Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: OpenOffice.org, submitter: T.T.

De mensen van OpenOffice.org hebben een software development kit voor OpenOffice gelanceerd. Met deze kit, die bedoeld is voor OpenOffice 1.0.2 en daarom datzelfde versienummer draagt, wordt het mogelijk zelf features aan het office-pakket toe te voegen, bijvoorbeeld nieuwe spreadsheet-formules. Het hoogtepunt van de kit is de nieuwe Developer's Guide, een maar liefst 900 pagina's tellende handleiding waarin beschreven staat hoe de API's en componenten van OpenOffice in elkaar zitten. Daarnaast zijn codevoorbeelden en ontwikkeltools aanwezig. De ontwikkelaars bij OpenOffice zitten ondertussen met spanning te wachten op de eerste bugmeldingen en featurerequests:

OpenOffice logo (klein)This comprehensive guide provides, in 900 pages, a detailed description of the OpenOffice.org API concepts, the OpenOffice.org UNO component model and how to use the API in the context of the different application areas. At the close of each chapter, there is at least one example that shows how to use the API. Interested developers should start using this SDK for their implementations. Feedback is welcome via email on dev@api.openoffice.org, and bugs should be reported as an IssueZilla task. All requests for enhancement and new features will be collected and go into the planning of the next version of the SDK.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Wauw..
Ik mag die mensen van OpenOffice wel.
Nog een jaartje en ze zijn een volwaardige tegenstander van MSOffice, met als grote voordeel de OpenSource structuur.
Dat zijn ze al een jaartje hoor...

Wat heeft MS office dat OO.org niet heeft?

Ik werk inmiddels maanden met OO.org en moet zeggen dat het zelfs beter werkt, ze hebben beide evenveel functies, maar de bestanden van OO.org zijn veel kleiner, werken met tabellen is makkelijker en writer gaat veel beter met grote bestanden (met veel pagina's) om dan MS word.
Wat een onzin. OpenOffice is een leuk gratis alternatief voor Microsoft Works misschien maar het haalt bij lange na de functionaliteit, compatibiliteit en gebruikersvriendelijkheid van Microsoft Office XP niet:

- je zegt dat OpenOffice Writer een krachtigere tabellen functie heeft maar dat is niet waar. Tabellen in Word zijn veel krachtiger en kunnen bijv. spreadsheet functies gebruiken, in OpenOffice kan dit niet.

- OpenOffice is een stuk langzamer dan Microsoft Office. Vergelijk het maar eens op twee identieke PC's of laptops. Vooral als je met grote documenten werkt.

- de scripttaal StarBasic is veel minder krachtig dan Visual Basic for Applications in Microsoft Office.

- Wel eens geprobeerd OpenOffice uit te rollen over honderden PC's? De deployment tools zijn veel minder krachtig dan MS Office, sterker nog, ze zijn er niet!

- Nederlandse spelling- en gramatica controle ontbreekt.

- Een copy-paste van HTML ziet er niet uit in iedere OpenOffice applicatie.

- Compatibiliteit is een probleem want er is altijd wel iets mis met de opmaak, helemaal als je in Microsoft Office gebruik hebt gemaakt van foto's en tabellen in je document. Ook PowerPoint presentaties verliezen al hun effecten etc.

- Simpele documentjes zijn geen probleem maar iets minder simpele documenten converteren voor geen meter, sterker nog, OpenOffice crasht op documenten met veel opmaak.

- er is geen database programma zoals Access in OpenOffice, ook is er geen Personal Information Manager zoals Outlook.

- de mogelijkheden om met meerdere mensen aan documenten te werken en elkaars wijziginen en commentaar te zien ontbreekt in ALLE OpenOffice applicaties

- integratie met document management oplossingen (Documentum etc.) of Intranet oplossingen (Sharepoint) ontbreekt.

- er is totaal geen integratie met het Web zoals in Microsoft Office. Ook zijn web-queries niet mogelijk (Excel sheet integreren met Web data zoals stock-quotes)

- Ook integratie met andere programma's zoals Exact, Unit4, SAP etc. is niet mogelijk. Dit is een enorme handicap voor bedrijven die een geintegreerde oplossing willen met hun bedrijfsapplicaties.

OpenOffice is in mijn ogen slechts een "skindeep" alternatief voor Microsoft Office. Het is een leuke upgrade voor Works gebruikers maar als je ook maar een beetje geavanceerde features wil gebruiken wordt je teleurgesteld achtergelaten.

Ik durf te stellen dat het ENIGE voordeel van OpenOffice is dat het gratis is.
Je hebt natuurlijk wel gelijk dat OO nog niet is waar MSO is, maar ze zijn zeker op de goede weg.

- De scripttaal is nu dus uitgebreid met deze programmeerkit. Of dat sterker of minder is dan VBscript moet de toekomst leren.

- Deployment is een groot genot. Tools zijn niet nodig, kopieren van bestanden is genoeg. Settings zijn vanwege het XML-formaat zeer makkelijk in te stellen.

- Nederlandse spellingcontrole is er wel

- Copy-paste van HTML? Wie gebruikt dat nou?

- Met je compatibiliteit neem je meteen MSO als standaard, waarom niet andersom? Dit is geen punt om functionaliteiten te vergelijken.

- Hee, zelfde puntje nog een keer?

- Database programma en PIM ontbreken, omdat er daar al genoeg van zijn. Je kan er zelf een kiezen? (Voorde PIM een groot voordeel, ik zelf mis de Access-variant wel)

- Die web-toepassingen die jij noemt zijn alleen maar beschikbaar in combinatie met andere dure pakketten en IE. Daar zijn velen andere oplossingen voor en zie ik niet echt als een office-toepassing

- Integratie met SAP en Exact werkt perfect. Unit4 ken ik niet.
Punt voor punt dan maar even:
Tabellen in Word zijn veel krachtiger en kunnen bijv. spreadsheet functies gebruiken, in OpenOffice kan dit niet.
OOo kan Calc-tabellen invoegen in Writer-documenten. Als je al spreadsheet-functies wil gebruiken in een Writer-document is dat de enige zinnige manier om het te doen. Een tekstverwerker is namelijk geen spreadsheet.
OpenOffice is een stuk langzamer dan Microsoft Office. Vergelijk het maar eens op twee identieke PC's of laptops.
Op mijn Linux-PC en Solaris werkstation draait MS Office helemaal niet eens. Hoezo langzamer?
de scripttaal StarBasic is veel minder krachtig dan Visual Basic for Applications in Microsoft Office
Inderdaad, je kunt er geen virussen in schrijven...
Wel eens geprobeerd OpenOffice uit te rollen over honderden PC's?
Ik heb wel eens een netwerkinstallatie gedaan waar honderden werkstations gebruik van kunnen maken. Was een kwestie van 'setup -net' uitvoeren.
Nederlandse spelling- en gramatica controle ontbreekt.
Spellingcontrole is er wel degelijk.
Een copy-paste van HTML ziet er niet uit in iedere OpenOffice applicatie.
Voorbeeldje? Nooit problemen mee gehad...
Simpele documentjes zijn geen probleem maar iets minder simpele documenten converteren voor geen meter
En, heb je al tegen MS geklaagd dat ze hun specificaties moeten vrijgeven?
er is geen database programma zoals Access in OpenOffice, ook is er geen Personal Information Manager zoals Outlook.
Er hoeft ook geen databaseprogramma in te zitten omdat er voldoende open source databases zijn die prima werken, en waar OOo ook tegen kan praten. Zo lijkt het me ook handiger om met Evolution of Mozilla Address Book te integreren dan een eigen PIM te maken.
de mogelijkheden om met meerdere mensen aan documenten te werken en elkaars wijziginen en commentaar te zien ontbreekt in ALLE OpenOffice applicaties
Domweg niet waar, deze functionaliteit zit onder Edit > Changes.
integratie
Die laatste puntjes krijg je van me, geen geen verstand van...
- Deployment is een groot genot. Tools zijn niet nodig, kopieren van bestanden is genoeg. Settings zijn vanwege het XML-formaat zeer makkelijk in te stellen.
Wat je als groot bedrijf bijvoorbeeld wil doen is de programma's in het start-menu zetten zonder het te installeren op iedere PC. Als een gebruiker het programma aanklikt wordt het on-the-fly geinstalleerd. Ook wil je server-side upgrades kunnen doen zodat clients automatisch geupdate worden als ze opgestart worden. Wat je ook wil is de mogelijkheid om voor verschillende gebruikers andere instellingen en Office applicaties aan te bieden (via user profiles etc.).
- Nederlandse spellingcontrole is er wel
Dat wist ik niet. Heb je een link? Dat zou me helpen in mijn evaluatie van OpenOffice als alternatief.
- Copy-paste van HTML? Wie gebruikt dat nou?
Iedereen? Nee serieus, zijn er echt mensen die dit nooit gebruiken? Ik doe niets anders dan informatie opzoeken op het web en dit integreren in documenten etc.
- Met je compatibiliteit neem je meteen MSO als standaard, waarom niet andersom? Dit is geen punt om functionaliteiten te vergelijken.
Toch wel want Microsoft Office heeft (of je het leuk vind of niet) een marktaandeel van meer dan 90% en is daarmee de defacto standaard.
- Hee, zelfde puntje nog een keer?
Nee, dit punt maakte ik met name over de stabiliteit van OpenOffice dat op sommige documenten met opmaak crasht. En dat is een redelijke ramp voor systeembeheerders.
- Database programma en PIM ontbreken, omdat er daar al genoeg van zijn. Je kan er zelf een kiezen? (Voorde PIM een groot voordeel, ik zelf mis de Access-variant wel)
Hmm, ik ken weinig tools die zo uitgebreid en krachtig zijn als Microsoft Outlook. Het is ook bij veel bedrijven de PIM client waarvoor echt een alternatief moet zijn voordat ze overstappen.
- Die web-toepassingen die jij noemt zijn alleen maar beschikbaar in combinatie met andere dure pakketten en IE. Daar zijn velen andere oplossingen voor en zie ik niet echt als een office-toepassing
Web queries etc. is standaard mogelijk in Excel. En de Sharepoint Team Services worden gratis meegeleverd met Office XP en vormen samen een heel krachtige oplossing.
- Integratie met SAP en Exact werkt perfect. Unit4 ken ik niet.
Dat ben ik niet met je eens. Applicaties zoals Exact, Unit4 en SAP maken veel gebruik van integratie d.m.v. VBA en dat gaat echt niet goed op OpenOffice. Om te integreren zal je dus moeten gaan werken met export en imports wat een stuk minder krachtig is. Ook automatische mail merges etc. vanauit Exact werken niet op OpenOffice.
Op mijn Linux-PC en Solaris werkstation draait MS Office helemaal niet eens. Hoezo langzamer?
Een vreemd argument. Linux en Solaris hebben samen minder dan 5% marktaandeel op werkstations. De vergelijking ging over OpenOffice op Windows dus vergelijk ik dat met MS Office op Windows.
de scripttaal StarBasic is veel minder krachtig dan Visual Basic for Applications in Microsoft Office

Inderdaad, je kunt er geen virussen in schrijven...
Jawel hoor, je kan wel degelijk een virus schrijven in StarBasic. Maar dit argument gaat mank want Office Xp heeft allerlei functies toegevoegd om tegen macrovirussen te beschermen.
Ik heb wel eens een netwerkinstallatie gedaan waar honderden werkstations gebruik van kunnen maken. Was een kwestie van 'setup -net' uitvoeren.
Zie mijn reacte op Loesje. Een setup-net installatie is heel wat anders dan een beheerbaar en controleerbare roll-out. Setup-net was iets dat Office 4.x (nog voor Office 95) ook ondersteunde en is absoluut niet vergelijkbaar met de huidige deployment tools in MS Office.
Spellingcontrole is er wel degelijk.
Spellingcontrole wel, grammaticacontrole niet.
Een copy-paste van HTML ziet er niet uit in iedere OpenOffice applicatie.

Voorbeeldje? Nooit problemen mee gehad...
Ga gewoon naar een webpagina en copy-paste de inhoud in Writer. Dat ziet er dus totaal anders uit. Stap voor stap: ga naar www.nu.nl of www.telegraaf.nl of welke andere site met opmaak dan ook. Doe een copy-paste (van de hele site of een selectie) en plak het vervolgens in Word en Writer. Resultaat: Writer geeft een aantal vervelende foutmeldingen, doet er heel lang over en toont vervolgens iets wat niet lijkt op het orgineel. In Word lijkt het een kopie van de website.
Simpele documentjes zijn geen probleem maar iets minder simpele documenten converteren voor geen meter
En, heb je al tegen MS geklaagd dat ze hun specificaties moeten vrijgeven?
MS Office 2003 krijgt native XML als documentformaat (voor alle applicaties).
Ga gewoon naar een webpagina en copy-paste de inhoud in Writer. Dat ziet er dus totaal anders uit. Stap voor stap: ga naar www.nu.nl of www.telegraaf.nl of welke andere site met opmaak dan ook. Doe een copy-paste (van de hele site of een selectie) en plak het vervolgens in Word en Writer. Resultaat: Writer geeft een aantal vervelende foutmeldingen, doet er heel lang over en toont vervolgens iets wat niet lijkt op het orgineel. In Word lijkt het een kopie van de website.
Ik heb het net even geprobeerd en je hebt niet gelijk. Ik heb vanuit Mozilla 1.3a het eerste artikel van de Telegraaf site inclusief foto en tekst gekopieerd (CNN: 'Omsingeling Bagdad voltooid'). Daarna geplakt in MS Word 2000 en OO Writer 1.02 en in beide gevallen ging het goed. Geen enkele foutmelding of lang wachten gehad.
Spellingcontrole wel, grammaticacontrole niet.
In MsWord zit er misschien wel een grammaticacontrole, maar die werkt voor geen meter.
De vergelijking ging over OpenOffice op Windows dus vergelijk ik dat met MS Office op Windows.
Ik wil maar zeggen dat OOo je meer keuzevrijheid biedt wat betreft platform.
Jawel hoor, je kan wel degelijk een virus schrijven in StarBasic.
Interessante claim, heb je daar ook onderbouwing voor?
Maar dit argument gaat mank want Office Xp heeft allerlei functies toegevoegd om tegen macrovirussen te beschermen.
Dus beschermingsmaatregelen tegen een mogelijkheid die er in de eerste plaats al niet had mogen zijn vind jij handig?
Ga gewoon naar een webpagina en copy-paste de inhoud in Writer. Dat ziet er dus totaal anders uit.
Je bedoelt dat het eruit ziet zoals de stijlen in dat Writer-document gedefinieerd zijn? Dat is juist goed, dan hoef je niet lang te pielen voordat je document er consistent uitziet. Een tekstverwerker is toch geen webbrowser...
MS Office 2003 krijgt native XML als documentformaat (voor alle applicaties).
1. Zullen we het hebben over bestaande produkten? 2. Alleen XML zegt niets. Op het moment dat Office 2003 moeiteloos XML-documenten met OOo kan uitwisselen (want die gebruikt ook XML) kun je me misschien overtuigen.
Jij kunt niet beoordelen of ik goed kan kijken, maar afgezien daarvan heb je nog niet gelijk. Ik heb geprobeerd met nu.nl zoals jij schreef. Resultaat: zowel in Word als in Writer is het font verandert en missen er plaatjes. Het is allebei dus niet goed. Dit maakt je argumentatie dus ongeldig. Welke browser gebruik je?
Jawel hoor, je kan wel degelijk een virus schrijven in StarBasic.
Interessante claim, heb je daar ook onderbouwing voor?
Een macrotaal zoals VBA of Starbasic is bedoeld om zaken te automatiseren. Een macrovirus maakt gewoonweg misbruik maken van dit soort mogelijkheden. Met StarBasic kan ik ook het adresbook aanroepen, uitlezen en een SMTP call doen.
Maar dit argument gaat mank want Office Xp heeft allerlei functies toegevoegd om tegen macrovirussen te beschermen.

Dus beschermingsmaatregelen tegen een mogelijkheid die er in de eerste plaats al niet had mogen zijn vind jij handig?
Het had in de eerste plaats WEL gemogen. Het is toch handig dat ik vanuit Word of Excel een bedrijfsproces kan automatisen? Hier kan ook bijhoren het versturen van iets via email etc. Een Macrovirus maakt misbruik van dit soort mogelijkheden, dus bouwt MS in Office XP maatregelen in om de gebruiker hierop te attenderen. Er zijn nog steeds zat macro's die exact hetzelfde doen (het automatiseren van bedrijfsprocessen) en absoluut geen virus zijn.
- Copy-paste van HTML? Wie gebruikt dat nou?
Niemand en zeker niet in de normale Office Apps (daar heb je toch HTML Editors voor!?)
Ik heb het net even geprobeerd en je hebt niet gelijk. Ik heb vanuit Mozilla 1.3a het eerste artikel van de Telegraaf site inclusief foto en tekst gekopieerd (CNN: 'Omsingeling Bagdad voltooid'). Daarna geplakt in MS Word 2000 en OO Writer 1.02 en in beide gevallen ging het goed. Geen enkele foutmelding of lang wachten gehad.
Dan kijk je niet goed:

- Ga naar www.tweakers.net
- Selecteer vanaf "Nieuwsberichten van zondag 6 april" tot het begin van de headlines zondag.
- Paste in Word: zelfde opmaak, zelfde kleuren, zelfde lettertypes
- Paste in Writer: totaal andere opmaak, andere kleuren, andere lettertypes (alles hetzelfde lettertype)

Of www.nu.nl
- ga naar www.nu.nl
- edit-select all
- Paste in Word: lijkt op een exacte kopie
- Paste in Writer: lijkt niet op het orgineel (Times New Roman i.p.v. Arial, andere fontgrootte etc.)

Of www.telegraaf.nl
- ga naar www.telegraaf.nl
- selecteer vanaf de Kop "Telegraaf" tot en met "Ruimingen Nederweert en Ospel voltooid"

- paste in Word:
geen foutmeldingen
snel (4 seconden)

- paste in Writer:
foutmelding "Error loading document" (Error reading data from the internet. Server error message: 400 bad request"
langzaam (8 seconden)
Ik denk dat het meer te maken heeft met de Office versie. Ik gebruik Office 2003 Beta 2, jij Office 2000.

Je kan Office 2003 beta aanvragen via:
http://www.microsoft.com/office/preview/default.asp

[link toegevoegd]
Ik denk dat het meer te maken heeft met de Office versie. Ik gebruik Office 2003 Beta 2, jij Office 2000.
Welke versie van OOo heb je dan gebruikt? 1.1 beta is de nieuwste development versie. De changelog staat op http://www.openoffice.org/dev_docs/source/1.1beta/features.html
Ik heb v1.0.2 van openOffice getest.
Ik werk sinds koort ook met oo.org, maar heb nog niet echt een vervanger voor WordArt kunnen vinden.
(en die gebruik ik helaas vrij veel).
Voor de rest zal het wel wennen zijn.
WordArt :?

Nog helemaal niet gemist. Wij maken er grapje sover als iemand weer eens zo'n "mooie" kop in regenboogletters met een schaduw neerzet...

In 1997 was dat leuk, maar tegenwoordig is het eerste dat bij me opkkomt als ik oranje-gele 3D letters zie: "n00b!".

(dit is niet gericht aan edwinG, maar wel aan iedereen die serieus, zonder achterliggende sarcastische bedoeling oranje-gele 3D letters als kop gebruikt.)
Ik zou inderdaad zker het woord 'helaas' gebruiken in n zin met 'WordArt'. Misschien ook wel een vorm van het werkwoord 'schamen'. ;) :+
zucht...de zoveelste flaimbait op msoffice / OpenOffice wat wel en wat niet kan.

OpenOffice is enorm sterk..mede omdat het zowel OSS en gratis is. Die vergelijkingen tussen deze 2 pakketten zijn hoe dan ook enorm scheef.

Ten tweede... Open Office is nog niet enorm oud.. nou ja.. als je StarOffice en voorgangers even met rust laat. De ontwikkeling van OO gaat enorm hard. vergelijk maar eens wat OO nu is t.o.v. een jaar geleden. OO haalt dus enorm in op MS Office..
Echter is OpenOffice nog lang niet af... willen we dezelfde functionaliteit hebben als MS Office.. dit is een keihard feit. maar dat betekent niet dat er heel veel thuisgebruikers er nog niks mee kunnen.

Ik las overigens een paar dagen geleden dat er weer een bedrijf is overgestapt naar OO en dit te gaan installeren op 20.000!!! workstations.. Daar hebben ze vast goed over nagedacht.. OO is hoe dan ook hard bezig om een enorme concurrent te worden van MS Office.
willen we dezelfde functionaliteit hebben als MS Office..
Ik denk dat dat doel te laag gesteld is. Als je alleen maar dezelfde functionaliteit wilt hebben dan loop je achter de feiten aan. Het doel moet zijn om dezelfde of meer functionaliteit op een handigere / betere manier aan te bieden.

Tot op zekere hoogte gebeurt dat al, kijk bijvoorbeeld naar het feit dat OOo voor meerdere platforms beschikbaar is, of handige hulpjes zoals de Navigator en de Stylist in tekstdocumenten, die Word vziw niet heeft.
Dit kon wel eens een hele leuke 'boost' geven aan OpenOffice! :)

Is de specifieke wens die je hebt niet aanwezig.. maak hem dan (deels) zelf :P
Jongens, blijven we reel? OO.org is gratiz! Office XP of 2003 vanaf 430 euro ex BTW per gebruiker...
Het mooie van OO.org is toch juist dat het gratiz is en dat je er zelf van alles bij kan plaatsen.
Het is toch ook niet zo gek dat de gebruiksvriendelijkheid van MS Office iets beter is en de compatibiliteit? Mag ook wel voor dat geld!
Spellingscontrole? Iedere taal die jij wilt kan je downloaden, easy as hell! Zit er een functionaliteit niet in? Met een paar maanden wellicht wel, alles valt te downloaden!
Uitrollen?
Maak je toch een ghostje of een MSI pakketje? Zie het probleem niet hoor!
Ik heb geen verstand van hoe sterk en stabiel OpenOffice.org is. Ik heb maar 2 redenen waarom ik het gebruik:

Onder win: het is gratis en voor een legale versie Microsoft Office heb ik geen geld. Daarom is OpenOffice voor mij altijd nog beter dan wat die Microsoft vrekken geven

Onder Lin: daar is het gewoon een officepakket van formaat. Het enige nadeel dat ik daar ondervind is dat KOffice sneller is in KDE dan OpenOffice. De mogelijkheden zijn dan ook wel wat beperkter bij KOffice.

Wat ik nog graag zou zien in OO.org is een betere compatibiliteit met Microsoft Office, want op school moet ik nog steeds tegen die rommel aankijken en moet ik wel goeie spullen inleveren. Dus ik hoop dat daar aan gewerkt wordt.
Het plaatje bij de post klopt niet (meer) :)

Ik hoop dat er nu makkelijker patches komen die problemen kunnen oplossen die erg verschillend zijn. Zoals de fonts waarmee ik nu zit te klieren :| Gewoon een simpel iets om de boel te fixen, lijkt me niet al te moeilijk.
Begint het nou niet een beetje te lijken op Lotus Notes ?

Daar kan je ook zelf de tools maken die je nodig heb..
Of zie ik het verkeerd ?
Wel di is echt goed heeel goed ... kan je alles bij (laten) ontwikkelen wat je zelf wil. En dat blijft geweldig + crossplatform.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True