Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 176 reacties
Bron: Xs4all, submitter: DAzN

Op de site van Xs4all is te lezen dat de provider als eerste in Nederland IPv6 via hun netwerk aanbiedt. IPv6 is al lange tijd in ontwikkeling en er zijn ook al diverse initiatieven die het mogelijk maken om IPv6 technologie uit te proberen. Dit gebeurt echter tot nu toe vrijwel uitsluitend door het tunnelen van het IPv6 protocol over het IPv4 netwerk waar het internet op is gebaseerd. Xs4all is nu echter zover dat op hun netwerk IPv6 kan worden gebruikt zonder dat men genoodzaakt is een tunnel op te bouwen.

Het huidige IPv4 protocol, waarop internet tot nu toe volledig op is gebaseerd, heeft als nadeel dat er maar een beperkte adres ruimte is. Al enkele jaren is er een groot gebrek aan IPv4 adressen, waardoor de instantie die deze adressen uitdeelt een 'schaarste beleid' hanteert. IPv6 moet dit probleem oplossen door gebruik te maken van aanzienlijk langere adressen, waardoor er logischerwijs veel meer adressen mogelijk zijn.

Met de introductie van een nieuw Xs4all ADSL abonnement, Power ADSL genaamd, is het dus ook mogelijk om direct IPv6 te gebruiken. Wanneer men als abonnee hiervan gebruik wil maken, kan men de beschikking krijgen over 65.000 IPv6-netwerkadressen, waardoor het mogelijk is honderdduizenden apparaten direct op het netwerk aan te sluiten. Ter vergelijking: wanneer men alleen IPv4 wil gebruiken krijgt men slechts één IP-adres, waardoor er dus ook in feite maar één apparaat direct op internet kan worden aangesloten:

XS4All logo IPv6 wordt op dit moment ondersteund door FreeBSD, Linux, Mac OS 10.2 en Windows XP. De IPv6 ondersteuning werkt in combinatie met alle toegangsvormen die XS4ALL biedt: inbellen via en analoge lijn of ISDN, via ADSL en via Business DSL, voorzover de klant over een vast IP-adres beschikt.
XS4ALL heeft bovendien een extra shellserver gebouwd voor IPv6. Klanten kunnen vanaf hun eigen computer een IPv6 verbinding maken naar deze machine om zelf allerlei IPv6 toepassingen uit te testen.

[...] De komende 10 jaar zullen IPv4 en IPv6 naar verwachting naast elkaar blijven bestaan. De introductie van IPv6 door XS4ALL is dan ook vooral bedoeld voor professionals die graag kennis willen maken met de nieuwste technieken. De XS4ALL helpdesk biedt in deze eerste fase geen ondersteuning voor IPv6, maar klanten kunnen elkaar om hulp vragen in de (wereldwijd toegankelijke) nieuwsgroep xs4all.general.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (176)

1 2 3 ... 6
probleem is eerst dat veel software de ipv6 adressen nog niet herkend, bv een game of een Roger Wilco, daarom lijkt het me komende tijd nog niet intressant voor particulieren.
Daarom blijven de komende tien jaar dan ook IPv4 en IPv6 naast elkaar bestaan. En het zal zeker niet zolang duren voordat de eerste proggies komen die jouw Unreal2k3 met een IPv6 server laat praten.
Quake 1 (de originele oude quake van weleer) is aangepast met IPv6 support. Je kunt dus zonder problemen quaken over IPv6 !

Zelf IRC ik al tijden over IPv6, bezoek ik websites over IPv6, download ik software over IPv6, log ik in over IPv6 .. wat wil je nog meer ?!
Kan je ook elke paal en elke kogel een eigen IP adres geven :P
Ja, maar het is dus wel interessant om wat software te herschrijven. Ik vermoed dat dit een van de voorbeelden is waarbij we de kracht van open source gaan zien. Als je nu al ziet welke standard *nix software IPv6 enabled is dan is dat een factor tig-x hoger dan windows IPv6 enabled software.

* 786562 Rukapul
Er is ooit eens uitgerekend dat met IPv6 elk zandkorreltje op aarde een uniek IP-adres zou kunnen krijgen, dus ook al geef je ze met 65.00 tegelijk weg, ze gaan niet zo snel op.
Al zie ik niet in wat je met 65.000 (!) adressen zou moeten.

IPv6 draait trouwens al geruime tijd op SURFnet.. :)
word steeds meer en meer he? eerst was het per vierkante meter aardoppervlak een ip toen meerdere ips per vierkante meter en nu is het dus elk zandkorreltje op de aarde.. straks word het meer deeltjes dan er in het universum bestaan.

ff voor de duidelijkheid
256*256*256*256*256*256=256^6=281474976710656

ik magn hopen dat we wat meer zandkorreltjes hebben!!
256^6 = 2^22

Maar ipv6 is 2^128, dus zou dat van die zandkorreltjes best wel eens kunnen.
Ik dacht dat:
256^6==(2^8)^6==2^(6*8)==2^48

en:
2^48 != 2^128

2^128 is ongeveer: 3,4 * 10^38

vergelijk dat eens met:
-"number of atoms in the human body. Back of the envelope calculations give about 10^27 assuming an average molecular weight of 12 (as in Carbon 12)"
-number of atoms in the earth: 10^51
-number of atoms in the sun: 10^57
-number of atoms in the galaxy: 10^67
-number of atoms in the universe: 10^77

Zo zie je maar: grote getallen zijn niet meer te bevatten.

Kunnen we in iedergeval van een paar miljard mensen al hun atomen een IP adres geven :)
ga eens naar www.ipv6.org

Die nieuwe adressen worden NIET zo. Het gaat van 32 bit naar 128 bit. Die "v6" staat NIET voor het aantal keer dat er een 8 bit waarde komt (ook niet voor een kauwgum merk), maar voor de versie.
Van versie 4 naar versie 6. Zij wisten wat 3dfx niet wist: je moet de 5 overslaan ;)
het is niet numeriek (001-255) maar hexadecimaal (001-FFF). dan kom je wel wat verder. wel een hel om te onthouden, laat staan even snel een servertje pingen

jake: niet alleen 3dfx, maar ook netscape :)
Dat onthouden dat ben ik met je eens. Dat is het nu al. Tijd voor de IPv6 opschrijfboekjes eens op de markt te brengen.

Aan de andere kant is een hostname wel te onthouden en dat is dan ook mogelijk: AAAA record als alias bijvoorbeeld. DNS aliasen worden momenteel ook al veel gebruikt voor dynamische IP's (iets dat ook verleden tijd gaat worden in diezin dat hetminder gebruikt gaat worden. Want waarom wordt dat gebruikt door @Home, Casema, dialup ISP's etc.? Omdat IPv4's flink wat geld kosten)
Meneer ik zou nou IEDEREEN wel eens effe vertellen hoe het zit... als je je mond open doet, zorg dan dat je er niet zo grandioos naast zit...

men opent google.nl
zoekt naar ipv6
en vind gelijk
dat ipv6 128 bits groot is....

2^128 is... VEEL! En dat is zeker NIET 256^6... als je van ipv4 naar ipv6 gaat, wil dat niet zeggen dat de opbouw hetzelfde is... gekker nog, de hele TCP header is anders gemaakt.

Doe de volgende keer dus niet zo snugger, en controleer je info eens...

en ja, er zijn dus genoeg ip-adressen om ongeveer ons universum te voorzien van IP's... een GRANDIOZE hoeveelheid... ze hebben het gelijk een keer goed gedaan!! Thank god :)
Die IP-adressen zullen dan wel goedkoper gaan worden en zullen de kosten per abbonee dalen.

Alleen als die adressen zolang worden, dan zal er wel een stormloop komen op domeinnamen aangezien een IPv4 adres nog net te onthouden was... Dat zal nu wel tegenvallen, waardoor daar de prijzen van domeinnamen zullen steigen...
het is nog veel erger, want het is ook nog eens in hexadecimalen... alleen knetergekke netwerkbeheerders kunnen dat straks nog onthouden...
dat wordt echt erg, ff pingen naar ****.****.****.****.****.****
Misschien moet je het anders doen, je kan bijvoorbeeld alle nederlandse sites laten beginnen met, FF0000.FFFFFF.0000FF.FF8000.******.******

Zoek maar op met een teken programma, hier staat nl rood.wit.blauw.oranje.******.******


:*)
Dat valt wel mee hoor. Aangezien een heel groot deel van die adressen nullen gaan bevatten. Het kleinste block IPv6 adressen bevat namelijk zo veel adressen dat je die nooit makkelijk op krijgt. Dus bijvoorbeeld:

(kalizec@stormwind)~$ping6 -c 4 stormwind.ipv6.stack.nl
PING6(56=40+8+8 bytes) 2001:610:1108:521b::2 --> 2001:610:1108:521b::2
16 bytes from 2001:610:1108:521b::2, icmp_seq=0 hlim=64 time=0.874 ms
16 bytes from 2001:610:1108:521b::2, icmp_seq=1 hlim=64 time=0.626 ms
16 bytes from 2001:610:1108:521b::2, icmp_seq=2 hlim=64 time=0.628 ms
16 bytes from 2001:610:1108:521b::2, icmp_seq=3 hlim=64 time=0.626 ms

Zie je, dat adres is geeneens zo heel veel langer. Komt omdat het :: trucje is dat de rest achteraan staat. Je mag hier ook gewoon heel veel nullen neerzetten maar dat hoeft niet.
wat moeten we ons daarbij voorstellen? hexadecimaal? kan het me niet voor de geest halen. ik denk alle cijfers en alle letters. als dat zo is dan krijg je iig enorm veel ip adressen.36 mogelijkheden per *
een ip adres bestaat dan uit 6 delen die uit 1, 2 of 3 sterren bestaan, oftewel, heeeeeeeeeel veel mogelijkheden :D
Hexadecimale stelsel oftewel het 16-tallig stelsel, daar waar praktisch heel het basisprincipe van computers op gebouwd is.
Dit houd in dat je dus 16 'cijfers' hebt. 0 t/m9 en A t/m F

Zo staat bijv. FF voor 255

Dit is echter basis wiskunde.. het verbaast me enigszins dat je het bestaan er niet van afweet.

Een ipv6 adres kan dus ook alleen maar tussen:
0000.0000.0000.0000.0000.0000 en
FFFF.FFFF.FFFF.FFFF.FFFF.FFFF vallen..

(subnet ff buiten beschouwing gelaten)

Als je zou omrekenen hoeveel dat zijn zou je het ongeveer kunnen vergelijken dat elke vierkante meter ter wereld honderden ip adressen zou kunnen hebben.
hexadecimaal is een zestientallig stelsel. Na 9 krijg je dan geen 10, maar een A, daarna B tot F. Na F komt dan 10 (dit is 16 in het decimale (tientallige) stelsel wat je wel kent), een paar voorbeelden :

decimaal Hexadecimaal
0 0
1 1
9 9
10 A
11 B
15 F
16 10
17 11
26 1A
27 1B
31 1F
32 20
100 64
255 FF
256 100

etc.
Hexadecimaal is gebaseerd op een 16-tallig getal stelsel..0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F
A=10, etc.
11 HEX = 1x16+1x1 = 17 decimaal
23 HEX = 2x16+3x1 = 35 decimaal

Hopelijk is dat een beetje duidelijker zo ;)

edit:
Te laat, natuurlijk
Hexadecimaal is 0,1,2,3,...,F (waarbij A=10, B=11, ..., F=15).
Een IPv6 adres is 128 bits, dat is 128/4=32 hexadecimale tekens (delen door 4, want je hebt 16 tekens (0-F), wat 2^4 is). Deze 32 tekens worden verdeeld in 8 groepen van 4 tekens, gescheiden door :. Zo ziet een IPv6 adres er dus uit: 9342:123F:239A:BBD4:29D5:199F:3000:1923
Hexadecimaal is een 16-tallig stelsel zoals decimaal een 10-talig stelsel is, binair een 2-tallig stelsel en octair een achttallig stelsel. Dus niks niet geen 36 mogelijkheden per * maar slechts 16.

Voorbeeldje:
Tellen in binair
0 - 1 - 10 - 11 - 100
Tellen in octair
0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 10 - 11
Decimaal
0 - 1 - <knip> - 8 - 9 - 10
Hexadecimaal
0 - 1 - <knip> - 8 - 9 - a - b - c - d - e - f - 10 - 11


<Edit> Damn wat zijn jullie snel met typen. En dat terwijl ik vlak voor het typen nog wel op refresh drukte. Naja mod me maar naar -1 overbodig.
</edit>
RFC 1924
Current formats

[AddrSpec] specifies that the preferred text representation of IPv6 addresses is in one of three conventional forms.

The preferred form is x:x:x:x:x:x:x:x, where the 'x's are the hexadecimal values of the eight 16-bit pieces of the address.

Examples:

FEDC : BA98 : 7654 : 3210 : FEDC : BA98 : 7654 : 3210 (39 characters)

1080:0:0:0:8:800:200C:417A (25 characters)

The second, or zero suppressed, form allows "::" to indicate multiple groups of suppressed zeroes, hence:

1080:0:0:0:8:800:200C:417A

may be represented as

1080::8:800:200C:417A

a saving of just 5 characters from this typical address form, and still leaving 21 characters.

In other cases the saving is more dramatic, in the extreme case, the address:

0:0:0:0:0:0:0:0

that is, the unspecified address, can be written as

::

This is just 2 characters, which is a considerable saving. However such cases will rarely be encountered.
[edit]
spaties gezet, omdat er anders smilies in t ip-adres stonden 8-)
Dit klopt. Het laatste segment is om compatibiliteit met IPv4 te behouden.

IPv6 is mede ontwikkeld om er beter te mee achterhalen waar packetten vandaan komen. Denk dan aan hackers.
Het laatste segment is om compatibiliteit met IPv4 te behouden.
De compatibilliteit zit 'm niet in het laatste segment. Native IPv6 maakt (volgens de standaard) gebruik van EUI-64 adressen, dan is het laatste deel (de laatste 64 bits van het IPv6 adres) bepaald door je systeem, niet door IPv4-adressen.

Zie RFC2529 ( http://www.faqs.org/rfcs/rfc2529.html ) :
The IPv6 Link-local address [AARCH] for an IPv4 virtual interface is formed by appending the Interface Identifier, as defined above, to the prefix FE80::/64.
Dus het FE80::/64 netwerk wordt gebruikt voor IPv4 compatibillity.
hexidecimaal is A,B,C,D,E,F en 0 t/m 9

edit:


Ow ik was niet de enigste die behulpzaam probeerde te zijn :D

Zal de volgende keer wel even een refresh doen vlak voordat ik post :9

Mwha, dat onthouden gaat wel een klein beetje mee vallen. De laatste 16 hex digits worden over het algemeen het MAC adres van je interface. De eerste digits beschrijven de route naar jou subnet. Als dit bij elkaar te weinig is om een compleet adres te maken wordt de rest van het adres 0 en alle nullen mag je vervangen door ::.

Er zit dus een hoop logica in ipv6 adressen. Dat is ook waaropm het onzin is om te zeggen dat er zo ontzettend veel IP adressen zijn dat elk zandkorreltje een adres kan krijgen. In de praktijk bestaat elk MAC adres maar 1 keer en zal niet in meerdere subnetten voorkomen. Dit kan in de toekomst natuurlijk nog veranderen als we een tekort aan MAC adressen krijgen ;)
Alleen als die adressen zolang worden, dan zal er wel een stormloop komen op domeinnamen aangezien een IPv4 adres nog net te onthouden was... Dat zal nu wel tegenvallen, waardoor daar de prijzen van domeinnamen zullen steigen...
Eh? Wat heeft de lengte van het IP adres met de domeinnaam te maken waar het IP adres naar verwijst?

Ik hoop niet dat je denkt dat domeinnamen duurder worden omdat mensen vroeger de keuze hadden tussen het onthouden van een IP adres en het nemen van een dommeinnaam :)
De server van onze werkgroep op school (ik en 4 anderen onderhouden het netwerk op school) heeft alleen op intranet een domeinnaam. Ik denk dat we op school nog ff wachten met ipv6 invoeren :) , scheelt ook weer licentiekosten voor MacOS 9 - X upgrades, daar zal de controller blij mee zijn :)
Wanneer men als abonnee hiervan gebruik wil maken, kan men de beschikking krijgen over 65.000 IPv6 netwerk adressen
Raken we dan ook niet weer erg snel door de IPv6 adressen heen ? :)

[edit] dubbelpost ? ik zie boven mij geen post waar hetzelfde instaat als wat ik hier zeg
Nee, er zijn meer IPv6 adressen dan dat er zand-korrels op aarde zijn. Niemand zit ermee als jij 65.000 zandkorrels neemt.
als ik 254x254^6 doe dan kom ik maar op 68.208.110.101.180.000 adressen, doe ik hier iets fout? of zijn het er gewoon maar zo weinig?

mmm ja bedankt dan komt het idd beter uit
en idd die 254 zijn omdat je netwerken en broadcasts niet mee mag rekenen

maar hoe komen jullie aan 2^128?
8x6 = toch 48 bits?
je moet 65536^8 doen (of 2^128, IPv6 heeft 128 bits adressen).

Hoe kom je eigenlijk aan 254 ? Die 6 snap ik wel, maar dat is enkel het versie nummer, dat heeft niks met het aantal adressen of de adresruimte te maken.
[weird]

Omdat IPv4 uit 4 delen van 0 tot 255 bestaat :)
ik dacht ook altijd dat IPv6 in deze vorm was?

t is alleen zo dat IPv6 niet in de vorm

xxx.xxx.xxx.xxx.xxx.xxx met elke xxx max 255 is maar in de vorm

xxxx.xxxx.xxxx.xxxx.xxxx.xxxx waar elke xxxx een hexadecimale combinatie is, ELKE combinatie is mogelijk, van 0000.0000.0000.0000.0000.0000 tot FFFF.FFFF.FFFF.FFFF.FFFF.FFFF
Dan nog is 254 een raar getal, gebruik dan 256.

IPv4 heeft 32 bits adressen, deze worden gerepresenteerd door vier decimale getallen van elk 8 bits (een bereik van 0 tot 255, dus 256 mogelijkheden per getal, vier getallen -> 256 * 256 * 256 * 256 = 256^4 = 2^32).

IPv6 heeft 128 bits adressen, deze worden gerepresenteerd door acht hexadecimale getallen van elk 16 bits (een bereik van 0 tot 0xFFFF (of 65535), dus 0x10000 (of 65536) mogelijkheden per getal, acht getallen -> 65536 * 65536 * 65536 * 65536 * 65536 * 65536 * 65536 * 65536 = 65536^8 = 2^128).

Dus .. ik snap nog steeds niet waar die 254 vandaan komt.
je hebt helemaal gelijk .. de adresen bestaan wel, maar het ging hier over hoe snel we op deze aardbol door het aantal adresen heen zijn. En in zo'n geval reken je dus de broadcast- en netwerk-adressen niet mee..

Ik geloof trouwens dat er nog wel meer delen niet als publieke (ja laten we het dan maar zo noemen) adressen gebruikt kunnen worden bijv:

192.168.x.x (zijn toch ook snel 65000 adressen)
10.x.x.x (zijn wel een stukje meer als 65000 adressen)
[mhh]
er was ook nog iets met 224.x.x.x maar wat ook al weer ???
[/mhh]

BTW het commando "man ipv6" onder linux levert op:
struct in6_addr {
unsigned char s6_addr[16];/* IPv6 address */
}

oftewel 16 bytes levert volgens mij 3.4028236692093846346337460743177e+38 adressen op (ik dacht ff dat MS Calculator het niet zou trekken maar toch)
Misschien 254 omdat ze het netwerk- en broadcast adres niet meerekenen?
Het zijn er exact: 340,282,266,920,938,463,463,374,607,431,768,211,465
Per vierkante meter op deze aardkloot: 655,570,793,348,866,943,898,599
Edit, thanx GiMLi, is een copy en paste fout.
IPv4 heeft een totaal van 4.300.000.000 adressen
IPv6 is 1000 ip adressen per vierkante meter op deze wereld, wat ongeveer neerkomt op : 300,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000 adressen.
(8>

Tegen de tijd dat deze op zijn leven we al op mars. B-)
Er wordt met IPv6 ook al gedacht aan ranges voor planeten. Op Mars gebruikte IP-adressen gaan dan ten koste van de adresruimte op aarde.

Het zal niet meteen een nieuwe schaarste veroorzaken maar IPv6 is dus niet planeet-afhankelijk.
als reactie op: Gepost door Maurits van Baerle woensdag 2 oktober 2002 - 18:20 - Score: 2 (Grappig)

erg leuk hoor, om interplanetair te gaan internetten..
maar weet je wel hoe hard je ping dan gaat sucken ??
erg leuk voor online gamen :)

edit:
typo's
Het zijn er exact: 340,282,266,920,938,463,463,374,607,431,768,211,465
Helaas, je zit er 9 naast :P

Het moet zijn:
340.282.366.920.938.463.463.374.607.431.768.211.456

en hoe kun je zien dat jouw getal niet klopt? Een macht van 2 is nooit een oneven getal :)
C:\WINDOWS>ping mwww.acidalia.planitia.mars [13fa.835f.091d.3c81.0123.0100] met 32 byte gegevens:

Antwoord van 13fa.835f.091d.3c81.0123.0100: bytes=32 time=757788Lms TTL=10
Antwoord van 13fa.835f.091d.3c81.0123.0100: bytes=32 time=757821Lms TTL=10
Antwoord van 13fa.835f.091d.3c81.0123.0100: bytes=32 time=757813Lms TTL=10
Antwoord van 13fa.835f.091d.3c81.0123.0100: bytes=32 time=757795Lms TTL=10

Pingstatistieken voor 13fa.835f.091d.3c81.0123.0100:
Packets: verzonden = 4, ontvangen = 4, kwijtgeraakt = 0 (0% verlies),
Retourtijd bij benadering in licht-milliseconden:
Minimum = 757788Lms, Maximum = 757821Lms, Gemiddeld = 757804Lms

;)
224.n.n.n wordt gebruikt voor multicasting.
Zie het maar als een soort boradcast adres in het kwadraat ;)
en hoe kun je zien dat jouw getal niet klopt? Een macht van 2 is nooit een oneven getal
<MNMode>
2^0 is toch echt 1 volgens mij :)
</MNMode>
Mmm... als ik dit vergelijk met de resultaten bij mij thuis kan ik alleen maar concluderen dat de default gateway van Chello op Mars staat :+
Ik heb altijd geleerd dat als je iets met 0 vermenigvuldigd dat de uitkomst dan 0 wordt.
Euh.. ^ betekent wel: "tot de macht"
dus 2^0 is 2 tot de macht 0, en dat is gelijk aan 1.
Misschien 254 omdat ze het netwerk- en broadcast adres niet meerekenen?
Wat is bij 254 het netwerk adres en het broadcast adres ?

Als je je netwerkmasker op 0.0.0.0 instelt zit je in een netwerk met 2^32 mogelijke adressen, heeft HE-LE-MAAL niks met netwerk- en/of broadcastadressen te maken !!! Dat er bepaalde adressen niet gebruikt worden omdat er technieken als routering niet mee overweg kunnen, wil niet zeggen dat de adressen niet bestaan.
Het zijn er exact: 340,282,266,920,938,463,463,374,607,431,768,211,465
Per vierkante meter op deze aardkloot: 655,570,793,348,866,943,898,599
Zoveel adressen? Dat kunnen we heel ons zonnestelsel van internet voorzien. Adressen genoeg voor elke alien?
1000 ip adressen per vierkante meter
:? zo weinig? heeft de aarde ineens een aantal malen de grote van de zon gekregen ?? Denk dat dat zelfs nog te weinig is.
er was ook nog iets met 224.x.x.x maar wat ook al weer ???
je bedoeld 172.x.x.x geloof ik :) (nee, ik bedoel niet 127.x.x.x !! :) )
waarom? omdat hij zich vergiste... ik doe dat ook weleens eignk, en ik lees daar gewoon overheen omdat ik niet zo met 2 getalletjes zit.

misschien niet de instelling van een informaticus, maar ik ben ook een bedrijfskundige :)
welnee, je hebt dan ook heus wel verbindingen op warp 10.

of tewel, het ICMP(6) pakket komt eerder binnen dan je hem verstuurd hebt. ;)
kijk eens aan.. zo zie je maar. ;)

ik werk bij een internet provider, maar zo leer je nog steeds iedere dag wat bij :)
10.0.0.0 == netwerk adres
10.0.0.255 == broadcast
wat er tussen zit zijn 254 adressen.
Dat hangt er maar net vanaf welk netmask je kiest! De conventie wil dat het eerste adres in een netwerk-range het netwerk-adres is, en het laatste het broadcast-adres.

Zo heeft mijn chello-aansluiting een netmask van 255.255.254.0 (23 bits dus). Het netwerk-adres is 24.132.6.0 en het broadcast-adres 24.132.7.255. Daartussenin liggen dus 24.132.6.255 en 24.132.7.0, beide geldige host-ip-adressen!
> en hoe kun je zien dat jouw getal niet klopt? Een macht van 2 is
> nooit een oneven getal

twee-tot-de-nulde in yo face!
Het is in ieder geval te weinig om heel je neurale stelstel te voorzien van een ip. :)

Als je uitgaat van 10 miljard mensen 3.4*10^27 addresses per persoon. met 2.2*10^20 per vierkante mm.

Bron: http://faq.v6.wide.ad.jp/Spec/Address/3-1-2.html

Oh ja, we vergeten de dieren en insecten een iptje te geven. }:O
"65.000 IPv6 netwerk adressen, waardoor het mogelijk is honderdduizenden apparaten direct op het netwerk aan te sluiten"

Euhhm.. 1 ip = 1 apparaat toch? Hoe ga je er dan 100.000'en connecteren zonder NAT? Is dat een typo of echt een functie van IPv6?
1 ip = 1 apparaat ja.

65.000 IPv6 netwerk adressen, dit zijn NETWERK adressen, een netwerk kan verschrikkelijk veel IP adressen bevatten (doorgaans zo'n 16 triljoen) en 65.000 van deze netwerken kunnen dus (theoretisch) ongeveer 1 quadriljoen (1.000.000.000.000.000.000.000.000) apparaten huisvesten.

Vergeet niet dan IPv6 adressen 128 bits lang zijn. Als klant krijg je een /48, wat inhoudt dat je dus 2^(128-48) (ongeveer 1 quadriljoen dus). Dit zijn 65.000 /64's, de kleinste netwerken die zijn toegestaan.
1 ip != 1 apparaat

1 ip kan bij 1 apparaat horen, maar 1 apparaat kan meerdere ip's hebben
Met zoveel IP's hoef je helemaal niet meer te NATten. Gewoon een van je toegewezen IPv6 adressen aan je andere bakken toewijzen, en zonder NAT of masquerading direct routen!

Oftewel, alle bakken zijn fysiek op het internet aanwezig... En dus direct bereikbaar. Nice toch?

Alleen vrees ik dat we met z'n allen wel per home-lannetje een DNS server gaan gebruiken om de afzonderlijke internetbakken te kunnen benaderen. IPs onthouden kan niet meer...
1 ip kan bij 1 apparaat horen, maar 1 apparaat kan meerdere ip's hebben
helemaal waar, maar in dat geval moet je ook vermelden dat achter 1 adres meerdere apparaten kunnen hangen (dmv NAT bijvoorbeeld). Maar deze situatie is niet anders dan met IPv4.
Als ieder apparaat een eigen publiek IPv6-adres krijgt heb je toch zowieso geen NAT nodig, aangezien dit alleen nodig is wanneer je maar 1 publiek adres hebt of zie ik dit nu verkeerd :?
Dat zie je niet verkeerd, maar je wilt misschien een router adressen laten uitdelen om voor jou de boel wat overzichtelijker te houden.
NAT heeft meer functies dan alleen het probleem van het tekort aan adressen oplossen. Ook met IPv6 kan in principe (in theorie) geNAT worden. Je zal dit niet snel doen omdat je niet genoeg adressen hebt, want daarvan zijn er behoorlijk wat.
Klanten krijgen desgewenst bij Power ADSL een reeks van 65.000 aparte netwerk-adressen toegewezen, waaraan ze per netwerk honderdduizenden apparaten kunnen koppelen.
Verkeerd geinterpreteerd dus door degene die de samenvatting hierboven heeft geschreven, volgens mij. Waarschijnlijk krijg je dus 65.000 subnets ieder ter grootte van 100.000en ip-adressen.
Al enkele jaren is er een groot gebrek aan IPv4 adressen, waardoor de instantie die deze adressen uitdeelt een 'schaarste beleid' hanteert. IPv6 moet dit probleem oplossen door gebruik te maken van aanzienlijk langere adressen, waardoor er logischerwijs veel meer adressen mogelijk zijn.

[knip]...

Wanneer men als abonnee hiervan gebruik wil maken, kan men de beschikking krijgen over 65.000 IPv6 netwerk adressen...
En zo zijn die exra adressen natuurlijk weer razendsnel op |:(

Benieuwd hoelang ze dat volhouden. Was het niet zo dat je bij diverse ADSL diensten in het begin ook meerdere ip's kon krijgen en dat dat later ook werd teruggebracht naar 1?
Overigens staat in de aankondiging van XS4All 'desgewenst', dus ze zullen er niet standaard aan iedereen zoveel geven, neem ik aan.
En zo zijn die exra adressen natuurlijk weer razendsnel op |:(
Welnee. Een IPV6 Adres is 128 bits. IPV4 is 32 bits. Hierdoor zijn er 2^96 keer zoveel IPV6 adressen beschikbaar. Met andere woorden, pas als iedereen die nu 1 ip adres heeft 79.228.162.514.264.337.593.543.950.336 (7.9 * 10^28) IPV6 adressen krijgt, gaat het net zo razendsnel op...

Met andere woorden: als elke gebruiker 2^16 adressen krijgt (ruim 65000), is er helemaal niets aan de hand. Dan nog kunnen er 2^80 keer zoveel apparaten van een adres voorzien worden als nu.
ja idd... als ze er nu gewoon iets van 4 per aansluiting geven...
lijkt mij iig meer dan genoeg.
en eventueel meer mogelijk op aanvraag...
65.000 per aansluiting... haha..
Tacoos, jij leest het verkeerd. De abonnee KAN de beschikking krijgen over 65,000 adressen. Maar standaard krijgt hij er natuurlijk minder: een stuk of 15 of 16 schat ik in (1 hexadecimaal).
Er zullen weinig abonnees zo stoer zijn dat ze met 65,000 apparaten op internet willen. Ik heb volgens mij een stuk of 50 apparaten hier in m'n kantoor, en bijna geen daarvan wil op internet (ik heb het ze net nog even gevraagd voor de zekerheid :) ). Mijn koelkast bedankte me en gaf me een blikje bier 8-)
moet je eens kijken naar een aantal posts hierboven, dan zul je zien dat die 65.000 nog maar erg weinig is in vergelijking met het totaal aantal beschikbare adressen.
Alsof ik echt 500.000 apparaten in mijn huisje heb staan die ik wil verbinden met internet |:(
Daar gaat het uiteraard niet om. Het gaat erom dat de IP adressen veel minder schaars zijn dan bij IPv4. Hierdoor zullen providers veel makkelijker IP adressen vrijgeven, waardoor je met meerdere PC's via een hub direct op internet kan (zonder router).
En niemand gebruikt natuurlijk een firewall tussen de hele zooi en hangt gewoon een hub aan z'n kabel/adsl modem en zo is het goed.

Ik denk dat het weinig zin heeft om klanten 65.000 ip adressen te gaan geven. Ten eerste gaat het zo weer erg snel met de ip adressen ondanks dat er gigiantisch veel zijn, en ten tweede denk is niet dat iedereen z'n netwerken statisch gaat configureren. Uiteraard kan je ook de hele zooi via een DHCP server laten verspreiden maar je wil natuurlijk in je eigen netwerk dat iedere pc zijn eigen ip adres behoud en dan moet je toch echt weer moeilijk gaan lopen doen.
nee, het gaat helemaal niet snel als je iedereen er 65000 geeft, want dan is er nog genoeg om ruim de hele wereldbevolking te voorzien :)

65536 (want daar gaat 't over) prop je in 16 bits..
IPv6 is 128 bits (32 bytes).. dan kun je dus 65536 IP's uitdelen aan 2^(128-16) mensen.. 2^112.. hak dat voor de gein maar eens in je calculator in :)
Het gaat niet zozeer om pc's, maar op allerlei andere apparaten die in de toekomst aan internet gekoppeld kunnen worden. Denk maar aan het (inmiddels uitgekauwde) voorbeeld van de koelkast die zelf z'n boodschappen bestelt, maar ook alle andere apparaten die ze in de toekomst aan internet willen hangen. Deze hebben allemaal een IP-adres nodig, en dat kan nu makkelijk.
Hoe zit het eigenlijk met de ethernet MAC-addressen ? Nu beslaan deze nog 6 bytes, maar met IPv6 dat zelf al 16 bytes is, moeten de MAC-addressen dus ook minimaal 16 bytes gaan worden ?
Ik denk het niet, maar ik hoop van wel. Immers, als je een IP-adres benaderd, dan vraag je aan de router het IP-adres op, en hij weet dan wel welk MAC-adres hij hebben moet, die van een PC of van de volgende router.

Volgens mij kan het best dat netwerkkaarten op internet dezelfde MAC-adressen hebben, omdat internet een typische ster-topologie heeft en dus bestaat uit duizenden geisoleerde (sub)netwerken. De routers die die netwerken verbindingen, weten de MAC-adressen van de computers in het betreffende netwerk wel, maar de buitenwereld heeft daar niets mee te maken.

Maar, ik ben geen netwerkexpert. Is er een netwerkexpert in de zaal?
Hoe werkt IP op een lokaal netwerk ?:
1. je wilt praten met een IP-adres
2. je doet een broadcast, wie heeft dit IP-adres ?
3. Als je geluk hebt, roept iemand: ethernet/MAC-adres heeft IP-adres
4. maak pakketje voor IP-adres+MAC-adres
5. verstuur.

Zo even uit het hoofd: wil je een pakketje versturen naar buiten toe ?:
1. Ik wil versturen iets via een gateway (IP-adres bekent), naar buiten toe
2. broadcast voor IP-adres gateway
3. zie vorige
4. maak pakketje MAC-adres gateway+IP-adres buitenwereld
5. verstuur

Stap 0 is natuurlijk kijk in de cache of ik niet al het MAC-adres van dat IP-adres ken.
Dat ziet er wel redelijk uit, maar zo werkt het toch niet helemaal. Voor een leuke uitleg zou je eens kunnen kijken naar http://www.warriorsofthe.net
Da's een filmpje dat behoorlijk duidelijk uitlegt hoe een en ander werkt. :)
"Volgens mij kan het best dat netwerkkaarten op internet dezelfde MAC-adressen hebben"

Dit is als het goed is niet mogelijk aangezien de verschillende makers van NIC's verschillende reeksen van MAC adressen krijgen om te gebruiken. Ik weet alleen niet welke 'instantie' die MAC adressen beheerd.
Alsof ik echt 500.000 apparaten in mijn huisje heb staan die ik wil verbinden met internet

Ik moet dit ff vragen hoor ... maar meen je dit nu echt serieus ??? of is dit grappig bedoelt, want zo niet, dan ontploft mijn hoofd zometeen ...
Het was grappig bedoeld, zie je het al voor je..een huis vol apparaten en snoeren waarmee je internet verbinding hebt :Y)
Ik heb eens gegekeken bij xs4all, maareh wat betekent dat nu voor mij als xs4all klant (Basic-ADSL) dat thuis een netwerkje heeft. Kan ik nu al mijn pc's in het netwerkje een eigen ip geven ofzo?
Volgens mij betekent het dat iedere computer in jouw netwerkje een IPv6 krijgt waarmee ze via een tunnel via je IPv4 adres met andere IPv6 servers kunnen babbelen.
Ik begreep uit 't artikel juist dat XS4All de Power-ADSL klanten van native IPv6 gaat voorzien (dus zonder tunneling !). Quote uit het XS4All artikel :
Met de lancering van het nieuwe Power ADSL abonnement heeft XS4ALL er onmiddellijk voor gekozen om deze dienst volledig IPv6 compatibel (en dus dual stack) te maken. Er is geen aparte tunnel meer nodig; het netwerk zelf, zoals het door XS4ALL is ingericht, is IPv6-geschikt.
Toch maar eens Power ADSL aanvragen bij die jongens !

edit:
Voor Basic ADSL geldt overigens inderdaad dat je IPv6 over een tunnel binnen krijgt
Bij Xs4all basic/fast kun je momenteel al een IPv6 getunneld krijgen. Check https://ipv6.xs4all.nl/ipv6

Da's maar 1 IP; je kunt ook via organisaties meerdere IPv6's krijgen (/48 range /60 range /64 range /80 range etc.) maar het blijven tunnels.

Sluit me verder bij Weird aan. IPv6 heeft overigens wel ietsje meer overhead dan IPv4 wat m.i. verwaarloosbaar is.
IPv6 heeft overigens wel ietsje meer overhead dan IPv4 wat m.i. verwaarloosbaar is.
Deze overhead valt wel mee als je bedenkt dat het protocol 'makkelijker' is geworden, dus per bit heb je meer overhead (door de SRC en DST adressen in de header die nu 24 bytes meer innemen, hier vallen een paar bytes af doordat er wat headers missen) maar de verwerking van een IPv6 pakket kan sneller, de verwerkingsoverhead is dus kleiner. Vooral voor kleine pakketjes (interactieve sessies, gaming, instant messaging e.d.) is dit gunstig.
Ja, dat is volgens mij precies wat het betekent.
Per adres dus meerdere ip adressen, dus als je gebanned bent op IRC zegmaar, dan neem je toch gewoon een ander ip. Is dat dan niet onwijs vervelend? :+ :P
Op zich niet. Je hebt een range. IPv4 voorbeeld: stel je hebt een C class (1.2.3.x) dan kan men 1.2.3.x simpelweg weren en klaar :)

Alleen wanneer je gratis IPv6 tunnels hebt is het wel problematisch. Op IRCnet hebben ze dat opgelost door iedere IRCer die op een IPv6 server connect een I:line te geven waardoor ze hun nick niet kunnen veranderen en geen chan/usermodes kunnen veranderen (dus: @ = useless). Je kunt een i:line aanvragen voor maximaal 8 /127's (dus 8 individuele IPv6 adressen).
ehm, je hebt de 2 I-line en i-line ff omgewisselt :)

i-line = restriced verbinding
I-line = normale verbinding
Je kunt een i:line aanvragen voor maximaal 8 /127's (dus 8 individuele IPv6 adressen).
Een /127 is niet een individueel IPv6 adres, maar is 2 IPv6 adressen, een even en een oneven adres. Voor individuele adressen gebruik je een 128-bits masker (het zijn immers 128 bits adressen ; -)
In het IPV6 geval zullen ze dan toch echt wel je hele /60 of in het geval van kabel-inet je hele /48 blocken...

Dan ben je echt zuur :(
Heel mooi :)

Wel vraag ik me af; hoe gaat dit werken? :D
Ik bedoel, de standaard modems/routers/nic's etc zijn er volgensmij _niet_ geschikt voor....
Voor routers(met hun ingebouwde firmware) heb je volgens mij wel gelijk, maar voor modems en nics waar alle protocols door een OS beheerd worden is de ondersteuning er automatisch met een gepast OS. De hardware layer heeft daar niks te maken met ondersteunde protocollen.
Ligt eraan, een modem of een normale switch weet niks van IP af dus die kan gewoon gebruikt worden. Tegenovergesteld, alles wat wel IP ondersteund moet een nieuwe firmware krijgen voordat het goedkomt.

In het geval van ADSL zorgt je eigen computer voor de IP verbinding naar internet (VPN), dus die moet je eerst wijsmaken dat het IPv6 ondersteund.

:-)... te laat Duracell was sneller.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True