Tekram introduceert DC-390U4W Ultra320 SCSI controller

Tekram heeft een SCSI host bus adapter geïntroduceerd met ondersteuning voor de nieuwe Ultra320 (of Ultra4) SCSI standaard. De Tekram DC-390U4W is gebaseerd op de 53C1030 controller van LSI Logic, welke ondersteuning biedt voor PCI 2.2 en 64-bit, 133MHz PCI-X. De LSI chip kan twee Ultra320 kanalen kan aansturen voor een maximale bandbreedte van 640MB/s. Het gebruik van een ARM processor architectuur moet een zo laag mogelijk processorbelasting en een zo hoog mogelijke I/O throughput opleveren. De Tekram DC-390U4W is backwards compatible met de Ultra160, Ultra2 LVD, Ultra Wide en Ultra SCSI specificaties. Op de controller zijn twee interne 68-pins LVD connectors, één interne 50-pins Ultra SCSI connector alsmede een externe 68-pins LVD aansluiting aanwezig. De kaart wordt deze maand in Nederland leverbaar.

Tekram DC-390U4W Ultra320 SCSI controller

Door Femme Taken

UX Designer

08-12-2002 • 01:41

33

Bron: Hardware.Info

Reacties (33)

33
33
27
7
1
0
Wijzig sortering
Wat ik me afvraag is of dat deze kaart wel dual channel U320 is. De Tekram DC-390U3W had nl. 1 U160 kanaal en 1 UW kanaal... Lijkt mij dat dat bij deze ook zo is, en dat er dan nog een Tekram DC-390U4D komt, die wel echt dual channel is (net zoals de Tekram DC-390U3D, die ik net een halve week heb... (weer es te vroeg iets gekocht :P))
Er staat: De LSI chip kan twee Ultra320 kanalen kan aansturen voor een maximale bandbreedte van 640MB/s. Dus ik denk het wel.

Wel bruut een SCSI controller met koeling. Ben benieuwd of dit ook weer meer herrie gaat geven in me kast :P
Misschien stel ik de vraag wel verkeerd.. Als ik op die 50 pins aansluiting 2 ultra scsi cdroms spelers aansluit en die 50 pins aansluiting is geshared met de 68 pins poort er boven.. Dan gaat die bus toch werken op 20 MB/s.

Voor mij is er nog veel onduidelijkheid wat er gebeurt als je cdroms en harddisken op dezelfde bus aansluit.. Gaat die bus dan werken volgens de snelheid van het traagste apparaat of heeft elk apparaat zijn eigen snelheid?
Alleen als die aansluiting samen met die 68 pins aansluiting een bus shared en er geen extra controller chippie tussen zit zoals bij de Adaptec 29160 bordjes. Die hebben één bus, maar tussen het U160 gedeelte en de UW(68p)/US(50p) aansluitingen zit een extra mini controllertje waardoor je toch LVD HDD's en USCSI CD-Roms kan hebben op een "Bus" zonder dat de LVD HDD's in UW modus gaan draaien. Oh, ja UW is 40 MB/s (toch?) dus als je USCSI CD-Roms en een UW schijf op een bus hebt, loopt die UW schijf gewoon op 40MB/s. Echter alle LVD apparatuur loopt ook op 40MB/s omdat de retourleidingen niet differential zijn maar ergens op de bus aan de aarde hangen.

Als ik het goed heb:

Retour leidingen hangen aan de ground.
SCSI-1: 5MB/s 8bit/25p of 50p
SCSI-2; Fast-SCSI: 10MB/s 8bit/50p
SCSI-2; Fast-W-SCSI: 20MB/s 16bit/68p
SCSI-2ext; U-SCSI: 20MB/s 8bit/50p
SCSI-2ext; UW-SCSI: 40MB/s 16bit/68p

Retour leidingen hebben inverse signaal: differential modus.
HVD UW-SCSI: 40MB/s 16bit/68p
SCSI-3; LVD U2-SCSI; 40MB/s 8bit/50p
SCSI-3; LVD U2W-SCSI: 80MB/s 16bit/68p
SCSI-3(?);LVD U160-SCSI: 160MB/s 16bit/68p
LVD U320-SCSI: 320MB/s 16bit/68p
LVD U640-SCSI: 640MB/s 16bit/68p (Zal nog geen hardware zijn die dat lukt.)

Wide apparatuur kan evt. ook een SCA 80p aansluiting hebben.

Oh, ja HVD en LVD staat voor "High Voltage Differential" en "Low Voltage Differential". De "Low" voltage is net zo hoog als bij oude SCSI apparatuur zodat LVD apparatuur backwards compatible is met oude controllers. De "High" voltage is al lang geleden ontwikkeld voor een manier om grote chain lengtes mogelijk te maken, maar wordt nauwelijks meer gebruikt. HV en LV mixen op een chain heeft vaak rampzalige gevolgen.

<Edit> 3.30: Effe wat verbeteringetjes aan de info gemaakt </Edit>
Je stelt de vraag goed ;)

Die 2e 68pins connector is heel waarschijnlijk wel geshared met de 50 pins aansluiting, en de snelheid dropt dan idd naar 20MB/s
(is iig zo bij de DC-390U3W en DC-390U3D)
Er staat: De LSI chip kan twee Ultra320 kanalen kan aansturen voor een maximale bandbreedte van 640MB/s. Dus ik denk het wel.
Dat de chip 2 kanalen aan kan zegt niet veel, of de kaart het ook aankan is iets heel anders ;)
Zoals ik al zei, dat was ook zo bij de DC-390U3W, de chip die daar op zat kon ook 2 U160 kanalen aan, maar de kaart dus niet :)
Het langzaamste device in een kabel bepaald de snelheid van de rest. Er kunnen drie kabels aan en dus drie snelheden. Dat is tenminste mijn ervaring.
Anoniem: 63091 @4POX8 december 2002 13:13
Nee Miesjel, er klopt niets van wat je zegt. Kijk maar eens wat er op de Adaptec website gezegd wordt over scsi apparaten van verschillende snelheden op dezelfde bus:

Adaptec knowledge base artikel ID180
Since SCSI is bus structured, the host adapter can communicate with only one device at a time. It will communicate with that device based on the ID (for priority) and the BIOS settings for transfer speed. The transfer speed setting is the maximum
speed the adapter will use for I/O with that device. When doing I/O with any SCSI device on the bus, the adapter will do transfer at "up to the setting in the BIOS. Most operating systems are single tasking and will support one application at a time. If the application calls for a copy operation, for example, from a CD-ROM to a hard drive, the system will access the CD ROM at its speed, download the data to memory, then access the hard drive and transfer the data to the hard drive at its sustained rate. Each device will operate at its sustained rate until the entire I/O operation is completed.
-Dr. D.
En mijn aanvulling hierop is.. Is die 50 pins aansluiting misschien geshared met de 68 pins aansluiting die erboven zit. Of hebben we hier te maken met een scsi controller die 4 onafhankelijke kanalen heeft.

* 786562 4pox
Anoniem: 38411 8 december 2002 01:47
wat begin ik dat minder te vinden dat overal een koeler op moet :(
Ik vind het eigenlijk ook raar dat er direct een fan op moet. De heatsink is ontzettend klein en dun, als je daar een heatsinkje van 1 Cm hoog en 5x5 cm op zet zal deze dan ook wel koel blijven.

Bovendien is een fan gevaarlijk in servers, stel je eens voor dat'ie vast loopt na een jaar door het stof. Dan zit je mooi met een verfikte kaart en server die het loodje legt.

reactie op chihokwok:
Op gigabit netwerkkaarten tref je soms ook heatsinks aan, en creative is ook van plan om op haar volgende generaie geluidskaarten heatsinks te plaatsen. Dus jou verhaal klopt niet helemaal.....
Heatsinks zijn zover ik toch weet nog altijd wat anders dan fan's. Ik heb minder problemen om een kaartje met een heatsink in mijn pc te hangen dan kaartjes met fan's.
Rustig maar, niet op elke kaart hoeft een cooler, alleen de gpu en cpu's. Deze kaartje heeft een snelle ARM processor nodig om de parity te berekenen zonder dat de datastroom wordt vertraagd (max 640 mb/s, dus een snelle proc is handig). Je geluids / isdn / netwerk / mpeg2 kaartje hoeft nog lang niet gekoeld te worden.
Gelukkig is dit dan ook niet echt een 'kaartje' voor de desktop pc. Geluid is dan ook geen punt.
Ja, ik vindt dat ook onzin een cooler op een scsi-kaart, Adaptec heeft ook geen cooler erop zitten.

Ook bij videokaarten maken ze er soms hele kunstwerken van... Je computer is geen kermis met al die domme blauwe lichtjes.
Heel apart, als je bij LSI Logic op de site kijkt verkopen ze zelf ook host adapters op de zelfde chip gebaseerd. Die hebben een klein passief koelertje, meer niet, dus nodig is het zeker niet. Anders dan bij grafische kaarten heeft overclocken van een SCSI chip geen zin, dus die chip wordt niks warmer bij Tekram dan bij LSI Logic zelf.

Ze zullen wel mee willen liften op de grafische kaart marketing hype.
Mooi apparaat maar de prijs die wil ik niet weten. Heeft deze kaart ook RAID eigenlijk? Hij heeft wel 2 68 pins connectoren erop :P
Mwa, voor RAID heb je geeneens 2 connectoren nodig :)

Per connector kunnen namelijk 15 HD's worden aangesloten.
Probleem word dan de bandbreedte, maar met U320 kan je nog steeds iets van 5 snelle SCSI schijven op 1 kanaal aansluiten en hun maximum snelheid halen :D

Ow, en de prijs.. die zou ongeveer gelijk moeten liggen met de huidige Tekram U160 controllers.. dus reken op zo'n 300 euro
Dit is een controller, geen RAID-controller
al zou de koelunit op de risc processor toch wel anders vermoeden :P
damn wat een geil ding

ook al denk ik dat je wel een heel dikke fileserver moet hebben om nut te hebben van al dit geweld

ultra160 scsi zou moeten volstaan in de meeste servers
Neehoor, want als je een fatsoenlijke database server in elkaar zet zou je dit kunnen gebruiken. Hoewel, dan ga je toch meer denken aan glaskaarten en bijvoorbeeld een VA7100 (http://www.hp.nl/products/ disks_disk_arrays/mid-range_arrays/ hp_surestore_virtual_array_7100/ index.html)
van HP.
Daarnaast, zoals altijd, wordt er weer veel te klein gedacht... wat denk je van een site als E-Bay, wat die voor storage heeft?? (en dan heb ik het over een site; wat denk je van een bank, een winkelier, een groothandel, een woningbouwcorporatie, een .. etc.. )
Anoniem: 44568 8 december 2002 05:31
Het word eens tijd dat er meer over koelingsintegratie wordt gedacht, bijvoorbeeld d.m.v. airpipes over de PCI kaarten...

Gelukkig zal deze kaart zich pas gelukkig voelen in een serverruimte en niet in mijn kamer - ook wat beter voor mijn portomonee...
Ze hebben er wel een lekker practisch koelertje op geplant. Deze blaast op een vlak stuk metaal (weinig oppervlak).

Gewoon een goeie heatsink (40x40x10mm) zou veel effectiever zijn.
maar waarom een tekram kopen als lsi logic al lang dezelfde kaart levert met een passieve heatsink ?

zie :
http://www.lsilogic.com/products/stor_prod/hba/scsi/ultra320/22320r_ff .html
Anoniem: 58264 9 december 2002 10:43
Leuk kaartje. Maar waarom zo'n domme fan erop? Dat wil je toch echt niet hebben in je workstation of server. Als de fan ermee nokt heb je een instabiele controller. Corrupte data en andere narigheid. Naar mijn idee is passieve cooling het beste voor dit soort teopassingen.
Vreselijk irrie die coolers maar dat maakt niet uit bij servers. Wat ik dan dus niet snap is dat ze er dan zo'n 'mooie' cooler op zetten. En als ze dan toch zo'n controller hebben waarom dan niet gelijk een aansluiting voor S-ATA :?
Als je al S-ATA nodig zou hebben in een machine waar je dit soort kaarten in hangt wil je die twee disk subsystems elkaar niet in de weg laten zitten. Zou je beide op 1 kaart zetten betekend het dat ze de bandbreedte van het pci-slot moeten delen.
AuteurFemme UX Designer @Zer08 december 2002 18:20
Of je nou alles integreert op één PCI kaart of over meerdere PCI kaarten op dezelfde bus verdeelt, maakt voor de performance niets uit. Alle kaarten op dezelfde bus delen hun bandbreedte (server chipsets hebben om die reden vaak meerdere PCI bussen).

Serial ATA op een SCSI controller lijkt me in het geheel niet zinvol. Over een half jaar hebben bijna alle nieuwe moederborden Serial ATA en is er geen noodzaak meer om die functionaliteit op een losse controller te stoppen. Deze kaart van Tekram moet nog zo'n drie jaar mee als Ultra320 het net zo lang uithoudt als Ultra160.
Koelers maken wel uit bij servers. Mechanische onderdelen kunnen uitvallen, wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
ahem tis maar hoe je het bekeikt
je moet bij ons van de arbo voort oordopjes in hebben om de server ruimte in te mogen
das lekker werken :(
weer een nieuw ding dat gekoeld moet worden nog even en er zit op ieder uitbreidings kaartje een fanetje. straks moet je de pc verakeren omdat hij anders weg waait.
dan gebruik je toch waterkoeling ??? naast 't feit dat dat veel stiller is is het ook nog eens stukken effectiever !!! :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.