Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Bron: Reuters

Reuters schrijft dat Sony meer details heeft vrijgegeven over de PSP, de nieuwe gadget waar we in mei voor het eerst iets over hoorden. Sony directeur Ken Kutaragi meldde eerder vandaag dat het apparaat eind 2004 op de markt komt en tien keer zo krachtig is als de originele PlayStation. Hoewel eerder bericht werd dat er een enkele chip in zou komen te zitten, heeft men het nu al over minstens vijf verschillende chips. Deze herfst nog worden ontwikkelaars voorzien van een pc-emulator van de PSP. In de lente krijgen ze voor het eerst de kans om met een vroege versie van de hardware te spelen, en op de E3 in mei zal het prototype gedemonstreerd worden. Analisten verwachten dat het apparaat tussen de 160 en 250 dollar gaat kosten, iets wat gezien de specificaties zeker geen slechte deal zou zijn.

Er worden twee op 0,09 micron gebakken MIPS R4000-cores met een 128 bit brede bus en een bandbreedte van 2,6GB/s ingezet. De een wordt voorzien van 8MB eDRAM en dient als CPU, de andere krijgt 2MB eDRAM en gaat als 'media engine' door het leven. Voor de graphics worden deze chips ondersteund door twee videocores. De eerste lijkt een soort T&L-engine te zijn met ondersteuning voor NURBS, bones, clipping en morphing, terwijl de tweede - voorzien van 2MB eDRAM als framebuffer en een 256 bit brede bus met een capaciteit van 5,3GB/s - zich meer bezig houdt met textures en kleuren. Deze opstelling zou iedere seconde 667 megapixels en 33 miljoen polygonen kunnen verwerken.

Ook qua audio is het apparaat niet kinderachtig; een 166MHz chip zorgt voor 7.1 surround-geluid. De speciaal ontwikkelde UMD-schijfjes die het apparaat gebruikt hebben zoals al bekend was een capaciteit van 1,8GB, en kunnen met 1,3MB/s gelezen worden. Het 4,5" breedbeeld TFT-scherm krijgt een resolutie van 480x272 en een backlight. Verder is bekend gemaakt dat de PSP voorzien zal zijn van WiFi. De vraag is alleen in hoeverre een apparaat met dergelijke specs nog mobiel gehouden kan worden. Het zal in ieder geval een grote uitdaging zijn om het geheel compact en zuinig te houden:

"We will be using some challenging technologies including wireless LAN," SCE President Ken Kutaragi said at a meeting of game software makers and retailers. "The PSP is a product with huge potential, following PlayStation and PlayStation 2. The video game market may change in a big way," he said.

Kutaragi said the PSP, scheduled to debut in the fourth quarter of 2004, would employ "the latest and the most cutting-edge technologies" including two powerful micro-processors and an advanced 3D-effect graphics engine.

Sony mannetje
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Allemaal leuke specs, maar ik kan me niet voorstellen dat dit ding onder de 400 euro zal komen. Hij heeft bijna betere specs dan een gemiddelde pda.
Dit ding heeft niets meer met een game handheld te maken. Bijv 7.1 geluid, een gemiddelde pc ondersteund dat niet eens. En als ik in de bus zit, ga ik niet even een 7.1 setje uitstallen.
Het apparaat kan 667megapixels per sec aan, voor 480x272, een beetje overkill net als 33miljoen poly's
Zou betekenen dat je games kan maken die er vele malen mooier uitzien dan op een gemiddelde pc (omdat de resolutie zo klein is)
Ik krijg sterk het vermoeden dat dit ding ongelooflijk veel energie gaat slurpen en nogal tussen een handheld en een console gaat zitten qua grootte.
Je hebt gedeeltelijk gelijk, zeker wat betreft dat energie slurpen. Maar wat betreft de prijs: over veel van die technologie hoeven ze geen rechten te betalen. De R4000 cores bijvoorbeeld, da's best oude techniek.

Dat is één van de problemen van Microsoft met z'n X-Box. Over alle onderdelen moeten ze de volle prijs betalen (of in ieder geval tegen de volle prijs aan) want al die subleveranciers (Intel, Maxtor) willen ook een stukje winst maken en hebben ook nog eens hun overhead erbij.

Maar goed, er zal inderdaad wel een 24 volts vrachtwagenaccu in komen ofzo :).

Edit:
Eh, als de resolutie zo laag is zien de spellen er juist toch veel *minder* mooi uit dan op een gemiddelde PC? Een gemiddelde PC draait 3D wel op 1024x768, en dat betekent dat je veel meer details ziet. En dus is het (potentieel) altijd mooier (tenzij er geen gebruik wordt gemaakt van hoge resolutie textures).
Eh, als de resolutie zo laag is zien de spellen er juist toch veel *minder* mooi uit.
Omdat het scherm zoveel kleiner is als die van je pc'tje heb een veel lagere res. nodig om een strak beeld te krijgen.
De GPU kracht die je dan overhoud kun je dan steken in het verbeteren van de gerenderde beelden waardoor je (misschien) een mooier plaatje kan renderen dan op de pc van nu.
667 megapixels op 480x272 zou een framerate van 5100 fps zijn. Da's inderdaad een tikkie overkil.

Ik vermoed dat ze het ook gewoon als console willen laten doorgaan. Dat je thuis dus je PSP aansluit op je 7.1 home cinema set en tv (of aan je PC met 7.1 geluid en monitor voor hi-res games) en dan je games speelt. Dan heb je iets meer aan de specs die ze geven.

We moeten ons wel bedenken dat opgegeven specs niet altijd overeen komen met de werkelijkheid en dat grootste plannen soms moeilijker uitvoerbaar blijken te zijn dan gedacht werd.

Conclusie: time will tell.
een TNT1 heeft een fillrate van 180megapixels in multitexturing gevallen
laten we quake 3 pakken, met een resolutie van 1024*768(786432 pixels)

volgens jou berekening haalt die TNT dus een framerate van 229fps halen, haalt ie dat? hah bij lange na niet, mag blij zijn als hij eentiende ervan haalt ;)
Maar ik mag toch aannemen dat je snapt dat de grafische rekenkracht extreem hoog is voor zo'n kleine resolutie. Laat staan dat je daar zoiezo een ingewikkeld spel op zou renderen (zeg bijvoorbeeld UT2003 op dat ding) met een reso van 480x272 !? En dan die textures die gebruikt worden hebben zelf al een hogere resolutie dan het scherm zelf :P
Dan mag je ook wel hopen dat hij FSAA ondersteunt om het er nog redelijk uit te laten zien.
Een spel met zoveel polygonen lijkt me dan ook wat aan de extreme kant want de helft zie je domweg niet vanwege een tekort aan pixels. Waar is die rekenkracht dan voor nodig...
Misschien zit er TV-out op zodat je 3D games in 800x600 op je TV kunt spelen?
In elk geval, mochten ze de kracht toch gebruiken voor alleen die resolutie, dan kunnen we wel een hoog staaltje grafische kunst verwachten met een mooie constante framerate!

ik ben iig zeer benieuwd naar het eindproduct.
Misschien zit er TV-out op zodat je 3D games in 800x600 op je TV kunt spelen?
Daar zat ik eigenlijk ook aan te denken. 3D heeft het voordeel dat je het altijd kunt scalen. Enige nadeel is misschien dat hoe hoger de resolutie, hoe hoger de resolutie van de textures moet zijn (omdat de textures anders blokkerig worden).

Maar als jij je spel maakt voor 480x272, dan ben je gek als je hogere resolutie textures dan nodig gaat toepassen. Dat kost allemaal geheugenruimte. Als je dan daardoor een grotere cartridge moet gebruiken voor je spel betaal je ook veel meer licentiekosten.

Het kan prima, maar het zal wel door Sony moeten worden gepromote, anders doet niemand het.
Je vergeet dat bij Q3 VEEL meer gedaan wordt dan alleen fillen van het beeld. Die berekeningen zorgen ervoor dat de TNT1 die 229 fps niet haalt.

Reken maar dat als je de allersimpelste fill-object neemt en je dumpt die eindeloos op het scherm dat ie wel de 229 fps haalt.

Jij zegt dat ie 229 fps moet halen en dan nog wat zinnigs op het scherm moet toveren, maar dat wordt niet bedoelt met fillrate.

Vergelijk het met de doorvoersnelheid van geheugen. Ik dacht dat de ATI 9800 iets van 20 GB/s (om en nabij, ik ga het niet opzoeken) er doorheen kan duwen, dat haalt ie in de werkelijkheid ook niet.
Je vergeet dat bij Q3 VEEL meer gedaan wordt dan alleen fillen van het beeld. Die berekeningen zorgen ervoor dat de TNT1 die 229 fps niet haalt.
dat weet ik, daarom zeg ik ook dat jouw berekening niet klopt, want ook bij de games voor deze psp moet er veel meer gedaan worden
Reken maar dat als je de allersimpelste fill-object neemt en je dumpt die eindeloos op het scherm dat ie wel de 229 fps haalt.
yup, waarschijnlijk wel maar dat noem ik geen game, ook op de psp niet, dat het een handheld is betekent NIET dat het lelijk moet zijn, zeker niet omdat het mogelijk is met deze specs om mooie games te maken
Jij zegt dat ie 229 fps moet halen en dan nog wat zinnigs op het scherm moet toveren, maar dat wordt niet bedoelt met fillrate.
nee dat zeg JIJ, want jij maakt die berekening voor de psp
Vergelijk het met de doorvoersnelheid van geheugen. Ik dacht dat de ATI 9800 iets van 20 GB/s (om en nabij, ik ga het niet opzoeken) er doorheen kan duwen, dat haalt ie in de werkelijkheid ook niet.
klopt, maar stress de geheugenbus over zn max heen met een goede texturesize en je zal zien dat hij best aardig bij die 20GB/s in de buurt komt hoor, iig veeel meer dan die eentiende die de tnt haalt omdat het geheugen slechts 1 aspect is en die tnt de gehele kaart.

oftewel wat ik bedoel: je moet je niet alleen blindstaren op de fillrate, de fillrate is een onderdeel van de gehele psp, het moet nog maar blijken wat de bottleneck wordt, en dat zal bij veel games anders zijn omdat ze gewoon anders in elkaar steken, net als op de pc
http://babelfish.altavista.com/babelfish/urltrurl?lp=ja_en&url=http:// <a href="http://www.zdnet.co.jp/games/gsnews/0307/29/news08.html" target="_blank">www.zdnet.co.jp/games/gsnews/0307/29/news08.html</a>
vooral de 8mb ecDram klinkt erg goed, met een bandbreedte van 2.6GB/s is dat heel goed te gebruiken.
videogeheugen is 2mb ecDram met een bandbreedte van 5.3GB/s

vraag me alleen af wat de yield worden van een ingewikkelde chip als deze, mede omdat hij op 0.09 micron wordt gebakken en vrijwel niemand daar echt veel ervaring mee heeft behalve intel

maargoed ik moet het eerst allemaal maar zien, maargoed als ze dit allemaal waar kunnen maken(ook de prijs) dan kan de GBA wel gedag zeggen natuurlijk want deze handheld is voor ontwikkelaars vele malen interessanter, immers hiermee kunnen eindelijk echte mooie 3d graphics op een handheld worden gebakken
Eind 2004 zal 90 Nm technologie vrijwel door alle chipbakkers aangeboden worden verwacht ik.
op de volgende E3 zou een speelbare versie aanwezig zijn, en dat vind ik toch aardig vroeg, maargoed dan kunnen ze nog wel ff experimenteren met het bakken en gewoon de paar goeie gebruiken
De yield van het ontwerp heeft niet zozeer met de technologie te maken, als de technologie op orde is kan de yield nog altijd slecht zijn. Andersom niet, maar daarvoor is men bij alle groten hard aan het werk.

En hoezo zou Intel veel ervaring hebben met 90nm technologie?
Ik denk dat 90nm bij alle fabs hoog in het programma staat, maar dat het nergens al echt productierijp is, ook bij Intel niet.

Zoals gezegd, tegen de tijd dat die chips hierin gaan is 90nm al klaar voor massaproductie.

* 786562 RobT
tuurlijk is intel nog niet productieklaar qua 90nm productie, maar feit is gewoon dat intel voorloopt op de meeste chipbakkers en veel experimenteert met nieuwe productiesetups

zeker in de processor markt lopen ze met stip vooraan

ook natuurlijk omdat ze kapitaalkrachtig genoeg zijn om flink te kunnen experimenteren alvorens de productielijn op te zetten, in tegenstelling tot bijv amd die in het begin van de productie altijd nog veel meer experimenteert
maargoed ik moet het eerst allemaal maar zien, maargoed als ze dit allemaal waar kunnen maken(ook de prijs) dan kan de GBA wel gedag zeggen natuurlijk want deze handheld is voor ontwikkelaars vele malen interessanter, immers hiermee kunnen eindelijk echte mooie 3d graphics op een handheld worden gebakken
Alleen is het wel zo dat Nintendo 90% van de handheld markt in handen heeft, en dus daarmee extreem interessant blijft voor producenten. :)

Trouwens wat voor een toepassing zou 7.1 surroundgeluid nou kunnen hebben op een handheld? En technologien als WiFi vreten energie, ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, want om de 3 uur 4 AA-batterijen verwisselen gaat niemand leuk vinden denk ik.
Dan krijg je precies het zelfde als gebeurde met de Gamegear van Sega.
Beeld en geluid waren superieur aan de GB, maar batterijen zuipen als de pest.
www.zdnet.co.jp/games/gsnews/0307/29/news08.html

Hier een lijst met een zooi specs.


Wat erg opvalt zijn sommige dingen als 7.1ch 3D audio. Je vraagt je af wat een handheld daar mee moet.

Verder twee grafische cores, MPEG4 decoder, wireless LAN, IrDA en een hoop andere functies die hier niet alleen een spelstation moeten maken maar een allround entertainment platform.

Mochten deze specs voor rond de 200 euro gehaald worden, dan heeft Nintendo ook hier een hoop marktaandeel in te leveren.
Vergeet niet dat Nintendo hier nog kan zakken met de prijs en vooral kids als klant heeft. Die kopen niet snel een nieuwe als er voor hun eigen handheld nog games gemaakt worden.
Misschien kopen ze niet zo vlug een nieuwe, maar krijgen ze vlugger een nieuwe, hoeveel kids kopen het apparaat zelf?? niet zo veel denk ik, de meeste krijgen dit kado met een of ander festiviteit, of kopen er een eentje van het geld dat ze dan gekregen hebben. Zelfs spelletjes komen groten deels voort uit het ouderlijk budget.
Over het algemeen krijgen de kids wat ze vragen. Dus als om een GBA vragen zullen ze niet gauw een PSP krijgen.
Maar dat terzijde, gezien de specs verwacht ik dat dit apparaat als doelgroep de grote kids (16 tot 50 ofzo) voor ogen heeft.
Vergeet ook niet dat Nintendo op spellen als Zelda, Super Mario en Pokémon het alleenrecht heeft en goede RPG's als Golden Sun op de GameBoy Advance heeft. Ik zou zelf alleen al een NexGen Gameboy kopen omdat Zelda en Golden Sun erop kunnen worden gespeeld. Ik denk dat PSP zich niet echt richt op de RPG's maar meer op 3D shooters en andere genres.
Wat dacht je van Final Fantasy, Breath of Fire, Suikoden en veel meer goede rpg's die voorheen op de psx en ps2 zijn verschenen? Die zouden heel goed ook voor de psp kunnen verschijnen.
idd pewwy, het is echt heel erg belangrijk dat Nintendo en Sony een andere doelgroep hebben. De GBA is meer voor het jonge publiek, al lopen er ook veel ouderen mee bij gebrek aan beter.
Maar volgens mij is ook een belangrijk punt het feit dat de nieuwste GBA(relatief) erg lang meegaat op een accu en ik me afvraag hoelang dat PSP ding het op 1 accu uithoudt met al die chips die er in zitten. time will tell I guess ;)
Op lik-sang.com staat nog wat meer info, plus plaatjes:
link
Daar is ook te zien hoe groot de UMD schijfjes zijn, in verhouding tot een gewone cd :).

En idd, het apparaatje ziet er qua specs prachtig uit. Als Sony z'n zaakjes met deze PSP goed voor elkaar krijgt (wat ik wel verwacht, want de PS1 en PS2 waren/zijn ook een flink succes ;)), dan zal het ding de portable-games markt een niveau hoger tillen.

Meer info/specs en plaatjes op deze japanse page:
link
wat mij nou ideaal zou lijken is als die UMD gelijk ook de CD vervangt. ben die grote dingen zat.
Juist, want ik ben ook vast niet de enige die de huidige Gameboy's vanaf de introductie al 'oldschool' vond.

/sry, dit is alleen maar geblaat, laat ik wat toevoegen :P

Die gameboy spellen, daar is helemaal niets mis mee. Ze hebben zo hun eigen titels die nou eenmaal nergens anders voorkomen. Maar wie is het niet met me eens als ik vind dat de gameboy nog net een soort van 'opgevoerde' 486 computer is. Er is niet echt een geweldige vooruitgang geboekt door Nintendo op 'handheld' gebied. In de 21e eeuw, hebben de gameboys alleen wat meer kleuren gekregen. Inmiddels is het eigenlijk een nieuwe generatie 'Super nintento' in een draagbare uitvoering. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar deze PSP, zo te zien wordt er eindelijk eens gewerkt. Maar dan wel weer SONY, waarom doet Nintendo zoiets niet als ze het al veel eerder hadden kunnen bedenken. Vind het niet erg slim, zo zal je zien dat ze weer achter de fijten aan hobbelen terwijl ze SONY voor hadden kunnen zijn.
Maar wie weet komen ze tegen die tijd ook ineens met een vergelijkbaar product op tafel, wie zal het zeggen :z
Wat ik gek vind is dat ze zeggen dat ie 10 x zo krachtig is als de originele playstation..
maar ik herinner me dat daar een CPU inzat vergelijkbaar met een 486, maar dan volledig geoptimaliseert voor video/beeld

Dus...dan valt dat toch wel mee? de PS is stokoud
10 x zo krachtig klinkt mij dan niet zo indrukwekkend in de oren, zeker in 2004/2005 niet
Ja daar moet je je niet teveel van aantrekken. De ps2 is ook '100 keer krachtiger' dan de ps1.
UMD is gewoon een 8cm dvd net als bij de cube, maar die van zonie zijn nog eens met een hoesje beschermd [(o)]. Dr kan toch best wel wat info op zon schijfje, en het is geen minidisc, want die zijn iets groter dan de 8cm dvds. @_@
en minidisc zijn kleiner dan 8cm dvd's, want die zijn 7,2mm bij 6,5mm
Oei, da's wel extreem klein, nog geen halve vierkante centimeter! :-)
niemand pics???
Het apparaat bestaat nog niet fysiek :)
Waar, wat een specificaties. Als de prijs nou ook nog wat meevalt zou deze wel de x-box van Ms goed kunnen concureren :P
btw,
leuke title bij de figuur -> "Sony mannetje"
Dit gaat over een handheld gamestation, dus je kan die niet gaan vergelijken met de Xbox, Gamecube of de PS2, daarmee kan je nou niet bepaald makkelijk onderweg spelen of wel :)

Om de concurentie met de volgende Xbox (die volgens analisten in 2005 uit zou moeten komen), heeft Sony de Playstation 3, die naar verwachting ook in 2005 uit zou moeten komen. De feature's en specificaties daarvan zijn wel net iets beter als van deze PSP handheld :)

Zo en zo he eft Sony op de handheld markt nog niets van MS te vrezen, die zijn er niet actief op. Nintendo is daar de grootste concurent met de Game Boy Advance SP. Wanneer de opvolger daarvan op de markt komt weet ik niet.
dit is niet echt bedoeld als pocketapparaat he, dit is eerder voor mensen die in de auto of zo willen spelen of dat ding absoluut meewillen op vakantie

De gba is iets dat je in je zak steeks voor als ge weggaat of gewoon ergens laat slingeren voor een verveel moment

Trouwens dit is eigenlijk wat de PSO had moeten zijn maar daar had men zo'n grote batterij voor nodig dat ze die niet(?) hebben uitgebracht...maar we zijn nu enkele jaren verder en de batterijen zijn al iets beter maar toch gaan ze er een grote voor nodig hebben (in de auto wordt dat dus idd gemakkelijk)
Als je op 0,09 micron bakt dan krijg je met gemakt twee MIPS R4000-cores en de andere chips op een SoC zonder dat de chip te groot wordt. Ik weet dat het kan en heb dit ook al in de praktijk gezien. Dus zo groot zal de PSP handheld dan ook wel niet worden.
Ook met in totaal 12MB eDRAM? Hier lees ik namelijk dat 6,25MB SRAM uit wel 330 miljoen transistors bestaat. Dan kom je voor 12MB uit op ruim 630 miljoen transistors, en dat is volgens mij zelfs voor een 0,09 micron chip behoorlijk veel. Maar als ze alles op een relatief lage kloksnelheid laten draaien (166MHz) is het misschien wel mogelijk dat het toch op één die verwerkt wordt.
eDRAM != SRAM

een enkele eDRAM cel bestaat uit een FET en een capaciteitje. Dus voor 12MB heb je ongeveer 100 miljoen transistors nodig.

een enkele SRAM cel bestaat echter uit een complete SR-flip-flop. Dus twee NAND poortjes. Om een nand poort te maken heb je drie FET's nodig een twee weerstanden (die eigenlijk ook FET's zijn). Dus twee keer = tien FET's in totaal. Oftewel tien keer zoveel FET's als bij eDRAM.
apparaatje kost veel te duur en games speel je toch gewoon op grootbeeld? Voor het geld dat je daar aan kwijt bent kun je al een console kopen of een dikkere grafische kaart voor kopen, maar als het nou een pda was, dan was het verhaal uiteraard anders.
-_-
apparaatje kost veel te duur en games speel je toch gewoon op grootbeeld?
ga jij eens even kijken hoe veel gameboys, gameboy colors en gba's + sp heeft verkocht, dat zijn er heel wat hoor...een klein kind heeft liever een gameboy dan een xbox, immers je kan ermee door het huis rennen, tis klein etc

voor draagbare consoles is zeker een grote markt die je echt niet moet onderschatten

ik denk dat als deze psp echt zo goed wordt dat hij in japan _alle_ verkooprecords in het verleden gaat verpulveren, want japanners zijn helemaal gek van dit soort dingen
Het is toch een console of ben ik nou gek. Voor veel mensen is een draagbare veel handiger, omdat ze veel onderweg zijn. En ik vind persoonlijk 200 Euro voor zo'n ding niet echt te duur.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True