Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Bron: Epic Gaming, submitter: TWBMS

Nu het overklokken van pc's in bijna elk huishouden de normaalste zaak van de wereld is, beginnen mensen ook andere elektronische apparaten op te voeren. Zo is op de website van Epic Gaming een handleiding verschenen voor het overklokken van een Nintendo Entertainment System, beter bekend als de NES. Standaard draait de CPU van deze console op een klokfrequentie van 1,78MHz. Door een andere klokgenerator in de spelcomputer te solderen, kan deze opgevoerd worden tot boven de 4,0MHz. De operatie is vrij eenvoudig. Eerst wordt de console open geschroefd, dan wordt de baan voor de originele klok doorbroken en wordt er een kristal met een hogere frequentie op de chip aangesloten.

Nintendo Entertainment System
Het slachtoffer: een 8bit Nintendo Entertainment System

Als de operatie geslaagd is, kunnen de eerste spelletjes gespeeld worden. Games die bij de normale kloksnelheid goed liepen, werken nog steeds prima. De snelheid van de spellen blijft gewoon hetzelfde. Enkel het geluid wordt wat sneller afgespeeld, omdat het geluidsdeel ook in de CPU verwerkt is. Als de NES wordt opgevoerd tot boven de 3,5MHz gaat het beeld bij de meeste spellen vreemd gedrag vertonen. Er verschijnen willekeurige sprites in beeld, maar op de achtergrond loopt het spel nog gewoon door. Pas ruim boven de 4,0MHz loopt de console regelmatig vast.

NES-printplaat
De baan die verbroken moet worden om het originele kloksignaal uit te schakelen

Vooral voor de wat zwaardere NES-spellen is deze overklok interessant. Kirby's Adventure is één van deze spellen. Op normale snelheid wordt het spel erg traag als er veel met vuur wordt gespuwd. Op 3,0MHz loopt het spel een stuk beter en hapert het eigenlijk nooit meer. Op de website staan een aantal filmpjes van de opgevoerde spellen en hier is goed te zien dat zelfs in drukke stukken met veel vijanden, het spel op volle snelheid blijft doordraaien. Voor wie nog een oude Sega Megadrive heeft liggen en niet tevreden is met de prestaties, heeft Epic Gaming ook nog een overklokhandleiding van deze console online staan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

meer dan eens werden spellen traag door teveel sprites tegelijk op het beeld te tonen (of gewoon door knudde programmeerwerk). dit is zeker een leuke aktie, maar zou nintendo dan eigenlijk niet gewoon zelf een nieuwe NES moeten uitbrengen voor de die hard retrogamers? :)
die is er wel hoor,
zie die reclames zoals tellsell maar eens
komt het wel eens voorbij als ik aan het
*zappen* ben..
zon klein vierkant doosje ter grote van een
jaja, 'oldschool' controller.
met daarop 50 spellen, waaronder,
mario, tetris, donkey kong, pacmane enz enz
Die apparaten zijn anders wel illegaal, Nintendo heeft er al minstens een rechtszaak over gewonnen. Bijna alle spellen die erop staan zijn namelijk gewoon illegale kopieen.

En als je nog graag NES spellen speelt: Koop de NES-style GBA SP en de NES Classics spellen. Dan heb je een draagbare NES ;).
Ze hebben bij de Classics serie zelfs de traagheid van de NES overgenomen!
Bij Legend of Zelda gaat alles trager wanneer er veel vijanden in beeld zijn. :D
Ja maar komop, je koopt toch geen reut van tellsell.

En bovendien is die reclame nog fouter dan de andere tellsell reclames.

NOFI.
Voor wie nog een oude Sega Megadrive heeft liggen en niet tevreden is met de prestaties, heeft Epic Gaming ook nog een overklokhandleiding van deze console online staan.
Mega Drive stond er juist bekend om dat 'ie snel was (7.6 MHz). De spellen die ervoor uit kwamen waren allemaal erg snel. Zelf heb ik een Mega Drive met 9 games die allemaal erg snel lopen. De snelste spellen die ik heb zijn Street Fighter II: Special Champion Edition en Sonic the Hedgehog 2. Qua snelheid kun je die sprites bijna niet meer bijhouden.

Ik denk dat ze de super famicom wel mogen opvoeren. Het was een fantastische console, maar de snelheid was altijd een bottleneck. Bij veel spellen, zoals Castlevania of SFII: World Warrior gaf het slowdowns. Als ze deze console eens opvoerden, dan was het (op de almachtige NEOGEO na) de ultieme 16-bit console.
Heb je wel eens de multiplayer van Sonic 2 gespeeld dan, die had echt wel flinke slow-downs als er veel sprites in beeld waren, denk dan een OC daar best zou kunnen helpen, nog leuker is als het hele spel dan sneller gaat :Y)
Heb je wel eens de multiplayer van Sonic 2 gespeeld dan, die had echt wel flinke slow-downs als er veel sprites in beeld waren
Die heb ik wel vaak gespeeld en inderdaad waren daar af en toe wat slow-downs. Maar bij Sonic 1 was het erger. Als Sonic schade opliep en zijn ringen kwijtraakte gaf het enorme slow-downs omdat er gewoon veelsteveel bewegende ringen op het scherm verschenen. Ik heb ook Sonic op GBA gespeeld, maar de sprites zien er daar veel minder goed uit, ondanks dat de GBA veel geavanceerder is dan Mega Drive. Bij Final Fight op GBA heb je bijvoorbeeld dat probleem niet, die ziet er net als SFII op GBA arcade-perfect uit (als je PS2's Hyper SFII Anniversary Edition eventjes buiten beschouwing laat).
was die almachtige neogeo niet zo tiefus duur dat bijna niemand em kon veroorloven? (iig in de jongeren categorie)
Ja inderdaad, spellen kosten toentertijd minstens 180 gulden. De NEO GEO console was 32 bit trouwens.
Ja inderdaad, spellen kosten toentertijd minstens 180 gulden. De NEO GEO console was 32 bit trouwens.
NEOGEO-spellen waren minstens 500 gulden en vaak zelfs meer. Zeker geen 180. NEOGEO is geen 32-bit console. Het heeft de alom-bekende 16-bit Motorola 6800 CPU op 12 MHz (zoals Mega Drive, maar bij MD was het 7.68 MHz) en daarnaast ook nog een Z80 (Z=Zilog) 8-bit CPU op 4 MHz. Sommigen gingen dat optellen en noemden het 24-bit, wat onjuist is. Het is in feite een 16+8 bit consle.

Vreselijk duur natuurlijk en zelfs nu kost dezelfde cartridgeversie van NEOGEO (=AES) vrijwel evenveel als in de begin jaren 90. Tenzij je een NEOGEO-CD console haalt, maar die heeft onacceptabel-lange laadtijden. Er komen nog steeds nieuwe spellen uit, zoals de recente Samurai Shodown 5, die ook voor PS2 is uitgekomen. En natuurlijk King of Fighters 2003, aangezien ze traditiegetrouw voor elk jaar een KOF uitbrengen. De stoerste tot nu toe is SNK vs Capcom Chaos. Die heeft de tekenstijl van Art of Fighting, maar dan voor Street Fighter.
Het is wel weer een leuke ontwikkeling. eigenlijk zouden er consoles moeten komen die je kan upgraden als er nieuwe spellen aankomen. zodat je niet steeds een compleet niet apparaat nodig heb.
Dan kun je imo al beter een PC kopen. Er zijn al veel taken die origineel enkel op een PC konden, die nu ook met consoles haalbaar zijn. Zoals gezegd, het goede is net dat je zeker kan zijn dat je spel op je console kan draaien, zonder dat je eerst nog een (dure) upgrade moet bijkopen. Wanneer de console in kwestie dan écht te traag/zwak wordt voor de spellen die men wilt uitbrengen, brengt men wel ineens een nieuwe console uit. Er zijn genoeg mensen die een PS2 kochten, ookal hadden ze al een PS1. Op deze manier zal Sony wel genoeg spul verkopen, denk ik dan.
Er zijn hardware updates voor consoles, hoor. Zo had de SNES de SuperFX chip, die meegeleverd werd met sommige spellen. En de cdrom drive van de megadrive...
Wat ik nog steeds niet snap, hoe kan de console weten waar jij met het pistool geschoten hebt ?
Ik weet niet hoe het met een NES werkt, maar bij een andere console werkte het met de electronenstraal van het electronen kanon van de beeldbuis. Er zit in dat pistool een sensor die waarneemt wanneer de electronenstraal voorbijkomt, en dat moment geeft hij door. De video logica kan dan zeggen waar het pistool op gericht staat.

