Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: Samsung

Samsung heeft bekendgemaakt te zijn gestart met de massaproductie van 1Gb-DDR2-geheugen via een 80nm-productieprocédé. Dat is een verdubbeling van de capaciteit van de 512Mb-chips die sinds maart, tevens uit de 80nm-oven, van Samsungs lopende band af kwamen rollen. De nieuwe geheugenreepjes meten 11mm bij 11,5mm, wat volgens het Zuid-Koreaanse bedrijf een ruimtebesparing van 36 procent oplevert ten opzichte van 1Gb-geheugen dat op 90nm is gebakken. De 1Gb-chipjes zouden verder nauwelijks groter zijn dan 512Mb-geheugen uit de 90nm-oven. Samsung gaat geheugenmodules met een capaciteit van 4GB bouwen door 36 van de nieuwe chipjes samen te bundelen. Het bedrijf wil verder nog kwijt dat de 1Gbit-DRAM-markt momenteel acht procent van de totale markt vormt, maar dat die, afgaande op onderzoek van Gartner, in 2008 36 procent zal beslaan, terwijl de totale waarde van de DRAM-markt aanzwelt van 28,7 miljard dollar naar 37,8 miljard dollar.

Samsung 80 nm 1Gb DRAM2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Er kan immers 4×2GB in een standaard moederbordje tegenwoordig.
4x 2 gig ... wat wil je doen jongen ? Vliegen ? :+
Veel geheugen is ook interessant als je een paar virtual pc's draaien hebt, als test en/of demoomgeving.
flight simulator misschien :+
Error Correcting Code en Pariteitsdetectie

Voor een foutdetectie wordt per 8 bit een enkel pariteitsbit gebruikt. Maar voor correctie heb je voor een 32bit woord (2^5) 5 extra bits nodig om de plaats van het omgevallen bitje te kunnen bepalen.

In dit artikel wordt gesproken over 36 chips = (8+1)*4 en dit gaat dus _niet_ over ECC.
Maar voor correctie heb je voor een 32bit woord (2^5) 5 extra bits nodig om de plaats van het omgevallen bitje te kunnen bepalen.

In dit artikel wordt gesproken over 36 chips = (8+1)*4 en dit gaat dus _niet_ over ECC.
Waar komt die 32 bit vandaan?
Het is 64 data bits met 8 ECC bits.
En waarom heeft ECC geheugen dan negen geheugenchips op een pcb zitten en niet meer? Standaard ddr geheugen heeft immers maar acht chips..

Dus als je in een pc vier reepjes ECC DDR heb zitten dan heb je dus (8+1) x4 = 36 chips aan geheugen....
Lijkt me interesant als er eens 2GB modules in de 'gewone winkel' te koop zullen zijn. Voorals nog zitten winkels als de MyCom en de Paradigit helemaal vastgeroest op 1GB max.
Bij Salland zag ik laatst toen ik voor geheugen aan het kijken was 1 stick van 2 gig van OCZ PC6400 CL5 voor 240 euro :)
Als je de prijzen ziet verkopen die reepjes aan de normale consument toch niet.

Ik denk dat als je er specifiek om vraagt er wel wat te regelen is.
Maar 500+ euro is voor 99% te duur / onzinnig.
Dit komt omdat er weinig vraag is, 2 keer 1GB Dual Channel is voor de meesten meer dan genoeg.
Dit komt omdat er weinig vraag is,
Volgens mij niet. Om goedkoop 2 gbyte modules te kunnen maken kun je maar 16 of 18 chips gebruiken en dan heb je dus de 1 gbit chips nodig die nu blijkbaar pas gemaakt gaan worden.
Waar kun je al dat geheugen in godsnaam nuttig voor gebruiken behalve op het gebied van server doel einden?

Super dat het kan, uiteraard.

1 gigabyte geheugen op single videokaarten mag van mij al best een standaard worden en dat word hiermee wel makkelijker te realiseren.

Echter raak je dan ook gewoon met overkill over een 'plafond' heen net als met 1 of zelfs 2 x 4GB in je pc.

Zelfs rendering apps gebruiken toch niet zo veel geheugen? :?

@Satoer;

Ja ok, met slimme Cacheing kom je een heel eind natuurlijk ben ik met je eens.
Dit geeft natuurlijk ook de mogelijkheid om een 2GB swapfile of zelfs groter gewoon in je ram te draaien. :P
Zelfs rendering apps gebruiken toch niet zo veel geheugen
Meer geheugen is altijd welkom. Als je in een 3D applicatie gaat spelen met zware effecten / veel lichten / zware textures dan wil het geheugengebruik wel flink oplopen. Maar je zal je voordeel helemaal gaan halen uit programma's als aftereffects, die uitgerekende beelden cached om effecten die er later op worden toegepast sneller uit te laten rekenen. Of een Ram-preview, waar die beelden ongecomprimeerd in het ram zet om een stuk animatie te previewen...

En wat dacht je van het steeds meer opkomende HDtv? Heb laatst een leader (tv programma intro) gemaakt in HD... dan praat ik niet eens over het dubbele, nee was het maar zo. Het geheugengebruik was bijna ver 8-voudigt (!)
De normale huis, tuin en keuken gebruiker heeft waarschijnlijk zoveel geheugen niet nodig. Maar er zijn wel toepassingen die zoveel geheugen gebruiken.

Persoonlijk maak ik vrij complexe simulaties van meerdere aan elkaar gekoppelde drijvende objecten. En om dat een beetje soepel te laten lopen, is 2 GB wel een beetje het minimum. Als de modellen nog wat groter worden ga ik toch naar 4 GB uitkijken.

Maar ja eigenlijk is mijn 'pc' meer een engineering workstation. Dus het is maar hoe je een pc omschrijft....

/edit: typo
36 chipjes bundelen om 4GB te krijgen? 1 Chipje is toch 1 GB? Waar ga ik de fout in? :?
Toch 'verdwijnen' er 4 chipjes (4GB = 32Gb = 32*1Gb). In dit geval 12,5% extra. Zou het kunnen dat er een klein deel bij productie uitvalt en ze daarna deze extra chips eenvoudig in kunnen schakelen, of zou er andere reden zijn? In het eerste geval is het wachten op een methode om die extra chips zelf in te schakelen om je geheugen gratis met 512MB uit te breiden.
Als je de reactie hierboven van Luxx had gelezen die eerder er al stond voordat jij reageerde, dan had je het al op kunnen maken, maar die 12,5% extra is omdat het registered geheugen is.

In high-end markt waarvoor 4GB reepjes over het algemeen bedoelt is, is het namelijk zeer gebruikelijk om registered ECC geheugen te gebruiken. Hierbij wordt voor iedere 8 chips op een module een 9e chip geplaatst waarin parity data wordt opgeslagen. Hierdoor kun je de integriteit van je data beter waarborgen.

Je zou het een beetje kunnen vergelijken raid arrays. Normaal geheugen is een raid-0 van (een veelvoud van) 8 geheugen chips. Bij registered geheugen is het een raid-5 van (een veelvoud van) 9 chips. Gaat natuurlijk niet helemaal op, maar in grove lijnen.
Als je de reactie hierboven van Luxx had gelezen
Je kunt beter mijn reactie lezen. :)
ECC en parity zijn twee hele verschillende dingen. Registered en ECC zijn ook verschillend ook al komen ze vaak samen voor.
1 chip is 1 gigabit. 1 gigabyte is dus 8 chipjes. 4 gigabyte is dus 32 chipjes. Ben ik nou zo slim of is samsung nou zo dom dat ze er 4 meer nodig hebben?
ECC? Ofwel een parity code?
Hij bedoelt dat 36x1 Gigabit 4,5 Gigabyte is, niet 36.
Men gebruikt ECC, de 9de bit is voor parity controle.
dus controle of de 8 andere niet stuk zijn.
Volgens mij ondersteund windows XP 'maar' 4GB ram of je moet naar een server versie gaan. Misschien ondersteun Vista meer, maar voorlopig zal je met zulk groot geheugen chips snel tegen de 4GIG lilimiet aanlopen. Ik denk dat vooral grote profesionals met servers en grafisch werk op niet windows systemen gebruik gaan maken van zo veel geheugen....
XP x64 ondersteunt tot 128 bit. 64-bits moet gewoon doorbreken nu, easy as that...
Dat is een verdubbeling van de capaciteit van de 512Mb-chips die sinds maart, tevens uit de 80nm-oven, van de lopende band af kwamen rollen.
Eindelijk kunnen we dan goedkopere 2 gbyte modules verwachten. :)
De 1Gb-chipjes zijn volgens Samsung nauwelijks groter dan hun 512Mb-tegenhangers.
Met welk proces werden die gebakken dan? 90 nm? Dan heb je toch niet zo'n grote besparing?
Als huis tuin en keuken ontwikkelaar heb ik onwijs veel profijt van virtualisatie (voor een beetje 3-tier omgeving zijn 2 of 3 vmware sessies geen overbodige luxe)


Mijn nieuwe laptop (van de zaak) heeft 2GB (net te vroeg voor dual-core :'( )en dat werkt aardig maar dan moet je wel redelijk zuinig te werk gaan per sessie - zoniet dan stort ie bekant in - responsesnelheden zijn dan onwerkbaar.

Liever heb ik nu 4GB.


Voor de gewone consument is 512MB genoeg (maar het moet niet veel minder worden - mijn vader heeft 256MB en computer is niet vooruit te branden vanwege o.a. virusscanner). 1GB is beter, en meer dan genoeg.
als je 36 chips van 1 Gbit bij elkaar doet, heb je 4,5 GByte. Of zit ik er langs?
Het is goed om te zien hoe de technologie maar vooruit blijft gaan. De laatste tijd zijn er veel positieve ontwikkelingen op de markt.
er zal echter op iedere 8 chips 1 voor parity gebruikt worden, dus dan hou je nog maar 32 chips effectief over.
als je 36 chips van 1 Gbit bij elkaar doet, heb je 4,5 GByte. Of zit ik er langs?
ECC
De 1Gb-chipjes zijn volgens Samsung nauwelijks groter zijn dan hun 512Mb-tegenhangers.

Kleine fout in deze zin, verder is het een mooie ontwikkeling dat ook geheugenmodules in kleinere afmeting komen.
dat hoeft niet fout te zijn... mits je de 'grootte' als oppervlakte en niet 'geheugen grootte' bekijkt. Doordat ze 36% besparen met het nieuwe procedé kost het ze dus maar iets meer dan wafer oppervlakte (en kosten) om een 2x zo veel data bevattende chip te maken.
.... Er staat 1x teveel "zijn" in de zin...

}:O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True