Disney+ lijkt na Dolby Vision ook hdr-ondersteuning weg te hebben gehaald

Disney bestaat inmiddels meer dan honderd jaar en als het zo doorgaat, is de beeldkwaliteit op Disney+ op een gegeven moment ook hetzelfde als een eeuw geleden. Nadat eerder Dolby Vision verdween van Disney+, ondersteunt de streamingdienst ook geen hdr meer. Er is nog wel 4k.

Alle verwijzingen naar hdr en de standaard HDR10 zijn verdwenen van de supportpagina van Disney+ over videokwaliteit. Wel krijgen Disney+ Premium-abonnees beelden in 4k. Er is wel ondersteuning voor IMAX Enhanced, maar dat gaat alleen over de beeldverhouding en audio.

De ondersteuning voor hdr staat nog wel op de pagina met abonnementen. Tweaker Takeitezie heeft ook opgemerkt dat HDR10 ontbreekt bij Disney+. Ondersteuning voor Dolby Vision en hdr waren enkele redenen voor veel mensen om voor het duurdere abonnement te gaan.

Stoppen met hdr volgt op het stoppen met Dolby Vision eerder deze maand. Dat kwam door een patentzaak tussen InterDigital en Disney. Eerstgenoemde stelde dat Disney inbreuk maakte op zijn patenten met het streamen van hdr-content. De rechtbank gaf InterDigital daarin voorlopig gelijk. Die uitspraak geldt alleen in Duitsland. In Duitsland is hdr ook weg van Disney+, schrijft Heise.

Disney+: geen HDR meer
Disney+: geen hdr meer

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-02-2026 • 19:20

128

Submitter: Hakker

Reacties (126)

Sorteer op:

Weergave:

Wat er aan de hand is, is dat die patentwinkel nog meer rechtszaken tegen Disney gewonnen heeft. Zelfs gewoon HDR streamen overtreedt die patenten, en dus heeft Disney ook dat uitgezet.

Dit is een duur spelletje "let's play chicken". Kan Disney er in afzienbare tijd omheen programmeren, of zullen ze licenties moeten nemen.

Die patenten zijn schijnbaar zo generiek dat het eerste erg pittig zal worden voor ze...
Dit is inderdaad te gek. Vraag me af als ze opensource codecs gebruiken, of het anders is, maar blijkbaar niet. het gaat om patenten hoe content wordt afgeleverd en gedecodeerd.
  1. United States Patent No. 8,085,846 (“Method and apparatus for decoding hybrid intra-inter coded blocks”)
  2. United States Patent No. 9,294,784 (“Method and apparatus for region-based filter parameter selection for de-artifact filtering”)
  3. United States Patent No. 10,250,877 (“Method and device for coding an image block, corresponding decoding method and decoding device”)
  4. United States Patent No. 11,695,962 (same as the previous (‘877) patent)
  5. United States Patent No. 11,399,168 (“Method for encoding and method for decoding a color transform and corresponding devices”)
  6. United States Patent No. 9,654,751 (“Method, apparatus and system for providing color grading for displays”)
Ze klagen ook Amazon aan, TCL en andere...

even OT: Ik kan maar niet van "genieten" als ik een film zie, altijd gedoe. Via PC op TV max 540p!!!!! (netflx) of 720p disney+, stream ik via mn Android TV box, heb ik wel volledige resolutie, maar geen surround geluid (en via PC wel). De ondertitels is ook zo'n geknoei. Films in 2.35:1 (met die dikke zwarte balken), dan is de ondertiteling half in de frame, half in de zwarte balk. Ik wil dit IN de frame, onmogelijk. Stream je via PC, kan je gelukkig wel de ondertitels aanpassen dat ze niet zo een zwarte kader rond de ondertiteling is, maar via TV of TV box, onmogelijk, dan heb je die lelijke zwarte kader. Algemeen, m'n ervaring is gewoon "er is altijd iets", en daar betalen we dan voor... /rant-over

[Reactie gewijzigd door Nees op 27 februari 2026 04:34]

Via je PC klinkt als ergens in de keten (video-output, browser zijn de gebruikelijke probleemgevers) gaat HDCP fout.
Voor Disney+ spijtig genoeg niet, dit is effectief 720p

De 540p is op bepaalde series/films op netflix (eigen netflix content is wel HD), dit komt idd door een handshake, te maken met het geluid, maar zeer moeilijk te fixen of je moet betalen voor een tool (dolby atmos voor pc) wat gewoon belachelijk is voor een streaming service waar je al voor moet betalen. Ooit werkte alles goed, dan zijn er dingen aangepast.
Om het proberen uit te leggen: ooit kreeg ik het opgelost door de audio via de HDMI te laten gaan op TV en dan wel HD, maar dus geen surround, want die is aangesloten op mn digitale uitgang. Dan kon, als ik het correct aan de praat kreeg, wisselen, van audio output en dan had ik wel surround en HD... tot de volgende reboot of driver update of geen idee wat nog, heb het sinds laatst, dat ik het aan de praat kreeg, niet meer in orde gekregen en opgegeven. Wij zijn tweakers en kunnen zaken uitzoeken, maar een standaard, die gaat nooit kunnen uitvissen wat er mis gaat. Het zou allemaal niet zo moeilijk moeten zijn door DRM zever!

[Reactie gewijzigd door Nees op 28 februari 2026 17:58]

Apple TV

Ik ben verder geen Apple gebruiker, maar voor streaming gebruik sinds ik issues heb met LG TV app sound drops een Apple TV, en alles werkt als een zonnetje.
via een android tv box kan je de subtitels ook aanpassen. Niet de plaats, maar wel het uiterlijk, kleur, met of zonder rand, met of zonder box, grootte. Dit zit echter niet in de disney app maar in de android os settings, ergens onder toegankelijkheid als ik me niet vergis. Het idee erachter is dat je de instelling 1 keer aanpast en alle streaming services het overnemen en het resultaat consistent is over alle streaming services...
Klopt, alleen "lezen" sommige apps die instellingen niet goed. Zet je de zwarte box rond de ondertitel uit, dan staan ze in de Sky Showtime app juist aan en andersom. Onlangs mijn Google Streamer volledig gereset en nu reageert de Disney+ app weer niet op de instellingen van de Streamer. Of bepaalde lettertypen, kleuren, formaten die je in de instellingen van de Chromecast of Streamer instelt, worden door een app genegeerd.

Het zou het allemaal makkelijker moeten maken, maar in mijn beleving is het juist een puinhoop.
Klopt. App developers denken vaak dat ze het beter weten, dus de helft doet het goed, de andere helft doet iets anders…
Het meest vreemde vind ik dat HDR10 een open standaard is en men zou mogen verwachten dat ze JUIST een functie voor streamen (of tenminste de hdr10 metadata in een transport stream meezenden) in die standaard opgenomen hebben...

Toen HDR10 in development was was er al lang een streaming markt, het oude QuickTime had bv al heel vroeg een wrapper voor het realtime streamen van metadata dus nieuwe concepten waren het niet.
Veel Amerikaanse bedrijven zitten nog steeds in de mindset dat ondertiteling voor doven en slechthorenden is. Geen benul dat de rest van de wereld witte ondertiteling kijkt met een dikke donkere rand. Nee, het moet zonodig op CC lijken met een donker blok erachter, of witte letters zonder rand, zodat het onleesbaar is op een lichte achtergrond.
Klopt. Ik heb de streamingdienst van apple Apple TV+, en ik heb gereclameerd dat in Belgie de film "to the moon", in tegenstelling tot in Nederland, geen Nederlandse ondertitels heeft maar wel in het Frans, het Duits, het Engels, het Turks, het Italiaans en het Portugees. Apple vind dat de normaalste zaak van de wereld dat de taalwetgeving niet gerespecteerd wordt, ze willen dit niet aanpassen. Nederlandstalige Belgen kunnen op hun kin kloppen.
Vooral irritant bij Japanse content waar je echt ondertiteling nodig hebt aangezien mijn Japans gebrekkig is.

Op Crunchyroll is er bij Dragon Ball alleen maar Franse ondertiteling... En op Netflix bij Hellsing ultimate idem.


Vaak al gemaild erover nooit antwoord terug gehad.
In Nederland merk im dat vele streaming platforms juist NIET vinden dat ondertiteling nodig is voor doven en slechthorenden. Als ik kijk naar bv tekenfilmseries vooral zoals Adventure Time, Steven Universe, Powerpuff Girls, Dexters Laboratory, Ed, Edd & Eddy, Cow & Chicken etc al die series hebben alleen Nederlandse audio maar bijna geen enkele tekenfilmserie heeft Nederlandse ondertiteling. Ik snap oprecht niet waarom er wel Zweeds, Duits etc is maar nooit Nederlands..
En zo vraag ik me altijd af, wanneer we toch met zwarte randen zitten, waarom deze dan niet gebruikt worden om de ondertiteling in te plaatsen, zodat het het beeld zelf niet stoort.

Verder is Amazon de enige die ook echt fijne settings biedt qua ondertiteling. HBO voelt als een beta app op dat vlak, geen enkele aanpassing mogelijk qua lettertype en grootte, in 2026.

Maar inderdaad, wederom een plus 1 voor schijf / bezit.
HBO voelt als een beta app op dat vlak, geen enkele aanpassing mogelijk qua lettertype en grootte, in 2026.
Misschien ligt het aan welk platform je gebruikt? Voor de winterspelen hebben we een maandje HBO genomen en in de app voor LG WebOS kun je van alles instellen voor ondertitels: diverse lettertypes om uit te kiezen, diverse effecten voor schaduw/rand, tekstkleur, achtergrondkleur, randkleur
Dat zou goed kunnen. Ik heb zelf een Philips met Android TV, iets wat van het begin af aan al hit and miss was wat app ondersteuning betreft. Wat dat betreft kan ik ook enkel adviseren naar een externe oplossing te kijken voor het "smart" gedeelte. Al is dat bij LG mogelijk beter.

De apps zijn er wel, maar de ondersteuning vanuit de ontwikkelaars in in mijn ervaring doorgaans waardeloos, met een hoop apps die problemen hebben met het vloeiend weergeven van beeld, alsof we nog in het 50/60hz tijdperk leven, terwijl het een 120hz OLED betreft. Dat laatste is bij HBO gelukkig géén probleem, bleek tijdens de olympische spelen.
Hier gebruik ik een Apple TV waarbij de optie is om zélf instellingen te maken en gebruiken voor ondertitels. Alleen daarvoor ben ik al blij met dat kastje...

Nou ja... helaas kan je er ook voor zorgen dat je dat niet kunt gebruiken, hallo SkyShowtime..... Maar dat even terzijde.

Met al dat geneuzel lijkt het wel alsof ze ons terug willen krijgen naar fysieke media lol...
De enige manier om nog "makkelijk" te genieten van films is door zelf een servertje te bouwen met de "arr" stack. Dit is tegenwoordig echt makkelijk op te zetten voor een beetje tweaker, en dan heb je wel gewoon HDR of Dolby Vision op je TV.

Het gebruik van legale opties wordt niet echt aangemoedigd op deze manier. De film/serie markt is een zooitje.
Nouja, blijkbaar niet zo generiek dat een rechrer beslist dat het uitgezet moet worden. Blijkbaar betaalt een Netflix en Amazon wel die licenties.
Amazon heeft al een patent deal gesloten met InterDigital. Net zoals de meeste bedrijven dat allang gedaan hebben zoals OPPO, Sony, Samsung,
Maar de rechtszaak noemt Duitsland, waarom wordt het dan ook bij ons uit gezet vraag ik mij af.
Maar de rechtszaak noemt Duitsland, waarom wordt het dan ook bij ons uit gezet vraag ik mij af.
Als de aangeraakte wetgeving Europees recht raakt, geld het vonnis voor de hele EU.
Bij het indienen van een klacht en een eis van vergoeding krijg je 15,99 terug zolang dolby vision niet aangeboden wordt. net gedaan dus doe je voordeel er mee 😉

https://help.disneyplus.com/nl-NL/contact-us/fix-a-problem?target=|chat
Hier ook via de webchat net gelukt ja, dank voor de tip. Het technische team zou met het HDR / Dolbyvision ontbreken bezig zijn. Het zou hopelijk ook niet al te lang moeten duren, je kunt elke paar dagen weer even opnieuw kijken of het alweer aan staat. We hebben een jaarabonnement en kregen die 15,99 aangeboden, lijkt een standaard verhaal. Kunnen we weer een 4k bluray aanschaffen met HDR, minimaal een goede aanbetaling dat geld.
Kijk eens op Vinted! Van die 16 euro haal je er makkelijk een stuk of 4, zo niet meer. ;)
Heb je iets speciaals aangeklikt/gevraagd? Ik heb het zojuist geprobeerd via de chat en ze konden niks aanbieden, omdat ze verwachten dat de issue binnenkort resolved is.

Dit is echt ongelooflijk, als streamingplatform en media bedrijf moet je het toch hebben van je grootste fans die doorgaans premium abo's hebben en juist van deze features gebruik willen maken. Nu verhogen ze meermaals per jaar de prijs significant en krijgen we steeds minder features (of het nu bewust of per ongeluk is, maakt niet uit).
Ik had even rondgekeken en zag nergens HDR meer, ook niet bij de nieuwste films. Volgens mij via de vragen over factuur/betaling optie naar de chat gegaan. Ik had er eentje genoemd toen ze het vroegen, dat het me opviel dat de nieuwste predator film dat dan niet zou hebben, erg gek. Daar aangegeven dat ik nergens meer HDR / Dolbyvision zag, waarvoor we wel dat abonnement hadden genomen. En ik had ook gevraagd of we dan naar het HD abonnement omlaag konden met teruggave verschil van het restant bedrag. Toen werd al die maand teruggave aangeboden, en ik denk prima, als het inderdaad maar een paar weken duurt. Gaat het de maand over, ga ik wel opnieuw praten over die HD downgrade.

En bedankt voor de vinted tip @pierredorado , gaan zeker eens kijken als dat zo goedkoop is ja, zijn al genoeg films uitgebracht die de moeite waard zijn op UHD en nog niet in de kast staan. En dat wordt binnenkort sowieso genieten van de F1 film in werkelijk de hoogste kwaliteit die je thuis kan krijgen, dat was makkelijk bestellen zo.
De chatfunctie is ineens niet meer te gebruiken. 😆
Nou nee je krijgt 1x die 15,99 retour en. Iet zolg het niet is gefixeerd kortom elke maand ff chatten zolang het niet is opgelost
Net even via de chat even kordaat van me laten horen, en toch 42 euro compensatie gekregen.
HDR verwachten ze snel terug beschikbaar te krijgen, maar Dolby Vision durven ze minder over lossen.

Dank voor de tip ;)
Binnen 5 minuten geregeld. Dat is dan wel weer netjes van ze.
Ik vond dat ze hele leuke content hebben, maar de Windows app liep om de haverklap vast, met name bij meer dan 1x binnen een paar seconden voor- of achteruit gaan. Dat er nu weer allerlei features gestript worden bevestigt voor mij alleen maar dat ik de goede keuze gemaakt heb door dit vorig jaar stop te zetten.

Daarnaast vond ik de bitrate erg tegenvallen i.v.m. Apple die dat weer heel sterk doet - alleen heb ik daar weer dat 4k etc. alleen werkt op Apple devices, op Windows heb je gewoon pech - en de Windows TV+ app is ook bagger, met allerlei issues die waarschijnlijk nooit prioriteit gaan krijgen.

Wat me echt enorm stoort is hoe Disney videomateriaal aanbiedt, net als op de handvol Blu-rays die ik geprobeerd heb: Ze hebben de zwarte balken hard ingebakken in de video stream, om een cinematische 21:9 verhouding te krijgen op 16:9 schermen.

Dat betekent dat ik op een ultrawide scherm aan alle vier zijdes mooie dikke zwarten balken krijg op m'n scherm, zoals ook in meerdere reddit threads te zien is. Er zijn wel plug-ins voor je browser, maar het blijft behelpen en werkt ook niet goed met de ondertiteling die dan verdwijnt.

Offtopic, maar ik krijg regelmatig de vraag "waarom zou je nog zelf media beheren" en dit is een hele grote voor mij, met VLC etc. kan ik met een druk op de hotkey de beeldverhouding naar wens aanpassen. Ook heel fijn voor andere zaken, vanwege een verbouwing nu even geen bekabelde speakers maar via Bluetooth.

Waar dit geen of nauwelijks een probleem is met met m'n Apple oortjes of Sony koptelefoon - zowel Windows als Mac - heb ik met speakers nu iets van 300-350ms vertraging. Met streamingdiensten heb ik dan gewoon pech en lijkt het alsof ik een oude nagesynchroniseerde Kung-Fu film kijk, maar met VLC is dat een kwestie van een paar keer op de hotkey drukken en het is gelijk opgelost... Dus nu download ik dezelfde series waar ik via een abbo al toegang tot heb om de ervaring weer terug naar een acceptabel niveau te tillen. |:(

edit: Ik heb dat Imax Enhanced bij Disney+ opgezocht en dat zou het wel iets moeten verbeteren, maar dan is het alsnog maar 1.90:1
What is IMAX’s expanded aspect ratio?

IMAX Enhanced content on Disney+ features an expanded aspect ratio of 1.90:1. This differs from most films where the picture appears wide but does not take up the full height of your screen.

IMAX’s expanded aspect ratio allows you to see up to 26% more of the original image and experience the full scale and scope of the picture from the comfort of your home or on the go. Some movies only have selected sequences filmed in IMAX’s expanded aspect ratio.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 26 februari 2026 19:47]

Alles wat je beschrijft, plus het feit dat content soms zomaar verdwijnt, is de reden dat ik veel series en films die ik echt goed vind ook download. Dat doe ik dan met een tool via de streamingdienst waarvoor ik betaal, net zoals je vroeger ook gewoon met je videorecorder van je betaalde kabeltv programmas kon opnemen.

Zelf de regie weer in handen nemen is waar ze me simpelweg toe bewegen met al deze onzin. Ik wil het niet perse: ik betaal met alle plezier voor streamingdiensten, en voor muziek heb ik geen enkele reden om de content ook nog te downloaden en zelf te beheren. Het ligt echt aan de brakheid van hun dienstverlening.
Voor sommige toepassingen ben ik wel benieuwd naar hoe jij van de streamingdienst iets download? Kun je zeggen welke tool dat is?
Ook leuk, ik heb een bug in Disney+ app en desktop waar sommige series op 1.5 speed afspelen (terwijl disney+ geen settings heeft voor playback speed :+ )... uiteindelijk maar inderdaad "in eigen beheer" genomen met plex....
Ze hebben de zwarte balken hard ingebakken in de video stream ...
Misschien verwoord ik het bot, maar dit soort amateuristisch geneuzel verwacht ik niet bij Disney. En accepteer ik niet.

Ik heb een aantal jaar terug besloten om blurayschijven te kopen als ik films wil zien. Ik voorzag al de ellende en het idee dat een dienst botweg kan beslissen om bijvoorbeeld meer compressie toe te passen, is een harde nee voor mij. En ook met alle andere beperkingen.

Ja, leuk dat het per film goedkoper is, maar er is al genoeg platformverval (enshittification) in de digitale wereld. Ik weiger langer platformverval actief in stand te houden.
Ik wou dat ze de series ook op UHD BD uitbrachten, ze zijn er wel, maar dat is grijze import zonder ondertiteling.
Tijd om eindelijk toe te geven en een mooie AppleTV te kopen ;)
Meh, ik zit al een tijd te wachten tot die een refresh/update krijgt (hopelijk maandag, maar ik verwacht weinig :+), ik doe het nu met m'n iPhone of laptop + een usb-c dongle waar HDMI op zit.

Voordeel is weer wel dat ik autoplay uit heb staan en dus fysiek moet opstaan om de volgende aflevering te starten als ik via de TV kijk, met de iPhone kan ik m'n Watch zelfs gebruiken voor de playback controls wat ook wel prima werkt.
Als je kijkt naar hoe lang Apple TV's supported blijven, zie ik niet echt reden om te wachten op de nieuwe. Volgensmij is de Apple TV van 2015 nog altijd supported. Daarnaast weet ik niet heel goed wat ze er nog aan toe kunnen voegen. De huidige gen is al bloed snel en support bijna alle features die je van een streaming box kan verwachten. Op de fora klagen anderen vooral over het gebrek aan audio passthrough, maar veel gebruikers gaan die feature überhaupt niet kunnen gebruiken, omdat ze de hardware er niet voor hebben.
Specifiek voor het bt delay /sync probleem heb je https://chromewebstore.go...oafhoadeofdknblddccfmncji geprobeerd?
Beeldkwaliteit vind ik de belangrijkste reden om een duur abonnement te nemen. HDR is tegenwoordig wel een minimale eis. Jammer. Dan maar geen abbo en de films die daar staan weer downloaden in HDR + hoge bitrate.
Ik moest ergens wel een beetje lachen toen je het woord Beeldkwaliteit noemde, want bij streaming diensten is dit vaak ver te zoeken. En ondanks dat HDR wel een belangrijke toevoeging is, kan het in combinatie met te lage bitrate juist averechts werken.
Ik begrijp je punt. Ik werk zelf ook met beeld (In DVR Studio), dus ik kijk zeker kritisch naar bitrate en compressie. Tegelijk is beeldkwaliteit geen optelsom van alleen Mbps, het is het samenspel van resolutie, compressie-algoritme, kleurvolume, contrast, dynamisch bereik en de kijkafstand.

Bitrate is één factor, maar niet dé factor. Op normale kijkafstand is het verschil tussen HD en UHD bijvoorbeeld vaak nauwelijks zichtbaar, terwijl het verschil tussen SDR en HDR direct impact heeft.

Voor mij zit kwaliteit daarom niet alleen in technische specificaties, maar in wat het toevoegt aan de ervaring. Als HDR het beeld overtuigender en meeslepender maakt, dan weegt dat zwaarder dan een puur hogere bitrate.
Het verschil tussen HD en 4K vind ik toch best goed te zien als ik op 3,5m van mijn 55 inch tv af zit. Streaming diensten maken er sowieso een potje van en ook als ik media afspeel van goede kwaliteit dvd of blu-ray zie ik het verschil echt wel. HD upscalen naar 4K levert gewoon een soort waasje op over het beeld.
Dan ben je gezegend met een extreem goed zicht, of … misschien gedoemd. ;) Veel mensen zien het verschil niet. Maar, waar het hier om gaat is het ontbreken van HDR. Ik vind dat wel een groot gemis op een OLED televisie. Ik verwacht niet dat ze nu in plaats van een veel betere kwaliteit (hoge bitrate) gaan aanbieden, omdat HDR geen extra bandbreedte vraagt. Het is dus minder voor hetzelfde geld.
Mijn zicht is niet bijzonder voor een 47 jarige, kan alles nog prima zien behalve van dichtbij dat iets minder wordt.

Maar het verschil is echt duidelijk hoor. Ongeveer vergelijkbaar vind ik met het verschil van vroeger tussen sdr en HD; toen had ik ook het idee dat je de poriën ineens kon tellen.
Als je het mij vraagt zien alleen de mensen die er echt op letten het verschil en dan is het ook nog heel afhankelijk van je tv denk ik, de ene tv is de andere niet wat betreft kleur afhandeling etc.

Een vriend van mij heeft zelf een instap 55" 4K HDR apparaat van Philips thuis met verschrikkelijke dynamische backlight, maar hij vind het geweldige kwaliteit... hij was onlangs bij mij en merkte op dat mijn tv toch wel scherper was en betere kleuren heeft dan die van hem omdat ik wel eens commentaar heb gegeven over de afstelling van zijn tv. Maarrrr... mijn tv is een inmiddels 13 jaar oude 55" 1080p Samsung, het was toentertijd wel een top model en de 4K tv's die er toen waren in dezelfde prijsklasse waren overduidelijk minder. Zo zie je maar, het is relatief... dat er 4K en HDR op je tv staat betekent niet gelijk dat je ervaring daardoor ook beter is.
Mee eens, het verschil HD of UHD vindt ik niet zo spectaculair op mijn 55” oled. Maar het dynamisch bereik ben ik wel gevoelig voor, met name de zwart waarden. Als daar de detaillering ontbreekt doet het enorm af aan mijn gevoel voor kwaliteit van het beeld.
Hier met 2,5 meter op 77” helemaal. 4k is een must
Hier met 2,5 meter op 77” helemaal. 4k is een must
Eens, hier 85” op 2,5 meter en ik zie het gelijk als “het” maar 1080p is.
Klopt. Het oog heeft een beperkt vermogen om details te onderscheiden. Een 55 inch op 3.5 meter zal 4K weinig anders zijn, maar 85 inch op 2.5 meter zeker wel. 😉
Je hebt gelijk. Op Netflix is het ook 😭.

Sinds kort is Stargate SG-1 weer beschikbaar. Ik dacht die als guilty pleasure wel even te gaan kijken, maar HD only en één groot blokjes festijn.
Bij Stargate SG-1 specifiek ligt dit niet echt aan Netflix. Dit is een oude serie, de eerste 6 seizoenen zijn zelfs nooit in HD uitgebracht. Die seizoenen zijn ook met een 16mm camera gefilmd: De originelen bieden nauwelijks genoeg analoge resolutie voor HD, laat staan 4k. Vanaf seiz.7 wordt het beter :)
Onzin dat 16mm niet genoeg resolutie heeft om HD of 4K te kunnen. Men heeft Stargate gewoon sowieso nooit fatsoenlijk gemasterd voor streaming (net zoals veel oudere series), zelfs de DVD heeft betere kwaliteit als de streaming. Maar grootsre probleem is de special effects remasteren, dat kost veel geld, dat is ook de reden waarom we nog steeds bv geen fatsoenlijke remasters hebben van Star Trek Deep Space 9 en Voyager.
16mm is gelijk aan ongeveer 2k. Voor 4K mist het de details. Je kunt het wel in 4K scannen, maar daar heb je niet gek veel aan omdat het detail er simpelweg niet is.
Ik zie het. Weet niet of ik die kwaliteit 6 seizoenen ga volhouden 🥴
Ik was er voor het einde van S01E01 al wel klaar mee eigenlijk 8)7
Ik heb hier thuis 15+ jaar oude DVD-rips van SG-1, en zelfs die zijn beduidend betere kwaliteit dan de afleveringen die nu op Netflix staan. Netflix heeft gewoon een extreme bagger bron gebruikt, want dit kan zelfs nu echt wel beter, zelfs met het al 20 jaar beschikbare bronmateriaal (de DVDs bijvoorbeeld)
Bij de eerste aflevering in de eerste scenes geeft Netflix (4k premium abbo) mij via de statistics popup aan dat de aflevering een bitrate haalt van circa 0.5Mbps. Dat zegt al genoeg natuurlijk

En zoals hieronder al gezegd biedt 16mm film in de basis makkelijk FullHD resolutie en hoger, alleen daarvoor moeten de originele films opnieuw gescanned worden, dat was blijkbaar voor nu nog even te veel werk.
Zelfs amateur 8mm film (minder dan een kwart van de optische resolutie van 16mm film), heeft gemakkelijk een optische resolutie van hoger dan 720p, en komt zelfs al dicht in de buurt van FullHD.
(kijk bijvoorbeeld een paar afleveringen van de serie “Nederland op film” met Wim Daniels)
Ik kon me niet voorstellen dat het enkel aan het bronmateriaal lag en heb daarom getest en gekeken hoe een 1080p upscaled bluray rip eruit ziet. Die is wel een beetje wazig, maar wel zonder alle blokjes...

VLC aan met AMD VQ enhancer en een sharpening filtertje en het is nog ietsjes beter kijkbaar. Daarbij is het sinds een jaar ofzo helemaal ruk om 5.1 kanaals geluid uit Netflix te krijgen op de PC. Eerst in de Windows app op Windows 10 easy peasy. Toen een app update die het in Windows 10 onmogelijk maakte. Nu in Windows 11 moet ik het geluid instellen op Atmos, dan Netflix starten en dan krijg ik danwel Atmos 5.1, danwel andere 5.1, ligt aan welke van de twee ondersteunt wordt door de film/serie die je aanzet. Maar als je nou een serie kijkt en de aflevering is klaar en de volgende aflevering start, dan knalt vaak het geluid eruit. Dan moet je hem op 5.1 schakelen in Windows, terwijl Netflix nog aanstaat, en dan pakt ie meestal wel de 5.1 stream op en blijft ie werken, aflevering na aflevering, zolang je de app niet afsluit. Maar als je Netflix in eerste instantie opstart met alleen 5.1 aan en niet Atmos, dan krijg je altijd alleen maar de stereo stream, met dan dus de stemmen over alle speakers, samen met al het andere geluid, waardoor mensen veel moeilijker verstaanbaar zijn. De gedownloade versie van Stargate kan ik alle afleveringen achter elkaar kijken, zonder problemen met geluid, altijd in 5.1... Waarom maken ze streamen zo onaantrekkelijk voor meer dan 20 euro per maand?
Klopt ik was hier ook weer aan begonnen op Netflix maar omdat ik ook Amazon Prime heb ben ik deze serie daar maar aan het kijken (helaas met reclame, maar ok). Bij Amazon is het wel beter en zie je wat ruis i.p.v. de artefacten bij Netflix maar ondanks dat prima te doen.
Ik moest ergens wel een beetje lachen toen je het woord Beeldkwaliteit noemde, want bij streaming diensten is dit vaak ver te zoeken. En ondanks dat HDR wel een belangrijke toevoeging is, kan het in combinatie met te lage bitrate juist averechts werken.
Nu heb ik alleen ervaring met NHK, Disney- en appleTV+, maar ik kan me alleen bij die eerste heugen dat de artifacts me om de oren vlogen ( in HD, niet eens 4K) bij bijvoorbeeld water segmenten. Bij bijvoorbeeld sport (sumo) merk je het niet.

bij de andere twee was het gewoon altijd picture perfect 4K en HDR.
Ik heb laatst week een (oude) BluRay gekeken (HD) gekeken. Het verbaasde me hoe goed de beeld en geluidskwaliteit was vergeleken met de streamingdiensten...
Neem aan dat de prijs dan ook omlaag gaat zolang HDR niet beschikbaar is :+
Disney heeft veel sprookjes maar als je dat geloof leef je ook in een sprookje hahaha. Betaling is altijd meer, nooit minder
Nee, sterker nog: prijzen gaan weer omhoog. Ik heb mijn Disney abonnement dus maar stopgezet.
Ik denk dat dit de digitale variant van krimpflatie is, minder bandbreedte == minder kosten en gelijke inkomsten == meer winst :(
Bij mij zijn ze voorlopig iig een klant kwijt. Maar dat is eerder de uitzondering. Veel abonnee's hebben die ruimte niet om op basis van hoeveel kijkplezier ze hebben aanpassingen te maken. Vaak heeft het ook met of de kinderen het willen kijken, of ander van dat soort elementen, dat het afhangt.
Same here. Was meer een stil doorlopend abonnement. Wel gedeeld met een goede vriend, maar navraag leverde op dat we beide de dienst te weinig gebruiken om de kosten nog te verantwoorden. Oftewel opgezegd.
Hahha dan kan het allemaal niet zo snel als het verhogen van.
die intro _O-


Als je geen kinderen hebt en je hoeft ook geen films van Marvel enzo te zien, is er nog iets interessant te zien op Disney?

@hieronder
Bedankt voor de info!!

[Reactie gewijzigd door streamnl op 26 februari 2026 20:30]

Ik heb laatst een maandje gedaan om het tweede (en laatste) seizoen van Andor te kijken. Vond de rest niet echt de moeite waard.
Star Wars. :+

Verder is er Star/Hulu, waar "overige" zaken in gestreamd worden. Toen ik Disney+ had zat daar soms wel wat leuks tussen. Helaas werd het aanbod steeds schraler, de kwaliteit van de applicatie om het te kijken steeds brakker, en de prijs steeds hoger. Ik heb het een tijdje geleden opgezegd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2026 23:19]

Tsja als een download betere kwaliteit geeft dan betaald...
Ik heb zojuist contact gehad met Disney en deze geven aan dat het om een technische fout gaat.

(Ref nr: 117209212)
Ja... maar dat zeiden ze in eerste instantie bij het verwijderen van DV ook ;)

nieuws: Disney+ lijkt momenteel geen Dolby Vision meer te ondersteunen
Laat me raden, binnenkort weer prijsverhogingen? Je kunt niet de service slechter maken en niet duurder, dat gaat hand-in-hand tegenwoordig.
Tja, ze moeten wel die rechtszaak en een eventuele schikking betalen.
Geluid valt ook steeds een halve seconde weg. Abo van Disney+ gaat hier niet verlengt worden.
Groot gelijk. Ik heb het net ook opgezegd, ben klaar met die enshitification.
Er zit wat persoonlijk leed in de intro haha

Ach als dit de fysieke UHD Markt stimuleert.. prima!
Ach als dit de fysieke UHD Markt stimuleert.. prima!
Op welke manier dan? Disney gaat hun eigen films niet in betere kwaliteit (Wel met DoVi en/of HDR) op Blu-ray's uitgeven. Daarmee snijden ze in hun eigen marktaandeel van Disney+.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn