Microsoft maakt AI-agent in Windows-instellingenmenu breder beschikbaar - Update

Microsoft heeft zijn AI-agent in het instellingenmenu beschikbaar gemaakt voor pc's met Intel- en AMD-cpu's. De functie is beschikbaar voor Engelstalige gebruikers in de nieuwste Insider Preview Build van Windows 11. De functie werd in juni geïntroduceerd voor pc's met Arm-cpu's.

Microsoft schrijft dat het de nieuwe agent voor het instellingenmenu uitbrengt voor Copilot+-systemen met AMD- of Intel-cpu's. Vorige maand introduceerde het bedrijf de functie voor systemen met Arm-chips. De AI-agent werkt alleen als de primaire weergavetaal op Engels is ingesteld.

Het bedrijf schrijft dat het zoeken en wijzigen van instellingen een van de 'meest gehoorde frustraties' onder pc-gebruikers is. De AI-agent zal aan de hand van de invoer van gebruikers stappen aanbevelen om het beschreven probleem op te lossen. Met toestemming van de gebruiker kan de agent ook zelf taken automatiseren en uitvoeren, zegt Microsoft. Het is niet bekend wanneer de functie bruikbaar wordt voor gebruikers die de Nederlandse taal hebben ingesteld.

Microsoft introduceert ook een nieuwe, interactieve tutorial voor Click to Do. Die moet gebruikers leren hoe ze bepaalde taken sneller kunnen uitvoeren. Gebruikers leren onder meer een samenvatting van een lange tekst te maken en de achtergrond van een afbeelding te verwijderen met AI. De tutorial kan opnieuw worden bekeken door te klikken op de daarvoor bestemde knop, die te vinden is onder de drie puntjes in het Click to Do-menu.

Update, 16.02 uur - Eerder stond in de titel dat het om Engelse gebruikers gaat. Dat moet Engelstalige zijn. Het artikel is daarop aangepast.

Update, woensdag 7.28 uur - Eerder stond in het artikel dat de AI-agent niet voor Arm-gebruikers beschikbaar was. Dat is niet juist: de functie werd vorige maand voor gebruikers met Arm-chips geïntroduceerd. Het artikel is hierop aangepast.

AI instellingen Windows

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

29-07-2025 • 15:05

113

Reacties (113)

113
113
50
1
0
52
Wijzig sortering
Dus ze kunnen nog steeds geen fatsoenlijke schermen maken voor het instellingen menu en gaan nu agentic ai daarvoor inzetten (wat alleen werkt als je npu genoeg tops heeft). Wat een armoede dat ze zelfs daar al ai voor in moeten gaan zetten.. het enigste wat windows moet doen is je applicaties starten en de instellingen voor je hardware regelen en beide lukken al niet meer.
Het configuratiescherm is nog steeds duidelijker dan dat instellingen menu. Alles terug naar het configuratiescherm was een betere optie geweest dan die AI. Eens kijken of er ook een optie is om het uit te zetten.
Eens kijken of er ook een optie is om het uit te zetten.
Yes, er zit een knop op je PC, die helpt je zo uit de puree. Gewoon 'Get-AppxPackage copilot | Remove-AppxPackage' in powershell.

Ik kan je ook vertellen hoe alleen de AI search assistent te verwijderen, maar Copilot+ in z'n geheel eruit mikken worden meer Tweakers vrolijk van.
Dacht dat een van de klachten van Linux was dat je altijd de terminal nodig had :+ .

Welkom in onze wereld Windows gebruikers.
Ik ben begonnen in BASIC op een zx spectrum / MSX / Comodore 64. Ik dacht dat we 45 jaar later eindelijk wel eens af zouden zijn vanal die terminal ellende met raad eens welke parameters de programmeur nu weer vezonnen heeft. Met basic van 45 jaar terug was er teniminste nog enigzinds een standaard.

Een van de klachten die ik over Linux heb is dat elke distro dingen weer anders moet doen. Dat je eigelijk wel docker images oid nofig bent om je systeem nog enigsinds in orde te houden. Maar Windows is idd nog erger en iOs heeft ook genoeg gebreken

Welkom in de wereld van we kunnen het nooit met z'n alleen eens worden.
Wees blij dat we geen peeks en pokes meer nodig hebben ;)
Zeker, we hebben nu tenminste assemblers en compilers en een OS wat onze geheugen adressen beheerd. Maar het was bij sommige games wel handig, even een poke met 255 naar een geheugenadres na het laden van een game en je had 255 leventjes ipv 3 ;-)
Mja mja afhankelijk van de cultuur en het vakgebied van de command line utility zijn er wel degelijk patronen in te vinden:
cp -i
mv -i
rm -i
gnu long/short options, BSD options, X options (X -nolisten tcp). En dan de nieuwe RH cmd [item/keyword] [action] stijl:
ip addr show
ip link help
systemctl enable unit
systemctl start/stop unit
etc ...

Het is chaos maar de command line in Linux is nog ok desondanks dat er alleen maar meer
en meer bijkomt. Je moet er best wel de manual bijhalen en die leren degelijk te navigeren.
Irritant dat begrijp ik. Maar ik denk ook niet dat het mogelijk is om een consistente stijl te maken/houden omdat iedere tool anders is en sommige meer opties hebben dan als al onze planeten manen hebben (ffmpeg/mencoder).

Uit nieuwsgierigheid wat verandert docker hieraan ?
Of draai jij andermans Dockerfile's om de RUN en CMD/ENTRYPOINT stanzas vooraf ingevuld
te hebben ?
Docker heeft meer te maken met dat developers op linux niet altijd forwards/backward compatibel zijn en daardoor sommige dingen gaan conflicteren.

Verder beoelde ik meer commandline in het algemeen., er zijn best wel veel overeenkomsten idd. en de standaard commando's zijn best goed, maar neem systemctl b.v. dat was niet altijd de standaard op alle linux distro's en ik denk nog steeds niet?
Docker heeft meer te maken met dat developers op linux niet altijd forwards/backward compatibel zijn en daardoor sommige dingen gaan conflicteren.
Begrijpbaar kloten met LD_PRELOAD libraries en wrappers scripts en mogelijks in een chroot moeten draaien is een pak irritanter.
maar neem systemctl b.v. dat was niet altijd de standaard op alle linux distro's en ik denk nog steeds niet?
Nee systemd geeft me nog altijd zure oprispingen niet dat dat volledig verdient is.
Maar het kwam in een tijd waar heel wat nieuwe (beta) software ineens van bovenaf door de strot
werd geramd (avahi, pulseaudio, ip2 tools, systemd, systemd udev, consolekit(2), packagekit, dbus en
zelfs ja KDE 4.x SC,...).

Iedere distro had ook eerst zijn eigen ding en bracht meestal een *service* wrapper uit om dat af te vangen. Maar op slackware deden en doen we het denk ik nog altijd zonder en gewoon zo: /etc/rc.d/rc.samba stop|start|restart. Maar het is al een tijdje geleden. Ik ben gestopt bij 14.2.
Een van de klachten die ik over Linux heb is dat elke distro dingen weer anders moet doen. Dat je eigelijk wel docker images oid nofig bent om je systeem nog enigsinds in orde te houden.
Hmm, nog nooit last van gehad. Maar ik werk dan eigenlijk alleen maar met debian en debian based distros. Wel eens met rocky gewerkt, enige andere wat ik merkte was dat apt vervangen was met yum. Als dat het grootste probleem is...
Hmm, nog nooit last van gehad. Maar ik werk dan eigenlijk alleen maar met debian en debian based distros. Wel eens met rocky gewerkt, enige andere wat ik merkte was dat apt vervangen was met yum. Als dat het grootste probleem is...
offtopic:
Maar toch leuk om even te reageren

Ik ben na een decennium weer terug van Mint/Ubuntu/Debian naar OpenSuse (Fedora moet nog even wachten). Het zijn kleine verschillen, zoals zypper (of yum, dus) ipv apt, andere meldingen voor updates en een lib64 map ipv een lib map, mono/cli .exe die niet direct als uitvoerbaar bestand gestart kan worden (kan met Ubuntu wel) etc. Ze kunnen behoorlijk frustrerend werken als je niet snapt waarom iets niet werkt, maar theoretisch heb je er als gewone gebruiker geen last van (helaas gaat er altijd iets stuk bij Linux waardoor je als gewone gebruiker toch weer moet debuggen, denk ik).
Ik zie een gewone gebruiker als iemand die alleen GUI tools gebruikt. En dat is al jaren perfect mogelijk bij Debian / Ubuntu als daily driver.
Zelf ken ik mensen die geen windows licentie wilde, en dus over zijn naar Debian of Ubuntu. Sinds die over zijn krijg ik amper nog hulp vragen(toen ze op windows zaten kreeg ik meer hulp vragen). Maar alle windows gebruikers vragen mij veel meer.

Dus ik zou zo ver willen gaan als claimen dat de UX beter is op Linux dan op windows.
Ik vind het fijn dat je die ervaring hebt. Als mijn moeder niet excel-verslaafd was had ik wellicht ook Linux aangeboden als alternatief, maar ik durfde het ook niet aan door de afstand (uiteindelijk toch RustDesk moeten installeren voor support, maar dat was eenmalig).
Als zij geen gekke dingen doet met excel, is libre calc een perfecte vervanger. En als ze een oude versie office prefereert, dan kan je die wss met wine wel installeren (en 0365 is gewoon via de browser te doen).

Maar men denkt graag in grote doemscenario's terwijl het dus niet zo'n probleem blijkt te zijn. Maar iedereen moet vooral gebruiken wat ie wilt. Voor mij is dat dus absoluut geen windows of mac, voor andere absoluut wel een van die twee, en dat is gewoon goed.
Ik vind Linux distros momenteel een stuk meer consistentie houden dan de fucking koortsdroom die Windows 11 heet. Elke paar maanden gooien ze weer alles overhoop en moet er weer meer uit gesloopt worden om het niet een onbruikbare hell te maken. Er valt zeker nog veel te verbeteren aan Linux, met name in de GUI, maar distro's als Debian en Ubuntu werken al enige tijd hetzelfde, over meerdere major versies. Muv de keuze om hier en daar van core package te veranderen.

Ik heb dezelfde roots als jij, toen ik daarna begon met fulltime banen de ICT in gerold, ik kan je vertellen dat het ondersteunen van windows tot Windows 7 nog lekker vlot ging, maar sinds 10 hebben ze zo vreselijk veel met goede systemen en menu's lopen kutten dat het sneller is om door het register heen te akkeren om je instelling daar te vinden (en dat is half grappig bedoeld want ik heb dit serieus meerdere keren gedaan in de afgelopen paar jaar)
Mee eens, het wordt wel beter, en ik gebruik Linux alleen voor de hobby, heb een ubuntu server en nog een paar Pi's met debian. Die werken best wel gelijk. Van windows is alleen de windows manger goed, de rest van het OS is idd een drama.
Dacht dat een van de klachten van Linux was dat je altijd de terminal nodig had
Dat probeer ik nu al een paar jaar op deze site aan te halen. Hoe vaak ik mensen niet zie zeggen:"Dan doe je toch ff dit in powershell" terwijl de meeste mensen zeuren dat ze niet naar Linux willen wegens de CLI die totaal optioneel is.
ik denk dat de beste tip die je kunt geven is om eens een leuke distro als KDE neon of Elementary te proberen als livecd of op een externe SSD. Mensen moeten het eens ervaren. heeeel soms moet je inderdaad flink klooien om iets werkend te krijgen maar tot nu toe heb ik dit alleen gehad op hardware van 10+ jaar oud of met server spul en setups die niet ondersteund worden. Gewone consumentenhardware is tegenwoordig zo goed ondersteund dat je alleen hoeft te installeren, if even that.
Ik merk het in mijn omgeving, sorry voor de link, maar anders plaats ik het verhaal tweemaal: Die_ene_gast in 'Microsoft maakt AI-agent in Windows-instellingenmenu breder beschikbaar - Update'
Prachtig, en dan willen mensen niet naar Linux omdat je daar de command line nodig zou hebben. Blijkbaar heb je voor een goede UX op windows dat nu ook nodig.
mja, ik ben van Linux naar Windows gegaan (werk). Je kan ook gewoon via klikken in de apps instellingen Copilot+ verwijderen. Voor mij is het om het even of ik iets klik of type eigenlijk.
Voor mij ook, maar dat neemt niet weg dat een windows gebruiker een command line manier deelde om het te verwijderen. En laat dat een van de grootste muren zijn om Linux te gebruiken. Op die ironie reageerde ik.
Tot nu toe ook zonder dit commando geen last van copilot+ gelukkig. Het ontbreekt zo te zien nog en mogelijk helpt het dat ik met een lokale ipv Microsoft account werk.
klopt, deze specifieke feature is er alleen nog in de Engelstalige insider build.
Daar ga ik niet mee akkoord. Ik vind de settings app beter om mee te werken. Het enige wat me stoort is dat je maar 1 venster gelijktijdig kunt openhebben. Als ik in de settings naar updates aan het zoeken ben en ondertussen ook iets anders wens aan te passen, dan zit ik vast, want als ik weg navigeer van de updates moet ik daarna opnieuw op de zoeken knop drukken.

Maar het is nu al zeer eenvoudig om instellingen terug te vinden die in het oude config scherm goed verborgen zaten.
Dan ben je onder de tweakers denk ik wel een uitzondering.

Ik voor mij mis altijd weer dingen en moet dan toch weer terug naar controle panel of zelfs powershell
En dat is het verschil tussen 95% standaard gebruiker En de tweaker.


Met ontwikkeld voor die 95%


Niet voor die paar tweakers.
Mja Blokker is wel echt een tweaker en ik ben erg benieuwd hoe hij dat nieuwe paneel gebruikt
eerlijk gezegd. Persoonlijk doe ik ook nog altijd Win-R control (small icons). Ik geraak hopeloos
verloren in die "METRO" settings.
Als ik gewoon een bluetooth-apparaat een andere naam wil geven gaat dat al niet. Op Android geen enkel probleem, bij Windows moet ik al terug naar het configuratiescherm.

Use case: Ik heb twee koptelefoons van hetzelfde merk, maar eentje is wit en eentje is zwart. Allebei hebben ze dezelfde naam onder Windows. In Win10 moest ik al terug naar configuratiescherm om dat in te stellen maar het ging wel. In Windows 11 is de weg naar het configuratiescherm nog moelijker, en werkt het uiteindelijk nog steeds niet.
Ja, dat is echt een design fout.

Vooral na installatie wil je graag meerdere instellingen naast elkaar hebben voor overzicht en aanpassen, je bent nu tijd kwijt (en onthouden) om heen-en-weer in de instellingen app te navigeren.

Beveiliging is dan opeens wel een apart scherm en voor geavanceerde opties ga je terug naar old-school applicaties. Ik snap best dat het oude 'control panel' een beetje oubollig en outdated is maar zonder apparaatbeheer weet ik eigenlijk niet of de installatie van alle hardware in orde is.

Het is niet af en teveel ingesteld op tablet/mobiel terwijl het een desktop OS is.
Het ging fout toen ze het control panel naar een nieuwe nested layout hadden gebracht, de classic view is nog altijd de plek waar je het meeste overzicbt houdt. De kracht van 'windows' was ooit (als USP) dat je tegelijk verschillende programma's in hun eigen 'window' kon hebben. Ze zijn met hun OS zo ver weggedreven van hun core feature dat het nu allemaal 'gestroomlijnd' en 'toegankelijk' moet zijn terwijl als je 90% van de instellingen weghaalt, de userbase waar dat gestroomlijnde voor bedoeld is er niks van merkt. Doe mij maar de clunky lelijke interface voor de moeilijke instellingen, tante truus mag dan aan copilot vragen waar ze de cursor in een theepot kan veranderen.

[Reactie gewijzigd door StackMySwitchUp op 30 juli 2025 09:03]

Zo moeten toch iets met de data die ze de afgelopen 4 jaar vergaard hebben van iedere zoek en klik die er in de setup en setting menu's zijn gedaan over de hele wereld in windows 11
Niet te vergeten met het configuratiescherm kan je meerdere tabs/windows open hebben. TOV de settings menu
Ze zouden inderdaad Windows Search ook kunnen fixen.

Het ding vind nooit iets. Zoek je naar Schermen of Beeldscherm, dan komt hij met Bing zoeken.. zo blij dat ik het enkel nog tegenkom als iemand anders met een Windows apparaat komt. :)

Grappige is dat zoiets op Linux (GNOME/KDE) prima werkt. Het heeft niet op alles een match, maar het is zoveel sneller en hun Settings panels zijn tegenwoordig ook beter ontworpen.
Het erge is, als je de internet search functie uit zet dan is het nog best een half degelijke functie.

Het kan zeker wat verbeteringen gebruiken, maar het is overduidelijk dat de vernieling ervan een bewuste keuze is.
Het ding vind nooit iets. Zoek je naar Schermen of Beeldscherm, dan komt hij met Bing zoeken
Zoekinstellingen -> Slidertje bij webzoekopdrachten uit zetten.
Als ik hier op Beeldscherm zoek krijg ik gewoon de beeldscherm als eerste, en dan dingen als beeldschermkalibratie, resolutie wijzigen en dupliceren/uitbreiden.

Tis inderdaad wel ironisch dat Windows Search een heel stuk beter wordt als je al deze recentere toevoegingen uitzet.
Als je zoekt op beeldscherm op een engelstalig systeem komt die bij mij ook bij Bing.
Ik vroeg mij al af of er niet gewoon gezocht wordt op nederlandse termen op een engels systeem.
Ik heb al een tijd een bug dat ik soms gewoon niet eens wat kan typen in Windows search totdat ik mijn laptop herstart. Het was deze bug die voor mij wel een beetje de emmer deed overlopen en heb toen maar eens Manjaro geïnstalleerd. Ik denk dat ik voorlopig op mijn werk laptop niet meer terug ga naar Windows. Wat een verademing om weer eens met een OS te werken dat ook gewoon een OS is zonder allemaal onzin erbij en alles gewoon werkt
Wat is er mis met het instellingen menu?


Ik vind het prima werken.
Windows kan geen applicaties starten?
Nee, want op het moment dat je op de "Enter" knop drukt om je applicatie te starten, verspringt het zoekvenster en gaat ie plots Edge met Bing zoeken openen.
Dan moet je even 'Webzoekopdrachten' uitzetten. Dat lost het op.
Ja das toch debiel dat dit nodig is?

Komend van een mac (waar spotlight echt duizend miljoen keer beter werkt) is dit echt bijna een Apple waardig excuus (you're holding it wrong).


Ik zit echt niet te wachten op AI features van Windows, Ik zit uberhaupt niet te wachten op "features" van windows. Ik wil een lichter OS dat gewoon zijn dingen doet zonder veel energie te vreten.

Ga me daar met AI op m'n GPU een beetje door files en apps heen lopen zoeken hee. doei.


Fix eerst configuratie scherm maar weer terug naar hoe het was (minder whitespace en meer info). ik scroll me een breuk en de rest van m'n scherm is wit. 95% wordt niet gebruikt en toch moet ik scrollen.
Nou ja, opzich ben ik niet tegen Webzoekopdrachten.

Toen ik nog een Mac had, gebruikte ik dat heel vaak, maar die ging netjes Firefox en DuckDuckGo gebruiken om te zoeken. De Windows Search doet dat niet. En als hij een programma gevonden had wat genoeg matchte, gaf hij die prioriteit.
Als je Notepad++ installeert en begint te typen dan tegen de tijd dat je de eerste + ingetiept hebt verschijnt notepad++ in de lijst, tot die tijd alleen Notepad van ms zelf (en Notepad++ zelfs niet als 2e keuze zichtbaar) dus zelfs als launcher is het een gedrocht.
Geen idee waar je het over hebt. Zodra ik een N type staat Notepad++ als tweede in de lijst. N, pijltje naar beneden, Notepad++ gestart.
En juist dat (het werkt wel op een andere virtual machine, maar niet op mijn main machine)is waarom windows zelfs als applauncher faalt.
Bij mij ook hetzelfde. Ik heb webzoekopdrachten uitstaan. Als ik op de Windows-toets druk en alleen de letter 'n' intyp staat Notepad++ als bij 'Beste resultaten'. Op 'Enter' drukken en het start al.
Of terwijl je 'notepad' aan het typen bent Notepad++ bovenaanstaat, ram je op enter staat daar ineens de reguliere notepad welke wordt opgestart. En soms is het weer andersom 8)7
Ik herken dit ook van toen ik nog windows gebruikte (vorig jaar). Een Nederlandse installatie van Windows. Ik type "notepad" eerste suggestie "kladblok" en pas als ik een + type wordt het notepad++.

Ik snap waarom het ook op vertalingen zoekt, maar waarom prioriseren?
Dan zou ik even checken of het echt geïnstalleerd is ;)

Reactie hier: https://i.imgur.com/RsDawIQ.png
Sure. Of gewoon linux gebruiken als main os en windows alleen in een vm als het echt niet anders kan. Lijkt me een betere optie.
precies maar in Windows Update wel een tekstje hoe goed ze aan het milieu denken.

"Windows Update is committed to helping reduce carbon emissions"
Green washing ter compensatie dat wat oudere machines niet naar Windows 11 geupdate worden en er zometeen geen beveiligings updates meer beschikbaar komen zonder te betalen.

Technisch zal er vast ook echt wel iets aangepast zijn dat de claim juridisch correct is.
Misschien moet MS ook eens werk maken om het configuratiescherm uit W7 volledig te integreren in de instellingen voor ze met zo’n AI agent afkomen.

Dat lukte al niet in W10 en ook in W11 bleef het configuratiescherm gewoon bestaan. Ik noem dat incompetentie.
Ik wordt een beetje moe van dat op Tweakers.net alles wat maar grenst aan LLM/AI nieuws meteen alleen maar de cliché reacties krijgt met "Ik lust geen bruine bonen AI"

AI in het instellingen menu is juist een goede toepassing van LLM. Indien je niet precies niet de goede zoektermen hebt kan een LLM je daarbij zeker helpen.
Zeker bij zaken waar geen tweaker nog ervaringen mee heeft. Altijd een mening klaar, zelden met onderbouwing.
Het is in dit geval niks anders dan een paardenmiddel voor slecht UI design.

Daar hoef je geen AI aversie voor te hebben om dat in te kunnen zien. Als het nou ging om het kunnen vinden van passende registrysettings om onwenselijke functionaliteit uit te kunnen schakelen, dan zou ik er nog een lans voor kunnen breken.
Indien je niet precies niet de goede zoektermen hebt kan een LLM je daarbij zeker helpen.
Dit konden we vroeger ook zonder ai en natural language processing (NLP) is ook al weer een decennia of twee oud.

Zelfs als ik wel de juiste term weet krijgt windows het echt nog vaak voor elkaar om niet het juiste antwoord te geven dus ik ben er echt heel erg huiverig voor.

Kost mij ook vooral veel energie en daar ben ik geen fan van.


Het lost een heel klein probleem op, (waar we voorheen ook al oplossingen voor hadden) met een hele bak processing power.

Toch jammer dat je voor iedere keer dat je dat zoek vak gebruikt een lamp een paar minuten tot een uur minder kunt laten branden omdat er zoveel energie verbruikt wordt door AI.
Ik ben harstikke dol op AI/LLM.

Maar niet als onderdeel van mijn besturingssysteem, en ik wil het gebruiken wanneer ik er zelf om vraag, da's wat anders dan de bruine bonen niet lusten.
Ik ben harstikke dol op gui.

Maar niet als onderdeel van mijn besturingssysteem, en ik wil het gebruiken wanneer ik er zelf om vraag, da's wat anders dan de bruine bonen niet lusten.

[Reactie gewijzigd door HijDieAllesWeet op 29 juli 2025 20:40]

Ben ik t niet helemaal mee eens maar ik snap dat je dat zegt. Denk dat je meer kan stellen dat "de tweaker" een hekel heeft aan dat er dingen opgelegd worden door een grote partij, zonder dat je daar als eindgebruiker veel invloed op uit kan oefenen, dus makkelijk uitzetten zonder allerlij tools of regedits.

Kijk naar het nieuwe start menu, een MS account, reclame in de launcher van je smart TV enz enz.

MS kennende zullen ze graag hun ai features naar de gebruiker pushen, straks zonder daar uberhaupt toestemming voor gegeven word. Als MS nou voor dit soort dingen een makkelijke optie nee had zou er veel minder (mijn inziens terechte) kritiek of gezeur zijn.
LLM/AI zit nog in een fase een oplossing die op zoek is naar een probleem. Goed UI design omzeilen door een energie technisch dure LLM in te zetten slaat gewoon nergens op. Je gaat toch ook geen rechter inzetten om een conflict op te lossen tussen buurt kinderen op straat? Er zijn goedkopere en betere oplossingen.

En het is nu nog lokaal LLM gebruik, maar dat zal op termijn allemaal cloud worden. Dus je moet dan erg oppassen waar je je prive gegevens aan toevertrouwd in je besturingssysteem. De grenzen vervagen.
Ik erger me er ook aan. Zodra het woord AI verschijnt, of Microsoft zelfs al, dan kan je popcorn pakken en er voor gaan zitten. De ene nare reactie na de andere over het grote boze Microsoft en/of AI en dat je een oelewapper bent als je nu nog steeds Microsoft durft te gebruiken. Wordt een beetje afgezaagd. Jammer dat er zo weinig enthousiasme is, of, een poging tot openstellen wat sommige ontwikkelingen toevoegen of kúnnen toevoegen. Dat het jouw pakkie an niet is, zou kunnen. Maar dat directe affikken van alles vind ik echt vervelend worden. Jammer.
Helder ontwerp anders ook. Want waaromis Windows ooit zo populair geworden? Omdat Microsft miljoenen hheft uitgegeven aan gebruikerstesten met experimentelle UIs in alpha en bete versies van Windows 95. Met heeft toen een bepaalde structuur uitgevogel die voor de meeste mensen goed werkte.

Dat was dus in het begin kostbaar, qua tijd en energie-verbruik, maar daarna amper meer. Echter, nu dus met AI hoeft MS aper tijd te steken in een UI, maar moeten gebruikers dus hun geld gaan spenderen aan een Windows computer (en/of licentie) en een maandelijks abonnement op de AI van MS. MS verdient nu dus 2 keer aan de gebruiker en geeft tegelijkertijd geen geld uit aan UI-onderzoek.

En alle Windows gebruikers moeten nu dus alles met AI doen en daarbij worden bergen aan energie verstookt. Want al die bullcrap van "onze AI is zuinig", dat mag dan zo zijn voor de enekele gebruiker, maar MS is dus van plan om elke gebruiker voor de meest basale zaken op te zadelen met AI, dus die vele "kleintjes" worden nu toch echt een grooot probleem.

Dus nee, Ik ben meer voorstander van een helder ontwerp dan van AI voor basale zaken. AI is zeer zeker nuttig, maar kom op zeg, AI heeft heel wat beters te doen dan gebruiker X bij elke stap die hij/zij uit wil voeren AI verplicht moet gebruiken.

De mate van tijd-, geld- en energieverkwisting die Microsoft met deze stap afdwingt, daarvoor mogen ze voor het internationale strafhof komen verantwoorden.
Indien je niet precies niet de goede zoektermen hebt kan een LLM je daarbij zeker helpen.
Toch gek hoe search engines hier ook al toe in staat waren, JAREN voor de AI-hype...
nog minder reden om over te stappen/upgraden naar win11

"De AI zal aan de hand van de invoer van gebruikers stappen aanbevelen om het beschreven probleem op te lossen"

heeft die paperclip, windows crash report of iedere andere vorm van ondersteuning ooit bij iemand een probleem opgelost?
nog minder reden om over te stappen/upgraden naar win11
Ik gebruik hier Windows 11, meeste bloatware kan je verwijderen. Apps als Edge en Microsoft One Drive kan je verwijderen. Copilot AI kan je uitzetten en de widgets in de taakbalk ook.

Reden voor de upgrade is omdat Windows 10 EOL (end of life) is vanaf 14 oktober 2025. Het zal blijven werken, maar geen technische support en beveiliging patches meer van Microsoft. Tenzij je betaalt voor de Extended Security Updates (ESU).
micosoft zal geen nieuwe features utibrengen; echter wanneer er een (groot) beveiligingsrisico gelopen wordt op 1000mio windows-10 computers, gaat microsoft dat 'gewoon' updaten. (dat is in verleden bij bijna iedere 'legacy' windows gebeurd)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 29 juli 2025 16:05]

Bonzy Buddy wel ;).

Je hebt gelijk, ik krijg al het schijt als ik tegen een AI stem moet praten bij een helpdesk of in een helpdesk chat met typen.
Maar als het om een product/service te kopen is, kan je wel bij een echte persoon terecht.
Dus.. eerst verwijderen ze de zeer duidelijke instellingen menus en vervangen ze die met de afschuwelijke Settings.
En dan implementeren ze een AI agent om mensen te helpen met het vinden van de settings.

Ik ga dit weekend mijn PC maar eens naar Linux omzetten.
Dus.. eerst verwijderen ze de zeer duidelijke instellingen menus en vervangen ze die met de afschuwelijke Settings.
En dan implementeren ze een AI agent om mensen te helpen met het vinden van de settings.

Ik ga dit weekend mijn PC maar eens naar Linux omzetten.
Doe eerst even een typ cursus die zal je hard nodig hebben...

Bij het minste of geringste loop je bij Linux tegen een command prompt aan en je moet er oplos typen.

Zodra iemand LINUX kan verlossen van dit "gedoe" wordt Linux een volwaardige concurrent van Windows.

Het kan natuurlijk eenvoudig echter het lijkt erop dat de Linux kerk niet wil dat Linux voor iedereen makkelijk te gebruiken is. Tot nu toe blijft Linux nog een nerd onderonsje.
Zoveel mensen die over Windows klagen maar als iemand een andere OS voorstelt, dan gaan diezelfde klagers plots zich 180° omdraaien om Windows te gaan verdedigen of excuses maken waarom ze het nog altijd gebruiken, met uitspraken als "er is geen alternatief" wat totale bullshit is. Over twee gezichten gesproken...
Welke opties zijn er dan? Mac met diens eigen problemen, een breed scala asn Linux-varianten waar mensen zonder technische aanleg niks mee kunnen, en... Google had ook zo'n beperkt dingetje toch? Wat een keuze! Windows is bagger, maar wel het minst bagger...
Nuja, bagger, als mijn 10-jarige met Linux overweg kan, moet jij het toch ook kunnen?
Probeer dat maar eens met de doorsnee bevolking, dan praten we wel verder.
De doorsnee bevolking is fine! Een handicapte kennis van mij is juist naar Kubuntu overgestapt en ze klaagt niet. Je moet niet denken dat de "doorsnee" bevolking allemaal idioten zijn. Je leeft in een waan!

Als je zo verder doorgaat, bevestig je juist mijn punt. Blijf maar corporate Windows OS verdedigen en eat its shit! :)

Je bent waarschijnelijk een van die die sinds een baby met de paplepel alleen maar Windows heeft gegeten :)
En de doorsnee bevolking is ook helemaal "fine" met Windows. Wanneer snapt Tweakers dat nu? Deze haat richting Windows stamt uit de begin jaren 2000 en was destijds deels terecht maar inmiddels al lang niet meer. Is daarmee Windows een perfect OS? Zeker niet, maar het is ook geen drama. Het doet gewoon wat het moet doen en verbetert waar het kan. En als AI in de settings niet blijkt te werken, dan wordt het er ook weer uit gehaald.

Wat was er gebeurd als Linux als eerste AI had geintroduceerd voor settings? Dan was het vast en zeker "hallelujah, praise the lord of Linux". Er is op Tweakers een overdreven sterke aversie tegen Microsoft en ondanks dat ze nog steeds veel fout zullen doen, doen ze ook veel wel goed. Dit is er een van. Ook al is het niks voor "jou".
In mijn omgeving klagen toch mensen over Windows, dus ze zijn niet allemaal fine. Mijn handicapte kennis heeft haar laptop een nieuwe leven gegeven door Kubuntu op te zetten (een vriend van haar heeft dat gedaan) ipv een nieuwe te kopem omdat MS/Windows mensen dwingt met artificiele beperkingen die helemaal niet nodig zijn. Ze is heel tevreden met Kubuntu en zegt dat het beter en vlotter werkt. Als mensen fine zijn met Windows, dan moeten ze niet klagen...
Dat mag gerust op een normale toon hoor. Nee, ik ben niet opgegroeid met Windows. Mijn eerste computer was zelfs zo'n oud bakbeest van Apple. Ik heb verscheidene besturingssystemen versleten en kan met volledige zekerheid zeggen dat, ondanks mijn enorme afgunst jegens Microsoft, Windows de beste (oftewel minst slechte) optie is voor de meeste mensen.
Voor de meeste mensen? Hoe weet je dat? Je kan je eigen mening niet op de meeste mensen opleggen en zeggen dat Windows de beste is voor hen. Zo werkt dat niet. Jij hebt een persoonlijke mening die niet op de meeste mensen opgelegd kan worden, en dit geldt voor iedereen, mij inclusief.

Volgens mij, van de grote drie OSen, macOS, Windows en Linux, is Windows de slechtste van de drie. Maar ik loop niet rond met twee gezichten waar eentje constant klaagt over Windows en de andere maar de shit blijft slikken en verder gaat met Windows.

Er zijn veel mensen die een computer niet regelmatig gebruiken (zie mijn handicapte kennis) en ze zijn perfect af met Linux of macOS.
De doorsnee bevolking doet alles in hun browser. dan maakt het OS ook al geen fluit meer uit.
Zonder technische aanleg niets mee kunnen?? Is dat een oordeel, zoja, graag onderbouwing, of is het een mening? Ik heb geen technische aanleg, een echte alfa zelfs. Ik gebruik nu meer dan 10 jaren Linux. Ben zooo blij dat ik weer de baas ben over mijn pc en dat deze gewoon doet (en blijft doen) wat ik zelf wil en niet de leverancier van het OS. Linux is echt een reele optie voor heel veel use cases en gebruikers, kijk hier eens naar dit verslag, goed genuanceerd, kritisch gebracht. Zoals het hoort. YouTube: Linux After One Year
Bedankt voor de video.

Ik ga mij er eens aan wagen na het zien van de video. :Y)
Windows is bagger, maar wel het minst bagger...
Mwah, in de lijst van heel bagger tot medium bagger staat windows bij mij toch echt vrijwel altijd onderaan.

En dan neem ik android en chromeOS ook mee.
Mensen vinden dingen instellen lastig...

Instelling menu terugsmurfen naar het oude configuratiescherm en er wat dingetjes bijduwen voor recentere settings... Of AI erin pluggen? Hmm... Lastig!
Het bedrijf schrijft dat het zoeken en wijzigen van instellingen een van de 'meest gehoorde frustraties' onder pc-gebruikers is.
En in plaats van de userinterface gewoon te verbeteren, gooien we er natuurlijk weer ai tegenaan...
Het is niet alleen dat, dingen veranderen ook, staat iets ineens op een andere plek.

Ik merk regelmatig dat ik iets zoek, het niet kan vinden en dan maar even Google. Vaak is dat wat je vind verouderd.
Ik gebruik nog gewoon de ouderwetse manier van GODmode.

Co-pilot komt niet voor op mijn systeem, ik hoop niet dat dit een 'mandatory' gevalletje word en het niet meer uit te schakelen of te verwijderen is.

Ik zit overigens nog op 23H2.
Het bedrijf schrijft dat het zoeken en wijzigen van instellingen een van de 'meest gehoorde frustraties' onder pc-gebruikers is.
En dus doen ze erg hun best om een andere frustratie hoger in de ranglijst te krijgen: ongevraagd AI-advies. :P
Ik blijf zeggen dat ze Windows nog eens gaan hernoemen naar CoPilot OS :+

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 29 juli 2025 15:14]

Het bedrijf schrijft dat het zoeken en wijzigen van instellingen een van de 'meest gehoorde frustraties' onder pc-gebruikers is.
Klopt, maar met enige zelfreflectie had Microsoft ook wel kunnen achterhalen dat het qua instellingen en puinhoop is geworden. Zorg dan voor een betere en intuïtievere interface ipv van AI die de dingen voor je opzoekt/regelt. Het eindresultaat is dat je als gebruiker nog steeds niet weet waar je instelling x had veranderd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.