Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Bron: BBC

Japanners lijken minder warm te lopen voor Microsofts Xbox 360 dan Amerikanen en Europeanen, zo constateren media en analisten. Persbureaus berichten dat de vraag naar de console in Japan duidelijk minder was dan bij de eerdere releases in Noord-Amerika en Europa. Van de eerste generatie van de Xbox zijn inmiddels wereldwijd meer dan twintig miljoen exemplaren verkocht, waarvan slechts een half miljoen in Japan. De twee Japanse concurrenten, Sony en Nintendo, laten echter nog maanden op zich wachten met hun nieuwe consoles en het marketinghoofd van Microsoft voorziet dan ook een marktleiderschap. Voor Microsoft lijken de komende maanden dan ook cruciaal om iets aan zijn positie in Japan te verbeteren.

Xbox 360Volgens analisten is een belangrijke reden van Japanners om de console niet te kopen het beperkte aanbod aan aansprekende spellen. Microsoft richt zich met zijn titels vooral op de Westerse markten. Een sterke titel voor de Japanse markt zou Final Fantasy XI uit het RPG-genre kunnen zijn, maar die wordt pas volgend jaar verwacht voor de Xbox 360. Als tweede grootste gamesmarkt is Japan in ieder geval niet een land om links te laten liggen. De introductieprijs van de Xbox is daar dan ook relatief laag gehouden. De uitgebreide en enige beschikbare versie kost een kleine 40.000 yen, zo'n 280 euro of 330 dollar. Nederlanders betalen 399 euro voor hetzelfde systeem, Amerikanen 399 dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Microsoft heeft domme pech dat vrijwel alle voor Japanners interessante games nog even op zich laten wachten. Origineel waren Dead or Alive 4 en Ninety Nine Nights als launchttitels bedoeld voor in het land van de rijzende Yen, maar DoA4 wordt "eind deze maand" (is al een keer of 4 met een week uitgesteld tho) en NNN is intussen "spring 2006". Dat daargelaten komt binnenkort ook Enchant Arm uit, een klassiek Japanse anime-style X360-only RPG en is het wachten met name op Blue Dragon, een X360-exclusive van de voormalige creative director van Square Enix en nog een aantal Japanse hotshots op gamegebied die door MS zijn 'overgenomen'.

Ik gok dat MS gezien het feit dat dit alles al bekend was weinig teleurgesteld is in de huidige, wellicht tegenvallende, launch: geeft ze op dit moment meer units voor VS en EU, en over een maand of 2~3 kunnen ze ook in Japan vol in het marketingoffensief met een paar Japanse topgames om het waar te maken, nog net op tijd om klappen uit te delen voor de PS3 komt.
Microsoft heeft domme pech dat vrijwel alle voor Japanners interessante games nog even op zich laten wachten.
Slechte planning KUN je 'domme pech' noemen, maar persoonlijk vind ik dat hetzelfde als je ogen sluiten en dan denken dat andere mensen je niet kunnen zien.
Het lijkt er op dat MS in Japan bij introductie dezelfde fout maakt als de oorspronkelijke Xbox... het niet of nauwelijks beschikbaar zijn van Japanse titels. Ze hebben wel de banden aangehaald met diverse Japanse developpers (waaronde SquareEnix van de FinalFantasy serie, Namco en diverse anderen), maar (Xbox360 exclusive) titels van deze bedrijven zijn er dus nog niet bij de intro.
Als MS in Japan succes wil hebben met de 360 moeten ze er voor zorgen dat deze z.s.m. en ruim voor introductie van de PS3 en Revolution beschikbaar komen, anders zullen de verkopen daar wederom niet van de grond komen :/
De uitgebreide en enige beschikbare versie kost een kleine 40.000 yen, zo'n 280 euro of 330 dollar. Nederlanders betalen 399 euro voor hetzelfde systeem, Amerikanen 399 dollar.
Met die agressieve pricing op de Japanse markt word het zowaar bijna interessant om zo'n systeem uit Japan te importeren... te meer omdat ze er daar blijkbaar voldoende hebben liggen :)
Zoals gebruikelijk is Europa weer met afstand het duurst uit :(
Vergeet de 100euro verzendkosten en 100 euro BTW+invoer niet. :+


Maar veel Japanners gaan gewoon op Sony zitten wachten.
Als die voor hetzelfde geld een BluRay speler heeft en mogelijk een betere console met wel een reeks goede launchtitels, dan is het zeker de moeite waard.
de prijs van de ps3 staat nog helemaal niet vast.
wat sony wel heeft gedaan, is vlak voor de release van de 360 een prijs gezegt van ongeveer 400 euro.
dit kan net zo goed een marketingstunt zijn om je toch te laten w8en op de ps3, als de prijs van eventueel 800 euro de doorslag zou zijn om toch een 360 te halen.
Overigens denk ik dat ze met de PS3 toch de fout maken dat het ding moeilijk te programmeren is.
Werd hetzelfde ook niet van de PS2 gezegd destijds ?
En dan weet ik wel wie er wint: Nintendo. Vanwege de prijs van hun console en de revolutionaire controller. En iedereen die het niet met me eens is: kijk eens hoe de PS2 eyeToy en de Nintendo Donkey Conga het hebben gedaan.
Het aantal mogelijke verschillende games dat je met die heel speciale controllers kunt maken is toch wel heel beperkt hoor. De non-gamers die wel eens een spelleke Buzz, EyeToy of Konga gespeeld hebben op de console van kennis/zoon/dochter gaan zelf echt geen console kopen louter om dat soort spellekes te spelen. Ik geloof dus ook niet in Nintendo's idee van nieuwe gamers te winnen door een remote-control achtige controller te introduceren. Het is niet de controller die iemand interesse in gamen zal geven, het is gewoon het spelen zelf.
Wacht maar af. Sony kennende zal de PS3 net zo duur worden als de X-Box 360 tegen die tijd zal kosten.

Het is eigenlijk best een beetje te gek. De prijs van de PS2 is eigenlijk veel te hoog voor de hardware die je er voor terug krijgt. Maar omdat de X-Box (1) duurder blijft en de Gamecube niet zo goed loopt, kunnen ze hun prijs zo lekker hoog houden. De PS2 kan zeker nog wel 50 euro goedkoper.

Sony zit in een riante positie en daarom heeft het ook zo lang geduurd voordat ze met hun opvolger kwamen.

Overigens denk ik dat ze met de PS3 toch de fout maken dat het ding moeilijk te programmeren is. Wat Sony moet doen is zorgen dat ze hun ontwikkelaars LEREN voor hun systeem te programmeren. Ze moeten hun ontwikkelaars 'leverage' geven (geen idee hoe dat in het Nederlands genoemd wordt). Als ze dat goed doen, dan maken ze een goede kans. Als ze het niet goed doen, dan zullen ze te weinig games op de markt krijgen. Dan wordt het uitgevochten tussen Microsoft en Nintendo.

En dan weet ik wel wie er wint: Nintendo. Vanwege de prijs van hun console en de revolutionaire controller. En iedereen die het niet met me eens is: kijk eens hoe de PS2 eyeToy en de Nintendo Donkey Conga het hebben gedaan. Er is nog een hele grote markt voor games waar mensen met een minder goede oog/hand coordinatie ook plezier aan kunnen beleven.
Buiten de verzendkosten, BTW, eventuele import-administratiekosten (te betalen aan de pakjesdienst) en invoerrechten die -=bas=- al vermeldde, heb je ook nog af te rekenen met region coding. Een game dat verkocht wordt in Europa, draait niet (of niet noodzakelijk) op een XBox 360 die is gekocht in Japan. Je moet dus Japanse games kopen. De handleiding zal ook niet zo gemakkelijk te lezen zijn, en mogelijkerwijze de interface op het scherm ook niet (als je die niet op Engels kunt zetten).

Verder is misschien een verloopstekker nodig of zelfs een nieuwe voeding. Japan heeft 100V netspanning en in een deel van het land 60Hz.
Ik dacht dat ze in japan gewoon een PAL signaal gebruikten net als hier ?
Nee, Japan en Noord Amerika gebruiken NTSC, de rest van de wereld PAL of een afgeleide versie daarvan (daar reken ik voor het gemak dan ook SECAM onder).

Wel is Japan DVD regio 2, net als Europa. Dat is krom, want de Japanners kunnen vanwege NTSC/PAL nog steeds geen Europsese DVDs afspelen. Ik vermoed dat "Holywood" dat expres gedaan heeft.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Mircosoft die Japanners zo boeiend vindt, het is al lang bekend dat japanners niet warm lopen van amerikaanse spullen, daar willen ze niks van hebben, als ze nou zich meer richten op Europa en Amerika zelf, want daar zal de winst ook grotendeels zitten ipv die japanners over te halen :Y)
@ K3ke,
Japanners niet warmlopen voor Amerikaanse producten? Dat is de grootste flauwekul die er is. De angst van de cultuurbewakers van Japan is juist dat de Japanners te veel van de Amerikaanse cultuur overnemen (fast-food, te veel films kijken, etc. ipv nuttige zaken te doen). In Japan is men nog redelijk naief inzake het Amerika-idee, en ziet men in Amerika nog altijd dat geweldige land wat ze in films zien. Dit betreft echter slechts de bovenste laag van cultuur (Ui van Hofstede-idee).
MS heeft gewoon te weinig ingezet inzake het cultuuraspect, en lijkt de gehele wereld als een het hetzelfde te zien. Dit is gewoon een simpele, kortzichtige visie. Zeker voor wat betreft Japan, aangezien dat een erg aparte cultuur is. kijk mar naar hoe japanners ontwerpen, kunst, maar ook auto's en hoe ze tijdschriften indelen. Er zit gewoon een ander idee achter, dat verschilt van de Europese en Amerikaanse. Wanneer je dit verschil van idee in de wind slaat, heb je een flinke kans dat Japanners hun voorkeur niet uitspreken voor je product.
Ik ben het met arjankoole eens, volgens mij heb jij juist een verkeerde indruk, natuurlijk nemen japanners veel van amerika over, maar ze zijn niet bepaald dol op amerikanen ;)
En daarom wordt er miljoenen betaald aan Amerikaanse celebrities om te acteren in een reclamespotje? Is Honkbal in Japan een van de meest populaire sporten, en doet wordt een hoop van de Amerikanen gekopieerd kwa evenementen en verslaggeving? Staat er een flinke Amerikaanse legerbasis (Okinawa)?
Wanneer de Amerikanen met iets interessants komen, willen de Japanners het graag hebben. Japanners zijn juist een volk van opnemen, nadoen en het zich eigen maken. Met een amusementsproduct kan dat niet, die moet juist conformeren aan hun eisen. Wat Japanners zouden doen, wanneer de Xbox360 uniek was, is het namaken en conformeren aan hun eigen voorkeuren. Een soortgelijk apparaat dat aan die eisen voldoet, zit er echter al aan te komen. Twee zelfs. Daarbij zou MS er sowieso niets aan hebben wanneer hun appaaraat nagemaakt wordt. Zo moeten dus wel die, voor ons wat vreemde, spellen uitgeven. RPG's maar ook karaoke, dans simulaties, etc..

Voor MS is Japan gewoon een zeer belangrijk land. Niet alleen kwa afzet in aantallen, maar ook in het breken van de thuisbasis van de concurrentie. Nu kunnen de concurrenten altijd op hun thuismarkt terugvallen (goed voorbeeld is Sega, dat op deze manier het Saturn-debakel opving. In Japan kon men de strijd met de PSX gewoon goed aan, en werden cijfers geboekt die dermate waren, dat het niet regelrecht het einde van Sega inluidde). MS kan dat niet, want in de V.S. zijn Sony en Nintendo al jaren lang aanwezig. Een ander voordeel is het neerzetten van je naam in Japan. Wanneer de Xbox daar populair wordt, heeft dat ook zijn weerslag op andere zaken die MS in Japan wil ontplooien. Ik vrees echter voor MS dat de schade er al is. Logischerwijs ga je voor zekerheid. Sony en Nintendo kunnen op zeker bieden wat de japanners willen. MS kan misschien over een periode een marktonderzoek doen plus daarbij de hulp van hun Japanse partners. Maar die laatste hebben wel meer te doen dat MS-promotie in Japan, en ook zo'n onderzoek geeft geen eeuwige valide data. MS had veel vroeger moeten beginnen met het instellen van een Japan-offensief, zodat ze bij de launch er klaar voor waren.
en ziet men in Amerika nog altijd dat geweldige land wat ze in films zien
goh, ik heb toch hele andere dingen mogen vernemen over Japanners en Amerikanen.

Japanners zijn helemaal niet zo dol op amerikanen, dat heeft nog steeds iets te maken met het feit dat Amerika 2 atoombommen op het land gekeild heeft, en sinds WOII Japan oneervol heeft behandeld. Ze doen er zaken mee, ze kunnen niet echt om Amerika heen, maar als het even kon deden het het liefst zonder dat land.
Precies ik geloof dat op dit moment ieder land het wel zonder die bemoeizuchtige betweters af zou willen kunnen om de meest uiteenlopende redenen, laat nu oorlog geen verrassing zijn...
Winst ??? Sinds wanneer heeft MS winst gemaakt met de Xbox ?
Op de Xbox 360 maken ze geen winst, maar daar heeft hij het ook niet over. Ze draaien winst op de spellen, Xbox Live, de accesoires en dat soort dingen. Een land van 127 miljoen inwoners wil je toch wel bij je markt betrekken.
@ Remenic
Denk je dat ze alleen maar verlies maken ofzo? Ze maken een beetje verlies op hun XBOX360 maar ze verdienen weer aan andere dingen: XBOX Live, spellen, accesoires enzo.
De Xbox heeft Microsoft 4 miljard gekost. Waar is die winst waar jij het over hebt?
Het is de tweede markt in de wereld voor games en voor elke XBox360 die je in Japan verkoopt, verkoopt Sony er geen (klassieke economische theorie dat het loont om je concurrent op elk gebied dwars te zitten).
Ik denk dat de Japanse markt in twee opzichten zeer interessant is voor Microsoft. Allereerst is het deels een principe kwestie. Sony en Nintendo, beide Japanse bedrijven, deelden nog niet zo lang geleden de lakens uit en wat is nou mooier dan een grote slag slaan in het land waar de gevestigde orde zit. Een stukje machtsvertoon dus. Het tweede punt is denk ik dat Japan grote invloed heeft op de omringende landen. Een eventueel succes kan wellicht een grotere impact in de overige Aziatische landen te weeg brengen.
waarom betalen wij eigenlijk altijd zo verdomme veel tov de andere regio's?

zelfde met apple-materiaal of hardware in't algemeen
dollars worden altijd maar omgezet naar Euro's als 1:1
voor mijn part gaat zo de hele pracht dat de euro sterker staat als de dollar de boom in...

ahja wat als de euro zwakker staat? dan betalen we nog meer zeker?
ik ruik een europees protest tegen deze woekerkoersen?
Localising. De buren moeten het in duits hebben zo ook andere europese landen in hun taal en dat houd in een afwijkende retail produkt voor localisering. Kost ook geld. En ander manual print werk.

plus het produkt in alle gaten in de wereld te kunnen leveren zoals nederland kost ook geld. En al helemaal als het om een laag volume localisiring produkten gaat.

Dan zit je met invoer kosten en rare lokale heffingen.

Voila een duurder produkt.
Dat is inderdaad een rechtvaardiging, maar gaat die echt op?

Bij een spel, met uitgebreide handleiding en nederlandstalige versie: ok, het is een factor. Maar neem iets als een ipod shuffle --- niks geen handleiding nodig, niks geen localisatie, zelfde prijsverschil.

Tax-regime verschillen zijn een zeker zo groot verschil, maar verklaart maar 1/3e tot 1/2e van het prijsverschil als je het uitrekend. Transport kosten zijn ook niet zo extreem (eens je vanuit ZOazie aan het varen bent, of je nu naar Rotterdam of Louisiana vaart doet er niet meer zoveel toe).

De rest van het prijsverschil? Tja, wat de gek ervoor geeft... Je doet marktonderzoek, en je merkt dat er nauwelijks meer mensen de console gaan kopen als je ze goedkoper maakt.
tja amerikanen weigeren te accepteren dat de euro meer waard is en sterker is. dus proberen ze het maar voor de schijn even duur te laten lijken.

zelfde met de gulden en de Dmark vroeger
je rekende een mark ook gewoon als gulden.
nu dus ook met de euro die je als gulden uitgeeft maargoed.

en een dollar is gewoon 1 euro (volgens hun)
Prijzen in US zijn Taxfree. Daar moet dus nog BTW bij.

In Europa zit de BTW er al bij in. De prijzen zijn dus identiek aan elkaar (laat het 5,- schelen, maar dat is het dan ook wel).

Mensen vergeten vaak dat:

A. De BTW er bij de Amerikaanse prijzen nog bij moet, aangezien het per staat verschillend is.
B. Europa gem. 19% BTW heeft tegenover Maximaal 8% (gem 5%) in de US.
Waarom stelt iedereen steeds deze vraag? :)

In bijna elk topic wordt dan ook gezegd dat het in europa (nl) incl. BTW is en in de USA zonder.
Als je de 19% al weer verreken kom je al weer een stuk dichter in de buurt.
In de USA is dat staat afhankelijk en daardoor altijd weg gelaten.

Te traag getypt zie ik
het probleem van de japanse release bij de xbox 1 was.
dat microsoft het project midway genoemd heeft.
en dat heeft bij heelveel japaners de das omgedaan.
hiroshima is bij de japaners nooit vergeten.
de amerikanen met hun kernbom.
project midway.
dan komt m$ is ineens met de xbox en noemt het in japan project midway.
gelijk toen hebben ze voor japan hun eigen graf gegraven.
en dat komt niet meer goed NOOIT meer
Lijkt mij eerder dat er minder of geen spellen waren voor de japanners.

Het is nou eenmaal bekend dat deze van "aparte" spellen houden.

MS zou daarom met XB360 meer aandacht hieraan besteden. Tot nu toe heb ik echter al vaak gelezen over delays van deze spellen.
Lijkt mij sterk overdreven. Van die hele oorlog --- inclusief de Battle of Midway waar je aan refereert --- weten de japanners, en zeker de japanse jeugd, niks noppes nada.
[Verder geven ze natuurlijk ook andere, niet-amerikaanse namen aan de meeste veldslagen, maar ik weet niet onder welke naam Midway bekend is.]

Ik was bijvoorbeeld in Fukuoka met mijn vriendin, wiens vader in een jappenkamp had gezeten. Niemand daar wist van het bestaan van die kampen. Niemand geloofde het verhaal eigenlijk.

Dus de projectnaam van de console als doodsoorzaak van verkoopscijfers? Ik denk het niet.
Lijkt me onwaarschijnlijk. De maker van Mortal Kombat heet Midway en Mortal Kombat is toch ook niet berucht in Japan?

Xbox is gewoon een groot en log ding. Dat is de reden waarom de gadgetfreaky Japan, die graag zo klein en geavanceerd mogelijke spullen wilt massaal Xbox de rug toekeert.

Bigger = better geldt niet in Japan, maar dat was Microsoft eventjes vergeten.
Inderdaad, Mortal Kombat was een gigantische hit in Japan geweest en de maker ervan, Midway, maakt vooral spellen voor de Japanse markt.
De redenering dat de xbox niet goed verkoopt doordat het project midway heette, is dus onzin.
Ik dacht dat ik wel een redelijke 'console-nerd' was maar ik wist niet dat de codenaam voor de Xbox project midway was. Als ik dat al niet wist dan betwijfel ik of de gemiddelde Japanner dat weet en/of er een mening over heeft.
eigenlijk moet een europese fabrikant (philips misschien? of red bull :P ) ook een gameconsole moeten maken, waardoor er meer concurrentie is voor xbox (usa), playstation, ninetndo (japan). nu worden we als "kleintjes" en niet belangerijk beschouwt, waardoor we spullen later en duurder krijgen (de 300.000 xbox360 om maar als voorbeeld te nemen). de fabrikanten richten voornamelijk toch alleen maar op usa en japan (oost-azie). als hier een gameconsole op de markt komt, van europese afkomst, zullen er meer concurrentie komen en dat is in mijn ogen alleen maar goed voor de consumenten
Nog een console, om andere consoles eerder in europa te krijgen? Hoeveel consoles kopen mensen nu eigenlijk? Ik zou zeggen 1 per gezin, 2 voor de "die hard" gamer, 3 door degene die pukkels krijgt van buitenlucht, maar 4 wie zou dat willen? Ik vind het juist goed dat Philips geen game console heeft, dat een een heel moeilijke markt waarin ze bergen verlies zouden kunnen gaan maken.
het gaat mij meer om de concurrentie en niet dat je ze allemaal moet kopen. mijn punt is gewoon dat ms, sony en nintendo de europese markt serieuzer moeten nemen. dat van philips is natuurlijk maar een voorbeeld. voor het zelfde geldt gaat nokia of shell er een maken.
Een sterke titel voor de Japanse markt zou Final Fantasy XI uit het RPG-genre kunnen zijn, maar die wordt pas volgend jaar verwacht voor de Xbox 360.
Ehmmm..... hebben we het hier echt over Final Fantasy 11? De MMORPG uit de serie, die al een tijd bestaat voor de PS2 en de PC?? Als dat zo is, was DAT dan de nieuwe geheime FF waar Square-Enix het over had? Lijkt me meer iets van wat er al is en het spel is er al.
Nee, dit gaat echt over FFXI. Als MS hier nog potten mee denkt te kunnen breken, een spel dat al twee jaar uit is op de PS2 en PC... dan zie ik het somber voor ze in. Daar ga je niet massaal zieltjes mee winnen.

Overigens komt er inderdaad een nieuwe FF, deeltje twaalf is voorlopig PS2 exlusief maar al een aantal keer vertraagd.
Wat betreft het verschil tussen Euro en dollar: Prijzen in de VS worden altijd zonder BTW weergegeven, en hier altijd met.

399 dollar = 352,63 euro

Reken je er 19% belasting bij dan krijg je:
399 * 1,19 = 474,81 dollar = 419,63 euro.

Net zo duur dus: De belasting is in de VS per staat verschillend, maar de totaalprijs zal altijd wel ergens rond die 400 euro schommelen. Give or take een paar tientjes.
Die lui hebben geen 19% maar maximaal 7% (Texas).
Dus dan is het: 399 * 1,07% = 426,- dollar = ? euro
Hoe zit het eigenlijk met de backward-compatibility ?
Zijn de jappanners daar gevoelig voor en willen ze eerder aangeschafte spellen kunnen blijven spelen of worden uitgespeelde spellen ergens in een stofhoekje gegooid ?

Als ze eerder aangekochte games willen blijven spelen kan ik me wel indenken dat ze gewoon op de ps3 wachten.
Ik denk niet dat MS met hun budget afwachten op wat Nintendo en Sony doet, MS heeft allang hun strategie bepaald en hun doelstellingen.... als Sony en Nintendo uitkomen dan komt MS heus wel met een slag of stoot ....
Zoals het er nu naar uit ziet, zal MS geen slag of stoot uit kunnen delen naar Sony en/of Nintendo. Je kunt nou eenmaal niet slaan als je nog druk bezig bent jezelf te verdedigen.

Als Microsoft al tientallen launch-titels had gehad, dan waren ze veel sneller geaccepteerd. Nu hebben ze er voor gekozen om supersnel op de markt te komen, maar met te weinig spellen.

Eerlijk gezegd klinkt mij dit als 'Sega Dreamcast' in de oren. Mooi systeem, 3D graphics en alles, maar veel geld en te weinig spellen. Een half jaar later de Sony PS, met WEL veel spellen EN goedkoper. Et voila een jaar later stopt Sega er mee.

Nou zal Microsoft wel niet stoppen, maar gezien de geschiedenis van de consoles, snap ik niet helemaal hoe ze er bij komen dat ze over een half jaartje marktleider zullen zijn...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True