Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Bron: MegaGames, submitter: MAZZA

Nadat de speculatiemolen rond nVidia's NV40 recentelijk nieuw leven ingeblazen was, zijn er ook meer details omtrent ATi's concurrerende chip - codenaam R420 - bekend. Een eerste gegeven is dat er twee versies van de chip zouden komen, een versie die met conventioneel DDR-geheugen werkt en een variant die samenwerkt met DDR2-geheugenchips en ook met GDDR3, maar laatstgenoemde geheugensoort zou volgens eerdere berichten niet op tijd beschikbaar zijn. Eerstgenoemde variant van de R420 zou de naam Skateboard meekrijgen, terwijl de DDR2-variant de prestigieuzere benaming Olympic Snowboard zou meekrijgen. De GPU zal geen PCI Express ondersteunen en het is ook niet de bedoeling deze ondersteuning met een bridgechip toe te voegen; eerdere roadmaps vermelden namelijk de R423, die zich onderscheidt van de R420 door de ondersteuning voor PCI Express.

ATi logo (middelgroot, bijgeknipt)De video-output richting monitor zal via de VGA- of DVI-interface kunnen geschieden, de ViVo-functionaliteit voegt daar nog eens video-in en video-out voor andere apparaten aan toe. Daarnaast zou de R420 compatibel zijn met DirectX 9.0c, wat onder andere betekent dat de derde versie van de pixel shader aanwezig is. De high-end versies op basis van de GPU zullen het bekende achtervoegsel XT meekrijgen en zullen een core geklokt op 500MHz bezitten, de 256MB aan geheugen zal z'n werk doen op 1000MHz. Op de CeBit-beurs, die gehouden wordt van 18 tot 24 maart in Hannover, zal waarschijnlijk meer nieuws omtrent ATi's nieuwste grafische chip verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

ATI speeld slim in op de markt op het moment ... ze maken nog een kaart met AGP omdat dit gewoon vertrouwd is en leuk om up te graden zonder een nieuw moederbord te hoeven aan schaffen ...

Nvidia hier in tegen gaat voor PCI Xpress en zal even duren voor dit op gang komt ...
Nvidia is tevenst wel hoger geclocked en met de nieuwe PCI Xpress waarschijnlijk net iets sneller ...

maar het gaat hier niet om snelheid maar om verkopen en dus $$$ :7
Hmm, ze moeten eerst nog leren programeren op pciXpress. Dus de drivers van nvidia zullen niet optimaal zijn.

Daardoor is relatief gezien ati sneller en kaarten worden allen gereviewed als ze net uitkomen.

BTW: ook de geforce fx kaarten zijn hoger geclocked dan de radeon, maar toch is de 9800 xt de snelste.
Hmm, ze moeten eerst nog leren programeren op pciXpress. Dus de drivers van nvidia zullen niet optimaal zijn.
software matig is er geen verschil tussen pci/pci-express
dus verwacht ik eigenlijk ook geen verschil tussen AGP/pci-express 16x
het enige waar ze misschien rekening mee zouden kunnen houden is dat je met pci-express tegelijk zowel up als downstream verkeer kan hebben, wat bij agp niet mogenlijk is.
Dus worden je drivers toch anders?
Ja, de moederboard drivers zullen ongetwijfeld anders worden. VIA (hyperion), Intel (app-accelerator) en nVidia (nForce) b.v. leveren nu toch ook de AGP en GART drivers? Die zitten toch echt niet in de Catalyst en/of de ForceWare drivers. Dat zal straks met PCI-Express niet anders worden.

Voor de videokaartdriver maakt het dus geen fluit uit ;)
Inderdaad, ik denk niet dat PCI Express een voordeel zal zijn in het begin.

En kloksnelheid zegt inderdaad niet alles... kijk maar naar AMD CPUs vs Intel CPUs :)
lijkt wel de strijd tussen amd en intel...
de een sneller geklokt en langzamer de ander vice versa :)
Misschien dat omdat ATi ziet dat er momenteel nog 0,0 moederborden worden verkocht met PCI-Express?

Heeft niets met slim spelen te maken, maar met logisch nadenken...
Ja maar je kan ut ook anders zien, als er geen vga kaartjes zijn voor PCI-E is het ook niet nodig om moederbordjes met PCI-E uit te brengen. Dus een van de 2 zal moeten pushen zeg maar.
Het zit er zowisso al aan te komen dat het handig is om een PCI-E 16x slot te laten bestaan.
Grote RAID systemen zullen binnenkort namelijk ook met zulke grote slots worden uitgerust als dat SAS een beetje voetjes aan de grond krijgt.
Serial Attached SCSI zou wel eens wat bandbreedte vragen als er genoeg disken op zitten ;)
Moederborden zullen toch zoiezo eerst moeten zijn... Wie gaat er nu een PCI-Express kaart kopen die hij nergens in kan pluggen.

Een moederbord met PCI-Express is wel al nuttig, ook al zijn er geen PCI-Express kaarten... die komen er wel, en in afwachting gebruik je AGP/PCI voor je grafische en andere controllers...
en daarbij ... staat PCI-Express op de road-map van vele mobo-bakkers, en zo ook bij ATI... markt volgen, ontwikkeling volgen ... dat is wat ik zie. En niet direct al de eerste PCI Express kaarten leverbaar maken in een maand. Das nutteloos.
ATI speeld slim in op de markt op het moment ... ze maken nog een kaart met AGP omdat dit gewoon vertrouwd is en leuk om up te graden zonder een nieuw moederbord te hoeven aan schaffen ...
Denk je dat nVidia geen AGP variant van de verschillende NV4x kaarten uit gaat brengen? Dat gaan ze dus wel doen. Dat ze de NV4x native PCI-E maken zegt niets, ze kunnen dan nog steeds gemakkelijk AGP ondersteunen door de bridge chip die ze nu al gebruiken om te keren. Nu gebruiken ze de bridge chip om een native AGP kaart te voorzien van PCI-E, straks gebruiken ze die chip om een native PCI-E kaart AGP ondersteuning te geven.

nVidia ziet zelf echt wel in dat zeker het komende jaar en waarschijnlijk het jaar daarop AGP nog veel meer gebruikt zal worden dan PCI-E en daardoor zullen ze echt wel AGP kaarten uit blijven brengen. Alleen dan met een bridge die niets afdoet aan de snelheid en die dus alleen lage extra kosten met zich mee brengt.
maar het gaat hier niet om snelheid maar om verkopen en dus $$$
Jaja, dus met andere woorden: "Snelheid verkoopt niet?" :?
Wat doet jou zeker weten dat door de snelheid van de core/mem + PCI Express Nvidia sneller zal zijn?

Leg AMD64 + P4 eens naast elkaar... en kijk dan nog eens naar de kloksnelheden ;)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de architecture van de kaart, de core van de kaart en nog vťťl meer aspecten belangrijk zijn, en dat je nog geen conclusie kan trekken dat de nieuwe videokaarten van Nvidia sneller gaan lopen.
Je vergist je, Nvidia speelt de troeven op twee manieren. Nvidia heeft zowel PCI Xpress kaarten als AGP.

Zodat je dus alle snelheids n00bs op je hand hebt.

Want je hebt nog steeds van die directeur achtige types die er verstand van DENKEN te hebben en dan vervolgens naar de winkel lopen en vragen ik wil een kaart met PCI Express. Net zoals dat diezelfde personen vragen IK WIL een PENTIUM 4!!!!!!!.
Ja maar welke meneer? Gewoon een Pentium 4. ja maar watvoor?? Gewoon een Pentium 4 een snelle.
Maar dan geen flauw idee hebben waarover ze het hebben. Want ze hebben slechts de Dell reclame spotjes gehoord met Intel Pentium 4 inside. En begrijpen er eigenlijk geen ruk van maar dat is wat blijven hangen is. Dus idem met PCI Express.
Nvidia hier in tegen gaat voor PCI Xpress en zal even duren voor dit op gang komt
de NV40 is volgens mij gewoon agp en eventueel met een bridge chip PCI-Express, dat laatste levert wat nadelen op, en pas bij de volgende generatie wordt de core zelf voor PCI Express gemaakt met mogelijk agp dmv een bridgechip.
Precies omgekeerd dus. De NV40 is native PCI Express en met de HSL bridge chip kan ie ook op AGP werken.

zie: http://www.tweakers.net/nieuws/31390/?highlight=nv40
de 256MB aan geheugen zal z'n werk doen op 1000MHz.
Betekent dit dat er alleen maar 256Mb versies komen? Of alleen de XT's?
Doet DDR of DDR2 1000Mhz?
Lijkt mij DDR2, aangezien DDR1 niet veel hoger ging als 700-750...? Toch jammer dat ze niet de GDDR3 halen, dat snap ik niet want een poosje geleden kwam er een bericht dat alles voorspoeding ging met de levering daarvan. Misschien dat het met kosten ed te maken heeft, of dat de kaart erg goed presteerd met DDR2?
Misschien is al het beschikbare GDDR3-geheugen wel opgekocht door NVidia: http://www.tweakers.net/nieuws/31418 :+
Maar is het wel genoeg om tegen de 16 pipes van nVidia te gaan?

Dat pixel shader versie 3 wordt ondersteund is 'tuurlijk aangenaam, maar betekent dit betere prestaties voor games die voor lagere shader versies zijn geschreven?

Is het niet zo dat de huidige games zoiezo nog allemaal op 1.1 draaien? Of zit ik er helemaal naast?

Ik wacht zo ie zo in spanning voor de benchmarks van beide kaarten!!
Er zijn al een heel aantal games die PS2.0 gebruiken. Ook PS1.4 is zeer populair, omdat die veeeel meer kan dan 1.1 en 1.3.

Alle games zullen waarschijnlijk wel backwards compatible blijven.
weet de crew van tweakers.net dat niet dan?
Ik hou me niet altijd even goed bezig met de softwarematige kant van videokaarten, zou iemand zo vriendelijk willen zijn om precies uit te leggen wat AA AF en het pixel shaden precies doet, ik weet het wel ongeveer maar daar heb je meestal weinig aan als je ergens over mee wil praten
Nu in een post bij u: De Antwoorden!
(klik de linkjes voor een langere uitleg en uitgebreidere presentatiemethoden <-- plaatjes :))

Anti-Aliasing: Stel je hebt een mooi wit vlak op je monitor, met daardoor een schuine zwarte streep. Als je goed zou kijken naar de afzonderlijke pixels van die lijn, zie je kartels ziet in die lijn. In computerspelletjes heb je dit dus ook, maar het valt bij bewegende beelden normaal niet zo hard op en is is dan ook wel een duidelijke kleurovergang nodig om die gekartelde lijnen / grenzen (van een vlak bv.) te zien.
AA haalt die groffe kantjes weg door de overgangen wat uit te vlakken, zodat er een geleidelijkere overgang is en de randen dus niet meer zo 'hard' zijn.
(op screenshots is het vaak heel makkelijk te zien of AA aan of uit stond)
http://www.widearea.co.uk/designer/anti.html

Anisotropic Filtering: Je weet waarschijnlijk dat een 3D wereld is opgebouwd uit modellen (op hun beurt terug opgebouwd uit polygonen die dan weer uit vertices bestaan) met daarover beelden (textures). De modellen zelf zijn onzichtbaar, voor de textures erover heen te leggen kun je een 3D wereld waarnemen. Die textures zijn gewoon 2D bitmaps (er bestaan ook 3D textures, maar dat is een ander verhaal en een zeldzame ook).
Als nu een texture onder een bepaalde hoek ligt (zo goed als altijd, want hoevaak kijk je recht op een bepaalde texture) worden de pixels waaruit die texture is opgemaakt 'opeengedrukt' waardoor je de texture er wazig begint uit te zien.
AF lost dit probleem op door de textures via bepaalde modellen te hertekenen waardoor ze er scherper uit zien.
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1162321,00.asp
http://www.richleader.com/bargainbinreview_anisotropic-filtering.htm

Pixel Shaders: Wel, om te weten wat dit is, moet je eerst weten wat een Vertex Shader is.
Vertex Shaders: Ok, weet je nog wat een vertex is?, een hoekpunt van een polygoon. Dus, een 3D model is opgebouwd uit vertices (vertex mv.). Een vertex heeft dus 3 coordinaten x, y, z.
Een VS is een wiskundige manier om te vertellen hoe de vertices zich moeten gedragen. Zo kun je miniprogrammatjes maken voor allerlei effecten (water, haren, kleren, huid), wat meer textuur op de modellen aan brengen, .....
Goed, terug naar de PS: dit is set van instructies die op elke pixel van elke vertex wordt uitgevoerd. Zo kunnen effecten worden behaalt die anders veel te moeilijk zouden zijn om handmatig te maken.
http://www.ultimategameprogramming.com/articles/VertexPixelShaderIntro .php
http://www.ultimategameprogramming.com/articles/VertexPixelShaderIntro 2.php
http://www.tomshardware.com/graphic/20010227/geforce3-03.html

Een VS is echt een programmatje dat in de GPU kan worden uitgevoerd, een PS is eerder een lijst van instructies die worden uitgevoerd op de pixels van de vertices.

Zo, ik hoop dat je er wijzer van geworden bent, google anders is wat :) (ook doen als dit nog te ingewikkeld is)
Als NV PCIexpress kaarten op de markt gaat brengen als de eerste producent. Dan is het slim van ATi om te wachten totdat alle kinderziektes eruit zijn en wachten totdat het betrouwbaar genoeg is. Dan gaan ze ook beginnen met PCIexpress en hebben NV lkkr hun resources gebruikt om al die bugs weg te werken.
Ok ze hebben waarschijnlijk een grotere voorsprong dan ATi dan maar dat is nog jaren verder. Voorlopig blijft men bij AGP.
Helaas duiken er al berichten op dat ATI in Hannover als eerste een R3xx met Native PCI-Express zullen tonen terwijl Nvidia het nog voorlopig (moet) doen met een bridge !

Het lijkt er dus op dat ATI vooruitstrevender is dan Nvidia op het moment, of een snellere R&D afdeling.

I.i.g. moeten de drivers eens geoptimized worden, het spook van een onderzoek vorig jaar waart nog immer rond, hier werd vastgesteld dat de databus (agp) en snelheid van de kaarten zo hoog waren, maar dat de drivers maar iets van 30% benutte dacht ik, laten ze eerst die bandbreedtye meer gaan benutten zou ik zeggen (vandaar het weinige verschil tussen AGPx4/x8)

@Kev_Boy hieronder, deze kaarten zouden Advanced AA/AF e.d. gaan ondersteunen (inquirer bericht)
Dat ATI als eerste komt met een native PCI-E chip wilt niet zoveel zeggen, het is gewoon een keuze van de 2 bedrijven respectivelijk.
ATI kiest om 2 versies van hun chips te bakken, een AGP en een PCI-E versie, zo hoeven ze niet te werken met een bridge chip.
nVidia gaat voorlopig voor AGP chips en de mogelijkheid om een bridge chip er bij te plaatsen om dan later (vanaf de nv40 of nv45, zo duidelijk is het blijkbaar nog niet, tenzij ik iets heb gemist, zeg het dan maar :)) chips te bakken met PCI-E waar dan de dezelfde (maar dan omgedraaid) bridge chip kan worden bijgeplaatst om de kaarten voor AGP geschikt te maken. Zo moet nVidia maar een reeks onderhouden, terwijl ATI een dubbele reeks heeft. De nVidia oplossing is waarschijnlijk goedkoper, maar met een performance penalty (hoe zwaar weet nog niemand blijkbaar), en ATI is gewoon altijd native op alletwee de bussen, wat waarschijnlijk duurder zal uitvallen.

En het is een omschakeling van de gebruikte bus/poort, dat is belange na niet zo complex als een GPU zelf, het zal wel een managment beslissing zijn, want ik denk dat de R&D afdelingen van ATI en nVidia wel capabel genoeg zijn om zoiets (relatief) simpel tot een goed einde te brengen (zonder al te veel kinderziektes gezeur enzo).

Over dat van die 30% AGP benutting, ik denk dat dat ging over het versturen van data van de kaart naar de rest van het systeem, dit zou handig zijn om een GPU te CAD's, 3D animaties, ... te laten afhandelen omdat deze daar voor ontworpen is (momenteel wordt dit vooral door de CPU gedaan). Bleek dat de drivers daar barslecht in waren, tjah, het werdt gewoon nog niet gebruikt...
Als een AGP bus een overhead van 70 % zou hebben bij normaal gebruik, phtttttt..., ik zou het dan gewoon niet kunnen geloven.
De overgang van AGP 4x naar 8x maakte zo weinig uit omdat AGP 4x niet eens volledig werd dichtgetrokken. Bij CG toepassingen (eigelijk zo'n beke alle 3D gedoe, uitgezonderd games) was er wel een verbetering zichtbaar . Die hebben meestal grotere textures, meer vertices (de hoekpunten van een polygoon), ...., om door de GPU te jagen.

[in other news] Ok, mochten hier rare zinnen tussenzitten, niet te hard op letten, al 34 uur wakker, met een zwaar weekend achter de drug ;)

VIVA ATOMIC! narf :D[/news]

[(misschien) interessante gedachte]Wat zou er gebeuren tegen de tijd dat AGP op zijn laatste benen loopt. ATI stopt de lijn en begint ook bridge chips te gebruikten, of ze blijven chips bakken die native AGP zijn? Hoe zit het bv. met de GeForce2 MX PCI, Radeon 7500 PCI, Radeon 9000 PCI, ... ? Die zullen toch wel bridge chips gebruiken zekers, lijkt me toch het goedkoopste. :)

Ok, still pumped-up on cafiene....
[/(misschien) interessante gedachte]
Meer details bekend? Nou.... vooral meer geruchten wat ik zo zie. :7

Er is nogal controversie over of the R420 nu wel of niet PS3.0 zou ondersteunen. Volgens hullie dus wel.... Tja..
3DCenter (http://www.3dcenter.org/artikel/2004/02-22_a.php)is bijzonder stellig dat hij geen PS3 ondersteuning heeft, en dat ze dat uit eerste hand hebben. En dat is wel een site die i.h.a. verdomd goed weet waarover ze praten.
Meer details bekend? Nou.... vooral meer geruchten wat ik zo zie.
de nagel op de kop, dit nieuwsbericht stelt nix voor en dan nog megagames als bron.. die copieerde van de Inq en die zoog op zijn duim en las wat forums... (shame on you MAZZA & steve ;) :P j/k )

anyway, laten we eens iets zinnigs vertellen en geruchten van ' feiten ' scheiden.
output VGA & DVI
ATi heeft in de laatste chats laten verstaan dat dual DVI borden van ATi niet voor morgen zijn maar dat z'n partners misschien iets dergelijk plannen. (simpelweg, dvi is duur)
DX9.0c
Waarschijnlijk nodig om de (onbekende) shadermogelijkheden van de R420 mogelijk te maken. Betrouwbare geruchten (3dcenter) zeggen dat de R420 geen PS/VS3.0 heeft. Misschien heeft de R420 een omweg om toch shader model 3 te ondersteunen en zat die nog niet in dx9. Bij een nieuwe generatie moet er toch in dx een beetje worden 'ge - finetuned' om de hardware optimaal te benaderen.
Shader model 3.0 zit wel in dx9 dus dacht men oorspronkelijk dat een update niet nodig ging zijn.
/edit @mj.. ???, bedoel ik ook
GDDR3
Hierover is niets echt bekent, behalve
Nvidia zal gddr3 uiteindelijk overal gaan gebruiken (maw massaproductie is klaar), vooral om de gunstigere latency en warmteproductie.
Voor de gddr3-n00bs : verbeterde DDR2 (durf de vergelijking niet maken met ddr3) (door oa ATi ontwikkelt, nVidia & Samsung deden gddr2 en die viel serieus tegen ivm warmte, another win for ATi)
Anyway, ATi heeft gddr3 chips van 1Ghz - 1,6 Ghz getest, of ze worden gebruikt is een andere vraag.
vram
256 ram wordt standaard voor Hi-End, heb gelezen dat ATi een 512 kaart plant op het eind van het jaar (verklaart door een dude van ati, ixbt)
500/500(1000)
ATi legt zijn kloksnelheden niet vast tot hij weet hoe snel de nv40 ongeveer is. Er zijn rare geruchten geweest ivm de nv40, we zullen wel zien het zegt allemaal trouwens niets

PS als je vreest dat ATi het niet haalt deze ronde omdat ze 'maar' 8 pipes gaan hebben op de R420 weet dan dat we eigenlijk nog steeds niets weten over de werking van die pipes, je kunt nogal wat trucken uithalen met pipes (remember de NV30)
DX9.0c zal geen nieuwe functionaliteit toevoegen.
Een klein "c" update is alleen maar om compatibiliteit te waarborgen met nieuwe chipsets.
Dat is laatst al duidelijk geworden op Beyond3D.

DX9.0 heeft al PS3 en VS3 in de specificaties, dus daarvoor hoeft ook geen update gemaakt worden. (Daarom komt er dus ook geen DX9.1)
Wat is nou het wezelijke verschil tussen pci-E en agp? Ik dacht dat het verschillende busstructuren waren ala ISA en PCI dus dat het een niet in de ander past. Kan iem. mij dat uitleggen?
[edit] overbodig?? ik wil graag leren en ik denk dat er vast mensen die dezelfde vraag hebben dit ook lezen dus snap ik niet hoe iem. op overbodig is. als ik nou had gevraagd: Wat is AGP of wat is PCI? dan had ik het idd overbodig gevonden.....
ik d8t dat het belangrijkste verschil was
dat er normaal een agp signaal gebruikt word...
met dat signaal kan je volgens mij alleen maar zenden of ontvangen maar niet tegelijk

met pci is dat anders daarmee kan je zenden en ontvangen tegelijkof zo iets volgens mij

dit denk ik he

en ik ben een systeembeheerder in opleiding
met de computer kennis van een aap
Ik bedoel niet met signalen sturen. Ik bedoel het wezelijke verschil tussen de aansluiting (slot) op het moederbord is die verschillend? dus een nokje meer of minder of een totale metamorfose van de "pinsetting" (of hoe heet dat in kaartsloten)?
* 786562 Pc_doctor
Ik kreeg net een e-mail met wat meer insiders info over de nieuwe radeon en nvidia kaarten.

kweet niet of het al bekend was, maar wie weet kunnen jullie er wat mee.

Right now, the CPU does all the MPEG2/3/WMV decoding and the GPU only does the final color space conversion from YUV to RGB. Both ATI and nVIDIA are going to announce MPEG2/4/WMV decoding in their next gen chips (NV4X and R4XXX). All computers you buy from June onwards will be trivially capable of decoding a high definition video and audio stream. .... Or several SD streams.


... oh, and DirectX 10, to go into beta in June, will support high bit video surfaces: 10-bit, 16-bit YUV and 4:2:2.
De recentere All-In-Wonder-kaarten van ATI hadden via de Rage Theater chip natuurlijk al hardwarematige MPEG-decodering... ;)
Alle ATI kaarten sinds de Rage 128 doen al hardware matig iDCT en MotionCompensation. Daarmee heb je de helft van de benodige processor kracht voor MPEG2 decoding al te pakken.

Maarja... wat moet je er mee? Een PII-500 is al genoeg voor realtime MPEG decoding.... Met de huidige ondersteunde features van ATI is een PII-233 al goed genoeg.

Is dat nog relevant in een tijdperk waar een P4-3GHz al mainstream begint te worden?
Is het op dit moment geweten of deze kaart ook hogere AA/AF settings zal aankunnen?
Vond jij 8x AA en 16x AF nog niet hoog genoeg dan?
Denk niet dat dat de hoogste prioriteit zal hebben. Maar het zou kunnen. Hebben ze iig wel weer een extra uitzonderlijke feature ;)

Met nog hogere AA kun je strax 320x240 reso gaan draaien zonder dat je karteltjes hebt :P
Met 16x AF zie je in..zowat alle games al niet meer overgangen, want die zitten ver ver weg in de levels..verder dan je ooit kan kijken!
correctomundo
Hmmm, dat gaat een leuke dag worden op de CeBit.
Jammer dat ik er maar 1 dag kan rond lopen.

ATi die mogelijk nieuw spul showt, nVidia die mogelijk nieuw spul showt.

En dan te bedenken dat ik TOCH al m'n ogen uit zal kijken op dat MEGA-PC-Festijn.
:Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True