Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Submitter: Scipionyx

Autodesk neemt Softimage, een fabrikant van 3d-animatiesoftware, over van concurrent Avid Technology. Daarmee komt onder andere het pakket Softimage XSI in handen van de Autocad-ontwikkelaar.

SincityAvid, bekend als fabrikant van nle-software, krijgt 35 miljoen dollar voor het bedrijfsonderdeel. De animatiesoftware van het 22 jaar oude Softimage wordt onder andere gebruikt in de game-industrie en de reclamewereld en bij mediabedrijven. Onder andere Metal Gear Solid 4 van Konami kwam mede tot stand met de XSI-gereedschapskist. Ook heeft Softimage zijn stempel gedrukt op de ontwikkeling van special effects in de moderne film. Zo werd de 3d-software gebruikt voor titels als Jurassic Park, Titanic, Sin City en 300.

Autodesk laat weten dat het de productaanbod van Softimage voorlopig ongewijzigd blijft. Ook zal het bedrijf bepaalde onderdelen van de Softimage-software integreren in zijn eigen pakketten, maar details daarover wil Autodesk nog niet prijsgeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Autodesk is wel lekker bezig. 3 van de meest toonaangevende 3D paketten nu bij hun.. Maya, Max en Softimage...

Of dat goed is voor de eindgebruiker...

Wat heb je verder nog? Cinema 4D, Lightwave..

[Reactie gewijzigd door maratropa op 24 oktober 2008 15:41]

blender ? Opensource en groeiende?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 24 oktober 2008 15:44]

Bwah lijkt me niet, heeft potentie maar ik vraag me af hoe vaak Blender in productie gebruikt wordt. Denk op dit moment practisch nevah evah.
Zolang iedereen naar elkaar kijkt en zegt "Blender wordt niet in productie gebruikt, dan doe ik het ook niet" dan komt het nooit idd, maar het is zo langzamerhand wel volwassen genoeg.
Na project Durian zeker.
Het wordt veel vaker commercieel gebruikt dan je denkt hoor :)

Kijk bijvoorbeeld eens op deze site voor een Australische studio die steeds verder op Blender aan het overstappen is en er zelfs een hele animatieserie mee uit de grond wil gaan stampen.

En zo zijn er nog wel meer te vinden.
Ik ben ook bang dat dit de ontwikkeling van die paketten nogal in de weg staat, de laatste paar jaar stellen de 3ds max updates niet zo heel veel meer voor (het zijn in mijn ogen meer service packs dan updates), terwijl Softimage zojuist met ICE aankwam, wat ook weer mijn interesse in dit pakket gewekt heeft. Ik hoop dat ze gewoon het ontwikkelteam van Softimage aanhouden.
Het zal je verbazen hoeveel er toegevoegd is aan 3ds max in de laatste jaren. Bij photoshop updates lijkt het ook niet of er veel veranderd is tot je de nieuwe features vindt. Zo heeft max beschikkign gekregen over een heleboel super handige UVW-mapping tools zoals peltmapping en dergelijke, het realtime weergeven van DX materialen, realtime schaduwen in de viewports, hair&fur, cloth simulation en zo kan ik er nog een boel meer noemen. De meesten hiervan hebben mijn leven een stuk makkelijker gemaakt!
En als alles nou ook nog eens zou werken zonder te crashen.. :/
Ik ben zelf geen programmeur maar heb het idee dat alles een beetje bij elkaar gekwakt is. Er worden ook om de haverklap nieuwe updates/versies uitgebracht waardoor je uiteindelijk altijd met compatibiliteitsproblemen zit. In plaats van 1 grote update uit te brengen worden er telkens "nieuwe programma's" uitgebracht terwijl er niet bizar veel verandert. Ze passen de interface aan door bijvoorbeeld wat menu's op een andere plek te zetten... 8)7 Uiteindelijk zie je door de bomen het bos niet meer!

Voor mij tijd om over te stappen naar bijvoorbeeld Cinema 4d, dat is betaalbaar en tenminste een echt all-in-one pakket.
houdini van http://www.sidefx.com/ , maar word meestal samen met andere software gebruikt, houdini is meestal ook de trendsetter

[Reactie gewijzigd door CaineTanathos op 24 oktober 2008 15:55]

Ze moeten inderdaad eens ophouden. Ieder pakket dat onder hun hoed komt krijgt een vrolijk Autodesk wurgcontract met stervens dure updates.
wie heeft Softimage nu niet gekocht :P. Dat bedrijf wisselt elke paar jaar van eigenaar
Autodesk heeft nu dus Autocad, 3DSMAX, Maya en Softimage.
Ze zijn hard op weg naar een monopoly op 3D design/animation markt.
Als ze nu Solid Works ook kopen is het feest compleet.
Solidworks is een solid cad modeler das wel even wat anders dan die anderen die je noemt...
Dan kan je beter Inventor noemen, de directe concurrent van SolidWorks (en Solid Edge = kleine broer van Unigraphics). Maar goed, ik zie Autodesk SolidWorks niet 123 overnemen. Daar zit Dassault Systems (CATIA) achter, ook geen kleine in de 3D CAD wereld.
Precies. En SolidWorks is ook het meest gebruikte 3D CAD tool.
Je hebt ook nog BricsCad, Rhinoceros en Sketchup. Maar die kunnen nu nauwelijks opboxen tegen Autodesk.
Ze hebben Autodesk Inventor al, een van de markt leiders naast Solid Edge/Solid Works.

http://www.autodesk.nl/ad...siteID=431528&id=10556238
Je vergeet mudbox, wat natuurlijk ook een 3D modeling/sculpting programma is.
Dat ze Lightwave nog nooit gekocht hebben is raar. Newtek kan best wat geld gebruiken.
Het is een superpakket en vooruitstrevend op veel vlakken, vooral de prijs. Maar het mist ook wel een hoop dingen, of dingen die echt te omslachtig zijn. Een 'once you click its not undo-able' manier van werken is niet leuk imo!

Maar autodesk is te hard bezig imo. Op dit moment houden ze maya en max goed uit elkaar maar het gaat anders uitdraaien denk ik. 1 super programma maken is natuurlijk ook heel goed maar dat is weer minder marktaandeel voor hun. Nu hebben ze 50% in handen. Can you say monopolie als ze ooit newtek en maxon overkopen.

Trouwens softimage was initieel van Microsoft overgekocht door Avid. Avid heeft het een 6tal jaren gehad ofzo?

[Reactie gewijzigd door multipasser op 24 oktober 2008 15:48]

Ik vond Revit wel een super programma om mee te werken. (architectuur / bouwtechniek)
Accurender was daarentegen weer niet zo lekker om mee te renderen. Misschien word dat nu beter

Autocad begint leuke renderopties (vanaf 2008) te krijgen misschien wordt dat hiermee nog beter.

Afwachten dus....
ben benieuwd wat dit voor
nvidia en ati in de toekomst betekent....
naar mijn mening is autodesk altijd pro - ati geweest.

tegenwoordig draaien de ati kaartjes ook beter op maya,terwijl dit toch echt een nvidia renderpakket was.
Dit is echt een zwarte dag...

Veel mensen waren juist op SoftImage|XSI overgestapt omdat ze Autodesk helemaal beu waren vanwege oa. de onzinupdates met flink verhoogde prijzen, en dan krijg je dit. Dan voel je je als SI-gebruiker (zelfs als ex-gebruiker) best wel genaaid!

Overigens is de verkoop blijkbaar nog niet helemaal voor 100% door, het moet eerst nog worden goedgekeurd door allerlei instanties (zie de press-release en de berichten op de Area-blog van Autodesk).

Het is te hopen dat de jongens van Luxology er niet eenzelfde puinhoop van maken als indertijd met Lightwave, dat de heren van Cinema4D in Duitsland niet al te grote dollartekens in de ogen krijgen, en dat Houdini in de magische zwarte hoed van de huidige eigenaren blijft, want anders blijft er erg weinig concurrentie over in de markt voor de grote "alles-in-1" 3d programma's.
Tijd voor Blender naar mijn idee. Weg met die grote monopolisten die er naar mijn idee niet in slagen om een stabiel systeem te typen voor 4500 euro (3dsmax).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True