Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: G33rt

Sinds de lancering van de Xbox 360 begin december is een aantal hackers begonnen met het zoeken naar mogelijkheden om de beveiliging van de gameconsole te omzeilen om zo eigen software te kunnen draaien. Op 10 december kon gemeld worden dat het dvd-bestandssysteem van de Xbox 360 was gekraakt door de PI Group. Microsoft is al enige weken bezig met de levering van zogenaamde retailkiosks aan retailers. Het is de bedoeling dat die kiosks in winkels geplaatst worden en met behulp van de bijgeleverde dvd het winkelende publiek kennis kan maken met de mogelijkheden van de nieuwe console. De PI Group heeft de hand weten te leggen op een dergelijke dvd en vastgesteld dat Microsoft de mediaflag niet heeft ingesteld, waardoor de inhoud van de dvd zonder problemen gelezen en aangepast kan worden. De XEX- en EXE-bestanden zijn echter nog gewoon beveiligd.

Doordat de mediaflag niet is ingesteld, kan de inhoud van de dvd aangepast worden, maar zal een en ander wel op de juiste manier geladen worden als de dvd in de Xbox 360 gestopt wordt. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer bepaalde essentiŽle bestanden met rust gelaten worden en op hun plek blijven staan. Aangezien de mogelijkheid bestaat de inhoud van de dvd te veranderen en de dvd desondanks gewoon te laten werken, kan vastgesteld worden dat bij het opstarten geen integriteitscontrole plaatsvindt. Deze dvd kan niet gebruikt worden om originele games mee op te laten starten, bijvoorbeeld door ze in de map /demos/ te plaatsen. Wat hackers precies met deze dvd kunnen doen, is nog onduidelijk. Er zou in theorie een bootdisc mee gebouwd kunnen worden, maar of daarmee alle andere problemen worden opgelost, is niet erg waarschijnlijk gezien ervaringen met de originele Xbox.

HCC Dagen 2005 - Xbox 360 ensemble
Xbox 360's in het gelid tijdens de HCC Dagen 2005
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Er zou in theorie een bootdisc mee gebouwd kunnen worden, maar of daarmee alle andere problemen worden opgelost
De executable is nog steeds gesigneerd en kan dus niet worden aangepast. Het enige verschil met deze disc is dat de 'flag' in de executable die aangeeft vanaf welk medium de exe gestart mag worden niet is ingesteld en dus vanaf DVD-R geboot kan worden. In principe kan de hacker community dus vrij weinig met deze disc ...
alle beetjes helpen. Nu kun je in theorie zelfs vanaf een externe floppy booten. nu alleen nog de 'exe' omzeilen.
ze waren er volgens mij al in geslaagd om een paar swf bestanden te veranderen en weer af te spelen zonder problemen

als je daar een overflow kan creeren
Zijn die kiosks geen lichtjes aangepaste xboxen? Zo heb ik ooit beslag kunnen leggen op xbox-games die enkel bedoeld waren voor reviewers. Die kon je dus niet afspelen op een originele xbox.
Het gaat hier om de kiosk-dvds met daarop de demo's en dus niet om de kiosk-xboxen. Je kunt deze dvds dus afspelen in je normale xbox360 en de demo's werken gewoon. Mogelijk dat MS in de haast geen speciale xbox360's heeft gemaakt voor de kiosken, maar gewoon normale heeft gebruikt.

Dit opent echter wel deuren voor de hackers. Want dan zou je de verschillen kunnen uitzoeken tussen de kioskversie en de retailversie. Ik denk dat je dan al een eindje verder bent naar het uiteindelijke doel.

Dit is trouwens 1 van de eerste stukken over deze disc die godzijdank de "vondst" relativeert. Het is leuk, maar niet meer dan dat, want niemand weet wat je er nu precies mee kan en hoe de checks te omzeilen en laat dat gedeelte nu net het belangrijkste zijn!
Het gaat hier om de kiosk-dvds met daarop de demo's en dus niet om de kiosk-xboxen. Je kunt deze dvds dus afspelen in je normale xbox360 en de demo's werken gewoon. Mogelijk dat MS in de haast geen speciale xbox360's heeft gemaakt voor de kiosken, maar gewoon normale heeft gebruikt.
Dat weet ik ook wel :) Vandaar mijn vraag of die kiosk-xboxen verschillen van de normale X360 aangezien de mediaflag van die kiosk-dvd niet ingesteld is. Maar blijkbaar speelt die kiosk-dvd ook af in een normale Xbox 360 en dat wist ik niet. Dat vind ik wel heel erg eigenaardig. Aangezien er blijkbaar niet gechecked wordt op de mediaflag betekent dit volgens mij dat de ontwikkelaars heel erg zeker zijn van hun onderliggende beveiliging.
Dit opent echter wel deuren voor de hackers. Want dan zou je de verschillen kunnen uitzoeken tussen de kioskversie en de retailversie. Ik denk dat je dan al een eindje verder bent naar het uiteindelijke doel.
Aangezien die kiosk-dvd het gewoon doet in een gewone Xbox 360 zal er bijna geen verschil zijn met een kiosk-xbox (zoals je al zei).
Klopt, maar de disc draait ook op de normale 360
Dat wist ik dus niet. Thanks :)
Dat die disc dan afspeelt op een normale Xbox 360 is wel eigenaardig. En dus is er veel kans dat die "kiosk-xbox" eigenlijk een normale Xbox 360 is :)
Die demo-DVD is dus een slordigheidje van MS maar wat er werkelijk met die DVD kan aangevangen worden, zal de toekomst dan maar moeten uitwijzen.
Voorlopig blijf ik toch bij mijn huidige XBOX ;)
de firmware laat het draaien van spellen op de HDD toe "er zit geen DVD in"
Als het ze lukt om daar linux op te krijgen, dan heb je een complete pc, usb zit er op dus tobo en muis kan je er zo aanhangen.Je kan er prima hoge resoltuies op uitstuuren dus het scherm kan ook geen probleem zijn, Hd heeft die uitzigzelf al. ik zal wel iets over het hoofd zien, maar als het kan ben ik heel benieuwd wat MS gaat doen tegen hun §400 pc waar dan een enorme run op zal komen.
Zal niet zo makkelijk worden. Je zit namelijk met een hoop custom designed chips waar geen info beschikbaar van is.
De eerste Xbox was gewoon een PC (licht aangepast nvidia moederbord met intel cpu). Hier is het een van scratch opgebouwd gameconsole. Custom 3-core PowerPC CPU, custom GPU, veel onbekende chips... Denk dat het heeeeel lang duurt voordat daar ooit een volwaardig linux op draait.
ik zal wel iets over het hoofd zien, maar als het kan ben ik heel benieuwd wat MS gaat doen tegen hun §400 pc waar dan een enorme run op zal komen.
Microsoft Windows for XBOX 360 :+
Het lijkt me wel leuk als er, inplaats van Linux, MacOS Tiger erop gedraaid kan worden. Dan vind ik de Xbox360 net even iets leuker dan de Mac mini. Als MacOS gecompiled kan worden naar Intel chips moet het voor de X360 makkelijker zijn.

Kopen we straks niet met zijn alle Mac'jes meer maar MS dozen om toch MacOS erop te draaien. Zal dan de eerste MacOS doos worden waarop je dan ook echt kan gamen :9 Zou wel en dikke vinger naar Apple zijn 8-)
Behalve dat de hacker-community dan zelf drivers moeten schrijven voor vrijwel alle hardware in de XBOX360. Ik heb voor de grap OS X ook op mijn pc gedraaid, maar veel kun je er niet mee, laat staan games ;(. Tenzij je een "Integrated Intel Media Accelerator 900" videokaart hebt, dat is de enige die ondersteund wordt door OS X op het moment (omdat ie in de developer-pc's zat die Apple verspreid heeft)
Ik heb voor de grap OS X ook op mijn pc gedraaid, maar veel kun je er niet mee, laat staan games
Laat staan een van die ongelovelijk coole games die er voor de mac zijn ???? Mac en games.. dat is een beetje onlogische combi niet ?
Al de games van blizzard kan je spelen op MAC.
World of warcraft, Warcraft III, Diablo
Hoeft niet perse. Het blijft een feit dat je van het ene API naar het andere API moet gaan vertalen. Dat het van platvorm wisselt is zowieso niet belangrijk. Zolang de compiler maar goed genoeg is, hoeft de programmeur zich niet bezig te houden met platform specifieke instructies bezig te houden (tenzij er gebruik is gemaakt van specifieke assembler calls natuurlijk).

In dit geval betekent dat:

Win32/64 -> MacOS X
Direct3D -> OpenGL

Daarnaast zullen de API's voor het geluid, input, netwerk e.d. ook nog omgezet moeten worden.

De enige reden dat er meer spellen verkijgbaar worden voor de Mac die ik zie, is misschien het feit dat deze populairder gaat worden, waardoor ontwikkelaars er meer geld in zien.
Als is blizzard jammer genoeg de groote uitzondering, persoonlijk heb ik grote verwachtingen voor de MacIntels die er binnenkort komen, dat kan de grote ommekeer betekenen.
Waarom doen mensen zoveel moeite om van een Xbox 360 een PC te maken?
Daar hebben we toch PC's voor?
Misschien hebben die mensen gewoon teveel tijd over.
Of doen ze hoet voor de 'eer' ?

Moest ik een xbox kopen, zou ik er in plaats van uren te verspillen aan uit te zoeken hoe ik er linux op kan draaien, gewoon spelletjes op spelen, maarja, ik ben dan ook niet zo leet :+
Vertel aan tweakers dat ze iets niet mogen kraken en je krijgt dit soort dingen. Zo simpel is dat. Wat heeft het voor zin gehad om linux op zo'n beetje alle andere consoles te draaien :P.
nou een portable 'linux-server' op een PSP is heel handig hoor! B-)
Om maar te zwijgen over DSLinux :P
Omdat een Xbox maar 400,- kost en er geen pc`s zijn die voor dat geld zo krachtig zijn. :Y)
De XBOX 360 is goedkoper ;)
Alleen is die X-Box net iets goedkoper en heeft ie net iets meer hardware in huis voor die prijs :z
Die PI Group, zijn dat nou Nederlanders? ;)
Ja. Mogen we best een beetje trots op zijn 8-)

edit: spuit 11 :)
er zijn gewoon veel Nederlandse hackers
Goed voor M$, als je straks Windows kunt draaien, verdienen zij weer aan een nieuwe licentie, crackers kopen altijd legale software ;)

Wel een geemuleerde versie uiteraard.
als je straks Windows kunt draaien
Jij hebt ergens een kopietje van Windows voor PPC liggen begrijp ik ?
Mja, denk niet dat NT for PowerPC hierop draait eigenlijk :Y)

(Voor degene die het niet weet, van NT zijn ook versies voor Alpha, MIPS en PowerPC geweest. Alleen de Alpha versie is overgens redelijk lang meegegaan, de rest is nogal snel weer afgeschoten. (Als ik me niet vergis zijn er zelfs Windows 2000 for Alpha beta's))

Maar meer on-topic: Is het niet makkelijker om aan een dev-kit voor xbox360 te komen en daarvan uit te vlooien hoe je een soort bootloader bouwt?

Het grootste probleem voor de hackers van de huidige en komende generaties consoles is volgens mij dat die dingen updatebaar zijn. Dus als er een hack komt, maakt microsoft een update en vereist dat die versie draait bij het spelen van nieuw spel X. (en die update staat dan ook op de dvd van dat spel).

Dat is ook de manier waarop sony zijn psp probeert bij te werken. (Weet iemand of dit ook een beetje werkt bij de psp?)
deze crackers geven vermoed ik niet zoveel om spellen, wat ik ze niet kwalijk kan nemen. als ze hier een OS op weten te draaien waarmee je zelf aan de slag kan heb je een fantastisch apparaat in handen voor weinig geld. wie denkt er dan nog aan gamen?
Vriend van mij heeft een psp en als ik het allemaal goed begrijp begint het beleid van sony zn vruchten af tye werpen. De eerste versie (1.5) was snel gekraakt. De updat 1.7 ook, alleen maakten de hackers hier een domme fout:: ze probeerden sony achter hen aan te laten lopen ipv andersom. Wat deden ze? Ze maakten een versie 2.5 zodat alle games tot die versie gespeeld zouden kunnen worden. Deze versie is echter niet terug te zetten (i.t.t. 1.7). Nu heeft sony natuurlijk iets aangepast waardoor nieuwe games juist niet werken op deze crack. Op die manier zullen er een hoop mensen af gaan haken natuurlijk, want je maakt je eigen apparaat obsolete. :P

Die maat van mij was trouwens zo slim om even af te wachten en op 1.7 te blijven draaien :Y)
Vriend van mij heeft een psp en als ik het allemaal goed begrijp begint het beleid van sony zn vruchten af tye werpen. De eerste versie (1.5) was snel gekraakt. De updat 1.7 ook
Ik ben het met je eens dat Sony's beleid aardig werkt, maar de feiten gooi je nogal door elkaar. De eerste (officiele) versie was natuurlijk 1.0, en die is inderdaad snel gekraakt door een lek in Wipeout Pure. Ook 1.5 is gekraakt, daarop volgde 1.52, maar die is weer te downgraden tot 1.5.
1,7 is geen publiek bestaande versie van PSP Firmware, 2.00 weer wel, maar die is ook te downgraden naar 1.5. 2.5 gebruikers hebben pech, die zitten vast aan deze versie. Maar 2.5 heeft niets met hackers van doen qua ontstaan, het is gewoon een "update" van sony.
ik had al iets gelezen van dat er al een swap disc is om 360 spellen mee op te starten door die onbeveiligde disc die uitkwam.
linkje ?
de X-Box 360 is namelijk nog niet gekraakt dus zou er graag meer over willen weten
@ zworp,

Nee dat is fake. Team LiThIuM beweert een bootdisk gemaakt te hebben van die onbeveiligde demodisk, maar het is in de release scene inmiddels als Nuke gemarkeerd m.a.w. hij doet het gewoon niet.

http://www.nforce.nl/savenfo.php?id=101045
Als het ze lukt kunnen we straks voor 400 euro een 3*3.2GHz linux webserver draaien :*)

dus: ga zo door! :)
Ik koop als webserver liever op marktplaats.nl een oud Xeon of P4 serversysteem met 2 Gb geheugen voor die 400 euro dan die mooie 3core 3.2 Ghz PPC processors en 512 Mb geheugen..... Monitor niet inclusief bij zo'n deal uiteraard, want die krijg je bij de xbox360 er ook niet bij :)

Nee, als ik goed was in 3D tekenen en animeren, zou ik wel een paar xbox360's willen hebben als renderfarm. Zo gebruik je het potentieel van die box veel beter :Y)
Eergisteren is er ook al een "swap-truc" ontdekt door een paar Fransen. http://www.xlife.nl/article.php?id=14055

Je kunt dan een "backup" spel spelen, mits je ook het origineel hebt. Daar heb je nog niet zo heel veel aan, maar ook dat wijst er volgens mij wel op dat een bootdisc tot de mogelijkheden zou kunnen horen. Er wordt immers na het opstarten niet opnieuw gecontroleerd. Dat was bij bv de GameCube zeker niet het geval.

Maar wat ik mij afvraag is of MS niet voor het online gebeuren niet nog een check kan inbouwen of ingebouwd heeft. Je ziet bij online PC-spellen als WoW of HL2 dat de controle van de code om het spel online te kunnen spelen toch behoorlijk succesvol is. Dat zouden ze ook bij Xbox live kunnen gaan integreren (uiteraard alleen bij nieuwe spellen). Dat je bij het kopen van het spel dus zo'n kraskaart krijgt en als je het spel online wilt gaan spelen dat je dan eenmalig die code moet invoeren.

Als MS dat doet voorkomen ze natuurlijk niet dat mensen single-player spellen wel nog steeds kopieren. Maar ik denk dat er al een stuk minder mensen een chip kopen om alleen spellen offline te kunnen spelen.
Wat wel interessant blijft is natuurlijk dat de modchip niet gebruikt wordt voor het spelen van backups, maar voor het draaien van andere software als linux en/of mediacenter software, de 360 heeft dat wel maar dat heeft niet de mogelijkheden die de gewone xbox met modchip biedt. Maar als mensen dat doen dan is dat minder schadelijk dan dat mensen het gebruiken voor backups.
en daar heb je dan iets als dit voor
http://www.teamxlink.co.uk/

je kan dus als het gekraakt wordt best wel online spelen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True