Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Bron: Engadget, submitter: iyanic

Het is tegenwoordig slechts een kwestie van tijd eer een beschermd bestandsformaat gekraakt wordt. Ook de PSP heeft er aan moeten geloven, zo lezen we bij Engadget. Hackers van Paradox zijn er namelijk in geslaagd de inhoud van de Universal Media Disc (UMD) van de Playstation Portable te ontcijferen. Van drie spellen, te weten Wipeout: Pure, Ridge Races en Vampire Chronicles: The Chaos Tower, zijn de bestanden als ISO-bestand gepubliceerd. Hoewel het nog niet mogelijk is om de gekraakte spellen ook daadwerkelijk te spelen, zal dit waarschijnlijk niet lang meer duren. De PSP heeft immers een MemoryStick-slot en de data op de UMD staat in het standaard ISO9669-formaat opgeslagen.

Sony PSP (niet meer huge ;))
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Was te verwachten natuurlijk...

En er zal wel soort van compressie van komen hoor. Of zonder intro filmpjes... passen gaat het.

Als dit bekend gaat worden bij het grote publiek heb je kans dat de PSP helemaal als een trein gaat verkopen...
Ik vind dat een beetje vreemd soort redenatie: een spelconsole kopen vanwege het feit dat je er "gratis" warezversies van games op kan spelen. Het lijkt me dat je in de eerste plaats een PSP koopt omdat je gewoon games wilt spelen.

Vervolgens krijg je dan de keuze tussen kopen (makkelijk, maar duur) en warez (moelijker door downloaden, van PC -> PSP overzetten, etc., maar wel bijna gratis). Wat die keuze wordt hangt af van een heleboel factoren zoals iemands technische kennis, beschikbaar budget, morele instelling, etc.

Is er geen illegale optie, dan zal degene met weinig geld gewoon wat minder vaak een game kopen. Is die er wel, dan worden er minder games verkocht, maar ik zie nog geen hordes extra klanten een PSP kopen omdat ze dan "gratus kenne geemuh".

IMO is het argument dat Sony meer PSP gaat verkopen vanwege de warez gewoon onzin en een slap smoesje om het gebruik van warez goed te praten. Daarnaast is het een enorme overschatting van het effect (hacker kraakt XYZ -> Wooooww, nu worden we allemaal miljonair! *NOT*). Game console-gebruikers zijn over het algemeen gemaksconsumenten: cardridge erin en spelen maar. Die gaan niet moeilijk doen met downloaden en warez.

Sony gaat pas echt schade lijden wanneer er nagemaakte UMD's op de markt komen. Zeker wanneer de doorsnee consument het verschil niet ziet (op de prijs na), maar zover is het nog niet.
@Quakie + the Lord = Helemaal mee eens
@Atomsk = Volgens mij snap jij het ook niet helemaal

Vroeger had je marktleider Nintendo wat bedrijven als Sega, Atari, etc helemaal wegspeelde op de console en handheld markt. Vervolgens kwam Sony met de PS1 en iedereen dacht dat Sony nooit groot kon worden. Echter sony maakte gebruik van het makkelijke CD-ROM systeem voor hun games ipv de lompe vierkante bijna-niet te kopieren cardridges van nintendo. De PS1 groeide uit tot de beste verkopende console van die generatie.

Vervolgens kwam Microsoft met hun Xbox, Sony met de PS2 en Nintendo met hun Gamecube. Iedereen had verwacht dat Microsoft nooit iets kon waarmaken. Maar de Xbox was enorm makkelijk om te bouwen (een paar draadjes en een modchip en voila) en had een harddisk waar je dan zelfs spellen vanaf kon spelen terwijl de PS2 lastig om te bouwen was en de Gamecube niet (voor zover ik weet dan maar ik zit niet in de GC-scene :P ). En kijk nu eens wie Nummer 1 + 2 zijn in de wereld ?
De Gamecube is sinds enkele maanden om te bouwen dmv het inbouwen van een modchip. Ik ben van mening dat ze het idd beter makkelijker hadden kunnen maken, dan was de gamecube veel vaker verkocht. Ik ken diverse mensen die sinds het bestaan van de modchip pas een gamecube kochten.
Nee, dit blijft gewoon een kwestie van een relatief kleine groep die hun belang overschatten en elkaar net zo lang napraten tot het "de waarheid" wordt.
Het is net zulke onzin als beweren dat het uitschakelen/hacken van de snelheidsbegrenzer op vrachtwagens tot meer vrachtwagenverkopen zal leiden.

De consoleindustrie is een miljardenbusiness. Er wordt bijv. meer verdiend aan een Nintendo game van een James Bond film, dan aan de film zelf. Dat zou niet zo zijn wanneer vrijwel iedereen met "backup" modificaties werkte.
Ik denk dat jij niet helemaal weet waar je het over hebt... Waarom worden er toch ook alweer zoveel xboxen verkocht?
Waarom worden er toch ook zo veel xbox spellen verkocht?

Sorry, maar de console markt voor warez is echt nog geen paar procent van de totale console markt...
Zowiezo zullen er doordat het formaat gekraakt is minder spellen verkocht worden. Ook is de kans groot dat de batterij langer meegaat als sticks gebruikt worden.

Nu is het wel zo dat de prijs van de games voor veel gamers er niet meer zal toe doen, de games zijn nu immers gratis... En geef toe voor 50§ kan je al wat tijd verprutsen aan het downloaden...

Moraal is dat de verkoop op lange termijn zal stijgen en dat het aantal verkochte games per console ferm zal verminderen.
Even inhaken op de first-post. De spellen zijn zelfs erg "klein". Ridge Racers is maar rond de 500 mb groot. Dus dat is ook al geen nadeel meer }>
Bijna gelukt om spelen van memorystick opstarten
http://www.psphacks.net/content/view/198/2/
Natuurlijk is Sony gebaat bij het kraken. Zoals Quakie al inzichtvol zegt gaat de PSP dan ook beter verkopen, vooral bij de mensen met een wat minder grote portomonnee.

Voor mensen met een gemiddeld inkomen en weinig computerkennis is het kopen van software geen financiele ramp; Sony en de producenten van software zullen hieruit voldoende inkomsten hebben om te compenseren voor de jongeren en studenten die wel de PSP kopen maar niet de software.

Ongetwijfeld heeft Sony een goed betaald team van analisten dat uitrekent wat uiteindelijk de beste (lees: goedkoopste) optie is. Het lijkt me dat Sony geen totaal onbeveiligd product kan uitbrengen omdat dat een slecht signaal geeft aan de software en muziekindustrie, dus een simpele beveiliging die gekraakt kan worden en zo hopelijk de winst weer kan herstellen.
Natuurlijk is Sony gebaat bij het kraken. Zoals Quakie al inzichtvol zegt gaat de PSP dan ook beter verkopen, vooral bij de mensen met een wat minder grote portomonnee.
Luister nou nog eens heel goed en knoop het volgende goed in je oren:

Sony verkoopt de PSP onder de kostprijs. Ze hopen dat iedereen ook software gaat kopen voor dat ding (games en films), zodat ze het verschil op die manier terug verdienen. En dat gaat dus niet zo goed lukken als iedereen de software maar kopieert.

Vroeger in de tijd van de C64 en de Amiga was dat anders, daar werd ook winst gemaakt op de hardware.

Sony heeft dit keer duidelijk gegokt op de taktiek die Nintendo vroeger had: gebruik een medium dat niet zo makkelijk te kopieeren is. Een UMD schijfje is nog niet zo makkelijk gemaakt, en er bestaan geen UMD branders ofzo.

Het eerste probleem is het er af halen van de software. Dat is nu gelukt. Maar het tweede probleem is vele malen groter. Hoe krijg je de software nou weer in de PSP? Op een memory stick zetten zal echt niet zomaar werken. Waarschijnlijk zit die op een heel andere manier aan het systeem gekoppeld als die UMD drive.

De volgende stap die je nu kunt doen is het maken van een apparaatje dat een UMD drive emuleert, maar dan met RAM of flashrom. Dan vervang je de UMD drive door dit apparaatje en ben je klaar. Als dit gelukt is kun je een apparaatje maken dat je op de UMD drive aansluiting aansluit. De UMD drive kun je dan overzetten op dit apparaatje (als het ding tenminste modulair in de behuizing zit).

Naja, bedenk het verder zelf, zou ik zeggen :).

De UMD drive heb je in feite niet eens meer nodig als je toch alle software kan downloaden.
PSP werkt netzoals PS2 met ELF's, wat mij dus heel simpel lijkt te executen vanaf memory stick. Ook is het al gelukt (zelfgemaakte) software op te starten via memory stick, kwestie van tijd voordat dit speelbaar is :)
LoL C64 heb hier nog een factuur ergens onder het stof 3000 gulden,

echter pas eind jaren 80 werd deze "PC" ingeburgerd bij de mensen thuis toen kwamen er speletjes. daarna ging men zelf leren schrijven in BASIC. zo kwamen er speletjes, soms gekopieerd.. rond 92 ging C64 echt lopen met kopieren ... echter waren deze PC's al beetje uit gerangeerd en werd toen gezien als Game PC velen kochten deze 2e hands....
Ik denk dat die spellen toch echt wel wat groter zijn dan de gemiddelde Memory Stick Pro Duo. Ik heb wel iets gehoord over een 2GB Memory Stick Pro Duo alleen werd de prijs 1000 euro. Daar koop ik toch liever 20 spellen van
Ik denk dat die spellen toch echt wel wat groter zijn dan de gemiddelde Memory Stick Pro Duo. Ik heb wel iets gehoord over een 2GB Memory Stick Pro Duo alleen werd de prijs 1000 euro. Daar koop ik toch liever 20 spellen van
Effe je feiten rechzetten, sinds gewoon niets wat je zegt klopt.

De verschillende game's zijn:133, 490, 407 mb rared. Uitgepakt zijn ze +- 2* deze groote.

Zodus alle 3 game's kunnen nipt op een 2GB kaartje of 2 game's op een 1GB kaartje.

Alsook, de 2GB MS Pro Duo kaartje kan je kopen voor rond de 250§, niet 1000 euro. Zijn enkel UK shops die ze in hun lijsten hebben.

Dan zit je nog met een extra voordeel als je een iso ( van het spel dat je natuurlijk bezig ;) ), op je MS Duo kaartje zet. Sinds het geen gebruik maakt van de UMD drive, is je batterij leven met een pak verbeterd sinds de UMD drive een hoop energie weg slurpt....
Ja.. maar dan koop jij ze als 'end-user'

Voor nog geen 30 euro heb je ze ook al uit China hoor..
Er is zelfs al een 4GB versie daar op de markt

Ik denk dat een kleine extra poort voor SanDisk ofzo ook wel te solderen is.

Of anders zo'n mini 20GB Portable HD Met 2 Penlight batterijen. kun je gelijk 10 spellen op kwijt.
Wat betreeft illegaal kopieren is dit jammer. Maar het zou leuk zijn als dit betekent dat we straks ook onze eigen software kunnen schrijven voor dit prachtige apparaatje. De officiele SDK is onbetaalbaar, maar als het bestandsformaat gekraakt is duurt het vast niet lang tot mensen uitvogelen hoe je hier je eigen software/games op krijgt.
:9
Binnenkort; een Divx/Xvid spelende PSP? :Y)
Of DS-spellen spelen op je PSP :o
Ik denk dat het ding dat niet gaat trekken, tenslotte is het nogal moeilijk om DS spellen te spelen zonder een tweede schermpje/touchscreen
Twee PSP's via WiFi :+
gewoon een splitscreen mod :P
Dat kan die standaard al hoor. Gewoon standaard MPEG-4 playback vanaf een memory stick. Nero Recode (versie sinds deze maand) heeft een "export to PSP" optie bijvoorbeeld. h.264 kan zo'n PSP ook afspelen, maar alleen vanaf UMD disks (voorlopig?).
Uhhh.... je hebt blijkbaar nog geen PSP in handen gehad of gezien.

