Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: Autodesk

Autodesk, de maker van onder meer AutoCAD, heeft bekendgemaakt Alias over te nemen, een bedrijf dat net als Autodesk gespecialiseerd is in software voor 3d-modelling en CGI en onder andere Dreamworks, Nintendo en BMW als klanten heeft. Alias maakt onder meer de softwarepakketten Maya en MotionBuilder. De overname zou binnen vier maanden afgerond moeten zijn en kost Autodesk 182 miljoen dollar. Het bedrijf wil met de acquisitie zijn activiteiten uitbreiden op het gebied van software voor films, games, architectuur en 3d-visualisatie. Alias' patent-portefeuille zou Autodesk verder in staat stellen om efficiŽnter producten te ontwikkelen. Autodesk neemt per jaar vier tot zes bedrijven over; deze overname is de grootste sinds het bedrijf zes jaar geleden Discreet Logic overnam, waarmee Autodesk het populaire 3d studio max in handen kreeg. Volgens Autodesk zal Alias voor de buitenwereld voort blijven bestaan alsof het een onafhankelijk bedrijf is en zal het ondersteuning blijven leveren voor alle producten.

Alias & Autodesk CEO's
De CEO's van Alias (links) en Autodesk zijn zichtbaar in hun nopjes met de overname
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Gaan ze nu 3D Studio Max en Maya tot 1 product maken? Het zou namelijk wel cool zijn: 1 product wat alles kan!
voorlopig nog niet vermoed ik.
maar wat wel kan is dat je in maya dingen uit 3dmax gaat zien en anders om omdat de patenten daarvoor nu in handen zijn van 1 bedrijf.

met een beetje geluk worden beide producten dus beter op relatief korte termijn.
Zucht... Max en Maya kunnen allebei alles. Het is slecht seen tool. Een echt goede artiest is niet pakket afhankelijk. Het is 90% wat je fijner vindt. Een timmerman kan zowel met een nijptang als met een klauwhamer een spijker uit een plank trekken. Ander gereedschap, andere methode: zelfde resultaat.

Bovendien hebben ze al aangegeven dat ze Maya en Max apart houden. Wat we wel zullen zien is dat ze bepaalde eigenschappen/tools/etc zullen uitwisselen.
Waren beide paketten maar zo goed dat het resultaat niet van elkaar te onderscheiden was. Ik vind beide paketten nog zo eigenzinnig dat je bijna altijd goed kan zien met welk van de twee het resultaat gemaakt is.

Helaas, want het geeft, mijns inziens, aan dat het nog alletwee onvolwassen producten zijn.
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor de Mac-versie van Maya. Dit product schijnt niet slecht te verkopen, maar Autodesk is van oudsher ERG Mac-vijandig. (Sinds een poging om AutoCad op de Mac populair te maken mislukte, meer dan 10 jaar terug.)
Lijkt me sterk dat die in gevaar komt, de Discreet producten die op mac draaiden zijn ook niet in gevaar gekomen toen Discreet door autodesk werd overgenomen. (Combustion, Cleaner, etc.)
Wat Allerbe zegt klopt:
Sinds Discreet onder Autodesk valt zijn er geen Mac producten meer uitgekomen (ja, een beta van Cleaner)...
Mwah, Cleaner op de Mac is lang niet (meer) op hetzelfde niveau als de Windows versie. Het lijkt erop dat de ontwikkeling sinds het door Autodesk is overgenomen wel degelijk op een heel zacht pitje is gezet.
In de FAQ op http://www.autodesk.com/autodeskandalias staat dat Autodesk wat betreft de producten van Alias gewoon doorgaat met het ondersteunen van Linux en OS X.

Moet ook wel anders raken ze een aantal grote klanten kwijt aan Avid (en Softimage XSI) en ik heb zo'n droog vermoeden dat dit niet geheel de bedoeling is van deze overname ;)
serieus, eerst neemt Adobe Macromedia over, nu Autodesk Alias. Dit lijkt me niet ten goede komen aan de concurrentie. De meeste films worden tegenwoordig met Maya gemaakt, 3D studio Max is toch een verouderd, log, achtergebleven programma in mijn ogen. Daarbij, 3D studio hebben ze ook een aantal jaren geleden overgenomen. En het is er niet beter op geworden.

Ook de andere producten van Autodesk zijn qua innovatie niet om over naar huis te schrijven, AutoCAD wordt helaas nog te veel gebruikt, maar is toch wel een erg primitief en oudbollig programma met idem interface die nog stamt uit de tijd dat iedereen DOS draaide. Er zijn veel betere alternatieve op de markt. Het steunt duidelijk op de goede naam uit een grijs computerverleden.

Ik vind het dan ook ongelooflijk dat zo'n vooraanstaand bedrijf als Alias zich laat overnemen door het weinig inventieve, oudbollige Autodesk. Ik hoop dan ook ten zeerste dat de Alias software hier niet onder gaat leiden. Want als er een bedrijf is dat al jaren stilstaat, is dat in mijn ogen Autodesk wel.
De meeste films worden tegenwoordig met Maya gemaakt, 3D studio Max is toch een verouderd, log, achtergebleven programma in mijn ogen
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens 3d studio bied zoveel meer dan maya; zo is bijvoorbeeld de workflow, maxscript, en de compatibility met andere software veel beter.

Het blijft dan wel een 'tool' en welke de gebruiker kiest of de betere resultaten boekt ligt hoofdzakelijk aan de knowhow van degene die ermee werkt. Naar mijn mening is het maya dat log en traag werkt.

Overigens goede ontwikkeling ik ben wel benieuwd welke features van maya in 3dsmax geintregeerd worden voordat maya defenitief in de prullenbak verdwijnt.
De meeste films worden tegenwoordig met Maya gemaakt, 3D studio Max is toch een verouderd, log, achtergebleven programma in mijn ogen

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens 3d studio bied zoveel meer dan maya; zo is bijvoorbeeld de workflow, maxscript, en de compatibility met andere software veel beter
Allebei onzin. Max is niet verouder, log en achtergebleven en 'de meeste films' is meer marketing dan Maya. Het eerste wat ze voor spiderman er uit hebben gesloopt is de cloth-sim van Maya omdat ze die te slecht vonden. begin niet eens over pixar; die hebben zo veel aan maya verbouwd dat ze een compleet eigen versie hebben ondertussen.

Begin ook niet over dat maxscript een voordeel is als je over Maya begint. Maxscript kan bij lange na niet tippen aan MELscript. Als je ooit met MEL en Maya hebt gewerkt dan weet je waarom. Heel Maya = MEL. Met MEL kun je vrijwel alles; dinge versimpelen maar ook compleet nieuwe features bouwen. Maxscript is zeer beperkt in zijn mogelijkheden; het is meer bestaande maxelementen aanroepen.
Alias laat zich niet overnemen... de investeringsmaatschappij Accel-KKR, die Alias|Wavefront toendertijd van SGI heeft gekocht voor 57,5 miljoen dollar, heeft gewoon de boel aan Autodesk verkocht en 124,5 miljoen dollar winst gemaakt met de aankoop die ze een jaar geleden hebben gedaan. :)
Ik vraag me af onder welke steen jij geslapen hebt de afgelopen jaren...

De overstap van de oubollige 2002 versie op de erg innovatieve 2004 reeks gemist?
Ik ben sinds enkele dagen op Autodesk ADT 2006 overgestapt. En ik moet zeggen : daar kan niets aan komen tippen....
Daarnaast gebruik ik Revit en ook daar zit je met een systeem waar de concurrentie niet eens dicht bij komt.
Op CAM niveau (Solidworks, Pro-E, Catia, I-deas,...) loopt Autodesk met Inventor en MDT inderdaad wat achter. Echter als je met Autocad overweg kan ben je vrij snel vertrokken met andere uitbreidingspakketten. Waar dat met andere software niet het geval is.
Zelf zit ik in de bouwkundige sector en ik heb tot nog toe niets dan voordelen gehad aan de combinatie Discreet-Autodesk. Ware het al de max, smoke,... effecten die je kan gebruiken als je een geanimeerd filmpje wil maken om aan investeerders te tonen.
Als professional in de 3D-wereld, durf ik dit allemaal nog wel eventjes relativeren. Autodesk is al enkele jaren bezig met een overname politiek... Revit, Inventor, Discreet. Steeds bleven de AutoCAD-alternatieven bestaan en werden ze verder uitgebouwd (Architectural Desktop, Mechanical...) Ik denk dus niet dat ze snel Maya en Max in elkaar zullen laten overlopen.

Dit is zuiver een politiek van market share. Ze hebben nu alle klanten van Maya...en dat is voor Autodesk het enige dat telt. Terwijl krijgen ze er nog eens vlotjes alle know-how bij. ('t was vroeger trouwens ook al een heen-en-weer geloop tussen Maya en Max...

De mensen die trouwens melden dat AutoCAD een oubollig en star programma vinden, mogen mij dan toch wel eens de alternatieven aanduiden. Microstation, IntelliCAD, VectorWorks, ... ik ken ze allemaal... maar probeer ze maar eens te integreren in een SAP-omgeving . Dan wordt het echt lachen. En over de tekenfunctionaliteit spreek ik mij niet uit. De snelste tekenaars worden nog steeds gebenchmarkt op AutoCAD...

In alle geval..'t zijn boeiende tijden in CAD-land.
Autocad werkt idd het snelst ik teken nu enige tijd met zowel Intellicad (+/- 2 jaar) en Autocad (+/-1 jaar). En Autocad heb je toch iets sneller onder knie en biedt net ietsje meer functies op het gebied van osnap endergelijke.
Qua commando's komen ze beide behoorlijk veel met elkaar overeen. Alleen vind ik Autocad wel iets stabieler en flexibeler dan Intellicad.
Stabieler als in Intellicad loopt iets sneller vast bij echt grote tekeningen (+4.5mb in dwg :+ ). (Zal ook veel mee te maken hebben dat Intellicad maar 512mb tot zijn beschikking heeft en Autocad 1024mb.)
Flexibeler als in betere crossover ondersteuning tussen verschillende pakketten. (Ik krijg regelmatig externe tekeningen aangeleverd die met zeer veel verschillende pakketten zijn gemaakt.)
AutoCAD & stabiel? :? Toch gek dat ik daar geheel andere ervaringen mee heb...
Ik werk al jaren met dit pakket, op verschillende PC's en bij verschillende bedrijven. Als ik ergens niet over te spreken ben is het de stabiliteit van dit software product.
Op het moment werken we hier met AutoCAD 2005, maar dagelijks loopt het programma bij iemand vast. |:(
Ze willen hier overstappen naar Inventor, ik houd mijn hart vast...
Inventor is niet gebouwd op de core van AutoCAD...dus je moet je hart niet echt vasthouden...
1x per dag ergens bij iemand vastlopen is niet veel als je de hele dag met zware grafische pakketten werkt hoor... In de meeste bedrijven gebeurt dat al met windows of office. Sinds de dramatische overgang naar windows (absoluut dieptepunt Acad13) is het pakket steeds stabieler geworden tot een nu acceptabel niveau.
Blijkbaar is het goedkoper om een bedrijf (met de bijbehorende winst en omzet) over te kopen dan een licentie te nemen op de patenten die je nodig heb.
Zeker als je dan ook de toekomstige winsten tot de jouwe mag rekenen. Zal dus niet voor die "paar"licentie's zijn.
Er staat overal dat de programma's max en maya gescheiden zullen blijven, maar i kvraag me toch af hoe lang dat dit zal duren, misschien 2 versies. Maar daarna zal er wel een fusie van de 2 programmas onstaan lijkt mij.

2 3d modelling/ animatie programmas in huis hebben, en van elkaar de nieuwe features zien, en overnemen, lijkt me dan steeds vreemder worden. Want waarom zouden ze dan nog voor elkaar onder moeten doen, als ze onder het zelfde dak gemaakt worden.

Het zal me benieuwen, het lijkt me heel goed als de 2 programmas tot 1 worden gemaakt. Nu zijn er toch al genoeg 3d pakketten, dat mag wel wat minder en efficienter, en dat zou zo kunnen.

nu hebben we xsi, maya,max, lightwave ,cinema 4d, modo, houdini etc
En het gratis blender niet te vergeten :)

http://www.blender.org/cms/Home.2.0.html
Gewoon uberhaupt AutoCAD :9 . OK, ik ben het eens met de meningen van mensen die het geleerd hebben in een ander pakket. Maar ik heb pakketten gebruikt die gebaseerd waren op AutoCAD (StabiCAD o.a.) en ik heb zelf 3 jaar bij een ingenieursbureau gewerkt.

Bij dit ingenieursbureau gebruikten wij een zelf gemodde versie van AutoCAD (LISP-routines etc.) en bij ditzelfde bureau heb ik StabiCAD mogen uitproberen. Er werkt toch gewoon niets fijners dan AutoCAD. Ik teken nog steeds sneller in AutoCAD dan mensen in bijv. VectorWorks en mijn tekenen is al een aantal jaren aan het roesten.
Even ter verduidelijking Stabicad is speciaal ontwikkeld door stabiplan voor de technische installatie bedrijven.
Stabicad is een Ad on voor Autocad zonder autocad kun je 90% van de functies in stabicad niet gebruiken.

Werk er zelf mee en heb hem zelf geinstalleerd en in gesteld. en heb hem voor thuis gebruik.
Interessante ontwikkeling. Hopelijk gaat dit zorgen voor een veel optimalere integratie van autocad en maya. (reference) Momenteel werkt het nog niet zoals het zou moeten werken. Ik denk hierbij aan het inladen van plattegronden/acad tekeningen in maya waar je vervolgens een 3d model van maakt. Wanneer je dan iets veranderd in acad, moet dit ook veranderen in maya. Dit werkt op het moment nog niet echt lekker, maar als ze nu eens echt samen gaan samenwerken/integreren :P
NEeeeeeeee, dag Linux en Mac. Alles word .Net (.NOT)

Hier word ik niet blij van :(
Inderdaad niet nee...autodesk heeft zich helaas in de afgelopen jaren nogal windows minded getoond. Terwijl juist de Alias pakketten wel *nix vriendelijk waren.
Hopelijk komen er dus nog wel nieuwe versies voor de *nixen (incl mac)...
Beetje kort door de bocht hoor.

Autodesk heeft werkende Linux versies van Autocad klaar. Een bedrijf als Autodesk kiest uit financieel oogpunt echter om geen Linux versies met daarbijhorende support te releasen. De vraag is klein en van de vraag die er naar is is 90% academisch gerelateerd. Wat wil zeggen dat support bieden voor de *nix variant wel erg duur zou zijn.
De reden dat er geen MAC versie is is dat Mac een totaal ander platform is en veel meer aanpassingen van code vraagt dan een x86 *nix versie.
Daarbij is er van een aantal Discreet producten al wel een *nix versie op de markt. Met als reden dat er vanuit de filmwereld (meer bepaald afdelingen die zich bezig houden met special effects) wel een voldoende grote vraag naar *nix software is.
Dus voor je hier staat te roepen stel ik voor dat je bij CAD professionals (en niet bij studenten die met AutoCAD werken) gaat lobyen voor Linux gebruik. Overtuig 20% professionals die met legale (en commerciele) licenties AutoCAD gebruiken om Linux te gebruiken en Autodesk achter een Linux release te vragen en je ze releasen die gelijk.
Helaas ga je die 20% echt niet vinden in de komende jaren.
die linker gast lijkt op martijn krabee :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True