TCL toont ReMarkable-concurrent met 'papierachtig' 120Hz-lcd

TCL heeft de Note A1 Nxtpaper aangekondigd, een tablet met notitieblokfuncties en met TCL's Nxtpaper-schermtechniek. Dat scherm heeft een papierachtige, matte afwerking. De tablet komt in februari 2026 uit voor zo'n 549 dollar.

De Note A1 Nxtpaper kan gezien worden als een ReMarkable Paper Pro- of Kindle Scribe-concurrent en komt met een 11,5"-scherm met een resolutie van 2200x1440 pixels. De verversingssnelheid is 120Hz en de maximale helderheid is 300cd/m². TCL claimt volgens Gsmarena dat het lcd-scherm de textuur van papier nabootst, ook bij het gebruik van de meegeleverde T-Pen Pro-stylus. Die stylus heeft twee uiteindes waarvan er één als gum dient, 8192 drukniveaus en een vertraging van 5ms.

De tablet heeft een accucapaciteit van 8000mAh en ondersteunt tot 33W bedraad laden. De tablet heeft 8GB geheugen, 256GB opslag en een MediaTek Helio G100-soc. Verder is er een 13-megapixelcamera aan de achterzijde, zijn er twee speakers en heeft de tablet acht microfoons.

TCL levert de tablet met AI-tools die teksten kunnen herschrijven, tips kunnen geven en 'ideeën organiseren'. De software kan ook livegesprekken transcriberen en vertalen, meetings samenvatten en handgeschreven teksten omzetten naar getypte tekst. De AI-tools werken met Microsoft Copilot, meldt TCL aan PCMag. Verder ondersteunt de software clouddiensten als Dropbox, Google Drive en OneDrive en worden allerlei documenttypes zoals pdf, Word, Excel en epub ondersteund.

De tablet heeft afmetingen van 260,1x196,6x5,5mm, heeft een aluminium behuizing, weegt 500 gram en is optioneel verkrijgbaar met accessoires zoals een toetsenbordcase. De TCL Note A1 Nxtpaper komt eind februari naar Europa en kost omgerekend met btw 565 euro. De Europese adviesprijs is nog niet bekend.

TCL Note A1 Nxtpaper

Door Hayte Hugo

Redacteur

30-12-2025 • 17:32

66

Reacties (66)

Sorteer op:

Weergave:

Kan het AI verhaal compleet uitgezet? Dan zie ik er nog wel iets in, dit soort schermen vind ik heerlijk rustig kijken. Maar ik wil niets met AI doen of data ermee delen. Misschien schrijf ik wel nieuwe goeie ideeën op en gaan anderen er mee aan de haal.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 30 december 2025 17:42]

Het scherm is gewoon een normaal LCD scherm het enige dat anders is is dat er een coating op zit waardoor het voelt als papier.
Dit is dus niet een tegenhanger van E-Ink en heeft dus ook niet het voordeel dat het rustiger is voor je ogen of dat het minder energie verbruikt.

Wat mij betreft een nogal zinloze gimmick maar wie weet is het iets voor grafisch werk?
Ik kan me er zo niet zo veel nuttige toepassingen voor bedenken om eerlijk te zijn.
Zijn goede lcd/oled schermen nog wel minder rustig voor je ogen? Met een hoog contrast kan de helderheid relatief laag, combineer dat met een dark mode en ik vind in bed op een tablet lezen stukken makkelijker dan een e-reder of boek met normaal licht.
Een belangrijk verschil is dat het scherm niet constant ververst wordt, dat is de reden dat E-Ink zoveel rustiger voelt voor je ogen.
Maar niet iedereen is daar even gevoelig voor, ik persoonlijk wel.
Dit scherm is een 120hz, in mijn ogen is dat precies het tegenovergestelde van rustig.
Daar komt dan ook nog de hele blue light discussie bij, iets wat op E-Ink niet van toepassing is.
Nou als je daar zo gevoelig voor bent dan kan je je beter ns gaan inlezen in hoe het daadwerkelijk zit met het PWM gebeuren.
Die 120Hz is de maximum snelheid waarmee ververst _kan_ worden.
Dat gaat ook niet over hoe snel de backlight knippert maar over hoe snel de LCD kristallen kunnen draaien.
Er zijn genoeg LCD's die PWM-vrij zijn, dwz waarbij de backlight constant schijnt zonder te knipperen.
Als deze papierachtig claimt te zijn, als in prettig lezen etc, mag ik aannemen dat deze ook PWM-vrij is.
Anders is het wel een enorme faal van hun kant.
Bij OLED is knippervrij lastiger, mss niet onmogelijk maar kom je nog wel veel flikker tegen.
Elke modulatie kan voor sommige mensen storend zijn, dat geld dan helaas voor alles dat knippert op die frequentie, de achtergrond verlichting, maar ook de verversing van het beeld op het scherm zelf en daar had ik het hier over.

Bij de meeste LCD's gaat het bij mij nog wel aardig zolang de verversingssnelheid laag is maar wordt het te hoog dan krijg ik er al hoofdpijn van, OLED is helaas onbruikbaar voor mij.
Deze video van de Slowmo guys laat het effect redelijk goed zien al zijn de beelden van de lcd wel wat matig.
Ok sorry, had niet eerder gehoord dat men ook daar last van zou kunnen hebben (meestal is het toch PWM).
Ja behalve dan bij epileptische gevoeligheden, maar dan heb je het over veel lagere frequenties vziw.
Wellicht zou je nog de GPU alles kunnen laten temporal blurren, dan kan je zelf precies tunen hoe snel alles moet verspringen.
@xenn99,

Te hoog? Dat is vreemd. Normaalgezien wordt het minder zichtbaar naarmate de frequentie hoger wordt.
Dat zou inderdaad zo horen, maar bij mij is dat dus helaas niet het geval.
Het gevoel is nog het beste vergelijkbaar met een stroboscoop die steeds sneller knippert.

Ik hoopte eigenlijk dat het minder zou worden toen we overstapten van CRT naar LCD, en in het begin was dat ook zo, maar naarmate de refresh rate weer begon te stijgen kwam het probleem helaas ook weer terug.

Het gaat in mijn geval om Photophobia, een overgevoeligheid voor licht.
Dat heb ik precies andersom, de oude 50Hz refresh CRT's kon ik niet (te lang) naar kijken. Ook lampen die op 100Hz staan te flakkeren zijn gruwelijk vervelend.
Ik ben zelf erg gevoelig voor blue light, ook daarvoor is een moderne tablet veel fijner dan de verlichting bij de meeste e-readers voor mij, daar moet ik de verlichting bij de meeste modellen uit zetten en het omgevingslicht gebruiken.

Flikkert de meeste verlichting in huis niet ook met 50-100HZ trouwens? Daar heb ik wel altijd last van met de goedkopere led lampen (en TL/Spaarlampen kreeg ik bijna allemaal hoofdpijn van).
Klopt, gloeilampen uiteraard 50Hz (maar gloeien na, dus zie haast niet) maar goedkope ledlampen zijn vaak erg stroboscoop achtig voor mij. Soms lijkt het wel 30Hz ofzo. Aangezien leds van zichzelf niet nagloeien, denk ik als ze erg goedkoop gemaakte gelijkrichters gebruiken je flikkering ziet. Ik had vroeger liever de slechtste lcd monitor tov een CRT omdat ik gek werd van dat geflikker, ook op 75 of 90Hz. Tegenwoordig retrogame ik echter louter op CRT's vreemd genoeg, terwijl die slechte ledlampen er echt uit moeten hier.
Waarom zijn moderne tablets dan fijner? Schermen van nagenoeg alle tijden geven amper blauw licht af; blauw licht filters op brillen en mobiele toestellen hebben in verschillende onderzoeken geen waarneembaar effect aangetoond.

https://www.unimelb.edu.au/newsroom/news/2023/august/blue-light-blocking-lenses-marketing-claims-unsupported-by-clinical-evidence,-review-finds
Dat onderzoek over het nut van lenzen, die gebruik ik niet. Die zouden ook een zelfde effect voor tablets en e-readers hebben lijkt mij.
Je hebt er duidelijk geen enkele ervaring mee. Het scherm is echt geweldig, je moet het een keer in het echt zien om te ervaren hoe heerlijk een volledig mat scherm is. Schermen gebruiken ook DC dimming, wat het scherm erg rustig maakt voor je ogen. Heb hier een tablet van (naast een high end Samsung tablet) en pak eigenlijk altijd de TLC, ondanks de forse tragere soc
Dus er zijn al andere soortgelijke tablets van TLC? Omdat er nu staat dat deze uitkomt in Feb-2026
Bedankt man!! Ik ben al een jaar aan het twijfelen of een telefoon, of tablet, beiden? Maar dit type scherm lijkt me geweldig! En qua prijzen ook :) voor mijn beetje internet + notes gebruik perfect!
Let wel; niet alle modellen in dat lijstje hebben zo'n scherm.
Je kunt denk ik het best zoeken op "NxtPaper"

https://www.gsmarena.com/res.php3?sSearch=nxtpaper

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=nxtpaper
Die blauw licht discussie is grotendeels onzin. Blauw licht is sowieso niet schadelijk(er). Blauw licht heeft wel een iets grotere impact op je dag-nachtritme, maar het is vooral licht in het algemeen dat (vlak voor het slapen gaan) problematisch is. Of in bredere zin: het actief houden van je hersenen. Focusen op blauw licht is dus misleidend, en de voornaamste reden dat blauw-licht filters impact hebben is dat ze de algehele helderheid omlaag brengen.
De belangrijkste verschil voor je ogen zijn toch echt het gebrek aan reflectie en het feit dat het geen licht uitstraalt. Een van beiden is hiermee weg genomen en de 2e is bij e-ink alleen een voordeel wanneer er geen back/frontlight wordt aangezet. Ook is dit deels te mitigeren met dark mode.
Die verversing is vooral de PWM flickering waar mensen last van hebben en bij betere schermen is dit sowieso al geen probleem zoals @N8w8 ook al aangeeft.
Een (voor je ogen) belangrijker verschil is dat een LCD-scherm een lichtbron is waar je in zit te kijken. Een E-ink scherm geeft geen licht. maar reflecteert net als papier het licht wat erop valt. Ik heb een e-reader met verlichting. Maar die verlichting schijnt van bovenaf op het scherm. Het licht komt niet door het scherm, zoals bij LCD. En dat maakt het een stuk prettiger om lang te lezen.
Absoluut niet mee eens, zelf heb ik de XPPen Magic note pad, die gebruik ik dagelijk voor mijn werk voor het maken van aantekeningen via de pen (ook iets van 16000 aandruk punten, voelt perfect als papier aan). en IDEAAL dat ik er gewoon outlook, PDF viewer, OneNote, Gemini / ChatGTP op heb zitten. Dit naast de apps van mijn werkgever die ook toegankelijk zijn!


Echt extreem veel meerwaarde tov een Remarkable waar je hoofdzakelijk enkel mee kunt schrijven.
En quap prijs goedkoper, ik had die van mij voor ik dacht EUR 260 in een aanbieding.

[Reactie gewijzigd door Whiskey48 op 31 december 2025 05:57]

Mogelijk een gimmick, maar nu ik reeds een viertal maanden bijna dagelijks een e-ink tablet gebruik voor mijn notities, moet ik toegeven dat ik al had overwogen om voor mijn smartphone zo'n coating cover te kopen. En sowieso bij de volgende smartphone te zoeken naar ééntje die er standaard mee is uitgerust. Het tactiele gevoel daarvan is gewoon fantastisch voor mij. Zelfs bij touch bediening voelt dat fijner vind ik. Het "plakt" minder aan je vingers.

[Reactie gewijzigd door -Vasa- op 31 december 2025 08:46]

Aan de reacties te zien heb je helemaal gelijk.
Ik zag er niet zo de meerwaarde van maar blijkbaar vinden heel wat mensen dit prettig.

Met een gimmick bedoelde ik overigens niet zo zeer die paper like coating zelf maar meer dat ze die inbouwen in de tablet, het leek mij goed genoeg met een screen protector versie zoals die waar Zorg het over heeft een paar posts hieronder.
Maar dat was dus puur omdat ik niet dacht dat er zo veel vraag naar was.
Mijn hoofdreden dat ik niet al zo'n cover gekocht heb, is omdat ik op dat vlak twee linkerhanden heb en nog nooit in mijn leven een cover op iets heb kunnen aanbrengen zonder dat er te veel luchtbellen in zitten. Ik vermoed dat ik daar niet alleen in ben en dus is een scherm dat standaard zo is, wel aantrekkelijk.
Ff in de badkamer doen na de douche even aan gehad te hebben, zodat de lucht vochtiger is geweest.

De stoom haalt het stof even uit de lucht, dus veel minder kans dat het tussen je scherm en cover komt, want dat zijn meestal die bellen; stofdeeltjes.
Als je een tablet gebruikt voor aantekeningen, is zo’n matte laag echt wel fijn. Maar daar heb je geen speciaal scherm voor nodig. Ik heb een Paperlike screenprotector op mijn iPad geplakt en dat werkt heel fijn!
Het AI gebeuren wordt pas interessant wanneer het efficient genoeg OFFLINE kan. Zonder alle data door een 3e partij te laten lopen.

Echter vrees ik tegen die tijd dat AI de wereld overneemt :+
Je kan eens een kijkje nemen naar de diverse local AI tools, het is er wel al gewoon zoals localAI en LocallyAI.
Tuurlijk bestaat dat, maar niet in een apparaat als dit, en dat is toch waar het nu wel om gaat.
Maar de meeste handhelds zijn nog niet krachtig genoeg of de accuduur heeft er onder te lijden… althans dat is mijn ervaring
Tegenwoordig draaien veel van die AI functies gewoon offline, zelf google chrome doet dat (voor phishing te detecteren, spellingscorrect, mini beslissingen,betere assistentie of hulp, etc..)

Het is dus zeker niet meer allemaal online (want dat is voor hun ook nadelig -> veel compute -> veel kosten -> afhankelijkheid van internet)

Windows 11 copilot functies zijn ook zo een voorbeeld. Dat is de reden dat je het enkel kan gebruiken als je copilot hardware hebt (een NPU), Samsung telefoons gebruiken ook een locale LLM op hun toestellen die qualcomm NPU aan boord hebben, zodra je naar de goedkopere samsung telefoon kijkt(zonder npu) zie je dat die AI functies niet bestaan.

Je bezorgdheden zijn terecht, maar ze worden ook intussen al aangepakt sinds begin 2025.
Ziet er veelbelovend uit! Ik ben sinds ongeveer 3 jaar over op een Surface Pro met een speciale paper like screenprotector en een goeie tablet pen. Gebruik alleen maar OneNote. Ik gebruik het voor vanalles, mijn gedachten op "papier" zetten, schema's tekenen etc. Kleur is extreem belangrijk omdat ik dit gebruik om zaken te groeperen. Heb een remarkable geprobeerd maar kan absoluut niet wennen aan de responsiveness, of eerder het gebrek ervan! Ook de fletse kleuren is niks voor mij. Ik gebruik graat felle kleuren! Iets highlighten in een pastel geel een paar seconden nadat je het hebt geselecteerd, daar krijg ik de kriebels van!

Maar ja, de surface is zwaar, lomp, te groot! Eigenlijk heb ik dus altijd twee laptops mee... ben zeer benieuwd naar deze!
Een papier achtig screen? Die ken ik niet, zou het voor mijn surface ook willen proberen. Weer wat geleerd
Die heb je voor bijna wel elk tablet, dat noemen ze een paperlike screenprotector. Maar ik waarschuw je al namelijk voor schrijven met pen is het fijn alleen boet je wel in aan beeldkwaliteit.
Toon dan wel het origineel: https://paperlike.com/

Ik gebruik het al een jaar of 6 en zweer er bij. En dan schrijf ik nauwelijks met pen, vind het gewoon lekker zo'n mat scherm en de feel met vingers is ook wel heel erg Ok. Paperlike levert standaard twee stuks mee en ik heb doorgaans genoeg aan ééntje voordat ik mijn iPad na 4-5 jaar vervang. Dan is het scherm uiteraard nog als nieuw.

[Reactie gewijzigd door klaaz op 31 december 2025 05:36]

Toon dan wel het origineel: https://paperlike.com/
De link waarnaar je verwijst is alleen voor de iPad en het om een Surface Pro tablet ging dus vandaar.

Zelf vond ik in elk geval die paperlike screenprotector niet prettig zowel op de iPad als op andere tablets. Je blijft een soort van waas raster op het scherm zien wat het scherm waziger maakt. Maar sowieso is het bij een Samsung S10 Ultra al zeker niet aan te raden omdat daar al standaard een mat scherm op zit. Als je daar dan nog eens zo'n paperlike protector op doet dan word de schermkwaliteit echt een heel stuk minder.
Een LCD scherm als tegenhanger voor een e-Ink scherm.. die hebben er dus echt helemaal niets van begrepen waarom mensen voor een e-Ink scherm kiezen...
Er zijn veel verschillende redenen om voor eink te kiezen, een paar van die redenen gelden ook voor dit scherm.

Mocht je een ereader te beperkt vinden maar wel een fijner scherm willen hebben om onder andere van te lezen dan zijn deze NXTpaper schermen van TCL erg fijn.
Ondersteunt het intune company en one note?
En dan gebruik je de Ai toolbox Audio to Text feature, probeer je een Weekly meeting the transcriben, hele text in Nedlish.😂
daar kan overigens een ai weer prima samenvattingen van maken.
Ik heb de Nxtpaper 14 tablet met dezelfde schermtechniek. Het is een combinatie van een coating die reflecties verhinderd en een aanpassing van scherm instellingen zoals bij Samsung the Frame.

Ik gebruik het ding om de krant te lezen; prima bruikbaar daarvoor. TCL levert weinig updates, dus daar moet je het waarschijnlijk in dit geval ook niet van hebben
Ik heb ook de 14 inch tablet, puur aangeschaft voor bladmuziek voor pianospelen, daarvoor voldoet ie perfect. De paper modus is prima. Geen reflecties op t scherm (ik heb een raam achter mij als ik piano speel). Enige minpunt is dat ik geen losse punten voor de los te bestellen stylus kan vinden. Ik heb de TCL T Pen Stylus aangeschaft, zit 1 replacement punt bij, geen idee hoe lang een punt meegaat.

[Reactie gewijzigd door flopdoc op 31 december 2025 09:18]

In eerste instantie dacht ik dat het om een budget tablet ging na het lezen van de specs, maar met een prijs van de prijs van 565 euro is het niet bepaald een budget tablet te noemen. Vind die prijs dan ook abnormaal hoog voor dit soort specs en tja, dat paperlike scherm stelt niet veel voor. Tegenwoordig kan je voor bijna wel elk tablet een paperlike screenprotector krijgen. Dus ik denk niet dat dit een succes gaat worden als de prijs zo hoog blijft en zelf voor de helft kan je heel aardige andere budget tablets krijgen.
Qua rust en achrijfgemak zou ik voor remarkable kiezen.

Voor functionaliteit een iPad

voor budget een notitie blokje en balpen.

voor esthetiek een mooi notitieblokje en mooie vulpen. ( voor schrijf gemak idem).

dit ding daarentegen blinkt als ik het zo lees nergens in uit.
Waarom heeft dat vrouwtje in de video een dikke bril zonder glazen op.....
Van Wikipedia:
Lensless glasses first became popular in Japan in the 1990s. The trend died out, but has resurged recently in China and Taiwan.
TCL is een Chinees bedrijf, dus dat kan een reden zijn.

Een andere reden is dat bij filmproducties regelmatig brillen zonder glazen wordt gebruikt omdat je je dan geen zorgen moet maken met reflecties.
Dat wordt meestal gedaan zodat je geen reflectie krijgt, maar deze shots zijn gewoon compleet verkeerd genomen..
Het is verder wel een heel gebruikelijke techniek hoor, wordt ook in films en op TV veelvuldig toegepast.
De reden waarom ze überhaupt een bril op heeft is dan natuurlijk weer vanwege het stereotype, boekenliefhebbers dragen allemaal een bril. (behalve ik dan)
Dan had het productiebedrijf dat ook gedaan bij de man met bril
Dat wordt meestal gedaan zodat je geen reflectie krijgt
Daarvoor heb je een anti-reflectie filter bij brilleglazen wat tegenwoordig al bijna standaard is. Heb dat dus zelf ook in mijn brilleglazen en geen last dus van reflectie in de glazen.
Ik moet mijn bril afzetten om een boek te lezen.
Dat wordt meestal gedaan zodat je geen reflectie krijgt...
Dan zijn ze dat in de afbeelding voorafgaand aan de video even vergeten. :+
Als de Angry Video Game Nerd een video opneemt waar hij recht tegenover de camera zit, draagt hij ook een bril zonder glazen. Vond ik wel grappig. Tis voor de reflectie van de lampen.
Voor dat geld blijf ik wel bij een papieren notitieblok en stickynotes :+
Als je het in je werk gebruikt en dit ervoor zorgt dat je notities netjes uitgewerkt gearchiveerd worden, in plaats van uitgewerkt moeten worden van papier (of kwijtraken) dan kan dit je best wat geld besparen.
Fotootje maken en in AI (OCR) gooien, dat is een stuk goedkoper imo.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn