Microsoft test AI-shortcuts in Verkenner om afbeeldingen te bewerken

Microsoft test vier AI-shortcuts in Windows 11 Verkenner om bepaalde acties sneller te kunnen uitvoeren. Het gaat om een functie om afbeeldingen te zoeken op Bing en functies die de afbeelding zelf kunnen bewerken.

De vier AI-shortcuts zijn te openen door met de rechtermuisknop op een afbeelding te klikken in Verkenner en naar 'AI actions' te navigeren. Hier kunnen gebruikers klikken op de acties, die specifieke apps openen om hier acties in uit te voeren. Zo is er Bing Visual Search die gebruikers een afbeelding laat opzoeken via Bing. Gebruikers kunnen zo bijvoorbeeld vergelijkbare producten of bepaalde gebieden of planten vinden.

De drie andere functies laten gebruikers afbeeldingen bewerken. Blur Background en Erase Objects openen in de Foto's-app. Bij Blur Background wordt de achtergrond van een afbeelding automatisch herkend en geblurd. Gebruikers kunnen aangeven hoe sterk dit effect moet zijn. Bij Erase Objects kunnen gebruikers elementen in afbeeldingen markeren die door Generative Erase worden verwijderd. De laatste functie, Remove Background, opent de afbeelding in Paint en verwijdert de achtergrond.

Vooralsnog zijn de functies alleen beschikbaar via de Windows 11 Insider Preview Build 27938, die momenteel in het Canary Channel zit. De functie werkt op dit moment alleen met JPG-, JPEG- en PNG-afbeeldingen. Overigens maakt Microsoft ook bekend dat er een grotere klok met secondeteller in het notificatiecentrum komt, 'een veelgevraagde functie uit Windows 10'. Microsoft meldt niet wanneer deze functies naar de stabiele versie van Windows 11 komen.

AI-shortcuts in Verkenner File Explorer Windows 11

Door Hayte Hugo

Redacteur

10-09-2025 • 09:07

97

Submitter: Slavy

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

Weet iemand nog een handig tooltje om dit soort menu's op te schonen? Ik krijg een baard van hoeveel meuk er ondertussen in dat menu staat...
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/2287432/(article)-restore-old-right-click-context-menu-in

Je moet het legacy context menu terug zetten, heb ik hier ook gedaan.

Alternatief: Kubuntu
Ik ben inmiddels wel klaar met Microsoft. Ooit moet ik nog een keer Kubuntu op m'n werk zien te installeren zonder dat IT het door heeft. Visueel zullen ze het niet zien, maar ze zullen wel een vreemde computer opmerken.
Waarom zou je dit stiekem moeten doen? Dien gewoon een verzoek in op de juiste plek, maak je case, en zorg dat het beleid wordt zodat ook anderen kunnen switchen als ze dat fijn vinden. When all else fails kan je terugvallen op een VM (maak je van je workstation gewoon een hypervisor) of ga je meer leunen op WSL2 dat 'gewoon' onderdeel is van Windows.
omdat ze volop ingezet hebben op Azure, Microsoft 365 en Teams.
Office gebruik ik niet, en als ik dat al doe, dan doe ik dat op m'n Nextcloud thuis. Verder gebruikt alles op het werk Single Sign on via je windows account.

Maar ik lees dat er ook een Teams voor linux is. Ik zal het serieus overwegen om inderdaad een werkplek verzoek in te dienen.
Misschien is het gewoon beter voor iedereen om je zakelijk gewoon aan de standaarden van je werkgever te houden. Je hebt vast verstand van computers en linux daar twijfel ik niet aan, maar je werkgever heeft misschien ook te maken met verzekeringen en compliancy. Ik moet helaas ook de hele dag met Windows, Azure en co-pilot handelen. Thuis gebruik ik 80% Apple en 20% Windows (voor VR) Het is wat het is, maar ga alsjeblieft niet stiekem met Shadow IT aan de slag, daardoor wordt het sowieso onveilig en onprettig.
Ieder bedrijf heeft beleid gebaseerd op risico's, mitigeren daar van, checks & balances, und so weiter. Met de intreding van DORA/NIS2/BIO staat hier meestal iets op papier en dat wordt (aantoonbaar) uitgevoerd. Dat betekent dat je hooguit wat beleid moet aanpassen of nieuwe controls moet introduceren, met behulp van de aangewezen verantwoordelijken. Het is dus onzin om niet gewoon 'n formeel goed onderbouwd verzoek neer te leggen op de juiste plek-- 'nee' heb je en 'ja' kan je krijgen als het bedrijf niet rigide is.

Daar komt bij dat als je toegang hebt tot VirtualBox of voor mijn part Hyper-V je er al wel bent, naast het bestaan van WSL2. Dat is geen "schaduw-IT", dat is de mogelijkheden díe je hebt benutten.
Ik vind het fijn dat je thuis in de materie bent, je kunt van alles op papier zetten en je controls zo goed mogelijk in place hebben. Als hij gewoon een verzoek doen dan kan hij een 'Ja' of een "Nee' krijgen.

Nu gaat ie zelf lopen kloten in de hoop dat de werkgever er niet achter komt. We kunnen 1000 dingen bedenken wat er allemaal geregeld hoort te zijn, wat allemaal wel en niet zou moeten, maar deze persoon wilt een niet ondersteund en niet beheerd OS mee naar binnen nemen, daar vind ik wat van en daar zou jij ook wat van moeten vinden.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 11 september 2025 08:54]

Zodra de persoon waar wij het over hebben een VM mag draaien op z'n workstation -wat niet ongewoon is- of (al) gebruik kan maken van WSL2 -wat een redelijk ingeburgerde feature is van Windows- dan valt er niet zo heel veel van te vinden hoor. En dat is ook precies mijn advies: doe het niet stiekem, ga via de officiële route, en als dat niets oplevert is er wellicht een VM of WSL2.
Dit dus. Daarnaast is er natuurlijk een kans dat ze Shadow IT monitoren en blokkeren, want wat @nexhil al zegt, verzekeringen, compliancy etc. Dat soort zaken kunnen je werkgever dus bakken met geld kosten als er iets mis loopt omdat @Indy81 loopt te hobbyen.
Wellicht mag het gewoon, want anders zouden ze het kunnen blokkeren. Zeker via Azure.

Bij ons zou het weinig uitmaken als het iemand al lukt. Diegene krijgt vanaf een Linux machine enkel toegang tot bedrijfsdata via de web apps in de browser, want een Linux machine zal niet compliant worden waardoor volledige toegang d.m.v. MS Office apps niet mogelijk is.

Neemt niet weg dat overleggen wat wel en niet wenselijk is natuurlijk altijd de voorkeur heeft.
maar je werkgever heeft misschien ook te maken met verzekeringen en compliancy
Verzekeringen?

Waarom niet gewoon: standaarden en interoperabiliteit.
Misschien moeten werkgevers / bedrijven maar eens na gaan denken wat nu echt het beste voor ze is. Zeker met een fascitisch regime in het Witte Huis. We kunnen al heel lang niet meer vertrouwen op de VS en wat daar vandaan komt, zeker nu niet meer.


Wil je als bedrijf (nu) echt (nog) vast zitten aan al die Amerikaanse troep? Voor vrijwel alles zijn er betere oplossingen, als je maar wilt. Daar zit het grote probleem. De bedrijven willen om de één of andere reden niet veranderen.
Als morgen de hele wereld over gaat op Linux of Amiga OS, dat maakt mij niet uit.

Het gaat erom dat een bedrijf een keuze heeft gemaakt of helemaal niet. Als het beleid gewoon BYOD is, is dat voor mij ook prima. Maar dat is hier niet het geval.
Maar wat probeer je nu te zeggen?
Het is voor mij in dit verhaal niet belangrijk waar een bedrijf voor kiest. Ze mogen van mij Amerikaanse, Russische, Nood-Koreaanse, Europese en Open source gebruiken. Maar er is een keuze gemaakt, daar moet je als werknemer wat mee doen.
Maar dat is niet het punt.


Overigens, als dat betekend dat er van jou op de één of andere manier een profiel aangemaakt wordt door die app/tool of wat dan ook, is het zeker wel van belang om te weten. Als dat het geval is, weiger ik die zut als werknemer te gebruiken en dat mag je dan ook.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar toch...

Het scheelt je werkgever ook geld als ze in de winter de verwarming niet aanzetten. Dat betekent niet dat je dat als werknemer zomaar hoeft te pikken. Is de oplossing dan om zelf een straalkachel neer te zetten met kans op brandgevaar? Waarschijnlijk niet. Maar je zou toch op een gegeven moment toch terug moeten kunnen duwen als werknemer. Of zeg je: ga maar lekker in de kou zitten?

Een paar extra items in een menu is niet zo'n probleem. Maar ik heb omgevingen meegemaakt waarbij de maatregelen zo draconisch waren dat me het werken onmogelijk gemaakt werden. Bijvoorbeeld: brakke Citrix client die mijn toetsenbordindeling niet snapt, waardoor ik steeds op zoek moest naar de juiste toets voor een haakje of een quote. Dat is nogal onhandig als je programmeert. Ik kon daar gelukkig snel weer weg, maar het doet wel de vraag rijzen: hoeveel meuk, enshittificatie, enz. mag een bedrijf eigenlijk bij zijn werknemers door de strot duwen voordat we het als onredelijk gaan zien?
Dat is ook zo, als je niet kunt werken omdat je in de kou zit of omdat je de tools niet kunt gebruiken dan moet je dat aangeven. Dan kun je een Ja, nee of we gaan een POC opzetten, etc krijgen. Deze meneer wilt een niet ondersteund OS in het bedrijf brengen zonder te overleggen, stiekem.

Doe het niet, als je zo niet kunt of wilt werken dan passen jullie niet bij elkaar.
Ga in overleg met IT of met je/een manager, blijkbaar is er een beleid, anders hoeft hetniet stiekem.

Een bedrijf mag zeker zeker zijn regels voor wat betreft software 'door de strot' duwen.
Het bedrijf is namelijk ook verantwoordelijk voor waar en wat er met de data gebeurd.
Straks is er weer ergens een data lek en dan staat de frontpage weer in brand omdat 'het bedrijf niet genoeg gedaan heeft'. Je kan niet voorzichtig met je data zijn en ondertussen 4000 werknemers (untrusted) chrome plugins en software laten installeren.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 11 september 2025 10:00]

Er is geen Teams voor Linux (meer), maar Teams draait prima in een browser (hier op Firefox onder Linux). Nou ja, voor zover het "prima" kan draaien, want het blijft een gedrocht op ieder OS.
Er zijn meerdere manieren om teams in Linux te gebruiken, in Ubuntu of Mint zit er een onofficiële client in de software store, je kun het ook zelf doen via https://github.com/IsmaelMartinez/teams-for-linux

Alternatief is gewoon teams in je browser gebruiken, helaas werkt dat onder Chrome/Edge beter dan Firefox. Microsoft heeft duidelijk een voorkeur.

Ik gebruik al jaren Linux op werk, ze hebben een BYOD policy dus ook genoeg mensen die bijv een Mac gebruiken. Mail gewoon via webmail, office kan via 365 of libre office.
Omdat geen beheerder dat toestaat
Het zal vast een beetje liggen aan het soort bedrijf en waar de laptop voor gebruikt wordt maar ik ben er vrij zeker van dat ieder serieus IT-bedrijf hier open voor staat. Bovendien heb je met beheerders ook niet veel te schaften, die voeren ook beleid uit dat door een etage hoger voorzien is van een handtekening dus dan is dát de etage waar je het verzoek indient.
Als je het bij ons probeert, grootschalig internationaal bedrijf met veel over-een-kam scheren beheerbeleid waarbji development werk "exotisch" wordt genoemd ondanks dat we een ICT bedrijf zijn, weet ik het antwoord al wel.
Dat kan best zijn. Maar je eerdere statement is ronduit foutief.
Ik zal het effe verbeteren ..omdat geen beheerder dat zou mogen toelaten.

Eindgebruiker die zelf vm’s gaat installeren en draaien op zijn gewone pc , nooit, never, niemals. Hoe in godsnaam ga je dat voorbij alle DORA/NIS2/… requirements krijgen
Jullie schijnen te denken dat je niet een veilig ecosysteem rondom Linux kunt hebben, náást Windows, of dat het Heel Erg Complex is. Dat is pertinent onjuist.
Dit is de uitspraak waar de discussie mee begon

“Ooit moet ik nog een keer Kubuntu op m'n werk zien te installeren zonder dat IT het door heeft. Visueel zullen ze het niet zien, maar ze zullen wel een vreemde computer opmerken.”

Heeft niets met linux , macos of windows te maken .. wel dit overlaten aan de eindgebruiker buiten de organisatie om. Daarenboven is een veilige omgeving wel moeilijk. Binnen ons bedrijf (150k+ werknemers) zijn hier honderden mensen dagdagelijks mee bezig , enkel en alleen de opvolging van “incidenten” neemt vele FTE in beslag.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 10 september 2025 21:18]

Dat is helemaal niet wat ik propageer. Barking up the wrong tree.
Het oude context menu is vaak nog meer bloated door alle apps die zich er in zetten zonder dat ze het vragen.

En nee, Linux is geen oplossing.
En nee, Linux is geen oplossing.
Het is sterk afhankelijk waar het een oplossing voor moet zijn. Valve is met zijn 'Steamdeck' project aardig aan de weg aan het timmeren om games goed op Linux te laten draaien. Dus voor mensen die enkel gamen met hun PC wordt het steeds interessanter. Er komen ook steeds meer 'turn key' varianten van Linux op de markt die gericht zijn op mensen die géén zin hebben in de terminal. Bijvoorbeeld ouderen of mensen met een 'het moet gewoon werken' mentaliteit. Prima initiatief om 'oudere' niet W11-ready hardware die nog prima is nog een 2e leven te geven, zeker voor mensen met een kleine beurs.

Ik en ik denk genoeg andere Tweakers hebben een mening over hoe het gaat bij Microsoft en die is niet heel positief. Het grote voordeel hiervan is dat alternatieven zoals Linux steeds meer aandacht en interesse krijgen. Zeker ook zakelijk want de prijsstijgingen van Microsoft 365 en Azure liegen er niet om. Politiek met de situatie rondom de VS gaat ook zeker helpen qua (Europese) alternatieven.

Het is voor velen zeker (nog) geen 1:1 vervanger, dat is waar. Het is echter wel een permanente oplossing voor het constante gedram van koppelverkoop, telemetrie en reclame van Microsoft in Windows 11. Afhankelijk hoe je daar tegenover staat.
Steam is idd aardig op weg.

Echter gaan ze voorlopig het nog niet voor elkaar krijgen dat (veel) online games gaan werken ivm veiligheidslayers. Dus helaas voor degenen die de nieuwste (triple A) games willen gaan spelen.

Buiten dat werken het merendeel van echte professionele programma's (Adobe suit, CAD programma's etc) niet onder Wine. Dingen die gewoon nodig zijn voor het werk en bv standaard zijn in bepaalde industrieën.

Op papier lijkt het allemaal geweldig, in de praktijk is het echt niet zo simpel om te switchen en daarom helaas geen permanente oplossing voor iedereen. Ik heb het zelf jaren geprobeerd.
Het is vooral een kip-ei verhaal. Zo lang er weinig interesse is gaan ontwikkelaars geen geld pompen in alternatieven ontwikkelen. Zonder goeie alternatieven gaan bedrijven zelf ook niet overstappen. Nu er over de hele linie vanwege politieke, financiële en gebruiks redenen steeds meer afkeur richting Microsoft ontstaat zal dat wel (langzaam) veranderen.

Zakelijke software die gebruik maakt van de GPU, zoals Adobe en CAD hebben op dit moment vooral issues. Kijk bijvoorbeeld naar Davinci Resolve. Prima alternatief (hoeft niet altijd identiek te zijn) voor Adobe Premiere. Alleen draait deze onder Linux onder een specifieke container of met heel veel gehobby met de GPU drivers. Iets wat je zakelijk niet wilt.

Standaardisering van bestandstypes gaat hierin ook zeker helpen. Zo ken ik een bedrijf in productie apparatuur die enkel open/generieke CAD standaarden accepteert. Daarbij maakt het dus niet uit onder welk OS of software je het maakt. Dat soort ontwikkelingen zijn bij deze transitie natuurlijk ook cruciaal en wat mij betreft een taak voor de overheid om op te sturen. Qua beheertooling staat Linux ook nog in de kinderschoenen (wederom weer kip-ei) dus zakelijk zijn er zeker nog een hoop stappen te nemen.

Het komt wel, heeft alleen tijd nodig. Keuze is altijd positief, nu is de macht van Microsoft veel te groot geworden. Dat is voor niemand, behalve Microsoft zelf goed. Apple blijft ook altijd nog een alternatief. Zeker als je in de audio en foto business zit is daar genoeg goeie tooling voor.
Davinci Resolve werkt inderdaad goed, maar is helaas niet altijd een alternatief.

Mijn vriendin zit inmiddels al bijna 20 jaar in de videowereled.
Daar wordt gewoon verwacht dat je Adobe hebt, einde verhaal.
Al helemaal wanneer je in professionele teams werkt.

Bij de meeste CAD programma's zoals Inventor, Creo, Solid Works, Siemens en noem het allemaal maar op, is de GPU niet het probleem.
De meeste werken met een (lokale) licentie server en die werkt niet onder Linux.
Dit geldt ook voor bijvoorbeeld Altium en dat soort programma's.
Dan heb ik het nog niet eens over echt speciale simulatie software, daarvan is 99% Windows only.

Het heeft tijd nodig, hoor ik inmiddels al zo'n 25 jaar (of hoe lang ik ook inmiddels met Linux werk, ben de tel kwijt). hahahaha :D
Dat bedoel ik overigens echt niet cynisch hoor, maar ik geloof er inmiddels niet meer zo in.
Ik hoop het overigens nog wel, maar inmiddels kijk ik de kat maar uit de boom.

Wat naar mijn mening vooral mist, is focus. Het is nog heel veel iedereen op zijn eigen eilandje.
Waarbij elke zucht en scheet weer door iets of iemand anders ontwikkeld wordt.
Door het hele vrijheid blijheid idee krijgt op die manier niks echt goed aandacht.
Een reden waarom ik bv veel meer te spreken ben over embedded en server systemen met Linux.
Daarnaast moet men inmiddels echt meer gaan denken over gebruiksvriendelijkheid.
Verwachten dat mensen alles met een terminal gaan doen kan namelijk gewoon niet.

Overigens is er naar mijn beleving op dit moment niet echt keuze.
Het is allemaal net niks.
Het enige wat tegenwoordig redelijke vlekkeloos werkt is mijn telefoon, Android.
Ik weet niet of je zelf ook professioneel in de IT zit. Zo ja dan weet je denk ik ook wel dat veel van je voorbeelden best wel een 'legacy' kaartje hebben. Wat wel weer mooi aansluit bij dit artikel.

Bij bedrijven helpt de factuur vaak een stuk meer dan de rest. Veel software stapt over naar een abonnement of zelfs volledig SAAS, waarbij je nog veel dieper in allerhande vendorlocking uitkomt met cloud/team opslag etc. Slim voor de omzet en vaak handig voor de gebruiker. Echter wordt het voor bedrijven wel een heel duur geintje zo. Door dit soort transities zie je wel dat steeds minder software volledig lokaal draait en dat zaken als een HASP server verleden tijd zijn. Op zich kan dit een mooi moment zijn om de push te geven om iets anders te gaan doen. Uitzonderingen zal je altijd houden.

Hierin hebben bedrijven ook zelf een grote verantwoordelijkheid. Adobe is daarin een goed en hardnekkig voorbeeld. Onderling alleen maar de eigen proprietary, veelal ook nog gepatenteerde bestandstype afdwingen helpt niet mee en is een heel groot probleem voor een transitie. Dit is ook een aspect waar zeker overheden mee kunnen en wellicht zelfs ook moeten helpen.

Trump en de economie in Europa helpt mijn inziens wel om deze 'legacy' transitie een schop onder de kont te geven. Het is zeker heel anders dan 10-15 jaar terug. Er zitten alleen flink wat radartjes in het geheel waarbij het ene radartje vastzit en de andere wellicht wat te snel draait. Dat maakt het een lastige casus.

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 10 september 2025 13:14]

Nee, ik ben engineer (maar mag als bijtaak vaak nog wel heel veel IT klussen klaren)
En het merendeel van de software die wij nodig hebben, werkt niet op die manier.
Dat moet echt lokaal draaien omdat het vaak ook verbonden staat met hardware, meetapparatuur, sensoren ed.

Helaas werkt veel software zoals Adobe dat ook doet.
Dus technisch gezien is het allemaal prima mogelijk, maar het houdt snel op wanneer de installatie al allemaal fouten geeft.
"Even" een nieuw pakket aanschaffen gaat niet werken ivm soms 20-30 jaar backward compatibiliteit (met het archief), integratie met allerlei andere systemen en het feit dat je dan alle engineers mag gaan omscholen.
Als ze daar al zin in hebben.

Voor MKB's (waar er best veel van zijn, al helemaal met specialisatie) is het sowieso niet een oplossing.

Native is er voor Linux iig niks tot vrij weinig als het om professionele software gaat.
Op een enkele uitzondering na.
Zolang Linux zo een verdeeld samenraapsel blijft zal het nooit groot marktaandeel verwerven. Vraag hier welke Linux je zou moeten gebruiken en je krijgt vele verschillende antwoorden. En dan hebben we het nog niet over de combinatie van software die je er op zou moeten zetten.

Dat maakt Linux een enorm verwarrend verhaal voor zovele mensen dat ze er niet aang aan willen beginnen.

En Linux kan je ook geen alternatief noemen voor 365 en Azure, dat zijn totaal andere dingen. En ook daar heeft de FOSS wereld niet echt een antwoord. Bijkomend betalen bedrijven ook voor de ondersteuning die ze er bij krijgen. En EU alternatieven zouden jaren nodig hebben om van de grond te komen. Zelfs met de wet op de remmende voorsprong zorgt die voorsprong er net voor dat grote bedrijven echt niet gaan weglopen van de Amerikaanse big tech.
Dat maakt Linux een enorm verwarrend verhaal voor zovele mensen dat ze er niet aang aan willen beginnen.
En enorm klote voor software bakkers om te ondersteunen. Daar heb je met de steam deck dan weer minder last van omdat dat 1 hardware en OS samenstelling is. Maar desktop linux is zo ontzettend versplinterd dat het onhaalbaar is om alles te supporten.

Als ik software voor linux zou ontwikkelen ipv windows, dan zou ik er eigenlijk gewoon een dikke disclaimer bij zetten dat je niet op support hoeft te rekenen als je het probleem niet kunt reproduceren op vanilla debian, fedora en misschien nog een derde icm gnome of kde.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 10 september 2025 12:27]

Er worden vooral veel argumenten genoemd waarom het niet kan, die hebben we hier allemaal wel paraat. Echter zijn we er denk ik wel over uit dat de marktdominantie van Microsoft voor niemand goed nieuws is. Linux is hierin een optie, zeker niet de enige optie. Dat er iets moet veranderen, zeker voor de consument is wel duidelijk. Hoe, dat is de vraag en deze is zeker niet morgen ingevuld.

Qua 365 en Azure doel ik uiteraard op Microsoft, dat heeft niks met Linux te maken. Die 2 werken prima samen, in ieder geval de web kant van beide. Het enige volwaardige alternatief daarvoor op het moment is Google Workspace, dat is wel goedkoper maar zeker niet zalig makend. Nog even los van de Amerikaanse bemoeienis.

Overstappen naar een Europees alternatief (als deze er zijn/komen) is uiteraard ook niet direct dé oplossing, daar heb je ook zeer zeker te maken met commercieel gewin met zaken zoals aansturen op vendor locking. Dat iets Europees is betekend niet gelijk dat het daarom gelijk gratis en open-source is. Als een soort Halleluja product. Dat lijkt men ook nog wel eens te vergeten in dit vraagstuk.
Voor sommigen, waaronder Indy81 en ik, is Linux wél een oplossing. Maar dat terzijde: het grotere probleem met het contextmenu terugzetten lijkt mij meer dat het door Microsoft als ‘legacy’ is bestempeld. Het is een kwestie van tijd voordat dat gaat verdwijnen, zeker met de vernieuwingsdrang die nu meer heerst bij MS dan voorheen.
En dat is toch net het punt. Zeggen dat het voor sommigen een oplossing kan zijn klopt, maar dat maakt het dus geen algemene oplossing.

En het legacy menu zal nog niet al te snel verdwijnen denk ik. Daarvoor wordt er nog veel te veel gebruik van gemaakt. Microsoft is altijd zeer traag met het uitfaseren van oude technieken. Denk maar aan het verdwijnen van PowerShell 2.0 of WMIC. Daar gaat telkens heel wat jaren tussen de aankondiging dat het verdwijnt en het effectief verdwijnen. Het blijft een zeer conservatief bedrijf en dat is net 1 van de redenen waarom zovele mensen en bedrijven er gebruik van maken. Want je weet dat wat vandaag werkt, binnen 15 jaar waarschijnlijk ook nog zal werken.
Wie zegt dat dit gaat werken, als je pc zakelijk geinstalleerd is via een sccm installatie met windows.
Dan kan jij vrolijk hem herinstalleren met Linux, maar jou pc niet de juiste certificaten / instellingen heeft. gaat die in geen enkel geval op netwerk komen.

Zal bij mijn werk dus ook totaal niet gaan, je kan ook geen office etc aanmelden op een niet werk gerelateerde installatie.
Dus kan jij dit geval vrolijk Linux installeren(Als je bij mij zal werken), maar je pc zal letterlijk niks doen zakelijk gezien.
Ik snap dus niet waarom er telkens weer alternatieve OS'en moeten worden bijgesleept die volledig naast de kwestie zijn en geen oplossing zijn voor de vraag die een gebruiker stelt.
Omdat sommige mensen dit soort nieuws weer zien als een reden om een kruistocht te voeren tegen de grote boze Microsoft.
Dat laatste zou ik niet aanraden.

Gewoon met je manager praten, business case maken en dan is zoiets wellicht mogelijk. Of een andere baan zoeken.

Je vernietigd bedrijfseigendom (jouw windows versie is door het bedrijf betaald, net zoals de toepassingssoftware. Of er word een jaarlijkse donatie aan MS voor overgemaakt). Bedrijven hebben licentiebeheer (er staan 'leuke' boetes op illegale versie's, jouw privé versie (van een toepassingsprogramma) is niet geldig voor het bedrijf). Bedrijven worden echt niet blij van dat soort initiatieven.

