Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: Businessweek

In Zuid-Korea heeft 2,4 procent van de bevolking tussen 9 en 39 jaar deskundige hulp nodig voor zijn internet- en gameverslaving. Een psychiater uit Seoul, die de afgelopen vier jaar al duizend gameverslaafden bijstond, spreekt van een nationaal probleem. Sommige van zijn collega's noemen deze nieuwe verslaving al een grotere zorg dan drugs-, alcohol- en gokverslaving. Zuid-Korea lijkt de prijs te betalen voor zijn jarenlange campagne om elk huishouden van een snelle internetverbinding te voorzien. Driekwart van de huishoudens beschikt inmiddels over zo'n verbinding, waardoor het land voorop loopt bij het online gamen. Vorig jaar werd er in Zuid-Korea 1,5 miljard dollar aan online games gespendeerd, bijna de helft van wat er wereldwijd verkocht werd.

Internet-verslaafdeDe Koreaanse overheid onderkent het probleem en brengt sinds 2002 elk jaar een rapport uit over gameverslaving. Ook zijn er behandelcentra in acht grote steden opgezet waar de verslaafden geholpen worden. Grote gamestudio's als NCsoft dragen ook bij; jaarlijks wordt er een paar honderdduizend dollar afgestaan om prive-klinieken te steunen. Wel laat NCsoft bij monde van woordvoerder Kim Joo Young weten dat het niet gelooft dat online games verslavender zijn dan ander vermaak.

Sommigen vinden echter dat de autoriteiten meer moeten doen om de 546.000 verslaafden te helpen. Pubers zou slechts beperkt toegang geboden moeten worden tot online games, er zouden lesprogramma's moeten komen over de gevaren van overmatig gamen en men zou ervoor moeten zorgen dat gamers die een bepaalde tijdsduur overschrijden minder punten kunnen verdienen. Onderzoeksbureau DFC Intelligence verwacht dat de verkoop van online games in 2011 verviervoudigd zal zijn, waardoor het slechts een kwestie van tijd is eer de problemen van 'trendsetter' Zuid-Korea in andere landen navolging vinden. Amsterdam heeft overigens als eerste Europese stad een speciale afkickkliniek voor gameverslaafden.

Game over
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Het aanbod van tijdrovende spellen online is enorm! Dan moet men het probleem bij de bron aanpakken. Daarmee tevens een deuk schoppend in je eigen economie
Zullen we dan alcoholische dranken ook maar illegaal verklaren omdat er mensen aan verslaafd zijn? Of wat met sigaretten? En wat gaan we doen met ons voedsel? Sommige mensen zijn verslaafd aan eten. Waarom verklaren we alles niet illegaal?

Bij de bron aanpakken is niet de oplossing. Je moet de mensen ermee leren omgaan.
En wie wordt er aangepakt als een of ander bedrijf een product in de markt zet dat vervolgens uiterst verslavend blijkt te zijn?
@Blokker_1999
Je mag niet drinken onder 16, en voor sigaretten mag je ook niet voor een bepaalde leeftijd. Voor sigaretten mag trouwens niet eens reclame worden gemaakt. Dus ja; ze worden aangepakt.
Worden tabaksbedrijven aangepakt? Of bierfabrikanten? Uiteindelijk zijn dit ook middelen die enorm verslavend kunnen werken.
die worden inderdaad aangepakt. bierbrouwers moeten bij hun reclame tegenwoordig een of andere leus er bij zetten, en op een pakje sigaretten staan waarschuwingen over hoe slecht het is.
De reclame word aangepakt, maar de fabrikanten op zich niet. Ok, je hebt die waarschuwing, maar hoeveel rokers trekken zich daar iets van aan?

Drinken mag niet onder een bepaalde leeftijd, tot dat er dan een familiefeest is en je die jongeren allemaal ziet drinken, om ter meest.

De gemiddelde leeftijd waarop jongeren beginnen roken en drinken daalt trouwens nog altijd.

En daarbij mogen we niet vergeten dat in het artikel geen melding word gemaakt van leeftijd, ik denk niet dat het probleem het grootst is bij de allerjongsten.
Misschien de gigantische accijnzen? Zonder accijns kan je namelijk een pakje sigaretten kopen voor misschien een euro(fabricagekosten liggen rond de 15 cent per pakje).
Uhmmm, dat is dan toch juist de bron nml. het probleem van sommige mensen om maat te houden?
Bij de bron aanpakken is games verbieden of beperken.
je klaagt onbetwijfeld de massa MMORPG's aan. Voor het grote publiek is dit inderdaad hét probleem bij uitstek. De reden is dan ook snel gevonden: doordat de gamewereld 24u op 24u blijft doorgaan en er een constante toevoer is van vijanden, tegenspelers en objecten blijft een deel spelers geobsedeerd doorspelen. De vraag om beperkingen hierop in te voeren is dan ook niet zo gek, aangezien een groot deel van deze verslaafden dan de interesse verliest.

Er is trouwens een verschil tussen online-games en offline-games zoals starcraft en transport tycoon deluxe (om ro-maniak2 te quoten). deze games hebben niet te maken met de constante toevoer van nieuwe challenges en worden enkel opnieuw gespeeld om zichzelf te perfectioneren (bijvoorbeeld door pro-gamers). ik kan mij niet voorstellen dat ro-maniak2 bijvoorbeeld 40 uur non-stop speelt, terwijl ze er in het mmorpg wereldje al niet meer van opkijken.
ik heb dingen als civilization en simcity ook wel uren achter elkaar gespeelt.

Civ zelfs op een lan een keer iets van 36 uur.
Je zegt het zelf al, een keer.

Deze verslaafden spelen in sommige gevallen constant 36 uur iedere week. Dat daar mensen zelfs mensen aan die leefwijze overlijden is al bekend.
Bij de ergste gevallen gaat het zo ver dat men simpelweg niet meer van hun stoel afkomt. 36u/week is op dat moment nog een lachertje.
Juist, maar dan niet in de vorm van een verbod, maar in de vorm van een beperking, bijvoorbeeld maximaal 12 uur per dag ingelogd kunnen zijn. Willen ze meer, dan zullen ze op 2 account moeten werken, maar dat valt natuurlijk wel weer te omzeilen.
Het aanbod van tijdrovende spellen online is enorm!
(Off topic, jaja) Inderdaad zeg!!! Probeer maar eens scriptie te schrijven. Iemand al geprobeerd om MET MATE (open) Transport Tycoon Deluxe te spelen?! ;(
ik denk dat die gasten meer statestiek verslaaft zijn dan een game verslaving. deze gasten willen dat ze boven aan de toplisten komen te staan en spelen zo 20 uur per dag als dat nodig is.
Dat vind ik een gameverslaving hoor...
Oftewel: Het wordt tijd voor een MMO die zo is opgesteld, dat de speler allerlei kennis opdoet (puzzels oplossen door wiskundige berekeningen, geschiedenis feiten, quizes etc (en dan niet die quests van versla 10 monsters)).

Beetje hetzelfde als die 'brain' (heten ze geloof ik) spellen van de Nintendo DS

Als NGSOFT een wit voetje probeert te halen met hun hulp, waarom limiteren ze dan niet gewoon het aantal uur dat een account actief mag zijn (ok, het zal niet alles oplossen omdat mensen meerdere accounts aanmaken, maar niet iedereen heeft zin om ''opnieuw'' te beginnen met een character)
> val draak aan
hoeveel is 5x9?
>45
draak wordt verwond door jouw rake klap!
hoeveel is 6+3?
>10
draak neemt een flinke hap uit je harnas!

...ja, dat zou zeker kunnen helpen tegen het verslaafd worden aan spellen (ik zou ze zeker niet al te lang spelen :))!
Dat soort spellen zijn nou niet echt leuk, juist iets van versla zoveel draken is veel verslavender dan een dikke wiskundige berekening.
Denk aan; Om dit 'wapen' te unlocken dien je deze berekening juist te beantwoorden ofzo.

Dus geen rekengame ;) een MMO met gewoon lesmateriaal erin verwerkt. Zodoende leer je wat bij terwijl je aan het gamen bent. :)
Draken verslaan is nog steeds leuker. Dat soort games werken gewoohn niet, een speler wil actie en niet een minuut naar 1 of andere berekening staren.

Berekeningen maak je op school.
Amsterdam heeft overigens als eerste Europese land
En Nederland is de hoofdstad van Amsterdam?
Nee, Amsterdam is uit Nederland geschopt omdat het vol verslaafden zit }>
Het bericht komt uit de Amerikaanse Businessweek, hè...
In Guild Wars (ook van NC Soft) zit een kleine waarschuwing. Elk uur komt er een berichtje in je scherm waarop staat "you have been playing for an hour". Na drie uur en meer komt er bij te staan "please take a break".

Het idee dat je door de server gekicked kan worden als je langer dan X uur erachter zit vind ik belachelijk. Ik laat GW vaak aanstaan terwijl ik andere dingen aan het doen ben (boodschappen, afwassen, dat soort dingen) en dan speel ik weer een half uurtje. Vrij normale zaterdag dus. Zo kan het dat ik met een char soms wel 10/14 uur per dag online kan zijn maar slechts drie uur oid speel. Ik moet er niet aan denken dat als ik met een lastige quest bezig ben de server ineens besluit dat het mooi is en me kicked. Dag drops en XP :(

Zo'n besluit zou net zoiets zijn als een kroegbaas besluit dat er geen alcohol geschonken wordt tussen 21.00 en 02.00, of dat je pakje sigaretten na drie peuken niet meer open gaat voor zes uur ofzo. Ja, klinkt allemaal fantastisch maar dat gaat gewoon niet werken.

Uiteraard moet er wat aan gedaan worden maar draconische maatregelen zoals serverside kicken slaan nergens op.
Anderzijds, hoe mooi een "zacht" waarschuwingsysteem ook is. Daarmee pak je de hardcore probleemgevallen niet aan.

Die moet je écht wel unpluggen of ze stoppen niet.

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik als tiener (ook al weer een jaar of tien geleden) uren achter een goeie game kon zitten. (Red Alert anyone? :P) Tegenwoordig is dat fel afgezwakt. Vooral door mijn eigen bezigheden en interesse. Ik speel nog wel in het weekend eens een paar uurtjes, maar niet meer zo intens... Tenzij tijdens mijn vakantie: maar dan plan ik dat met een vette lanparty met een paar kameraden :P
En wie zegt dat je aan het gamen bent als je ingelogt bent? Ooit Final Fantasy XI gespeeld? Je hebt daar een "bazaar" mode. Dit is in feite je eigen winkeltje. Mensen kunnen je character aanklikken en je winkeltje bekijken en automatisch dingen kopen die je te koop aanbied. Hiervoor hoef je zelf niks te doen (alleen online zijn).
Dat spel van het plaatje... zóóó verslavend!

het is Tonti...

Ik heb geloof ik ooit level 14 gehaald...
dan moeten ze seks ook verbieden :P
Wat een nieuws. Daar hebben ik en mijn clan al maatregelen voor genomen. On-line gamen waarbij mijn 8 koppige clan on-line gaat gebeurt op vrijdag- en zaterdagnacht. Door de weeks is het oefenen.

Ik oefen 3 uur per week en ben 6 uur on-line (clan) per week. Dat is 9 uur verspreid over 7 dagen. Daarbij nog gamen voor de fun en ik kom op 12 uur per week dat ik aan games besteed.
Daarbij zit ik per dag 2 uur op internet. 14+12 uur is 26 uur computeren in de week. 26/7=krap 4 uur per dag.

Dat is geen verslaving. Mijn huishouden (woon alleen in eigen huis) gaat prima en heeft altijd voorrang op het plezier. Een uurtje of 4 per week aan je huishouden/koken en ik ben klaar.

Ik heb per dag 8 uur vrije tijd (ik slaap niet veel, ik heb weinig slaap nodig).

Eten doe ik in alle rust aan tafel en ik houd van een goede en gezonde maaltijd. Dat moet bereid worden en als je op jezelf zit is dat een plicht vind ik. Computerverslaafden zorgen over het algemeen slecht voor zichzelf. Ik ken iemand die als hij thuiskomt de computer aanzet en pas uitzet als hij naar bed gaat. Bij hem schiet de persoonlijke verzorging erin en dus ben je verslaafd. Zo zou ik niet willen leven. De computer is mijn grote passie, maar alles met mate!

Verslaafde eten ook slecht over het algemeen. De hoofdmaaltijd bestaat vaak uit fastfood en laat staan dat ze lekker koken :o
Douchen, wassen, tanden poetsen en scheren??! Wasted time :o :o

Ik werk in het GGZ als systeembeheerder en ik hoor die ellende elke dag. Mensen komen in de geestelijke gezondheidszorg door dit soort taferelen van verslaving en verloedering welke arm in arm liggen.

Als je ze diep in de ogen kijkt ziet het er niet goed uit. Verslaving lijdt tot wanhoop en depressiviteit. Het gebid lijdt er vaak het ergste onder. 30tigers die al niet meer dentaal zijn ;(
Vorig jaar werd er in Zuid-Korea 1,5 miljard dollar aan online games gespendeerd, bijna de helft van wat er wereldwijd verkocht werd.
wow die cijfers liegen er niet om
Inderdaad, dat lijkt me eigenlijk wat te hoog. Als al die verslaafden het zouden opbrengen, dan zouden ze vorig jaar gemiddeld 3000 dollar per persoon gespendeerd hebben hieraan. Dat is belachelijk veel voor een gemiddelde.

Maar stel dat 20% van de bevolking tussen 9 en 39 geld uitgeeft aan online gamen, dan moeten ze gemiddeld nog 360 euro pp betaald hebben vorig jaar. Dat is ook nog erg veel, vraag me af of het wel klopt allemaal...
Bij een mmo betaal je per maand een x bedrag, ZuidKorea is *het* land van de MMO spellen. Veel spelers x een maandelijks tarief = een enorm bedrag.
Daarbij zullen veel spelers meerdere accounts hebben voor een spel of meerdere spellen.
ben ik verslaafd als ik 20 tot 50GB per maand gebruik :D
Op die manier is België hét ideale afkick-land voor verslaafden :o
Zit je de 10e van de maand al over je datalimiet }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True