Disney+ krijgt feed met verticale video's

Disney+ krijgt later dit jaar een feed met verticale video's. Wat daar precies in komt, weet Disney nog niet. De stap moet ervoor zorgen dat klanten de app van de streamingdienst elke dag blijven openen.

In de feed zouden clipjes kunnen komen uit series en films of apart gemaakte korte content, meldt Deadline. De verticale video's worden in elk geval niet lang, want de bedoeling is dat het 'snackable' video's zijn die gebruikers in een paar minuten kunnen kijken.

Dat moet ervoor zorgen dat klanten de app elke dag blijven openen en zo meer waarde halen uit hun abonnement. Disney zegt niets over eventuele advertenties in die feed, maar dat ligt wel voor de hand. De streamingdienst heeft al enige tijd een abonnement met advertenties.

Het bedrijf redeneert dat veel klanten in jongere leeftijdsgroepen gewend zijn aan feeds met verticale video en op die manier niet uren hoeven uit te trekken voor het kijken van een film of serie op het platform. Disney-dienst ESPN heeft sinds een paar maanden ook een feed met verticale video's in de app.

Titan OS - nieuwe Disney+-app

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-01-2026 • 17:01

120

Reacties (120)

Sorteer op:

Weergave:

Ik snap nog steeds niet waarom mensen het zo moeilijk vinden om hun telefoon een kwartslag te draaien voor content, echt daar kan ik met mijn pet niet bij. Ik bedoel je ogen zitten toch ook naast elkaar en je oren daar weer naast?
Nou ja ik snap niet dat mensen content kijken op een dergelijk minischermpje, met alle kromme ruggen van dien :) Mij niet gezien voor langere perioden iig, het is hooguit voor even kort iets opzoeken.
Ik kijk heel veel content op mijn telefoon, we hebben niet eens meer een televisie in huis. Een klein scherm dichtbij is hetzelfde als een groot scherm veraf...
Oke, ik ben iemand die iedereen in zijn waarde laat, leven en laten leven (en soms begrijp ik bepaalde acties van de mens niet en die ik uit maar verder, doe je ding) maar wat ik nu tegen je zeg, zeg ik puur uit bezorgdheid voor de medemens dus alvast mijn excuus hoe ik dit breng: wat je zegt is echt de grootste waanzin die er bestaat. Ik kom uit de filmwereld en wat je beweert is wetenschappelijk te ondersteunen dat je er totaal naast zit en degene die een plus +1 geeft ook.

Je hebt namelijk je eigen wereld letterlijk kleiner gemaakt. Je kent alleen de grote van de telefoon, wat je ook aangeeft omdat je heel veel content op je telefoon kijkt, waardoor je gewend bent aan de grootte. Onze ogen zijn namelijk helemaal niet gemaakt voor afstanden van onze mobiel. Zelfs veel boeken lezen valt hieronder. Onze ogen zijn gemaakt om verder te kijken dan de afstanden waar we vandaag de dag in werken, leven en zelfs ''sociaal'' in zijn. Een beleving van een bioscoop formaat is niet voor niks in het leven geroepen, museums bijvoorbeeld ook niet. Je beweert namelijk dat de beleving van De Nachtwacht hetzelfde is op uw telefoon met dezelfde ooggrootte als dat je voor De Nachtwacht staat. Dit is echt niet zo.

Voor je eigen gezondheid, haal een tv en anders mag je er één bij mij ophalen, ik heb er genoeg en ''vergroot'' de wereld om je heen. Je zal zien dat film kijken op een goede geluidsset en een 65''inch een wauw effect gaat creëren.
Voor je eigen gezondheid, haal een tv en anders mag je er één bij mij ophalen, ik heb er genoeg en ''vergroot'' de wereld om je heen. Je zal zien dat film kijken op een goede geluidsset en een 65''inch een wauw effect gaat creëren.
Dat heb ik allemaal hier in de schuur staan. High end audio en video spul wat we nooit gebruiken omdat ik liever iets op YouTube kijk dan het aanbod wat op streaming voorbij komt, hetzelfde voor de rest van mijn gezin. We kijken niet (vaak) hetzelfde. En als we dat doen gaan we idd naar de bios. Maar de pulp die mijn vrouw kijkt of mijn dochter heb ik geen interesse in en vice versa. Het wegdoen van de TV's in huis was de beste keuze ooit. En het is nog eens veel mooier ook. Je komt meer tot een gesprek als TV geen automatisme is.

Ik kijk niet alleen op mijn telefoon ook op mijn laptop.

Ik heb genoeg offscreen tijd om dat te compenseren dus daar maak ik me geen zorgen over.
Ik kijk youtube om mijn 65inch, veel meer immersive. Dat kijken op een schermpje is idd niet goed voor je gezondheid, bovendien ik kijk met losse handen. Lekker op de bank, languit. Zalig.

ps: je zegt wegdoen, maar het staat in de schuur. Zonde. Staat daar te verpieteren. Doe het dan echt weg

[Reactie gewijzigd door Madrox op 9 januari 2026 15:04]

Zonde. Staat daar te verpieteren.
Joh dat levert tweedehands toch allemaal niets op. Weggooien kan altijd nog.

Voorbeeld ik heb bijvoorbeeld deze satteliet speakers, hij vraagt daar 180 euro voor. Dat ga je natuurlijk nooit krijgen.
Ik heb hier een 82” TV pontificaal in de woonkamer aan de muur. Dat ding staat niet 24/7 aan. Ik merk juist dat wanneer iedereen zijn ding op het kleine schermpje bezig is dat er geen gesprekken gevoerd worden. Iedereen zit maar op “social” media te klooien, door AI ingesproken of compleet gegenereerde TikToks te kijken etc.


Blijkbaar is dat bij aan jouw zijde compleet anders. Heel bijzonder als dat ook daadwerkelijk zo is! (Geen commentaar, oprecht bijzonder als ik maar mijn omgeving kijk).
Een tv gebruikt veel meer elektriciteit, en is eigenlijk een computer waar je bepaalde dingen wel of niet mee mag (een smartphone idem). Een 65" is al helemaal niet per definitie nodig. Dat hangt af van hoe ver je van de tv af zit, daar is ook zat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan (T.net heeft er zelfs een artikel over gehad). Wij hebben een 43" en dat ding is voor onze huiskamer groot genoeg. Een tv is deels ook een sociale aangelegenheid. Voor individueel gebruik kun je bijvoorbeeld ook denken aan AR glasses.
Nou ja ik snap niet dat mensen content kijken op een dergelijk minischermpje, met alle kromme ruggen van dien
Niet anders dan bij bijv. een boek, of als je de krant leest op tafel o.i.d. Ik denk dat dit een beetje spijkers op laag water zoeken is.
Dat is geen spijkers op laag water zoeken, omdat de tijd die we spenderen op de kleine schermen al gigantisch is. Veel meer dan het lezen van de krant of zelfs boeken.

Het klopt wel wat je zegt, maar het probleem zit m ook niet in het gebruik van een klein scherm, maar dat mensen er 4 uur per dag op zitten en dan overdrijf ik al niet. Als we dus nog meer content gaan kijken op dat kleine scherm, is er alleen maar weer een reden bij om daar te blijven kijken.

Die verticale videos zullen wel weer short-achtige videos worden zoals op andere platformen die alleen maar de reden hebben om je langer te laten kijken, zonder dat je van te voren had besloten om echt dat te kijken (zoals je dat bijv wel doet als je een film uit kiest om te kijken.)

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 9 januari 2026 14:00]

Het klopt wel wat je zegt, maar het probleem zit m ook niet in het gebruik van een klein scherm, maar dat mensen er 4 uur per dag op zitten en dan overdrijf ik al niet.
Ok, maar dan is je bewering al wezenlijk anders want dan gaat het ineens niet meer om het formaat van het scherm an sich. Blijft verder een flinterdun argument, je was duidelijk meer op zoek naar een argument bij je mening dan andersom.
Gaat het wel? Ik was duidelijk op zoek? Waar dan? Naar wat?

Wat je zegt is compleet ongefundeerd terwijl ik een duidelijke uitleg geef wat het huidige probleem is als tegenargument dat vergelijken met: het is hetzelfde als een boek te simplistisch is.

Dit gaat over video content kijken en we doen al teveel op een klein scherm van te dichtbij dus als dit een vervanging wordt van films op tv is dat eigenlijk niet zo verstandig.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 9 januari 2026 17:45]

Zo ingewikkeld is het niet hoor, wat daar staat. Je had een mening en was op zoek naar iets dat dat kon staven, i.p.v. andersom.
Uit eigen ervaring, het is fijner om de telefoon verticaal te houden. Ik ondersteun bijv. De telefoon met met pink, en scroll met de duim. Als iknde telefoon horizontaal moet vasthouden, hangt het gewicht te ver naar 1 kant. Dan moet ik de telefoon klem houden met mijn wijsvinger én pink, en dat gaat snel vervelen.

First world problems, maar wel een antwoord op je vraag.
Met een tennisarm lukt dat niet meer. Toch maar weer terug naar 2 handen
Het houdt gewoon niet lekker vast. Daarbij kijk ik ook geen films op mijn telefoon. Daarvoor plof ik op mijn bank neer voor mijn TVtje. Maar even een kort lollig filmpje tussendoor gaat prima.
Daar zijn je ogen het niet mee eens. Bijziendheid is vooral een probleem door de mobiele schermen en de korte afstand waarop je ogen moeten scherp stellen.

Daarnaast is lichaamshouding doorgaans ook slechter met een mobiel scherm.

Edit: De verkeerde reageer ingedrukt blijkbaar. Dit had geebn reactie op @Wouterie moeten zijn, maar de informatie is valide.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 9 januari 2026 13:56]

Desondanks ben ik wel totaal met je eens!
Met mijn tv gaat dat wat lastiger, daar kijk ik namelijk Disney plus op. ;)
Het doel is om mensen elke dag de app te laten openen. De rede dat short form verticale videos zo populair zijn is dat de drempel om te blijven kijken erg laag ligt. Het is kort, vaak wat minder serieus en je hebt je telefoon al in de hand. Je bent niet echt geïntresseerd in de video maar omdat de drempel zo laag ligt blijf je toch kijken.

Het doel is dus om in the spelen op telefoon verslaving en allicht om aan de hand van het kijkgedrag meer data te vergaren. Volgens mij wil Disney niet dat de klant meer waarde haalt uit hun abonnement maar dat Disney meer waarde haalt uit de klant.
Binnenkort de eerste feature film volledig verticaal?
Dat zal niet snel gebeuren, gezien bioscopen daar niet op zijn ingericht. (onderschat niet hoe groot het percentage is aan bioscoopinkomsten voor van dit soort bedrijven.)
Het zichtveld is horizontaal, waarom er steeds meer verticale content komt slaat nergens op. Het enige waarbij dat handig is, is lezen.

ik zag laatst al dat mensen met de telefoon rechtop foto’s aan het maken waren van de omgeving op vakantie. De TikTok rot is real
Als die persoon enkel een gsm heeft en geen desktop of zelfs geen TV, dan maakt het toch niet uit in welke oriëntatie ze filmen?
Jawel want je ogen zitten naast elkaar en niet onder elkaar. Als je een foto maakt van een berg landschap of een meer, dan slaat het nergens op als je dat verticaal maakt.
Ja, maar een telefoon houd je, terwijl je hem gebruikt rechtop. Veel mensen bekijken dus rechtop foto's. Dus daarom maar je foto's rechtop. Als telefoons meer liggend gebruikt harden geworden, dan had het niet zo geweest.

En als mensen dingen op TikTok willen doen, dan is het ook praktischer. Dan kunnen we heel puristisch zeggen dat het niet goed is, omdat we anatomisch anders zijn, maar dit is hoe het gebruikt wordt.\

Maar goed. Het gaat hier over korte filmpjes die verticaal worden aangeboden. Ofwel. Ze zijn bedoelt voor op een telefoon, en waarschijnlijk dus zelfs voor onderweg? Of voor als je gewoon hapklare brokjes wil hebben?
Een achtergrond foto voor je telefoon is ook het beste verticaal te nemen, er is meer als TikTok rot ;)
Onderschat ook niet hoe goed AI al is om (animatie) films te maken.. Vooral voor kinderen die het verschil toch niet zien.

Je kan in no-time je hele streamingsdienst vol gooien met AI generated content, dat voor kinderen echt prima is om te kijken.

Maarja, waarom dan specifiek verticaal, aangezien kinderen het eerder thuis op de TV of een tablet zullen kijken dan.

Maar ik denk dat AI ook wel prima videos / films / afleveringen kan genereren die ook voor (jong) volwassene leuk / interessant zijn.

TikTok en Instagram Reels doen dit al vanaf het begin, en ook dat is wel een succes te noemen.
Het is een kwestie van tijd. De eerste verticale TV is er al..
Die waren er al langer, toch? Elke tv kan op zijn kant. Vooral in winkels en op stations zie je dat nogal eens.
Sure, maar ik doelde specifiek op die TV die automatisch kan draaien om verticale media af te spelen.
Dat probeerde de streaming dienst Quibi ook al, was geen succes uiteindelijk.
Als dat ooit mainstream wordt zijn we echt verloren als maatschappij.
Al die verticale telefoontjes bij wedstrijden en concerten zijn al irritant.
Maarja je moet die insta-tiktok story hebben natuurlijk!

Als ik al kort een filmpje maak is het altijd horizontaal.

Beniewd naar het percentage mensen die Disney+ op hun telefoon (of tablet) kijken en dan ook nog eens in de verticalestand gebruiken. Anders lijken me de verticale video's niet echt veel toevoegen.
Je ziet ook geen zak, verticaal of portrait heeft zijn nut, maar niet voor dingen waar het nu vaak voor gebruikt wordt. Men heeft totaal geen artistiek oog. Die shorts wat je vaak ziet zijn gewoon waardeloos met afgekapt beeld, en ze gaan zelfs video’s die wel normaal zijn opgenomen ook nog eens verknippen waardoor je helemaal niets meer ziet.
Krijg nu al een kromme nek als ik dit lees...
Disney+ krijgt later dit jaar een feed met verticale video's. Wat daar precies in komt, weet Disney nog niet.
Dit is letterlijk hetzelfde als een werkgever die zegt 'Wij gaan dit jaar heel hard inzetten op AI. Hoe we dat gaan doen en wat we ermee kunnen weten we nog niet'.
Waarom zou Disney, die enorme bakken aan hoge kwaliteit content hebben, mee willen doen met de algoritmische hype van verticale content? Mensen die Disney+ gebruiken betalen toch gewoon?
Naast de mogelijke advertenties verwacht ik dat het een snelle "trailer" feed wordt. Dat er dus leuke of spannende stukjes uit films en series gehaald wordt in de hoop dat je dan dit gaat kijken in plaats van denken dat er niets op staat en dan opzeggen.
Kans is groot! Bij Apple TV+ krijg ik nu ook altijd een trailer voor de episode begint. Gelukkig kan je die skippen maar blij word ik er niet van.

De flow is momenteel zo:
  1. Apple logo
  2. Trailer van een random serie
  3. Skip
  4. Recap
  5. Skip
  6. Introfilmpje
  7. Skip
  8. Start serie
Dat zijn dus minstens 2 skips te veel
Interessant! Zo leer ik ook eens hoe de tegenwoordige kijk-ervaring werkt voor mensen die geen arr-stack draaien. Dank u!

Het lijkt dat er nog weinig anders is als in het DVD tijdperk (waar je ook eerst door een berg meuk heen moest voor je hetgeen je betaald had kon bekijken) ...
Amazon toont ook een reclame filmpje van nieuwe films voordat de hoofdfilm begint, ondanks dat ik extra betaal voor reclame vrije content.....vooraf vindt ik trouwens niet zo heel erg storend...

Lijkt er zo op dat blu-ray's en UHD's kopen weer interessant wordt.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 8 januari 2026 21:29]

Dit wordt wel wat gehint in het artikel, advertenties.
Wat een onzin. Dit is puur voor telefoons, terwijl een streamingdienst op veel meer platformen gebruikt kan worden. Ik denk dat het gros gewoon op een TV kijkt en niet zit te wachten op een tweederde van het scherm vol zwart. Telefoons kun je ook gewoon horizontaal houden, om "echte" video te kijken. Zoals het hoort. Mijn ogen zitten naast elkaar, niet boven elkaar.
De stap moet ervoor zorgen dat klanten de app van de streamingdienst elke dag blijven openen.
Enkel voor de app dus. Vermoedelijk voor als men staat te wachten op de bus of aan de ontbijttafel 😉
Je weet dat er smart-TV's zijn waar je de Disney+-app op kunt installeren? 😏
Natuurlijk, ik heb die ook hoor. :)

Maar ik ga er in deze vanuit dat het over smartphones gaat, en niet over televisies. De tijd die mensen aan hun smartphonescherm hangen is véél groter (en gemakkelijker) dan de TV. Ik zie mezelf nog niet met m'n TV aan het koffieapparaat staan wachten tot de koffie is doorgelopen.
Ik zie mezelf geen video’s kijken terwijl ik op de koffie wacht.
Zoals het hoort.
...
Dit is puur voor telefoons
Precies. Nu zitten mensen hersendood naar TikTok/Youtube Shorts/enz te kijken in de metro/trein/bus. Straks kun je dus ook hersenloos naar korte filmpjes van Disney kijken.
Het bedrijf redeneert dat veel klanten in jongere leeftijdsgroepen gewend zijn aan feeds met verticale video en op die manier niet uren hoeven uit te trekken voor het kijken van een film of serie op het platform.
  1. Een aardig deel van die groep bestaat uit kinderen.
  2. De verticale aard van de video's staat helemaal los van de tijdsduur. Ze kunnen ook prima horizontale series uitbrengen met kortere afleveringen.
  3. Afgezien van advertenties serveren snap ik niet helemaal waar ze heen willen. Zolang gebruikers hun abonnement niet opzeggen maakt het voor Disney volgens mij niet uit hoeveel tijd iemand op die dienst spendeert.
Ik vermoed dat het een snelle "trailer" feed gaat worden. Dat ze leuke of spannende stukjes laten zien in de hoop dat je dit dan gaat kijken. Ik verwacht dat er veel mensen zijn die speciaal voor 1 film of seizoen van een serie een abonnement nemen en dan weer opzeggen. Nu moet je de trailer speciaal openen en vaak zijn deze toch minder handig omdat het vaak wat langer duurt of het leuk is of niet omdat het meestal veel nutteloze beelden heeft.
De stap moet ervoor zorgen dat klanten de app van de streamingdienst elke dag blijven openen.
Kinderen. Ze bedoelen hier kinderen.

Het is een slechte poging om martkaandeel bij TikTok en YouTube Shorts weg te nemen en de volgende generatie nog afhankelijker te maken van hun diensten, mede door het vernietigen van hun aandachtsboog.
De stap moet ervoor zorgen dat klanten de app van de streamingdienst elke dag blijven openen.
Wat dacht je van in de plaats een goed platform te maken en het dagelijks gebruik te zien als een symptoom ervan?
Want als dat hun doel is gaan het platform enkel achteruit gaan.
@arnoudwokke "In de feed zouden clipjes kunnen komen uit series en films"

Moet ik dan denken aan de shorts op YT waarbij je een bijgesneden beeld uit series/films ziet?
Ik vind het in het algemeen bizar dat videos in een verticale/portret stand worden opgenomen. Ik denk dat wel 90% van de smartphone gebruikers zo videos maakt. En daarvoor heeft Samsung zelfs een verticale TV voor uitgebracht. Maar vanuit ergonomisch (/human factors) oogpunt is het heel bizar. Je krijgt hiermee letterlijk en figuurlijk een beperkte blik mee op de wereld. Je ogen en blikveld zijn horizontaal georiënteerd. Ik maak mijn foto's en videos met mijn smartphone altijd met horizontale oriëntatie en met mijn systeemcamera ook zoveel mogelijk. Als ik op verzoek van mensen met hun smartphone foto's van hen maak dan doe dat ook altijd zo. Maar soms krijg ik het verzoek om ze ook nog verticaal te maken, en dat is dan natuurlijk voor Instagram.
Hele grote facepalm…

Laten we even proberen… of we bioscoop gebouw kunnen verticaal plaatsen… oh dat gaat niet…
Nou Disney? :')

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 8 januari 2026 17:33]

Waarom zou je een bioscoop volgens jou niet verticaal kunnen maken?
Ik ben nog uit de tijd dat we breedbeeld stom vonden, nu vind ik 4:3 raar voor video.
Voor foto’s daarentegen vind ik het het mooiste formaat.
Het is maar wat je gewend bent.

Ik denk dat het lastiger is om het publiek dat vluchtige filmpjes gewend is van meestal hooguit tientallen seconden ineens anderhalf uur stil te laten zitten in een grote zaal… 🤭
Laatste Avatar 3u 😎
Dis ney mogelijk :+

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 8 januari 2026 17:54]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn