'Samsung Galaxy S26 Ultra wordt goedkoper dan voorganger'

Er zijn Zweedse prijzen online verschenen van de Samsung Galaxy S26-serie. De Galaxy S26 en S26+ worden duurder dan hun voorgangers, maar de S26 Ultra zou juist goedkoper worden in de 256GB-variant.

Ondanks de gestegen geheugenprijzen gaat Samsung volgens het gerucht geen 128GB-varianten uitbrengen van zijn Galaxy S26-telefoons, meldt WinFuture. Dat leidt wel tot een grote prijsverhoging van het goedkoopste model. In Zweedse kronen gaat de goedkoopste Galaxy S van 9990 naar 11.990, een stijging van rond 20 procent. In euro's kostte de S25 bij release 899 euro, met deze prijsverhoging zou dat uitkomen rond 1049 of 1099 euro.

De S26+ gaat in de 256GB-variant evenveel kosten in Zweden als de S25+, maar de 512GB-versie kost wel meer. De S26 Ultra gaat juist in prijs omlaag, van 17990 Zweedse kronen naar 16990 kronen. De S25 Ultra kostte in Nederland en België 1449 euro bij release, dat zou dus kunnen zakken naar bijvoorbeeld 1349 of 1399 euro. De 1TB-versie blijft wel in prijs gelijk.

WinFuture staat bekend om juiste informatie over onaangekondigde telefoons. Samsung brengt zijn Galaxy S-telefoons doorgaans in de winter uit. Dat is vaak in januari geweest, maar het lijkt er nu op dat de fabrikant mikt op een release in maart.

Van links naar rechts: Galaxy S25, S25+, S25 Ultra
Van links naar rechts: Galaxy S25, S25+, S25 Ultra
Opslag S25 S26 S25+ S26+ S25 Ultra S26 Ultra
128GB 9990 SEK
256GB 10.990 SEK 11.990 SEK 14.490 SEK 14.490 SEK 17.990 SEK 16.990 SEK
512GB 13.990 SEK 15.990 SEK 16.990 SEK 19.490 SEK 18.990 SEK
1TB 22.490 SEK 22.490 SEK

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-01-2026 • 16:25

90

Reacties (90)

Sorteer op:

Weergave:

Denk het dit jaar gewoon bij de S25 te houden....
Mijn S23 doet het nog prima. Ga denk ik binnenkort de batterij laten vervangen, dan kan hij nog prima een paar jaar mee.
Ik zou ook eens checken wat je battery health is. Mijne is nog 98%, ook S23. Heb hem wel meestal op 80% gelimiteerd maar ik doe wel snelladen (en 100% laden als ik een lange dag heb)

Maar bij 98% heeft het geen zin om de accu te vervangen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 29 januari 2026 16:52]

Hoe check jij de battery health? De methode die ik gebruik geeft geen percentage, maar enkel een good, normal of bad rating.
Via ADB: Llopigat in "[Samsung Galaxy S23-serie] Ervaringen & Discussie"

In adb shell doe je dan 'dumpsys battery' en je moet de parameter mSavedBatteryAsoc hebben.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 29 januari 2026 17:23]

Heb je niet gewoon "battery information" in de instellingen zoals op de s25?
Nee, daar staat de battery health op de S23 vreemd genoeg niet bij. Op de S25 inderdaad wel. Ik heb beiden.
S23 houdt dat niet bij. Beste om goed inzicht te krijgen is om op bijvoorbeeld Ali aan USB-C meter te kopen en je batterij leeg laten lopen en dan laden met die ertussen, dan weet je hoeveel erin gaat en wat er wordt opgenomen door je batterij. Dit is exclusief verliezen van warmte e.d. dus als het een stuk lager is dan weet je dat ie aardig op begint te raken.
De battery management chip van de S23 doet dat wel, dat is wat je uitleest via ADB.

Op de een of andere manier laat Samsung dat alleen niet zien in de interface bij de S23.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 30 januari 2026 09:24]

Precies. Mijn s24u heeft nog 97% volgwns de dumpfile na bijna 2 jaar. Ik laad tot 90%, dagelijks, soms wat vaker. Hij gaat wel degelijk sneller leeg dan launch dus 97% is wmb wat twijfelachtig. Ik kom nu geregeld eind van de dag op 0-15% waarbij ik tijdens launch rond de 25-30% zat eind vd dag.
Dat laatste zou ook wel aan software updates kunnen liggen denk ik. Dat nieuwe software zwaarder is.
Batterij kan je heel goed uitlezen met 2 apps, wel even ontwikkelaarsmodus aanzetten aBattery met Shizuku, zonder tussenkomst van een pc mer adb commando's, je ziet de batterystats, de laad cycles en overgebleven capaciteit. Ik had op me S24 ultra met 800 cycles nog 92% SOH (State of Health) zoals je zegt Batterij zovaak mogelijk tussen 20-80 houden en opladen zonder hoes, warmte is boosdoener voor de cellen.

[Reactie gewijzigd door Allrounder op 30 januari 2026 12:08]

Ja in plaats van iets potentieel riskants als Shizuku te installeren doe ik veel liever gewoon adb.
Leuk, tot vorig jaar had ik ook nog mijn S10, maar vorig jaar overgestapt vanwege de batterij naar een S25 Ultra. Ik had al een batterijvervanging gedaan, maar boekte er nauwelijks winst mee. Qua snelheid was de telefoon echt nog top en mijn moeder maakt nu nog steeds gebruik van mijn S10.
Ik hoop ook dat m'n S10e het nog een jaartje langer vol gaat houden.
En ik hoop dat je daar geen bank zaken mee doet.

(Ik betwijffel of je die uberhoud installed krijgt.)
The Samsung Galaxy S10e officially reached its end-of-life and stopped receiving regular security updates in April 2023
De app van de bank werkt prima. Waarom zou ik een prima functionerend toestel van de hand doen? Moet je kijken wat een nieuwe kost.
Ik heb mijn s10e twee jaar geleden ingeruild voor een s24. Die is iets groter, maar dat went vrij snel. Wat ik nog steeds mis is de vingerafdruksensor in de zijknop. En die zijknop zélf ook trouwens. Ik had die ingesteld om de zaklamp aan te doen; reuzehandig. Nu met goodlock gekoppeld aan 2x snel volume-up, maar een extra zijknop heeft ook wel wat. Jammer dat die er niet meer op zit
Ik ben bang dat ik nog wel over te halen ben voor Qi2, eerlijk gezegd. Dat dat niet in de S25 Ultra kwam vind ik nog steeds zonde.
Het zit er toch gewoon in? Je hebt alleen een hoesje nodig met magneten. Maar ingebouwde magneten werken toch niet goed als je een hoesje neemt zonder magneten, dus als je hoesjes gebruikt dan heb je die eigenlijk toch wel nodig.
Ik gebruik nooit hoesjes, want ik vind alle hoesjes heel erg lelijk. Dus ik bedoel specifiek de magneten van Qi2, als die erin zitten dan ga ik hem waarschijnlijk kopen.
Na een jaar zou je al een nieuwe willen?
Nou, als je nu al een S25 hebt is er toch ook geen enkele reden over te stappen?

Zelf heb ik nog een S21 en eigenlijk is die prima, het is dat het camera systeem stuk is en vervanging kost me 350 euro...dat ga ik dus niet meer doen..
Zit zelf ook nog op een S21 generatie, camera is een beetje funky (1 lens) maar effe schudden met de telefoon en het is weer super scherp

Wat ga jij doen? Ik vind het onderhand wel tijd, batterij houd het merkbaar niet meer zo lang vol als een jaar geleden maar nog steeds een dag dus anzig genoeg. Nergens meer performance nodig in mijn dagelijks leven. Scherm mag wel wat dimmer en feller maar weet niet of ik daar 1000 euro voor wil uitgeven (als upgrade naar een S26)
Ik denk dat een Duitser het begrip an sich gebruikt, niet anzig...
Zit hier op een S22 en was wel van plan deze een keer te gaan vervangen dit jaar. Denk dat het een S25 ultra word, die kan ik via mijn werk goedkoop krijgen.
tsja, reden dat ik (mogelijk) naar de S26 ultra ga is dat ik dan hoop er weer een tijd mee te kunnen doen...ik vind 5 jaar toch wel minimum. Software update vind ik ook belangrijk, dus vandaar dat ik "dan toch maar" naar de laatste versie ga. Het is inderdaad wel een smak centen...
Ik meende ergens gelezen te hebben dat Samsung pas in de S27 serie een (flinke) upgrade zullen geven aan de camera's. Ik denk beter nog even te wachten in het geval een upgrade naar een Samsung nog even uitgesteld kan worden.
Dat wordt elk jaar geroepen.

De nieuwe S26 Ultra wordt overigens wel een prima update. Het scherm wordt briljant, de camera's zullen weer prima zijn en de software zoals altijd strak. Er zijn ook geruchten dat dit de laatste Ultra telefoon wordt met S Pen.
Als je denkt dat de camera hardware prima is voor een ultra, dan moet je toch een gaan kijken bij de Chinese concurrentie.