Grote kans op verwijtbaar ontslag en dat doet dan weer 'wonderen' voor je ww uitkering.
Zou dualbooten een optie zijn? Dan vernietig je niet het eigendom, omdat Windows er op blijft staan, maar kun je wel Linux gebruiken.
Je claimt schijfruimte die niet van jou is. Booten via een USB zou dit voorkomen, maar het lijkt me dat ze dat dichtzetten.
Dat is een beetje vergezocht. Gigabytes aan vrije schijfruimte zijn geen 'bedrijfseigendom' zoals grond dat is. Maar je doet wel dingen met de bedrijfs PC die tegen het beleid van de IT afdeling zijn, dan heb je 2 opties: Terugzetten en niet meer doen, of een keertje een gesprekje met HR.
Neen.

Het economisch aspect is in feite alleen maar een stok is om mee te slaan, want geen bedrijf maakt zich zorgen om die 100 euro? die een Windows kost. Maar het werkt uitstekend als reden voor ontslag.

Je hebt ook te maken met bijv. bedrijfsbeleid. Je gebruikt software die niet ondersteund wordt (er is bijv. geen kennis van Linux en OpenOffice aanwezig). Werken de macro's en koppelingen nog wel? Wordt het ondersteund door de leverancier van je bedrijfsoftware? Wie draait er voor op als er een nieuwe versie geïnstalleerd moet worden omdat er een bug in zit? Wie gaat e.e.a. testen (bij nieuwe versies). Kortom IT is not amused. En je manager waarschijnlijk ook niet want die krijgt (uiteraard) ook de nodige shit-storm te verwerken.
Legacy haalt niet alles weg en bepaalde functies staan dan weer in een submenu gepropt waar ook items staan die ik er best naast wil hebben. Maar niet allemaal.
Ooit moet ik nog een keer Kubuntu op m'n werk zien te installeren zonder dat IT het door heeft.
Nee, dat moet je echt niet. Zoals hierboven al gezegd heb je te maken met compliance, verzekeringen, data veiligheid.

Ik denk ook niet dat het in dank aangenomen wordt dat je maximaal 2 of 3% productiever bent, waar tegenover staat dat je een unmanaged device hebt (want dat heb je dan in principe) zonder managed virusscans.

Vraag er gewoon om, of gebruik WSL, of vraag om een MacBook als je dat wel fijn vindt.
Is Nilesoft Shell wellicht wat je zoekt?

[Reactie gewijzigd door DarkCrow op 10 september 2025 09:24]

Ziet er leuk uit, zeker handig mocht Microsoft het oude klassieke rechte menu eens eruit slopen.
"Legacy" context menu weer inschakelen dan ben je de meeste van deze 'handigheidjes' direct kwijt.
reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve
Daarna eventueel nog finetunen met iets als Nirsoft ShellMenuView

Vraag blijft natuurlijk hoe lang Microsoft deze regkey nog toestaat. Als je hiervoor ook terug moet vallen op 'tooltjes' en DLL-patches zoals ExplorerPatcher of StartAllBack. Dan wordt het toch wel echt tijd voor een overstap naar een ander OS of W10 met de 3 jaar ESU. Houdt een keer op dat gepush van diensten waar ik niet om vraag.
Ik had ooit eens gelezen ze het terug wouden brengen. of als optie wouden aanbieden.
Goed ondertussen was dat eens vorig jaar ofzo, en niks meer er van terug gezien. zo moeilijk moet het niet zijn dit aan te bieden als optie.

Mochten ze het inderdaad volledig verwijderen, en ook zelfs hiervoor een tooltje nodig gaan hebben. Dan gaat mijn windows pc er echt uit.
Dan komt er gewoon een Mac mini voor mij, en eventueel windows via vm. mocht ik het echt nodig hebben op 1 of andere manier.

Ik vind het start menu etc nog steeds prima in win11, maar dat rechte muisknop menu is echt een gedrocht van een menu.
Ah handig tooltje zonder textfile om aan te passen. Nice. Zie nog niet alles voorbij komen, zo staat die AMD software ook nog steeds erbij, maar dit scheelt al wat. Thanks!
Je zou de verkenner eventueel kunnen vervangen door Directory Opus. https://www.gpsoft.com.au/
Ik gebruik WinUtil, dat geeft de optie om het "oude" context menu terug te zetten (vermoedelijk ergens een registersleutel dus zal je ook wel handmatig kunnen doen). Dat W11 menu is echt afschuwelijk.
Ai in je systeem, in he browser en nu in je verkenner... Donder op met die Ai meuk!
Inderdaad, weg met die BS die niemand nodig heeft. Alles om maar meer DCs voor nop te bouwen en geld van mensen afhandig te maken... En als burger moet je duurzaam zijn en geen energie verspillen.

[Reactie gewijzigd door thomasv op 10 september 2025 09:19]

Windows wordt steeds meer bloatware-as-a-service
straks gaan al die ai dingen over de hele wereld met elkaar communiceren - leuk zo'n bot-net - of zullen we dan maar sky-net noemen...
Het zijn in mijn ogen heel handige linkjes. Als er daadwerkelijk AI geintegreerd zou worden in de tool zelf vind ik het een ander verhaal en heb ik ook mijn bedenkingen hoor, maar deze implementatie is effectief vergelijkbaar met een 'open with' context menu, wat ik juist erg praktisch vind.
Handig? Hoe vaak wil je plaatjes opzoeken of je foto's verklooien met effecten? Ik eigenlijk nooit, en als ik dat wil kan ik dat prima zonder deze contextmenu items, door het gewoon, via het contextmenu, in het betreffende programma te openen. Voor mij zou dit alleen maar extra clutter in de menu's zijn, als ik Windows had gebruikt.

Bekijk het eens van de andere kant. Waarom specifiek deze functies? Het is een willekeurige selectie uit de oneindige hoeveelheid mogelijkheden die je hebt met plaatjes. Waarom staan deze er wel in, en die andere duizenden dingen die je met een foto editor zou kunnen doen niet? Of komen die er later ook nog in, en heb je dan een menu waar je doorheen kunt scrollen? Wat een onzin-implementatie.
Hoe vaak wil je plaatjes opzoeken of je foto's verklooien met effecten?
Vaker dan dat ik op 'open met' contextmenu's te maken wil hebben.
Bekijk het eens van de andere kant. Waarom specifiek deze functies?
Omdat de data onderbouwt dat deze functies het meest gebruikt worden? Dit zijn eveneens de functies die apple bijvoorbeeld onder makkelijk toegankelijke gestures/knoppen heeft zitten op iOs en in de photos app op mijn Mac. Dat JIJ iets niet gebruikt betekent niet dat de rest van de planeet het niet wil. MS zou dit nooit in een final release inbouwen als ze niet de data hadden om te onderbouwen dat dit veelvuldig gebruikt gaat worden
Je kunt functies ook pushen in de hoop dat ze gebruikt gaan worden. Gebeurt dat niet, dan verwijder je ze stilletjes weer. Maar het valt wel onder enshittification.
Daarom zit het toch in een test-build? Om te kijken of het gebruikt wordt? Draai jij op je productiesystemen testbuilds?

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 10 september 2025 12:42]

Zou gewoon beter zijn als er één "AI" knop zou zijn die dan de AI van de keuze van de gebruiker oproept en je dan daarin verschillende taken kan gebruiken. Niet dat er 10.000 AI knopjes overal op het scherm staan.
Ai in je systeem, in he browser en nu in je verkenner... Donder op met die Ai meuk!
De integratie an sich hoeft niet slecht te zijn (ik hoop gevestigd op goede integratie door Apple bijv.) Microsoft plempt het echter overal schaamteloos neer en pushen het aggressief door je strot.
https://www.bright.nl/nieuws/1690980/hopelijk-is-dit-niet-het-nieuwe-startmenu-van-windows.html

Zie net dit, benieuwd of Microsoft de stap aandurft dit uit terollen als start menu vervanging.
Kijkend naar de screenshot is het mij volkomen onduidelijk waarom juist de meest gebruikte opties zoals Copy en Paste pas tevoorschijn komen na op 'Show more options' geklikt te hebben...

Op mijn werk gebruiken we gelukkig nog steeds Windows 10. We gaan daar pas op het allerlaatste moment over naar Windows 11.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 10 september 2025 14:07]

Die staan in de knopjes boven aan... maar oude menu vond ik persoonlijk ook fijner. Volgens mij kan je dat ook wel weer terug instellen als standaard.
Kan via een aanpassing in register, heel simpel 2 min werk.

Er zit geen optie in het settings menu hiervoor.
Het kopje "acties" opent wel veel mogelijkheden maar jammer dat het allemaal van die AI dingen zijn. Ben een beetje bang dat het 'right-click menu' een beetje druk gaat worden. Jammer dat we niet opties zoals AI, OneDrive, ask Copilot, edit with clipchamp/paint/photos etc eruit kunnen halen zodat we onze workflow zelf kunnen optimaliseren.
Dit inderdaad… Microsoft stopt alles maar vol met wat zij denken nuttig is. Ik vraag me wel af hoeveel mensen de “set as background” daadwerkelijk gebruiken op een afbeelding.

Maar ach, Microsoft. Ik werk er mee op mijn werk, maar volstrekt minimaal. De logica van Windows ontgaat me volledig en ik accepteer maar dat het ronduit kut werken is.
Ik begrijp ook dat ze moeten oppassen met het eruit halen van functies. Mensen die niet veel met computers werken kunnen gefrustreerd raken wanneer iets zoals "set as background" ineens weg is en dat zij niet weten hoe dat anders moet. Maar we zouden zelf moeten kunnen bepalen welke shortcuts we vaak gebruiken.

Als je naar UI trends kijkt dan zie je dat in de jaren 90 en 2000 dat veel functies niet weggestopt waren in menu's. Vandaar dat de bovenbalk in Word altijd zo dik was. Toen kwam de trend om het te minimaliseren. Er was een moment dat ze dit redelijk goed hadden gedaan dat het functioneel genoeg was en dat de UX er niet weinig door leed. Toen begonnen ze het te erg te minimaliseren dat je dingen die je dagelijks gebruikt niet meer kan vinden. En nu lijkt het alsof ze weer helemaal overboord gaan terwijl ze de design-language nog minimalistisch is ingesteld. Dus het wordt nu echt een zooitje en volgens mij snappen ze zelf niet waarom.

Ik denk ook dat designers en developers het hebben opgegeven. Ze voeren uit wat hogerop is bepaald en hebben geen zin meer tegen te vechten. Heeft bij zulke grote bedrijven toch geen zin.
Maar je kunt zaken wél optioneel maken voor mensen die het willen aanpassen.

De UI, of eigenlijk de inconsistentie van de UI van Windows en apps is echt verschrikkelijk.
Daar ben ik het helemaal mee eens
Druk inderdaad, het is een rommeltje.. ik heb bijna 20 regels in het menu staan, Engels en Nederlands door elkaar (Systeem staat op UK, de opties die jij noemt zijn bij mij in het NL), en dan heb ik AI features er (nog) niet eens tussen staan.
Laat ze eerst de rest van Windows nou eens op orde maken.

- extreem veel white-space overal, overal verloren ruimte
- extra clicks omdat zo veel verborgen wordt wat vroeger een enkele click was.
- een klok met seconden laten zien als ik op de klok klik
- als ik notificaties uit heb gezet (daar is een optie voor) waarom zie ik dan als ik op de klok zie, naast de agenda een groot leeg veld met notificaties?
- openen van een netwerk host werkt(e) niet: \\nas in de explorer kent die niet. Vanuit de commandline: explorer.exe \\nas, dat werkt prima.

Iedereen heeft denk ik wel klachten over Windows, los dit eerst op voordat je van die exotische nonsens er in blijft proppen waar niemand om gevraagd heeft.

Het lijkt wel een kleuterklas bij Microsoft waarbij de juf vraagt: wat willen jullie allemaal in Windows zien?
En dat ze alle suggesties dan ook gewoon doorvoeren.
Goed nieuws voor u (als ik het goed gelezen heb) - Die klok komt terug in de komende 25H2 update.

Tevens zijn er wat aanpassingen aan het start menu, en notificaties, etc.
Nice! leuk om te horen.

Alleen jammer dat ze het er eerst uit hebben gesloopt, toen verplicht overstappen naar windows 11, en daarna pas terug zetten.
Dat is eigenlijk een algemeen software probleem. Ontwikkelaars (waarschijnlijk vooral in opdracht van de marketing devs) hebben meer aandacht voor "nieuwe leuke" dingen dan de basis verbeteren of afmaken.
Nog meer AI meuk waar ik absoluut niet op zit te wachten :(

Echt alles moet maar 'verAIt' worden zonder dat het echt iets toevoegt. Weg met die onzin!
Hopelijk krijgen we ooit de optie om het context menu out-of-the-box te customizen zoals het shell:sendto menu waarbij je acties kan toevoegen/verwijderen. Koppel dat aan het instellen van een AI-provider als default app, waarbij je in je action zelf nog kan afwijken en je kan een heel mooi en handig menu uitbouwen.

De integratie van Copilot in Windows zal waarschijnlijk eenzelfde traject volgen als Edge en Teams, waarbij er in het proces wel wat backlash zal komen van de concurrentie om uiteindelijk een algemene setting te worden. Dit zal waarschijnlijk wel pas over een jaar of 5 zijn, gezien de tijd dat zulke gerechterlijke procedures vragen in de verschillende landen.
Nog weer een AI "snuffel" tooltje wat ik moet uitzetten. Bah! Een raspberry PI met LibreOffice wordt steeds aantrekkelijker.

De ironie als zo'n bedrijf dan zwetst over privacy en security terwijl ze via de achterdeur zo ongeveer elke foto en elk document inzichtelijk hebben. De AI spellingscontrole, de AI foto verbeteraar, de AI zoekmachine. Voor uw gemak natuurlijk.

Het enge is, wat ik in sommige landen al lijk te zien, is dat AI dan ook verplicht wordt om "rare" dingen te melden. Vervolgens blijkt die AI niet meer uit te zetten is, omdat het heel handig diep offline in chips is ingebakken. Voor uw gemak natuurlijk.

Daar zit je dan, als medewerker die vertrouwelijke klantdata moet intikken in MS Word, met wat foto's erbij.

Maar goed, over 10 jaar mogen we allemaal weer "geschokt" zijn hoe het toch zo fout heeft kunnen gaan. Komt er weer die poppenkast in de Tweede Kamer, niemand is verantwoordelijk te houden, blah blah.
Op zich aardige features in de betreffende tools (photos, paint, bing) maar dit hoeft van mij echt niet terug te komen in het context menu van verkenner. Helaas de zoveelste feature die door je strot geduwd wordt - copilot, recall, OneDrive, MS accounts...

Ik gebruik al heel m'n leven Windows maar ik overweeg steeds meer om over te stappen op Linux vanwege, en dit had ik 5 jaar geleden niet durven te zeggen, de eenvoud en stabiliteit.
Buiten dat ik het vervelend vind dat MS overal AI aan het opdringen is; is er nog iets anders wat ik hoogst irritant vindt hieraan: wanneer je het uitprobeert dan werkt het gewoon niet goed.

Bijvoorbeeld; ik had laatst een scan van goede kwaliteit (300 DPI) en wilde de witte achtergrond om de pagina heen weghalen. Ik had haast en wilde in eerste instantie snel Paint gebruiken; want daar kan ik dit quick and dirty in een paar minuten doen. Ik zag dat er nu de Co-Pilot in zat en dacht: laat ik het proberen. De informatie die erin staat is totaal niet privacy gevoelig.

Het resultaat waar de AI mee kwam? Hij had de afbeelding geresized naar 50% van de oorspronkelijke breedte en de witte ruimte om het A4'tje heen erin laten staan...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn