Zakelijke M365-gebruikers zijn jaar langer verlost van verplichte nieuwe Outlook

Zakelijke Windows-gebruikers krijgen een jaar langer de tijd voordat ze naar het nieuwe Outlook worden gemigreerd. Microsoft was van plan daarmee te beginnen in april van dit jaar, maar stelt dat nu uit tot maart 2027. Op dat moment krijgen beheerders ook nog de mogelijkheid een opt-out te doen en bij classic Outlook te blijven, maar het is niet duidelijk hoe lang dat ondersteund blijft.

Microsoft schreef dat eind februari al in een bericht op de Microsoft 365-beheerdersomgeving. "Microsoft stelt de startdatum voor de opt-outfase voor nieuw Outlook voor Windows in Enterprise-omgevingen uit van april 2026 naar maart 2027", schrijft het bedrijf. Die ingewikkeld geformuleerde zin betekent in de praktijk dat Microsoft pas over een jaar begint met het automatisch overzetten van gebruikers van het oude classic Outlook naar de nieuwe Outlook-client. Het gaat daarbij alleen om zakelijke omgevingen; particuliere gebruikers van Microsoft 365 kunnen de oude client blijven gebruiken.

Al in 2024 liet Microsoft weten dat zakelijke Microsoft 365-omgevingen rond deze tijd zouden worden gemigreerd naar de nieuwe Outlook-client. Die heeft een aantal 'voordelen', zegt Microsoft, al bedoelt het daar in de praktijk vooral mee dat het nieuwe Outlook Copilot bevat.

Op z'n zachtst gezegd is niet iedere beheerder groot fan van de toevoeging van Copilot. Daarom komt er een opt-outfunctie, zodat gebruikers bij classic Outlook kunnen blijven. Het wordt nu ook pas vanaf april 2027 mogelijk die opt-out in te schakelen.

Microsoft blijft wat vaag over de redenen van het uitstel. Het bedrijf 'blijft stevig investeren om de mogelijkheden van Outlook uit te breiden en de feedback van klanten aan te pakken'. Tussen de regels door is daarin te lezen dat veel klanten functies willen gebruiken die wel in classic Outlook zitten, maar niet in het nieuwe Outlook.

Ook prijst het bedrijf de nieuwe functies die veel beheerders blijkbaar niet willen: "Om organisaties de tijd te gunnen die ze nodig hebben om te migreren, en om de waarde van voortdurende innovatie volledig te beseffen, verlengen we de opt-outtijdlijn en geven we twaalf maanden langer de tijd, waarin we belangrijke features en verbeteringen doorvoeren."

De opt-outfase is overigens maar tijdelijk. Microsoft heeft eerder al aangegeven dat het classic Outlook nog maar tot april 2029 ondersteunt. Daarna moeten alle gebruikers alsnog over naar de nieuwe client, in ieder geval vooralsnog. Als Microsoft die deadline al wil uitstellen, heeft het daarover nu nog niets gezegd.

Vernieuwde Outlook-app
Vernieuwde Outlook-app

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

06-03-2026 • 16:20

152

Reacties (152)

Sorteer op:

Weergave:

Bij de introductie van de 'nieuwe' outlook overgegaan omdat ik een voorloper wilde zijn binnen onze organisatie. Daar ben ik heel hard van teruggekomen. Ik zie wel via Feature comparison between new Outlook and classic Outlook - Microsoft Support dat er goede stappen zijn gemaakt om het gebrek aan functionaliteit goed te maken, maar er ontbreekt nog steeds het een en andere.

Door die eerste ervaring heb ik in ieder geval weinig behoefte om over te stappen, vooral het gebruik van meerdere inboxen was echt een drama (meerdere tabbladen).
Ik zie wel via Feature comparison between new Outlook and classic Outlook - Microsoft Support dat er goede stappen zijn gemaakt om het gebrek aan functionaliteit goed te maken, maar er ontbreekt nog steeds het een en andere.
En daar komt nog bij dat die lijst niet uitputtend is maar misschien wel focust op dingen die juist 'new' beter doet en dingen die wel op de roadmap staat. Ik wil weten wat niet op de roadmap staat en nooit komt. Nu wordt gesuggereerd dat dat alleen het geval is bij dingen die de user weinig scheelt, zoals VBA en MAPI. Ik kan er pas wat mee als elke functionaliteit van werkbalk-opties - 'Alle opdrachten' in de lijst staan. Maar ja, dat is marketing-technisch niet leuk.

De consultant die ooit het concept van minimum viable product heeft bedacht mag aan de hoogste boom. (Naast de consultant die heeft bedacht dat alles veel witruimte en niet ctrl-F-bare meuk moet bevatten. *old man shakes fist at kids).

Ik wacht zakelijk wel zo lang als kan in de hoop dat de keutel wordt ingetrokken. En verwacht privé, wanneer er toe gedwongen, over te stappen op Thunderbird. De enige reden Outlook te gebruiken is dat het al 30 jaar gewend is. Als toch veranderen, dan naar wat beters dan een of andere smoel over webmail.

Zakelijk is een ander verhaal, dan speelt beheersbaarheid een veel grotere factor.

[Reactie gewijzigd door F_J_K op 6 maart 2026 17:08]

Outlook (classic) is een ouderwets gedrocht dat in de core al 30 jaar hetzelfde is. Heb klanten die met meer dan 10 accounts en 50 GB + mailboxen nog in dat gedrocht "werken", niet te doen in gedeelde omgevingen. Ben in dat opzicht blij met de nieuwe Outlook, wat in de basis gewoon een shell is om OWA heen. Functies kunnen beter maar het komt.
dat ouderwets gedrocht is echter al tientallen jaren in ontwikkeling en het minste dat je mag verwachten is dat ze dat nieuwe misbaksel pas proberen te pushen als het feature-compatible is.

Drag&drop van een mail om er een apart bestand van te maken dat direct bruikbaar is in andere software is een showstopper voor veel andere applicaties en users hun workflow. Kom niet af met API's als workaround, want dat is géén equivalent en zo zijn er nog wel meer. Deze week nog ontdekt dat ontvangst- of leesbevestiging (ik ben vergeten welke van de 2 het was) helemaal niet meer ondersteund wordt (iets wat een user belangrijk achtte voor een bepaalde mail die hij stuurde).
Leesbevestigingen mogen ze lekker weglaten. Die hele functie slaat als een tang op een varken en ik weiger in ieder geval ten allen tijden als ik geprompt word voor zo'n bevestiging.
het is niet omdat JIJ het niet gebruikt, dat het daarom voor al de rest moet afgenomen worden. Er is voor mensen zoals jou trouwens gewoon een optie voor om het nooit te sturen: Options=>Mail=>Tracking=> Never send a read receipt
Goede tip, thanks. Was niet kwaadschiks bedoeld richting mensen die het wel gebruiken overigens :).
Dat is al lang geleden opgelost, je kan gewoon meerdere mailboxen toevoegen door op je primaire account rechts te klikken of via instellingen accounts.. Indien je automap gebruikt gaat het automatisch net als bij de native cliënt. Zijn nog wel dingen die nog opgepakt moeten worden, dat zal ook de reden van uitstel zijn. Terecht want voor de zoekfunctie, het schakelen tussen functie’s etc is niet te vergelijken. Ik moet nog zien dat ze deze datum wel halen, als er geen noodzaak is zullen ze straks weer uitstel moeten geven. Zeker nu grote bedrijven ook veel meer dan voorheen kijken naar minder afhankelijkheid van US bigtech.
Deze feature kunnen ze ook nooit technisch inbouwen omdat de nieuwe Outlook een web applicatie is (gewoon draait in een Chromium browser).

Ik vind dat ze voor 'Outlook Enterprise' gewoon een nieuwe native UWP Windows app hadden moeten bouwen, en niet moeten toegeven aan een trage web applicatie. En al helemaal als het achterliggende OS (Windows) ook gebouwd wordt door Microsoft.

Tevens kan de nieuwe Outlook zich qua performance nooit meten met een native Windows applicatie omdat deze dus een web applicatie is.

[Reactie gewijzigd door Vibonacci op 7 maart 2026 10:00]

daarom dat ik het ook een misbaksel noem en het is het zoveelste bewijs dat desktop voor microsoft niet meer belangrijk is, nadat ze al jaren de UI's gigantisch bloaten met whitespace en het laten vallen van de universele alt shortcut-key functionaliteit door icon only te gaan op veel plaatsen.
... het is het zoveelste bewijs dat desktop voor microsoft niet meer belangrijk is,
Klopt ze willen alles in de cloud. Dan kunnen ze de content scannen en naar de NSA sturen.
nadat ze al jaren de UI's gigantisch bloaten met whitespace
Ze wilden meedoen met de booming smartphone markt dus moest de UI versimpelt worden. Inmiddels is ook dat een vervangingsmarkt geworden.

Het wordt tijd om Outlook te vervangen door Evolution.
Een ouderwets gedrocht dat vele noodzakelijke functionaliteiten bevat die de nieuwe versie nog niet heeft. Voor mij is de nieuwe versie nog niet werkbaar voor dagelijks gebruikt. En die kleuren: vreselijk! De oude kleuren in mijn agenda zijn veel overzichtelijker. Vaak is nieuw voor mij beter, maar in dit geval overduidelijk niet!
Geheel eens. Om dan nog maar niet te beginnen over alle extra "handige vernieuwingen" waardoor je extra handelingen moet uitvoeren en alles 2x zoveel tijd kost
Ik heb geen enkel probleem met vernieuwing, met een moderne app die moderne technieken gebruikt. Maar vorig mocht ik aan een gebruiker gaan uitleggen waarom alle mails die hij op het vliegtuig had geschreven niet in zijn outbox zaten te wachten om verstuurd te worden maar wel degelijk gewoon weg waren.

Er werd in het bedrijfsleven een client beschikbaar gesteld die een hele hoop kernfunctionaliteiten, waar gebruikers op vertrouwen, gewoon achterwege liet. Dan mag je veel zeggen, maar niet dat dat normaal is.

Het is niet simpelweg "functies kunnen beter", je gaat geen product dat half af is loslaten op gebruikers die niet beseffen dat heel wat functionaliteit gewoon ontbreekt.