Apple en Samsung lopen achter.
Dat zijn de meeste grote reviewers niet met je eens. Ja soms hebben Chinese telefoons iets gaafs zoals een 200MP telelens voor ultieme zoom of onder specifieke omstandigheden gave foto's. Maar over het geheel gezien eindigen ze er toch onder. Specs zijn leuk maar het gaat uiteindelijk voor de meeste mensen om het dagelijkse/gemiddelde resultaat (zie spec verschil samsung vs iPhone en ze eindigen nek aan nek). Ze komen wel steeds dichterbij en met de grote accus en snelladen worden ze steeds interessanter, maar helaas nog net niet voor de foto en videocamera (wat ik persoonlijk het meest interessant vindt) en volgens mij qua scherm (niet specs/max testpatronen maar daadwerkelijke gebruikstesten) ook nog net niet (al weet ik dat niet zeker want heb me dit jaar niet zo erg in verdiept).

Ik hoop dat het snel veranderd want ik ben dat geldgraaien van USA wel beetje zat 😋 hopelijk volgend jaar of het jaar erop als ik nieuwe nodig heb.
Valt echt mee. Ik heb zelf een Oppo Find X9 Pro, die zogenaamd 1 van de beste camera's zou moeten hebben. De camera is hartstikke goed en inderdaad beter dan de S25 Ultra, maar het verschil is niet mega. Het scheelt in werkelijkheid niet zoveel als dat de hype soms laat lijken.


Wat overigens wel geweldig is, is de batterij en de snelheid van dit ding.

[Reactie gewijzigd door lars-h2017 op 1 februari 2026 02:35]

Ik heb dezelfde toestel. Ik ben ook een amateur fotograaf met een wat professionelere camera. En ik vind echt dat OPPO vooruit loopt met de colorgrading en scherpte van de camera. De image sensor is veel scherper, omdat die ook groter is. Je moet maar eens in hi-res mode schieten met 200MP aan.

Dat is ongelooflijk en iets wat Samsung niet kan doen. Ze kunnen het wel, maar ze plaatsen hun eigen laatste nieuwe image sensors niet in hun toestellen om de profit margin hoog te houden. Zelfs de S26 ultra zal nog dezelfde image sensor van de S22 Ultra gebruiken.

Daarbij vind ik dat de 3x optische zoom bij 6x digitale zoom weinig verschil heeft met de optische 6x zoom van Samsung. Op 10x is de Oppo alleszins beter dan mijn vorige S21U wat een optische 10x had. Dus ik ben er echt blij mee.

En ja, de smoothness van de OS en de batterij met 7500Mah zijn echt geweldig. Ik mis wel soms een aantal features van OneUI.
De 200mp modus vind ik verschrikkelijk. Veel te veel AI upscaling (wat raar is, want het is een 200mp sensor. Maar goed). Samsung heeft overigens ook 200mp. Maar zoveel megapixel is over het algemeen een gimmick. Ik schiet standaard in Master Mode met JPG/RAW Max. Zorgt (in mijn persoonlijke smaak) voor de beste plaatjes.

Oppo heeft inderdaad de allerbeste colorgrading. De kleuren zijn vaak erg accuraat en gewoon mooi. Wel vooral met de Master Mode, de Photo Mode heb ik standaard op -0.7EV staan omdat deze te vaak overexposed.

Ik vind de zoom op de S25U wel een stuk beter, moet ik zeggen. Ik vind de Oppo bij elke digitale crop al flink matig tov de Samsung. De Oppo Find X9 Ultra krijgt een extra 10x optische lens erbij, dus dat is wel interessant.

Ik mis inderdaad ook nog wat OneUI features. Hopelijk in de volgende updates!
De camera's zullen vast wel prima zijn maar wat ik ermee wil zeggen is dat de camera's in de S26 en S26+ al sinds de S22 hetzelfde zijn gebleven en dat dit (volgens de geruchten) pas verbeterd gaat worden in de S27 serie. Dus voor de camera's (als dit een belangrijke factor is) kun je of beter even wachten of de S25 kopen die een stuk goedkoper zal zijn dan de nieuwe S27.
Ik gebruik momenteel nog steeds een OnePlus 8 Pro, en daarvoor heb ik altijd een Galaxy Note gehad (2 en 4). In principe kan ik nog wel een jaartje wachten. Ik mis de S Pen soms, maar die alert slider van OnePlus blijft ook handig.
Alleen: als ik weer met een schuin oog naar de Chinese merken kijk—zeker naar wat OPPO met de Find X9 Pro doet qua accuduur en camera—en er de komende maanden waarschijnlijk meer duidelijkheid komt rond een eventuele Find X9 Ultra, weet ik niet of ik nog wel wil wachten op de S27 Ultra.
Als ik de huidige leaks/geruchten mag geloven, blijft de S26 Ultra qua accucapaciteit opnieuw rond dezelfde waarden hangen (en is het vooral aan camera/opladen dat er gesleuteld wordt), terwijl OPPO met die X9 Pro juist vol inzet op batterij en (op papier) een flinke tele-upgrade. En eerlijk: als ik kijk naar wat Samsung de afgelopen jaren heeft gedaan, zijn het vaak kleine stapjes—hier en daar een cameramodule, maar weinig echte sprongen, zeker rond de batterij.
die chinese batterijen met dubbele capaciteit klinken inderdaad wel heel aantrekkelijk
De geruchten over de S29 zijn dat de camera’s nog beter zijn. Misschien nog een extra generatie wachten.
Nouja @Ted_W heeft wel een punt. De camera's zijn al sinds de S22 niet veranderd. Als je wat nieuws koopt (dat doen we ook niet meer elk jaar) wil je ook wel eens wat beters. Niet weer hetzelfde in een nieuw en duurder jasje.
heb je het over de s22 serie of de basisversie? De ultra heeft iig wel nieuwe camera's gekregen
Ja de basis. De ultra kijk ik niet eens naar, veel te groot. En ik vind dat pennetje zonde van de ruimte.
dan begrijp ik je punt. Samsung probeert met zijn duurdere modellen fotografieliefhebbers te lokken, in het basismodel ga je dan teleurgesteld zijn
Ook bij de Ultra kan je teleurgesteld zijn. Het is dat er exynos in de s24+ zat tov de Snapdragon in de Ultra anders was het mooi een + geworden. Mijn vrouw heeft een iPhone 13, geen pro oid, en die schiet scherpere beelden als het object (kinderen) beweegt. Ik heb alles voor snelle shutterspeed ingesteld en het komt alsnog niet in de buurt.
De S35 wordt pas echt wild. Daar wacht ik maar op.
Wat ik ermee wilde zeggen is dat de camera's in de S serie al sinds de S22 hetzelfde is gebleven en dat dit eindelijk gaat veranderen in de S27 die volgend jaar verwacht wordt. Het is dan toch weer jammer dat goedbedoeld advies zo'n belachelijke reactie krijgt wat niet eens grappig is. Maar prima als je op de S35 wilt wachten.
als je niet het basismodel kiest, gaan de camera's wel vooruit.
Ik heb een S25 Ultra en ik kan je verklappen dat die een camera heeft die echt heel veel beter is als de S22.
De Ultra wel maar niet de basis S25 en S25+ of straks de basis S26 en S26+. Die zijn hetzelfde gebleven als de S22 basis/plus.
Dat zou erg netjes zijn. Ik twijfelde vorig jaar om de overstap te maken van een S22 Ultra naar een S25 Ultra maar heb dit niet gedaan. De S22 Ultra werkt nog goed, de batterij is alleen erg snel leeg. Ik ben benieuwd of de overstap naar een S26 Ultra het geld wel waard is.
Als je voor de rest blij bent met hoe het werkt, is accu vervangen niet een optie misschien?
Tip: Altijd in de pre-order periode halen en altijd goed kijken naar kortingen. Je kan makkelijk zo een S26 Ultra pre-orderen voor ~800-900 euro en vaak krijg je er ook nog leuke dingetjes bij.

Samsung heeft doorgaans een samenwerking met MediaMarkt, dus daar kun je goede deals verwachten. Vooral icm een abbo.
ik heb altijd bij vodafone verlengd en dan zat ik rodn 1100 euro, 900 is me nooit gelukt
Ik heb vorig jaar 775 euro betaald voor de S25 Ultra i.c.m. een 2 jarig Odido abonnement.
ok, klink goed, gewoon via de website?
Wat betaal je dan maandelijks extra tov bijvoorbeeld het Simpel abonnement (zelfde netwerk) waarbij je 60gb voor 14 euro hebt of 40gb voor 11 euro met onbeperkt bellen, dan laat ik de ook acties even weg.
Mijn ultra s23 heeft in de pre order van 1450 -> 900 gedaan voor de 512gb versie via de officiele samsung website.
Ik ook 900 betaald via belsimpel.nl en verlenging van Vodafone abbo.
Goede deals bij mediamarkt?

Btw weg ermee actie en dan nog duurder zijn dan andere.
BTW Weg Ermee is niet in samenwerking met Samsung. De pre-order acties wel.
ik betwijfel of deze prijzen juist zijn, zeker het basis model. Als je dan naar de concurrentie kijkt krijgen ze het heel moeilijk. IPhone 17 is dan ook echt een stukje goedkoper dan de 26. Waarom zouden ze 128 weghalen en dan de 256 een stuk duurder maken.
Dit is enkel de prijs voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.

Ik heb elke S-telefoon (meestal de plus versie) gehad op de launchdag (muv de s5 en s25) en ik heb nooit meer dan 700 betaald dankzij de kortingen/promoties (eerdere waren eerder 400 maar het stijgt uiteraard wel).

Ik hoop voor de s26+ dan ook rond de 700 uit te komen (of minder natuurlijk) en een gratis watch, oordopjes ofdraadloze lader erbij te krijgen.

En ja dat is nog steeds aan de prijs maar dat heb ik er wel voor over, en scheelt enorm met de adviesprijs...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 januari 2026 17:28]

Ja met de Samsung launch zijn altijd de beste aanbiedingen, zeker omdat je er dan vaak ook nog wat leuks bij krijgt.

Daarna komt de eerste echt goede aanbieding pas weer met black friday.
Normaal gesproken wel ja maar dat zullen ze dit keer waarschijnlijk niet doen zie : https://www.sammobile.com/news/galaxy-s26-ultra-price-remains-unchanged-cost-other-ways/
Tweakers: Samsung Galaxy S nu 8 jaar ondersteuning!
Ondertussen in de comments op Tweakers:
Ik haal elk jaar een nieuwe, maar misschien sla ik nu een jaar over
Het leeuwendeel van de gebruikers is geen actieve poster op Tweakers
Het leeuwendeel van de gebruikers interesseert updates ook niets en vindt het vooral vervelend dat die telefoon weer moet updaten. En veel gebruikers hebben hun telefoon bij een abonnement. Is dat afgelopen komt er weer een telefoon bij het nieuwe abonnement.
Als je een software update vervelend vind wat vind je dan niet van elke keer al je data etc moeten overzetten naar een nieuwe telefoon?!? En elke keer een nieuw hoesje en screenprotector moeten kopen en installeren?!? Lijkt mij een onzinnige drogreden dus waarom sommigen daarom elk jaar een nieuwe mobiele telefoon kopen.. Dat heeft niks met moeten updaten te maken, dat is volgens mij meer gewoon altijd de nieuwste willen hebben.. Is een dure karaktereigenschap als je daar last van hebt..

Zelf geen last van gelukkig, ik doe altijd minimaal 3-4 jaar met een mobiel, soms nog langer.. Ik ga pas upgraden als bepaalde functies/software me te langzaam worden, of als er nieuwe features in een nieuwe telefoon zitten die ik wil kunnen gebruiken.. Vaak is een reden ook het achteruit gaan van de batterij, al wordt dat de laatste jaren steeds beter gelukkig..
Data overzetten gaat automatisch en nieuwe telefoon is nieuw....
Het zal vast een reden hebben, met de chipprijzen van nu lijkt een prijsverlaging niet echt waarschijnlijk. Persoonlijk verwacht ik eerder dat de S26 her en der een downgrade zal zijn.

Ik ben benieuwd of Samsung eens de hi res aptX codecs (hd/adaptive/lossless) gaat ondersteunen. Ik ben na jaren Samsungs, vanaf de S6 al, om die reden overgestapt op een Xperia 1.

[Reactie gewijzigd door RadYeon op 29 januari 2026 16:39]

Het zal vast een reden hebben, met de chipprijzen van nu lijkt een prijsverlaging niet echt waarschijnlijk.
Gezien de vele aanbiedingen met hoge kortingen en de zakkende prijs na verloop van tijd lijkt me duidelijk dat de prijs van deze telefoons niet primair bepaald wordt door de kostprijs. Chips, geheugen het zal meespelen, maar wat mensen kunnen en willen betalen ook.
Ik heb de S23 Ultra, nog altijd een beest van een telefoon. En zou oud is hij eigenlijk nog niet. ( of voor sommigen misschien wel ) Alleen de batterij is wel een stukkie minder. Ook wel te verwachten na bijna 3 jaar. Ik ben benieuwd wat de S26 serie gaat brengen. Maar ik hou deze totdat de updates stoppen. Misschien nog wel langer, who knows.
dat zou dus kunnen zakken naar bijvoorbeeld 1349 of 1399 euro
En dan te bedenken dat m'n daily telefoon 1000 euro goedkoper is..
Welke processor zit er in die s26(ultra)?

Heb nu de redmagic 11 pro met de elite gen 5 en dat is me toch retesnel! Maar ik game nooit dus zou de s26 ultra willen mits die ook minimaal de elite gen 5 heeft.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn