Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: VIA

S3 logoVIA heeft bekendgemaakt dat het bedrijf een overeenkomst met Sony heeft gesloten over de licentie van S3 Texture Compression-technologie. Sony wil deze techniek namelijk gaan gebruiken voor de aankomende gamehandheld van het bedrijf, de Portable PlayStation. Voor S3 betekent deze overeenkomst - weliswaar als onderdeel van VIA - een terugkeer naar de top van de grafische markt. De S3TC-techniek wordt gebruikt om een hoge mate van compressie toe te passen, terwijl er sprake is van minimale kwaliteit- en detailverlies. Hierdoor kan er efficiŽnt worden omgesprongen met het beschikbare geheugen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Voor het geval wanneer iemand nadenkt naar de regel

Voor S3 betekent deze overeenkomst - weliswaar als onderdeel van VIA
When S3 exited the 3D business it transferred all of its graphics assets into a new joint venture with VIA. The new company, S3 Graphics Inc., is owned by both S3 and VIA. You can read details about the deal in the original press release and the update. The non-graphics portion of S3 changed its name to SONICblue to indicate its new focus on the Rio MP3 and Internet appliance products
http://firingsquad.com/hardware/s3update/

Weet iemand of dat veranderd is?
SonicBlue is ondertussen al failliet (29 okt. 2003 - Tweakers.net). S3 Graphics Inc. doet het nog steeds goed, blijkbaar.
About S3 Graphics
S3 Graphics Co., Ltd., a VIA Technologies joint venture company,
Via de bovenste link naar via |:( (sorry geen woordspeling) kan je zien dat ze het over een "joint venture" hebben, dus is S3 Graphics zeker niet 100% van VIA
"Voor S3 betekent deze overeenkomst - weliswaar als onderdeel van VIA - een terugkeer naar de top van de grafische markt."

nou... S3TC is al enige tijd opgenomen in de DirectX TC variant (incl. licentie op S3TC) en wordt door alle DirectX compatible kaarten gebruikt....

Waarom dit dus een terugkeer naar de top genoemd wordt is mij niet duidelijk...

Wat ik wel nieuwswaardig vind, is dat de PSP dus ondanks het kleine scherm en lage resolutie toch TC nodig heeft om de snelheid op te krikken ;)
Dat is ook niet het punt dat ik wil maken ;)

Mijn reactie ging over de stelling dat 'S3' dankzij deze deal weer terug aan de top was....

Terwijl het dus door alle nvidia/ati kaarten gebruikt wordt, en ze dus nooit 'van de top' zijn geweest. Al is het discutabel of je aan de top staat als iemand een licentie op een van je patenten neemt.

S3 was terug aan de top geweest als Sony de grafische chip had laten ontwerpen door S3, niet door deze licentie
S3TC is door microsoft opgenomen in DirectX, daar heet het DXTC (ja orginaliteit is altijd microsoft's stekste kant geweest :P).

Ik denk dat dit de laatste keer is dat we nog een keer S3TC gaan zien, want tegenwoordig is het geheugen op snelle videokaarten toch snel zat om het zonder compressie te doen...

Maar voor zo'n handheld kan het wel een lekkere fps boost geven! :P
S3TC wordt niet gebruikt om sneller te zijn, maar om meer textures kwijt te kunnen op de videokaart -> meer variatie binnen een level.
Juist ja, want als ze die texture compressie niet toe zouden passen, zou het minder snel gaan, omdat dan de geheugen bandbreedte het dan niet meer trekt... gevolg -> minder fps :)
Ik heb nog nooit gehoord van bandbreedte die te weinig is omdat er teveel textures worden gebruikt. Geometrische data, ok, maar niet textures.

Als de PSP een ook maar enigzins fatsoenlijke grafische chip heeft, dan heeft deze een bepaalde hoeveelheid geheugen direct aanspreekbaar. Als de textures niet gecompresst worden dan passen daar maar X textures op. Met compressie passen er meer (zo op de gok kan het soms een factor 1.3/1.5 schelen geloof ik).
als je trilineair filtert, dan is dit wel degelijk op de textures, dus moet heel de meuk naar de gpu, filter erop en terug naar mem, wees maar gerust dat dat veel bandbreedte vreet

geometrie valt volgens mij veel beter mee dan meeste denken, als games daarentegen gebruikmaken van 2048x2048 pixels bij 32bit kleuren, kan je zelf wel uitrekenen hoeveel MB dit verbruikt...
Waarom weer terug? Het resultaat wordt meteen gebruikt lijkt mij.
Snap die "terugkeer" ook niet, helemaal niet aangezien de GameCube en XBox ook "al" S3TC gebruiken, PS2 niet, die ondersteund geen texture compressie (en daarmee dus ook niet echt HiRes textures |:().

@daimler, natuurlijk ondersteund elke nVidia GPU S3TC, elke gpu die DirectX7 (of zefls 6.1)) compliant is ondersteund het.
hmm..
Compressie draait, zeker bij beelden, toch wel op een iets hoger nivo.
The utility produces a very high quality compressed image. The compression ratio is 6:1 for an image without an alpha channel and 4:1 for a image with an alpha channel.
bron: S3TC Utility (http://www.driverscollection.com/?file_id=971)
- textfile after install


Daarnaast: nVidia heeft een licentie hierop, waardoor elke GPU van nVidia S3TC ondersteunt.

nog een quote:
Files are saved in DX6's DDS (direct draw surface) format.
ik denk dat we over niet al te lange tijd, wel mogen verwachten dat we games zoals Farcry (misschien nog wat ver gezocht op dit moment :) ) kunnen spelen op onze PSP, Gameboy etc etc...

Beeld van de PSP is nu al beter dan dat van Gameboy ooit is geweest. Wat dat betreft heeft Nintendo, de jaren dat ze nummero uno zijn geweest in de "gameboy" markt, niet echt vooruit gegaan met hun technologie... wel jammer...

Maarja daarvoor wordt je weer wakker geschud door je concurrenten ;)
Maar, toch heeft de Gameboy al die tijd met gemak overleeft. In de tijdperk van de normale gameboy, was er ook een handeld van Sega (weet de naam niet meer). Technisch gezien was dat apparaat veel beter. Het had ook nog een kleuren scherm. Maar toch heeft het apparaat niet kunnen winnen van de Gameboy.

Dus je hoeft niet altijd high-end game hand helds te maken wil je van je concurent winnen.
* 786562 RuuddieBoy
Ik dacht dat Smacker en Bink de defacto standaarden waren voor dit soort zaken. Maar mischien loop ik achter.
Nintendo heeft ook S3TC in de GameCube gebruikt.
Benieuwd of dit ding goed gaat opboxen tegen de Nintendo DS, als je naar de specs kijkt ziet het er allemaal wel leuk uit, maarja dat dachten er meer in het verleden. Heeft dit apparaat nou echt ps2 kwaliteit of beter ?
Ik geloof niet dat ie echt bedoelt is als concurrent voor die DS van Nintendo, dat is nogal een ander apparaat eigenlijk.
Wat betreft die specs: ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien, het is maar een klein schermpje en daarmee ook vast een lagere resolutie waarop ie moet werken.

Slimme zet verder van Sony, S3TC is een hele mooie techniek die echt meer detail toelaat met wat mindere specs (mits de software het ondersteunde).
Een hele mooie deal voor S3. Ik was al bang dat ze zouden verdwijnen, terwijl een heleboel technieken (waaronder dus ook S3TC) origineel door S3 zijn ontwikkeld en geadopteerd zijn door ATI en nVidia. :Y)

Het is een goede zaak dat deze technieken gewoon doorontwikkeld worden, daar profiteert iedereen van. 8-)
s3 = via

die verdwijnen niet zomaar hoor...


tevens hebben ze onlangs ook hun "chrome" gpu's op de markt gebracht met (voor een 'comeback') niet zo'n superslechte resultaten...
PSP? Paint Shop Pro?
of PSP? PlayStationPortable?
of PPS? Portable PlayStation :P

Ik had vroeger S3 savage kaartje met S3TC, hierdoor zag unreal tournament er opeens veel gedetailleerder uit. Volgens mij kon er zo 2048x2048 textures worden ingelezen, ipv de gebruikelijk 512x512 of zelf nog 256x256 (bij oude Voodoo kaarten).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True