Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Bron: The Inquirer, submitter: T.T.

Bij The Inquirer is een artikel verschenen waarin de vraag gesteld wordt of Intel de oorzaak is van het uitstel van Windows Longhorn. Er zijn genoeg testers en gebruikers die reeds preview-versies van het nieuwe besturingssysteem, dat zich in een grafisch 3D-jasje gehuld heeft, in handen hebben gehad. Men vraagt zich af waarom de uiteindelijke versie zo lang op zich laat wachten, maar Intel wordt gezien als de boosdoener. ATi en nVidia zijn beide klaar voor DirectX9 maar men vraagt zich af of Intel wel een antwoord heeft op de nieuwe grafische technieken. Chips van Intel ondersteunen namelijk de nieuwste versie van DirectX niet wat tot gevolg heeft dat Longhorn niet op systemen zou werken met een Intel-chipset:

Longhorn logoDoes it have a cross licence for DirectX9 through its close relationship with ATI? Well, it might have, but we don't think ATI is necessarily playing ball on this mysterious cross licence so far. Our sources are telling us that Intel is contemplating its navel as it ponders this great question.

[...] Its Grantsdale chipsets don't appear to be supportive of DirectX9 while Microsoft's shiny 3D Longhorn interface will take full advantage of DirectX9.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Windows is nog steeds van een zelfde functionaliteit als de laatste 5 jaar + beetje extra hardware ... en een interface voor de mensen die net een computer hebben gekocht.
Flauwekul. een Windows 98 is compleet niet te vergelijken met een Windows XP.
De interface kan je zelf aanpassen. Dus ook daar kan je niet op mopperen. Ieder zijn smaak.

Elk nieuw OS vraagt meer van de hardware.
Voor Linux met een knappe GUI moet je ook al een heel behoorlijke pc hebben, anders is het niet vooruit te branden
Elk nieuw spel vraagt ook meer van je pc.

Vanzelfsprekend gaat een Microsoft niet een OS ontwikkelen voor de toekomst en dan rekening houdend met hardware, dat nu al in de ondserste regionen behoort. Zo'n bedrijf probeert terecht vernieuwd te zijn. Anders zouden we met ons allen ook beginnen te mopperen.
En het visuele karakter van een os wordt steeds belangrijker. Ook dat is niet iets nieuws.
MOET de grafische kaart dan DX9 support hebben of zo?
In dat geval ben ik bang dat Microsoft niet echt veel Longhorn fans gaat krijgen, gezien lang nog niet iedereen DX9-ready is...
wel, voor het eerst in zo'n 17 jaar zal MS een OS maken wat rechtstreeks de videokaart gaat aanspreken. en niet zoals nu, dat alle grafische elementen via de cpu worden afgehandeld.

als het interface dus op dx9 is gebaseerd zijn er veel nieuwe mogelijkheden waaronder 3d (zelfs voor video waarbij je het beeld kan gaan kantelen).

denk dat dit voor het eerst een waanzinnige update zal zijn voor Windows. hoop dat ze nu eindelijk maskers voor windows-objecten toestaan. ten opzichte van OSX is er veel wat MS nog niet voor elkaar heeft kwa grafische schil, misschien dat dit met Longhorn nu eens eindelik gaat lukken.
MOET de grafische kaart dan DX9 support hebben of zo?
In dat geval ben ik bang dat Microsoft niet echt veel Longhorn fans gaat krijgen, gezien lang nog niet iedereen DX9-ready is...
Ja, waar blijf ik dan met mn Matrox G450 :?
Nou moet ik toegeven dat ik tot deze week nog met een G200 heb gedraaid, maar ben jij echt van plan over 2-3 jaar nog steeds met die g450 te draaien en dan bovendien verwachten nog steeds alle nieuwe software te kunnen draaien?
uhm, ik neem aan dat office pakketten niet ineens een 64 mb videokaart nodig hebben?
Maar voor Office-pakketten hoef je ook helemaal niet naar Longhorn te upgraden, zodat je keurig met een werkende videokaart onder Win2K of XP kan blijven werken.
@ wildhagen: Daar heb je in principe gelijk in. Maar Microsoft zegt naar een paar jaar de service op, en kun je dus geen bugfixes meer krijgen. Dit is Microsoft kennende wel hard nodig.
Nou ik gebruik nu een pc met een athlon 750 en een g400 als ik een nieuwe koop dan gebruik ik die oude nog altijd als test bak / server om het een en ander te proberen. Dat ik dan geen spetterend beeld krijg accoord, ik speel er ook geen games op, maar dat ik dan het OS niet kan draaien aangezien mijn videokaart out-dated is vind ik dan toch wel erg ver gaan.
Ja, waar blijf ik dan met mn Matrox G450
Sorry hoor, maar die is in 2006, wanneer Longhorn (volgens planning) uitkomt, echt wel antiek.

Je kan toch ook niet verwachten dat je nu spetterende 3D-animaties op een Trident 8900 uit 1985 kan krijgen ofzo? Dan ga je toch ook niet zeggen "waar blijf ik met mijn Trident 8900?" :?
Ik lees hier in de vorige reacties
Sorry hoor, maar die is in 2006, wanneer Longhorn (volgens planning) uitkomt, echt wel antiek.
en
ben jij echt van plan over 2-3 jaar nog steeds met die g450 te draaien en dan bovendien verwachten nog steeds alle nieuwe software te kunnen draaien?
Je weet natuurlijk wel dat je dan de nieuwere spellen niet kan draaien, maar je kan toch verwachten dat het allerbasicste van je systeem (je os) toch overweg kan met het simpelste videokaartje, moet ik me dan een weet ik wat veel kopen om in m'n office pc te steken. Ik zit nu met een Riva TnT2 Ultra, toen mega, nu tja... maar zolang die niet kapot is en ik nog op T.net geraak zal ik die blijven gebruiken.

Edit: 20 jaar Vlaming, maar dat Nederlands gaat er nooit in...
Longhorn staat gepland voor 2005 of 2006 dus tegen die tijd... :)

In ieder geval driver support voor dx9 he, zoals je ook gta vice city kunt draaien op een gf4mx :)
En dat is nu net het probleem ;-) Het kan pas dan gereleased worden omdat Intel nog niet klaar is voor het gebruik (van de grafische speeltjes) van Longhorn. Logisch dat tegen dan (bijna) iedereen de grafische speeltjes zal kunnen bekijken want dat is net de bedoeling van het uitstel...
Ja maar wij tweakers zijn absoluut niet de doelgroep van Microsoft. We zijn maar een kleine druppel in een grote emmer....
Hier staat een verhaaltje over de UI van Longhorn: http://www.tweakers.net/reviews/385/3, waarin staat dat de UI uit verschillende 'lagen' opgebouwd is. Ik neem aan dat de meest geavanceerde versie DX9 nodig heeft, hoewel dat daar niet genoemd staat.
'n nieuwe standaart is niet plotsklaps mainstream maar groeid geleidelijk in markt aandeel als alle afzonderlijke produkten goed verkrijgbaar zijn.

Wil je nieuwe software of OS kopen dan zorg je altijd ervoor dat je zeker aan de minimale eisen voldoet anders heb je er geen ruk aan.

Mensen die dus Longhorn kopen over x aantal jaren of in samenhang met een nieuwe PC in ene periode waar dX9 hardware al diep de lowbudged is binnen gedrongen en dX10 de high-end is.
Of zorgen dat hun oude bak ouder dan 2004 effe geupgrade wordt naar'Longhorn eisen.

en dat zal zeker niet alleen maar DX9 zijn
Heb de beta gedraait en dat vroeg echt TE veel van je systeem. XP vind ik ook nix gewoon lekker Win 2k gebruikt gewoon niet veel geheugen XP wel Longhorn nog meer. DX 9.0 is geen probleem maar ik denk dat ik het toch niet wil omdat het trager zal zijn als win 2k ( net als xp nu )
XP gebruikt praktisch alleen wat meer geheugen dan win2k, maar echt niet zoveel dat dat nou uitmaakt -- met 256 meg kun je al heel fatsoenlijk XP draaien, en geheugen is tegenwoordig goedkoop.
raar verhaal Deep6 wat voor hardware heb jij dan?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat (fatsoenlijke) hardware langzamer liep onder WinXp dan onder W2Kloojtraag. sterker nog ik heb altijd precies het tegenovergestelde gezien!

en de prijzen van geheugen als je daar tegenwoordig nog wakker van ligt.......
Inderdaad, in plaats van bugs op te lossen maken ze het besturingssysteem alleen maar kinderachtiger. Ik heb de beta ook gedraaid, maar het is inderdaad niets met een matige pc.

@ Jasper Janssen: Je moet ook meerekenen dat sommige pc's niet meer dan 128 mb intern geheugen kunnen hebben. Middelgrote bedrijven of scholen moeten nieuwe pc's aanschaffen omdat Windows er niet meer op kan.
Vele zullen nu zeggen: dan gebruik je toch Linux? Maar zo simpel ligt het niet. Veel software draait er nou eenmaal niet onder.
Waarom voelt iedereen zich zo verplicht om het nieuwste speeltje van MS gelijk in huis te moeten halen.
Je kan moeilijk verwachten dat MS een OS schrijft voor het verleden, MS maakt uiteraard een OS voor de huidige en toekomstige PC's. Iedere PC die nu in de winkel staat moet imo iig in staat zijn de nieuwste telg uit de Windows familie te draaien.
Maar je kan niet verwachten dat een verouderde PC alle nieuwste software kan draaien. Je gaat toch ook geen UT2003 kopen als je het te kampen heb met een VOODOO2 ofzo.
Dat MS altijd aardig zware OSen uitbrengt is al langer bekend, maar zolang je een beetje bij de tijd blijft kwa hardware dan zal je niet gauw een probleem hebben na een OS upgrade.
AMD hoor je niets van omdat AMD geen chipsets maakt met integrated video.
Reactie op -GF-Annihilator:
Geloof me nu maar: er zijn meer dan voldoende pc's die nog maar 128MB intern hebben. Alle werkstations in de Laurus supermarkten (Konmar, Edah, Super de Boer) bijvoorbeeld. (dat zijn er toch al meer dan 1000) Zelfs de back-office heeft daar nog maar 128MB (op NT machines 256).

Maar dat even terzijde: voor de systemen die nog 128MB of minder ram hebben is het meestel zowieso niet intressant om te upgraden. Deze systemen draaien meestal een Unix, NT4 of Windows 2000 variant, en daarvoor voldoen ze prima
Hmm dan heb je het wel echt mis hoor, praktische elke pc van een OEM Distributor is standaard uitgerust met 128 mb ram. Dan praat je over de celeron machines, de p4 heeft meestal 256 mb maar meer ook niet. Alleen workstations hebben zoveel ram nodig...de standaard office pc helemaal niet.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik vind het echt te gek voor woorden dat een OS vraagt om een heel zwaar systeem omdat er zoveel grafisch geweld wordt gebruikt. Da's echt vreemd.
Tjonge, denk even na voor je begint te blaten....
Voor de maatstaaf van NU is Longhorn nog zwaar.
Maar over 3 jaar lach je gewoon om een 3Ghz Cpu.

En de mensen die graag hun 'oude' spulletjes willen blijven gebruiken : Je hoeft niet up te graden naar longhorn

Maar als je de laatste software wilt draaien, zal je er ook de hardware erbij moeten hebben. |:(
Moet de grafische schil van een OS wel een game-achtig iets worden :?
Mijn persoonlijke menig is dat een OS de interface van software naar de hardware moet zijn.

Maar dat MS wacht op Intel zou kunnen betekeken dat het Wintel begrip (de 2 dominerende marktleiders) wel degelijk bestaat en met elkaar de markt bepalen.....
daarom gaat het niet om het os, maar om de user interface.. zegmaar de verkoopbaarheidsfactor voor de consument.. en zoals eerder vermeld.. de extreme dingen zijn uit te zetten fyi
Om de meeste outdated mensen maar ff uit de brand te halen zal ik ff een paar feiten opnoemen over het gebruik van Longhorn (dus waar word het voor gebouwd).
De meesten zeuren hier over een nieuw OS met de nieuwste technologie aan boord, hebben jullie uberhaupt de technische specs ervan wel gelezen?

Het was bekend dat longhorn een nieuwe traditie moet zetten in de beeldschermen branche, huidige monitoren zouden voor Longhorn niet meer voldoende zijn kwa grafische kwaliteit.
Dus je monitor kan op dat moment ook bij het grofvuil :7

2d/3d alles zal erin geintergreerd worden en dus zeker een redelijk videokaart nodig hebben, tegenwoordig heet dit nog directx9.0 later zal dat misschien ook nog wel veranderen.

Het OS moest stabiel zijn en vooral geschikt bevonden voor de medische/wetenschappelijke branch van Pc/OS systemen, ook vanwege de grafische kwaliteit.

En ja dat iemand met ouwe hardware toch zoiets wil draaien zal dingen uit moeten zetten maar dat lijkt me opzich redelijk logisch.
We leven vandaag in 2003 en 2006 word het opgeleverd en als je dan nog op zo`n brakke pc draait dan ben je wel heel outdated, ik denk (weet zeker) van mezelf dat ik dan onderhand wel weer een nieuwe pc heb want ik doe namelijk nooit langer dan een jaar met een systeem.
Elk jaar een nieuwe PC? Dan zou ik in mijn geval dus al 16 PC's hebben gekocht. (Dus niet - ik heb er 4 gekocht in totaal)

16PC's is dus een on-redelijke 24000 euros aan hardware.

Je zou natuurlijk ook eens lekker op vakantie kunnen gaan en "echte" graphics zien!

Mijn advies 1 pc per nieuw OS is meer dan genoeg.

En als je geen games speelt dan is dat zelfs teveel.

Die windows XP draait net zo snel op mijn 2.5GHZ P4 als Windows 95 op mijn Celeron 366.
Tsja ik weet niet of jij altijd nieuwe monitors koopt?
Ik typ dit op het moment vanaf een Abit NF7-s, Xp2500@3200+, Ati 9500@pro 512 Mb PC3200 CorsairLL en een 550 Watt voeding.
Dit is de hardware die ik al aangekocht had voor de nieuwe hardware, een superluxe ATX kast,19 Inch flat CRT, Mx500 muis + internet navigator keyboard SE en 52+48 speed branders.
Weet je wat ik daar voor betaald heb 500 Euro (mobo+cpu gebeuren) dit is trouwens ook net gekocht en niet een high definition PC zoals als een 3Ghz Intel pentium4 systeem, maar toch draait het lekker en voldoet het me best voor dat relatief lage bedrag heb ik een redelijk up to date systeem MET Directx 9.0.
Kijk dat jij misschien elk jaar een nieuwe monitor koopt kan ik niks aan doen, maar een monitor zie ik meer als een aankoop voor ongeveer 3 jaar dus is dan niet snel aan vervanging toe.
Ook zijn de huidige ATX kasten nog steeds "recyclebaar" en ook daar raak je niet veel voor kwijt.

Het is dus gewoon zo dat je heel goedkoop je systeempje kan upgraden voor weinig geld, ik weet niet of je welleens te stappen gaat maar dan zuip ik ook zo voor 50/100 euro op een zaterdagavond op en als je dat eens een paar weekjes laat kun je zo een nieuw aparaatje bouwen.

Het is maar net hoe/waar je het koopt en Tweakers.Net is daar mijn grote hulp voor, vooral voor de keuze tussen prijs/kwaliteit/snelheid (goh lijk wel verkoper :7 )

Op vakantie gaan doe ik btw. ook genoeg ga elk jaar op wintersport in Oostenrijk zomer vakantie houdt ik altijd in mijn Homestead Lemmer te Friesland.
Bespeur ik aan jouw droge opmerking enige jaloezie ofzo ?

Trouwens ook een goeie tip nog: Verkoop je gebruikte hardware direct zolang het nog geld waard is!
En je hebt bijna de helft al voor je nieuwe PC, wat moet je nou met 4 pc`s?
Ik blijf het wel grappig vinden dat Microsoft zoveel moeite moet doen om een (geniaal) systeem na te bouwen, namelijk dat wat in Mac OSX wordt gebruikt (Quartz Extreme) dat precies hetzelfde doet..

Microsoft is er dan zo een 5-6 jaar te laat mee :) Doe mij maar een mac hoor :+

edit: linkje naar quartz extreme (NL):
http://www.apple.com/nl/macosx/jaguar/quartzextreme.html
Maar dat doet MS toch met bijna alles. Ze kijken de goede dingen af en maken ze eerst knullig na en daarna goed na. Maar ze hebben nu al beta's van Longhorn dus lijkt het me raar dat het nog 5 a 6 jaar zou moeten duren. Denk dat ze langer moeten wachten totdat de machines die de gemiddelde gebruiker voor zich heeft staat er snel genoeg voor zijn. Dan zou je bijna nog denken dat er nog een major XP upgrade tussendoor zou komen. ;)
Ja al die integrated "Intel Extreme" chips waren tot nu toe weinig soeps (in 3d games) en puur bedoeld voor het op je scherm zetten van windows en office applicaties.

Nu zullen het toch volwaardige 3d accellerators moeten worden... :*)
Ik snap dit bericht niet helemaal. Op basis van welke informatie wordt dit nu eigenlijk geroepen? Longhorn zal ook gewoon functioneren zonder DX9, dat is al lang bekend. De "theme" functionaliteit zal 3D accelerated zijn, maar dat is niet verplicht, net als in WinXP kun je die ook uitzetten. In _alle_ andere berichten over Longhorn wordt niet beweerd dat Longhorn al zo goed als af is, integendeel. Andere artikelen, ook het artikel hier op tweakers over de nieuwe interface, laten juist zien dat hier nog ontzettend veel aan moet gebeuren. Ook het nieuwe filesysteem is nog lang niet af, en bestaande software moet hiervoor worden aangepast om er optimaal gebruik van te maken. En wie denkt nu echt dat Intel pas in 2005/2006 een DX9 chipset heeft?

De objectiviteit en solide achtergrond research straalt ook niet echt af van het artikel. Het artikel is nauwelijks langer dan de samenvatting hier op tweakers, en bevat ook niet meer info. En termen als "Wintellia" en "Chipzilla", en andere afgezaagde grappen en opmerkingen vind ik al meer op Microsoft en Intel bashing lijken.

Ik vind het jammer dat ik alleen de reacties kan modereren, en niet het artikel zelf, want het is gewoon een dikke troll -1. :( Dit is ook niet ongebruikelijk van the inquirer, wat ongeveer de privé van de software nieuwssites is. Maar ik vind het jammer dat dit soort onzin aandacht krijgt op tweakers.
Zou het hele 3D-gebeuren van Longhorn niet uitgeschakeld kunnen worden? Net zoals je nu kan kiezen tussen XP-Theme en Windows-Classic? Lijkt me een kleine moeite dat in te bouwen, functionaliteit gaat bij mij nog altijd boven eyecandy.

Edit: Nee, aangezien Intel integrated graphics in een heleboel pc's zit en evenveel pc's geleverd worden met Windows erop zou het natuurlijk een domme zet zijn van Microsoft om het nu al uit te brengen en houden ze ons zoet met updates...
Daar heb je helemaal gelijk in, ik vind het echt te gek voor woorden dat een OS vraagt om een heel zwaar systeem omdat er zoveel grafisch geweld wordt gebruikt. Da's echt vreemd.

Een OS moet gewoon je systeem en randapparatuur aansturen en daar moet je dan zo goed en zo snel mogelijk gebruik van kunnen maken. Als er iets is wat GEEN toeters of bellen nodig heeft is dat een OS wel, deze dingen kun je later zelf wel installen mocht je daar behoefte aan hebben.

Misschien is het leuk hoor, die grafische effecten, maar dan voor heel eventjes, zeker het bedrijfsleven zit niet op zulke dingen te wachten lijkt me.
stel je in de plaats van een doorsnee mens, wat vind je dan coole features:

*refreshing new look, makes working with your computer like a ride in a themepark

of

*now 200 bugfixes which reduce the chance of u being hacked from 0.2% to 0.15%

trouwens, als microsoft al die grafische pracht en praal niet in haar OS steekt, dan doen third party bedrijven het wel (windowsblinds, tweakxp, ...) en verdient iemand anders er geld mee, en dat wil je toch niet zeker als rasechte monopoly-bezitter :*)

je vergeet trouwens ook de revolutie die het ontstaan van directX tot stand heeft gebracht. Als je kijkt naar het nieuwe tijdperk dat nu is aangebroken met DX9, dan wil je dat overgrote marktsegment dat met integrated gfx-card zit toch niet links laten liggen ?
trouwens, als microsoft al die grafische pracht en praal niet in haar OS steekt, dan doen third party bedrijven het wel (windowsblinds, tweakxp, ...)
Toen ik nog onder XP werkte heb ik tweakXP alleen gebruikt om de laatste resten van de fancy kleuter zooi te verwijderen.
Geen icons op de desktop geen clips geen dortor zeikert enz..
Het is een voordeel ik had toch al niet de neiging om te gaan upgraden maar nu weet ik teminste dat ik het niet eens kan :+
Kom ik ook niet meer in de verleiding.

*ronny heeft een Voodoo5 en is daar nog heel gelukkig mee :Y)
Geen icons op je desktop? Sorry hoor, waar heb je dan een desktop voor?
Als je echt een hekel heb aan een GUI kan je ook in DOS werken hoor...
Grafische fiefjes en pafjes werken productiviteitsverhogend. Bewijs: wie draait er nog met dos of win3.1?

Over 3 jaar zijn zelfs de alleroudste PCs die het bedrijsleven -- en die dan op de nominatie staan voor onmiddelijke vervanging -- heeft de PCs die nu nieuw verkocht worden: P4 celerons 1.8 met de huidige integrated graphics oplossingen. De PCs waarvan je mag verwachten dat ze tegen die tijd Longhorn kunnen draaien zijn hoogstens de PCs die over een jaar van nu af verkocht gaan worden: dan heb je het echt wel over vrij redelijke machines tegen huidige standaarden.
`Grafische fiefjes en pafjes werken productiviteitsverhogend. Bewijs: wie draait er nog met dos of win3.1?`

Onzin, hiervoor zijn hele andere redenen.
Als je ooit Lotus met WP hebt moeten integreren onder DOS weet je wel beter ;)

De meeste gebruikers bij ons preferen 2000 over XP en zitten helemaal niet te wachten op dat grafische geweld.

Bovendien is het een fabeltje dat bedrijven hun PCs elke drie jaar vervangen want dat is , afgezien van wat uitzonderingen, echt niet nodig.
Je klinkt als iemand die hoognodig naar Linux moet verhuizen..

Jan met de pet vind zo'n echte geanimeerde 3D omgeving met bliebjes en zwoele vrouwenstemmen die 'Cancelled', 'Please select your favourite bliep sound', enzovoort roepen natuurlijk prachtig. Het wordt bijna net zo vervelend als die computers uit de Hollywood films (Een ogenblik alstublieft, voordat u op 'OK' kunt klikken moet u op een koele animatie wachten.. }>). Managers zullen maar wat graag hun bedrijf voorzien van de 'look' van de toekomst.

Geen fratsen. Dat scheelt. Linux. :+
Managers zullen maar wat graag hun bedrijf voorzien van de 'look' van de toekomst.
En de gebruikers maar lekker spelen met hun systeem ipv werken. Wat ik juist gemerkt heb bij bedrijven is dat ze de systemen van de gebruikers het liefst zoveel mogelijk dichtspijkeren zodat ze alleen kunnen doen wat ze moeten doen op het werk, en snel, zonder op overbodige animaties te hoeven wachten.
Om goed om te gaan met de verschillen in hardware tussen de kopers van Longhorn heeft Microsoft besloten om de eye candy in drie lagen te stoppen. Laag 0 is de meest eenvoudige laag en deze wordt gebruikt om de interface van Windows 2000 te emuleren. De twee overgebleven lagen hebben - hoe verrassend - de codenamen laag 1 en laag 2 gekregen. Laag 1 is de laag die gebruikt kan worden op elke computer die de benodigde minimum hardware heeft om Longhorn te draaien. De grafische prestaties van de DCE zullen in deze mode vergelijkbaar zijn met Windows XP. Het zal er echter niet hetzelfde uitzien. Het komt er op neer dat deze laag een versimpelde versie zal gaan zijn van laag 2. Deze laag maakt heeft de codenaam Aero gekregen. Waarover meer op pagina vier.
Bron: http://www.tweakers.net/reviews/385/3
Ja, het is dus uit te zetten :)
En zo moeten we weer onze hardware updaten voor MS. Een OS moet je in staat stellen om te communiceren dmv software te communiceren met je hardware en randapparatuur. Het is IHMO dus absoluut onzinnig dat een OS al zoveel hardware-eisen stelt.

Geen fratsen. Dat scheelt. Linux. :+
1) Hoezo moet je je hardware updaten voor MS?
2) Het is ook niet het OS waar je DX9 voor nodig hebt, maar de grafische schil, of de window manager, of hoe je het ook noemt in Linux termen. Het is maar net wat je nog onderdeel van het OS noemt en wat niet.
Wilde jij Windows dan in textmode-console draaien? Ik wil maar zeggen: In het geval van Windows is de grafische shell wel degelijk een heel essentieel onderdeel van het OS en dus moet het redelijk hoge minimale systeem eisen stellen. En ja, als de shell steeds 'geavanceerder' wordt,....
Ik zie zwaar op tegen deze nieuwe windows. Ik gebruik nu XP, werkt goed en je wilt toch een beetje bij de tijd blijven met nieuwe functies enzo. Ook m'n sys specs zijn lekker, maar een OS dat veel effecten heeft daar heb ik een hekel aan [mening]. Ik heb nu dus XP, en daar heb ik dat vage start menu uit staan, dikke groen/blauwe balken etc, zodat het net 2k is. Zoals je kon zien in schreenshots van de nieuwe windows waren zelfs de schijfletters verdwenen, die zien er toch leuk uit en geeft ook duidelijk aan wat de volgorde van je partities is.

Naja, dat was een beetje offtopic. IIG hoop ik niet dat je voor alles dx9 nodig hebt, want ook over pakweg 2 jaar willen er vast wel mensen met een ouder kaartje kunnen draaien. Zo doet een cely 466@520 mhz het nog netaan met winxp (256MBram) en op die manier kan moeders computeren, die is van mening dat die balkjes wel mooi zijn. Hoeft ook alleen maar te mailen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True