Sinds die eerste releases zie je dan ook dat er enorm veel functionaliteit is bijgekomen die in de klassieke Outlook ook gewoon beschikbaar was en er is nog altijd functionaliteit die ontbreekt en nog altijd moet toegevoegd worden. En dan wil ik gerust aannemen dat men dit als preview ter beschikking stelt, maar niet dat men zomaar probeert om dit organisaties binnen te brengen.
Eens, en om daaraan toe te voegen: werken met meerdere agenda's voor vele spreekkamers tegelijk bij de receptie ook een drama in new Outlook. Het stuk Outlook taken dat nu via een totaal andere workflow moet:
Manage tasks with To Do in Outlook

Dat schuifje van gebruik vooral de nieuwe Outlook heeft stiekem heel veel euro's productiviteitsverlies en gefrustreerde medewerkers gekost aan al die bedrijven die Microsoft365 klanten zijn... with great power comes great responsibility Microsoft

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 8 maart 2026 13:43]

Ja een ouderwets gedrocht omdat Microsoft een koppositie had en er dus met de pet naar gegooid heeft en nu met 30 jaar tech debt zit.

Maar dat kunnen ze ook gewoon aanpakken op een goede manier in plaats van weer een electron shell om een webdienst te maken.

Straks is Mac grappig genoeg het enige platform dat nog wel een native outlook client heeft. En de geschiedenis spiegelt zich want Mac was ook het eerste platform waar Office ooit op werd uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 6 maart 2026 21:34]

MS had geen koppositie qua mailserver/client software. De combinatie van IBM (Lotus) Domino+Notes was veel meer in gebruik in de zakelijke markt in het begin. Op dat vlak was Exchange/Outlook al redelijk snel veel beter, ook al omdat je als MKB je het gewoonweg niet kon veroorloven op verschillende kostpunten. Doen alsof MS er met de pet naar gegooid heeft in het begin is echt wel de geschiedenis onrecht aandoen. Zeker langs de exchange kant is het qua beheer nog steeds een super handige software. Dat de client nu om zeep wordt geholpen is iets heel anders en vooral een teken dat er bij MS intern een heleboel medewerkers verdwenen zijn en waarschijnlijk vervangen door web/mobile app first mensen. (Als ze al vervangen zijn om te beginnen)
Misschien een oud gedrocht, maar wel een oud gedrocht dat iedereen kent en (aan de user-kant) gewoon doet wat het moet doen cq wat je er van verwacht, en dat dingen helder zijn op plekken die men verwacht of makkelijk kan vinden.

Dat kan je over die nieuwe outlook niet zeggen.

Dat het aan de achterkant technisch beter is interesseert 99,9% van de gebruikers niet, die hebben daar niks mee te maken, enkel systeembeheerders.

En dan die zwaar gepushte features die prominent aanwezig zijn waar je niet op zit te wachten, donder op met alle die teams integratie en A"I"...
Ik ben het helemaal met je eens. Vanaf het eerste moment stoor ik me ook enorm aan die grote buttons in de werkbalk waarmee 80% van de functies wegvalt of die je veel dieper op moet zoeken. Het gebrek aan een beschrijfend icoon is dan ook nog eens een immense frustratie.

Maar misschien word ik gewoon oud...
De consultant die ooit het concept van minimum viable product heeft bedacht mag aan de hoogste boom. (Naast de consultant die heeft bedacht dat alles veel witruimte en niet ctrl-F-bare meuk moet bevatten. *old man shakes fist at kids).
Ik heb hetzelfde, je werkt eigenlijk vrijwel nooit meer met fatsoenlijke werkende software, want my na mvp gaat gedeelte al weer verder en schuift vrijwel alle usability op de lange baan maar alles van marketing en mt moet er wel in. Interne systemen bevatten belachelijk veel witruimte waardoor nieuwe systemen veel minder efficiënt zijn zogenaamd omdat nieuwe generatie er anders niet mee om kan gaan. Misschien paar dagen wennen, maar erna veel sneller. En nieuwe Outlook werkt met UX implementaties die decennia oude gebruiken opeens veranderen. Enkel kliks i.p.v. dubbelklikken, en agendapunt pas aan kunnen passen na aanklikken aanpassen grrrrrr shouts at cloud
Ha de teamagenda's worden deze maand eindelijke uitgerold :D

Dat was voor mij nog wel een van de grootste missende punten.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 6 maart 2026 16:45]

Nu nog het meervoudig kunnen toevoegen van diverse agenda's binnen je organisatie in de plaats van één-voor-één... Zo basaal dat ik me echt afvraag waarom het er nog steeds niet in zit.
En als ze dan toch met de agenda bezig zijn... Het enige waardoor ik niet over ga op de nieuwe is omdat je niet kan scrollen in de agenda, laat ik dat nou de hele dag doen. Zo iets simpels....
Het grootste probleem is dat het gewoon een log en walgelijk geheel is in de nieuwe outlook (die eigenlijk gewoon de beperkte web outlook is). Trage electron shit. Lage informatie dichtheid op het scherm. En ja weinig mogelijkheden. Ik heb al een paar keer emails verloren toen de verbinding wegviel ook terwijl hij nu offline zou moeten ondersteunen.

Ik denk dat de grootste driver erachter ook gewoon informatiehonger is, omdat de nieuwe outlook geen echte IMAP/SMTP meer ondersteunt. Alles wordt dan binnengetrokken in de MS cloud zelf, en dat levert ze heel veel gegevens op over hun gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 6 maart 2026 21:37]

Mijn houding op dit vlak is inmiddels vrij cynisch: prive nooit Outlook gebruikt, zakelijk maakt het mij niet veel uit: 'de teller loopt'. Dus als het allemaal minder efficiënt gaat en langer duurt door slechtere software: jammer dan.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 7 maart 2026 13:10]

Ook ik wilde zo'n voorloper zijn. Vooral ook om de copilot support. In de praktijk werkte mailen vanuit excel niet, waardoor ook alle vba in excel, waarmee mails worden aangemaakt niet werken. Ofwel, de nieuwe Outlook gaat impact hebben op productiviteit.

Toen copilot werd toegevoegd aan classic maar weer terug gegaan. Ik hoop echt dat ze ofwel de nieuwe Outlook het komende jaar flink gaan verbeteren, of in elk geval de verplichting loslaten.
Ik zie wel via Feature comparison between new Outlook and classic Outlook - Microsoft Support dat er goede stappen zijn gemaakt om het gebrek aan functionaliteit goed te maken, maar er ontbreekt nog steeds het een en andere.
Ga er maar vanuit dat 90% van wat op de roadmap staat uitgevoerd is tegen de tijd dat deze "New outlook" tot "Classic" en Deprecated wordt verklaard. De essentiële dingen die jij nodig hebt zitten er dan niet in en de volgende "New Outlook" is ook weer verder uitgekleed, daar ontbreekt opnieuw 90% van de essentiële functionaliteit.

Ik wacht met smart op een Europees verkoopverbod.
Gewoon Classic blijven gebruiken. Dan maar geen ondersteuning.
Gewoon Classic blijven gebruiken. Dan maar geen ondersteuning.
Ja waarom zou je security updates nodig hebben in deze tijd, je kunt prima zonder ondersteuning door joh.
Ik wil geen beta tester zijn.

Classic is (voor nu) superieur.

Als de beta testers klaar zij ga ik wel weer eens kijken
Het zal er aan liggen welke functies je gebruikt in classic denk ik.

Ik merk niet echt op dat ik iets mis in de nieuwe Outlook. Sterker nog, ik merk dat collega's die nog op classic zitten dingen vaak niet kunnen vinden die ik wel heb. Ook nog niet gemerkt dat ik beta tester ben.

Een jaar geleden was dat wel anders, maar de nieuwe Outlook is nu wel op een punt gekomen dat de rare kinderziektes er wel uit zijn.
Ik heb 1 keer geprobeerd over te schakelen, maar ging snel terug.

Ik groepeer mails als gesprek. In de classic versie zag je dan alleen de mails van de huidige map. In de nieuwe zie je alle mails: reeds verplaatst en zelfs mijn verzonden reacties. Erg onoverzichtelijk.

Is dat nu beter?

Eerder stap ik niet over.
Als ik ergens een hekel aan heb is het mails die als gesprek worden weergegeven. Dan raak ik echt de weg erin kwijt. Dus daar kan ik niets over zeggen, die standaard instelling zet ik direct uit :)
Ik raak pas de weg kwijt als ze niet bij elkaar staan in mijn inbak met 200+ ongelezen mails…

Als er een mail wisseling is met 10 reacties die verspreid tussen 50 mails andere staan, dan vind ik het maar wat fijn om ze bij elkaar te hebben.

Wat vind jij daar niet handig aan?
dat ik niet meer kan zien wie de afzender is, omdat alleen de hoofdmail wordt getoond en ik het overzicht kwijt ben in de volgorde van de mails die binnenkomen. Ik werk normaal op basis van LIFO (last in first out)

Meestal is het ook onnodig. De meeste mensen reageren allemaal op elkaar. Dus als ik de laatste mail open heb ik vrijwel alle mails die er mee te maken hebben ook.

Daarnaast hebben collega's soms de neiging niet in volgorde te antwoorden (terug grijpen naar oudere mail in de chain), het subject ineens te veranderen of gewoon alles te wissen en een totaal nieuwe mail te beginnen naar dezelfde groep via een reply die dan alsnog bij de chain van de vorige mail terecht komt.
Juist, ik heb hetzelfde, gegroepeerd als gesprek vind ik echt zwaar irritant. Maar ALS het gegroepeerd is als gesprek, dan verwacht ik ook dat ik de hele chain kan zien.
Searchfolders is zo'n functie die niet in de new outlook zit maar wel in de classic.

Op mn vorige werk gebruikte we eigenlijk uitsluitend search folders icm. catagorieen maar dat gaat in de new outlook niet meer op.
De neuwe versie heeft wel degelijk nog wat kuren waarvan je denkt ' haal die er nou even uit' ..
Zoals de zoekbalk waarin je helemaal links moet klikken /mikken om de cursor actief te krijgen.
De 'mijn dag' balk rechts verdwijnt ook om de haverklap, en komt niet terug bij opnieuw starten. Onthoud die setting toch gewoon even..
De opmaak mogelijkheden met Classic zijn echt veel uitgebreider en consistenter dan de nieuwe versie. Ik heb een paar dagen gewerkt met de nieuwe versie, maar werd gek door de opmaak en ben weer terug gegaan.
Als voorwaardelijke opmaak beschikbaar is in de agenda van de nieuwe, is het al een stap in de goede richting.
Het is heel simpel. Je brengt niet 1 update uit, maar 3
1) Security fixes (kun je eventueel nog verdelen in breaking/non breaking)
2) Bugfixes
3) Functionele updates

Vergelijk het met een autogarage. Als mijn auto naar de garage mag wegens een terugroepactie (bugfix) dan verwacht ik niet dat er meteen ook een andere kleur interieur wordt geplaatst en het stuur opeens rechts zit. Als ik dat wil dan koop ik wel een nieuwe auto op een voor mij geschikt moment.
Want? Nieuwe Outlook werkt echt een stuk fijner, het zoeken werkt tenminste. Enige wat beter kan wat mij betreft is gedeeld postvak weergave dit staat nu onder shared onder je eigen mailbox.
Ik wil geen beta tester zijn.

Het product is nog steeds niet af.
Windows 11 is ook bij lange na niet af.
Wat is "af"?
Voor zover ik weet kan Windows 11 hetzelfde als Windows 10, dus is het op z'n minst feature complete.
Outlook New is misschien de nieuwe versie, maar is tov Classic niet feature complete.
Dat het beschikbaar is, is geen probleem. Voor sommige gebruikers zal het zeker al een meerwaarde hebben. Dat ze het pushen is echter niet ok.
  • je kan nog steeds niet zelf bepalen waar je taakbalk staat
  • je kan niet de bitrate of aantal speakers instellen in geluidsinstellingen
  • apparaten deactiveren die je niet wilt gebruiken (sound input/output)
  • je kan het nieuwe rechtermuisknop menu niet deactiveren om gewoon alles te laten zien
  • offline lokale administrator accounts is niet meer mogelijk (niet zonder externe tools on omwegen)
Wat mij betreft is W11 nog steeds niet af, en vanwege de advertenties in het menu/explorer en alle andere nare (tracking) eigenschappen ben ik zo goed als helemaal af gestapt van Windows gelukkig.
Voor mij wel en daar gaat het voor mij om. Dus hier Classic Outlook op Windows 11.
Daarom blijft het nog buiten de deur bij me.
Maarja, de classic versie is ook niet af, ook die bleef verder in ontwikkeling, totdat ze over gingen op de nieuwe versie, toen zijn ze gestopt met classic verder 'afmaken'.
De classic versie was voor mij zo'n 25 jaar geleden al af...

Ik stuur en ontvang mailtjes, ik heb een agenda en kan bij de agenda van m'n collega's, kan een handtekening onder de mail zetten, kan regels maken om o.a. mailtjes automatisch naar de juiste map te verplaatsen, kan macro's maken (ook wel eens gedaan) en ik kan zoeken (misschien niet geweldig, maar kan 't vrijwel altijd terug vinden). De macro's en regels gebruik ik al niet meer op 't werk.

En thuis? Daar is het nog simpeler: webmail van m'n eigen domein, op m'n hostingpakket. Ik ga niet eens de moeite meer nemen om een mailapplicatie te installeren.
Ik heb klanten die van hun Outlook (classic) een compleet CRM gemaakt hebben, 25 shared mailboxen allemaal met caching, honderden berichtregels en mailboxen waar de licentie gupgraded moest worden omdat 50 GB niet genoeg was. En dat het liefst op een RDS server met nog 25 van die gebruikers. Regelmatig, meerdere keren per dag, Outlook craches tot gevolg, etc. New Outlook is in dat opzicht echt een verademing.
Voor mij is het af. Werk er al sinds release mee en nooit problemen gehad.
Klopt, en met die moderne vibe-coded agile devops ellende komt het ook nooit meer af... Dan blijft het in een continue halfbakken onafgemaakte staat, en de hele wereld is de testomgeving...
Dat is inmiddels niet meer zo. Shared mailboxes staan weer gewoon als losse mailboxes vermeld. Ook kunnen gebruikers nu shared mailboxen onzichtbaar maken via het Instellingen scherm van Outlook, iets wat niet mogelijk was in de Classic versie van Outlook.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 6 maart 2026 17:09]

En iets als "categoriseren" binnen een gedeelde mailbox gaat dus niet in de nieuwe outlook. En zo nog een hele lange lijst frustraties.
Daar is een workaround voor: Geef een gebruiker delegatierechten zonder auto-mapping via Powershell. Voeg daarna de shared mailbox handmatig toe in Outlook, dan werkt categoriseren wel. Hopelijk wordt dit snel gefixt.
Was maar een voorbeeld. Daarnaast is deze workaround niet echt een workaround als je honderden gebruikers hebt en een berg gedeelde mailboxen.
Oké, kan je me misschien uitleggen hoe ik verschillende takenlijsten in een gedeelde mailbox kan openen? Ik heb meerdere klanten die takenlijsten in een gedeelde mailbox hebben staan om daar gezamenlijk zaken in bij te houden. Als ze updaten naar de nieuwe Outlook zijn ze die toegang kwijt...
Zoeken werkte eerder prima in classic maar is gewoon kapot gemaakt
Klopt, jaren geleden heeft Microsoft het zoeken kapot gemaakt in de “classic” Outlook.
Wij willen zo snel mogelijk over naar de nieuw outlook binnen het bedrijf. De klassieke outlook was een beest vol functies, maar met veel problemen (mails synchroniseren niet, kan geen agenda toevoegen, blijft hangen op not responding en ga maar door). De nieuwe plugins zijn ook een verbetering (ook al werken alle plugins bij de nieuwe outlook nog niet). Met de nieuwe outlook hoef je niet meer programma's te installeren voor de plugin, maar gaat automatisch via de M365 admin center. De meeste zijn over en vinden het fijn werken. Het is meestal gewoon even wennen. Ik had zelf altijd het probleem dat als je meerdere gedeelde mailboxen in outlook had staan, dat de klassieke outlook om de half uur vast loopt.
Gebruiken jullie niet Exchange server, maar imap zeker. Exchange en outlook classic werken perfect samen nooit problemen.
Nee gewoon Exchange Online.
Steeds meer functionliteiten zullen dan niet meer werken en uiteindelijk is de toegevoegde waarde van de klassieke versie 0,0 ten opzichte van de nieuwe versie die wel steeds verder doorontwikkelt. Integratie van spam/phishing meldingen, reserveringsreeksen plannen waarbij alle deelnemers kunnen maar niet altijd op hetzelfde tijdstip en met ruimtes die op dat moment wel beschikbaar zijn etc. zullen zeker de dingen zijn die maken dat de nieuwe Outlook de standaard wordt in een KA-omgeving.
Beide zuigen.
  • Classic, eeuwige issues met volle .OSTs, sync issues, crashes.
  • Nieuwe outlook, mist 2/3e van alle features die men gebruikt op afdelingen, menu`s zijn een doolhof. Archief/online arcief traaggggggggggggg etc etc, sharedmailboxen zijn drama.

[Reactie gewijzigd door EzraTweaked op 6 maart 2026 16:54]

Los van de functionaliteit ben ik minder effectief met de nieuwe web gebaseerde clients. Alles wat je aanklikt is minder snappy dan in de native clients en er ontbreken veel keyboard shortcuts. Gewoon niet handig als je er uren per dag mee moet besteden. Alleen de zoekfunctie is beter, maar de lat lag daar ook niet bepaald hoog.
Ik ben een Thunderbird liefhebber en ben van mening dat we niet zo dogmatisch achter 1 oplossing moeten aanlopen, maar dat we juist de flexibiliteit van de digitale systemen moeten omarmen en daar ten volle gebruik van moeten maken om ons hogere zelf te verbeteren, - in plaats van telkens 5 seconden naar een laadscherm te kijken.

Het is bijzonder hoe het evangelie van Microsoft zich over de bedrijven heen heeft gespreid, en tot hoeveel ergernissen dit leidt. De concurrentie krijgt geen kans als er geen aandacht voor alternatieven is.

(Discussies over architectuurprincipes en gegevensbescherming daargelaten natuurlijk.)

[Reactie gewijzigd door iApp op 6 maart 2026 20:07]

Haha - ik ga nog verder in mijn dogma: 99% van alle email moet de wereld uit. Op bedrijfsniveau samenwerken moet op documentniveau gebeuren (dus shared drives) of in browsers (bvb om data in SQL te beheren of workflows te triggeren) en communicatie of notificaties is beter in Teams, Slack oid. Dat paradijs zal er morgen nog niet zijn, maar we leven op hoop :). Vooralsnog zit ik ook vast aan (classic) Outlook, maar probeer mijn dagelijkse taken om te zetten naar SharePoint-based en PowerAutomate ondersteunde apps.
Sterker nog, het verzenden van een e-mail zou € 0.01 moeten kosten. Dat zou een hoop spam schelen.
Sssstt, you know as long its buttering our bread, you know what to do :F
notificaties beter in slack ?? moet me iedere dag concentreren of het icoontje rechts onderin 1 pixel in een andere kleur krijgt, Zoja, dubbelklikken dan 30 minuten zoeken waar/wie/wat er varandeds is. Heb liever gewoon een mailtje in de mailbox "kan je even dit nakijken" of "Dit is gewijzigd" , zie ik meteen. dat slack is wel het meest overtrokken overgewaarde wat ik ooit heb meegemaakt. ja het heeft een voordeel, het "killed" alle communicatie, dus het wordt er wel rustiger mee .........

Maar misschien moet ik het wat anders gebruiken, kan ook :)
TB is ook niet alles hoor. Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik prive TB al jaren, maar op UI en opmaak gebied mist het best wat zaken. Als je de opmaak mogelijkheden gewend bent van Outlook classic, dan is TB een flinke stap terug in de tijd.

De standaard zoekfunctie is een drama. Die vindt bijna niets. Gelukkig kan je ook zoeken bij "filter by message" en dan vind je wel wat je zoekt
En die webapp-meuk voelt ook gewoon niet aan als een native app, maar probeert het wel te zijn. Drag & drop bijvoorbeeld vanaf Outlook naar een ander programma werkt niet. En zaken die 30 jaar geleden zijn opgelost, zoals context menu’s die buiten het venster kunnen komen. Iets wat de nieuwe outlook niet kan, dus als je venster te klein is past het contextmenu niet. En elke keer als een venster opent, bijvoorbeeld omdat je een mailtje in een los venster wilt hebben, wordt opnieuw een webapp geladen, daardoor voelt het ook zo traag. Ook een probleem wat er 30 jaar terug niet was.

En ik kan zo nog wel even doorgaan. Ik mis goede native apps zo erg.
Ik probeerde iets te zoeken in een lange mail conversatie. CTRL+F, wat kan in vrijwel iedere app, maar nee hoor. Het zit er gewoon niet in.

Gaat best ver.
Ik heb op mijn werklaptop weinig moeite met Classic, is wel heel traag maar werkt over het algemeen prima.
Buiten mijn werk ben ik overgestapt op eM Client, vele malen fijnere mailclient, maar die ondersteunt dan weer O365 wat minder goed..
Ik gebruik.op werk.ook classic. Veel fijnere lijsten met mail, sorteerbaar. Filters werken iig.


En thuis: EmClient idd. Wat een geweldig programma. Bevat eigenlijk alles wat ik (letterlijk) zoek in The New Outlook.

Ja, ook ik ben 'oud', maar niet zo oud dat ik slechte rommel niet herken. :)

Weg met Outlook, welkom EmClient.
Mailbox als crm systeem </3
Daar heb ik als externe beheerder behoorlijke frustraties mee gehad.
Een van mijn klanten hebben 70 medewerkers, alle communicatie gaat via distributiegroepen omdat ze shared mailboxen niet fijn vinden, elke e-mail is een cc naar de groep van je afdeling zodat iedereen weet dat de e-mail beantwoord is…
Geen CRM of CMR, maar alles in Outlook vastleggen. (Contacten gebruiken om alle klantennotities in vast te leggen)
De uitschieters onder de medewerkers kregen 10K e-mails per maand, die via 1000+ regels naar de juiste mapjes gingen.
En dan klagen dat Outlook een traag …. Product is. 8)7
Ik debk dat it beheerders hier boeken over kunnen schrijven
Volledig akkoord met het Online Archive (OA) gedeelte. Het is echt hemeltergend hoe traag dat werkt.

Ik heb alle PST's naar de OA gesmeten enkele jaren geleden, 500Mbit duplex lijn geïnstalleerd maar dat hel;pt echt heel weinig. Sommige mensen hebben 60 GB online zitten en daarin navigeren pakt makkelijk 30 seconden in per keer. Ik snap niet dat dat nog niet aangepakt wordt, we betalen jaarlijks duizenden euro's aan MS maar krijgen er eigenlijk bitter weinig voor terug
Ik snap nog steeds niet waarom ze niet hebben gefixt dat je geen e-mails vanuit de nieuwe Outlook naar een map kunt slepen. Bijvoorbeeld naar SharePoint. Dat is voor mijn team echt een basis functionaliteit voor informatiebeheer.
Mee eens. Dat ik geen regels op uitgaande post in kan stellen is ook irritant. Ik wil een kopie van verstuurde mail in mijn inbox, en die dan naar het juiste mapje slepen. Ik wil mijn communicatie graag bij elkaar houden.
Wat je eigenlijk wilt is dat outlook je vraagt in welke folder je het mailt je op wilt slaan nadat je op Send hebt gedrukt ipv alles klakkeloos in "Sent items" te gooien.

Is een erg basale functie, maar is er niet. Ik heb dat vroeger met een script gedaan, maar ik ben er achter gekomen dat het niet uitmaakt hoe je het organiseert, de folder structuur blijkt nooit te passen en dan moet je alsnog gaan zoeken. Dus ik ben overgestapt op het vuilnisbak systeem: alles in een folder.
Klopt. Dat deed Pegasus mail. Maar die heb ik er al een tijdje terug toch maar eens uitgegooid, want effectief geen onderhoud meer en toch teveel onhandigheden bijv. qua adressenbeheer.
Is dit nog steeds niet gefixt? Kan je ook nog steeds geen e-mails slepen om als bijlage toe te voegen aan een andere e-mail? Dat zijn echt basiszaken die wmb op orde moeten zijn.
Jawel. Ik gebruik standaard de nieuwe Outlook en het slepen van emails naar bijlages of naar mappen buiten Outlook werkt.
Kan nog steeds die stomme verticale bar aan de linkerkant niet terug verhuizen naar horizontaal onderin... echt te absurd voor woorden..

Luisteren naar feedback doen ze écht niet hoor, zelfde met MS Teams.
Daar klaagt genoeg man al vrij lang dat het super rete irritant is dat wanneer je een call/meeting minimaliseert dit een 'compact view' klein venstertje spawnt... wat je nergens kunt uitschakelen.

Als ik gvd op minimaliseren druk dan wil ik dat de meeting geminimaliseerd wordt. Als ik een klein kutschermpje wou dan zou ik het vensterformaat wel aangepast hebben!!
Microsoft UX is echt om te janken.
Goede UX oplossing: introduceer een 'verklein' knopje naast de minimaliseer knop. kan je meteen koploper zijn op UX gebied met een feature die men wél wilt. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 6 maart 2026 16:31]

U kunt het ook zien als een handige indicator dat de Teams meeting nog steeds actief is. Zodat u niet de meeting minimaliseert, vergeet dat de camera nog aan staat, en u even met de vinger in de neus zit, of andere dingen die u niet wil dat andere collega’s of klanten zien.
edit:
ook het kleine schermpje heeft een minimize button.

[Reactie gewijzigd door vtsalf op 6 maart 2026 17:12]

Goede UX is altijd in the eye of the beholder, iets dat jij of ik fijn/handig vindt hoeft een ander niet zo te vinden. Een goed voorbeeld is dus die bar horizontaal of verticaal.
Maar in de oude Outlook kun je dat zelf instellen wat je wilt, in de nieuwe Outlook kan dat niet. Daar zit het probleem, je verliest functionaliteit die je ook nog eens ruimte kost op het scherm.


In mijn ogen is het grote probleem dat de ontwikkelaars het nieuwe Outlook gemaakt hebben op grote beeldschermen, waar dus ruimte geen probleem is. Echter de zakelijke reiziger heeft een compacte laptop bij zich met beperkte ruimte en is het slachtoffer van de ruimteverspilling door die ontwikkelaars.
"Nieuw Outlook"?


Is dit nog steeds de website in een app vermomming?
Is dit nog steeds de website in een app vermomming?
Ja, maar dat zijn vrijwel alle moderne apps natuurlijk.
En dus een stuk minder snappy dan native applicatie.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 7 maart 2026 06:06]

Een applicatie van Microsoft en de term 'snappy' samen in één zin gaat al heel erg lang niet meer op natuurlijk, maar ja je hebt gelijk.
Wanneer ik 's ochtends op het werk mijn laptop aanzet en Outlook + Teams opstart duurt het letterlijk een goeie 1 of 2 minuten voor ze beiden ingeladen zijn. Schandalig.
Ik zie de meerwaarde niet meer van de classic versie. Jarenlang ben ik systeem engineer geweest en nu cybersec. Als ik zie wat gebruikers allemaal doen in hun mailbox en ook waar het niet voor dient is lachwekkend gewoon. Ze kennen de functies toch niet, van geen enkel Office product trouwens. Het is gemakzucht en niet willen veranderen van werkwijze. Security is en wordt een groter topic in dit verhaal.

Dan spreken we nog van resources en mailbox grootte, shared mailboxen, pst's, langzame mailboxen, noem maar op, het is om niet naar huis te schrijven. Ik kom mailboxen tegen van +100GB en dan klagen mijn 'Outlook' is traag. Eén van de voorbeelden.

En er is te weinig controle op, met de nieuwe versie gaat dit een stuk beter.
Ik ben ongetwijfeld één van die vervelende gebruikers, maar heel eerlijk… Wat gebruikers willen is hun werk kunnen doen. Mijn computer is een gebruiksvoorwerp, net als een hamer of een schroevendraaier. En net zoals ik een hamer wel al eens gebruik waarvoor hij niet gemaakt is, zo is het ook met software, ik gebruik wat ik bij de hand heb en wat voor mij werkt.

En ik snap dat hele “je gebruikt Outlook verkeerd” overigens niet. Hoe moet het dan wel? En waarom zit die “juiste” functionaliteit dan niet gewoon ingebouwd in Outlook (tenzij je nu zegt dat CoPilot dat voor mij kan, mijn werkgever blokkeert alle AI dus ik kan het niet gebruiken)? Ik doe inderdaad wat ik vroeger deed met brieven: als ik post krijg, lees ik hem. Wat ik niet meer nodig heb, delete ik, wat nuttig is, steek ik netjes in mappen zodat ik het terugvind en op termijn gaan die naar een archief (en op nog langere termijn naar de prullenbak).

Overigens, waarom zou een 100GB mailbox eigenlijk een probleem moeten zijn? Mijn Lightroom catalogus omvat voor zo’n 5TB aan foto’s, en je kan veel denken over Adobe, maar volgens mij niet dat ze geweldig kunnen programmeren. Toch draait Lightroom altijd vloeiend. Waarom zou dat met mail niet kunnen? Sorry hoor, maar dat aan de gebruiker wijten of zeggen dat de gebruiker niet mag klagen, is wel heel gemakkelijk.
Waarom zou een database van 100GB met mails een probleem moeten zijn? Klinkt alsof ze bij MS liever cashen en gebruikers irriteren met copilot-buttons dan hun werk te doen. Het is 2026, niet 1996.
Een heel e-mailsysteem in een bestand stoppen is achterlijk. Dan vervolgens een bestandslimiet op dit systeem zetten is nog achterlijker. Maximaal 50 GB en met een vinkje kan je het dit nog oprekken naar 100 GB. Daarna moet je het zelf maar uitzoeken.
Bij ons op het bedrijf blijven we Outlook-Classic gebruiken omdat de nieuwe versie geen shared mailboxen goed ondersteund. Dat is toch wel dingetje in grote organisaties.
Welke functies werken er dan niet met Shared Mailboxen?
Hetzelfde bij ons. Mijn verwachting is dat de werkelijke reden van het uitstellen dit soort ontbrekende functionaliteit is die in enterprise omgevingen juist veel gebruikt wordt. MS zal dat wel oplossen voor de migratie alsnog afgedwongen wordt.
Nieuwe Outlook kost veel scherm ruimte op je laptop waar geen content staat (irritant op een 13 inch laptop). Je kunt maximaal 180 dagen mail cachen (niet fijn onderweg zonder internet te werken, geen optie alles offline te trekken). In de agenda kun je geen afspraken kopiëren en plakken (ik heb regelmatig een reeks dezelfde afspraken maar op andere dagen en tijden, dus moet ze individueel invoeren).

Wel zijn er verbeteringen gedaan de afgelopen jaren, maar ik ben er nog niet over te spreken.
Daarom heb ik het er na vijf minuten terug afgekegeld. Ik wil mijn informatie compact en niet met dubbele lege lijnen. Compact verdorie.... We zijn 35 jaar verder en geëvolueerd van 13" schermen naar 32" schermen, maar toch krijg je minder lijnen op je scherm dan vroeger. Wat voor onzin.

[Reactie gewijzigd door grrfield op 6 maart 2026 21:38]

Ik heb het er met collega's over gehad nadat ik zag dat ook de niet tech gebruikers voor de classic bleven kiezen. We ervaren allemaal de UI als te druk en onoverzichtelijk. Het is ook niet zo dat je als gewone gebruiker spontaan functies makkelijker terugvindt of op functies stoot die je altijd wou maar nooit kon vinden. Vreemd want er is heel wat te verbeteren aan Outlook. (zoals de integratie van google calendars om je gezinstaken en werk beter te managen, een knop "maak een nieuwe vergadering met de mensen die ook in deze vergadering zaten", automatisch antwoorden op een logischere plek onderbrengen, ...)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn