Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: Discreet

Discreet schrijft dat de vijfde versie van de populaire 3D-designsoftware 3D Studio Max deze zomer gereleast wordt. In deze versie wordt DirectX 9.0 ondersteund, evenals bijna alle oude 3ds max 4.x scripts. Twee van de belangrijkste nieuwe features die worden genoemd zijn het maken van realtime beelden (mede dankzij DirectX 9.0) en nieuwe animatiehulpmiddelen, waarmee dingen als gezichtsuitdrukkingen nog beter getuned kunnen worden. De overige nieuwe features hebben onder andere betrekking op animation enhancements (character node, bone tools) en texturing enhancements (UV tools, PSD support):

3ds Max 5 AutoExpression - Think beyond the Keyframe, focus on Expression - thanks to some new highly tuned animation tools. Track View has evolved into an intuitive Curve and Dope Sheet Editor with easily controlled rotations, Draw Curves, and Soft Key Selections for careful animation management. Enhanced function curves combine with a new Set Key system (in addition to our classic Auto Key mode) to streamline pose-to-pose animation techniques. These general animation advances combine with character specific items like Spline IK for one-step manipulation over complex items like spines and tails, Skin Weight Tables for optimum control, and Merge Animation re-purpose animation between scenes and characters.

Met dank aan TweakerNerdsRotOp voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

In het nieuwsbericht hierboven missen nog een paar belangrijke vernieuwingen.

Max 5 krijgt de beschikking over een ingebouwde radiosity renderer (de Lightscape engine: traag, maar exact) én over een onnauwkeuriger, maar veel snellere 'GI' renderer (voor mooie plaatjes zonder 100 extra lampjes). Daarnaast zit er een cartoon shader in voor de 'tekenfilm look' of het technisch illustratiewerk. Kortom een hoop vernieuwing op rendergebied.

Verder wordt de plugin Reactor voor correct fysieke reacties (botsen, buigen, stuiteren, etc) nu geintegreerd meegeleverd, terwijl je die vroeger apart moest kopen. Tot slot zijn de meshtools verbeterd (a la Mirai voor wie dat pakket kent).
meshtools zitten niet standaard in Max,
er zit in v5 nu wel vergelijkbare functionaliteit.

nu nog wat stabieler aub..
radiosity

hmm ik kijk naar cinema 4d 7

die is al tijdje uit
heeft dit al
niet nieuw dus

maar dat expresionism

eens kijken wat dat is lijkt leuk misschien iets gewoons
het is dus niet de lightscape engine, maar een compleet nieuwe die veel sneller is.

Het is een verbeterde versie van die in VIZ 4 zit.
In VIZ 4 is de radiosity als beswel snel, tenzij je gaat regatheren, dat blijft redelijk lang duren.
Ziet er mooi uit, ik ben alleen bang dat hier wederom een fors prijsje aan gaat hangen |:(
Ennuh, als 'ie full DX9 compatible wordt, hoe willen ze 'm dan deze zomer uitbrengen?! Dan is DX9 er toch nog geeneens?! :?
Net even gekeken op de site van Discreet en hij gaat $3,495.00 kosten.

Bonus: Purchase 3ds max 4 today, and receive 3ds max 5 at no additional charge. An upgrade from 3ds max 4 to 3ds max 5 will be automatically shipped to you once 3ds max 5 starts shipping at no additional charge.

Dus gewoon hetzelfde als 4...dit is een nette actie om het product wat meer verkoopstimulans te geven.
Wel even opletten... het is $3,495 in Noord Amerika.

Maar dit is Europa, dus hier mag je er €4,250 voor neertellen. Dus ongeveer 20.5% duurder op de huidige wisselkoers ( $1 = €1.00918 )

Overigens is het de moeite waard om, als je student bent, de studenten versie te proberen te bemachtigen.
http://www.studica.com/Discreet/
Stukken goedkoper.
ik denk dat de meeste studenten geen $700 over hebben voor een softwarepakket waar op andere manieren ook wel aan te komen is. Het is wel een stuk goedkoper maar om nou te zeggen een koopje... nee
Hebben wij weer geluk dat de euro dicht langs de dollar komt :D.
Ach, een forst prijskaartje is natuurlijk niet gek voor zo'n professioneel programma. Photoshop geven ze tenslotte ook niet weg.

Wat DX9 betreft, hij zal nog niet helemaal uitontwikkeld zijn maar er zullen vast al specificaties bestaan voor softwareontwikkelaars.
[inkopper mode]Denk je dat dat prijskaartje wat uitmaakt als de mensen die achter dat programma werken nog veel duurder zijn?[/inkopper mode]

Als je dan nog eens gat kijken wat het prijskaartje van de vorige versie is (3dsmax 3 $3500 - character studio $1500) dan vind ik dat nog wel meevallen, de nieuwe versie zal dan echt niet veel meer dan $5000 kosten, dat is gewoon net zo duur als een werkstation, en daar zeurt toch ook niemand over de aanschafprijs?
kom dan maar eens bij ons werken :P daar zeveren ze al over een kop koffie (bij wijze van spreke dan) ;)
Maar verders wel gezellig hoor ;)
Het lijkt idd fors maar als je even terug gaat naar 3 a 4 jaar terug, toen koste 3dstudio max 2.5 al 7500 gulden, maar toen zat er veel minder functionaliteit in, voor veel zaken moest je toen losse plugins aanschaffen om dat gene te bereiken wat je wilde.

Ik heb ook nog met de dos versie gewerkt, toch grappig om te zien dat na zoveel jaar het product zoveel verandert is :)
ja, eindelijk af van die Video kaart instellingen die onder DOS zo fantastisch werkten (not).

Toch moe'k zeggen dat ik toch de meest maffe dingen gemaakt heb in dat DOS gebeuren, was hoop creatief met kurk, maar werkte super.
Grootste vooruitgangen tov die versies is niet eens de windows versie, maar vooral die object eigenschappen, je kunt altijd vrij makkelijk weer terug naar oorspronkelijke object. Daarnaast uiteraard het in wireframe zien van effecten zoals explode ed., da was onder DOS altijd eerst renderen dan pas zien.
Ik vind trouwens die KeyFramer in Windows alleen maar lastig vergeleken met die in DOS. Laatst toch maar ff m'n oude filmpies opnieuw gerenderd, zo... dat gaat een stuk rapper zeg op een AMD700 tov 486!! Super! Is dat de poen d'r niet voor over heb, maar anders leek me dat Max5 wel wat.
Specificaties van DirectX 9 liggen al meer dan een jaar vast en de eerste beta's ervan zijn al vrijgegeven onder beta testers.
Zo te horen veel features om met Maya te concureren maar 1 ding vraag ik me toch af.

waar slaat PSD support op?
wat moet een 3d-programma met psd's kunnen?
bedoelen ze dit voor textures of om vormen te van extruden?

ik mis hier wat info die ik zo ook niet op de site zag
Max concureert al goed met maya hoor,

"het maakt niet uit of je max of maya gebruikt
maar het gaat om het persoon dat er achter zit"
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar mijn pakket voor 3D animatie, Lightwave, heeft een optie om de verschillende renderlagen op te slaan elk op een laag in een PSD bestand.

Dus je hebt bijvoorbeeld kleur op 1 laag, daaronder Diffuse, dan Specularity, Luminosity, schaduwen, etc etc.

Dit maakt het verder bewerken van de renders in bijvoorbeeld Photoshop veel makkelijker. Waar je dan nog even de schaduwen kan bijwerken qua kleur of iets blurren, of bijvoorbeeld de specularity aanpassen voor meer "bloom" effect.

Het gebeurd ook bij mij zelden (ik ben 2D/3D animator van beroep) dat ik een render recht uit mijn 3D pakket als "klaar' beschouw. Vrijwel altijd gaat ie daarna via een paint pakket, of after effects in de molen om het beeld verder te bewerken, of te verfraaien.
Ik gok op de layer-functionaliteit van de PSD's

Dat zal dan waarschijnlijk als textures zijn ja
Gepost door Cv zaterdag 29 juni 2002 - 13:18

3DStudio professioneel????

Maya 4: $1.999
MWHUHAHAHA daar kun je heel wat meer mee, is lang niet zo amateuristisch (in verhouding met de echte software).

