Maar twee grote Nederlandse webshops voldoen aan Europese toegankelijkheidswet

Nederlandse webshops zijn beter toegankelijk voor mensen met een visuele beperking. Dat blijkt uit de 2026-editie van het toegankelijkheidsonderzoek van webdesignbureau Level Level. Ondanks wettelijke verplichtingen is er nog veel te verbeteren. De ACM gaat handhaven.

De invoering van de European Accessibility Act (EAA) een jaar geleden heeft een positief effect op de toegankelijkheid van websites en apps. Dat is een van de conclusies uit de 2026-editie van het jaarlijkse toegankelijkheidsonderzoek van Level Level. Mensen met een visuele beperking kunnen wat beter online winkelen, maar het blijft ingewikkeld, meldt de NOS.

Een jaar na de invoering van de EAA hebben slechts twee grote onlinewinkels hun site en app goed op orde voor slechtziende klanten. Dit zijn IKEA en Apple. Andere grote webwinkels die goed scoren op toegankelijkheid, zijn Wehkamp, Zalando, Amazon, MediaMarkt en Jumbo. Veel grote namen scoren minder goed tot zelfs slecht.

De Nederlandse toezichthouder ACM meldde in maart dit jaar dat 61 procent van de grootste webwinkels in Nederland niet toegankelijk is voor mensen met een beperking. Dat bleek uit een eigen controle.

ACM gaat over drie maanden handhaven

De ACM gaf de slechtst presterende webwinkels verbeterpunten. Nu dreigt de toezichthouder met maatregelen. De ACM onderzoekt de webshops over drie maanden opnieuw; wie niet voldoet, riskeert een boete.

Level Level merkt in zijn onderzoek op dat veel van de nu geboekte verbeteringen slechts op technisch vlak zijn. "De resultaten van ons jaarlijkse onderzoek onder de 300 grootste webwinkels van Nederland laten een hoopgevende trend zien, maar leggen ook een pijnpunt bloot: technische naleving is niet hetzelfde als een goede gebruikservaring." De dieptetest bij de vijftien grootste webwinkels van Nederland toont aan dat 'het afvinken van kleine problemen in de praktijk nog steeds onbruikbaar kan zijn bij de kassa'.

Update, 13.40 uur – In het artikel met verbeterde kop ontbraken aanvankelijk de namen van de twee grote webwinkels die hun site en app wel goed op orde hebben voor toegankelijkheid. Dit is nu toegevoegd.

ACM online winkelen
Online winkelen. Bron: ACM

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

22-06-2026 • 09:48

235

Submitter: F A

Reacties (235)

235
218
86
3
0
105

Sorteer op:

Weergave:

Fun fact: De Nederlandse Overheid gebruikt Mastodon als sociaal netwerk en de overheid wil natuurlijk ook gewoon voldoen aan deze regels. Dus hebben ze toegankelijkheidsverbeteringen in Mastodon meegefinancierd waar iedereen sinds vorige week van profiteert.
Aanvulling: Bepaalde overheidsdiensten gebruiken Mastodon.

Er zijn ook diensten die andere platformen gebruiken 🙂
iedereen, of alleen de gebruikers van dit relatief onbekende social network?
Iedereen die een browser of screenreader gebruikt om op de hoogte te blijven van wat deze overheidsdiensten publiceren. Bijvoorbeeld om te zien dat de A58 bij Tilburg-Reeshof weer open is na een ongeval.

De meeste mensen die dit volgen via Mastodon- of RSS clients zullen er weinig van merken, die zullen voor accessibility bij de maker van die client moeten aankloppen.
Je bekijkt dit toch hopelijk niet in de auto? ;)
Mijn bijrijder misschien wel, of you know, wanneer je nog thuis bent. Ja, mensen die een beetje voorbereid de weg op gaan bestaan gelukkig wel nog.

En bijvoorbeeld wanneer mijn bijrijder slechtziend is (en daarom zelf niet rijdt) kan het wel handig zijn als deze persoon alsnog wel nuttige verkeersinformatie kan achterhalen op die manier. Heel specifiek voorbeeld, maar ik hoop wel een beeld te geven van hoe zinnig het alsnog kan zijn.

Of misschien een screenreader die het netjes uitspreekt via de handsfree radio. Lijkt mij ook niet bijzonder vergezocht

[Reactie gewijzigd door computer1_up op 22 juni 2026 19:26]

Ook wanneer je wel goed functionerende ogen hebt, is een toegankelijke website prettiger. Duidelijke contrasten zijn ook fijner zelfs al dat niet noodzakelijk voor is. Een navigatie structuur die goed werkt voor een schermlezer, flowt doorgaans sowieso beter, ook wanneer je gewoon een muis of touch screen kan gebruiken. Dat klikbare elementen correcte html tags gebruiken, zodat je kan ctrl-klikken om zaken in een nieuw tabblad te openen. Toegankelijkheid vind dat nodig omdat screenreaders daar gebruik van maken, ik vind het fijn omdat websites daarmee gewoon beter werken.
Valt de Pricewatch van Tweakers ook onder de categorie webwinkels? En hoe is de toegankelijkheid hiervan beoordeeld?
Kan je daar wat kopen?
Wilt niet zeggen dat je dan je slechtziende medemens maar links moet laten liggen. De accessibility checker valt voornamelijk over het verkeerd gebruik van headers (die staan blijkbaar niet in de juiste volgorde op de frontpage en de pricewatch). Al ben ik niet door de handmatige checks gegaan.

https://www.accessibilitychecker.org/

Het Oogziekenhuis had vroeger ook een mooie tool. Daarmee kon je verschillende visuele beperkingen simuleren op een website (kokerview, etc.)

Overigens gaat de wetgeving (EAA) niet alleen over websites. Wij krijgen er ook vragen over mbt de software die wij leveren.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 22 juni 2026 10:33]

Ja je hebt gelijk maar het is ook wel zeer lastig om hier aan te voldoen. En dat het er ook nog goed uitziet op elk device. En voor de paar mensen die je misloopt. Ik praat het zeker niet goed. Maar het is echt wel een hoop gedoe. Plus nog een berg beperkingen wat je kan doen met je website.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 22 juni 2026 11:12]

Plus nog een berg beperkingen wat je kan doen met je website.
Dat hoeft niet waar te zijn. Je kan een modus aanbieden voor mensen met accessiblity features aan die gewoon dan dingen weglaten die andere gebruikers wel krijgen. Het is zeker lastig, maar er is geen reden dat dit "onbeperkte mensen" features of design mogelijkheden zou ontzeggen.
Als je daar ook geen reclame krijgt gaan veel mensen dat gebruiken ;)
Zeker niet :) maar daar ging het nu niet over
Moet de toegankelijkheid alleen voor winkels gelden?
Dat is waar het nu over gaat
Ja en nee PW is "gewoon" prijsvergelijking, V&A een bemiddelsplatform, maar het betalen an sich doe je gewoon onderhands. De Tweakers Shop voor de merch e.d. is natuurlijk wel een webshop.
De vraag of het om een webwinkel gaat, ging specifiek over de pricewatch, niet over heel tweakers. Dus het antwoord is simpelweg nee!

Vind het altijd knap als mensen zoveel moeite doen om iets uit te zoeken maar blijkbaar niet de moeite nemen om de vraag goed te lezen.

PS tweaker merch/gear is geen tweakers maar een losse site van Tweakers.net

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juni 2026 11:17]

of je reageert gewoon normaal ipv zo op je *** te zijn getrapt. Je bent zeker zo'n type die 't heel lastig vind om z'n mond te houden in een gesprek en overal direct zijn gelijk dient te halen. De toon in je bericht spreekt daarover boekdelen.

Je bericht had ook prima de volgende tekst kunnen bevatten zonder kleinerend te reageren:
Tweakers PW is inderdaad geen webshop, maar de rest van je reactie heeft wat minder relevantie met de vraag van OP.

Done, geen gezeik, geen neerbuigendheid, maar gewoon een toegevoegde volwassen reactie.
In plaats van anderen proberen te wijzen op je zogenaamde correctheid van stof, kan je ook wat vriendelijk reageren.
Vind het altijd knap als mensen zoveel moeite doen om iets uit te zoeken maar blijkbaar niet de moeite nemen om de vraag goed te lezen.
Heb je op zijn minst rekening gehouden met de mogelijkheid dat ie prima weet wat de originele vraag was, maar besloot om behulpzaam te zijn en wat extra context toe te voegen en waarschijnlijke volgende vragen meteen alvast te beantwoorden?

Vind het altijd knap als mensen zoveel moeite doen om te zeiken maar blijkbaar niet de moeite nemen om te overwegen of er überhaupt een probleem is...
Het is geen webwinkel, maar dat maakt niet uit. De EAA gaat gewoon op voor elke website.
Aanbieders van onder meer websites, apps, e-books, ticketautomaten en webshops zijn wettelijk verplicht om hun diensten toegankelijk te maken voor iedereen.
Wij monitoren op dit moment de toegankelijkheid voornamelijk met Lighthouse (https://developer.chrome.com/docs/lighthouse/accessibility/scoring) en deels met de hand, bijvoorbeeld door de site met een screenreader te gebruiken. En we luisteren naar feedback van gebruikers; zeker op dit vlak.

[Reactie gewijzigd door Kees op 22 juni 2026 10:13]

Misschien interessant; Firefox heeft ook accessibility tools in de dev tools. Weet niet hoe het vergelijkt met Lighthouse, maar misschien voegt het wat toe. Het leek in ieder geval redelijk wat opties te hebben.
Die zal zeker ook gebruikt zijn.

Het voordeel van lighthouse is dat we het automatisch elke 15 minuten draaien en vervolgens de output makkelijk kunnen opslaan in een database waardoor we relatief eenvoudig kunnen zien wat de scores doen over tijd (soms releasen we wel iets waardoor de scores omlaag gaan; dan kunnen we dat opsporen en oplossen).
Is er vanuit DPG niet ondertussen wat opgezet om hieraan te voldoen? Zonde als elk onderdeel hiervoor opnieuw het wiel moet uitvinden.

[Reactie gewijzigd door Karp op 22 juni 2026 15:16]

Dit is een prijsvergelijkingswebsite, geen webwinkel. Hiermee beantwoord dit vermoedelijk je vraag?
De regelgeving is geldig voor elke website, niet alleen webwinkels.
Deze is wel een webwinkel en is heel slecht

Officiële webshop van Tweakers.net
Strikt gezien geen webshop, maar de wet heeft het dan ook over "E-handelsdiensten". Hoe dat precies wordt opgevat in NL is aan ACM, maar met een brede definitie kan de PW daar zeker onder vallen. Tweakers verdient geld aan winkels die zich in de PW laten zetten met het uiteindelijke doel dat de bezoeker daar iets komt kopen, dus ja, dat is een vorm van handel.


Wat de toegankelijkheid betreft, daar is volgens mij nog een hele hoop te verbeteren in de PW. Zo zijn de sliders voor filters totaal niet te gebruiken met toetsenbord en/of screenreaders. Zal dat meteen even bij de ACM melden, hebben ze een reden om een ei te leggen over de vraag of de PW hieronder valt :).
Nee. De pricewatch is een prijsvergelijkingssite.
Echter is het toepassingsgebied (art. 2) van de EEA o.a. "e-handelsdiensten" en niet enkel web-winkels.
Alleen faalt de EEA deze term op te nemen in haar definities (art. 3) waarmee e.e.a. zich op glad ijs bevindt.

Als je naar enkele colloquiale definities kijkt, dan komt het er op neer dat een e-handelsdienst een elektronisch aangeboden dienst moet zijn die zich bezig houdt met, of tot doel heeft het faciliteren danwel direct bewerkstelligen van koopovereenkomsten.

Zoiets als Tweakers V&A valt daar als handelsplatform dus zeker onder, zelfs als het niet Tweakers als organisatie is die daar spullen op verkoopt. Het platform faciliteert het sluiten van koopovereenkomsten tussen consumenten voor tweede-hands spullen.

En dan is het de vraag of een prijsvergelijkingssite daar onder valt of niet. Deze heeft namelijk nog steeds tot doel om 'de beste deal' te vinden en mensen te bewegen een koop te gaan sluiten. Zou linksom kunnen vallen; zou rechtsom kunnen vallen. Geen idee - eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 19:54]

Ik heb in 30 jaar websites bouwen ook nog nooit een opmerking van een opdrachtgever of site-bezoeker hierover gehad. Ik ga er van uit dat een schermlezer afdoende is bij sites in WordPress en dergelijke gestandaardiseerde software. Misschien wat te makkelijk gedacht. Uiteraard geef ik wel sinds jaar en dag beschrijvende namen bij afbeeldingen, ook vanwege de vindbaarheid.

Aanvulling: Dus VoiceOver schermlezer aangezet en een zelfgemaakte WordPress site bezocht. Het is behoorlijk wennen dat alles veel meer tijd kost om af te luisteren, inclusief de info of het een H3-kop is, maar je krijgt gewoon de menu’s en teksten te horen. Alt-teksten en bestandsnamen kloppen. Een afbeelding van een ring blijft uiteraard een abstract gegeven zonder dat je de ring kunt zien of voelen, maar daar kan de interface van de site weinig aan veranderen.

[Reactie gewijzigd door beeldbuijs op 22 juni 2026 11:32]

Ik heb in 30 jaar websites bouwen ook nog nooit een opmerking van een opdrachtgever of site-bezoeker hierover gehad.
En dat is dus precies de reden dat deze wetgeving nu bestaat!

Voor opdrachtgevers is het geen prioriteit (want kost extra geld, en "het is maar een paar mensen" - als ze er überhaupt al aan denken), en bezoekers zijn er aan gewend dat alle websites waardeloze toegankelijkheid hebben en weten dat een "Hey, wil je tienduizenden euro's uitgeven om je website toegankelijk te maken?"-mailtje niet gaat werken.

Door het wettelijk verplicht te maken en er ook daadwerkelijk op te gaan handhaven geef je bedrijven een reden om in toegankelijkheid te investeren. "Geen toegankelijke website = flinke boete" werkt best goed als motivatie.
Helemaal mee eens. En dit is helemaal niet bijzonder: meestal heb je geen ongeval, alsnog geven autobouwers miljoenen uit aan autogordels. Eigenlijk best gek dat we zo extreem lang op deze wetgeving moesten wachten.
Nou- hij is er al sinds 2019 hoor. En eerste drafts lopen vziw terug tot voor 2014.
Bedrijven hebben gewoon bewust de hele tijd de boot afgehouden omdat ze er van overtuigd waren dat de soep niet zo heet gegeten zou worden als ze werd opgediend - en waarom veel geld gaan uitgeven als de concurrenten dat wellicht nog niet doen? Gewoon afwachten: "Te laat is nog op tijd genoeg."

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 20:08]

Oh, ze doen dus weer een AVG'tje!
Dit is toch verkeerd om geredeneerd? Het is gewoon niet nodig, daarom gebeurt het niet. Which is fine. Waar het nodig is, zal het wel gebeuren.
Reductio ad absurdum:
Verder onderzoek naar een geneesmiddel naar kanker is niet nodig. Veruit de meeste mensen krijgen het op latere leeftijd en zijn prima te helpen naar de gemiddelde eindleeftijd van vroeg in de tachtig met chirurgisch ingrijpen, bestraling en chemotherapie. Sterker nog- chemotherapie en medicatie in het algemeen levert met de vele herhalingen waarschijnlijk veel en veel meer op voor de economie dan een daadwerkelijk eens-en-klaar geneesmiddel zou doen. Dus een geneesmiddel voor kanker? Dat moeten we niet willen.
Dit ben jij @SwaggyEggs.
Ik snap de relevantie niet. Onderzoek naar dat geneesmiddel wordt toch ook niet verplicht door de overheid?
Ik weet niet tot in hoeverre je commentaar pure ironie is of volledige gebrek aan reflectie. Maar om een absurd argument te stellen van een industrie die vasthangt van absurde kapitalistische argumenten is toch wel next level.

Het is DE industrie die goedkope bestaande medicijnen opkoopt en duurder maakt. Of onderzoek naar alternatief gebruik blokkeert of alleen maar de duurste vorm van medicatie onderzoekt omdat dat het meeste geld oplevert. Specifiek op het gebied van kanker zijn ze ongeveer het ergste.
Een reductio ad absurdum is een rhetorische techniek om middels een ridicuul-extreme uitwerking van een bepaalde mening aan te tonen hoe fout die mening is. Vandaar de keuze om de - inderdaad tot op het bot doorgerotte - pharma industrie als onderwerp te nemen en daar dezelfde soort verdediging voor op te bouwen als SwaggyEggs deed voor commerciële exploitanten van internetdiensten, die volgens deze persoon kennelijk in het recht staan om mindervaliden links te laten liggen omdat het voor hen opnemen of hen tegemoet komen, alleen maar geld kost.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juni 2026 19:33]

Wij verkopen _boeken_. (En niet het type met grote letters.)

Net zoals de online kettingzaag retailers, gaan we hier dus alleen maar op achteruit. Niemand met een visuele beperking heeft onze spullen nodig. We gaan er geen product meer door verkopen. Waarom deze bemoeienis?
Met zo'n reactie en inlevingsvermogen moet je je in een hoekje gaan zitten schamen.
Nee. dat hoef ik niet. Mijn taak - als ontwikkelaar - is het zo efficient mogelijk mijn tijd gebruiken om meer boeken te verkopen voor mijn werkgever.

Het is niet aan de overheid om te bepalen hoe wij onze online winkel inrichten. Dat is wel zo'n enorme betutteling. We draaien al meer dan 25 jaar een succesvolle webwinkel, het idee dat de overheid even gaat bepalen waar onze ontwikkelcapaciteit heen moet gaan is ridicuul. Als ze dat zo graag willen, betalen ze die ontwikkelkosten dan ook?

[Reactie gewijzigd door Crew One op 22 juni 2026 13:30]

Het is de samenleving die bepaalt dat het wenselijk is dat mensen met een beperking met zo min mogelijke beperkingen kunnen meedoen in de samenleving. Het is de overheid die vervolgens al decennia vraagt aan dezelfde maatschappij om rekening te houden met mensen met een beperking. Als vervolgens bedrijven en instellingen het jaar in, jaar uit nalaten om daarnaar toe te bewegen, is het dan vreemd dat er op een bepaald moment gestart wordt met striktere regels en handhaving? Hoe is dat dan betutteling vanuit de overheid?

Want je had ook over een periode van 25 jaar kunnen toewerken naar een webshop die wel toegankelijk is voor iedereen. Dan heb je gelijk een grotere klantbasis en dan discrimineer je ook gelijk mensen met een beperking niet by default. Maar nee, dat is natuurlijk ridicuul...
Als dat zakelijk had uitgekund, hadden ondernemers dat waarschijnlijk en masse al gedaan.

Het hele concept van kapitalisme botst hier met overheidsbemoeienis.
Het kán zakelijk uit zodra het speelveld gelijk is: concurrenten moeten óók aan de wet voldoen. Dus je hebt dan geen concurrentienadeel meer als jij je webshop toegankelijk maakt en je concurrent zich er makkelijk vanaf maakt.
Je doet alsof kapitalisme een absolute, maximalistische hang naar geld is. Dat is het niet. Kapitalisme is afhankelijk van de samenleving waarin ze floreert en als je als bedrijf maximalistisch je voedingsbodem uitknijpt, dan gaat dit ten koste van die voedingsbodem. De samenleving. Als je daar op uit bent, ben je gewoon parasitair bezig en draag je in mijn ogen niks meer bij aan diezelfde samenleving. En kun je wat mij betreft niet genoeg regels en wetten opgelegd krijgen om je gedrag te veranderen.
Gelukkig is het niet aan jou dan. Als de overheid iets heeft laten zien is dat het per saldo dus vrij slecht is in het bijdragen aan de samenleving. De regels en wetten, zeker omtrend tech en internet zijn bedroevend en er word vanuit de overheid niet gegeten wat men opdient. (Bekijk de aanbestedingen op tendernet maar eens, denk je dat die hier ook maar 1 woord over reppen? En dan dan hebben we het over contracten van miljoenen euros van overheid naar bedrijf. Die moeten vooral leuke rapportjes hebben en dergelijke.)

Dus ... nee ... per definitie ben ik vrij negatief over de bemoeienis van de overheid in dit soort zaken.

[Reactie gewijzigd door Crew One op 23 juni 2026 09:01]

Gelukkig is het niet aan jou dan.
Nee, het is niet alleen aan mij. Maar gelukkig ook niet aan jou. Gek genoeg, dit is wetgeving. Wetgeving waar een meerderheid van onze volksvertegenwoordigers voor gekozen hebben, namens een meerderheid van onze bevolking. En daarmee moet jouw webshop eraan voldoen. Dus het standpunt: "overheidbemoeienis, ik heb een mening, etc." is heel mooi, maar helaas voor je webshop heb je je ernaar te schikken. En wat ik teruglees in jouw reacties, is dat maar goed ook. Ik heb geen medelijden met ondernemers die zich in allerlei bochten wringen om te beargumenteren waarom wetgeving niet voor hen van toepassing zou moeten zijn.
Oh. Ik kom er net achter dat we gewoon voldoen! Wat leuk joh. Volgens ismijnsitetoegangkelijk.nl zijn we helemaal top!

We gebruiken 'Semantische HTML met kopstructuren' en volgens de overheidssite is onze site met zorg geprogrammeerd. Toch fijn dat de ACM niet hoeft uit te rukken voor ons.

[Reactie gewijzigd door Crew One op 23 juni 2026 15:04]

En dat is dus precies waarvoor deze wet is. Om te zorgen dat mensen met een beperking (wat een kleine groep is), dus niet volledig wordt uitgesloten door commerciele instellingen, omdat de groep alleen maar als kostenpost wordt gezien.

Dus dwingen om bedrijven en mensen, die alles alleen maar door een financiele bril bekijken, toch de nodige aanpassingen te laten doen om mensen met een beperking een kans in deze maatschappij te geven.

Ik ben blij dat de overheid zorgdraagt voor dit soort zaken. Want overlaten aan de commercie werkt duidelijk niet.
Verplaats je even in een persoon met een beperking die (om welke reden dan ook) jouw product niet kan gebruiken. En lees dan deze reactie nog eens opnieuw. Dan wordt je daar toch best verdrietig van? Waarom zouden mensen met een beperking niet een zelfde ervaring mogen hebben als mensen zonder een beperking? Ik vind dat de overheid daar best stevig op mag inzetten.
Dit. En vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met een beperking. Ouderdom, een ongeluk, etc.
Je hebt helemaal gelijk. Helaas is de maatschappij tegenwoordig helemaal in de ban van de speciale belangen, waardoor betutteling tegenwoordig steeds meer de boventoon is gaan voeren.

Al deze inclusie kan alleen met hele hoop extra kosten. Tja, als de mensen het waard zijn zullen bedrijven zich daar echt wel op richten, zowel richting de markt die ze bedienen als op de arbeidsmarkt. De keus forceren heeft eigenlijk voornamelijk nadelen. Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van dit soort betutteling.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 22 juni 2026 14:17]

Slechtzienden kopen natuurlijk nooit een boek als cadeau voor iemand anders...

Bovendien gaat deze wet niet alleen maar over mensen die bijna blind zijn. Mensen die door verlamming geen toetsenbord/muis kunnen bedienen gebruiken doorgaans ook VoiceOver. En als je gedeeltelijk slechtziend bent kan je in ideale omstandigheden best een boek lezen, maar ontstaat er snel een situatie waarin die omstandigheden niet goed genoeg zijn (scherm lezen in de felle zon is voor deze mensen nog onmogelijker dan mensen zonder zichtsproblemen)

[Reactie gewijzigd door Lodew1 op 22 juni 2026 13:01]

In principe is AI al goed genoeg om een website te beschrijven. Het is eigenlijk idioot om iedere website zijn eigen wiel te laten uitvinden.
Dat hebben onderzoekers omstreeks 2024 nog geprobeerd en het resultaat was geloof ik dat het maar 30% dekkend of zo was.

Lokale modellen zijn lang zo stevig niet als de grote en 'slimmere' (niet echt- ze hebben geen intelligentie, maar okee- andere discussie...) cloud-based modellen, en cloud-based modellen zijn problematisch vanwege de aanhoudende kosten en privacyoverwegingen. En hoewel er wel wat ontwikkeling in is, halen de gelimiteerde modellen die lokaal op een smart phone zouden mee moeten draaien, het anno 2026 dus waarschijnlijk nog steeds niet tot een acceptabel en bruikbaar niveau.

...
Laat staan voor bepaalde zaken waar het echt uitermate belangrijk is dat alle informatie correct gegeven wordt. Zorgverlening; overheidsdiensten; etc.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 20:12]

Webshops doen het ook met AI modellen dus zoveel beter is het niet en zal het ook niet worden. Het is veel te arbeidsintensief en kostbaar om dit door mensen te laten doen. Uiteindelijk staan de kosten niet in verhouding tot de baten.
Uiteindelijk staan de kosten niet in verhouding tot de baten.
En dat is dus waarom: wetgeving.
Te duur? Kosten niet in verhouding tot de baten?
Dan maar een idioot hoge boete om de kosten op te jagen als je het niet doet.
Nee, de oplossing die ze verzonnen hebben is niet de juiste. Maar dat zal tegengesproken worden. Je spreidt het nu over heel veel dingen terwijl er geen eenheid is. Dus het is onduidelijk. Het kan beter omgekeerd worden, geef degenen die de hulp nodig hebben goed werkende apparatuur om de dingen te herkennen en je hebt voor iedereen dezelfde uitkomst.
En dat is precies de (begrijpelijke) denkwijze die maakt dat mensen met een beperking genegeerd worden. Want dankzij deze foute aannames, kunnen blinden en slechtzienden ook niet aan de bak binnen bedrijven op welke afdeling dan ook die interactie heeft met jouw site. Een blind persoon zou volledig in staat moeten kunnen zijn om op het internet boek inkopen te doen namens een inkoopafdeling van een bedrijf. Iemand met slecht zicht of kleurenblindheid moet in staat zijn secretariswerk te kunnen doen voor een bedrijf dat verf of prints koopt. Iemand die niet mag autorijden kan prima in de administratie van een bedrijf werken dat autos moet overschrijven op naam, en dus moeten overheidswebsites die over autos gaan ook geschikt zijn.

Onze maatschappij draait juist heel erg op deze mensen faciliteren dat ze aan het werk komen, zodat ze niet bezwaard en "zonder gevoel van nut" hun leven lang op kosten van de staat moeten leven. Hoewel ik het geen bezwaar vind dat mensen met een beperking volledig leven van mijn belastinggeld, willen de meeste mensen, ook met beperking, zich nuttig voelen in de maatschappij en dus ook aan het werk en hun eigen bestaan bij elkaar verdienen. Dus laten we dat dan ook mogelijk maken. Iedereen is er mee geholpen op de lange termijn.

[Reactie gewijzigd door Helium-3 op 22 juni 2026 13:54]

Dit soort wetgeving kost meer geld dan het oplevert. Met slechte herverdeling gaat iedereen er dus op achteruit. Bovendien wordt de entry to market weer een stukje lastiger en in Europa hebben we dit al slecht voor elkaar.
Wetten worden niet gemaakt om geld aan te verdienen, wetten worden democratisch tot stand gebracht omdat er een behoefte bestaat,
Er is een behoefte van onze minister president om benzine en gas zo duur mogelijk te maken, dat wil niet zeggen dat er een brede maatschappelijke behoefte is of dat er enige vorm van (echte) democratie aan te pas is gekomen. Ondertussen stevenen we met een hard tempo af op een zeer koude winter omdat onze gasvoorraden niet voldoende aangevuld worden. (oh ja, onze stroomvoorziening draait voor een groot deel op gas. Oepsie)

Net zo zeer dat het niet wenselijk is dat ELKE webshop van tante greet die haar keramiek verkoopt voldoet aan alle zelf gehalicuneerde eisen van de overheid. Daarmee haal je elke vorm van onderschap onderuit.
Onze minister president wil niets. Die vertegenwoordigt de regering. Word heel moe van dat soort opmerkingen alsof een minister president enige beslissingsbevoegdheid heeft op dit soort gebieden
Oh kom op zeg, dit eeuwige afschuif beleid van "ik heb het niet gedaan, want ik vertegenwoordig alleen maar de regering". Nee, meneer Jetten stuurt actief aan om beleid zoveel mogelijk uit te stellen, zoals hij ook aangaf in zijn interviews. Uitstellen en afwachten is in directe lijn met zijn eigen visie en dat van zijn akkoord.

Tevens heeft hij twee D66 verantwoordelijken op energie zitten die beide net zo incompetent zijn en ze kunnen niet eens de gasvoorraad op peil krijgen (momenteel op 24%, grofweg de helft van wat de vulgraad zou moeten zijn).

Hij is verantwoordelijk, maar heeft geen verantwoordelijkheid? Zoiets? Zelfs als er gestemd wordt voor een bepaald beleid (immers de regering toch? en democratie?) en dat tegen zijn lijn is, zal hij weigeren uit te voeren en zijn ministers aansturen (zie strengere uitvoering asielwetgeving).

Meneer Jetten wil baasje spelen, maar dan wel zonder de verantwoordelijkheid zo blijkt.
Ik zit niet zo aan die kant van complotten. Misschien moet je je toch even verdiepen in hoe het echt werkt en niet één of andere antidemocratisch retoriek bezigen.
Bovendien wordt de entry to market weer een stukje lastiger en in Europa hebben we dit al slecht voor elkaar.
Je weet dat in de VS er de Americans with Disabilities Act (ADA) is - heh?
En dat die al veel langer bestaat dan de EEA hier in de EU?
En dat daar wegens jury-rechtspraak veel harder veroordeeld wordt ook mbv punitive damages in civiele zaken?

Een klein foutje met minder-validen en je reputatie is in de VS finaal naar de tering.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 20:19]

Hou toch op man. Het rechtssysteem in de EU is heel anders en dit soort compensaties is hier gewoonweg niet mogelijk. Deze cultuur gaat hier ook niet komen.

Het gaat erom dat we na pakweg 40 jaar aan internet blijkbaar allemaal nog steeds te lui zijn en compleet desinteresse tonen om onze intelligentie in te zetten om het bruikbaar te maken voor iedereen. Beschamende instelling als je het mij vraagt.

Overigens is het ook helemaal niet moeilijk he. Je nodigt een blind iemand uit om even 3x een halve dag te spenderen om wat taken op je website uit te voeren. Alle bevindingen van de sessies gooi je erna door Antigravity 2.0 met Gemini Pro en dan gooi je er mog een audit + fix achteraan op WCAG.
En dan heb je al een oneindig beter bruikbare site die helaas mijlenver voorloopt op de concurrentie.

En wat heeft het je gekost? Pakweg 4 dagen á 3200E als je een consultant inhuurt. Woopdiedo.
Laat websites lekker zelf bepalen of ze het 3200e waard vinden. Er zijn (quick search...) 100.590 webshops in Nederland. Die mogen dit dus ieder jaar uitvoeren. 300 miljoen weg jaarlijks; dat geld kun je echt zoveel beter besteden...
De helft van die 100k websites zijn gewoon standaard websites die dus eigenlijk niet zoveel hoeven te doen.
En nee, die 3200E is niet weggegooid omdat het 1) in de lokale economie gaat, 2) ervoor zorgt dat er een deel van de consumenten daadwerkelijk als consument kan gedragen en dus ten goede komt van de economie, en 3) omdat je geen prijs kan zetten op inclusiviteit, net zoals dat je niet iemand mag benadelen omdat ze een andere huidskleur of religie hebben.
Als die mensen dat wel willen moeten ze naar een land gaan met andere normen en waarden.
Niet iedereen met een visuele beperking is volledig blind. Er zijn genoeg mensen die met hulpmiddelen gewoon kunnen lezen.
  1. Toegankelijkheid gaat niet alleen over visuele beperkingen
  2. Mensen met een visuele beperking zijn niet alleen blinden
  3. Mensen kunnen op 1 moment een visuele beperking hebben, en op het andere moment prima zien
  4. Iemand met een beperking kan ook iets voor een ander kopen
Maar ehh, mogelijk heb je wel over 1 ding gelijk: niemand met een beperking koopt boeken bij je. Alleen de reden is niet die je denkt.
De reden is dat we die boeken al 25 jaar niet verkopen. Is geen hogere wiskunde.
Eerder dat al die personen niet eens meer de site bezoeken. Het zijn simpelweg mogelijke klanten die gewoon naar de concurrent zijn gegaan.

Maar misschien ook leuk om aan je baas te vertellen dat je gewoon 5% van je kladizie weg jaagt door te lui te zijn.
Die geven daar ineens een hele grote moer om, als er een minder-valide werknemer is aangenomen op de afdeling die over de bestellingen gaat, en blijkt deze het werk niet kan verrichten. Dan loop je als werkgever ineens tegen allerlei anti-discriminatie wetgeving aan. En dan zullen jullie ineens lastige vragen gaan krijgen; of zullen zij elders gaan inkopen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 20:16]

Nou, blinden kunnen die boeken omzetten of laten omzetten in pdf. Rug wordt er af gesneden en hij gaat de scanner in. In orincipe zouden de boekenverkopers direct een pdf kunnen aanbieden
Nou, blinden kunnen die boeken omzetten of laten omzetten in pdf. Rug wordt er af gesneden en hij gaat de scanner in. In orincipe zouden de boekenverkopers direct een pdf kunnen aanbieden
Mooi initiatief, maar PDF is toch wel bijna het laatste formaat dat ik aan zou raden voor blinden. Het is altijd maar afwachten hoeveel ervan plaatje is, en hoeveel tekst, wat de tekstvolgorde is, etc. Ik verwacht dat een epub o.i.d. veel fijner is.

Maar PDF kan vast omgezet worden naar een geschikter formaat.
Voor opdrachtgevers is het geen prioriteit (want kost extra geld, en "het is maar een paar mensen" - als ze er überhaupt al aan denken), en bezoekers zijn er aan gewend dat alle websites waardeloze toegankelijkheid hebben en weten dat een "Hey, wil je tienduizenden euro's uitgeven om je website toegankelijk te maken?"-mailtje niet gaat werken.
Ik kan het -helaas- beamen. Ik werk bij één van de grote telecomaanbieders in Duitsland. Rijkelijk laat (januari 2025) zijn we begonnen met het toegankelijk maken van onze websites (8 merken in totaal).

Extreem hoge druk, tot juni 2025 (go-live datum van die wetgeving). Binnen een half jaar ~900 van de 1600 tickets geleverd. En wat gebeurde er in juni 2025, nadat men merkte dat het aantal klachten vrijwel nul was?

De druk ging er af en "ja we moeten het wel allemaal omzetten maar eigenlijk hebben we geen plan voor de toekomst". Duidelijk voorbeeld dat het niet voor de eind-klant (met visuele beperking) gedaan wordt maar puur vanuit kosten/baten perspectief.
De gedachte achter die regelgeving is goed, maar het staat of valt idd met de handhaving.. En als je het AVG artikel bekijkt zie je dat er voor handhaving nauwelijks geld is. Sancties blijven ook uit, je krijgt met een beetje geluk (voor de bezoekers) een brief met een schrijven maar dat is het dan ook..

Ik weet even niet of en hoe Odido gestraft is bijvoorbeeld, maar in de publieke opinie heeft dit denk ook wel een deuk geslagen in hoe effectief al die maatregelen en regeltjes zijn. En nog kom ik websites tegen (ik zou bijna zeggen gelukkig) waar je niet wordt overladen met cookiebanners en keuzes die zo moeilijk mogelijk op weinig-tracking te zetten zijn..
Een schermlezer is wat de slechtzienden gebruiken om je website te kunnen lezen, maar als die website niet de nodige aanpassingen heeft om die schermlezer te ondersteunen (zoals alt-tekst en aria attributen), dan gaat die schermlezer ook niet veel kunnen doen.
Als een website normale semantische informatie bevat (dus geen tag soep is) heb je amper aria attributen nodig. Sommige schermlezers werken ook op basis van eigen heuristiek juist omdat er zoveel sites zijn waar accessibility een drama is.

Het zou natuurlijk mooi zijn als content netjes gelabeld is, maar sinds het WWW bestaat is dat een utopie. Ik denk dat moderne AI agents eerder in staat zullen zijn sites toegankelijker te maken dan dat website beheerders hier meer dan het strikt noodzakelijke voor gaan doen.
In een tijd van AI moeten die schermlezers toch wel slimmer te maken zijn?
In een tijd van AI moeten die schermlezers toch wel slimmer te maken zijn?
In een tijd waarin AI nog steeds van alles en nog wat bij elkaar hallucineert lijkt het me nou niet echt aan te raden om mensen een "interpretatieve dans"-versie van de content op een website voor te schotelen - bijv. waar het belangrijke overheidsdiensten; zorgdiensten; financiële diensten; etc. betreft.

Zullen we even fijn met z'n allen overeenkomen ons niet aan die tijdbom te wagen?
Dank je wel.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 20:04]

vaak is dat niet zo en moet je een nieuwe kopen, wetende dat die dingen niet goedkoop zijn voor mensen die door hun beperking het vaak niet altijd even breed hebben en de terugbetaling wel eens een probleem kan vormen zou hun vertrouwde lezer gewoon nog ondersteund moeten blijven ipv alles naar AI te proberen pushen, met extra latency, dependencies en interpretaties van dien.
Het hele internet aanpassen voor een kleine groep is toch veel duurder.

Je kunt alles wel bij bedrijven leggen, maar je gaat toch ook niet alle gebouwen verbouwen als je met een betere rolstoel ook de problemen kunt oplossen?

Geef dan een subsidie op goede tools.

Uiteindelijk betaal je als consument ook alle kosten voor regelgeving en consultants die ingehuurd worden om de boel te fixen.
Die tools gebruiken blinden al jarenlang, het is niet alsof het internet plots moet leren omgaan met visueel beperkten. De luiheid van webmasters en bij uitbreiding programmeurs in het algemeen mag je niet als excuus aanhalen om dan maar een compleet andere noodoplossing met zijn eigen issues er tussen te moeten duwen.
Ik denk dat we wat teveel overreguleren, terwijl we de huidige regels al niet handhaven.
dat was de insteek van m'n opmerking niet. Er zullen wel slimmere schermlezers gemaakt worden, maar daarmee is je oude niet slimmer te maken.

Je huidige auto rijdt misschien ook nog perfect, maar als je in een wijk of stad woont waar je alleen nog maar met een zelfrijdende auto mag rondrijden, moet je hem dan wegdoen omdat je niet tot op de cm nauwkeurig kan rijden?
De luiheid van webmasters en bij uitbreiding programmeurs in het algemeen mag je niet als excuus aanhalen
Sorry- maar wat?
De meeste web development specialisten weten echt wel het nodige van hoe je met accessibility om moet gaan hoor - en willen dat ook wel doen. Maar het ketst vaak af op management die de kosten-baten analyse gaat maken en concludeert: "Nee, voor die 3% meer afzetmarkt gaan we dus echt niet het ontwikkelbudget verdubbelen. Toedeledokie."
Ik denk dat je je dan vergist, in de praktijk is eigenlijk niks out-of-the-box toegankelijk. Het gaat ook om vormgeving (contrastratio's) en contentmanagement. Zo zullen de alt-teksten die je nu meegeeft voor vindbaarheid waarschijnlijk juist toegankelijkheid verminderen (omdat ze decoratief zijn en dan geen alt-tekst moeten hebben, of omdat ze onnodig lang zijn om er maar keywords in te verwerken). Om zo maar even een paar voorbeelden te noemen.
Maar je doet de maatschappij ook enorm te kort door het af te doen dat toegankelijkheid alleen voor blinde en zwaar slechtzienden is die een schermlezer gebruiken. Er is een enorm spectrum aan mensen die leunt op toegankelijkheid opties, van fysieke tot mentaal en van chronisch tot een tijdelijke beperking.
In Nederland zo'n 4,5miljoen mensen. En in de praktijk zie je dat zo ongeveer 50% van de gebruikers wel een van de toegankelijkheidsopties op z'n telefoon aanzet.

Wellicht is het goed als je voor de komende 30 jaar dat je websites maakt je inleest in inclusief ontwerpen, en je verdiept in de WCAG2.2

Helaas blijft het een lastig punt met opdrachtgevers, maar gelukkig is de wetgeving een stap in de goede richting.
En in de praktijk zie je dat zo ongeveer 50% van de gebruikers wel een van de toegankelijkheidsopties op z'n telefoon aanzet
Ik sta altijd open voor commentaar, kritiek, suggesties en vraag regelmatig aan willekeurige gebruikers wat ze van een site vinden. Ik zie vooral bij 50+ers veel dat de lettergrootte wordt opgeschroefd, vooral op telefoons, maar dat is het dan ook wel.
Groter lettertype zal idd het gros van de aanpassingen zijn. Niet elke gebruiker heeft alles nodig.

Maar zelfs dat zegt al genoeg EN heeft direct invloed op je app/website. Een behulpzame site zal dat grotere lettertype dus ook faciliteren.

Maar dan nog, het bagataliseren door anekdotisch bewijs is ook niet erg fraai. Toegankelijkheid faciliteren kan echt veel impact hebben voor iemands dagelijkse realiteit. Er zo casual over doen betoogd niet echt van empathie.

Dat er 30 jaar lang marginaal aandacht voor was betekend niet dat het prima is om daar mee door te gaan.
Ik bagatelliseer het zeker niet. Ik zeg alleen dat ik er niets van merk, er ook geen signalen over krijg van anderen. Als je niet weet dat pfas gevaarlijk is, komt het ook niet in je op om er iets aan te doen.
Zit er in chrome een schermlezer emulator?
Windows en MacOS hebben allebei een schermlezer. Net als Android en iOS!
Sterker nog - je zult een Macbook met MacOS aan moeten schaffen om Safari met VoiceOver te kunnen debuggen en testen, want zoals gewoonlijk is het de Apple offering die met webstandaarden ho-pe-loos achterloopt en allerlei accessibility zaken met VoiceOver niet correct afhandelt - en dat al een half decennium of langer volhoudt.

Apple: welcome to yesterday

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 20:27]

Nee. Je kunt de ChromeVox extensie installeren, maar die maakt meer kapot dan je lief is en is een amateuristisch stuk prul dat zich op geen enkele manier gedraagt als een echte screenreader.
Vanaf nu een sales opportunity :)
Met een oplossing als https://www.equalweb.com/ kun je makkelijk websites aanpassen, en het gaat veel verder dan enkel een schermlezer.
"Auto AI Accessibility widget" 8)7

Verplicht kijkvoer: https://briefs.video/videos/what-are-accessibility-overlays/
En leesvoer: https://overlayfactsheet.com/en/

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 20:38]

Menus zijn vaak een probleem met schermvergroting. Items/sub menus vallen buiten het scherm, maar verplaatsen verandert ook het menu. Soms raakt een site ook in de war zodra je de toetsen combinatie indrukt om de vergroting te verplaatsen.

Het kunnen navigeren met toetesenbord is helaas nog steeds ook een probleem. Daarna komen grappen als captcha zonder audio alternatief, of het moeten scannen van een qr code. (Probeer het eens met een blinddoek om.)
De grootste beperking bij webshops is product/categorie navigatie met pagina nummers. En dan heb ik geen beperking voorzover ik weet.. maar dat is voor mij al een hele drempel om op zoek te gaan soms naar wat leuks.

Even een voorbeeld bol.com Lego voor volwassenen: https://www.bol.com/nl/nl/l/lego-speelgoed-voor-volwassenen/7934/4288914533+4279522805/
Daar zijn 2.389 producten, per pagina zijn dat 30 producten. Je kunt met geen mogelijkheid de aantallen per pagina verhogen, en even snel er doorheen bladeren is dus elke keer 30 producten per pagina bekijken.

Als een bol.com dit al zo heeft.. ik snap het niet. Zal allemaal met performance, seo of whatever.. Voor mij werkt dit in iedergeval niet

[Reactie gewijzigd door moonlander op 22 juni 2026 10:30]

Wat suggereer je anders dan pagina nummers? Dynamisch laden is namelijk ook niet ideaal, want:
  • We contrast/layout/font tools werken niet lekker met het stukje "javascript" wat de volgende set data uit de API haalt (denk aan de leesmodus zoals die in o.a. edge zit, dat is hoe een categorie voor veel zichtsbeperkingen werkt, zoals retinosa pigmentosa)
  • Pagina's met 8000 items werken niet lekker want browser geheugen, screenreader krijgt een aanval voor de mensen die helemaal "tekst only" moeten browser. Alles op één pagina kan al snel bovendien een gigabyte egress zijn wat érg duur is voor een Bol, en bovendien ook weer een ander gebruikersexperience dingetje lastig maakt (als in: SEO afstraffen omdat pagina te traag is)
  • Een knop met "laad volgende set" is ook niet altijd geschikt
Het ding van veel webshops is dat de search eigenlijk het belangrijkste is, en integratie in search platformen ook (hoewel dat ook weer slecht is want je pricing is ook je bedrijfsgeheim, en auto-net-één-cent-lager zitten kan de marge heel hard raken). Ik zie dat zaken als MCP en AI integratie ook steeds belangrijker worden, want waar verkeer eerst via search crawlers en SEO binnen kwam, is dat nu andersom via AI het geval aan het worden... en dat maakt toegankelijkheid lastiger, verplaatst het, maar biedt natuurlijk ook kansen.
https://www.omoda.nl/kleding/ heeft het wel aardig goed voor elkaar, gewoon knop volgende en de producten worden meteen ingeladen, maar dat zijn dan 30 producten extra ingeladen, je blijft aan het klikken..

https://www.gutsgusto.com/nl/kleding zelfde idee, maar die laden max 20 in, je blijft aan het klikken.

Maar goed dit is nog altijd beter dan dat je op volgende moet klikken en geforceerd naar boven gescrold wordt en dan pas de producten ingeladen worden, of een geheel nieuwe pagina..
Het ding is dat die dynamische "volgende/vorige" ook niet helemaal toegankelijkheid vriendelijk zijn, immers, veel screen readers "snappen" dat niet, veel "speel met CSS om letters groter en achtergronden donker te maken" ook niet, en netto genomen is het voor veel mensen weer ontoegankelijk. Tenzij je met vorige/volgende ook écht een nieuwe pagina laad. Veel "single page websites" zijn gewoonweg niet echt verenigbaar met toegankelijkheid, tenzij ze zelf ook de tools ervoor inbouwen óf integreren op andere manieren.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 22 juni 2026 11:45]

Daar is een mouw aan te passen maar dat is een kwestie van je zoekpagina op de juiste manier inrichten.
Je 'pagina' met zoekresultaten vormgeven met role="feed" waarbij elk individueel element role="article" heeft (makkelijkst te doen met een daadwerkelijk HTML5 article element). Standaard interactie model met een feed is dat je kunt blijven scrollen (of blijven navigeren met keyboard) wat incrementeel nieuwe artikelen in de navigatie-richting mag inladen en oude uit mag laden. De totale grootte en de plaatsing in de totale reeks van de huidige zichtbare artikelen regel je daarbij met aria-setsize en aria-posinset.

Maar je hoeft niet enkel infinite scroll te doen. Je kunt ook een paginerings-widget koppelen a/d feed met een aria-controls attribuut en gebruikers de mogelijkheid geven daar heen te springen. (Met een feed gaat dat gemakkelijk want je gebruikt de pijltoetsen om te navigeren binnen de feed, en één druk op de tab toets gaat naar de paginering die er onder staat.)

Deze paginering kan vervolgens in één keer 20/30/40/maakt-niet-uit-hoeveel items verder scrollen naar een verse 'pagina' voor snel-navigatie.

Voilà. Done.

Het moeilijkste van dit hele stuk is ironisch genoeg de pijltoets keyboardnavigatie.
Die zul je voorlopig nog met het handje via JavaScript moeten bekokstoven. Maar Google is bezig een nieuwe W3 API uit te hameren om dit declaratief met HTML te kunnen doen, of middels een ingebouwde DOM JS API - waardoor het in elk geval met een stuk minder JS programmeerwerk wordt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 20:54]

Dat wordt gedaan voor de seo vaak. Website werkt dan vaak ook sneller.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 22 juni 2026 13:02]

Incrementeel laden heeft nul-komma-nul SEO-voordeel tov gepagineerd laden.
Sterker nog- de JS afhankelijkheid die het introduceert maakt dat het per definitie slechter presteert.
Het vereist namelijk dat spiders zoals die van Google, jouw website crawlen met een full JS render - wat Googlebot doet mbv headless Chrome.
Search engines geven je echter maar beperkt crawl budget voor dat soort pagina's en dus loop je al heel snel tegen een muur aan die limiteert hoeveel van de search space van je site binnen één bezoek van de spider ge(her)indexeerd kan worden.
Als het als een nieuwe pagina wordt gezien krijg je meer "crawl budget". En je kan daar ook andere seo woorden voor gebruiken.
Toegewezen crawl budget schaalt voornamelijk met hoe waardevol en on-topic je content gezien wordt; en hoe vers deze is en hoe frequent deze bijgewerkt wordt. Niet met hoeveel pagina's je site heeft.

En verder is het zo dat een volledige render met het draaien van JS, meer crawl budget eet en op beperkter schaal gedaan wordt dan een crawl van de gedownloade pagina zonder zo'n volledige render te doen.

Het is vziw ook zo dat Google primair kijkt naar de inhoud van de gedownloade pagina zoals deze initieel is; en slechts aanvullend kijkt naar het resultaat van het draaien van een volledige render. En dat alles wat ze uit die tweede bij kunnen tappen lager gewicht en relevantie krijgt, of - indien het niet aan lijkt te sluiten op de initiële pagina-inhoud - totaal verworpen wordt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juni 2026 19:42]

Nou die paginas is gewoon super handig.
2 beste:
  • Ikea
  • Apple
2 slechtste:
  • Belsimpel
  • Coolblue
Ik wilde al melden dat het tijd wordt om dit soort dingen te benoemen.

Maar als ik kijk naar de tabel dan zie ik als slechtste 2 toch Plus en HelloFresh staan?

De volgorde is hier:
  • Ikea (97%)
  • Apple (88%)
  • Wehkamp (88%)
  • Zalando (88%)
  • Amazon (86%)
  • Mediamarkt (84%)
  • Jumbo (84%)
  • Bol (79%)
  • Coolblue (76%)
  • Albert Heijn (76%)
  • Crisp (74%)
  • Hema (71%)
  • Belsimpel (66%)
  • HelloFresh (64%)
  • Plus (54%)
Je moet even goed kijken, naar 'waar' je naar kijkt. Die site is namelijk niet zo toegankelijk ;)

Het in één oogopslag niet zo duidelijk waar je naar kijkt. Je hebt zelf een lijstje van de 15 grootste webwinkels en hun actuele status. (hier wordt dus de grootte van de webwinkel meegenomen.)

Verderop zie je, dat er slechts 2 webwinkels zijn, waarmee je überhuaupt zonder opstakels een aankoop kunt doen doen met een schermlezer. (IKEA en Apple), wat toevallig overeenkomt met bovenstaande lijstje. Echter. Als we naar Belsimpel kijken. Die 'scoort' slechter dan HEMA en Crisp, maar bij Belsimpel kun je wel überhaupt (met hobbels) een transactie doen, en bij HEMA en Crisp niet.

Weer verderop zie dat de sites met 'de meeste fouten', en dat zijn Belsimpel en Coolblue. (de meeste fouten in totaal) maar je kunt wel je transactie doen (zij het met een drempel.)

Dit zijn drie totaal verschillende dingen.

Een website kan maar één fout hebben, maar als die ene fout ervoor zorgt dat je geen transactie kunt uitvoeren, heeft dat meer impact dan een website met 50 fouten die vooral 'cosmetisch lastig zijn'.
Smartphones hebben gewoon ondersteuning voor visuele beperkingen hè ;) Denk bijvoorbeeld aan Talkback.
Beetje kort door de bocht, smartphones zelf hebben ook toegankelijkheid opties zoals scherm lezers en hoog contrast modes. Dus slechtzienden en blinden hebben zeker wel wat aan een smartphone.
Maat.... welkom in 2026 waarin we verder kijken dan onze eigen bubbel.
Blinden hebben gewoon een Smart phone en ze typt sneller dan een overbodige manager in een midlife crisis.

This is how a blind person uses an iPhone. : r/Damnthatsinteresting
Daar hebben ze juist heel veel aan!

Mobiele telefoons hebben heel veel instellingen voor mensen met beperkingen, en zowel Android als iOS hebben standaard een screenreader of schermlezer erop staan. Daar wordt veel en gretig gebruik van gemaakt. (En is extra fijn als je bedenkt dat apps vaak veel functioneler en simpeler zijn te gebruiken dan websites.) De smartphones zelf moeten dan ook aan deze regelgeving voldoen.

Daarnaast... smartphones zijn bijna een soort levensbehoefte geworden? Om gewoon mee te kunnen doen, moet dit soort techniek voor iedereen toegankelijk zijn.
Klopt, en dat is precies het punt dat vaak wordt gemist in dit soort discussies: de smartphone zelf is niet het probleem, maar juist een sterk hulpmiddel door ingebouwde toegankelijkheidsfeatures zoals screenreaders en contrastinstellingen.

Alleen lost dat nog niet op dat een website of webshop daar goed mee moet samenwerken. Als een interface geen logische focusvolgorde heeft, knoppen niet goed gelabeld zijn of interactieve elementen niet bereikbaar zijn met toetsenbord/alternatieve input, dan helpt zelfs de beste screenreader maar beperkt.

In de praktijk zie je dus dat toegankelijkheid altijd een combinatie is van het platform (iOS/Android) én de kwaliteit van de website of app zelf. Juist daar gaat het in veel gevallen nog mis.

Meer over dit onderdeel lees je hier: Toegankelijke interactiviteit
Dat doet niet ter zake hiervoor. Het is een webwinkel, en die is blijkbaar verplicht toegankelijk te zijn. Maar goed. Belsimpel verkoopt ook hoofdtelefoons, kabels, smartspeakers, enz. Iemand die slechtziend is kan desnoods ook een telefoon voor iemand anders kopen?
Het gaat veel verder dan alleen webwinkels. Het is in principe elke website en het gaat nog veel verder dan alleen websites.

https://commission.europa...-accessibility-act-eaa_en
Klopt :) Maar dit artikel ging over webwinkels. Het is echt heel breed. En wat mij betreft ook supergoed dat hier eindelijk is goed aandacht voor is. Het is natuurlijk te bezopen voor woorden dat je niet op een normale manier een een formulier kunt invullen omdat een schermlezer verkeerd over het document wordt geleidt (dus verkeerde volgordes enzo.)
Als Ikea een van de beste is hebben we nog veel te winnen op gebied van toegankelijkheid. Om te beginnen is er te veel horizontale scrollbare content, waaronder filters.
Wel vreemd dat dit niet gewoon in het artikel staat.
Dat Ikea zo hoog staat in de ranglijst voor het voldoen aan de toegankelijkheidswet verbaast me wel een beetje. Ik ben groot fan van de producten van Ikea, maar de webshop (in de meest letterlijke zin, dus om gewoon iets te kopen en thuis te laten bezorgen in plaats van alleen maar informatie te vinden) vind ik als iemand zonder gezichtsbeperking toch op zijn minst uitdagend.
Ik heb geen beperking, maar zelf ik heb soms moeite op sommige websites fatsoenlijk doorheen te navigeren.... Ik zat gisteren op Adidas.nl en Nike.nl te kijken voor wat kleding, maar ik ben maar gestopt met zoeken, want ik ergerde me kapot aan de manier hoe de website in elkaar steekt. En zo zijn er nog wel meer websites.

Ook de cookie & privacy banners vind ik gewoon echt storend worden op elke site. Ik moet best veel het internet afspeuren voor mijn studie, maar ik vind het gewoon storend dat ik maar iedere keer in elke browser op elk apparaat opnieuw die banner krijgt en moet goedkeuren. Laat staan de schreeuwende reclames die sommige sites hanteren.

Ik denk dat er nog wel wat laaghangend fruit is in het verbeteren van toegankelijkheid, ook voor mensen zonder een beperking.

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 22 juni 2026 09:59]

Voor de cookiebanners kan je de plugin van https://consentomatic.au.dk/ installeren. Die kan (naar mijn weten) met nagenoeg alle banners overweg.
Ik heb het even getest: werkt niet op Tweakers, NU, AD, NOS, Dumpert.
Dat is vreemd. Bij mij werken die allemaal wel. (en een aantal nog nooit bezocht dus daar zag ik het ook actief de banner minimaliseren en verwerken) Heb je de plugin wel geconfigureerd?

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 22 juni 2026 10:55]

Hij heeft het op Tweakers wel ooit gedaan. Er is een specifieke regelset voor DPG Media.

Die lijkt niet goed te werken. Met een paar kleine aanpassingen heb ik deze regel gemaakt (kun je inladen via de instellingen van de addon): https://pastebin.com/R1Q1p7wL

Edit: iemand anders heeft ook deze PR een tijd geleden open gezet. Het lijkt erop dat men niet al te hard kijkt naar de PRs die binnenkomen.

Bij de NOS heb ik helemaal geen cookie-popup. De cookiemuur van Dumpert wordt bij mij prima weggeklikt.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 22 juni 2026 13:13]

Er is enorm veel laaghangend fruit. En veel verbeteringen voor toegankelijkheid zijn ook waardevol voor een breder publiek!

Die "bijvangst" staat ook wel bekend als het curb-cut effect: https://inklusivo.nl/accessibility-fundamentals/#the-curb-cut-effect
-

[Reactie gewijzigd door evmmb op 22 juni 2026 13:28]

Net even gekeken en wat een enorm afleidend ding!

Als je aandacht en focus kwetsbaar zijn, dan kan zo'n onstopbare animatie echt een blocker zijn!
De ACM gaat handhaven! Nou daar krijg je knikkende knieën van. Dat is dezelfde club die jaarlijks de kosten voor huishoudens met een warmtenet aansluiting verhoogd "waarbij de kosten gelijk zouden liggen aan de kosten voor een gasaansluiting", en dezelfde club die niets kon doen tegen terugleverboetes en staffels voor panelenbezitters, want dat woord stond niet in de wet.

Neemt niet weg dat websites ook makkelijk bruikbaar moeten zijn voor mensen met een visuele beperking. Eigenlijk zou handhaving niet nodig moeten zijn maar het blijkt dat diverse webshops nog wat werk te verzetten hebben.
Even voor de duidelijkheid:

De WCAG gaat niet alleen over slechtziende mensen. De EEA verplicht de WCAG niet alleen voor webwinkels, maar voor alles.

In de wet staat ook dat elke individu een organisatie die er niet aan voldoet mag aanklagen.
In Nederland bestaan al bijna 30 jaar richtlijnen voor toegankelijke websites. Dat het in 2026 nog steeds niet veel verder komt dan wijzen dat anderen niet voldoen is absurd. Als je geen moeite doet om transparant te zijn over de oorzaken dan ga je de problemen ook niet snel verhelpen. En dat is in dit geval het nog langer in stand houden van buitensluiten van mensen. Precies het omgekeerde van de bedoeling van de eisen.

Het argument van nogal wat juristen is dat ze gelegenheid moeten geven om aan de eisen te wennen. Dat is onjuist. Als je mensen hun grondrechten niet gunt op gelijke behandeling dan stel je het belang van de bedrijven en personen die andere uitsluiten voorop. Dan ben je als juristen opzettelijk de kant van wat we absoluut niet willen aan het kiezen. Men kiest als toezichthouder voor de voor zichzelf 'veilige' weg. Want wie van de personen die ze uitsluiten gaat nu ooit de toezichthouders verantwoordelijk houden behalve wie geld geeft en veel geld heeft.
Het argument van nogal wat juristen is dat ze gelegenheid moeten geven om aan de eisen te wennen. Dat is onjuist.
30 jaar zou toch genoeg moeten zijn toch? Verder helemaal gelijk met je betoog. Het is een klassiek gevalletje, geen grote ophef over dus dan doen we het gewoon niet. Nu dat het daadwerkelijk problemen gaat opleveren gaan men zelf piepen
In mijn werk ben ik veel bezig met toegankelijkheid, en ik herken wel wat in het artikel genoemd wordt dat verbeteringen vaak vooral op technisch vlak zichtbaar zijn. Het 'opvoeden' van de vele redacteuren die vaak op een site werken gaat heel langzaam, zij blijven maar 'klik hier'-links maken en onnodige alt-teksten opvoeren voor decoratieve afbeeldingen. Hoop dat de handhaving zijn vruchten gaat afwerpen, want dat gaat hopelijk wat druk van bovenaf geven om nu eens wél te voldoen aan de EAA.
Je zou kunnen overwegen om een automatische rapportage-dienst aan te kunnen koppelen die elke andere dag scant en een rapport terug stuurt naar de redactie, zodat deze daarop kan acteren. En als ze het blijven negeren kun je op dat moment escaleren naar één tree hoger.

Heb je gelijk een mooi grafiekje om aan de hogergeplaatste mensen te laten zien. Die worden vaak nogal nerveus van exponentieel omhoog uitslaande lijngrafieken als het om iets anders als winst of omzet gaat.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2026 19:58]

Thanks, inderdaad momenteel bezig met de inkoop van een automatische audit-tool.
Sorry hoor, maar deze wetgeving is al heel lang duidelijk, en als website bakker moet je je ook gewoon aan de wet en regelgeving voldoen. En ja, het is lastig en voorbibs, maar er zijn heel veel zaken waar je je als bedrijf aan moet houden. Ik run een klein bedrijf en de ik ben er ook druk mee.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn