Zes zachtgeprijsde videokaarten vechten prestatiestrijd uit

Madshrimps heeft zes PCIe-videokaarten met een prijskaartje tussen 100 en 200 dollar vergeleken. De strijd gaat tussen de Asus X1300 Pro Silent 256Mb, Sparkle 6600 GT 128Mb, Powercolor X800GTO 128Mb, Asus X1600 XT Silent 256Mb, eVGA 7600GT CO 256Mb, Club 3D X1800 GTO 256Mb en de eVGA 7600GT CO SC 256Mb. De videokaarten werden getest in de games Call of Duty 2, Oblivion, Colin McRae 2005, Battlefield 2 en F.E.A.R. Als extra vergelijkt de reviewer nog de prestaties van twee 6600GT videokaarten in SLI-opstelling met één, ongeveer gelijk geprijsde, 7600GT. Voor de gamers met een beperkt budget blijken de Sparkle 6600GT en Powercolor X800GTO de meest interessante kaarten. Beide gpu's kunnen oudere games prima draaien, maar in de nieuwste games moet het detail een paar stapjes worden teruggeschroefd. Voordeel van de 6600GT is dat deze bij een upgrade eventueel in SLI-opstelling gebruikt kan worden, waarmee de prestaties in enkele games op hetzelfde niveau komt als een 7600GT-videokaart.

In het middensegment bleek de Asus X1600XT de reviewer met gemengde gevoelens achter te laten. Soms presteerde de kaart hetzelfde als andere mid-level kaarten, soms was de prestatie echter slechter dan de goedkopere videokaarten. Weinig verrassend was dat de duurste videokaart, de eVGA 7600GT SuperClocked-versie, de snelste bleek. De grafische kaart presteerde constant beter dan de X1800GTO, maar de extra kosten zijn volgens de reviewer niet de kleine prestatiewinst waard ten opzichte van de normale 7600GT. De bottleneck van de 7600GT ligt namelijk niet in de kloksnelheid van de gpu of het geheugen, maar in het aantal pipelines. De X1800GTO bleek meer prestatiewinst te pakken wanneer de videokaarten overgeklokt werden.

Madshrimps FEAR-benchmark low- & mid-end videokaarten

Door Thijs Terlouw

Nieuwsposter

21-05-2006 • 10:36

47

Bron: Madshrimps

Lees meer

Passief gekoelde Asus 6600 GT getest
Passief gekoelde Asus 6600 GT getest Nieuws van 30 september 2005
17 moderne GPU's getest in 30 games
17 moderne GPU's getest in 30 games Nieuws van 10 september 2005

Reacties (47)

47
46
14
3
1
21
Wijzig sortering
Ik heb altijd iets van als je een beperkt budget hebt en toch lekker wilt gamen kijk dan ook eens 2e hand (b.v. hier bij tweakers). Zitten vaak super kaarten tussen, vooral van mensnen die altijd het nieuwste/snelste willen en hun vorige top kaart "afschrijven".

Jammer dat ze geen verschillende merken van een type hebben getest. Hiermee doel ik op de Asus X1600XT. Misschien dat een ander merk het wel goed doet.

Goede vergelijken kun je ook beter trekken door of allemaal actieve koelers of allemaal passief. Je kiest toch bewust voor passief als het een Media Center gaat worden. Een beetje actieve gamer weet dat een kaart die prestaties moet gaan leveren wat lawaai kan maken bij 100% belasting.
Anoniem: 106525 @bonus21 mei 2006 10:48
Hou. Als ik een nieuwe grafische kaart wil, dan koop ik ook niet de nieuwste. Maar, ik heb altijd mijn bedenkingen bij tweede hands. Je ziet aan de buitenkant moeilijk of er aan de kaart geknoeid is en er bijvoorbeeld is geprobeerd om een andere firmware erop te zetten. Doe mij dan maar een iets mindere kaart waar ik mee terug kan naar de winkel.
Mee eens blijft altijd lastig met tweedehands. Of je koopt een top kaart van de vorige range. Vaak presteren e oude range topkaarten beter dan de nieuwste mid/budget kaarten, alleen kan je wel eens van die dingen hebben zoals DirectX 8.1 / 9.0.
Je kan ook denken aan SM 2.x of 3.0. Je kan dan als tweaker nog wel weten welke kaarten wat hebben, maar daar schiet je niet veel mee op als je een tweedehands kaart wil. Over het algemeen ontbreekt daar toch SM 3.0 (behalve in de 6x00 serie van NVidia). bonus z'n/d'r punt is gewoon dat je wel eens nieuwe features zou kunnen missen bij een topkaart van een oude serie. Dat klopt... dat heb je gauw. Ja als tweaker weet je wat je mist en is er misschien soms een kaart die wel ook alle nieuwe features heeft, maar dat is zeldzaam.

Reactie op RuLOR: Ja dat is waar de 6x00 serie is nog behoorlijk snel en heeft SM 3.0, maar die was zijn tijd dan ook vooruit met SM 3.0. Je hebt gelijk dat er zeker mooie tweedehands koopjes zijn, maar dat is niet altijd zo geweest. Soms zit je net goed met de vorige generatie en soms ook niet. Het gaat erom dat het een probleem KAN zijn..... maar we zijn het wel met elkaar eens geloof ik :-)
Anoniem: 93545 @bonus21 mei 2006 12:35
Dat valt toch wel mee?

Als je nu bijvoorbeeld een 6800gt koopt ofzo heb je een prima kaart met (afaik.) ongeveer alles wat de 7 serie ook heeft.
Anoniem: 93545 @bonus21 mei 2006 12:14
alleen kan je wel eens van die dingen hebben zoals DirectX 8.1 / 9.0.
Waar slaat dat nou op?
je weet (als tweaker) als het goed is wel welke kaarten directX 9 compliant zijn, dat zijn ze tegenwoordig trouwens allemaal.
De enkele keren dat ik er in het verleden naar keek, is mij opgevallen dat tweedehands videokaarten hier op tweakers werden aangeboden voor net minder dan de laagste pricewatch prijs. Ik vond het steeds geen goede deal. Ging hierbij om gewilde topkaarten van 1 'generatie' terug t.o.v. wat op dat moment nieuw was.
De pricewatch op deze site zegt ook niet alles, de laagste prijzen zijn vaak dumpprijzen onder inkoopprijs bij "vage" webwinkels, en/of men de kaarten helemaal niet op voorraad..

Ik heb inmiddels al 2 2e-hands videokaarten via deze site verkocht, voor redelijke prijzen.. De mensen die dan een belachelijk lage bod doen zijn bij mij aan het verkeerde adres.. Mensen die denken dat ze een 6800GT voor 100 euro kunnen krijgen ofzo.. Toedeloe..
Nou wat mij juist opvalt is dat de prijzen stijgen van kaarten als de x850 en dat mensen die die kaart 2e hands aanbieden hem ook voor veel te veel geld verkopen. Sorry maar ik vind dat als je een kaart te koop doet je 33% van de nieuwprijs moet afhalen en niet 20 euro verschil op een kaart van 300 euro.
Nee van die ****** die denken dat ze een 7800GT voor bijna de prijs van een 7900GT kunnen verkopen omdat de 7800GT destijds veel duurder was.

Dergelijke aanbieders zijn bij mij echt aan het verkeerde adres. Ga echt niet 30 euro minder wegleggen voor een 2de hands 7800GT als 3 tientjes meer een nieuwe, snellere, met garantie 7900GT koopt.

Meer dan 150 euro zal ik bijv. nooit wegleggen voor een 2de hands 7800GT. De gemiddelde tweaker die hier zijn kaarten post lijkt toch echt aan een stuk minder afschrijving te denken.
dion_b Moderator Harde Waren @bonus22 mei 2006 12:24
Vergeet niet dat er een ander groot verschil zit tussen een high-end kaart van een oudere generatie en een mid-range kaart van de huidige:

Stroomverbruik.

En stroomverbuik betekent hitte, hitte eist meer airflow en meer airflow leidt tot herrie. Bovendien stelt een stroomslurper zwaardere eisen aan je voeding.

Vergelijk voor de grap eens een Gf 6800 met een Gf 7600GT - de meeste prestaties zijn vergelijkbaar, maar waar de 7600GT niet eens een losse voedingskabel heeft en er zowaar geheel passief gekoelde modellen verkocht worden, moet je dat bij de 6800 'vanilla' niet proberen.
Anoniem: 146396 21 mei 2006 11:06
Ik vind (het is een kleine moeite om het zelf te doen maar toch kan de schrijver 1000x die kleine moeite besparen) dat er toch bij de kaarten op het schematje de prijzen mochten vermeld zijn.
En liefst ook relatieve prijzen (bvb de duurste kaart 100 en de rest relatief hiermee)
En eventueel ook de frames/euro verhouding maarja Google is inderdaad onze vriend :)
Voor de rest houdt mijn ondankbaarheid op :Y)
De prijzen (voor zover exact hetzelfde model gevonden kon worden) staan aan de linkerkant vermeld: 'Pricewatch Shortcuts'.
Anoniem: 83757 21 mei 2006 11:54
Ik tel er toch echt 7 ipv 6
eentje staat er 2 keer in vawegen OC.
Anoniem: 93545 21 mei 2006 12:17
maar de extra kosten zijn volgens de reviewer niet de kleine prestatiewinst waard ten opzichte van de normale 7600GT.
30fps min. of 42 fps min. is nogal een verschil imo.
Minimum FPS is ook veel belangrijk dan Average FPS omdat dat bepaald of je spel wel of niet speelbaar is.
En daar vallen alle kaarten behalve de X1800GTO en de 7600GT (al dan niet overclocked) al af bij bovenstaande test.
Anoniem: 106918 21 mei 2006 15:23
De term 'budget' verschilt toch van betekenis per persoon... als je veel geld hebt kan 300 euro nog 'budget' zijn, als je elk dubbeltje moet omdraaien voor je nieuwe pc dan is 300 euro echt geen 'budget' meer...
Wat is het voordeel van een 6600GT dan nu precies? SLI?

Dan kun je net zo goed die 7600GT halen want die kan neem ik aan ook in SLI? Het enige voordeel van de 6600GT is dat het ding niks meer kost maar je kunt er ook niks meer mee. De 7600GT draait eigenlijk alles nog wel, ook de nieuwste games draai je er prima mee. De 6600GT daartegen kan bijna niks meer. Beetje domme test dit om de 6600GT er nog in mee te nemen, dat was 3 jaar geleden al een budget kaart en toen bestond het ding nog niet eens :Z
Anoniem: 101162 @Steffy21 mei 2006 13:08
wat je net zegt ...
Het voordeel is de prijs

de 6600 GT kost in pricewatch 99€
de 7600 GT kost 189€

Bijna het dubbele.
Dat is nu net het nut van budget-middlerange kaarten.
date ze goedkoop zijn.
natuurlijk hangen daar ook beperkingen aan.

Niet iedereen kan elke 6 maand upgraden naar een nieuwe 600€ kaart.

Voor de mainstream gamer of non-gamer is die 6600 GT meer dan voldoende.
de 6600 GT kost in pricewatch 99€
de 7600 GT kost 189€
De grap is echter dat als je NU een 6600GT koopt, hij 99 euro kost. Maar als je er over een half jaartje een tweede bij koopt, die misschien wel 79 euro is. En dan ben je een tientje goedkoper uit dan wanneer je nu direkt een 7600GT koopt.

Maar goed, het is dus maar een tientje...
De 6600GT daartegen kan bijna niks meer. Beetje domme test dit om de 6600GT er nog in mee te nemen, dat was 3 jaar geleden al een budget kaart en toen bestond het ding nog niet eens
Ik kan Counter-Strike: Source op 1280x1024, 2xQ AA, 16xFSAA, allemaal "High" draaien op 60 fps. Als ik de 16xAF verminder tot 8xAF haal ik makkelijk 100 fps. Half-Life 2, Need for Speed Underground 2, DOOM 3, Quake 4, Battlefield 2, Call of Duty 2, F.E.A.R. en andere spellen werken allemaal prima op m'n 6600GT op vergelijkbare settings. En dat zeg ik uit eigen ervaring, niet omdat ik dat vermoed.

De 6600 GT was tot een paar maanden geleden de mid-range kaart (ongeveer 160 tot 200 euro), dus het is zeker niet zo dat het 3 jaar geleden totaal afgeschreven was. Sterker nog, de 6600 GT kwam uit in oktober 2004. Drie jaar geleden bestond het niet eens. Pas sinds een maand of 2 a 3 is de 6600 GT plotseling veel goedkoper geworden.

Ik denk dat je deze kaart flink onderschat.
offtopic:
Mijn 7600GT komt morgen binnen. 172 Euro incl verzenden voor zo'n kaart, yammie :9


Het is dat de mid-range kaarten goed tegenover elkaar worden gezet, want 80-90% van de mensen die een videokaart apart koopt, heeft geen geld voor een high-end en is meer geïnteresseerd in de mid-range.
Anoniem: 167335 21 mei 2006 12:24
Maar kun je die 7600gt dan zelf niet tot dezelfde snelheden overclocken?
Je kan het proberen, maar garantie heb je dan officieel niet meer.
Die eVGA is getest op die snelheid, en heeft misschien andere koeling of krijgt de beste chips (het zgn. cherry-picking).
Ik ben ook iemand die altijd in deze markt koopt.

Ik heb sinds vorige week een 7600GS (extreme -> 500Mhz. core / 900Mhz. ram) voor 140,- gekocht.
Passief gekoeld, wat ik echt een voordeel vind...

Jammer dat de 7600GS niet is meegenomen in deze test.
Ik vind het een weinig bruikbare review voor budget-afhankelijke vergelijking. Er worden hier kaarten vergeleken van 100 tot 200 dollar: dat is een prijsfactor van 2!!!

De review is meer bruikbaar om te zien wat de prestatieverschillen zijn van videokaarten in de range 100-200 dollar. Daar zitten ook wel wat "ouwetjes" tussen. Beetje misleidende titel dan.
Daar ben ik het mee eens. Ik vind benchmarkvergelijkingen bij videokaarten vooral interessant als er staat:

Kaarten tot 100 euro
Kaarten tot 200 euro
etc.

Wat je natuurlijk wel kan doen en al eerder is gedaan: Het aantal FPS per euro weergeven. Dan weet je de beste prijs/kwaliteitsverhouding (beetje kort door de bocht, maar ok) en dan kan je altijd zelf nog kiezen hoeveel geld je wilt uitgeven.
Ik zou het wat vinden als tweakers benchmarks aan de pricewatch zou kunnen koppelen. Bijvoorbeeld: het aantal 3dmarks per euro erachter zetten.
Waarom al die aparte stats?
Als iemand nou eens het geweldige idee krijgt om gewoon een database te maken waarin alle kaarten gebenched zijn, kun je zelf een leuke SQL query maken (of via formpje samenstellen) die een leuke kaart voor je zoekt.
Bijv:
SELECT * FROM Cards WHERE Price<200 AND ShaderModel>=3 ORDER BY 3dmark2006score DESC
:)
www.tomshardware.com

Rechterframe --> VGA Charts :*) --> Interactive VGA Charts

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.