Vijftien procent minder it-banen in 2010

Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat het aantal ict-banen in 2010 vijftien procent gedaald zijn ten opzichte van nu. Het onderzoeksbureau verkondigde dit toekomstbeeld tijdens zijn Symposium/ITxpo op de Palau de Congressos de Catalunya in Barcelona. It-onderzoeker John Mahoney van Gartner zei dat de ict-wereld zichzelf moet vernieuwen om zichzelf waardevol te maken en te houden voor zakelijke processen en relaties, of dat het zich moet richten op de dienstverlening. Volgens Mahoney zullen vooral interne ict-afdelingen veel last ondervinden van de concurrentie van externe servicebedrijven, die vaak goedkoper zijn dan de eigen afdeling en meer professionaliteit kunnen bieden.

Thuiswerk, mensjesDoordat steeds meer personeel buiten de ict-afdelingen bekend raakt met computerkennis en deze kennis ook nodig is voor veel dagelijkse werkzaamheden, zullen de interne beheerafdelingen overbodig raken. Gartner zegt dat in 2010 zestig procent van de mensen in de ict zich zal bezighouden met de zakelijke wereld om daar informatie, processen en relaties te beheren. Als gevolg hiervan zullen de ict-afdelingen in middelgrote bedrijven minstens dertig procent kleiner zijn dan ze tien jaar voorheen waren.

Om afdelingen rendabel te houden, raadt Gartner drie tactieken aan die het bureau Business Change Agent, IT Services Broker en IT Utility heeft gedoopt. De Business Change Unit zal een kleine ict-afdeling zijn, die een bepaalde meerwaarde aan het bedrijf moet bieden die zich niet alleen op het gebied van de automatisering afspeelt. Ook de IT Services Broker zal een kleine unit zijn; deze zal zich vooral richten op gespecialiseerde contract- en onderhandelingsvaardigheden. Het bedrijf met een broker zal al zijn ict-producten en –diensten hebben uitbesteed aan een externe partij.

De laatste optie is waarschijnlijk het makkelijkst om toe te passen, maar ook het minst waardevol voor het bedrijf. De IT Utility-afdeling zal automatiseringsdienstverlening efficiënt moeten verlenen aan het hele bedrijf en is verantwoordelijk voor de aankoop en onderhoud van de computergerelateerde producten. Met name dit soort afdelingen zullen volgens Gartner veel hinder ondervinden van externe ict-bureaus, die een grotere maat van professionaliteit kunnen bieden voor een lagere prijs.

Door Tamara van Hal

Nieuwsposter

26-05-2005 • 19:19

39 Linkedin

Bron: Gartner

Reacties (39)

39
39
25
14
7
7
Wijzig sortering
Anoniem: 128592
26 mei 2005 19:54
Inderdaad, het is zoals een auto

Nu zijn ze supermodern, vergeleken met 50 jaar geleden.
Maar wil dat zeggen dat er meer mensen procentueel gezien meer dingen af weten van auto's?

I don't think so.
Mensen worden niet slimmer of dommer. Er blijven altijd evenveel minder slimme mensen rondlopen. En aangezien een boekhouder zijn corebusiness geen ICT is, gaat hij daar ook nooit meer van af weten.

Vandaag zijn er ook al genoeg mensen die computeren thuis en op 't werk dat ook proberen te doen. En dan vragen ze je : "Hoe heb je dat programma gemaakt, in Word of Excel?" |:(

(en ja ik weet dat je ook wel vba dingen kan doen in Excel, maar daar gaat 't niet om :+)

Weten zij veel wat een proxyserver is, of hoe dat ding ingesteld moet worden en waarom ze geen internet hebben omdat de proxy niet ingesteld is...

De enige reden waarom er minder ICTers nodig zouden zijn in de toekomst is omdat de computersystemen zichzelf veel makkelijker zouden onderhouden.
Maar dan heb je nog altijd mensen nodig die dat dubbelchecken.
En aangezien meer en meer op computers loopt, mag het systeem al beter beheerbaar zijn, er zullen door de grote in aantal dan toch nog hetzelfde aantal ICTers nodig zijn

(8>
Inderdaad, het is zoals een auto

Nu zijn ze supermodern, vergeleken met 50 jaar geleden.
Maar wil dat zeggen dat er meer mensen procentueel gezien meer dingen af weten van auto's?


Inderdaad, maar garagisten zijn ook enorm mee moeten evolueren tov. 50 jaar geleden.

Auto's vergen steeds minder onderhoud, bijgevolg moeten garagisten zich steeds meer en meer op andere zaken gaan richten (schadeherstel enzo)

Zoiets ga je in de ICT ook wel hebben denk ik, is het niet binnen tien jaar zal het wel binnen dertig jaar zijn.
Hoe heeft Gartner de gegevens voor dit onderzoek bij elkaar gekregen? Ik snap echt niet dat mensen dit soort dingen serieus nemen. Neem nou de komst van de PDA's en telefoons met uitgebreide internet functionaliteit. Je kunt simpelweg niet voorspellen wat die dingen gaan doen in de markt en wat dat betekent voor de werkgelegenheid. Er zijn gewoon veel te veel factoren om het uit te kunnen rekenen. Zelfs met grof schatten zit je er nog snel naast.
is het mooiste voorbeeld niet de tablet pc? Het heeft zelfs een aparte windows versie, maar blijkbaar is het toch niet zo handig als ze dachten, voor specifieke toepassingen misschien. Maar in 2008 zouden we volgens gartner allemaal er mee rondlopen. Precies hetzelfde zoals we nu met zan allen al 5 jaar aan videotelefonie zouden doen! Voorspellingen zijn voorspellingen en zeker bij Gartner die elke dag wel 4 voorspellingen uitbrengen.
iedereen is ook in staat zijn eigen werkplek schoon te maken, en daar hebben ze toch ook extra personeel voor nodig...
Anoniem: 137918
26 mei 2005 21:16
Misschien moet men zich eens afvragen wat nu eigenlijk ICT-banen zijn? Wat verstaat Gartner in dit geval onder ICT-banen?
Alles wat maar enzigszin met IT te maken heeft? Alles wat zich alleen met hard- en software bezighoudt?
Enne, we hebben dan ook nog onze telecom specialisten? Zijn dat dan geen IT-ers?

Kortom, aardige uitspraak die zo generiek gesteld vast en zeker uitkomt. Maar wellicht eerder omdat de 'pure' IT-ers steeds meer verdwijnen en er meer gespecialiseerde professionals (met bijv. meer specifieke bedrijfs-/ branche kennis nodig zijn.

Edit: Typo.
Anoniem: 144406
26 mei 2005 19:21
Is er eigenlijk iemand die zit te wachten op dit soort "onderzoeken"? Om de twee weken komt er eentje uit die juist het tegenovergestelde meldt van de andere, en uiteindelijk komt er geen van beide uit.
Nogmaals: Femme: kunnen jullie echt niet eens "De Glazen Bol" pagina maken? Al dit soort onderzoekjes eens op een rijtje en dan inderdaad over 10 jaar eens kijken wat eruit gekomen is. :)
Zie ook: http://www.tweakers.net/reacties/?Action=Posting&ParentID=1221381
Of nog erger, dit zijn voorspellingen die vanzelf uitkomen: onderzoeken die een daling in IT zien -> minder mensen die durven een IT bedrijf op te starten/te laten groeien -> een daling in IT :(

Een tegenovergestelde dotcom hype zegmaar.. aan de andere kant, al die hype figuren mogen best oprotten van mij. Die verdunnen de interessante content binnen de IT toch alleen maar.
Een tegenovergestelde dotcom hype zegmaar.. aan de andere kant, al die hype figuren mogen best oprotten van mij. Die verdunnen de interessante content binnen de IT toch alleen maar.
mee eens. Hoewel ik denk dat 't vak, als 't eenmaal wat ouder is geworden, vanzelf stabiliseert. We hebben eerst de krankzinnige doorslag gekte meegemaakt, waar de dotcom bubble een einde aan maakte, en nu zien we de magere jaren die eigelijk ook weer te extreem worden doorgevoerd. Uiteindelijk zal de boel zich wel stabiliseren. Op dat moment is er een gewone, normale boterham met kaas te verdienen met ICT. Geen kaviaar, maar ook geen droog brood. ;)

ik denk dat het uiteindelijk neer zal komen op het verder en verder het kaf van het koren scheiden, zodat de laatste clueless 'snel geld verdienen' mannetjes uit de tijd van de dotcom hype verdwijnen uit het vakgebied.
Anoniem: 21849
@arjankoole27 mei 2005 16:44
Elke, wat gemotiveerde professional met een diploma, zal meer dan zeker nog een goeie baan vinden. Wat er uit moet, en zal gaan zijn de duizenden prutsers die met een grote mond, maar weinig inhoud, zich een plaats in de markt gebluft hebben .
eigenlijk is dit een extra voorspelling die stelt dat de orginele voorspelling en de ontkenning daarvan beide niet uitkomen. Heeft Ron brandsteder een buitenechtelijke relatie ? blijkt niet uit het artikel maar waar rook = = vuur. Altijd leuk te lezen.
oei... ik vrees voor mijn mijn moderator punten.
je leest het toch?
Daarom stoppen ze juist ook niet bij 2 :+
Ik vraag me af hoeveel waarde we moeten hechten aan al dit soort berichten. Nog geen maand geleden las ik namelijk in de Elsevier dat er rond 2010 weer een 'internet boom' aan zit te komen net als rond de milleniumwisseling.
En niet alleen in de Elsevier staan positieve berichten, de Automatiseringsgids roept bijvoorbeeld hetzelfde.
Nog geen maand geleden las ik namelijk in de Elsevier dat er rond 2010 weer een 'internet boom' aan zit te komen net als rond de milleniumwisseling.
Een andere relevante 'boom' is dat omstreeks dezelfde tijd de 'baby-boom' generatie met pensioen aan het gaan is. Als Gartner gelijk heeft dan kan een eventuele IT-personeelsinkrimping via natuurlijk verloop gaan.

Maar op basis van de nog steeds onvoldoende IT-studentenaantallen lijkt krapte op de arbeidsmarkt zoals een paar jaar terug me ook zeer wel mogelijk.
Anoniem: 57363
@Mick26 mei 2005 21:32
Ja, en dan gaan ze janken en importeren ze de buitenlandse experts weer net zo snel om het loon-niveau te laten dalen. Als ze dat nou ook zouden doen met al directeuren van instellingen/stichtingen.
Als Gartner gelijk heeft
4 woorden en ze gaan in 99,9999% van de gevallen niet op.
"Doordat steeds meer personeel buiten de ict-afdelingen bekend raakt met computerkennis en deze kennis ook nodig is voor veel dagelijkse werkzaamheden, zullen de interne beheerafdelingen overbodig raken."

ROFL!

Waar is dat nu weer op gebaseerd? Computers worden nu al bijna 30 jaar op kantoor gebruikt en nog steeds komen mensen in de problemen als ze per ongeluk Caps-Lock aanzetten.

Daarnaast komen er juist steed meer computersystemen die steeds complexer en moeilijker zijn, en als dat niet zo is dan maken wij ICT'ers ze wel :P
ach dat is helemaal normaal:
als het goed gaat is er geld en moet er geinvesteerd worden in het automatiseren van processen, gevolg: extra ICT personeel
wanner het slecht gaat kunnen die investeringen niet blijven en stopt het bedrijf met automatiseren (de afzet is dan nl meestal gestagneerd) dus er wordt in die afdeling geknipt.

en nu zal de trent zich wsch wel zo voortzetten dat een extern bedrijf inhuren wanneer het goed gaat nog goedkoper wordt dan zelf je eigen ICT afdeling uitbreiden etc.
Inderdaad, op mijn stage - nota bene bij een computerbedrijf - was het overgrote deel van de werknemers absoluut leek op computergebied.. iets installeren of een instelling veranderen dat was een de meesten daar niet besteed hoor.
Anoniem: 27270
26 mei 2005 19:38
Van die heerlijke prognoses. De economie fluctueert als een gek, steeds nieuwe technieken worden uitgevonden. Normaal “kantoor” personeel houdt dit nooit bij, banen in R&D zullen altijd blijven en door de groeiende complexiteit zal deze voorspelling nooit uitkomen.
Doordat steeds meer personeel buiten de ict-afdelingen bekend raakt met computerkennis
Is dat niet de reden dat het mid/eind jaren 90 zo slecht gesteld was met de kwaliteit omdat je amateurs had welke profesioneel gingen doen? Ik neem aan dat ze daarvan geleerd hebben. Bedrijven die enthousiast begonnen met out-sourcing krabbelen ook al terug...
zullen de interne beheerafdelingen overbodig raken.
me do not think so

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee