Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

Geen e-paper, maar het lijkt er veel op

TCL Nxtpaper 3.0-schermen betast en bekeken

13-01-2024 • 06:00

94

Preview

TCL nam niet alleen een gigantische televisie mee naar de CES, ook toonde het de derde generatie van zijn Nxtpaper-schermtechnologie voor smartphones en tablets. Nxtpaper is een type lcd dat - de naam verklapt het al - enigszins op papier lijkt, doordat het extreem mat is afgewerkt. Een beetje zoals Samsungs The Frame-tv, maar dan voor mobiele apparaten. Volgens TCL gaat het om meer dan enkel een antireflectieve laag bovenop, maar is de hele displaystack aangepast om dit effect te bereiken. Daarnaast moeten deze schermen minder blauw licht uitstralen dan normale lcd's. Het resultaat is een scherm dat dankzij het rustigere beeld fijner moet zijn om naar te kijken.

De vorige generaties van Nxtpaper hadden last van flikkerend beeld, vooral bij lage helderheden, en konden niet de hoge refreshrates halen die tegenwoordig gangbaar zijn bij mobiele apparaten. Dat is met deze derde generatie opgelost zegt TCL en ik kon ook geen gekke dingen waarnemen bij het dimmen van de displays. Ook de helderheid is flink opgekrikt; een tijd terug hadden we de Nxtpaper 10S in ons testlab en bij onze metingen kwam die ternauwernood boven de 100cd/m² uit. Deze nieuwe generatie schermen moet 500cd/m² kunnen aantikken, een enorme verbetering dus.

TCL toont op de CES twee nieuwe apparaten die met deze schermen zijn uitgerust: de TCL 40-telefoon en de Nxtpaper Pro 14-tablet. Toen ik die tablet voor het eerst vastpakte, leek het wel een dummy waar een printje van de Android-interface was opgeplakt, zo overtuigend was het effect. Dat werd nog eens versterkt toen ik het touchscreen aanraakte; de bovenste laag van de lcd voelt een beetje aan als papier. Vergeleken met een normaal touchscreen voel je een heel fijne textuur, maar tegelijk ook minder weerstand. Het is lastig te omschrijven, maar onder de streep is het in ieder geval prettig om mee te werken. Wat ook opvalt, is dat vingerafdrukken veel minder zichtbaar zijn dan op een regulier scherm.

NXTPAPER 3.0 op CESNXTPAPER 3.0 op CES

Behalve heel mat is het scherm ook nauwelijks reflectief. TCL had een demo van een Nxtpaper-display naast een normaal scherm, met daarboven een ledstrip. Die zag je enorm duidelijk gereflecteerd in het reguliere scherm, maar bij de Nxtpaper-display werd de reflectie uitgesmeerd tot een subtiele lichtvlek. De apparaten gebruiken verder een rgb-sensor om de kleurtemperatuur van het omgevingslicht te meten, zodat het beeld zich daaraan kan aanpassen.

NXTPAPER 3.0 op CES

TCL heeft in zijn Android-versie een optie ingebakken die de displays nog meer op papier laat lijken. Je kunt hierbij kiezen voor een complete zwart-witmodus of een variant met sterk gedesatureerde kleuren. Een soort e-readermodus. Op dit moment doet dat vrij weinig voor de accuduur, want de verversingsfrequentie blijft gewoon op 120Hz ingesteld. TCL geeft echter aan te werken aan verdere optimalisatie van deze stand, met bijvoorbeeld een veel lagere refreshrate, zodat er ook daadwerkelijk winst in accuduur te behalen valt.

NXTPAPER 3.0 op CESNXTPAPER 3.0 op CES

Een scherm dat beter af te lezen is en fijner aanvoelt: waar zit het addertje? In het contrast: de glanzende afwerking van een normaal scherm maakt dat kleuren veel intenser overkomen. Ik had daarom verwacht dat vooral video op dit type scherm er matig uit zou zien, maar zo groot was het verschil in de praktijk ook weer niet. Je ziet het vooral goed als je twee schermen naast elkaar bekijkt; zodra je een minuutje video hebt gekeken, ben je veel meer bezig met de inhoud dan met de hoeveelheid contrast. Een ander minpunt is dat hoewel reflecties minder sterk zijn, die uitgesmeerde reflectie tot nog meer contrastverlies leidt, waardoor je een witte waas over het scherm krijgt.

Wat voor de meesten het grootste probleem zal zijn, is dat TCL alleen maar low-end apparaten maakt. De duurste TCL-telefoon in de Pricewatch kost iets meer dan 300 euro en het gros zit onder 200 euro. De TCL 40 die het bedrijf op de CES liet zien, heeft een adviesprijs van 180 dollar. Daar is natuurlijk niets mis mee, genoeg mensen die niet veel geld willen uitgeven aan een telefoon of tablet, maar de meeste tweakers zullen in een hoger prijssegment shoppen en daar is Nxtpaper gewoon geen optie. Op de vraag of TCL plannen heeft om deze technologie aan andere fabrikanten te leveren, die er wellicht wel wat luxere modellen mee kunnen maken, kregen we een duidelijk 'nee' te horen.

Dat is jammer, want de technologie heeft echt duidelijke voordelen boven de oledschermen die we tegenwoordig in bijna elke smartphone zien en het is als consument altijd fijn als je iets te kiezen hebt. We hopen dan ook dat TCL zijn keuze om de panelen aan derden te verkopen heroverweegt. Dat doet het al met zijn normale (mini)leddisplays voor tv's en monitors, dus ijdele hoop is dat niet.

Reacties (94)

94
92
42
0
0
44
Wijzig sortering
zodra je een minuutje video hebt gekeken, ben je veel meer bezig met de inhoud dan met de hoeveelheid contra
O ironie hier op tweakers. Dit geldt natuurlijk voor veel beeldschermen. Maar toch willen we graag de hoogste resolutie, refresh rate, helderheid, kleurbereik, etc. Maar wat blijkt? Een beetje pragmatische reviewer merkt toch ook: als je niet al te geobsedeerd bent komt 99% van je lol van de inhoud op je scherm.

Voor welke features en apparaten geldt dit soort logica nog meer?
Helemaal mee eens en vermoed dat hetzelfde ook geldt voor dit product: ook al is het een rustig scherm met lage specs, het feit dat het op een tablet/smartphone zit geeft je toegang tot allerlei onrustige inhoud waardoor het effect teniet gedaan wordt.

Als je dan 's avonds nog even rustig wat wil lezen is het verstandiger om gewoon een ereader te gebruiken zonder 101 apps en notificaties.
Of gewoon een boek :)
Ja, tenzij je op de leeftijd komt dat je ogen hun accommoderend vermogen verliezen en je maar wat blij bent dat je op een e-reader heerlijk grote koeienletters kunt instellen.
Maar toegegegevn een boek blijft qua rust voor je ogen toch de betere optie dan een e-reader
Ik heb lang een e-reader gebruikt. Het verschil tussen e-paper en echt papier is niet eens zo groot. Een e-reader vond ik toch een stuk praktischer dan een boek. Boeken hebben vaak de neiging om dicht te slaan en moet je dus met twee handen vasthouden. Een gemiddeld boek is bovendien groter en zwaarder dan een e-reader. Als je een boek dichtslaat moet je zelf onthouden waar je bent gebleven. Je kunt natuurlijk een bladwijzer gebruiken, maar die bleef bij mij meestal zitten waar is was begonnen. Een e-reader onthoud zelf waar je was gebleven.
Voor ouderen (zoals ik) is het instellen van het lettertype en grootte inderdaad heel prettig. Dat ga je met een gedrukt exemplaar nooit lukken. De rust voor je ogen is bij een e-reader zonder back-light ongeveer gelijk.
Op reis is een e-reader helemaal ideaal. Je kan er een behoorlijke boekenkist in meenemen, zonder dat het extra ruimte of gewicht inneemt.

De rede dat ik de e-reader niet meer gebruik is omdat hij niet meer op kan laden en ik een Fold had die de functie prima over kon nemen.
Een e-reader heeft z'n voordelen, maar ook een boek heeft voordelen t.o.v. een e-reader:

- (nog) beter contrast
- Makkelijker heen/weer bladeren om gauw iets op te zoeken
- Boeken met plaatjes/foto's zijn onbegonnen werk op een e-reader. Bijvoorbeeld een sci-fi boek met een landkaart voorin, die je af en toe nodig hebt om het verhaal te volgen.
- Er past meer tekst op 2 pagina's boek dan wat je op een e-reader scherm ziet. Daardoor blijf je meer in het verhaal zitten, omdat je minder moet omslaan.
- Een boek loopt niet leeg :)
- Een boek kan tegen een stootje en ook (beperkt) nat worden
- (subjectief) sommige boeken ruiken lekker :)
Het contrast van een e-reader is juist uitstekend omdat er alleen zwart op een witte achtergrond wordt gebruikt.
Meer tekst op een pagina is subjectief. Omslaan op een e-reader is vaak heel gemakkelijk en veel sneller dan bij een fysiek boek. Dit maakt dat het omslaan van een pagina je niet meer uit het verhaal haalt.
De batterij van mijn e-reader ging gemakkelijk bijna 2 maanden mee. Een leeglopende batterij is dus eigenlijk iets wat je in de praktijk nauwelijks tegenkwam.
Ik had voor mijn e-reader een houten omslag gemaakt, daarmee kon het zeker tegen een stootje.

Een e-reader geeft natuurlijk niet het gevoel van een boek. De Fold die ik nu gebruik al helemaal niet, maar lezen gaat prima. Voordeel van een telefoon als e-reader is dat je die toch meestal al bij de hand hebt. Als ik even niets te doen heb lees ik liever verder in een boek dan dat ik op (a)sociale media ga zitten scrollen. Vooral de reacties zijn daar ronduit ergerlijk.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Een e-reader heeft zeker een goed contrast t.o.v. een tablet. Maar een echt boek heeft een nog beter contrast. Als ik op mijn e-reader lees, dan lijken de letters toch donkergrijs, ipv echt zwart.
Een e-reader is 5-6 inch en met dat formaat kleiner dan een standaard boek. Een boek heeft 2 bladzijdes die je kunt lezen zonder om te slaan. Dus minimaal 2x zoveel tekst dan een e-reader. Daarnaast slaat een bladzijde sneller om dan je e-reader. Ik heb een Kobo Klara HD en het omslaan duurt altijd 0,5-1 seconde. Een pagina sla ik veel sneller om :)
Geloof me, toen ik begon met lezen op een e-reader, viel het mij op dat ik te vaak moest omslaan om echt lekker in het verhaal te blijven. Het haalt je gewoon eventjes uit je ritme. Dat heb ik mijn een boek een stuk minder.

Dat een e-reader 2 maanden meegaat, is fijn. Maar als je niet op tijd oplaadt, issie leeg. Of 'ie nou 1 week of 2 maanden of 2 jaar meegaat maakt dan niet uit. En ik heb zelf al een paar keer gehad dat ik mijn e-reader na een paar maanden weer tevoorschijn pakte, en dat 'ie leeg was. Geen drama natuurlijk, maar het kan voorkomen. Een boek heeft dat probleem niet.
Een echt boek heeft scherpere letters, maar het contrast is afhankelijk van het gebruikte papier. Boeken op een beetje gelig papier hebben minder contrast dan de e-reader. Bij boeken op wit papier is het contrast gelijk of iets beter.
Mijn e-reader (een Sony) deed het omslaan sneller dan ik met de hand kon. Ik hield de e-reader ook vast met de duim tegen de omslag-knop. De Fold is veel sneller. Om twee pagina's naast elkaar geef ik niets. Je kan je blik maar op één pagina tegelijk richten.
Ik vind het zeker jammer dat boeken langzaam aan het verdwijnen zijn. Mijn familie komt uit de drukkerswereld en ik heb destijds ook heel wat keren als vakantiebaantje in een drukkerij gewerkt. Boeken hebben nog gewoon iets moois en aantrekkelijks. Een goed gevulde boekenkast is ook mooi om te zien. Maar na film en muziek zijn boeken gewoon naar een puur digitaal medium aan het verschuiven. Zelf was ik door veel heen een weer reizen en later een periode met veel ziekenhuisopnames een early adopter van de e-reader (tot verdriet van vader en zus) omdat ik wel graag lees, maar niet elke keer een stapeltje boeken mee kon nemen. Inmiddels vind ik een boek in digitale vorm gewoon handiger en lever ik de charme van het fysieke boek in.
Ik weet heus wel dat dit een persoonlijke keuze is en nog lang niet iedereen afscheid van het oude vertrouwde boek wil nemen.
Ik lees vaak in bed, op mijn zij liggend. Het grote voordeel van de e-reader is dan dat je gewoon kunt blijven liggen met minimale ondersteuning van je handen. Met een boek, zeker een beetje een dik boek zoals een deel van het Rad des tijds, gaat dat omslaan een stuk moeilijker en moet je het boek omhoog houden.
Maar in een stoel zittend geef ik je gelijk.
Met de meeste punten ben ik het niet eens en vind je lijstje wat eenzijdig.

Contrast en scherpte is gewoon goed sinds meerdere jaren al. De kleurenschermen terzijde gelaten, daar is het nog huilen met de pet op.

Snel bladeren: bookmarks of "multi-tasking" switchen tussen vensters.

Met een 10" ereader heb je heel wat tekst en dat omslaan is een druk op een hoek van het scherm of een lichte swipe, stoort niet. En zelfs op m'n 7.3 reader heb ik nooit het gevoel te weinig tekst op 1 scherm te hebben.

Batterijduur van de gewone zwart-wit ereaders is veel meer dan een week. Dus dat leeglopen is niet iets wat je niet ziet aankomen.

Mijn eerste reader, een Kobo (7-tal jaar geleden), was waterproof. Over m'n Onyx Boox nu durf ik het niet zeggen van buiten, ik vermoed inderdaad van niet. Maar een nat boek is ook geen pretje.

De geur van een boek, ja daar heb je een punt (alhoewel, met sommige bib-boeken).

En de breekbaarheid van de ereaders is zeker ook iets van aan. Maar dat lijkt recent vooral de kleuren-Kaleidoschermen te plagen. Maar zoals een tablet kan een scherm, ja, breken. Met een boek gebeurt dit niet.

Wat ik miste in je lijstje dat pro-boek is, was het boek-gevoel. Een boek op goed papier is gewoon heel prettig om vast te houden. Bij een tablet krijg je dit gevoel niet.

Boeken hebben ook nadelen: omvangrijk en zwaar (op weg naar school, op reis, ...).
Ze zijn meestal ook duurder dan hun epub equivalent.

Ach, het is wellicht een vinyl-cd-mp3 discussie. Ik heb zowel ebooks als heel wat fysieke boeken. Ik geniet van beiden!
Ik zeg ook helemaal niet dat een e-reader geen voordelen heeft. Absoluut wel. Een groot voordeel imho is het kunnen inzoomen, en achtergrondverlichting. En natuurlijk het gewicht en het feit dat een e-reader duizenden boeken kan bevatten.

Ik punt alleen aan dat een fysiek boek nog steeds wel voordelen heeft tov een e-reader.

Met snel bladeren bedoel ik dat je soms een paar pagina's terug wilt om te zien waar iets ook alweer over ging. Bijvoorbeeld "wie was die persoon ook al weer". Dan gaat het bladeren, snel scannen en weer terugspringen naar waar je gebleven bent gewoon veeeeel sneller bij een fysiek boek. Pagina voor pagina terugbladeren op een e-reader gaat veel langzamer. Een bladerwijzer is pas mogelijk, als je weet dat daar iets interessants staat.

De tekstdichtheid van een boek is groter dan een e-reader, van een vergelijkbaar formaat. Zeker wanneer je bedenkt dat je 2 pagina's naast elkaar hebt.
Kobo Aqua kan ik eventueel zelfs onderwater lezen, dat lijkt me met een papieren boek niet aan te raden. En tegen een stootje kan die ook wel.

Is me al eens per ongeluk in bad (met water, maar ook zonder) gevallen, maar geen centje pijn. Als dat een papieren boek was geweest had ik minimaal met allemaal verdikte en kromme bladzijdes gezeten, na helemaal nat worden. En bovendien dagen kunnen wachten voor ik verder kon lezen, nog los van al het werk dat er in gaat zitten om tussen alle bladzijdes keukenpapier en bakpapier te leggen, en alle bladzijdes om de zoveel tijd weer los te maken voordat ze aan elkaar plakken.

En als jij op het scherm twee papieren pagina's wil zien, dan kan dat gewoon. Of nog meer.
Of je dat nog kan lezen is de vraag natuurlijk. Maar bij dat papieren boek kan ik het sowieso al niet meer lezen. Papieren boeken met hun te kleine letters, of juist veel te grote...

En ja, mijn e-book kan na een week of zes elke dag lezen inderdaad leeg zijn. Maar over het algemeen moet het wel lukken om voor die tijd een keer een tijdje prik er in te jagen.

Landkaarten opzoeken, die moet ik je geven, maar kan ook niet zeggen dat ik dat ooit veelvuldig heb gedaan.

En de geur van mijn e-book is inderdaad sub-optimaal, maar gelukkig mag ie nat worden, dus ook goed schoon te maken.
Qua kaarten en afbeeldingen hangt het af welke genre je wilt. Een roman zal vermoedelijk niet zo gauw een tekening of foto bevatten. Maar een fantasy of sci-fi boek al wel gauw. Verder ook studieboeken.

Ik heb nu een prachtig geïllusteerde versie van Lord of the Rings, in dikke (zware!) 3 delige bundel. Hele mooie tekeningen gemaakt door Allen Lee. Schitterend gewoon! Dat gaat 'm niet worden in een epub formaat :)
Ik lees alleen maar Fantasy en sci-fi (en dus alleen fictie), dus ik ben heel benieuwd waar jij dan steeds op moet kijken. Ik kom ze niet echt tegen.

Af en toe een plaatje op een pagina gaat prima in de e-reader. Momenteel Jonathan Strange & Mr.Norell, en die hebben bijna elk hoofdstuk wel een mooie lijntekening. Heb het papieren boek hier ook staan, maar ziet er niks anders uit.
Mythos 2 - Helden (Fry Stephen) -> kaart van Griekenland en kaart van stamboom
De Camino - Annya Niewierra
Ruta_Sepetys - Schaduwliefde
Graeme_Macrae_Burnet-Zijn_bloedige_plan
Alice in Wonderland
The Raven
Sanderson, Brandon - De Nevelaars 01 Het laatste rijk
Sanderson, Brandon - De Nevelaars 02 De bron der verheffing
Sanderson, Brandon - De Nevelaars 03 De held van weleer

Niet allemaal scifi-fantasy, maar wel boeken met plaatjes/plattegronden/diagrammen, die je nodig hebt voor het verhaal.
En ook jules verne - reis om de wereld in 80 dagen. Ben ik nu aan het lezen. Genoeg plaatjes.
Ik vind deze telefoon best een serieuze optie. Hoewel ik nu een iPhone pro heb, wat een fijn toestel is, is wel inderdaad de opmerking van jullie juist. Veel informatie waardoor het effect teniet gedaan kan worden. Ik vind het minderen zelf eigenlijk een prima idee, en de vraag is aan mijzelf of ik dan wel dit allen nodig heb.

En het antwoord is nee; en is TLC een fijn alternatief. Ik heb een eerder toestel voor tijdelijk van ze gehad. Hoewel de schermen echt mooi zijn, is met de lagere specs de performance wel erg ondermaats. Een tikkeltje sneller zou fijn zijn geweest. Het apparaat had geen apps nog geinstalleerd.

Buitennhet zelf consumeren van wat er van het scherm komt, vind ik het wel prettig als de ander er minder last van heeft. Ik ben vrij snel overprikkeld, en ik vind lagere contrasten dan ook wel prettiger.

Nadeel; Ik gebruik de airtags van Apple veelvoudig. Gezien mijn vergeetachtige aard zijn deze fijn om te hebben. Helaas werken die niet met android. Een echt alternatief vind ik er zelf nog niet, gezien de default updates via anderen.
Een telefoon met een goed OLED scherm kan met inverted colors ook prima als ebook dienen. Google Books heeft goede opties voor dit. Erg prettig voor de ogen. Do more with less.
Het is een beetje eigen aan onze maatschappij en onze instelling dat we "de beste" willen. Terwijl dat niet eens aan te wijzen is. Die "beste" is volgend jaar natuurlijk niet meer "de beste", maar er is wel de hoofdprijs voor betaald.
Ik koop zelf graag tweedehands of op de markt, dan heb ik dat probleem niet. Dan koop ik wat er voorbij komt en wat geschikt is. En veel dingen krijgen daar een verhaal mee, wat ook leuk is.
Waar, maar natuurlijk enkel vanaf het ogenblik dat er een bepaald minimum aan kwaliteit is bereikt. Het is dus volkomen begrijpelijk dat er gestreefd wordt naar betere kwaliteit om zeker aan die minima te voldoen. En die minima kunnen per gebruiker verschillen (ik heb geen 90Hz smartphonescherm nodig bvb), maar wie weet ook per toepassing: misschien bestaat er wel een toepassing voor schermen met een refresh rate van 400Hz en meer?
En een scherm geeft mij 100% van de frustratie, als ie niet goed is (te lage resolutie, te late framerate, crappy kleuren, etc). Ik heb nu (computer) schermen waar ik mij niet aan frustreer, dus ik ben er verder blij mee en hoef dus geen nieuwe.

Net een andere inkijk dan dat jij (of Tweakers.net gebruikt :P )
Hier ook. Ik heb een Galaxy Tab S2 en het scherm is echt fantastisch (nog steeds in deze tijd). De tablet is verder zo traag als dikke jeweetwel en de accu houdt niet over en dat is niet erg.

De tablet wordt gebruikt voor Netflix en Youtube, meer niet en daar is deze nog vele jaren voor geschikt.

Als het om irritaties gaat dan was het voornamelijk altijd het scherm en dit artikel trekt mijn aandacht omdat er nog wat winst in de reflecties valt te behalen. Als dit scherm qua kleur en scherpte ook maar in de buurt komt van de Tab S2 dan gaat mijn geld naar TCL. :P
Klopt dat is toch vaak de realiteit. Zo gaat het hier op Tweakers vaak over Oled en dat gamen op 60 hertz niet meer kan. En 15 jaar geleden werd je hier verguisd als je geen andere geluidskaart in je computer had gezet, en gewoon je onboard geluid gebruikte. Maar zolang jij niet een beter product naast je hebt (wat alleen reviewers hebben), ben je je helemaal niet zo bewust van het verschil in veel dingen.
Gaat met zoveel dingen.

Twee jaar geleden had ik nog twee monitorspeakers van Bose en een flinke Yamaha versterker aan mijn PC hangen. Totdat ik de afweging maakte tussen meer ruimte op het bureau of geluid. De afweging was simpel omdat ik vooral een hoofdtelefoon gebruik als ik iets van muziek maak (ik ben van de hobby, geen muziekant).

Tegenwoordig heb ik vrij simpele speakertjes op het bureau en heb iemand heel blij gemaakt met de monitor speakers en versterker.

In het begin was het nog even wennen (hoog is niet zo hoog en laag is niet zo laag) en weet je? Nu maakt het mij helemaal niets meer uit.

Het is maar wat jouw referentiekader is tesamen met wat je graag wilt.

Het kan ook zijn dat ik nu wat ouder wordt bepaalde zaken toch al minder belangrijk zijn. :)
Je gebruik is ook belangrijk.

Vroeger spendeerde ik veel meer uren achter de computer, deed ik heel veel gamen, had ik geen katten, geen kind, en was surround sound heel belangrijk.

Nu doe ik weinig gamen, heb dus wel katten en een klein kind, en de games die ik speel zijn niet competitief dus dat surround is ook minder belangrijk, dus ik gebruik nu eigenlijk altijd een draadloze headset (het draadloze is waarom ik de katten benoem, want ze komen regelmatig bij mij en dan zijn draadjes niet handig, zowel niet qua bijten maar ook omdat ze op het draad gaan liggen)

Nu zou ik ook een dure draadloze koptelefoon kunnen kopen met een losse microfoon, en dat zal ik vast ooit nog wel doen, maarja mijn prioriteit ligt er niet.

Beneden heb ik ook een soundbar met sub die ik voor 300 heb gekocht, klinkt goed genoeg, en we willen niet de huiskamer vol speakers. Alleen bij mijn spelcomputers heb ik nog een goede audioset staan.

Op andere vlakken geef ik juist weer meer geld uit, ik type die bijvoorbeeld op een Fold 3 (destijds bijna nieuw gekocht voor 825 euro), een apparaat die ik voor 80% van mijn online gebeuren gebruik, 10 jaar geleden was dit 20% telefoon en 80% PC.
Het is eerder omgekeerd: zodra er iets is over een product dat de grenzen verlegt stromen er standaard wat zure reacties binnen dat het allemaal onzin is of niet nodig zou zijn.

Overigens: ja 60hz gamen op een LCD was een enorme achteruitgang ten opzichte van toen we op zero input lag CRTs gameden (en ja sommige CRTs konden op 200hz) en we beginnen nu weer in de buurt te komen van waar we toen waren, zij het op hogere resoluties.
Voor welke features en apparaten geldt dit soort logica nog meer?
Het eerste wat bij mij opkomt is ooit de hype van 'audio kabels van zuurstofvrij koper' waarvan eigenaren beweren dat het zoveel betere geluidskwaliteit levert. Misschien is het deuntje ook gewoon leuk om naar te luisteren?

[Reactie gewijzigd door scsirob op 22 juli 2024 14:41]

Oh de wereld van adiofielen zit vol met rare gadgets/devices waar oplichting zo duidelijk is dat een peuter er niet in zou trappen 😝

Wat dacht je van:
Kleine standaardjes van ‘speciaal isolerend materiaal’ om je audiokabels van de grond te houden tegen (dacht ik) statisch elektriciteit

Een usb stick die je ‘dirty earth’ (stroomaarde) zuivert a €200,- en voor verbeterd resultaat kan adviseren ze er 2 😝

En zo nog veeeel veeeeel meer (voorbeelden komen uit een linus video die best je ogen opent op de stupiditeit van sommigen)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 22 juli 2024 14:41]

Kleine standaardjes van ‘speciaal isolerend materiaal’ om je audiokabels van de grond te houden tegen (dacht ik) statisch elektriciteit

Een usb stick die je ‘dirty earth’ (stroomaarde) zuivert a €200,- en voor verbeterd resultaat kan adviseren ze er 2 😝
Isolerende standaardjes kan ik mij nog voorstellen dat het theoretisch iets uit kan halen. (waarschijnlijk niet merkbaar). Had laatst nog een monitor kabel die met de WiFi interfereerde.

Maar die USB sticks? Ik neem aan dat er geen aarde draad aanzit? Hoe stelt men zich dat dan voor? Draadloze verbinding met de aarde van je huis ofzo?
Consoles :) waar graphics niet altijd bepalend zijn op de lol die je er mee kan hebben.

Beamers…. Waar de waardes ‘t dak uitvliegen maar vaak men uiteindelijk met een normaler model ook wel af konden

Zelfs 4k content, meesten hebben echt niet door als een serie 1080 is op hun 4k abbo/tv

En ach zoveel meer :)
Hm… hangt erg van de toe passing af. B.v. ‘s avonds in een verduisterde kamer naar een OLED TV bekijken levert nog regelmatig genotsmomentjes op: wat is die ‘zonsondergang’ mooi, los van de inhoud van de film. En gaat hier niet alleen om lagere specs: je levert contrast in voor minder reflecties en rustiger beeld, lijkt me voor tablet/phone een prima deal.
als je niet al te geobsedeerd bent komt 99% van je lol van de inhoud op je scherm.
Toch zeiden mensen dat een poosje terug ook van VHS. Niet zeuren over de ruis en die beweging in het beeld, maar gewoon op de inhoud letten.

Toch heeft mijn blu-ray of 4k stream met HDR van nu toch echt wel een betere beleving bij voor de rest dezelfde inhoud.
Ik lees heel veel op mijn Kindle Paperwhite 2021. Ik spendeer gemiddeld 2 uur per dag of meer met het lezen van boeken.

Ik merk een enorm verschil in mijn hoofd, Mentaal voel ik mij heel de dag in een soort van meditatie staat, heel rustig en doordacht, ik neem veel meer de tijd om even goed na te denken over bepaalde situaties en ik denk een heel stuk minder doem/negatief.

Ik kijk nu 1x per week een uurtje youtube, maar zelfs dat haal ik steeds meer met moeite omdat het voor mij een te lange zit is en ik de entertainment waarde eigenlijk toch best tegen vind vallen.

Ik kan nu geen youtube meer kijken zonder dingen te zien en op te merken, die eigenlijk bedoelt zijn om jou als kijker te laten terug komen, mensen die hun orginele passie voorbij vliegen voor drama, eindeloos reviews, onzin lul verhaaltjes, en dan nog even bedelen voor hun patreon, subs, social media etc.

Geen zin meer in deze type enterperneurtjes mijn tijd te geven.

Maar de Kindle vind ik erg fijn, het is puur om boeken te lezen meer niet, geen afleidingen etc. Ik wil ooit nog een goeie e-ink mobieltje, er zijn een paar leuke candidaten op de markt, maar zijn nog net niet wat ik moet hebben om mijn iphone 13 mini te kunnen vervangen, wel heel close though.

[Reactie gewijzigd door Wowhead op 22 juli 2024 14:41]

Games. Iedereen wil de hoogste resolutie met de hoogste refresh rate. Maar als het spel leuk genoeg is, boeit het je niet meer.

Er zijn ongetwijfeld competetieve games waar het net een beetje verschil kan maken, maar mensen die er over zeuren bij single player games.........
Doordat reflecties een stuk minder zijn dus uitermate geschikt om te lezen en om als navigatie in de auto te gebruiken (dat is waarvoor ik oude telefoons o.a. inzet, dedicated navigatie).
En ook vraag ik me af hoeveel animo er nu nog is om aan colour e-paper door te ontwikkelen.
Dit ziet er uit als een uitstekende vervanger daarvoor.
Energie verbruik. Dat zal de reden zijn. Niemand zit er op te wachten om zijn of haar kobo ereader op te laden als deze 6 uur gebruikt is. Volgens mij leest het ook een stuk prettiger als een verlicht display.
Afleesbaarheid in zonlicht! Daar kan geen OLED of LCD paneel tegenop!
Alleen de kijkhoek is nog niet optimaal. Jammer dat het nog geen highend telefoon dit heeft. Zou wel echt iets zijn voor fairphone. Als ik TLC was had ik het idee door verkocht in licentie-vorm.Dan kan het ook op een highend telefoon.
Fairphone moet het wel hebben van spul wat redelijk lang ondersteund word, denk niet dat je dat krijgt bij dit soort dingen waar het een gimmick is met maar een hele kleine afzetmarkt
Waarom zou dit iets zijn voor Fairphone? Is er iets duurzaams aan de productie of is het beter repareerbaar o.i.d.?
Nou niet perse voor alleen fairphone . Beetje mat scherm voelt wel ecologischer en rustiger aan.Een touchscreen dat fijner aanvoelt is natuurlijk wel een meer waarde als je telefoon lang wil gebruiken. Bij mij fairphone 2 heb ik ook wat developers settings van animaties aangepast om toch nog beetje soepele ervaring te beleven.
Voelde anders zo traag aan.
En als fullcolor fotolijst, zonder dat je het idee hebt dat je 's avonds op de kast een vuurtorentje hebt.
als dit nou gecombineerd wordt met tablet met een stylus om te schrijven, is dit meteen beter dan alles wat er is op dit gebied, de remarkable, boox etc
Die hadden ze ook staan (te zien in de video). Hopelijk duurt het niet te lang voor ze deze toestellen effectief uitbrengen.
mooi, had ik gemist. ik maak graag aantekeningen op een scherm. gebruik daar nu mijn surface voor maar het scherm reageert niet meer op touch en pen.
Behalve wss de batterijduur. Ik heb een Boox, maar als ik die iedere dag zou moeten opladen, zou ik niet blij van worden.
Wat is precies het probleem van vingerafdrukken. Je ziet ze toch alleen als het scherm uit staat?

Jammer dat ze het niet aan andere partijen willen leveren. Leek me best mooie technologie.

[Reactie gewijzigd door Skating_vince op 22 juli 2024 14:41]

Met donkere content kun je ze ook zien natuurlijk.

Maar ik vraag me wel af hoezeer dit nou nog verschilt met andere matte schermen. Ze zetten het leuk naast een glossy scherm natuurlijk, maar bijvoorbeeld die opmerking dat het leek alsof het een dummy was, exact diezelfde opmerking heb ik over de steam deck oled met etched glass panel gemaakt zien worden. Ook die reflectie die je veel minder ziet, ja, dat is op mijn deck ook zo. Dus hoe revolutionair is dit nou echt... Ik ben sceptisch.
Ik begreep uit andere nieuwsberichten dat deze tablets niet naar Europa komen wat ik toch wel jammer vind want ik ben wel in de markt voor de 10 inch.

[Reactie gewijzigd door addictive_rhymz op 22 juli 2024 14:41]

Het lijkt in ieder geval dat de voorganger van deze (de 12 pro) hier niet te krijgen is. De 11 staat wel op pricewatch. Dat is dan wel zonde,
Persoonlijk ben ik inderdaad ook wel geïnteresseerd, zeker als de verversingssnelheid omlaag kan en de batterij van de tablet dus ook nog langer mee kan gaan.
Op nagenoeg al mijn apparaten met scherm plaats ik een matte screenprotector voor zover de schermen al niet mat zijn. Die glim schermen maken mij niet blij. Dat het contrast daardoor wat minder wordt, boeit mij niet zo.

Op mijn iPad Pro gebruik ik altijd een paperlike screenprotector. Dat voelt als papier wanneer je erop schrijft of tekent en maakt het scherm lekker mat.

Ik ben benieuwd hoe deze TCL NXT schermen zich verhouden tot een “gewoon” scherm met matte screenprotector.
Zo te zien doet een paper like hetzelfde als een tcl scherm minder reflectie, iets minder scherp en iets stroever oppervlak. Werkt heel goed. Nu nog een betere stylus want de gladde ronde stylus van apple vind ik niet prettig. Overigens gebruik ik zelf meestal een samsung s6 met staedler Norris. De stylus ligt goed in de hand maar scherm is net te glad. Ach ja met pen en papier bleef ik ook zoeken naar ideale oplossingen.
Serieuze vraag: is deze techniek niet ook te combineren met OLED? Als het enkel om de afwerking gaat zoals ik het hier lees, zie ik niet waarom dit niet met andere scherm technieken mogelijk is.
Ze gebruiken een eigen Stack, daar kun je niet even een OLED scherm in knutselen. Ook de maximale helderheid is nog vrij laag, met OLED wordt dat nog lastiger.
Voor €180 is dit een instant buy om te gebruiken als smart home remote! Benieuwd naar de prijs van de tablet.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 14:41]

Naar deze ontwikkelingen kijk ik al jaren uit! Ik wacht uiteindelijk op de eerste iPad die als ereader gebruikt kan worden: minder/geen reflectie, liever voor de ogen. Nu maar hopen dat Apple ook langzaam deze kant op wil… wellicht als ze hun nano anti reflectie technologie verder ontwikkelen en in de iPad gooien. Fingers crossed!
Als TCL dit naar highend gaat brengen, doet een ander dat wel op gegeven moment en dan is het voor TCL te laat. Hopelijk bedenken ze zich nog dus.
Ze zullen de toch wel wat patenten hebben
Ja, maar dan wordt er iets vergelijkbaars gemaakt dat net iets anders dan het patent is natuurlijk. Je weet wel hoe dat gaat. Ze kijken toch allemaal weer bij elkaar af.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.