Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties
Bron: Lik-Sang

Na een lange vermoeiende nacht in de rij voor de elektronicawinkel konden gisterochtend om zes uur lokale tijd de eerste gelukkige Japanners hun PlayStation Portable in de handen houden. De eerste levering van tweehonderdduizend apparaten was binnen enkele uren uitverkocht. Op dit moment is er een enorm tekort aan PSP’s, met name door de eigenlijk verboden export. Overal op het internet duiken advertenties op waarin de Portables worden verkocht voor drie tot vier keer de winkelwaarde.

Het PSP-basispakket bevat de draagbare spelcomputer plus een adapter en een batterij, in het luxepakket vinden we daarbij nog een draagtas, koptelefoon en memory stick card. De pakketten worden in de winkel verkocht voor respectievelijk 150 en 187 euro. Verkoper Lik-Sang gunt ons nu een kijkje in het binnenste van de Sony’s nieuwe draagbare spelcomputer, terwijl Heise Online ons nog eenmaal de specificaties van het apparaat laat zien.

Wanneer Lik-Sang de foto’s van de geopende PSP laat zien, is het duidelijk waarom analisten denken dat Sony zo’n tweehonderdvijftig dollar verliest op elk apparaat. Voor de console zijn drie CPU’s met 4MB embedded-DRAM gecombineerd. Het speeltuig kan via 802.11b-WiFi aangesloten worden op het internet, in de ad-hoc-stand kunnen op deze manier zestien PSP’s verbonden worden. De gebruikte lithiumionbatterij staat garant voor vier tot zes uur speelplezier. In het voorjaar van 2005 komt Sony met de Universal Media Disc, media die speciaal voor de PSP ontworpen zijn.

PSP opengelegd 1 (klein)

PSP opengelegd 2 (klein)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Curieus dat Sony zooooo dolgraag deze console op de markt wil hebben. In een vorig bericht stond ook dat ze "maar" 100.000 per week kunnen maken. Genoeg voor de kerst was er dus nooit. Wat wil Sony hier mee bereiken? boze klanten? Mensen die nu back orders gaan plaatsen? Om het een goed verkoop succes te maken hadden ze zeker een miljoen van die dingen moeten hebben, en meer per week maken, nu is dit denk ik de kerstflopvan het jaar.
Een apparaat dat te koop is tegelijk met de DS zodat niet straks iedereen een DS heeft en geen geld/zin/behoefte/reden X heeft om een PSP te kopen.

Maar ze kunnen niet genoeg produceren en er is teveel niet af aan het apparaat. Ook sofrware en middlewarematig ontbreekt er veel aan. Algemene dingen zoals bijv incoontjes voor wanneer bijv. je WIFI verbdinging tot stand is of verbroken zijn er helemaal niet. Vooral developers zitten hier erg op te wachten.
Waar haal je deze wijsheden vandaan (bron?)
Ik ken mensen bij een gamestudio die op het moment developen voor de PSP.
Volgens een woordvoorder van sony in de volkskrant was de productie op de nieuwe playstation gezet. Hier verdienen ze op dit moment dik aan. Door nu alvast wel de aangekondigde datum voor de PSP, de PSP te releasen is dat gehaald, is er wel een reclamestunt gehaald.
Hoezo is iets een flop als het volledig uitverkocht is?
Dat slaat echt nergens op, jouw beredenering, volgens mij ben jij alleen maar gefrustreerd omdat je hem hier niet zelf kan kopen, omdat het niet in de strategie van sony is om hem snel in andere landen te gaan verkopen.
Mag ik vragen waarom hier een Export verbod op zit?
Aangezien de introductie van het apparaat in de VS en EU nog niet officieel (lees door sony) plaatsgevonden heeft, vindt Sony het dus niet zo leuk als ze via het grijze circuit al wel in de VS of EU terechtkomen. Het exportverbod komt dus van Sony, gericht aan de Japanse verkopers.
Volgens mij is een nog betere vraag: Waarom wordt het niet tegelijkertijd mondiaal vrijgegeven. Waarom kunnen we de psp niet in Europa krijgen. Volgens mij had ik ergens gelezen dat het gewoon te maken had met hoeveel ze kunnen produceren. Als je al ziet dat er nu al lever problemen zijn. Bovendien schijnt er minder afzetmarkt in Europa en de VS te zijn voor dit soort dingen volgens Sony. (Ik ben daar erg benieuwd naar).

