Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: The Inquirer

The Inquirer heeft vernomen dat Microsoft werkt aan een nieuwe generatie DirectX-API die ondersteuning heeft voor Shader Model 4.0. Deze versie zal DirectX 9.0L gaan heten. Of deze naam klopt, is niet geheel duidelijk, want eerder werd bekend dat de Windows Graphics Foundation, met ondersteuning voor Shader Model 4.0, met de naam DirectX door het leven zal gaan. Wanneer Microsoft DirectX 9.0L zal vrijgeven is niet bekend. The Inquirer verwacht dat dit ergens midden in 2006 zal zijn, daar er tot die tijd nog geen grafische kaarten met ondersteuning voor Shader Model 4.0 op de markt zullen zijn.

DirectXDe overstap op Shader Model 4.0 zal waarschijnlijk een stuk makkelijker zijn voor nVidia, daar deze op dit moment al Shader Model 3.0 gebruikt. Voor ATi is er echter wat meer werk, daar de R520-core met ondersteuning voor Shader Model 3.0 nog niet op de markt is. Het is dan ook maar de vraag of ATi een GPU met ondersteuning voor Shader Model 4.0 op tijd klaar heeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Dat laatste alineaatje is wel weer een beetje stemminmakerij zeg. Om te beginnen duurt het volgens deze geruchten nog een jaar. Daarbij heeft ATI 2 teams simultaan werken. Team 2 zit heus niet te niksen. Ze hebben net de Xbox360 VPU gemaakt, en daarme volgens mij juist een voorsprong op NVidia, die nog moet beginnen aan een Unified Shader Architectuur.

Ik denk dat Ati hier juist sterk uit te strijd zal komen, om in 2007/2008 weer ingehaald te worden door Nvidia, en 2 jaar daarna zal Ati weer de snelheidskroon hebben etc. etc. etc.

Die laatste alinea is volkomen overbodig.
Ati zal ze wel komen, hun r580 is ook al klaar en r520 komt bijna op de markt
er is al een review met benchmark verschenen op hardware analysis
Maar zo te zien is de ati kaart trager en duurder, zoals je ook al op Tweakers.net kon lezen

Maar voorlopig zal toch niemand al direct gebruikmaken van shader model 4.0, want 3.0 is net in gebruik

en zouden ati en nvidia al de plannen hebben van shader model 4.0?

Ik vraag me af wat deze nieuwe DirectX 9.0L nogal zal bevatten en wat dit shader model 4.0 zoal inhoud
Of Ati en NVidia de standaard gaan gebruiken?

Van wie denk je dat de standaarden mede komen?
Dat is juist de grap.
De R520 staat op het punt om uit gebracht te worden. De R580 zal nog wel een half jaar duren voordat die echt op de markt is.
Kortom de komende 2 cores hebben dus nog geen SM 4.0 dus zal hun R600/ R620 o.i.d mogelijk pas 4.0 ondersteunen. Dat duurt dus nog minstens een jaar. (directx 9L kom ook over een jaar ongeveer)

Nvidia is nu bezig met hun G80 core. Daar kan dus nog support voor SM4.0 ingezet worden. Die komt over een 6maand uit. Dan maakt directx er nog geen gebruik van omdat die 9l er nog niet is, maar het geeft wel het verschil in fabrikant aan.

Hoewel ik ook deze review voor geen meter vertrouw, denk ik toch echt dat Ati echt de boot heeft gemist deze generatie. (al was het alleen al door prijs, beschikbaarheid, tijd van launch en slechte PR)

Bij de 6 serie van nvidia hebben ze ook de boot gemist. In onze winkel verkopen we minder dan 20% Ati. Dit omdat ze gewoon niet snel genoeg zijn in het mainstream en top segment per euro. De x700 is daarentegen wel een goede kaart in budget segment.(maar meestal wordt er bij budget een onboard gebruikt)
''Maar voorlopig zal toch niemand al direct gebruikmaken van shader model 4.0, want 3.0 is net in gebruik''

nvidia maakt al dik 'n jaar gebruik van 3.0....de eerste ati kaart die 3.0 gebruikt, moet nog uitkomen...
Nvidia ondersteund shader model 3.0, het gebruikt het niet. Zonder spellen met shader model 3.0 ondersteuning heb je er niets aan en die spellen zijn pas net verschenen. Dat is wat Dragunov bedoelt.
dat is het nu net, moest Ati ook direct SM3 hebben gebruikt, dan waren er nu al veel meer mensen met zo'n kaart en zou het nuttiger zijn voor games om SM3 te gebruiken

als je even aanneemt dat Ati en nVidia elk 50% van de markt hebben, dan heeft meer dan 50% (oudere kaarten ook) nog geen SM3, dus is het niet zo interessant voor een developper om dat te gaan gebruiken aangezien hij ook een niet SM3 versie moet maken
Ati heeft ons (gamers) dus mooi te pakken, indien de X8xx reeks ook al SM3 hebben gehad, dan was het voor de developpers binnen een jaar of zo goedkoper om een game te maken, dan zouden ze SM2 niet meer moeten ondersteunen, maar dat kan dus nu niet :(
catfish, dat is het eigenlijk juist niet...

een winkel verkoopt namelijk vooral wat de winkelier verkoopt ...

maw; jullie sturen de klant in een richting, en als jij liever nvidia ziet, zal de klant dat ook kopen...

95% vd klanten kopen op advies van anderen hoor, en de winkelier is dan de "kenner" ...
nvidia is bezig voor Sony :)

Maar ATI heeft ook de grafische chip gemaakt voor de Revolution
Ja, dat klopt. Nvidia is bezig voor Sony. Maar wat ze voor Sony maken is bijna identiek aan wat ze nu al hebben, de 7800 GTX. (ik geloof dat er alleen een andere memmory interface op zit)

De Xbox 360 GPU is wel anders dan de R520 (voor zover we weten hahaha) het is een eerste aanzet tot een Unified Architectuur.
G70: 110 nm, 256bit geheugenbus
RSX: 90nm: 128 bit geheugenbus
Mensen vergeet niet dat de R500 ( Xenos ) van de Xbox 360 al meer dan de R520 kan volgens mij ook die SM 4.0 omdat ze hierbij erg veel met MS hebben samengewerkt. Dus ATi heeft zekers geen probleem die zitten juist dicht bij het vuur. De R520 zou mogelijk ook al SM3.0+ bestempeld zijn maar dat weten we pas zekers zodra er revieuws zijn.
De R500 doet geen 4.0, maar kan wel meer dan met 3.0 mogelijk is (wij beschouwen het meer als 3.1, onze amerikaanse collega's hebben al final xbox 360 devkits in hun bezit, zelf moeten we er nog even op wachten).
R500 aka Xenos aka C1 doet inderdaad nog geen SM4.0, maar zit er heel erg dicht tegenaan. Ik geloof dat er 1 of 2 belangrijke features missen die nog nodig zijn voor SM4.0, maar voor de rest zit-ie er aardig dicht bij in de buurt. Het laatste gedeelte van het artikel komt dan ook over als stemmingmakerij.
alsof dat iets uitmaakt, sm3 featureset scheelt echt minimaal met sm2.b
Nee, maar toch wordt het een standaard waar in principe elke game maker mee moet gaan werken. Daarom is het zeker wel belangrijk.
Waarom doen ze niet s een geintje uthalen en er DirectX X van maken? (lees direct X 10). Zou iedereen denk ik wel aprecieren.
Hmm ik denk dat ze dan te snel richting Direct X 11 gaan, wat de linux-gebruikers onder ons wel herkennen :P
en aangezien de xbox360 al in december klaar moet wezen en de ps3 pas volgend jaar. Staat er waarschijnlijk meer druk op Ati.
ATI's werk is eigenlijk al zo goed al klaar voor de xbox
het ontwerp is er, hij is al in productie (wat ati uitbesteedt)
het enige wat ATI nog te doen staat is royals innen.
dus leveren ze een slechter product.
de PS3 heeft 6 maande extra hardware/software development tijd het zou geen wonder zijn als hij in 6 maanden sneller hardware heeft.

de PS3 GPU is nog lang niet af.
Het is dan ook maar de vraag of ATi een GPU met ondersteuning voor Shader Model 4.0 op tijd klaar heeft.
"op tijd" lijkt me in dit geval niet wanneer MS DX9L uitbrengt, maar wanneer spellen die er gebruik van maken op de markt komen. Lijkt me moeilijk te zeggen op dit punt dus, aangezien dat vrij vaak vrij variabel is (uitstel).
en zou maar ongeveer midden 2006 uitkomen, dus ze hebben nog 9 maand :)

Nvidia is wss al bezig eraan en ATI zal ook wel weldra beginnen of is mss ook al bezig nu r520 en r580 klaar zijn
Ook al maakt een gameprogrammeur niet snel gebruik van Shader Model 4, denk ik toch dat de eerste kaart met ondersteuning voor SM4 op lange termijn het aan de kortste eind trekt.

edit: reactie op Dragunov

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True