Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: DPReview

Op DPReview is een persbericht van Foveon verschenen waarin wordt bericht dat Polaroid het eerste bedrijf is dat gebruik maakt van Foveon's X3-sensor in een consumentencamera. Voorheen had alleen Sigma enkele digitale spiegelreflexcamera's in het assortiment zitten met een X3-sensor. Bijzonder aan de X3-sensor is de ligging van de afzonderlijke sensors voor rood, groen en blauw. Deze liggen niet naast elkaar, maar onder elkaar waardoor er geen interpolatie meer hoeft plaats te vinden om de kleur van één pixel te kunnen berekenen. De in de x530 gebruikte sensor heeft een resolutie van 4,5 megapixel en een formaat van 1/1,8-inch. Verder is de camera uitgerust met een 3x optische zoom lens. De camera zal in juni op de markt verschijnen met een adviesprijs van 399 dollar.

Polaroid x530-camera met Foveon X3-sensor
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Is deze 4.5 Mpix nou opgegeven in de non-Foveon maat die iedereen gebruikt, of is dit de echte resolutie van de chip? 4.5 Mpix normaal zou niet indrukwekkend zijn (delen door 3), maar als het de native resolutie is, is het een mooi ding (de chip dan).
En hoe denk je dat een normale digicam aan zijn 4,5 of 5 Mpix komt ?

Erg leuk, 5 Mpix, maar ieder pixel kan hier maar een beperkt aantal kleuren bevattenen ligt de werkelijk oplossing ook lager, net als bij een printer, die 3 pixels nodig heeft om een kleur te mengen, terwijl ( als die Foveon 3 x 1,5 Mpix werkelijk is ), kan elke pixel iedere kleur bevatten.

Bij een gewone digicam heb je dachtik 3 pixels nodig om de kleur te bepalen, waarna tussenliggende kleuren worden geïnterpoleerd. Die worden dus berekend aan de hand van omliggende kleuren en reflecteren dus niet altijd de werkelijkheid. Daar ben je met die Foveon dus van af, en worden foto's duidelijk natuurgetrouwer. Die techniek is overiens jaren geleden al op de markt gebracht door Foveon, het verbaast me , dat dit nu pas op de markt aan het doordringen is ........
Bij een gewone cam zijn het meestal 4 pixels in een configuratie zoal RGBG. Waarom er 2 groene zijn weet ik ook niet, maar het zal iets met de interpolatie te maken hebben.
Een 4 megapixel digicam heeft dus 1M rode, 1M blauwe en 2M groene pixels. De 4.5Mp Foveon heeft er van alledrie 1.5M.
De dubbele groen sensors zijn om de kleurgevoeligheid van het oog te benaderen, dat een heel sterke voorkeur voor groen heeft.

De werkelijke resolutie van je plaatje is een stuk lager dan het aantal Mpixels doet vermoeden. Simpel gezegd moeten die aparte RGB pixeltjes gemengd worden tot een full color pixel. Dan Rather schat dat je een 3.5 Mpix Foveon subjectief ongeveer moet vergelijken met 6 Mpix conventioneel (http://www.dansdata.com/danletters009.htm).
Zover ik het begrepen heb, is het een ander soort filter op de x3-chip, waardoor kleuren er helderder op komen te staan. Elke pixel heeft de mogelijkheid om rood/groen/blauw te worden in tegenstelling tot de traditionele cmos/ccd chips die vantevoren zijn vastgesteld. Meer informatie.

Aanvulling, een x3 chip heeft dus wel daadwerkelijk het aantal pixels, in dit geval 4,5M allleen ze worden op een andere manier gebruikt.
op http://www.foveon.com/X3_tech.html
staat info over de Foveon x3 technologie, en het lijkt me dat alle drie kleuren lagen 4.5mpix zijn.
"Both image sensors are the same physical size, however the X3 direct image sensor has three times the number of pixels."
Dus doen ze de pixels maal 3 om zo een hoger getalletje te kunnen gebruiken in de ads (dus effectief 1.5 Mpix oftewel 1440x1080), of krijg je echt plaatjes van 2450x1837 pixels?
Op de site van Foveon (http://www.foveon.com/prod_f19.html) is het volgende te vinden:
"Effective Pixel Sensors 4.5 million pixels
(1420 columns x 1060 rows x 3 layers)
(1.5R, 1.5G, 1.5B) Total number of measured-color data points captured by image sensor"

Dus totaal = 4.5 verdeeld in 1.5 Rood; 1.5 Groen en 1.5 Blauw. Max resolutie = 1420 x 1060
classy kastje, en leuke prijs. Maar ik wil wel eens een vergelijkend waren nderzoek zien met die x3 sensor.
Je kan op de site van Foveon zelf, wat pics zien met de verschillen met mozaic techniek: http://www.foveon.com/X3_comparison.html

en op http://www.dpreview.com/news/0202/02021103foveonx3preview.asp kan je een aantal hele mooie shots zien gemaakt met een Foveon test omgeving door DPReview.
Goed ontwerp, prijs zou nog iets lager kunnen om te concureren met 5 mpix camera's. Ben zeer benieuwd of dit mijn eerste digicam gaat worden :)
Goed ontwerp, prijs zou nog iets lager kunnen om te concureren met 5 mpix camera's. Ben zeer benieuwd of dit mijn eerste digicam gaat worden
Als je voor het eerst een digicam koopt, zou ik me niet blind staren op het aantal MegaPixels. Voor de beginnende gebruiker is een 3,2 Mp camera meestal ook voldoende. Het hangt er voornamelijk van af hoe groot je je foto's wilt (laten) uitprinten. Als je foto's op regulier formaat wilt printen, dan is de meerprijs van een 5Mp camera het meestal niet waard en kan je beter je geld inversteren in een camera met iets minder Mps en een goede lens. Pas als je wat grotere foto's wilt hebben is een 5 Mp noodzakelijk. En zoveel goedkoper zijn 5Mp cams toch niet?

Ik moet zeggen trouwens dat ik de testfoto's (link hierboven) zeer mooi vind! Mooi kleurdetail en lekker scherp. Deze techniek zou best eens succesvol kunnen worden.

[lol]
Voordeel van dit jasje eromheen is dat deze camera ook minder snel gejat zal worden, aangezien iedereen zal denken dat het een oude camera is. }>
[/lol]
Ik zie een heleboel onzin in de reacties.

In digitale vorm bestaat een kleur (in het RGB model iig) uit een rood groen en blauw component. Zo worden ze ook bij het afbeelden gebruikt (op het scherm) en bij het opnemen (met een (digitale) videocamera). Er wordt helemaal niks aan kleuren geinterpoleerd. Het groen rood en blauw is bepaald door de kegeltjes in het menselijk oog (of waren het nu juist de staafjes).

Het enige verschil tussen conventionele sensors en deze is dat bij conventionele het rood, groen en blauw naast elkaar liggen. Elke kleur is dus tenopzichte van de rest 1/4 of 1/3 pixel verschoven (afhankelijk van de layout van de sensor). Bij de hier genoemde sensor liggen ze gestapeld. De verschillende kleuren worden dus op dezelfde positie gesampled. Hierdoor is er geen verschuiving tussen de verschillende kleuren.
Het enige verschil tussen conventionele sensors en deze is dat bij conventionele het rood, groen en blauw naast elkaar liggen. Elke kleur is dus tenopzichte van de rest 1/4 of 1/3 pixel verschoven (afhankelijk van de layout van de sensor). Bij de hier genoemde sensor liggen ze gestapeld.
Ik snap het even niet. Als ze naast elkaar liggen, horizontaal, kun je problemen krijgen blijkbaar.

Nu liggen ze vertikaal, en zijn de problemen er niet.
Maar als je een andere camera 90 graden draait (vertikaal), en je neemt dan een foto, dan zitten de censoren toch ook vertikaal?

Zo simpel zal het wel niet liggen, maar hoe zit het dan wel?
Boven elkaar is op twee manieren te interpreteren. Zoals jij het zegt schieten ze er inderdaad weinig mee op. In het orginele artikel hebben ze het over 'stacked'. De sensors voor de verschillende kleuren liggen dus niet naast of 'onder' elkaar, maar gestapeld op elkaar waardoor er op 1 positie het rood, groen en blauw kan worden gesampled.
Bij de meeste camera's wordt een Bayer interpolatie sensor gebruikt met RGBG filter. Een 'bayer' camera die 6 megapixels plaatjes maakt, doet dat door 1.5 megapixels rood, 1.5 megapixels blauw en 3 megapixels groen te combineren. die 1-kleur pixels liggen naast elkaar (in een vierkantje zeg maar) . Het voordeel is dat ze dus op 6 miljoen verschillende plaatsen de helderheid van het licht meten, maar het nadeel is dat ze door het kleurenfilter op elk van die plaats maar 1 kleurcomponent meten. Door slim te berekenen krijgen ze er toch 6 RGB megapixels uit.

Deze camera, een zogenaamd 4,5 megapixel Foveon, kan op 1,5 miljoen verschillende plaatsen zowel R,G als B- waarden meten. Er komt dus een 1,5 megapixel plaatje uit, maar wel met 'echte' kleur.

Het is heel moeilijk om te bepalen of de megapixel-claim wel klopt, want je kunt het over verschillende waarden hebben (aantal meetwaarden van helderheid, aantal meetwaarden van zowel R,G als B, aantal RGB pixels in het berekende plaatje...) voor zowel bayer als Foveon.

Zoals hier al gezegd, gemiddeld zal een 6,3 megapixel bayer ongeveer net zo goed zijn als een 3,5(x3) Foveon, afhankelijk van het onderwerp.

Zie ook http://www.ddisoftware.com/reviews/sd9-v-bayer/
Goh wat heb je er weer een verstand van ... ga nou maar eens zoeken naar "bayer ccd interpolation" en kom dan terug, ok ?
Er is blijkbaar een groot verschil tussen een term kennen en een term begrijpen. Byer ccd interpolation is juist een truuk om deze verschuiving op te heffen.
Mjah, het enige dat mij dan enige zorgen baart is het opschrift "ricoh lens"... Heeft iemand enig idee hoe het is gesteld met de kwaliteit van deze dingen?
Voorderest een strak ding... Tegen een zeker acceptabele prijs... Nu alleen nog even afwachten of die nieuwe techniek niet voor meer ruis zorgt, waar ik me wel iets bij voor kan stellen...
Ricoh levert redelijke middenklassers, gewoon wat je mag verwachten voor die prijs. Niet te vergelijken met Nikon, Zeiss of Leica, maar wel betaalbaar.
damn... ze hadden ook wel wat aan het design mogen doen.... dat ding ziet er echt niet uit... :+
Nee, hij is juist prachtig! Het straalt ouderwetse degelijkheid uit :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True