Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: gamesindustry.biz

Een Spaanse rechter heeft vastgesteld dat modchips voor spelconsoles legaal zijn, zo bericht Gamesindustry.biz. De in Barcelona gevestigde winkel Innovagames werd door de Guardia Civil aangeklaagd voor het aanbieden van chips voor de PlayStation 2 en Xbox, waardoor het mogelijk wordt gekopieerde en ge´mporteerde spelen op de consoles te spelen. Hoewel de rechter erkende dat het ombouwen van consoles "een misdaad tegen het intellectuele eigendom van de fabrikanten" zou kunnen zijn, verwierp hij de aanklacht op basis van een onvolledigheid in de Spaanse auteursrechtenwet. Deze bevat een clausule die stelt dat het produceren en verspreiden van apparaten om software te kraken illegaal is, maar niets zegt over spellen, audio of video, waardoor de modchips letterlijk door mazen van het net glippen.

Justitie, Europa, RechtOverigens zijn al in diverse Europese landen, waaronder in Nederland, met wisselend succes rechtszaken gevoerd om aanbieders van modchips te doen stoppen met hun activiteiten. De fabrikanten van de consoles hopen dat de nieuwe European Union Copyright Directive, die in de loop van dit jaar in de gehele EU wordt doorgevoerd, aan de onduidelijkheid een einde maakt en modchips definitief in de ban doet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Met modchips kan je ontzettend veel meer doen dat alleen domme videospelletjes kraken... Van een X-Box maak je een compleet multimedia apparaat, iets wat zonder een modchip totaal niet gelukt was!
" iets wat zonder een modchip totaal niet gelukt was!"

Maar vergeet niet dat dat iets is waar dat ding ook helemaal niet voor bedoelt was.

Als MS nu nog van plan was om een DVD speler uit te brengen dan zou deze chip behoorlijk in hun markt snijden.
Dat is echter het probleem van MS, daar heeft een gebruiker niets mee te maken.
Dat zou echter ook een zelfstandige modchip kunnen zijn, die niet ˇˇk de kopieerbeveiliging omzeilt. Is het in NL inderdaad illegaal bevonden? (link?)
edit: ja dus: http://www.tweakers.net/nieuws/21586
Nooit van TSOP flash gehoord zeker?
kun je het niet zo doen dat je losse programeerbare chips verkoopt die toevallig op een xbox gesoldeerd kunnen worden? en dan het programma waarmee hij geprogrammeerd kan worden om de xbox beveiliging te omzeilen via emule/kazaa etc. de wereld in te sturen?
Dat is dus wat er nu gebeurt.... Je koop de meeste mod chips helemaal leeg en zelf voorzie je ze van software. Voor de Xbox Mod chips zijn er verschillende programma's voor in de modchips varierend in grote en functie's
En terecht.
Het is toch gewoon een aanpassing?

Als ik een auto heb gekocht kan de fabrikant daarna toch niet bepalen wat ik met de motor doe?

Eigen risico toch? Ze kunnen dan alleen de garantie afwijzen.
"Het is gewoon een aanpassing?"

Noem je dat een gewone aanpassing? Die chips hebben precies een doel: oneigelijk gebruik van de Xbox.

Normaal zou niemand er last van hebben (en persoonlijk mag je van mij echt alles met dat ding doen wat je wilt) maar MS maakt de Xbox niet als een gewone PC maar als game-console en heeft moeite gedaan om te voorkomen dat hij voor iets anders gebruikt zou worden. Een van de redenen dat je die Xbox zo goedkoop kunt krijgen is omdat je er alleen dure spellen op kunt spelen.

Ik vind de uitspraak van de rechter dus op zijn minst vreemd. (wel lekker tegenslag voor MS, maar echt eerlijk/begrijpelijk is het niet)
Deze bevat een clausule die stelt dat het produceren en verspreiden van apparaten om software te kraken illegaal is, maar niets zegt over spellen, audio of video, waardoor de modchips letterlijk door mazen van het net glippen.
Zijn spellen niet gewoon software ?????

Overigens vind ik het sowieso een beetje vreemde uitspraak: Dat het illegaal is om een apparaat te maken dat software kan kraken heeft volgens mij helemaal niets te maken met het intellectueel eigendom van de fabrikant wordt geschaad als er een modchip ingebouwd wordt... Ik heb het gevoel dat dat gedeelte van het verhaal niet juist wordt weergegeven (door gameindustry.biz).

Heeft er iemand misschien een linkje naar de originele uitspraak, dan ga ik mijn spaanse woordenboek zoeken ? :?
Nu ja, de spaanse copyright wetgeving bevat wel meer gaten zoals deze. Ik geloof dat het downloaden van illegale muziek daar in een schemerzone valt omdat de wet er niet duidelijk over is...
Dat is bijna overal zo. Punt is dat de wetgeving nog altijd niet voldoende is aangepast aan het digitale tijdperk.

Softwarepiraterij valt nu onder inbreuk op auteursrecht, terwijl er partijen zijn die het als "diefstal" willen zien. Het punt is alleen dat in de wet staat dat je pas diefstal pleegt wanneer je "iets van een ander geheel of gedeeltelijk wegneemt met het oogmerk het je wederrechtelijk toe te eigenen". Dat laatste gebeurt wel, maar je ontneemt het niet van de ander, je kopieert het.

Maar het is al jaren een hot issue en ik denk dat we ondanks de bureaucratie binnen afzienbare tijd wel toereikende wetgeving hebben.
[...]verwierp hij de aanklacht op basis van een onvolledigheid in de Spaanse auteursrechtenwet. Deze bevat een clausule die stelt dat het produceren en verspreiden van apparaten om software te kraken illegaal is, maar niets zegt over spellen[...]
Zoals Tha Lord al zegt zijn spellen toch echt gewoon software. Als we software definieren als programmatuur die in een bepaalde programmeertaal is geschreven en vervolgens is gecompiled tot een executable zie ik niet in hoe een spel hierin afwijkt van een pakket als Word.

Kan aan mij liggen maar ik zie hier dus in verband hiermee geen enkele "maas" in de Spaanse copyrightwetgeving...
Lijkt mij dus dat of de rechter totaal niet weet waar het over gaat (zou niet de eerste keer zijn) of dat advocaat van de Guardia Civil er niet in geslaagd is om zoiets simpels als het statement "spel = software" duidelijk te maken (of allebei natuurlijk).
Mocht het laatste het geval zijn dan zou ik als ik de Guardia Civil was toch echt op zoek gaan naar een andere advocaat :Y)

* 786562 Cheetah
Lijkt mij dus dat of de rechter totaal niet weet waar het over gaat (zou niet de eerste keer zijn) of dat advocaat van de Guardia Civil er niet in geslaagd is om zoiets simpels als het statement "spel = software" duidelijk te maken (of allebei natuurlijk).
Je vergeet voor het gemak even dat wat jij over deze zaak gelezen hebt wel eens onvolledig of (deels) fout zou kunnen zijn.
Ik was altijd in de veronderstelling dat spellen ook software waren?
Ja mod maar lekker weg, de moderering is zoals altijd van beroerde kwaliteit. Iedere debiel ziet toch in dat een spel gewoon een stukje software is?
Mja... waarom mag een fabrikant/producent op zijn/haar beurt wel bepalen in welk gebied hij of zij zijn software of films op de markt gooit :?

De behoeft om een modchip was in de eerste instantie niet alleen om backups te kunnen gebruiken maar ook een in een ander land gekocht spel te kunnen draaien.
"De behoeft om een modchip was in de eerste instantie niet alleen om backups te kunnen gebruiken maar ook een in een ander land gekocht spel te kunnen draaien."

Lees: om goedkope spellen te importeren uit het buitenland.

Net als de regiocodering van DVD's.
en er zijn ook weer mensen die via Firmware / speciale codes hun DVD (ROM) speler regiovrij gemaakt hebben.

Btw. Vind ik het wel mooi dat dit dus niet met de GC kan (modden kan dan alleen om Importgames te spelen, maar, daarvoor hebben we de Freeloader van Datel :D)

Op de GBA kan je altijd alle GBA games spelen ongeacht het land waar het spel vandaan komt :+
Kopier beveiliging van de gamecube is ook zeer makkelijk te omzeilen met een door Nintendo gelevert stukje hardware. Er is namelijk een netwerk adapter voor de gamecube beschikbaar waar dit mee kan hoe dat gaat mag ik hier volgens mij niet vertelllen.
Begrijp ik nu goed dat een xbox ombouwen legaal is? Dus als je zonder illegaal games adverteerd maar puur het geschikt maken voor multimedia doeleinden, dan is dat legaal? Dan ga ik eens even snel een bedrijfje opstarten :)
Geloof mij maar, er zijn al genoeg die hun brood verdienen met xbox'en modden :D

Wel leuk te bedenken dat jij dan wel geld verdient aan de verkoop van xbox'en maar microsoft niet, die loopt alleen maar verlies op die dingen, whehe :7
Kan ik er wat aan doen dat die dingen zo perfect werken voor doeleinden waarvoor ze niet bedoeld voor zijn ;)
ik koop een auto, bouw die om tot grasmachine .. en word aangeklaagd door de producent van de wagen wegens modden, LOL

imo kan je niet het modden aanklagen, wel het illegale gebruik van de hard- en software.
"ik koop een auto, bouw die om tot grasmachine .. en word aangeklaagd door de producent van de wagen wegens modden, LOL"

Een auto wordt gemaakt om mee op de weg te rijden. Ze doen niets om te voorkomen dat jij er een grasmaaier van maakt.

De Xbox is gemaakt als spelconsole en MS heeft behoorlijk moeite gedaan om te voorkomen dat mensen er andere dingen mee ging doen. Waarom? Omdat het voor hun businessplan van groot belang is dat dat niet gebeurt.

Jullie vergelijken de hele tijd appels met peren.


"imo kan je niet het modden aanklagen, wel het illegale gebruik van de hard- en software."

Met welk doel mod je dan? Is er een legaal doel voor modden als je weet dat de Xbox van de makers niets anders mag dan originele spellen spelen?

PS: Ik vind het dus prachtig dat dat ding gemod kan worden, maar als je over de feiten denkt kun je niet zeggen dat modden legaal is.
En toch is er iets kroms aan de hand. Microsoft verkoopt jou een spelcomputer. Ze kunnen jou die computer echter alleen verkopen door onderdelen te gebruiken die vele meer kunnen dan wat Microsoft ze laat doen. Dat is toch hun probleem en ook hun risico dat mensen uit dat apparaat halen wat er in zit.

Stel dat Lada alleen nog motoren van Ferrari kan gebruiken, maar deze vervolgens zwaar naar beneden afstelt om dat het anders geen Lada meer is. Als ik die Lada koop staat het mij toch vrij om dat ding zo te tunen dat ie 250 km p/u rijdt?

Natuurlijk vervalt de garantie, en zijn de gevolgen voor mij. En het is een slecht voorbeeld omdat alle auto's goedgekeurd moeten zijn voor ze de weg op mogen. Maar het principe blijft gelden. Het is Microsoft hun eigen probleem dat ze zulke dure onderdelen voor een Xbox nodig hebben. Ik hoef toch geen medelijden met ze hebben dat ze zoveel moeite gedaan hebben om de functionalitet van de Xbox te beperken?

Sterker nog, wie denk je dat al die dure onderdelen uiteindelijk betaald? Juist, de mensen die de spellen kopen. Ik begrijp het principe van het businessmodel van Ms prima, en ik hoop ook dat ze er bergen geld mee verdienen. Maar laat ze aub niet gaan zeuren als mensen de mogelijkheden van de Xbox volledig benutten.

Ps. Dat is natuurlijk iets heel anders dan illegale spellen, dat is moeilijk te rechtvaardigen. Spellen met een regiocode valt dan weer over te twisten.
"Stel dat Lada alleen nog motoren van Ferrari kan gebruiken, maar deze vervolgens zwaar naar beneden afstelt om dat het anders geen Lada meer is. Als ik die Lada koop staat het mij toch vrij om dat ding zo te tunen dat ie 250 km p/u rijdt?"

Hou toch eens op met die vergelijkingen met autos, dat is helemaal niet relevant.

Natuurlijk mag je zelf aan je autootje sleutelen, het ding is van jou en wordt onder geen enkele speciale voorwaarde aan jou verkocht. Met de Xbox is dat anders.

Dit gaat helemaal niet om een functie die in de Xbox niet is aangezet, maar om een functie die met opzet is geblokkeerd. Als die ferrari motor een gecrypte toerenbegrenzer had zou je daar ook geen veranderingen in mogen aanbrengen. Niet omdat je dan de garantie kwijt bent, maar omdat je gewoon geen versleutelde gegevens van anderen mag ontcijferen.


"Sterker nog, wie denk je dat al die dure onderdelen uiteindelijk betaald? Juist, de mensen die de spellen kopen."

Dat is echt een consumenten-reactie. Om de een of ander manier schijnt men altijd te denken dat men rechten voor het ene kan ontlenen aan het feit dat men ergens anders voor betaalt.
De vraag is dan natuurlijk of dat het eigenlijk wel zo netjes danwel legaal is om producten met encryptisch geblokkeerde functionaliteiten te verkopen.

Mijn inziens is het nog steeds MS haar eigen risico of deze omzeilt gaan worden. Immers ik koop een XBox. Volgens MS heeft die x functionaliteit, en dat moeten ze garanderen. Maar ik koop nog steeds een Xbox en alle functionaliteit die dat ding heeft zou mij ter beschikking moeten staan. Ms hoeft die functionaliteit niet te garanderen, maar ik mag die functionaliteit aanspreken. En nogmaals dat MS die functionaliteit noodzakelijkerwijs geencrypteerd heeft wil nog niet zeggen dat het ook illegaal is dat ik die encryptie op mijn apparaat verbreek. Misschien het is niet zo'n gekke gedachte om te zeggen dat MS de functionaliteit helemaal niet mag blokkeren!

Je noemt dat een consumenten reactie, maar dat is toch ook logisch? Ik vind niet dat MS in dit geval netjes naar de consument handelt, ik had al uitgelegd dat ik de zakelijke kant van de medaille prima begreep.
Het vervelende is alleen dat bij alle aankopen die jij doet je impliciet instemt met de voorwarden die de fabrikant / winkel aan de koop en gebruik van het product stelt, dat doet natuurlijk niks af aan het feit dat ze je een rotstreek leveren
Vinny, Vinny, Vinny...

Hoe financiert Microsoft de Xbox? We weten allemaal dat de divisie verlies draait. MS betaalt dat simpeltjes met de winsten op vooral Office.

Welnu, laten we Microsoft maar eens gaan aanklagen dan. Als het voor Microsoft van belang is dat ik hun Xbox niet gebruik voor andere dingen dan Xboxen en zij kunnen dat via de rechter afdwingen, dan wordt het hoog tijd dat ik eens ga afdwingen dat het geld dat ik ze geef voor Office alleen gebruikt mag worden om Office te ontwikkelen en pertinent niet om de Xbox te financieren.

MS verkoopt mij een Xbox en MS mag bepalen wat ik daarmee mag doen.
Ik geef geld aan MS en ik mag bepalen wat MS daarmee mag doen.

Toch?
:Y)
Als er modchips ingebouwd worden, alleen om import games mee te spelen, vind ik het niet illegaal. Maar modchips worden helaas ook heel vaak gebruikt voor het spelen van illegale games. Jammer. :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True