart - geopend

Door Mick de Neeve

08-11-2006 • 21:35

79

Submitter: Xe0n

Bron: Apple

Lees meer

Conroe-testrit met Mac OS X
Conroe-testrit met Mac OS X Nieuws van 23 juli 2006

Reacties (79)

79
79
54
14
4
1
Wijzig sortering
Voorgeïnstalleerde Bootcamp?? Lijkt me een beetje sterk hoor, het programma is nog niet het beta-stadium voorbij? Ik zie het nergens staan op de Apple website?
www.apple.com/bootcamp/

maar is niet voorgeinstalleerd. Zou ook iedereen willen afraden het te gebruiken voorlopig als je niet echt verstand hebt van laptops met EFI.
Precies, wat een onzin: 3x op next en finish klikken, Windows CD erin en installeren die heb. Ook Vista draait prima.
hoezo dan? is gewoon een kwestie van een paar keer op 'next' klikken en je hebt dualboot :?
deze MacBook heeft net als zijn voorganger 60GB schijfruimte en 512MB geheugen aan boord.
Schande! Het is bijna 2007 en nog steeds maar 512 mb.
Je moet er gewoon bij een externe winkel wat geheugen erbij kopen, dat moet je bij de aankoop van je Macbook gewoon mee calculeren.

Ik heb 2GB in de goedkoopste Macbook gestopt voor 180 euro (Kingston), ipv 400 euro via Apple.com.
Het is bijna 2007 en nog steeds maar 512 mb.
Niet alle besturingssystemen en programma's zijn zo resource hungry dat ze 512 vragen. Ik zelf heb enkel meer nodig voor vmware test omgevingen. Alle andere Apple's en Linux'n hebben met minder of "slechts" 512 genoeg.
Ze geven je tenminste de keuze om het hier bij te laten. Je kan altijd nog uitbreiden.
Wel jammer dat die uitbreidingen altijd zo duur zijn !

Het is toch iets wat mij persoonlijk telkenmale tegenhoud om toch voor een Apple te kiezen.
Wat een flauwekul.. die uitbreiding doe je toch gewoon zelf met onderdelen die je bij je winkel om de hoek koopt. De harde schijf en/of geheugen upgraden is in de Macbook een fluitje van een cent.
En het allergrootste nadeel is nog, het geheugen (512mb) bestaat uit 2 reepjes van 256mb... wordt dus een belachelijk dure zeer benodigde upgrade! Huidige Mac OS X met Rosetta heeft bij alleen OS + bijv. Office al >512mb nodig!

Gewoon waanzin, vind ik echt tegenvallen van Apple, aangezien ze vroeger systemen leverde die ook daadwerkelijk konden waar ze in eerste instantie voor bedoeld zijn, want komop zeg, niet eens de basisfucnties lekker kunnen draaien is niet anno 2006!

edit: Kom op fanboys... accepteer wat goed gefundeerde kritiek op jullie "speeltjes" ipv domme moderaties :s
Precies, zodra je ook maar een webpagina wil bezoeken of een briefje wilt tikken gaat het ding op z'n gat en kan dan alleen nog maar gereset worden.
Tuuuuurlijk. Ze zullen een systeem op de markt brengen dat bij internetten en briefje tikken zo dodelijk vastloopt dat je het beestje moet resetten. Wat een onzin.
Heel misschien (tis maar 'n vermoeden hoor) was dit sarcastisch bedoelt? ;)
bij dell krijg je voor dat geld ook maar 512MB.
bla bla dus.
Nee hoor, een 640m krijg je met een Core 2 Duo T5600, 1GB Ram en 60GB schijf voor minder dan € 1000.
Mijn lappie uit 2004 heeft 1GB :P
Schande... maar waar had jij het ook weer voor nodig? Ow... windows.... ja... doe dan de upgrade maar even. :)

Beetje goed geheugenbeheer doet wonderen.
De nieuwe MacBook is nu toch voorzien van de 801.11n standaard, net als de C2D iMacs en MacBook Pro's?

Verder een leuke upgrade. Het middelste model is wat mij betreft nu de aantrekkelijkste keuze. Je hebt hierbij 4 MB cache, een 80 gb HDD, een 2.0 ghz processor, 1 gb geheugen en een Dual Layer DVD-R superdrive. En dat voor 200 euro extra t.o.v. het instapmodel
Dat zou wel grappig zijn aangezien 801.11n nog steeds een draft (kladversie) is en nog geen echte standaard.

De iMacs zijn gewoon uitgerust met een netwerkchip van een fabrikant die toevallig ook een mogelijke implementatie 801.11n bevat. Mocht dit ooit een echte standaard worden kan Apple deze via een driver-update activeren, maar er is ook een grote kans dat dit nooit het geval zal zijn.
Hier wachtte ik op, wordt de verleiding toch nog een stuk groter.

Eens kijken of ik toch niet stiekem nog ergens een verloren rekening open heb staan/toevallig een erfenis heb ontvangen. :Y)


Weet iemand of het het wachten waard is mbt Leoperd in verband met upgrades, hardware eisen etc.?
Ach, er is natuurlijk altijd wel weer iets om op te wachten. Qua hardware zitten sommige Mac-freaks te wachten op Santa-Rosa maar je weet nu al zeker dat tegen de tijd dat dat uit is er weer iets nieuws aan de horizon is.

Wat systeemeisen van Leopard betreft hoef je je geen zorgen te maken. Leopard wordt natuurlijk voor het grootste deel geschreven voor de bestaande Mac's. Op het moment van uitkomen is namelijk 100% van alle Mac's in de wereld ouder dan Leopard. ;)

Leopard gaat in ieder geval backwards tot en met de oudere G4 PPC processors ondersteunen en zal probleemloos draaien op deze MacBooks. Vergeet niet, binnen een jaar na verschijnen zal zeker 80% van de mensen die nu een MacBook heeft wel Leopard draaien. Het moet dus wel goed kunnen lopen. Bijkomend voordeel van deze MacBooks boven de vorige is de 64bits ondersteuning. Leopard gaat veel meer gebruik kunnen maken van 64bits dan Tiger dat deed. Of je 64bits nodig hebt is weer een ander verhaal natuurlijk.

Kortom, als je NU een laptop nodig hebt kun je hem prima nu kopen en in het voorjaar upgraden naar Leopard. Als je hem nu niet nodig hebt zou ik je aankoop uitstellen totdat je hem nodig hebt (of tot je er Leopard i.p.v Tiger standaard bij krijgt).
gewoon kopen :) ik wilde ook eigenlijk wachten tot de Core 2 Duo, maar heb ;t niet gedaan en ging voor de Core Duo MacBook, tik er nu vanaf :P tuurlijk ik heb zoiets van: shit als ik een paar weken had gewacht... maarja je blijft wachten dan....
Mooie dingen, oerdegelijk ook, maar waarom niet alle versies in 2 kleuren verkrijgbaar?? Ik zou wel een witte willen, maar dan wel de beste! :?
Anoniem: 187388 @Ramzzz9 november 2006 09:33
Als je in het witte model van 1299,- een grotere harde schijf laat inbouwen is hij identiek aan de zwarte.
Dan heet het ineens BTO -> wachttijd ;)
Anoniem: 63780 @Ramzzz9 november 2006 18:04
En als ze de case moeten 'wisselen' is het ook een BTO ;) En waarschijnlijk nemen ze dan eerder het middenmodel en knallen er een grotere hd in.
er is 1 licht model dat je alleen in het wit kan krijgen, het 2de model heeft een 2Ghz processor en is zowel in eht wit als in het zwart te verkrijgen, zwart wordt minder vuil maar zitten dan weer meer vingerafdrukken op...
Hoe dan ook ik kan je reactie niet vatten daar je zodra je de shop binnengaat de 2de maar witte macbook ook alle extras kan geven, er is dus geen verschil :7
Ok beetje offtopic, maar ik blijf erbij dat die macbooks zo overdreven duur zijn. En zeker nu er standaard 'pc' onderdelen in zitten zou je alleen nog betalen voor het design. Dat is zeker mooi, maar de prijs nou niet echt waard.

En wow! 1GB en 120GB HD, dat moet dan de upgrade zijn. Lekker achterhaald voor een topmodel, zeker voor die prijs.

Verder wel mooie dingen, dat wel.
MacBook = onder/midden Apple laptops

MacBook Pro = het topmodel waar jij naar refereert...
als je duur bedoelt in absolute zin, ok, 1099 euro is een hele hoop geld.

als je duur bedoelt in relatieve zin, valt echt wel mee hoor. het zijn luxe laptops, die bij concurrenten ongeveer net zo duur zijn. en dan nog zou ik 200 euro extra voor het design, kleine dingetjes zoals magsafe en de magnetische sluiting, en de mogelijkheid om OSX te draaien niet onredelijk veel geld vinden.

