Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Bron: 3dtotal, submitter: Scipionyx

Bijna exact een jaar na het verschijnen van versie 5 heeft Discreet op Siggraph 2003 3ds max 6 aangekondigd. In het bijbehorende persbericht is te lezen dat zowel de features als de bruikbaarheid van het 3d-modelling flink zijn bijgeschaafd. Er is goed geluisterd naar de behoeftes van game developers, special effects-mensen en ontwerpers om te bepalen waar de aandachtspunten moesten komen te liggen. De nieuwe versie wordt dan ook bestempeld als een "major release" die extra klantgericht is gebouwd. Over de populariteit van het pakket hadden de makers echter sowieso al erg weinig te klagen. Tachtig procent van de games gebruikt het, veel architecten en ontwerpers kunnen niet meer zonder, en in de bioscoop zijn regelmatig films te zien waarin bepaalde scenes met behulp van 3ds max zijn opgefleurd of mogelijk gemaakt.

De lijst met verbeteringen is indrukwekkend. Het is makkelijker geworden met grote scenes te werken, de modellen kunnen veel makkelijk voorzien worden van vloeiende textures en de integratie met AutoCAD en andere Autodesk-producten is verbeterd. Verder is het in de nieuwe release makkelijker om lastige effecten als rook, sneeuw, druppels en explosies te realiseren, dankzij een update van het particle-systeem. Een andere manier om de gebruiker tijd te besparen zijn de ragdoll- en vehicle dynamics. Deze stellen een animator in staat in korte tijd natuurgetrouwe bewegingen van personen en voertuigen na te bootsen. In de film The Matrix: Reloaded is deze plugin in actie te zien.

Om een 3d-model naar 2d-beeld van hoge kwaliteit om te zetten wordt standaard Mental Ray 3.2 meegeleverd met een licentie voor twee processors, en met behulp van tienduizend nodes op een netwerk kan het renderen versneld worden. De lijst gaat nog veel verder, maar hier laten we het voorlopig bij. Een demoversie van de software zal in oktober worden vrijgegeven, waarschijnlijk zal de complete versie ook rond die tijd beschikbaar zijn. Mensen die nu nog naar versie versie 5 upgraden of het pakket nieuw aanschaffen kunnen voor $390 een upgrade naar versie 6 krijgen. "Toevallig" wordt er vanaf nu ook $390 korting gegeven op de complete versie (van 3495 voor 3105 dollar), waardoor deze upgrade eigenlijk gratis is.

3ds max 6 logo
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Om een 3d-model naar 2d-beeld van hoge kwaliteit om te zetten wordt standaard Mental Ray 3.2 meegeleverd met een licentie voor twee processors, en met behulp van tienduizend nodes op een netwerk kan het renderen versneld worden.
Betekend dit dan dat we met het hele bedrijf uiteindelijk een plaatje kunnen renderen ? Dat dan dus de rekenkracht van de tiepmiepen in het gebouw ook kan worden aangewend (van hun PC dan). Met meer van zulke applicaties, dus bv. Autocad en Photoshop die ook diverse nodes als krachtbron gebruiken zouden de kosten voor computers in een bedrijf flink kunnen worden bespaard.

ff verder denken. Als de volgende versie van Windows dit nu eens zou inbakken. Dan zou het mogelijk zijn om werkstations te plaatsen met een lichte processor die alle zwaardere taken via nodes verrichten via de zware verwerkings-server. Deze heeft dan puur de rekenkracht en niets anders. Zo zou het dan mogelijk zijn de rekenserver te upgraden naar een snelle variant waardoor het hele bedrijfsnetwerk weer up-to-date kan worden. Ik denk dat ik ff de BitBoys bel met mijn ideetje :+
Ugh, dan krijg je zo'n borg-achtig systeem. All function as a single concious...

Hmmm, klinkt niet eens zo gek... Nu nog een manier vinden om zoiets voor games toe te passen, rekenkracht van alle GPU's in m'n terrabitnetwerk aanwenden om met 10000fps UT2003 te kunnen spelen!

Dat soort dingen zou zr mooi zijn. Clustering voor home users.

Overigens: Ik ben een map developer voor HL, in het bijzonder counter-strike. Ik heb ook een map voor ESF die in de alpha was opgenomen gemaakt. In HL kenden we al langer zoiets. HL maps worden gecompiled. Tijdens het compilen is er een proces dat heet Vising; het bepaald welke polygonen vanaf een bepaalde plek wl gerendert moeten worden, en welke niet. Vrij tijdvretend proces. Daarvoor was er een SETI-achtig project ontwikeld, namelijk NETVIS. Een tijdje terug was het via een perl-runtime doorontwikkeld tot een internet compatible applicatie, namelijk: mapster. Alleen zat d'r niemand op. Had me veel tijd gescheeld bij telkens weer compilen om iets uit te testen of het volgens de norm is.
goh... erg nuttig... 10000fps... Zou ik ook heel erg graag willen... Denk dat het over het algemeen voor de "home users" die jij noemt absoluut nutteloos is om zulke clusters te gebruiken... "home users" zitten gemiddeld alleen achter word en internet explorer... imho

-edit- jah, dannog... 200 fps is imo al nutteloos, want volgens mij zijn je ogen niet geschikt om dat waar te nemen... Laat staan die 10000 fps... :P
Kan iemand mij eigenlijk eens vertellen wat voor nut het heeft om uberhaupt meer dan 120 frames/sec te halen ofzo. De meeste monitoren gaan wel zo'n beetje tot 120Hz, en das dus 120 beelden (frames) per seconde. Dus die overige die zie je toch niet. Of zit ik dan fout? :9
Je hebt home users en home users. Home user slaat in deze context waarschijnlijk op de (semi)professionele 3DS thuisgebruiker, want de home user waar jij op doelt heeft waarschijnlijk nog nooit van 3DS gehoord :)
jah, dannog... 200 fps is imo al nutteloos, want volgens mij zijn je ogen niet geschikt om dat waar te nemen... Laat staan die 10000 fps...
Je ogen zijn wl in staat om het verschil waar te nemen tussen 200 frames p/sec, en 1000 frames p/sec.
Je ziet 't goed, alleen als je veel FPS hebt, valt een tijdelijke FPS drop niet op :)
Je neemt beelden waar als "vloeiend" vanaf 16fps, leg mij dan es uit hoe je iets hebt aan die enorme framerates, het klinkt namelijk logisch dat het grootste deel van die informatie gewoon verloren gaat en dat je daardoor dus het verschil tsn 200 en 10000fps niet kan waarnemen...

relevant linkje:
http://www.wikipedia.org/wiki/Persistence_of_vision
als jij je game gaat opdelen voor verschillende videokaarten(wat softwarematig gebeurt, ik ken geen chip die zo slim is om alles te kunnen opdelen) zou dit niet alleen maar veel cpu power kosten om te berekenen, het zou zo enorm veel overhead opleveren dat het gewoon zonde van je geld is, immers je ene videokaart berekent polygon #24321 en de ander doet #24321, al die polys, pixels, textures etc moeten uiteindelijk allemaal van en naar de "doel" pc wat een enorme bandwith produceert(je zou de textures kunnen splitten door ze op elke pc te zetten maar dat kan niet met de rest) dus je idee is echt te onzinnig voor woorden
nee hoor, je betaalt per processor met mental ray, dus dat zou snel in de vele $$$ gaan zitten.

dus ze zullen niet zo snel de bakken van de tiep miepen aanspreken, meer een dedicated render boerderijtje.
Betekend dit dan dat we met het hele bedrijf uiteindelijk een plaatje kunnen renderen ?
alleen als je 'nodes' een deel van de animatie geeft. Dus compu1 frames 1-100, compu2 101-200, etc.

Ik kan me niet voorstellen dat er met meerdere machines aan 1 frame (das jou plaatje) gewerkt kan worden, dat zou een soort Loadbalancing in moeten houden. Dat zie ik met werkstations niet zomaar gebeuren. Daarbij, ik denk niet dat medewerkers zo blij zijn met het feit dat hun compu dan opeens retetraag wordt..... en nog afgezien van het feit dat je je werknemers moet inprenten dat ze hun machine AAN moeten laten, anders ben je je data kwijt...
Ik denk zowieso dat het nogal omslachtig is, je staat op zo'n manier je netwerk nogal te belasten...
Ik kan me niet voorstellen dat er met meerdere machines aan 1 frame (das jou plaatje) gewerkt kan worden
Toch gebeurt het (al jaren) wel degelijk zo in Mental Ray. De master computer doet wat preprocessing en verstuurd vervolgens de data naar alle renderclients. De clients rekenen allemaal verschillende blokjes van n frame uit. De master computer rekent ook mee en doet ondertussen ook weer wat preprocessing voor het volgende frame.

Hl handig als je, zoals wij, regelmatig stils voor drukwerk uit moet rekenen. Maar het veroorzaakt wel behoorlijk wat netwerkverkeer, en werken op een computer die mee staat te rekenen, daar word je niet echt vrolijk van. Het heeft ook bar weinig zin om een P700 met 128Mb mee te laten rekenen. Beter om dedicated machines te gebruiken dus..
Zo'n systeem bestaat.

Ooit van main frames en terminals gehoord?

waarom zien we dat nu ook alweer als verouderd en wilden we daar vanaf?
????????

het mainframe berekend alles voor je, de terminals krijgen slechts scherminformatie door. Da's heeeel wat anders hoor. De discussie hierboven gaat er juist over om de rekenkracht van de vele krachtige "terminals" te bundelen.
zelfde principe als distributed.net of de welbekende }:O 'tjes ???
Ik geloof dat Bryce 5 ditzelfde principe al lang ondersteunt hoor, is niets nieuws aan dus :)
3105 $... da 's peanuts vergeleken met de renderfarm die je er voor nodig hebt ;)
Voor een renderfarm heb je ook nog een "aantal" licenties nodig ;)
Idd, en de mensen die deze programma's echt nodig hebben (reclamebureau's, filmindustrie) zullen zowel het geld als de farm hebben.
Hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt maken he. Zo goed als iedereen die hier op GoT bezig is met 3ds max heeft niet meer tot zijn beschikking van een "normale" computer, in alle mogelijke snelheden.

Een gigantisch dure renderfarm is alleen nuttig als je grote, zeer gedetailleerde scenes maakt. Als je daar professioneel mee bezig bent is dat eigenlijk de enige manier waarop deze software uit kan.

Hmm.. heel gek, maar iets vermoed me dan ook dat er weinig legale versies aanwezig zijn onder de gebruikers op GoT, maar just my 2 cent ;)
wie ziet het verschil tussen echt en computer grafic???????

http://www.alias.com/eng/etc/fakeorfoto/quiz.html

probeer voor de grap eens
Kewl! :) Het verschil tussen echt en computer generated] is erg moeilijk om te zien. Ik had er maar 4 van de 10 goed.....
Wat een werk om iets er zo realistisch uit te laten zien.... Dit is 10 keer beter dan de geraytracede plaatjes die zo'n 5 jaar (?) geleden nog de standaard waren. (Nou heb ik een paar stappen gemist hoor! :) )
Ik blijf het knap vinden.
8 uit 10 goed
Denk dat het over 10 jaar niet meer te zien is
Ziet er wel leuk uit, maar op zo'n thumbnail is het altijd moeilijk zien wat echt of nep is. Bij fullscreen plaatjes is het veel makkelijker.
9 van de 10 goed. Vrij aardig. Maar idd men is inmiddels al zover dat het vrij moeilijk te zien is. Ik vond deze voorbeelden nog vrij makkelijk. Maar binnen afzichtbare tijd is het verschil niet meer zichtbaar. Wat heet, in moderne films gebruikt men al zo vaak computertechnieken, en je kan niet zien of het computer of echt is. Het kan ook echt, maar met de computer is gewoon veel goedkoper. :+
Ik snap ook niet echt hoe je kan zeggen dat /$ 3105 dollar duur / veel is voor 3D Max 6... 5 kostte 4200. Het is misschien veel geld, maar niet duur en al zeker niet ten op zichte van 3D Max 5.
*Edit: hmm... die prijzen verschillen nogal, want als je bij 3dstudio.nl kijkt (officiele Nederlandse Discreet distributeur) kost 3D Max 5 toch echt 4200, en niet de genoemde 3400 nogwat.
*Edit 2: Die upgrade prijzen zijn trouwens ook nonsens aangezien je een gratis upgrade krijgt als je 3D Max 5 nu koopt... Ik geloof zelfs dat je tot een jaar na je aankoop een gratis upgrade krijgt naar de nieuwe versie (als die uitkomt natuurlijk). Dus daar zou je dan nu versie 5 voor krijgen EN ook nog 'gratis' versie 6. Toch een leuke deal.

Nou ja maar weer on-topic:
de veranderingen die ze gaan doorvoeren vind ik niet echt revolutionair.
HDRI support? Lmao, alsof die plugin niet al jaar/jaren te krijgen was bij Splutterfish (makers van Brazil RS), leuk dat het er nu standaard in zit maar niet echt vernieuwend.
Metaballs? Mkay, leuk maar niet meer dan een speeltje IMHO.
Render to Texture zit ook al in 5 dus hoe dat een nieuwe feature is begrijp ik niet.

Mental Ray + Dynamics + Schematic View zijn wel een groot pluspunt, zeer goed dat ze daar aan gewerkt hebben. Ik verheug me er al op!
3ds Max 6 heeft dezelfde prijs als 3ds max 5. In heel Europa is dat 4250E. In de VS is max al sinds jaar en dag goedkoper, maar Discreet beschouwt een Amerikaanse versie niet als legaal als deze in Europa gebruikt wordt. Je kan in de Amerikaanse Discrete shop dan ook geen spullen bestellen voor Europa. (dat even voor Wouter Tinus)

Waarom die prijsverschillen met de VS er zijn is ook voor ons niet altijd duidelijk, maar dat is al zo sinds de tijd van 3dStudio 1.0 voor DOS. Het heeft o.a. te maken met de hogere kosten voor vertalingen, lokale ondersteuning, kleinere markten etc. Als Nederlandse dealers hebben wij daar geen enkele invloed op.

3dstudio.nl is niet de officiele distributeur, maar gewoon een dealer net als wij. Pollux (www.pollux.nl) is de enige distributeur in dit land.

Dat er met de upgrade prijzen nog wel wat te spelen valt als je het slim aanpakt ziet EvolutionDesign goed. De details hebben we in onze Q&A uitgelegd. Daar staat gelijk hoe het nou zit met de renderlicenties voor die verschillende renderers.

Render tot texture zat idd al in max 5. Nieuw is dat je nu je hele renderfarm kan gebruiken om die oplossing te berekenen. Dat maakt een hoop verschil zelfs als je maar een paar stevige pc's hebt. Radiosity oplossingen zijn nu eenmaal notoir traag.
Ja daar zat ik net aan te denken:
dat het duurder is in de EU is natuurlijk volslagen onzin. Okay er is misschien een Duitse versie, maar een Nederlandse is er NIET (het prijsverschil zou dan in de vertaling kunnen zitten, alhoewel dat natuurlijk nooit zo groot zou moeten zijn. Daar ben ik trouwens wel blij om: vertalingen van Engelstalige programma's naar het Nederlands zijn IMHO totaal onbegrijpelijk, bijv. PhotoShop, al die termen zijn niet te vertallen (bijv. Crop), maar ze toen het toch.

*Edit: Aan de prijs in het stuk hierboven heb je dus ook nogal weinig... waarschijnlijk wordt het dus eerder 4100 dan 3100 (orde van grootte), naar ik aanneem.
Ja 4250 dus.

Max3D: Excuses, ik was onwetend en onder de impressie dat zij de enige 'officiele' waren.

Zie ook nog voor screenshots:
http://www.3d-palace.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=630
Dan hoop ik dat die Nederlandse distributeur nog enige toegevoegde waarde biedt, want in de online shop van Discreet zelf betaal je namelijk echt maar 3105 dollar: klik, en dat staat dus gelijk aan 2724 euro.

Ik heb trouwens die link even gevolgd en er staat helemaal niet dat het 4200 euro kost, alleen dat dat de adviesprijs is. De echte prijs moet krijg je "op aanvraag", en die zal dus een stuk lager zijn denk ik zo.
Tering.... 3105 dollar.......

met zo'n prijs kan ik ook $ 390 korting geven.....
klinkt leuk.

ik hoop dat ze wat gedaan hebben aan al die rare kleine dingetjes, spontane crashes dat ineens heel max weg is, rare interface quircks etc.

mental ray is een goeie zet, ze zagen zelf ook in dat de laatste ray-tracer uit max 5 niet mee kan komen met andere paketten, of renderers als brazil of v-ray.
Laat me raden, jij hebt < 512 MB geheugen en een brakke (lees nvidia) kaart. Als je gewoon goeie hardware hebt en je windows niet in de soep ligt had je dat soort problemen niet...

(dit is geen flame op jou persoonlijk of op nvidia kaarten, maar serieus bedoeld, het pakket werkt perfect, als je systeem ook goed is)
of hij heeft net als mij WEL de goede onderdelen alleen de gecrackte versie
(heb meerdere malen mee gemaakt dat een crackversie van max onstabiel loopt, 3.0 4.2 en 5.0 hadden dat bij mij, de overige niet)
hmm, heb geen gecracked geval, en een quadro 2 pro, en mijn windows is zeer netjes.
Er zijn nu al behoorlijk wat bugs uit 5.x gefixt bij het werken aan 6.0 dus het zou een vrij stabiele release moeten gaan worden.

Naast de mental ray renderer heb je nu ook de beschikking over de vrij goede viz radiosity renderer. Voordeel is dat je die in 6.0 op al je beschikbare werkstations kan gebruiken. Dat scheelt massa's tijd tov de oude versie.

Belangrijk nieuws, maar weggemoffeld in de Discreet presentatie is dat VIZ niet verder ontwikkeld wordt door Autodesk. Het produkt verdwijnt en gaat op in 3ds max 6.0.

Er is een hoop meer info. Als je geen zin hebt in een commerciele site moet je niet op onderstaande link kijken, maar voor de hevig geinteresseerden en vooral de huidige VIZ gebruikers hebben we als dealer snel wat info bij elkaar geveegd in een nog rommelige webpagina http://www.studiopc.com/3dsmax6/index.html. Zie vooral de link onderaan naar de Q&A. We zullen die aanvullen met meer info zodra we die beschikbaar hebben. Mochten er in dit topic meer vragen rijzen nemen we die natuurlijk mee.

edit: url gefixed en Nederlandse prijzen toegevoegd aan Q&A.
Ik begin nu aan VIZ 4 en heb een tijdje geprobeerd met 3dsmax(demo versie) maar de veranderingen doorvoeren was bijna niet moglijk, dit is in VIZ wel. Een kozijn detail dat geheel aangepast moet worden kan gerelinked worden zonder dat de materialen opnieuw ingesteld moeten worden. Ik ben blij dat er nu geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen VIZ. Dan heb je nu voor dezelfde prijs een state of art programma met veel meer mogelijkheden.

Ik ben benieuwd of ik dan ook al die functies ga gebruiken voor een film te maken(wordt wel vaak gevraagd) met bewegende onderdelen.
Het bedrag van $3105 euro voor deze nieuwe versie is imho best beschaafd. Er zullen natuurlijk zat mensen zijn die zeggen/denken, wat een geld zeg, maar voor wat je ervoor terug krijgt, is het bij wijze van spreken een symbolisch bedrag ;)

Discreet heeft idd goed geluisterd naar de verschillende gebruikers, aangezien de genoemde verbeteringen zullen zorgen voor een nog betere workflow en mogelijkheid tot meer creativiteit en/of tijdsbesparing.

Ik heb zelf tot nu toe alleen met 3ds max 4 en 5 gewerkt, en dat ging al heel aardig, maar als ik dit zo lees over 6, gaat dit echt een super-release worden van Discreet. Petje af :)
upgrade eigenlijk gratis? hoe komen ze daar dan bij? je krijgt alleen een klein beetje korting!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True