quote naar mezelf:
Volgens mij had ik ergens gelezen dat het gewoon te maken had met hoeveel ze kunnen produceren.

Ik beantwoord de vraag al. Ik geef toe met een wat kromme zin.
Omdat Sony er niet genoeg kan produceren om de hele wereld te bevoorraden.
Correct men had voor de introductie zo'n 200.000 stuks op voorraad. Stond in 1 van de eerdere postings. Overigens gisteren op Euronews, de massale rijen mensen voor psp, er waren zelfs speciale busreizen voor georganiseerd. Menig popster zou jaloers worden van dergelijke rijen voor de voorverkoop van concerten :-)
Als ze pas met 2005 met hun medium komen, hoe moet je dan in de tussntijd games spelen?
Via de memory stick neem ik aan...
Gewoon via de UMD, ik denk dat die zin slaat op muziek en film op UMD...
De link is verkeert, het is http://www.lik-sang.com/psp.html

<div class="b4" style="position: relative; color: black; border: #C6C1B4 1px solid; width: 80%; padding: 5px; font-size: 12px;"><span style="color: C00042;">Powermod-edit:</span>
Spel- en tikfouten kunnen op het forum worden gemeld in het Spel- en tikfoutjes topic in Frontpage Algemeen.

Reacties onder een nieuwsitem met een dergelijke inhoud worden als offtopic en ongewenst beschouwd.
</div>

Het perfecte kado voor een tweaker, geef hem dit voor de kerst en een schroevedraaier.
Toch jammer dat er geen tv-out op zit. Zou toch mooi zijn om even dit 2 divxjes van 700mb ergens naartoe mee te nemen en op een groot scherm te kijken.

Het zou ook een mooie navigator voor in de auto kunnen zijn i.c.m. een GPS muis...
Als Sony er een TV-Out op zou zetten, dan verwacht een koper dat ze ook hun spelletjes op de TV kunnen afspelen i.p.v. het kleine scherm, en dan concurreert hij met de PS2.
Laatst eens gelezen dat de PSP in diverse pakketten te koop zal zijn, waaronder een pakket met GPS muis en routesoftware (uit mn hoofd: 350 dollar oid).
Ja idd, en als ze dan toch bezig zijn kunnen ze er net zogoed een scheerapparaat en een blender van maken :P
Het zou zoveel kunnen zijn maar het is een gameconsole. Tenminste, dat was wel de bedoeling dacht ik.
Ben bang dat Sony niet houd van gameconsoles, ze willen alleen hybrid mediamachines ;) Dus wat extra *coole* features zou wel mogen.
Hmm... 250 dollar verlies.. laten we zeggen dat sony per verkocht spel een ROYALE 25 dollar krijgt (zal uiteindelijk vast minder zijn) dan zullen ze minimaal 11 spellen moeten verkopen om winstgevend te zijn... good luck, niet iedereen is als mij en heeft voor elk van zijn consoles wel 10+ spellen

Hoe lang duurt het voor deze geschatte 250 dollar zakt naar 50 dollar of minder? Is het grote verlies per unit de reden waarom ze maar kleine beschikbare aantallen hebben? Waarom verliezen ze 250 dollar per PSP, zou een grotere productie right off bat (nu meteen dus) voor minder verlies zorgen (150 dollar)?

EDIT: 11 spellen
Ik denk dat ze haast hadden. Sony maakt normaliter heel veel revisies van hun hardware, kijk naar de PS en de PS2. Bij elke revisie kunnen ze de hardware weer iets goedkoper produceren. Ik denk dat dit misschien wel een pre-productieversie is waarvan ze nooit de bedoeling hadden om er veel van te maken. Iets voor de early-adopters en om toch wat mee te rijden met de Nintendo DS. Van deze revisie zullen ze er net genoeg maken totdat er een nieuwere en goedkopere revisie is. Totdat die revisie er is, denk ik dat ze hem steeds maar in kleine series (hooguit 50.000) zullen gaan maken. Pas bij de volgende revisie zullen ze de productiecapaciteit opschroeven.

Ik denk ook dat ze door de haast waarmee dit ding nu op de markt gebracht is bang zijn dat er heel veel onder garantie gerepareerd zullen gaan worden. Het ding is gewoon ingewikkeld en er zitten veel bewegende delen in. Dus ze willen deze versie het liefst zo weinig produceren om zo min mogelijk risico te lopen.

Persoonlijk denk ik dat ze beter nog een paar maandjes hadden kunnen wachten. Maar ja, ik ben programmeur en weet maar weinig van commercieele plannen van aanpak en hun effectiviteit. Misschien is dit wel het beste wat ze konden doen. Het is wel zeker dat veel mensen een Nintendo DS zullen kopen voor kerstmis. Een veel kleiner aantal zal een PSP kopen. Maar die mensen met die PSP gaan natuurlijk pimpen tegen hun vriendjes met het grote scherm en het wijzere uiterlijk en waar de PSP dan ook beter in is dan de DS. Sony hoopt daar natuurlijk mee dat ze een aantal teleurgestelde Nintendo DS zo ver kunnen krijgen dat die hun DS 2ehands gaan verkopen en over een maandje of wat met wat geld bijleggen een PSP kopen. En over een maandje of wat is de productie vol aan de gang en verliest Sony ook wat minder op een verkochte PSP.

Misschien slim, misschien niet, ik weet het niet :). De Nintendo DS kost ietsje minder dan de PSP en de spelletjes kosten iets van $29,95. Ik vraag me af hoe Sony daar tegenop wil boksen en toch geld wil verdienen.
Sja... Ik verwacht eigenlijk niet dat sony de spellen goedkoop gaat maken, en voor ouders is dat toch wel erg interessant.

ALS het rond 50 dollar gaat liggen, is het alsnog bijna 2x zoveel als bij de DS. En veel goedkoper zal ze niet lukken, want de winst moet ergens vandaan komen.

Behalve als ze al hun cash reserve's eruit gaan gooien, spellen voor 40 dollar gaan verkopen, en hopen winst te gaan maken eens de DS de markt uit is gedrukt, voorzie ik weinig goeds voor sony

(trots DS bezitter :P)
Kijk, dat is het leuke, er valt voldoende aan te verdienen. Wat dacht je van het volgende:
Games met online capaciteit / hitlijsten.
Singles met videoclips
Albums met videoclips
Complete films
Foto edit software (ICM Cybershot camera's)
Mp3 uitwisselen met DRM
Nieuwsdienst met beeld en geluid (Docken thuis, met abo)
WiFi datingsoftware

en zo kun je nog wel langer doorgaan. De capaciteiten van deze dingen zijn enorm flexibel om heel veel verschillende applicaties te verkopen. Ikzelf denk dat de tactiek van de CLIE productie / verkoop plat te leggen in de US hier nog wel iets mee te maken heeft. Wellicht dat alle resources hiervoor opzij zijn gezet, want de specs zijn eigenlijk nog beter dan van een CLIE, terwijl die krengen nog veel duurder waren. Met de USB mogelijkheid kun je bijvoorbeeld een toetsenbord aansluiten en heb je een zeer krachtige minicomputer waar je vanalles mee kunt doen...

Nu ik er zo over nadenk is dit misschien wel een van de slimste zetten OOIT geweest van Sony...
Waarom zou Sony bereid zijn om 250 euro per apparaat verlies te lijden???
Dat Sony het met verlies ging verkopen had ik wel verwacht. Betere specs dan de Nintendo DS, maar wel ongeveer net zo goedkoop op de markt zetten? No way.

Waarom Sony dit doet is natuurlijk variant van wat een drugsdealer doet. Eerst mensen verslaafd maken, door ze goedkoop de drugs te leveren. Als ze dan eenmaal verslaafd zijn, gaat de prijs omhoog.

Sony verkoopt de console voor onder de verkoopprijs. Jij hebt dan die console, maar zonder software kun je niets. Jij gaat dus gegarandeerd software kopen. En daar willen ze dus op gaan verdienen.

Als jij dus een PSP koopt omdat 'ie zo lekker goedkoop is voor wat je krijgt, wordt je wel met je neus op de feiten gedrukt wanneer je je eerste game koopt.
Eerst maar eens afwachten of hij ook gekraakt wordt. (modchip zou ideal zijn). Zoja dan is het gewoon een memory stick erbij kopen, en hopa, je kunt games spellen tot en met, en sony blijft maar verlies draaien dan. Grote voordeel is dan ook dat de batterylife ook nog groter wordt
Eerst maar eens afwachten of hij ook gekraakt wordt. (modchip zou ideal zijn). Zoja dan is het gewoon een memory stick erbij kopen, en hopa, je kunt games spellen tot en met, en sony blijft maar verlies draaien dan. Grote voordeel is dan ook dat de batterylife ook nog groter wordt
Tja de PSP krijgt het al moeilijk genoeg als onbewezen nieuwkomer. Als het bovenstaande gebeurt dan heb jij helemaal niets meer aan je PSP.
Als de PSP gemakkelijk gekraakt kan worden zullen er immers veel minder spellen worden verkocht. Hierdoor is de kans groot dat ontwikkelaars er als snel mee kappen om spellen voor de PSP te makken.Zonder nieuwe spellen voor de PSP wordt de PSP een flop.
En daar zit jij dan met je gekraakte flop. Erg korte termijn politiek als je het mij vraagt..

Dit is namelijk ook een van de factoren wat de Game-portable van Nokia de nek kost/heeft gekost.. (kan ff niet op de naam komen)
Je bedoelt de N-gage.
Maar ik denk ook dat echt maar voor en niche markt geld. De menigen zijn er nog al verdeelt over of hij er mooi uit ziet of niet , het feit blijft echter wel dat het apparaat veel groter is dan de gemiddeld telefoon. (mijn menig is dan ook dat het een te erg lomp ding is om aan je Oor te hangen.) Nu kan je natuurlijk zo'n headsetje krijgen, maar als je dan zit te bellen kijken heel veel mensen je toch best nog wel vaak vreemd aan. Al hoewel dat best aan het minderen is.
da was de nokia n-gage...

en die heeft toch nog redelijk verkocht op den duur, met de qd editie waren de grootste problemen van de baan.


persoonlijk vind ik de nintendo ds toch wel inovatiever dan de psp, en deze is tenminste al goed verkrijgbaar in europa, en backwards compatible...
Ik denk dat Sony eerder een penetratiestrategie voert. Een relatief lage prijs om met concurrerende consoles mee te kunnen spelen en de winst pakken op de spellen. Als de mensen de console al hebben gekocht is de kans zeer groot dat ze ook een aantal spellen zullen kopen.. anders is het nogal een domme aankoop geweest.
Ze maken voornamelijk winst op de spellen niet op de console.
En dit apparaat speelt natuurlijk ook muziek en films, die Sony toevallig ook verkopen. Sony heeft zojuist de opening van een Nederlandse on-line muziekwinkel bekend gemaakt.
Door de prijs in het begin laag te houden, krijg je grotere verkoopaantallen. Bij massaproductie kan de prijs flink naar beneden. Zo'n PSP ziet er niet veel complexer uit dan een digitale camera, een mobiele telefoon of een PDA. De verliezen op de hardware zijn dan van relatief korte duur.
Zo'n PSP ziet er niet veel complexer uit dan een digitale camera, een mobiele telefoon of een PDA.
Ahum, check de specs eens. Geen enkele camera, telefoon of PDA kan daar vooralsnog aan tippen.
Ze maken ook al jaren verlies op de PS2 net als MS met hun Xdoos. De winst moet uit de games komen, niet uit de hardware.
Ik betwijfel het of MS verlies draait op zijn XBox: Het ding mag dan wel een complete computer zijn, maar het is nix anders dan allemaal oude rotzooi bijelkaar in een leuk kastje: een aangepaste Nforce chipset, een Celeron 733, een beetje geheugen, een 8GB of 10GB harddisk en een plastic kastje, meer is het niet. Dat gaat echt geen 150 euro kosten.
Het is algemeen bekend dat MS dik toegeeft op hun Xbox. Ik volg de Xbox-Scene(.com) al jaren ( xdoos op de 1e dag gekocht ). Een jaar geleden was het al bekend dat MS 5 spellen moest verkopen op een xbox om hem winstgevend te krijgen. En sindsdien is hij nog eens in prijs gezakt.

Geen wonder dus dat deze MS divisie het niet zo goed doet :+

Sony zal hetzelfde hebben met de PS2 en ook gaan uitvoeren met de PSP. Ze moeten tenslotte concurreren met Nintendo die alleenheerser is in dit segment.
naja, het is anders nog steeds wel een feit dat MS met de xbox verlies draait en dat ze dat weer tegoed doen aan spelletjes verkoop...
volgens mij heeft het weinig zin om uit te rekenen wat de onderdelen waard zijn aangezien wij als gebruikers geen benul hebben van wanneer deze onderdelen massaal zijn ingekocht door MS en hoeveel ze er destijds (of nu nog steeds) voor hebben betaald...
en de onderdelen zijn nog meer in prijs gedaalt. Dus dat is niet echt een argument...
microsoft en sony maken veel verlies op hardware. Spellen zijn niet voor niks zo'n beetje 33% van de prijs van de hardware....
en xbox is trouwens (iig toen het uitgebracht werd) geen oude troep. Oke proc.is niet de nieuwste, maar nvidea heeft speciaal voor xbox speciaal en totaal nieuw videogedoe ontwikkelt. deze techniek was toen nog niet eens in de grafische kaarten van nvidea voor de pc verwerkt.
Onzin, ze hebben gewoon een GeForce 3 core gebruikt, maar de hoeveelheid renderpaden gehalveerd om zo de kosten te drukken.
Zo slecht doet ze het anders helemaal niet. Er is namelijk duidelijk door MS van te voren aangegeven dat ze eerst een groot markt aandeel te pakken wilden krijgen. Pas als de X-box2 op de markt zou komen zou men pas gaan denken over winst maken en schijnbaar is het toch zo goed gegaan met de X-box dat ze ook zeker en vast van plan zijn om een X-box2 op de markt te zetten.
Om winst te kunnen maken op licenties en de verkoop van spellen denk ik.


edit:
te laat :P
Zoals met alle consoles: winst op de spellen.

Spuit 13 :P
Omdat de verkoop van games dit weer oplevert?
Om daarna veel winst te maken op de spellen? Net zoals bij printers..
Jij speelt spelletjes op je printer?
duh, daar zit de winstmarge op de inkt.
Hmm, die UMD drive neemt een stuk meer ruimte in beslag dan ik had verwacht. Lijkt wel of ze gewoon een kop uit een gewone DVD speler hebben gehaald en hem op iets kortere stangetjes hebben geplaats.

Ik heb tot noch toe altijd geroepen dat die UMD drives waarschijnlijk binnen de kortste keren kapot zullen zijn, maar dit ziet er nog helemaal niet zo zwak uit.

Maar goed, Sony heeft natuurlijk de beste mechanisch-loopwerk mensen van de wereld in dienst. Genoeg ervaring door hun Walkmans, zou je zeggen :).
Ik vind het leuk om al die berichten te lezen over de PSP en dat Sony hier zo`n verlies op lijd. Sony lijd inderdaad een klein verlies op iedere PSP en gelukkig is dat geen 250 dollar per stuk. Maar wel boven de 100 dollar. Dit zal alleen zakken in de toekomst bij grotere productieaantallen. Op dit moment kan Sony de vraag idd niet aan, alleen dit is geen probleem, het apparaat wordt namelijk enorm hot op de markt en zal gretig aftrek vinden. Ik denk dat Sony binnen 2 jaar 30 a 40 % van de markt in handen heeft, let op.....
Mooi apparaatje! :)

En als ze zoveel verlies erop maken doen ze ergens toch iets niet goed volgens mij, want computerchips en meer van dat spul kost backstage echt helemaal niets. Zeker niet in grote partijen.

En dat ze er te weinig hebben is op zich ook een mooie zet, want nu onstaat er een hele hype rondom die dingen. Zodra ze er genoeg hebben verkopen ze dan ook veel harder. Het is ook niet voor niets dat dit rondom kerstmis gebeurt volgens mij.
Het zijn niet alleen de onderdelen, maar Sony heeft ook miljoenen gestopt in de ontwikkeling van dit apparaat, dit moet ook gedeelt worden over de verkochte PSP's en dus maken ze per verkochte console dus minder winst (of in dit geval meer verlies).
Het zou mij ook nix verbazen als ze met opzet te wening PSP beschikbaar stellen, want inderdaad je krijgt een hype, om de handheld heen. En als er 1 ding is dat Sony bewezen heeft met de PS2, is dat ze goed kunnen hypen.
forum.lik-sang.com/other/psp-release/psp-release79.jpg

Oei, wat is dat? Zie ik daar een batterijtje dat vast gesoldeerd zit op het moederbord? Zijn ze nou gek geworden bij Sony? Ten eerste zal dat batterijtje natuurlijk *ooit* leegraken. Maar erger is dat wanneer je je PSP niet op tijd naar Sony stuurt om het batterijtje te laten vervangen, dat batterijtje geheid gaat lekken. En dan kun je je PSP gewoon weggooien omdat de printplaat aangevreten wordt.

Slechte beurt, Sony...
heb jij ooit lekkende knoopcellen gezien? zelfs die in m'n 386 lekt nog niet... En die is nog niet leeg of ooit vervangen ook.

Wel geinig dat Sony een tft-schermpje van een concurrent gebruikt, hoewel sony volgens mij zelf geen kleine schermen produceerd.
Hoevaak moet jij je bios batterij moeten vervangen? Juist, zo goed als nooit.
Ze zullen van dat ding zo'n ontzettend klein stroompje trekken dat hij in ieder geval wel 5 jaar meegaat, ik ben al in verschillende printers van die kleine batterijtjes tegengekomen, die gingen ook al 6 jaar mee zonder leeg te raken of te lekken.
Er zijn oplaadbare knoopcel batterijen die gemakkelijk 10 tot 20 jaar meegaan, ik neem aan dat Sony die wel gebruikt heeft in dit ontwerp.

En dan nog als deze batterij leeg raakt, dan hoef je hem nog niet direct te vervangen, je krijgt dan gewoon de situatie, zoals met een oude PC, dat de CMOS data elke keer opnieuw moet worden ingestelt (tijd, enzo), maar hij blijft wel gewoon werken.
Tsja, ik denk niet dat dat in zo'n vaart zal lopen. De CMOS-batterij van mijn XT (20 jaar oud ofzo) lekt ook nog niet.. En ik denk niet dat je PSP zo lang mee zal gaan.

[edit] Knirfie is duidelijk niet met andere dingen tegelijk bezig.. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True