Maar ze doen inderdaad geen poging de budgetmarkt te bedienen, en dat vind ik ook wel een beetje jammer.
Als macbook bezitter toch even gekeken bij Dell... Een 600m-serie daar met zelfde processor is toch wel goedkoper... met groter scherm en meer HD...
maar ja... wel meer achterhaalde zut in die laptop te vinden en niet de hoogwaardige kwaliteit (geeft dell zelf toe door dezelfde laptop in de andere klasse veel duurder te hebben).
Groter scherm is voor mij juist meer een nadeel.. 13 inch is lekker portable.. Verder worden er dingenv ergeten als service, kwaliteit en denk bv ook aan de ingebouwde iSight.. zoiets kost ook al 50-100 euro..
Anoniem: 174951 @willyb9 november 2006 10:07
Kwaliteit is zo subjectief... :Z

Wat is er dan zo goed aan Apple producten? Als ik me de introductie van de MacBook nog goed kan herrineren waren er behoorlijk wat hitte problemen en fabricagefouten. Daarnaast worden ze standaard geleverd met te weinig geheugen en zijn ze absurd duur!

Geloof me, ik ben ook een Mac fan geworden, heb zelf powerbook G4, en zakelijk beheer ik een Macbook en een Macbook Pro, laatstgenoemde moet nu weer terug omdat de Superdrive geluiden maakt alsof de cd/dvd wordt opgevreten ipv gelezen.

Ik vond de kwaliteit fantastisch, maar begin steeds meer te twijfelen aan hun huidige strategie!

edit: "gemodereerd" door Apple groupies?? :Z
Budget houdt in dat je ook veel conseesies moet doen qua design en kwaliteit en dat zal Apple nooit doen. Als de eerste MacBooks uitkwamen en sommigen begonnen te verkleuren werden deze vervangen. Bij een budget laptop zou dat er gewoon bijhoren. Ik koop nooit allang geen budget producten meer omdat er altijd wel iets fout aan zit en je er dus een slechte associatie mee overhoudt. Dat kan Apple missen als kiespijn. De nano werd zelfs helemaal gerevamped voor gebruiksslijtage?! Kan je nagaan.
En toch vind ik het onredelijk dat ze het goedkoopste model opschepen met een Combodrive. Ik ken tegenwoordig geen notebook meer die geen DVD-brander in zijn systeem heeft zitten en zeker niet voor een prijs van € 1099,-. Het zijn net die kleine dingetjes die de goedkoopste Mac niet interessant maken.
Waar vind jij zelfde specificaties voor een lagere prijs dan?
Ehh hier bijvoorbeeld. Voor het geld van een basis MacBook heb je bij Dell de specificaties van het MacBook topmodel + een fatsoenlijke videokaart.
Zakelijke laptops met dezelfde specificaties zijn bij Dell ook stukken duurder.
De MacBooks zitten qua kwaliteit wel ongeveer op dat niveau(en natuurlijk betaal je iets voor het gatgetgehalte), en bovendien krijg je er Mac OSX bij.
Al met al valt het prijsverschil dus best mee vind ik.
Hhmm, een Inspiron is al snel minstens een halve kilo zwaarder, da's niet niks op een portable. Als je hem goed wil vergelijken moet je naar eerder naar de XPS M1210 kijken.
Anoniem: 190996 8 november 2006 23:41
Als je de bouwkwaliteit en de perfecte integratie van OS en hardware in ogenschouw neemt dan is de prijs nu echt heel erg op orde. Voor heel veel dingen in het leven kies je bij de aanschaf niet puur op prijs maar voor dat wat je uiteindelijk het beste aanstaat. En dan is de keuze uiteindelijk ook persoonlijk.

De Apple notebooks zijn te vergelijken met de Toshiba's en Lenovo's. Er drie jaar in de tas dagelijks mee rondlopen zonder problemen mag je wel verwachten. Goedkopere notebooks die meer op de consumentenmarkt gericht zijn lijken soms meer bedoeld om van de boekenkast naar de eettafel te verplaatsen dan om dagelijks mee te reizen. De Powerbooks/ Pro's zijn echt degelijk. Ik heb al verscheidene gevallen van ernstige mishandeling meegemaakt die ze goed overleefden. Een val van meer dan een meter hoogte, een auto die total loss ging en de gelanceerde PB die het met een paar deuken nog prima deed. En als dat ding dan ongeveer 'je alles' is van je iegen bedrijf dan ben je heel erg blij.

Wat je nodig hebt is erg afhankelijk van wat je gaat doen. Firewire 800 is een aanrader voor video-editing in HD en voor mensen die er een audio interface aan willen hangen voor professionele opnames. 512 MB geheugen is genoeg voor stervelingen die vooral Office-achtige toepassingen draaien. Maar wanneer je Indesign en Photoshop graag tegelijk open hebt dan wordt bijprikken wel wenselijk. Het beeld wordt iets vertekend bij toepassingen die gebruik maken van Rosetta, dan zal meer geheugen eerder nodig zijn.

In vergelijking met een Windows Machine is OSX een zwaarder besturingssysteem, maar de integratie met de hardware en de kwaliteit van OSX compenseert dat volledig. Waarom je Windows op een Mac zou willen draaien - eigenlijk geen idee.

Is OSX dan helemaal foutloos? Nou nee, waarschijnlijk niet meteen. Het verleden leert dat bij een nieuw model in het begin wel wat kleine problemen aan het licht kunnen komen. Meestal worden die bij de eerstvolgende updates binnen enkele maanden vlot verholpen.

Succes met het maken van de aankoopkeuze.
De Powerbooks/ Pro's zijn echt degelijk. Ik heb al verscheidene gevallen van ernstige mishandeling meegemaakt die ze goed overleefden. Een val van meer dan een meter hoogte, een auto die total loss ging en de gelanceerde PB die het met een paar deuken nog prima deed.
Ik mag in het dagelijks leven PowerBooks etc repararen, en ik kan je zeggen: het aantal PB's die wij binnen krijgen waar een afzichtelijke deuk in zit is nogal hoog... Ze blijven het bijna allemaal prima doen, maar de aluminium kasten zijn bijzonder kwetsbaar, en eenmaal uit model kun je vergeten om 'm ooit weer mooi te krijgen zonder de kast te vervangen (wat een dure bezigheid is, zowel qua onderdelen als qua werktijd).

Als je voor degelijkheid gaat zit je met een MacBook/iBook beter, die zijn daar meer voor gebouwd (zwaardere scharnieren, plastic behuizing, etc). Een PowerBook/MacBook Pro moet je toch wel voorzichtig behandelen om 'n mooi te houden...
Windows-liefhebbers kunnen van het voorgeïnstalleerde BootCamp gebruikmaken om tevens Microsofts besturingssysteem te kunnen draaien.
Zins wanneer is dit zo? Mijn MPB had in augustus nog geen bootcamp er op. Is het niet zo dat dit met Leopard pas het geval is? :? :?
Klopt is ook niet zo, meegeleverde software:

Software
Mac OS X v10.4 Tiger (includes Spotlight, Dashboard, Mail, iChat AV, Safari, Address Book, QuickTime, iCal, DVD Player, Xcode Developer Tools)
iLife ?06 (includes iTunes, iPhoto, iMovie HD, iDVD, iWeb, GarageBand), Microsoft Office 2004 for Mac Test Drive, iWork (30-day trial), Big Bang Board Games, Comic Life, OmniOutliner, and Apple Hardware Test
Front Row

edit: al aangepast in het bericht zie ik net
een Core 2 Duo T2700 2.0GHz-cpu
Ik neem aan dat hier een T7200 bedoeld wordt?
Nee, de T2700 zit er echt in (notebook CPU)
Maar de T2700 is toch een Core Duo en geen Core 2 Duo? De T2700 is ook 2x2.33 GHz en niet 2.0GHz zoals in het niewsbericht.

Apple zegt trouwens niet welk model het is, alleen dat het een 2.0GHz Core 2 Duo processor is.
Het is een T7200, de 7 staat voor 4mb cache en je hebt ook nog de 5-serie die 2 mb cache aan boord heeft.
T2050 t/m T2700 is Core Duo en de T2700 is 2,33 ghz geloof ik.
Is het topmodel ook in het wit te krijgen?
ja, dan kies je gewoon de middelste met een grotere disk. een BTO (Build to Order)..:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.