Als je een LCD monitor eraan hangt doet'ie het niet meer. :'(
Bijzonder grappig waar mensen mee komen als ze zelfs dingen gaan 'verklaren'.

Die electronenstraal wordt door de voorkant van de beeldbuis omgezet in een fotonenstraal (nou ja, 'straal', het straalt alle kanten op) Ik zou geen TV willen hebben die de electronenbundel doorlaat. Dan zou je namelijk steeds bestraald worden met beta-straling.

Er zit een lichtgevoelige sensor en een lens in de gun. Die lens zorgt dat de sensor recht vooruit gefocussed wordt. Als de trigger wordt ingedrukt wordt met alle mogelijke targets geknipperd en als de door de gun geregistreerde lichtsterkte overeenkomt met een knipper van een specifiek target, dan bevond dat target zich recht voor de gun.

Of:
het hele scherm wordt geknipperd en omdat een scherm 50 keer per seconde wordt opgebouwd (en 1/50ste seconde kost om op te bouwen) kun je uitrekenen waar de gun op gericht was als je na 68.4 milliseconden het signaal ontvang van de gun, dat het punt waarop de gun gericht is zojuist is opgelicht.
Voor de slechte verliezer: Als je met het pistool op een lamp richt en schiet, heb je altijd een voltreffer.
Dit gaat niet op voor de NES. Dan zou er maar 1 target kunnen zijn, en bij Duck Hunt heb je game modes met twee targets (2-duck, clay shooting) waar onderscheid tussen gemaakt moet worden.

edit: hier kom ik op terug na het lezen van het wikipedia artikel, bij de NES zou het kunnen dat je het eerste target neerschiet als je de gun op een lamp richt, als dat eerste target ook gebruikt wordt (blijkbaar slim geprogrammeerd dat Duck Hunt, want op een dergelijk grove manier cheaten is me nooit gelukt).
Voor de slechte verliezer: Als je met het pistool op een lamp richt en schiet, heb je altijd een voltreffer. :+

Dit geld ook voor arcade spellen in speelhallen. :9
Ik zou geen TV willen hebben die de electronenbundel doorlaat. Dan zou je namelijk steeds bestraald worden met beta-straling
Er is nog wel een klein verschil tussen een 'willekeurige' electronenstraal en beta straling hoor.
Een beta deeltje heeft ergens tussen de 0.1 en 15 MeV, (afhankelijk van wat er vervalt) terwijl een electron in een beeldbuis niet boven de 20 keV uitkomt.
Is het niet zo dat er een mini cameratje in het pistool zit en dat die doorgeeft aan de console waar je dus op aan het richten bent?

Ik heb zelf zo'n console ( is trouwens nog altijd aangesloten en doet het nog prima :) ) en ik heb toch altijd gedacht dat het zo werkte.

Zeker weten doe ik het niet.
als je schiet dan wordt het scherm wit/zwart weet je wel? dat gebruikt je gun om te zien waar je hem op gericht hebt...
simpel, een fractie van een seconde wordt het hele beeld 1 kleur behalve het deel waar je zou moeten raken, de lightgun registreerd dan of de kleur van het scherm of die van bv de vogel in duckhunt
Spuit 11 :z Ik zag helemaal geen reacties onder de 1e post.. vond het al vreemd, nouja.. (volgende pagina dus..
Euhm, wat is hier nieuw aan? Er zijn toch al tijden Super-CPU's voor de C64, 7MHz upgrades voor de MSX (die normaal op ~3MHz draaien)... overclocking is iets van alle tijden hoor ;)
Volgende week een artikel hoe je PS2, Xbox etc over te klokken :P
Er was al een Xbox te koop met snellere cpu, geloof een tualatin celeron 1.4 ofzo dat het was
Ja ze solderen dan de originele 700 mhz cpu er af en plaatsen er een nieuwe socket op + cpu..
Alleen spelen veel spellen helaas wel sneller als je de xbox cpu vervangt... |:(

bij die 1.4 doen ze er een schakelaartje bij zodat je de bussnelheid aan kan passen, maar daarna draait ie nog steeds net iets te snel...
Dat vroeg ik me nou ook af: wat is er nieuw aan? Niet alleen de MSX en C-64 overklokken (klok verdubbelen, divider voor video chip, etc), maar ook met de Amiga en de Apple ][ heb ik prima successen geboekt destijds.
Volgens mij is het fenomeen overklokken al bijna net zo oud als de home-computer. Zodra je gewend bent aan de snelheid van een apparaat, dan wil je nog maar 1 ding: sneller.
Nu het overklokken van pc's in bijna elk huishouden de normaalste zaak van de wereld is...
WHAAAAAAAAAHAHAHAHAHA :D :7

Sure... perverted vision of reality!!! Tweakersdefect!
HAHAHAHAHAHA!!!!! Toffe reactie.... want mijn buurmannen, zowel links als rechts als tegenover zijn ook aan het overclocken, en komen bij mij voor tips!
Ik denk dat je met waterkoeling nog veel hoger kan :9
Waarom heeft nintendo destijds niet standaard die clock op 3 Mhz gezet ofzo?? Ik neem aan dat ze zelf ook wel wisten dat ie op meer dan 1,78 Mhz kon draaien. Zo konden ze vettere spellen draaien, en daardoor beter concurreren met de megadrive...

vreemd.
neen hoor niet zo vreemd. ik verklaar even.

Eerst maak ik een vergelijking met de huidendaagse maarkt bij de dvdschrijvers.
- Waarom komen er altijd maar juist iets snellere schrijvers uit? Zodat ze op deze manier nieuwe producten introduceren en de mensen aanzetten tot kopen, zodat het bedrijf winst maakt (wat hun doelstelling dus ook is, allé, bij de meeste dan toch.)
- Waarom maken CPU bedrijven altijd maar juist snellere cpu's? Weer de zelfde uitleg. Zodat ze hun geld terugverdienen etc.... Iedereen weet bijvoorbeeld heel goed dat een AMD ATHLON XP CPU - M fantastisch goed overclockt. Dit heeft te maken met de productieband. Nu verwijs ik door naar m'n volgend puntje
- Waarom is het zo dat ATI GPU's en NVIDIA GPU's pipeline's kunt unlocken? Is het niet 'slimmer' om te er gewoon niet op te zetten? Neen, want dat kost namelijk meer geld door een extra productielijn op te zetten. Het is veel gemakkelijker voor een bedrijf om de 'slechte kaarten' daar pipelines enzo op af te sluiten, zodat ze toch die producten kunnen verkopen.

Nu, als mensen die pipeline's proberen aanzetten, lukt dit soms. Soms wel , soms niet, en hierbij gaat er ook stabiliteit aan te verliezen.

Verder mag ik ook niet vergeten te vermelden dat het hier niet eigenlijk iets aan of afzetten is, maar eigenlijk overclocken.
Waarom? Wel, als je overclockt, vermindert de levensduur van je apparaat met de helft als je 10% overclockt. Verdermeer moeten de randapparaten dat ook aankunnen, die worden dus zogezegd ook overclocked.

nu jan pier en pol hebben niet graag dat hun product snel kapot is. Daarom kiezen fabrikanten voor een 'veilige marge' dat hun product toch 'eindeloos' meegaat. Zodat ze hun naam toch goed behouden.

Dit is een mogelijk uitleg, ik zeg niet de perfecte, iedereen mag me aanvullen, maar ik zal er niet ver naast zitten.

Ik hoop dat ik behulpzaam was,

gegroet,
ekx.

EDIT:

Hoezo overbodig? wil er dan op z'n minst iemand uitleggeven waarom m'n uitleg voor die jongen overbodig is? weer een of andere dweep die zich gewoon kapot aan't het modden is :Z }:O
Je referentie naar overklokken klopt natuurlijk niet. Overklokken is niet per definitie bijv de systeembus omhoog gooien en het hele systeem 10% overklokken.
De randapparatuur hoeft niets met de processor te maken te hebben.
"Wel, als je overclockt, vermindert de levensduur van je apparaat met de helft als je 10% overclockt."

Hangt toch echt van de processor af, als je een cpu die normaal op 65 graden draait 10% overclockt en zo op 70 graden laat uitkomen KAN je gelijk hebben.

Als een CPU standaard op 40 graden draait gaat met een temperatuurstijging van 5 graden echt niet de levensduur met 50 procent achter uit.

"Nu, als mensen die pipeline's proberen aanzetten, lukt dit soms. Soms wel , soms niet, en hierbij gaat er ook stabiliteit aan te verliezen."

Als je een goed werkende pipeline aanzet, zal dat weinig doen met de stabiliteit van je videokaart.

Zelfs als je een slecht werkende pipeline openzet hoeft het nog steeds niks uit te maken, maar dan moet je wel van allerlei artifacten op je scherm houden.

Als aanvulling op de 'ondergeklockte' onderdelen: Er wordt gewoon gekeken naar een snelheid die voor elke processor die van de lopende band afkomt haalbaar is, wie zegt dat elke NES cpu die 3 Mhz kan halen? Veilige clock marges betekent hogere yields wat weer meer winst betekent. Pas aan het einde van het NES tijdperk liepen mensen tegen de snelheidbeperking op, 3mhz was in het begin dus ook niet nodig.
Er is natuurlijk niemand die garantie geeft dat iedere NES kan worden opgevoerd.

Hoezo overbodig? Als 10% niet kan worden overgeklokt zou Nintendo 10% van zijn productie kunnen weggooien als ze op een 3MHz systeem hadden ingezet. Ze kijken wel uit!
Voor dezelfde reden als nu:

Nintendo betaalde enkel om 1.7Mhz te gebruiken, niet om 1.7 Mhz te krijgen
Omdat de onderdelen die nodig waren nog niet voorhanden waren of gewoon nog te duur waren.
Het is wel weer een leuke ontwikkeling. eigenlijk zouden er consoles moeten komen die je kan upgraden als er nieuwe spellen aankomen. zodat je niet steeds een compleet niet apparaat nodig heb.

voor de spellenmakers is dat wel handig. hoeven ze zich moeilijk te doen om hun spellen te laten draaien op verschillende consoles.
Eens je een spelcomputer kan upgraden is heel de shit eraf. Het handige aan spelcomputers is dat je als maker weet dat je spel overal hetzelfde zal draaien en er geen compatibiliteits problemen zullen zijn met verschillende hardware.
Tenzij je spelcomputers maakt die feitelijk gewoon pc's zijn ;)

Maargoed dit is niet echt serieus te noemen qua dat dit een trend gaat worden voor de consument. Tis "gewoon" een hobby projectje. Want tja, tweakers moeten tweaken he :D
Daar hebben ze al over nagedacht. Zoals bij de Mega-CD, de 32 X, etc.

Allemaal mislukte pogingen om verouderende consoles in leven te houden.
Leuk dat het kan maar als je al die oude spelletjes wilt spelen kan je ook een softwarematige emulator downloaden voor je pc.
Dat heb ik ook een tijdje gedaan en je mist gewoon het 'tastbare' van een echte NES, en je weet niet 100% of het spel er wel echt zo uitziet als de makers hebben bedoeld. Ik ben het dus eens met Orbit hierboven, emulatie (en ook modden van oude consoles) is niet authentiek en niet 'the real thing'. Misschien voor jou een onzinnige reden, maar ik mis gewoon een deel van het 'gevoel' dat ik vroeger had met m'n NES als ik met een emulator hetzelfde spel speel, al is het maar omdat ik niet de echte gamepad in m'n handen heb en het scherm veel te goed is.

Wij hebben hier ook nog een originele Game Boy liggen (de grote dikke grijze, niet een van de 'modernere' varianten), en een game daarop spelen is gewoon leuker dan met een emulator op je PC en naar mijn mening zelfs leuker dan het spelen van de meeste nieuwe games van vandaag. De kwaliteit van games is qua houdbaarheid, fun en speelduur sterk achteruit gegaan vind ik. Vroegah was alles beter, en dat voor iemand van 22 jaar :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True