Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Bron: New York Times, submitter: Longbeard

Bij de New York Times valt te lezen dat tachtig procent van de films door Hollywood zelf gelekt wordt. Een door AT&T Labs uitgevoerd onderzoek heeft aangetoond dat dit procentuele aantal van de 300 meest voorkomende films op de sharingnetwerken al voor de officiële dvd-release gepubliceerd zou zijn. Dit zou betekenen dat medewerkers binnen de filmbranche deze zelf verspreid zouden hebben of dat zij het materiaal in ieder geval beschikbaar gesteld hebben voor kwaadwillenden. Jack Valenti, directeur van de Motion Picture Association of America, had aan wetsontwerpers gevraagd of zij niets konden doen tegen het feit dat films, bij wijze van spreken, met één muisklik online gezet kunnen worden. Volgens Crancor schaadt de filmindustrie met zijn plannen tegen de piraterij de technologische vooruitgang en de rechten van de consument. AT&T Labs merkt verder op dat de bedrijven ook eens bij zichzelf te rade zouden moeten gaan:

MPAA logo (klein)Our conclusion is that the distributors really need to take a hard look at their own internal processes and look at how they can stop the insider leaks of their movies. If you're not going to worry about the insiders, it's kind of pointless to worry about the outsiders.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik geloof niet dat er mensen geld aan verdienen. Tenminste; niet degene die de "originele" film doorgeeft aan een warez groep. Het gaat waarschijnlijk, net zoals met alle illegale releases om de eer! "Jouw" groep, die als eerste een film, software, CD, noem maar op weet te releasen.

Het is de sport. Een rare sport, dat wel.
Ik geloof niet dat er mensen geld aan verdienen. Tenminste; niet degene die de "originele" film doorgeeft aan een warez groep.
Nee, de warezgroups maken er gewoon een sport van.. prima en leuk..
Maar er valt natuurlijk een hoop te verdienen met het lekken van een film aan een aziatische piraat ! Zodra die daar is hebben de warezclubs hem vast ook snel..
Ik vraag me trouwens af of de warezgroups nu contacten hebben inside hollywood, of contacten met de piraat..
Mijn oom is een vertaler (enkel voor bioscoopversies van de film, niet DVD); en hij zei dat de versie die vertalers etc. krijgen geen hoogstaande kopie is (om dus het doorverkopen tegen te gaan) [maar er valt nog wel iets van het beeld te bekijken, hoor; genoeg om te zien of de film goed gefilmd is]
Misschien dat deze reactie ook maar es bij de platenbazen neergelegd mag worden.....

AT&T Labs merkt verder op dat de bedrijven ook eens bij zichzelf te rade zouden moeten gaan
Dit is wel even in een andere context. Ze moeten in hun eigen organisatie gaan kijken of daar alles pluis is. Dat doet geen afbreuk aan het feit dat illegale films niet goed zijn.

Er wordt niet bedoeld dat ze de films goedkoper moeten maken, zoals het wel bij de platenbazen het geval is. Dat is echter een andere discussie die (slecht) in relatie tot deze nieuwspost staat.
Nou, dat ben ik dan niet helemaal met je eens. "Grote" artiesten doen er "alles" aan om hun nieuwe releases niet voor de premiere te laten verspreiden, denk maar aan de activiteiten van een Eminem, Madonna en noem maar op. Zij wilden ook kostte wat kost voortijdige verspreiding tegen gaan, onder meer door bijv. recencenten helemaal geen pré-productie exemplaren meer te geven. Ondanks deze maatregelen werden er toch al nieuwe tracks vóór release op internet aangeboden. Gelekt vanuit de platenmaatschappij zelf, naar later bleek.
* 786562 RRRobert
En waar concludeer jij dit dan uit:
Er wordt niet bedoeld dat ze de films goedkoper moeten maken, zoals het wel bij de platenbazen het geval is. Dat is echter een andere discussie die (slecht) in relatie tot deze nieuwspost staat
Dat is idd een andere discussie. Die ik pas bij jou voor 't eerst opgestart zie worden...
Ja maar dat zijn alleen de artiesten die leven van de verkoop van cd's. Er zijn ook nog artiesten die dit soort dingen alleen maar willen stimuleren in de hoop dat ze meer mensen trekken naar hun concert. En meestal zijn de fans van bands, waar de muziek minder grootschalig is als pop vaak wat loyaler naar de artiesten toe dan de fans van een aantal zogenaamde 'grote' artiesten.
and look at how they can stop the insider leaks of their movies. If you're not going to worry about the insiders, it's kind of pointless to worry about the outsiders.
DIt valt natuurlijk wel te verwachten, want dit is bij meerdere dingen zo. Moorden worden ook het meest gepleegd door bekenden van het slachtoffer, uit supermarkten wordt het meest gesteeld door personeel etc. Waarom? Die mensen die hebben natuurlijk die authority, en voelen zich heel erg koel dat zij acces hebben tot een zeer gewilde ding (in dat geval dus die film). Ik denk dat het een soort van kick voor ze is om dit te doen. Waarom zouden ze het anders doen? Als Hollywood moet bezuinigen vanwege dit soort dingen, dan zijn deze mensen de mensen die er waarschijnlijk het eerste uitvliegen.
dan zijn deze mensen de mensen die er waarschijnlijk het eerste uitvliegen.
maarrrrr... wie zijn deze mensen? En hoe kom je daar achter? Ik ben het (vanzelfsprekend) eens met de onderzoeker, maar het lijkt me lastig om uit te vinden wat nou precies de bron is van de geleakte versie. Je krijgt dan dezelfde privacy problemen als je de downloader/sharer wilt aanpakken.
dan zijn deze mensen de mensen die er waarschijnlijk het eerste uitvliegen.

maarrrrr... wie zijn deze mensen? En hoe kom je daar achter? Ik ben het (vanzelfsprekend) eens met de onderzoeker, maar het lijkt me lastig om uit te vinden wat nou precies de bron is van de geleakte versie. Je krijgt dan dezelfde privacy problemen als je de downloader/sharer wilt aanpakken.
is nie zo moeilijk en daar zijn ze al mee bezig:

lees dit maar eens:
http://www.vcdquality.com/nfo.php?id=18919

het bewijs:
http://www.vcdquality.com/image.php?id=18919
ze zoelen zich niet cool omdat ze die dingen jatten.
het is gewoon veel makkelijker.

stel jij bent een van de reviewers die een screener krijgt. dan is het voor jouw veel makkelijker om die te verkopen aan piraten als iemand anders. jij hebt nml al een exemplaar. iemand anders moet er een stelen.

voor winkelpersoneel ong hetzelfde.
die weten waar de camera's hangen, wie de undercover beveiligingsbeambte is wanneer er wordt gecontroleerd, en hoe de poortjes het beste ontweken kunnen worden.
Het is dus gewoon makkelijker, en daarom aantrekkelijker (fast money)
weet je wat lekker is,insiders bij de 'officiele drukkerijen'

deze mochten in het verleden ook wel eens een copietje extra maken zonder problemen
met internet is het verspreiden alleen maar makkelijker geworden
Dat zal zeker gebeuren. Of je dan de filmindustrie zelf de schuld kan geven ? Persen, distribueren, fijndistributie etc. kost al snel 2 weken voorbereiding, dat er dan een DVD-rip 2 weken voor de verkoopdatum te downloaden is betekent niet dat er met opzet wordt gelekt. Je kan een DVD perserij natuurlijk niet in een gevangenis veranderen met fouilleringen enzo.
En dan zijn er nog tal van andere bronnen waar het kan lekken voor releasedatum; bedenk maar eens hoeveel 'schakels' er nog tussen transport en retailer zitten :)

Of dat retailers zich moeten houden aan een bepaalde 'release' datum. Het is toch echt onmogelijk om dat allemaal te gaan controleren. En waarom zou je ook?

En dat gedoe met die screeners is alleen maar irritant, en het lijkt me dat àls je het wilt ontwijken, dit toch wel lukt. En anders; er hoeft maar één iemand een onverschillige houding te hebben m.b.t. die gare puntjes, en het hele systeem heeft toch geen zin meer :)
Ik had begrepen dat een hoop preview DVD's tegenwoordig per exemplaar uniek zijn om zo te achterhalen wie er gelekt heeft.
Ach... op het moment lopen er al vele "preview" films via Kazaa binnen :) en lijkt het geen succes te hebben......
Dat maakt natuurlijk helemaal niets uit. Zodra de dvd gecomprimeerd is als een divx of wat dan ook, is niet meer te achterhalen welke dvd als bron heeft gediend.
Je raakt de informatie niet kwijt als deze in het beeld opgenomen is. Om een voorbeeld te geven de Two Towers leak (die ik inmiddels ook op DVD heb :*)) bevat op gezette tijden een tekst die aangeeft waar de copyright ligt. Door nu tijdstippen van vertoon van deze teksten per screener te laten verschillen heb je een eenvoudig identificatiesysteem.

Ok het is complexer en duurder om een screener te maken dan elke keer alleen maar een andere tag aan de dvd toe te voegen. Maar elke beveilinging heeft zijn eigen kosten en problemen.

edit:typo
"t is leuk om te weten maar de meeste films die voor de DVD of zelfs voor de premiere op het internet komen zijn de zogenaamde 'Screeners'.

Deze worden alleen maar aan reviewers (een beperkt aantal) en aan redelijk hoogstaande medewerkers van de filmmaatindustrie e.d. gegeven. En toch lekken ze? Ja lijkt eerder dat iemand er geld mee verdiend dan dat het gewoon leuk is.
Dat hoogstaande mensen valt ook wel mee...
Het gaat meestal om bioscopen, film-magazines, en TV-bladen.
En het is natuurlijk een kleine moeite om zo'n DVD even om te zetten naar Xvid.
Navond iedereen,


Wat een stelletje dombo's zijn het toch, daar bij de MPAA. Je kan er toch op plat gaan dat als je een prerelease van een film (ofwel een screener) uitgeeft aan je raters (mensen die de film eerst kijken en dan een cijfer geven aan de film) deze film op het illegale circuit terecht gaat komen.
Deze films worden gewoon via de post opgestuurd naar deze mensen, kijken ze gewoon vanuit hun luie stoel met een drankje en een hapje naar de film, om vervolgens binnen een paar dagen de film weer terug te sturen met een vragenlijst die erbij zat, ingevuld te hebben.
Het gemiddeld omzetten van een dvd naar Divx is een uurtje of 4. Je laat het 's avonds aan staan, en 'smorgens doe je hem in de envelop om hem terug te sturen zonder dat ze ergens wat vanaf weten.
De MPAA weet dit verdomd goed. Dat kan niet anders. je maakt me niet wijs dat de MPAA er NU pas achter komt er er wel eens ergens ineens een filmpje uitlekt.
"Goh, is ons nog nooit opgevallen" krijg je dan te horen. |:(
Kijk eens naar de wachowski brothers met "the matrix reloaded". Zij hebben het slim gedaan. Pas op 15 mei, werd alles gereleased. OOK de screeners. Daardoor was er voor 15 mei géénéén screener te vinden op het internet. Heel slim gedaan. Geloof met dat dit ook gebeurt dadelijk met versie 3.
Je verwart wel een aantal dingen. DVD's die reviewers thuis krijgen gestuurd en die nog geen retail versie zijn noemt men DVD screeners. Vroeger had men ook VHS screeners.
Films die in de filmzaal opgenomen worden noemt men een CAM of een TELESYNC (naargelang de audio bron).
Dus de eerste versies van the matrix reloaded die op het internet verschenen, waren cams of telesyncs maar zeker geen screeners.
De eerste versie van reloaded kwam trouwens op 14 mei uit ;) Je bewering klopt dus niet ("Daardoor was er voor 15 mei géénéén screener te vinden op het internet.")
Voor de volledigheid: je hebt ook nog workprints en telecines.
Je kunt die dvd ook wel gewoon even naar je schijf kopieren, of even een iso filetje maken, het is zo gepiept, die DivX maken komt later wel. Heel logisch dat dit gebeurt, zou het zelf ook doen
Een vriend van me werkt op een booreiland en daar draaien ze al films die hier over een half jaartje gereleased worden. Die films zijn dus gewoon dvd's... Die komen daar ook niet zomaar aanzwemmen. Als daar al zoveel mensen tussenzitten, dan is er altijd wel een kansje dat iemand even een "reservekopie" maakt... :9
Ik weet ook niet waar ze vandaan komen, maar hier (bij mij) op het netwerk is het heel gebruikelijk om films al een half jaar van te voren te hebben. Ik hoef ze zelf ook niet te downloaden, dat wordt wel door anderen gedaan. Ondertussen zie ik wel de meest wazige films waar je dan pas na een aantal maandan wat over hoort in Nederland... duh!
Soms denk ik dat het om een film gaat die de bioscoop gewoon niet gehaald heeft ofzo :) maar dan ineens duikt ie op in Nederland hoor!
Waarom zijn ze in Nederland (Europa) eigenlijk zo ontzettend traag met die films... zal vast een afgesproken regel zijn, echt efficient is het niet als je bedenkt dat je dus zo makkelijk aan films uit Amerika kunt komen.
Wat ook wel weer logisch is, is dat als een film in Amerika al een half jaar eerder draait, je na een paar maanden wel kunt verwachten dat de film zich al verspreid over de bevolking. Zo is het voor Europa wel erg makkelijk om films 'vroegtijdig' te bekijken, maar ze zijn ook al een half jaar uit, dus zo 'nieuw' zijn ze ook helemaal niet. Als je dan mensen naar de bioscoop wil hebben (waar ik btw al geen reet meer aan vind, want kwaliteit is nooit goed genoeg)
kun je ze beter overal tegelijk laten draaien.

Zal dan allemaal wel niet mogelijk zijn, maar wat ik wil zeggen dat het niet meer dan logisch is dat er altijd een deel van de bevolking de film eerder in handen heeft. Dit zal nog wel een hele tijd zo blijven en er valt toch zeer weinig aan te doen.
Er zijn een paar redenen om films eerder in de VS dan in Nederland/Europa uit te brengen. Bijvoorbeeld

* Om te beginnen waarom zou je zodra je genoeg exemplaren geproduceerd hebt voor de VS wachten tot je er genoeg hebt voor Europa.

* Veel van de in de VS gebruikte films worden hier hergebruikt na bijplaatsen van ondertitels en/of een andere geluidspoor -> dubbele productie

* Voor Europa moeten ondertitels en andere geluidssporen gemaakt worden. Dit kost tijd, terwijl er een druk bestaat om films zo snel mogelijk uit te brengen.

Toegegeven in de moderne maatschappij is copieren een zeer belangrijk argument om dit oude systeem niet langer te handhaven. Dat zie je ook bij een aantal grote producties als Star Wars en Lord of the Rings die wereldwijd in 1 dag zijn uitgegeven.
Volgens mij gaan die argumenten niet op...
Het drukken van die films duurt tegenwoordig echt geen weken meer. En ik geloof ook niet dat ze de banden die ze in de VS gebruikt hebben daarna gaan voorzien van ondertiteling en ander geluid. Die banden slijten namelijk en dat zou dus betekenen dat we hier een slechtere beeld kwaliteit hebben als in de VS.
Volgens mij is het grootste probleem dat de bioscopen hier in Nederland onder een grotere geld druk staan en ze dus eerst afwachten wat de bezoekers resultaten in de VS zijn. Zodat ze zich niet in de vingers snijden bij bepaalde films.
Nou kijk ik hier denk ik zoals velen niet raar van op.
Bedoel het is algemene kennis dat je niet in bepaalde systemen kunt komen zonder insider kennis, hetzelfde geld in zekere zin voor andere branches, je kunt niet aan een film komen zonder op een of andere manier ermee betrokken te zijn.

Het is ook zo makkelijk om als je bijvoorbeeld bij de digitale versie kunt komen om even op een zelfgekochte DVD alles nog eens extra te branden, bedoel geen systeem dat het registreert.
Ook het de bekende zet het maar op je Ipod trick zal natuurlijk wel tot een paar leaks hebben bijgedragen.

Daarnaast is al lang bekend dat zelfs de van de wereld afgezonderde studios waarin mensen aan star wars werken niet zonder lek zijn.

Mijn conclusie is dus, zelfs diegenen die een goede blik hebben geworpen op hun interene processen worden nog schlachtoffer. Ofwel, if you can't beat them, confuse them. Zoals ook gedaan met sommige afleveringen van de Simpsons, dat werkte namelijk wel :) :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True