Alles wat jullie hier noemen kan standaard al op de PSP!
Ook spelletjes spelen via WIFI is standaard geen probleem.

Leuker... en ook dat kan.... is spelen via je draadloze verbinding met iemand uit bijvoorbeeld Australie of Amerika!

De spelletjes die overigens gekraakt zijn kunnen overigens met gemak op een 512mb memorystick pro duo.
@wumpus

Ze kunnen nu ook al homebrew software op de psp afspelen!
Dat is nog groter nieuws vind ik...
Ach, tegenwoordig pleuren ze zowat overal Linux op (gelukkig bleef mijn magnetron nog gespaard :z ) dus dit zal heus niet lang duren hoor :)
De spellen zijn bijna allemaal onder de 500 mb (de tot nu toe gekraakte). Ze gaan makkelijk op een 1gb memory stick passen..

Vampire Chronicle: The Chaos Tower -JAP- 435 MB
Ridge Racers -JAP- 525 MB
Wipeout: Pure -USA- 150 MB
Zijn dat niet de gezipte formaten ? Ik dacht dat wipeout 230Mb unrarred was .. majah .. het past natuurlijk allemaal nog wel op de sticks. En RetepV goed gesproken. Sony maakt zeker 100 § verlies per PSP. Lijkt me redelijk pijnlijk om dan plots een boost in sales te krijgen omdat je formaat gekraakt is.

Langs de andere kant juich ik het aleen maar toe want er is geen manier dat Sony failliet gaat (hoewel het met de ban van de PS2 in Amerika etc niet goed gaat uiteraard :/)
echt niet dat sony 100 euro per psp verlies lijd!
dat kan toch helemaal niet, dan niet dat dat echt de moeite waard is.

er zijn al 3 miljoen van die dingen verkocht, dat zou voor sony een verlies van 300 miljoen euro zijn.
ik weet heus wel dat sony een groot bedrijf is en dat ze wel wat kunnen lijden, maar ze gaan echt geen 300 miljoen weggooien.
http://www.gamemag.nl/nieuws/item.php?id=5282
Wel als er kans is dat ze het via goeie software en filmsales weer terug gaan verdienen. Nintendo gebruikte voor de NES dezelfde taktiek, en Microsoft gebruikte hem voor de Xbox(Alhoewel dat niet echt fantastisch is gegaan)

De winstmarge op software is stukken groter dan op hardware, zie ook de situatie met goedkope printers en dure inkt.

Het enige probleem is dit goed aan de aandeelhouders uitleggen, en ervoor te zorgen dat de software maar goed verkocht wordt.
Nee, het iso bestand bevat de daadwerkelijke bestanden (zonder installatie die gebruikt moet worden om cabinets of wat dan ook uit te pakken zoals met veel pc software).
Wipeout is 132 mb packed (rar) en 241 mb unpacked relatief klein dus, daarnaast is het merendeel van de bestanden niet versleuteld, alleen de boot.bin en eboot.bin
435+525+150=1110 MB

1 GB = 1024 MB toch :?

Makkelijk passen gaat dat niet denk..

EDIT: Reactie op e-form
maar de psp eet memory stick pro duo, met een max van 512 mb. dus die 1gb kaartjes kan je wel vergeten
- shit dubbel post -
het heeft ook 1 positieve kant lijkt me...
namelijk voor de batterijduur, als de PSP data gaat moeten aflezen van een memorystick gaat ie, lijkt mij toch zo, minder stroom verbruiken als constant een UMD disch te moeten laten rond draaien en de bijhorende lens.
Langer spelen dus met gecrackte spelen 8-)
Gaat het lezen van zo'n memorystick niet ook veel trager dan met die UMD disk? Lijkt me nogal irritant... je kunt er beter zo'n kleine hdd inbouwen imho
Dat hoeft zeker niet zo te zijn. MiniDisc spelers hebben ook een lager energieverbruik dan MP3 spelers. Solid state geheugen is helemaal niet zo energie zuinig.
Bij MD en ook UMD speelt ook mee dat de roterende massa erg klein is en het dus weinig energie kost om het in beweging te krijgen. Bij MD spelers wordt de disc ook af en toe stil gelegd tijdens het afspelen om stroom te besparen.
wel weer knap wat ze hebben gedaan. ik vraag me nu alleen af wat sony ea grote bedrijven denken. ze zien zelf wel dat alle beveiligingen uiteindelijk gekraakt worden. kunnen ze beter het geld dat ze in het onderzoek daarnaar besteden aan nuttige dingen uitgeven.


of zoals yoda zou zeggen: dirty HaXXorz these Paradox Punks are.
Je moet een drempel leggen. Als die drempel er niet is 'voelt' het niet illegaal aan.
Vind jij het illegaal om je Playstation 1 spelletje te kopiŽren voor je buurjongetje? Of om jouw windows 98 te installeren bij je buurman? Iedereen doet het, pakkans is 0 enz. XP moet je moeite voor doen. "Waarom moet je zo moeilijk doen?" "Tja, is illegaal." "Nou, doe dan maar niet".

Oftewel: illegale dingen doen moet moeilijk zijn, en daar zijn ze in geslaagd (lijkt).
XP moet je moeite voor doen.... |:( :?
buehehe...
klopt idd....

XP was 2 dagen uit en ze haden al verschilende keycodes ze hadden zelfs al de activasion uit XP gesloopt :)
Wie weet er zeker dat door dit soort ontwikkelingen uiteindelijk er geen gameconsoles meer gemaakt worden, aan gezien het ze BAKKEN met geld kost. Niet alleen het product ontwikkeling, maar ook de software.

Als het zo doorgaat denk ik dat o.a. Sony met dit soort producten in de rode cijfers komt.

In dat geval hebben "we" het voor onszelf verne*kt.
Want dan zal een opvolger er niet/erg laat weer komen..
Met een beetje geluk gaan de fabrikanten zinnige prijzen (=duurder) voor de hardware rekenen, maar worden de games als gevolg daarvan beter betaalbaar. Om met het printer/gilette model te vergelijken; ik betaal liever wat meer voor een goede printer en wordt later niet vreselijk genaaid de inkt (wat tig keer over de kop gaat) dan andersom.

Arjan
Prima zaak, want dan gaat de industrie gewoon weer terug naar de pc, dat heb ik persoonlijk liever.

Ik wil weer gewoon nieuwe formule 1 spellen, gewoon op mijn pc, zonder weer andere apparaten te moeten kopen.

En als ze die apparaten nu gewoon voor een winstgevende prijs verkopen is er ook niets aan de hand.

Edit: Natuurlijk is nog draagbaar geval wel leuk, maar als je gewoon de software-ontwikkeling vrij geeft, dan zullen de mensen die het willen echt wel zo'n duur apparaat willen kopen.
Hoeven de producenten het ook niet meer weg te geven voor een te lage prijs.
Yep... want gelukkig is er op de pc geen sprake van illegaal kopieeren :Z ;)
Illegale software is geen probleem, dat is dit ook niet.

In dit geval is het probleem dat de hardware met verlies wordt verkocht. Dan is illegale software wel een probleem: je kan dan via de spellen niet alsnog winst maken.

(en gewoon rustig mijn orginele bericht met -1 modden als iets je niet aan staat, ik snap niet dat een grote site als tweakers.net dat blijft ondersteunen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True