Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: C|Net, submitter: Jurroon

Bij C|Net lezen we dat er vandaag een bijeenkomst zal zijn tussen de twee partijen die het al tijden oneens zijn over de manier waarop er met digitale auteursrechten moet worden omgegaan. In het Center for Democracy and Technology (CDT) zullen zowel de technische bedrijven als de entertainmentlobbyisten bij elkaar aan tafel gaan zitten. Onder andere Microsoft, Verizon, de Business Software Alliance (BSA), AOL Time Warner, de Motion Picture Association of America (MPAA) en de Fox Entertainment Group zijn van de partij. Voordat het nieuwe congres in januari 2003 plaatsneemt, willen de instanties punten van overeenstemming hebben. Gezien de grote spanning tussen de technische branche en de muziekindustrie is het echter nog maar de vraag of de besprekingen oplossingen zullen opleveren, en wat deze dan eventueel zullen zijn:

CopyrightPolitical tension between the tech industry and the media industry has rarely been more acute. Faced with mass piracy on peer-to-peer networks and increasingly efficient technologies under development, the MPAA and its allies in the recording industry have asked Congress for sweeping new laws. All sides of the dispute have reached an impasse. It's easier for lobbyists to block legislation than enact it, but if online piracy continues to flourish, the new Congress could be far more receptive to new copyright proposals.

All sides would prefer to reach a compromise at the bargaining table than risk the political uncertainty of committee votes, legislative delays, and last-minute amendments to bills. Friday's meeting is designed to start the negotiating process, and CDT's Davidson said he had no idea how it would end. "We don't know what the outcome will be, but we're hopeful that we can make progress in representing what has been an under-represented voice--consumers," Davidson said.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

'zowel technische bedrijven als de entertainmentlobbyisten bij elkaar aan tafel gaan zitten'... en dan volgt er een bedrijvenlijst waar volgens mij geen technische bedrijven genoemd worden. Hooguit Microsoft, maar daar heb je het mee gehad. Geen Philips, Sony, LG...

Wat ik weet is dat er door diverse technische bedrijven een voorstel is geweest voor digitale watermerkdetectie in hardware. Technisch een mooi en goed systeem, voor een belangrijk deel door Philips bedacht. Er was *bijna* overeenstemming met de filmindustrie, tot Microsoft het afschoot: ze wilden een systeem dat ook voor niet-video/audio te gebruiken zou zijn.

Als ik dus dat bedrijvenlijstje bekijk krijg ik de indruk dat Microsoft met de entertainment-industrie een onderonsje probeert te regelen om z'n eigen systeem er doorheen te drukken. Ben dan wel benieuwd hoe de hardware-industrie, die uiteindelijk de spelers moeten maken, daar dan op reageren...
Als ik dus dat bedrijvenlijstje bekijk krijg ik de indruk dat Microsoft met de entertainment- industrie een onderonsje probeert te regelen om z'n eigen systeem er doorheen te drukken. Ben dan wel benieuwd hoe de hardware-industrie, die uiteindelijk de spelers moeten maken, daar dan op reageren...
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. 'Hollywood' heeft altijd geprobeerd om de distributiekanalen van z'n produkten onder controle te houden. Kijk maar naar de manier waarop films eerst in de bioscoop komen en dan in de verkoop en verhuur. Vaak gebeurt dat ook nog geografisch gescheiden: eerst de VS, dan de rest van de wereld. Met de DVD regiocodering hebben ze geprobeerd om dit systeem in stand te houden.

Digitale distributie via PCs en aanverwanten gaat in de toekomst steeds belangrijker worden, dat kan iedereen op z'n klompen aanvoelen. Het is dan wel voor Hollywood een bittere noodzaak dat er niet ongeremd gekopieerd kan worden, want dat kost ze klauwen met geld. Dus moet er een standaard voor DRM komen en er is maar 1 speler in de PC markt die groot en machtig genoeg is om dit soort dingen er door te drukken: Microsoft.

Dus is nu de rituele dans van MS en de studio's begonnen. MS doet erg z'n best met zaken als DRM en Palladium om aan Hollywood te laten zien dat ze een betrouwbare partner zijn die de studio's in staat zal stellen om lekker veel centjes te blijven verdienen. MS heeft de studio's nodig om content te leveren voor hun 'distributiekanaal'. Als dit zo door gaat kun je films straks bekijken in de bioscoop, misschien op DVD en via MediaPlayer in een of ander MS specifiek formaat met DRM. Andere formaten worden niet toegestaan want daar is geen geld aan te verdienen...
En zo krijg je dus steeds meer mensen zoals ik die hun versterkertje teruglussen naar de audio in van een computersysteem.. met een Accuphase er tussen heb je zo goed als geen kwaliteitsverlies en er ontstaan MP3's bij het leven :-) Je kunt ook verder gaan, zoals al die Japannertjes en Amerikaantjes die stiekem met miniscule opname-apparatuur in de bioscoop gaan zitten teneinde ons onze DivX te kunnen blijven leveren... En met de nieuwe technieken in de mobiele telefoon-sector... MMS enz.... LEVE VODAFONE! :-)
Je zet een zooi 'techneuten' en 'commerciele hollywood types' bij elkaar en je kunt er zeker van zijn dat er technische oplossing uitkomen om commercieel beter van te worden (ten koste van de consumenten). En dan gaan de technische bedrijven onderling ook nog elkaar het leven zuur maken door hun eigen standaard erdoor te drukken.

Dan zou je bijna toch gaan hopen dat het een grote rel wordt en de consumenten en de politiek er meer dan genoeg van krijgen. En als dat gesteggel dan lang genoeg duurt dat er dan niet politici aan de macht zijn die allerlei omstreden wetten er doorheen drukken om even omstreden redenen.
Het schijnt dat de computer industrie aan het begin van de mp3 rage al aan de muziekindustrie heeft aangegeven dat hier iets mee gedaan moest worden. De muziek industrie geloofde het niet en liet het op zijn beloop. Nu zijn veel industrietakken agressief, maar zoals de computerindustrie is er geen een en die hebben er wel op ingespeeld.

De muziek industrie heeft veel te lang een monopoliepositie gehad en heeft daarom nooit wat hoeven vrezen. Nu zien ze in, dat de consument wel een andere keus heeft en dus niet meer automatisch accepteert wat opgelegd wordt. M.a.w. ze zijn hun grip op de consument kwijt door het niet willen luisteren en mee evolueren met industriestandaards. Ik kan niets anders zeggen dan eigen schuld dikke bult. Heel kinderachtig van mijn kant, maar als de muziekindustrie echt zo proffesioneel was geweest als ze zich voor hadden gedaan, dan hadden we nu allang een betaalbare, goede mp3 oplossing, waarbij zelfs de muzikanten niet benadeeld worden. Maar dit is slechts mijn visie.
beetje dubbele agenda dit
muziek industrie weet zelf dondersgoed dat ze zichzelf de grond in boren met deze hoge prijzen.
het is alleen niet meer terug te draaien.
Minder marge=minder winst tov het jaar ervoor

wat de muziek industrie nodig zou hebben om een betere verdeling van de marges (welke zou resulteren in lagere cd-prijzen) te bewerkstelligen is een complete reorganisatie.

als een band een schijf maakt met bv sony als uitgever moet het na sony nog naar een globale distribiteur (centen erbovenop) die globale distribiteur verdeeld weer over continentale regios(nog meer centen erop) en de continentale gaan weer naar de distribiteur voor een land. wanneer in NL aangekomen lazert buma stemra er weer wat boven op om uiteindelijk tot de belachelijke prijs van 21 pleurootjes te komen.

een prijsdaling zal er dus absoluut niet inzitten.
dit zal resultareren in een blijvende groei van de piraterij.
want laten we eerlijk zijn die "beveiligde"cd zijn bogus. misschien duurt het een maand voor er een crack is geschreven maar gekraakt word het toch wel(cdtje klonen werkt vaak ook al)
Wanneer elektronicamakers zoals Philips er niet bij zijn zal de bijeenkomst van weinig nut zijn. Zijn die er wel bij dan er wel niets zinnigs uit komen. De elektronicamakers hebben namelijk ontzaglijk zwaar de pest aan kopieerbeveiliging, omdat het hun handel schaadt. Ga maar na: de filmindustrie wil dat bij digitale televisie een kopieervlag wordt meegezonden die aangeeft of het programma wel of niet op een digitale video mag worden opgenomen. Nou, een recorder waarmee je juist de leuke programma's niet kunt opnemen zal onverkocht in de winkel blijven staan. Hetzelfde geldt voor andere digitale opname apparatuur. De belangen staan werkelijk diametraal tegenover elkaar. De elektronica industrie, wakker geschrokken door het Hollins-wetsvoorstel om kopieerbeveiliging te verplichten, is al in de tegenaanval gegaan en steunt het voorstel van senator Boucher om de DMCA af te zwakken. Het belooft in ieder geval een interessante strijd te worden.
De muziekindustrie weer met hun eeuwige gezeik.. Eerst de CD-prijzen maar eens wereldwijd omlaag en dan kunnen we praten.
Wereldwijd is er niet zo'n groot probleem, ik zie cd'tjes in noord amerika voor de helft van hier...

On a different note.. is dit geen cartelvorming?
Moet echt eens gaan gedaan zijn die consument uitpersen. Ik krijg echt de indruk dat de bedrijven niet elkaar als concurrent zien maar de consument als concurrent zien en zich daarop baserend een strategisch accoordje slaan.
Mja... misschien wel, misschien niet.
Vorig weekend verbaasde ik mij er juist over dat die prijzen helemaal niet zo gelijk liggen:
Ik ging in Utrecht op zoek naar een best-of van Peter Gabriel. V&D had 'm voor 22 euro geloof ik, Free Record Shop, Ear&Eye voor 20 euro, ik meen een eurotje of 18 bij White Noise (kleine zelfstandige) en uiteindelijk voor 14.99 bij Plato gekocht.
(op internet heb ik 'm met gratis thuisbezorgen voor 15 gezien - ha, een cent winst!)

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het nog steeds veel geld, maar het viel mij wel op dat er best veel verschil in prijs is. Misschien omdat dit al een wat oudere CD is, kan ook best, maar toch: even rondkijken in plaats van meepraten dat er een monopolie is helpt soms wel.

En dan met name bij kleine zelfstandige platenwinkels kijken, daar staan vaak mensen met verstand van zaken, liefde voor muziek en meer servicegerichtheid - en lagere prijzen!

... als *iedereen* nou eens wat meer zou zoeken naar de goedkopere aanbieders in plaats van blind de Free Record Shop binnenlopen - dan gaan die prijzen vanzelf wel wat omlaag. Tenslotte: als IK eigenaar van FRS was, en iedereen kocht gewoon altijd z'n CD's bij mij - ondanks de te hoge prijzen - dan zou ik er niet eens over denken om de prijzen lager te maken!
Jij mist het punt MvA. Jij hebt het over de prijzen van de retailers. Wij hebben het in deze discussie over de prijzen van de Muziekuitgevers. De uitgever van Peter Gabriel is niet de free record shop of plato.
Je denkt toch ook niet dat de muziekindustrie Plato leuk vindt ??? In tegendeel, ze willen dat alle prijzen alla Free Record Shop worden, welke de duurste is.
Ah, OK! Je bedoelt dus dat de platenmaatschappijen teveel vragen voor hun CD's, niet de winkel. OK, zat ik er inderdaad iets naast.

Tja... is vervelend, maar dat zal wel *nooit* gaan veranderen. Als je die CD van Peter Gabriel wilt hebben (begrijpelijk...), dan is er maar *1* platenmaatschappij die 'm levert, die kan z'n eigen prijs bepalen.

Enige mogelijkheid tot verandering is als een artiest z'n album door meerdere maatschappijen laat uitbrengen, pas *dan* heb je concurrentie. Zie ik niet zo snel gebeuren, tenzij de diverse overheden gaan ingrijpen.
Wereldwijd hoeft niet hoor, alleen in Nederland vind ik ook wel goed :+
Ik vind van wel. Ik denk internationaal, denk ook aan de medemens!

Grappig bedoeld, maar ook serieus - ik zie de derde wereld niet als zijnde "derde wereld", maar als de nieuwe wereld. Ik ben 20, de economie is hier nu al om te :'(
Verw8 dus niet dat ik hier over 20 jaar nog woon...

(beetje offtopic maar ok)
als je ook maar ooit een economie les hebt gehad zou je weten dat een economie net als een golfbeweging is, dus het komt heus wel goed hoor, en zo slecht gaat het niet, het gaat gewoon minder goed dan voorheen, maar tgaat niet slecht

het echte slechte moet nog komen, maar daarna komt altijd weer een goede periode, zo zit het nou eenmaal in elkaar
Als je de markt goed gevolgd hebt heb je al kunnen zien dat het bestellen van voorbespeelde materiaal in Amerika maar ook al dichtbij in Duitsland veel goedkoper is :(

Maar hoezo geen kartelvorming, div. partijen zitten nu rond de tafel over hetzelfde onderwerp, dat lijkt mij degelijk een vorm van kartelvorming......
Wereldwijd heeft geen zin.
Het meeste geld zit nl in accijns die de onze regering d'r bovenop pleureerd.
ik wist niet dat er accijnzen op cd's waren?

ik kan het niet vinden bij de belastingsdienst.. heb je een linkje?
CDT Center for DEMOCRACY en Technology

Ziet er leuk uit. Maar zonder een vertegenwoordiging van de consument zal het nooit goed voor de consument uitpakken. Echt 'democratisch' ;) deze organisatie.
Dat CDT lijkt me nou niet echt de aangewezen persoon om te onderhandelen. Als ik naar het lijstje van funders kijk op hun website www.cdt.org staan daar onder andere BSA, Microsoft, AOL en Yahoo tussen. Lijken me niet echt degenen die de consument zullen verdedigen, zoals meneer Davidson in het artikel aangeeft.

Volgens mij dus een wassen neus dit overleg. De uitkomsten kunnen wat mij betreft nu al de prullenbak in.
Al die grote bedrijven lijken wel stekeblind te zijn en zo naief als de pest. Iedereen weet wat eht probleem is maar zelf weigeren ze ook maar toe te geven aan hun eigen uitbuiterij.
Met zo'n arrogante houding tegenover de consument blijf ik lekker kopietjes maken en downloaden.

even een reactie op troy_BP:
als een band een schijf maakt met bv sony als uitgever moet het na sony nog naar een globale distribiteur (centen erbovenop) die globale distribiteur verdeeld weer over continentale regios(nog meer centen erop) en de continentale gaan weer naar de distribiteur voor een land. wanneer in NL aangekomen lazert buma stemra er weer wat boven op om uiteindelijk tot de belachelijke prijs van 21 pleurootjes te komen.
Eeerhmz, CD's die door Nederlandse maatschappijen op de markt gebracht worden zijn net zo duur. Dus grotendeels gaat jou stelling niet op. Want dan zou je dus een prijsverschil moeten zien tussen nationale en internationale CD's waar ik dus niks van merk. 't Zijn gewoon echt de (platen)maatschappijen die hun prijzen lekker hoog houden. Mogen ze van mij lekker doen, maar ze gooien alleen hun eigen ramen in zo. :(
Ach, ze doen maar.
Het enige wat ik nog origineel koop zijn de DVD's, en dan vaak ook de DVD's die in de aanbieding zijn (en waar ik zeker van weet dat het een must have is).
Bioscoop? Als ik 1 keer per jaar in een bioscoop te vinden ben is dat letterlijk veel.

CD's ? Toevallig laatst 2 dubbelcd's van Harrie Jekkers gekocht a 11 EUR per stuk, terwijl ik ze al als MP3 had.
CD's van Harrie Jekkers koop ik dan ook puur om Harrie te steunen ( :P) en om het origineel te hebben (en voor die prijs).

CD's van andere bands/zangers/artiesten/whatever koop ik structureel en principieel niet meer.
Ik download ze wel.

Vraag ik aan mijn 11 jarige nichtje wat ze voor d'r verjaardag wil hebben van Ome Koffie krijg je te horen "CD2 van "Rozengeur en Wokda lime".
Zoeken zoeken zoeken .. aha m gevonden bij bol.com
20 EURO!!! en dat voor een lousy verzamel CD'tje.

Neuh .. Ome Koffie doet wel weer net als vorig jaar, 10 gebrande CD's voor de verjaardag waar ze dolblij mee is, i.p.v. een but CD' met een handjevol shit nummers voor bijna een halve oudhollands meijer.

offtopic:
Wat mij betreft laten ze die hele muziek industrie
maar eens in elkaar donderen, er komt toch alleen maar klotemuziek uit
Ik hou van dance/trance/... muziek en ik koop alleen originele CD's als ze gezakt tot +/- 10 euro zijn, anders laat ik WinAmp z'n job doen... Ik koop afgeprijsde muziek om de groepen te steunen, ook al krijgen ze zeer lage percentages en om goede kwaliteit tov door n00bs gecodeerde .mp3 te hebben.

Ik speel graag games, maar ik koop en speel originele games als onder ze 30 euro's gezakt zijn, anders speel ik dat nieuwe game NIET. Originele Half-Life met al z'n mod's (waaronder CS) en diablo II zijn minstens genoeg voor paar jaar doorfraggen en verslaving, dus geen UT2003, geen Neverwinter Nights, geen ... totdat de prijzen goed gedaald zijn. Ik koop originele afprijsde games om de gamemakers te steunen en je moet toch betalen voor je honderden en duizenden gameuren plezier...

Ik laat mijn Plextors hun job doen als andere software nodig hebt, geen enkele student kan een Autocad betalen om 2 tekeningen voor je eindwerk te maken... MS met een winstmarge van 85procent zal heus niet doodgaan van mijn gefikte schijfjes. Maar ik probeer zoveel mogelijk dure software te vermijden, Openoffice.org vervangt bij mij erg succesvol MS Office, Openoffice doet standaard alles wat MS Office kan doen, behalve spellingscontrole :( , daar moet ik nog wat aan tweaken.
Burn proces done succesfully! :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True