Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: EETimes

Geheugen- en elektronicafabrikant Samsung is er in geslaagd om een 8GB FB-DIMM-geheugenmodule te ontwikkelen. De geheugenmodule maakt gebruik van 32 2Gbit DDR2-DRAM-chips die worden aangestuurd door een geheugencontroller. De 8GB-geheugenmodule bestaat uit twee lagen double-sided PCBs met daarop de 2Gbit-chips. De advanced memory buffer (AMB) zit in het midden van de module.

FB-DIMM is de nieuwste ontwikkeling op het gebied van geheugenmodules. De standaard zal alleen worden toegepast in server-systemen. In deze systemen zullen FB-DIMMs de taak overnemen van de nu veel gebruikte RDIMM-modules. FB-DIMMs maken gebruik van een seriŽel protocol, waardoor er minder koperbanen nodig zijn om de geheugenmodules te laten communiceren met de processor. De AMB zorgt ervoor dat het seriŽle protocol wordt vertaald naar een protocol dat kan worden verwerkt door de standaard DDR2-chips die op de geheugenmodules worden gebruikt. Met de introductie van de 8GB-chip heeft Samsung FB-DIMMs in het assortiment die in grootte variŽren van 512MB tot 8GB.

Samsung FB-DIMM
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Stewie schreef:
die kan niet meer dan 8GB terwijl OS X toch ff 1terabyte aankan
een kennis van mij heeft 24GB in zijn mac, en met Final Cut Pro kun je toch echt well 10GB gebruiken "super snel"
x64 kan 128GB aan, dus ik weet niet wat je hier nou loopt te bazelen:
http://www.microsoft.com/...4bit/evaluation/top5.mspx
8GB is het maximum voor de doorsnee DDR2-pc, maar zeker niet de limiet van Windows. En er komen steeds meer borden die ook grotere modules ondersteunen (ik heb het hier niet over serverbordjes, die Gigabytes aan geheugen kunnen bevatten, natuurlijk).
@ Stewie:

Dat is apart aangezien de dikste PowerMac/Xserve maximaal 16GB ondersteund. ;)
De x64 architectuur (Athlon64, Opteron, ...) kan 1TB aan. Ook W2K3 Enterprise/Datacenter kan die 1TB aan. De 128GB in sommige OS'en is een software begrenzing, geen hardware begrenzing. Niet dat je aan 128GB snel tekort hebt natuurlijk ;)
Zou leuk zijn als dit ook betaalbaar + mogelijk wordt voor de consumentenmarkt. Ik zie mezelf over een paar jaar al met een pc met 2x 8GB ram erin }>
En dan gebruikt je game wel 1.5GB, whoo, 14.5GB geheugen voor niets gekocht }>

Voor servers is dit echter wel leuk, 8x 8GB op een mobo.
BF2 gebruikt 1.7gb ram ( op highest settings, ik kan het weten, ben van 1gig naar 2gig gegaan en performance verschil was ongeloofelijk )
dan kan je je swap/page file van windows uitzetten.
oja? ik heb 1gb maar ik kan niet zonder pagefile omdat ik *zo nu en dan* over de 1gig heen ga :)
dat kan al met 1GB...
Zo'n leuke tyan plank met 4 opterons en 16x8gb geheugen :Y)
Dan nog grofweg een paar terabyte in een raid-array om het geheel af te maken, dan kun je tenminste lekker soepel msn'en :9
Volgens mij ging Intel juist gebruik maken van FB-DIMM's. Dus wacht nog maar even met het kopen van je moederbord en processoren :P
@Dedun: Damn, was ik net met 10.000 euro onder de arm op weg naar de eerste de beste webwinkel, krijg je dit :'(
@BartXP: Als jij van het soort bent dat "met geld onder je arm op weg gaat naar een webwinkel" wil ik je wel een lift geven }>
In ieder geval niet voor het Windows OS, aangezien deze niet meer geheugen kunnen aanspreken dan 2 of 4 GB!
Dat is ook een van de redenen dat Windows XP 64bit ontwikkeld is, soieso een van de redenen dat de overstap op 64bit gemaakt word.
"een kennis van mij heeft 24GB in zijn mac, en met Final Cut Pro kun je toch echt well 10GB gebruiken "super snel"

Lul niet, een normale Powermac G5 kan momenteel maximaal 8 GB aan RAM hebben - en de nieuwste Quad Core 16 GB
...
final cut pro is *kuch* realtime!
Wel moet hij bij de minste scheet de video renderen.
Waarom gebruikt hij 10gig in FCP? Write hij video naar ram ofzo? Want ram heeft geen voordeel over HD vermits hij TOCH moet renderen.

Ik werk er dagelijk op (dual g5 met 2gig) en renderen naar HD werkt perfect. Nooit geen memproblems gehad.
Praat geen onzin als je niet weet waar je over praat. Windows kan tot 64GB adresseren met PAE.
Praat geen onzin als je niet weet waar je over praat. Windows kan tot 64GB adresseren met PAE.
Ja, maar niet in 1 enkel programma, en tegen een behoorlijke performance hit...
biersoft zei over n paar jaar, ik denk dat er dan meer mensen 64bit windows hebben dan 32 bit
dus meer dan 4gb aan geheugen is dan wel degelijk mogelijk

/edit
ok lekker traag:\
Ook geweldig voor (freelance) cg artists.
Meer ram = meer polygonen, hogere resolutie textures en shadow maps etc etc etc etc.

Laat maar komen :Y)
nietecht, je kunt best meer polygonen in je model stoppen maar voor het viewport/realtime werk heb je toch echt een snellere GPU nodig, en het renderen van de boel vereist een goede CPU... aan 8gb geheugen heb je in bijna alle situaties totaal niks.

(tenzij je texture resoluties gaat gebruiken van 2000x2000 en daar 100 van in een scene, okey dan wel, maar dit is in zeer weinig gevallen van toepassing)
@simen

Wat dacht je van subdivision surfaces of micro triangle displacement om maar even wat voorbeelden te noemen. Dan heb je toch echt opeens heel veel meer polygonen tijdens het renderen terwijl je videokaart alleen het simpele basis model hoeft te renderen.

Ik zou het dus ook totaal niet erg vinden :)
Het renderen van de boel vereist een goede cpu EN voldoende geheugen.

Bovendien had ik het niet over realtime/viewport. Daar heb je handige zaken voor zoals subdivisions die men in en uit kan schakelen + de sub pixel displacement maps die kunnen worden gebruikt. Zo zijn er wel meer tricks om tijdens het realtime bewerken de last op de gpu te verminderen, maar toch meer geheugen nodig te hebben tijdens het renderen.

Onderstaande geeft de voordelen weer van veel geheugen in het programma dat ik gebruik. Het gaat in dit geval ook over de 64 bit versie.

"x-brand users can create to their hearts' desires, no matter if they're working with complex polygon models, elaborate textures (eg. with SubPolygonDisplacement) or extensive light sources (and shadow maps). Since x-brand's own particle system can work with any type of object (including complex geometry with SPD Shaders and integrated light sources) a veritable "Memory Feast" is at your disposal now." (http://maxon.net/pages/products/c4d/64bit/64edition_e.html).

Verder wordt virtueel geheugen als oplossing gegeven (zie onderstaande reply), maar dit is enorm traag. Vooral tijdens het opbouwen terwijl je cpu al 100% gebruik is.

Meer geheugen is sneller en je kan er complexere dingen mee maken, simpel zat.
Zucht de zoveelste zwaar achterlopende prutser. Dit is niet alleen voor servers leuk, zeker niet voor de (32 bits) versies van Windows, daarvoor is het praktisch zinloos. Denk eens aan:
- Videobewerking
- (De)compressie van grote bestanden
- VMWare / Xen
- Usermode Linux
Allemaal zaken waarvoor meer dan de zielige 2 a 4GB die nu max is erg nuttig zouden zijn, en ik zit er al jaren op te wachten.
Kan ik eindelijk op 1 PC van alles simultaan doen zonder dat hij als een gek begint te swappen. Voor wat ik nu zoal doe zou 8 a 16GB een mooie start zijn.
Ligt het aan mij of lijkt het net of er een cpu midden op de module zit? :P
De advanced memory buffer (AMB) zit in het midden van de module.
Lezen is ook een vak ;)

Maaruh, 8GB. Daar zal Windows Vista zeker wel raad mee weten. :)
dat ligt aan jou.. :P

Of nee, dat ligt aan de packaging van die chip! Deze lijkt idd een beetje op de packaging van oudere cpu's. Maar packaging zegt niks over de functie ;)
Er komt zeker ook wel een DDR1-versie van, gezien dat nog de meest gebruikte module is? (in ieder geval in servers, waar dit voor bedoeld lijkt te zijn)
waarom zou je een backport doen naar oudere technologie als je over een jaar enkel DDR2 FB-DIMMs gaat uitleveren op je mid- en high-end serversystemen?
Omdat er ook bedrijven zijn die niet ieder jaar een nieuwe server aanschaffen, maar wel het ding willen kunnen upgraden?

En je zegt het zelf al. ALS over een jaar alleen nog maar DDR2 in een server geleverd wordt, zijn er dus nog zeker vijf jaar lang servers met DDR1 op de markt, want zo lang kunnen die dingen wel mee.
Sorry, echte ICT bedrijven niet i.i.g.

Dan kost het meer, dan dat het opbrengt.
Vaak is bij grote projecten de:
Hardware kosten 20%;
Training en omschakeling 80%.

Reken maar uit.....
:Z :Z
Training? Bij een server? Leg es uit.

Sowieso, op nieuwe hardware kan prima dezelfde software draaien, dus al dat geneuzel eromheen is echt overbodig. Zeker bij ICT bedrijven, zoals jij ook al noemt.
FB-DIMMs maken gebruik van een seriŽel protocol, waardoor er minder koperbanen nodig zijn
Die koperbanen op de foto zien er anders tamelijk conventioneel uit, qua aantal.
Klopt, dat zijn ook de banen naar de CPU toe. (Of NB) Dit komt door die AMB Chip, die vertaalt het naar het conventionele systeem om het compatible te houden. :)
De AMB zorgt ervoor dat het seriŽle protocol wordt vertaald naar een protocol dat kan worden verwerkt door de standaard DDR2-chips die op de geheugenmodules worden gebruikt
Volgens mij net andersom hoor! Lees je eigen quote nog maar eens na!
De CPU (of chipset) gebruikt het serieele protocol naar de modules, waar de AMB chip het vertaalt naar het standaard DDR2 protocol.
Op een bord zoals dit: http://www.tyan.com/products/html/thunderk8qsdpro.html is het best leuk.

16 * 8 = 128GB aan geheugen :*)

Dan kan je een leuke database server draaien met 4 dual core Opterons.
Net ff in handleiding van dat bord gekeken hier en er staat.
Supported memory modules: 256, 512, 1024, 2048 & 4096.
Bios supports maximum 32 Gb of memory.

Dus die 128 zal jammer genoeg niet gaan.

We hebben er in de racks 3 draaien twee met 4 gb en twee dual optrons 165 op 1.8 ghz, andere met 16 Gb en vier optron dual 270 2.0 ghz.
De AMB zorgt ervoor dat het seriŽle protocol wordt vertaald naar een protocol dat kan worden verwerkt door de standaard DDR2-chips die op de geheugenmodules worden gebruikt
Brengt dit niet extra vertraging met zich mee? OF is dat zo klein dat het niet merkbaar is.
Hmmm,,,

Wat zou dit dan wel niet betekenen voor een Powermac G5, Quad 2.5 GHz ???

Dat word volgens mij wel heel bruut.

}> :9
Of wat dacht je van die plankies die je geheugen omtoveren tot harde schijf (die je in je pci slot moet doen).Daar is dit wel geschikt voor lijkt me zo. 4x8 = 32 gig. Daar pas je OS ruimschoots op. B-)
Videobewerking doeleinden? prijs? :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True