Vraag me sterk af wie er dan nu nog 3D Studio Max koopt.
De bovengenoemde prijs van Maya klopt niet! Bij Maya bestaan er verschillende versies. Als ik goed heb: (helemaal onderaan erg duurste Maya)
1. Maya Personal Learning Edition
2. Maya Complete
3. Maya Unlimited (misschien wel meer dan 5.000 dollar! :( )
$6,999 :+

Lastig dat een subthread ook meteen buiten beeld raakt als de hoofdthread wordt weggemod :(
Hoe kun je een product as 3Dstudio nu in hemelsnaam amateuristisch noemen? Die hebben er nog duidelijk nooit projecten mee gemaakt.
Anders misschien dan Maya, Bryce en al die andere, maar amateuristischer, kom op zeg...
Ik zelf gebruik Max al vanaf versie 2. Meestal zijn de veranderingen niet zo duidelijk zichtbaar. Heel vaak komen er kleine nieuwe mogelijkheden bij(zoals nu PSD support).

DX9 support is misschien handig voor als de (Video) kaart geen OpenGL ondersteund. Voor zover ik weet word er meestal gewoon gerenderd in OpenGL.
Die roestbak in een vervallen garage is verdomd realistisch gerenderd. Met die ouwe knakker krijg je bijna medelijden, omdat de gezichtsuitdrukking door die lichtreflectie in de ogen net dat beetje extra heeft.

Zal met de skeletal-animation niet veel werk meer zijn om van de oude roestbak naar de oude knakker te 'pannen' om hem een traan uit zijn oog te zien wrijven.

Dan zullen filmpjes als "Gone bad" er sterk op vooruit gaan. Helaas niet meer te vinden online. Behalve op KazaaLite misschien.
Het is allemaal wel heel leuk dat er nu weer een 5e versie van 3D Studio Max op de markt komt, alleen ik zou mezelf eerst eens afvragen of het programma zelf met de daarbij geldende mogelijkheden wel afweegt tegen de abnormaal hoge prijs. In dit soort gevallen zou ik zeker op zoek gaan naar een goede concurrent, die er zeker op deze markt zijn! Vaak nog gratis ook!
mja ohohoh wat duur he? NOT
(houdini is $17.000 dollar)(XSI is $7000 dollar)
max is nog steeds het pakket met de beste prijs prestatie verhoudingen.

alias|wavefront heeft een R&D afdeling moeten sluiten omdat ze het niet meer konden betalen(doordat ze de prijs van Maya hebben laten kelderen) dus maya is nu goedkoper, maar er is nagenoeg geen geld meer voor R&D, Discreet heeft altijd gezegt niet aan de prijzenslag mee te zullen doen, omdat ze het niet nodig hebben. buiten dat heeft Maya nog steeds geen ingebouwde GI renderer en is het een moeilijker pakket om te leren.

Dus voor het zelfde bedrag als je voor max 4 betaalde krijg je Reactor bij max 5 ingebouwt, en de Lightscape GI render-engine. het is een uitgebreider pakket geworden voor dezelfde prijs.
hier is een link met video-demos van MAX5:
www.discreet.com/emea/webstream/
en voor bedrijven is 4200 euro niet veel geld als je bedenkt dat met 1 groote klus het pakket al is terug verdient. (max huren kost bij een bedrijf tussen de 150 en 200 euro per uur)

en ja dan is zo'n investering al snel terug verdient!

P.S. "keletal animation" zit al sinds Max 2 in MAX
hier is een OpenGL preview van wat ik nu aan het maken ben(MAX 4.26) http://www.rain3danimator.com/video/Randel_walk7.avi
Da's dus $1,999 voor Maya Complete.
En niet voor Maya Unlimited - $6,999.

Wil je subdivision surfaces (toch zolangzamerhand de meest populaire manier om de modelen), dan ben je met Maya Complete er dus niet.

De renderer van Maya is ook brak. Je zult al snel Mental Ray of PRman kopen om maar de basis behoeften te hebben.
Tel dat er fijn bij op.

Het is dat Maya 4.5 ( http://www.users.bigpond.net.au/animate/maya45.jpg
) er nog bijhoorlijk uitziet, anders was er nog grote kans dat ze met SGI's financiële gekwakkel meeliepen.

Wat betreft max niet professionieel zijnde - bezoek toch Kierson Helsdon's "max in film" pagina ( http://dspace.dial.pipex.com/kieron/maxinfilm/index.htm ) maar 's, of kijk naar de zoveelste game die gemaakt is - grote kans dat 3ds max eraan te pas kwam.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True