Harde schijven zijn 27 procent duurder door geheugentekort

Ook harde schijven blijken eind 2025 sterk in prijs te zijn gestegen. Op basis van Pricewatch-gegevens van de 50 populairste hdd's blijkt dat de gemiddelde prijs zo'n 27 procent boven het jaargemiddelde ligt. Een populaire harde schijf kost inmiddels gemiddeld ruim 310 euro, tegenover 246 euro over heel 2025.

De prijsstijging is sinds eind september 2025 zichtbaar en sindsdien loopt de prijs consistent op. Op 29 september kwam de gemiddelde laagste prijs voor het laatst overeen met het jaargemiddelde. Gemiddeld is de prijsstijging van harde schijven zoals vermeld 27 procent, maar als gekeken wordt naar de minimale prijs, is de stijging zelfs 36 procent.

Waarom worden hdd's nu ook al duurder?

Willem de Moor
Willem de Moor
Redacteur opslag

Willem: "De laatste tijd rijzen geheugenprijzen de pan uit. Onder meer dram, smartphonegeheugen en videogeheugen zijn aanzienlijk in prijs gestegen vanwege de grote vraag vanuit de AI-industrie. Dezelfde extreme prijsstijgingen gelden ook voor nand en andere opslagtechnologieën van toepassing, waaronder dus harde schijven.

Vermoedelijk liften de prijzen van harde schijven mee op dezelfde AI-hype. Fabrikanten kunnen hun drives voor meer geld aan datacentra verkopen dan een consument voor een drive wil betalen. En met een sterke consolidatie aan de aanbodkant (er zijn nog maar drie fabrikanten) is er minder prijsdruk door concurrentie."

Door Yannick Spinner

Redacteur

15-12-2025 • 15:05

65

Reacties (65)

Sorteer op:

Weergave:

Tsja, als de vraag naar opslag stijgt, dan gaat alles omhoog.

Wel interessant dat de verwachting dat SSDs snel HDDs voorbij zouden steken helemaal niet is uitgekomen - de verhouding is nog steeds nauwelijks veranderd versus tien jaar geleden: SSD is ongeveer 5x duurder per TB dan HDD (60 vs 12 euro), destijds zo’n 6-7x duurder. In dit tempo duurt het nog 20 jaar voordat we bij het omslagpunt zitten…ik weet nog goed dat iedereen ervan overtuigd was dat we daar al ergens eind twintiger jaren zouden zijn. Oude tech blijft altijd langer hangen dan je denkt…
Nu voor mij was dat punt in November 2024. Toen waren SSD's nauwelijks duurder dan HDD's
Ligt het aan mij of is het een beetje raar om de hogere prijs aan het einde van het jaar al mee te nemen in het jaargemiddelde wanneer je probeert te zeggen wanneer de prijs voor het laatst op het jaargemiddelde lag.

Als ik naar 29 september in de grafiek kijk, dan ligt de prijs op dat moment al echt wel aan de bovenkant van het gemiddelde tot dan toe. Doordat de prijs daarna flink stijgt is het misschien wel waar als om te zeggen dat hij op die dag voor het laatst op het jaargemiddelde lag, maar gevoelsmatig is het toch niet helemaal eerlijk vergelijken.

Stel dat de prijs de laatste weken van het jaar doorgroeit naar een 10.000 euro. Zeggen we dan ook dat de prijs pas echt is gaan stijgen in december omdat hij pas toen boven het gemiddelde kwam?
De prijsstijging begint dan ook overduidelijk vanaf 15 september, en dat is zo ook al stijgt het naar 10.000 euro in de laatste weken. Een prijsstijging begint niet vanaf het moment dat het hoger is dan het tot dan toe maximale, zoal het artikel suggereert. Voor het gemiddelde zou je inderdaad 1 jan - 14 sept moeten nemen als je met de stijging wilt vergelijken.
Precies, het is duidelijk dat de stijging eind september begint, maar de motivatie hiervoor is dat dit is omdat hij vanaf die datum niet meer onder het gemiddelde is geweest. En dat vind ik, in combinatie met het gebruik van het gemiddelde van het hele jaar (inclusief de reeds gestegen prijzen dus) een beetje vreemd.

Zoals ik al zei, zou je namelijk diezelfde redenering gebruiken in het geval dat de stijging exponentieel was geweest, dan zou je komen tot de conclusie dat de stijging pas veel later zou zijn ingezet, omdat het jaargemiddelde dan veel hoger zou hebben gelegen.

Maar ik ben geen wiskundige, dus misschien praat ik nu enorme onzin :)
Recent de opslag in mijn NAS vernieuwd. Viel me tegen wat de kosten daarvan waren.

Daarom maar 2e hands schijven aangeschaft (met nette smart-waarden).
Klinkt verstandig, doch smart waardes kun men eenvoudig faken. Je moet gaan voor nette garantie, bijvoorbeeld enterprise disks van Goharddrive. Wel nog van belang tegenwoordig is hoeveel elektriciteit het zoal kost. Als je bij STH zoekt, zie je aanbevelingen voor bang for the buck (dat kunnen Amerikanen wel), maar Amerikanen letten totaal niet op hoe zuinig e.e.a. is.
Nou thanks AI heh!

Vond het ook wel een bold statement van SK Hynix: nieuws: 'SK hynix geeft voorrang aan datacenters en beperkt consumenten-dram tot 2028'

Een beetje a la nVidia die openlijk aangeeft consumenten kaarten / gamers op een lager pitje te zetten.

Dit zijn de gebruikers die jullie groot gemaakt hebben ja, het is wachten tot die AI bubbel klapt en welke grote partijen er dan omvallen. Maarja, dat zou de fabrikanten een zorg zijn, die hebben dan allang gecashed...
Nou thanks AI heh!
Na de cryptocurrency en de NFT is de volgende hype aan de gang.

Kun je nagaan hoeveel een bedrijf als OpenAI dokt. Nou ja, vooral hoge volumes, ze krijgen vast wel staffelkorting.

Complete markt is stuk:

nieuws: Micron stopt met submerk Crucial voor consumentenproducten
nieuws: Na Micron en Sandisk lijkt ook Samsung prijzen nand en dram te verhogen

Had het op zich ook wel aan kunnen zien komen:

nieuws: Micron draait recordomzet met dram, vooral dankzij grote vraag naar HBM
nieuws: 'Amerikaanse overheid wil ook aandelen nemen in TSMC, Micron en Samsung'

En daarnaast biedt Sam Altman’s Dirty DRAM Deal een mooie postmortem.
Ik vraag mij af of dit in de toekomst nog weer hersteld en waar de huidige stijgingen eindigen --> vooral voor complete builds van laptops en desktops straks.
ik vrees oprecht voor een videokaart-scenario waarbij fabrikanten na de belachelijk grote vraag van een compleet ongerelateerde sector de consumentenprijzen definitief hoog zullen houden omdat ze door hebben dat er uiteindelijk toch voor zal betaald worden wat ze vragen en binnenkort zullen de prijzen van de diensten van de big-tech companies ook stijl stijgen omdat ze hun ongeziene investeringen willen terugverdienen en dat zal je niet enkel aan AI-gerelateerde producten zien, maar simpelweg aan alles.
als er genoeg concurrentie is, komt er uiteindelijk een fabrikant die zegt, doe mij maar de helft van de marge voor 3x het marktaandeel. Met alleen AMD, Nvidia en Intel is dat wat beperkt
Het merendeel van de markten is een triopolie geworden waarbij nét genoeg concurrentie is. Waarom denk je dat tegenwoordig elke grote overname door een dozijn landen onder de loep wordt genomen vanwege potentieel marktverstorend?
Er zijn natuurlijk meer fabrikanten in de wereld. Vooral in China, die heeft zijn eigen x86-compatible chip, VIA bestaat nog steeds. Qualcomm wilt ook in de markt breken met Windows-on-ARM en Apple natuurlijk zal ook wel een groter aandeel willen.

Ook de verschuiving in de kost van schijven is al jaren voorspeld. De productiekost van schijven worden alsmaar duurder, de nieuwste schijven dit jaar hebben nu 30TB of meer, ipv gewoon armen met platters moeten er nu lasers (HAMR), meerdere onafhankelijke actuators en/of helium bij komen kijken. De kost van productie is dus veel hoger en we verwachten dezelfde prijzen?
Qua volume worden er natuurlijk enorme hoeveelheden besteld ook. Dus dan kun je alles ook goedkoper maken. Zelfs schroeven maken zou heel duur zijn als je met niets start en dan slechts een kleine productielijn zou willen opstarten zonder volumes.

Denk niet dat we medelijden hoeven te hebben met HDD-makers, ze verkopen immers een essentieel product voor de zgn. data-economie. En ze hebben zich ook zeer slecht gedragen de afgelopen paar jaar met NAS-schijven en refurbished terug het verkoopkanaal in zetten.
DRAM was van oudsher een makkelijke markt om in te stappen. Protocollen zijn volledig gestandaardiseerd en gedocumenteerd, licentievoorwaarden voor patenten zijn FRAND. Drijf de prijs ver genoeg op en toetreden tot de markt wordt op een gegeven moment winstgevend.
Maar die concurentie komt er niet. Het opzetten van productielijnen duurt jaren en vraagt immense investeringen. Waarom zou je dat doen als je met een hogere prijs en hogere winstmarge ook de marktvraag onder controle kunt houden? Waarom zwaar investeren om lagere prijzen nodig te maken wanneer de markt bereid is van gewoon meer te betalen?
Zo werkt het niet. Je investeert niet om de prijzen omlaag te krijgen. Je investeert om nog meer producten voor die hoge prijs te kunnen verkopen. Prijsverlagingen zijn een ongewild resultaat als meerdere fabrikanten de productie teveel opvoeren.
De fabrikanten zoeken gewoon naar de prijs waar ze hun productie verkocht krijgen, erg veel meer hoef je er niet achter te zoeken. Ze kunnen niet meer produceren, dus de prijzen gaan omhoog totdat genoeg kopers zijn afgehaakt. Feitelijk zijn de winnaars degenen die niet kopen en gewoon wat langer doorgaan met wat ze hadden.
Ze veranderen hun productie om een compleet ander segment van de markt te bedienen. Zie wat er met Crucial gebeurd is. Een bekend merk dat het goed deed, maar gewoon omdat datacenter meer betaalt voor wat ze met hun productiecapaciteit kunnen doen, dumpen ze de volledige consumer-markt. Het resultaat is een concurrent en een hoop productiecapaciteit minder en in de toekomst nóg hogere prijzen en dan kan de wachter op het moment dat hij écht nieuwe hardware nodig heeft alsnog meer betalen dan nu.
Maar geheugen is geen luxeproduct zoals high-end videokaarten. De instappers zijn inmiddels goedkoper dan vóór de crisis.
ik weet niet wat jij als startpunt neemt, maar ik spreek over de crypto-miners en dan pas is corona gekomen toen de prijzen al verhoogd waren.
De RTX 5060 is goedkoper dan de GTX 1060 destijds. Volgens mij was dat nog vóór de crypto mining hype maar dat weet ik niet zeker.
Dat is een wel heel nauwkeurig gekozen segment om je punt te maken. MSRP van beide was $299 terwijl de generational performance een volledige tier gezakt is. Kijk eens wat de prijzen van alle andere segmenten gedaan hebben en dan weet je dat je voor de 1080ti of zelfs titan X (indertijd het hoogste segment) nu bij lange na geen 5090 kan kopen.
En dat hebben we aan niemand anders te danken dan ons zelf. Toen de GPU’s voor belachelijke prijzen te koop stonden bleven wij, de consumenten, kopen. We hebben Nvidia letterlijk gezegd: “vraag maar wat je wil, wij kopen toch wel.”
welke andere keuze hadden consumenten dan? Allemaal samen braaf 3 jaar wachten terwijl fabrieken dan zogezegd maar aan hetzelfde tempo zouden blijven produceren? Als de vraag afneemt dan produceren ze gewoon minder om de prijs op pijl te houden, maar als de vraag explosief stijgt hebben ze serieuze kosten om de productie op te drijven, want daar is dan geen capaciteit voor.
Errr... Prijs van HDDs gaat omhoog door tekort aan RAM?
OK, er zit wel een kleine cache van 128/256MB op de PCB van een HDD. Maar je gaat me nu toch niet wijsmaken dat dit chippie zoveel kost?

Of is er zo'n grotere vraag naar HDDs de laatste tijd, uit schrik voor tekorten in de toekomst, dat het aanbod nu al niet meer kan volgen?
Zie het blauwe kader onder het bericht. ;)

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 15 december 2025 15:24]

De uitleg in het blauwe kader komt volgens mij niet overeen met de titel van het artikel.
Titel zegt dat de oorzaak geheugentekort is (dus het DRAM chip voor cache), terwijl het blauwe kader zegt dat het aanbod HDDs naar datacenters gaat. Dat is niet hetzelfde...
Helemaal mee eens. De titel klopt niet. Ook als het geheugen super goedkoop was hadden datacenters hdds kunnen opkopen voor ai.
Ik miste dit ook in het artikel. Voor ingewijden misschien vanzelfsprekend, maar voor mij niet!
HDD's zijn al een tijd aan het stijgen, ik dacht omdat de opslag vraag van de datacenters ook enorm gegroeid was. Alles wordt nu in datacenters gepompt...

Ik heb ergens in 2022 een 22TB WD Ultrastar gekocht aan 420€ voor men nieuwe NAS en houd sindsdien de prijzen in de gaten. Wel, ik heb deze zomer voor 395€/stuk er nog 2 bijgekocht (had er beter nog enkele gekocht achteraf gezien)

Vroeger stuikten de prijzen in elkaar als ze grotere varianten uitbrachten... niet meer dus
De tijden zijn precies veranderd. Vroeger werd technologie goedkoper idd, nu bijlange niet meer.

Komt door verschillende factoren maar 'graaiflatie' valt niet te onderschatten. Mensen kopen toch, dat hebben ze tijdens covid periode heel hard gemerkt.

Ik koop veel meer 2dehands en ja, ik houd bepaalde componenten in de gaten en sla toe wanneer ze een normale prijs hebben. Voirg jaar 32 GB DDR5 gekocht voor 110 euro, gewoon, omdat de prijs normaal of laag stond naar mijn gevoel.
8TB HDD's heb ik 2 jaar geleden gekocht, heb nog een reserve, ik kan nog een tijdje verder
Omdat SSD's duurder worden (en in veel gevallen uitverkocht zijn), worden harde schijven weer aantrekkelijker om te kopen en stijgt de vraag. Meer vraag betekent hogere prijzen. De stijging is kleiner dan die van SSD's.

Ik denk dat hardeschijffabrikanten de productie kunnen opvoeren, dus ik verwacht geen grote tekorten aan harde schijven.
Lijkt me sterk dat je SSD's in een NAS gaat steken, SSD's zijn nooit voor mass storage geweest voor de consument.
Nee, maar er zijn genoeg consumenten geweest die maar een SSD'tje voor hun fotoverzameling gekocht hebben, want de capaciteit van een HDD was niet persé nodig. Nu de SSD duur of helemaal niet meer te krijgen is, verandert dat de keuzen.

En vanzelfsprekend gelden dit soort redeneringen ook voor de zakelijke maken. De consumenten- en zakelijke markt zijn niet geheel gescheiden van elkaar, ze beïnvloeden elkaar.
In de media wereld gebeurd precies dit. SSD's voor editting van bestanden op een NAS. Het gaat hier om geluidsstudio's overigens.
Dat de prijzen omhoog gaan, geeft al aan dat er niet veel meer productiecapaciteit is.
Als jij X aantal chips kan produceren op een dag onafhankelijk van grote, ga je 50/50 verdelen hoeveel je van elke chip gaat produceren? Of zet je bijvoorbeeld in op veel grote chips (want AI) en maar een klein gedeelte naar die kleinere chips want de markt is kleiner.
Nee, maar doordat SSD nu duurder worden kijken meer consumenten toch weer naar harde schijven. Waar men een half jaar geleden een NAS met SSDs ging bouwen, kijkt men nu toch weer naar HDDs. En hogere vraag betekend hogere vraagprijs. Simpel.
Tja, opslag is technisch gesproken ook geheugen, maar dan niet-vluchtig (permanent). RAM (random-access memory) is sneller, minder en vluchtig geheugen. Er is ook nog ROM, dat niet-vluchtig en niet-bewerkbaar is (read-only memory). Ze zijn inherent met elkaar verbonden, al vind ik het verwarrend dat er soms naar storage wordt verwezen met de term memory.
Het moment dat oude voorraden opraken en nieuwe producten geproduceerd gaan worden of bijgeproduceerd gaan worden zullen we ben ik bang flinke prijsstijgingen gaan zien in onze consumentenproducten zoals telefoons, consoles (alweer) en andere smart producten die gebruik maken van dezelfde onderdelen..
Ja, maar dan heeft een bedrijf minder consumenten-omzet , omdat een pc / smartphone/ laptop niet meer te betalen valt . en de 2de hands markt groeit , dan zullen de prijzen moeten dalen , want anders krijgen ze t niet meer verkocht.

En wie gaat de ai gebruiken , als niemand zich het kan veroorloven ?

Ik verwacht wel, als deze trend zich door zet , dat er veel goedkoop spul uit China komt wat best past in je pc

[Reactie gewijzigd door Metallize op 15 december 2025 15:24]

Deels heb je een punt, maar inmiddels zijn de prijzen voor consoles en game pc's al sinds corona hoog, en inmiddels lijkt het normaal 1000 euro voor een gemiddelde game pc neer te tellen. De huidige generatie jonge gamers (laten we zeggen 12 tot 20) weet al bijna niet beter meer. Is het niet corona, dan is het wel een oorlog of de AI boom om prijsverhoging te rechtvaardigen.

Zelf dacht ik leuk op black friday te wachten voor een nieuwe hdd in mijn NAS, maar ik zag de prijzen doodleuk doorstijgen in wat nu de "black week" heet. Uiteindelijk na heel veel tijd en moeite nog iets gevonden via amazon Duitsland.
Controleer aub of het geen refurbished schijf is met verbogen gebruik in het verleden bij een vorige eigenaar.
Ergens heb je een punt maar ik denk voordat we dit punt bereiken dat de prijzen eerst nog veel hoger gaan worden. Toen de PS5 uitkwam hadden genoeg mensen er ook 1000 euro of meer voor over. Als ze dus met de helft van de verkoop evenveel winst kunnen behalen zullen ze er niet wakker van liggen dat een klein gedeelte an de mensen het niet kunnen kopen.
De hoge prijzen zijn natuurlijk op dit moment nadelig. maar een voordeel kan zijn dat de druk op fabrikanten om snellere/betere hardware te leveren dan de concurrent ook gaat toenemen. Als de AI markt dan verzadigd is hebben we wellicht tegen die tijd wel betere hardware dan wat we hadden gehad als wanneer deze situatie zich niet had voorgedaan.
Beetje optimistisch, maar dat heb je wel nodig met de huidige staat van de hardware markt 8)7
Nee, juist niet. Crucial is halverwege dit scenario zelfs volledig uit de markt gestapt. Dankzij de professionele AI-markt is de consumentenmarkt niet interessant meer.
On Wednesday, Micron Technology announced it will exit the consumer RAM business in 2026, ending 29 years of selling RAM and SSDs to PC builders and enthusiasts under the Crucial brand. The company cited heavy demand from AI data centers as the reason for abandoning its consumer brand, a move that will remove one of the most recognizable names in the do-it-yourself PC upgrade market.
https://arstechnica.com/gadgets/2025/12/after-nearly-30-years-crucial-will-stop-selling-ram-to-consumers/
Blij dat ik deze zomer nog 4x 20tb heb gekocht voor mijn truenas server, was al duur genoeg...

Beetje jammer dit, geheugen en ssd/hdd flink duurder.

Upgrade pc eerst maar weer op de lange baan :(
Gelukkig nog e.e.a. op de plank liggen voor als er een disk stukgaat en anders kan ik voor nood nog een disk uit een behuizing pulken. Soms is hoarden zo gek nog niet :+

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 15 december 2025 15:20]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn